Gjorde jag väl inte alls? Läser du uppochner eller?
Jag skrev så här:
"Ska fundera lite till, men troligen kommer A900 ut på annons så om din kompis vill fynda så håll ögonen öppna. "Bjuda några tusen" kan han såklart roa sig med, men det kan vara så att jag vill ha lite mer. Ska fundera poå det så det blir ett bra, men rimligt pris. Jag gråter inte om jag måste dras med den en liten tid innan någon köper den.
Håll utkik ikväll. Det här är ju en sorgens dag så att lägga ut annons just idag är rätt passande faktiskt. Vi får se. Det kommer också en A580 till försäljning samtiditg och något objektiv och en blixt med."
Det är ju en sympatisk inställning iofs, men för att det ska bli en affär måste ju både köpare och säljare vara överens om villkoren. Jag skulle också vilja köpa en A900 för 4 000 kr, men risken är nog rätt stor att han blir utan A900 faktiskt.
Fast du kan ju råda honom att köpa en HX9V istället, den ger ju lika fina bilder som en A900 med Zeiss 135/1,8 vetja. Bra för honom att ha en expert som kollega så slipper han slösa bort pengar i onödan.
Nån NEX-9 lär aldrig se dagens ljus är min bestämda gissning.
Sony A85 och A99 kommer alldeles säkert sopa banan med Canon och Nikons kameror rent tekniskt, men det kommer nog inte alls att göra nån skillnad för försäljningen av dem. Det är bra kameror ändå och kommer att sälja friskt oavsett om det finns en bättre kamera att tillgå.
A900 är förresten inte alls Sonys sista DSLR, det är A580 och jag har en sådan också.
Dock inte länge till hoppas jag, den kommer snart ut på annons den med.
Kanske din kompis vill köpa en sån istället, det ligger närmare den prisklass han är beredd att betala. På köpet får han då också med det überfantastiska objektivet 18-55SAM!!!
/Mats
Du har rätt, du var på gång, för snart nio timmar sedan, med din försäljning, av A900 och A580, men jag tyckte mig se en liten eftertanke i det hela ändå, med detta du skrev:
”Det är faktiskt inte så lätt att skilja sig från en A900
”
”Om jag säljer A900 och byter till en annan kamera blir det en modernare variant, men tyvärr finns det ingen sådan FF än så länge. Ska man ha en FF stillbildskamera så rockar A900 och håller stången väl mot de andranlänge till.”
Han har en Sony HX9V, vet mycket väl, att den ger lika fina A6 bilder, som en A900 med en Minolta Rokkor AF 2,8/135mm, - om det är fint väder!
Men Zeiss 1,8/135mm är för dyr och tung, han är praktiskt lagd, vill ha det bekvämt, lätt packning vid t.ex. fjällvandringar.
Han behöver inte ha mig som vägledare / expert, hans egna kunskaper räcker långt.
Behöva sälja, för att köpa nytt, förekommer inte i hans värld, vad det än må vara, - har man tillräckligt med pengar behövs bara ett rätt tillfälle, för ett köp.
Zeiss 1,8/135mm är utan tvekan ett suveränt objektiv, men jämfört med det ljussvagare 2,8/135mm, är den ingen försäljningsframgång, långt ifrån, enligt Sony själva!
A900:n är troligen den sista FF D-SLR från Sony, en given klassiker, jag missade tidigare, att ange sensorstorlek.
Han har redan en NEX-7:a, gillar det kompakta kamerahuset, vem gör inte det, små nya NEX-optik lär vara på gång, så A580 är inte hans val.