Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Bjäfset

"Ja, om man orkar hålla på och göra en massa inställningar för varje bild man tar. Jag tycker att det är enklare att göra inställningarna i efterhand. Då missar jag inte bilder pga att jag håller på och ställer in kameran. "

Känner mig stolt över bjäfset i varje fall. Det blev mycket bättre bilder sedan man lusläst den tjockare manualen och prövat på hur kameran reagerar på de olika inställningarna. Grundproblemet var ju att lära en annan använda pocketen Canon IXUS 220 HS.

Jag har koll på det som angivits i svaren så det är nog något annat som bråkar.
försöker med nya krafter imorgon bitti.
// Sven-Olof.

Har du 64-bitars eller 32-bitars system kan det inverka. Jag var tvungen att flytta filen till ett 32-bitarssystem innen det fungerade. Men det var Windows också.

//Lennart

Bjäfset

"Ja, om man orkar hålla på och göra en massa inställningar för varje bild man tar. Jag tycker att det är enklare att göra inställningarna i efterhand. Då missar jag inte bilder pga att jag håller på och ställer in kameran. "

Känner mig stolt över bjäfset i varje fall. Det blev mycket bättre bilder sedan man lusläst den tjockare manualen och prövat på hur kameran reagerar på de olika inställningarna. Grundproblemet var ju att lära en annan använda pocketen Canon IXUS 220 HS.

Självklart blir bilderna bättre när de är bildbehandlade!
Det är ju därför man gör det och min åsikt är att göra det på ala bilder.

Men varför i helskotta göra det i kameran och vara tvungen att ställa in allting för varje bild innan man tar den?

Alltså, kameran fotograferar alltid i RAW. Om man ställer in den att spara i jpeg så görs all bildbehandling efter exponeringen inne i kameran enligt det du ställt in och enbart den bildinformation som behövs för att skapa just den bilden sparas i jpeg-filen, resten slängs bort.

Det betyder att om man använt en "picture style" i kameran, men det visar sig sedan att man skulle vilja ha en annan så är det kört. Pixlarna är redan skapade precis med den vitbalansen, kontrasten, exponeringen, färgmättnaden osv. Att trixa till det i efterhand med PS eller annan bildbehandlare blir svårt och du kan inte återskapa sådan information som inte finns.

Faktum är att du inte kan veta vilken bjäfs-inställning som är den bästa, du har bara ett tilfälle att ställa in det innan du fotograferar, sedan är ögonblicket förbi och du kan inte ändra i efterhand och prova en annan inställning på samma bild. Säg att du är ute och fotograferar och tar t.ex. en bild av ett hus medljus, sedan vänder du dig om och fotgraferar en folkmassa i motljus för att sedan zooma in på en blomma osv. Finns det en optimal inställning som funkar för alla bilderna? Håller du på att justera inställningarna mellan varje bild så blir det oerhört besvärligt och garanterat inte rätt och man missar ögonblicken man vill fototografera.

Om du istälet fotograferar i RAW så har du kvar all information och kan fatta de här besluten i efterhand och kan prova fram och tillbaka mellan olika stilar, göra flera versioner av samma bild osv.. Du har exakt samma bjäfs att ta till i raw-konverteraren och använder man Sony IDC som följer med kameran heter reglagen likadant som kamerans menyer och det är säkert precis samma algoritmer som används.

Om vitbalansen blev lite fel så att bilden blev för kall eller varm med blåstick eller gulstick så är det väldigt knepigt att åtgärda det i ett bildbehandlingsprogram utan att få konstiga färgfel på andra ställen. Med RAW är det oftast ett enda klick med pipett-verktyget så är blir det perfekt.

T.ex. klagas det ibland på att Sonys brusreducering är lite för stark så att detaljering försviner.
Inte sjutton vill man ha samma brusreducering på alla bilder heller bra för att det är taget på samma ISO-tal.

Om man t.ex. använder ACR så kan man titta på hela bilden eller förstora in ett skuggparti i 100% och justera reglagen för color och luminance noise och detaljbehållning och se effekten i realtid och göra precis lagom avvägning för bästa resultat. I kameran kan du välja mellan "Norma"l eller "High", thats it.

Sedan kanske man ändrar sig över tiden hur man vil ha sina bilder. Vanligt i början är att man vill ha "skarpa" bilder med hög kontrast och mustiga färger. Ställer man int det i kameran är det kört, det finns inte kvar så många gradienter i övergångarna. Bilderna blir tyvärr lite som tagna med en kompaktkamera. Senare kanske man vill ha mer levande bilder med lägre kontrast och mjuka övergångar, lägre färgmättnad utom i vissa partier med hudtoner t.ex. så man vill använda vibrance istället.

Sedan kan man med ACR använda alla de här verktygen selektivt och måla med exponering eller brusreducering om man vill så.

Som sagt allt bjäfs finns tillgängligt i efterhand i lugn och ro, så det blir aldrig sämre med RAW, men man har fler möjligheter och kan fatta alla beslut i efterhand. Enklare hantering med RAW, mindre arbete och utan risk att ha sabbade bilder.

Enbart i situationen jag nämnde innan med en press/sport-fotograf som behöver ett snabbt arbetsflöde, små filer och med en inställning som lämpar sig för alla bilder så är det motiverat med jpeg. Om man befinner sig på resa och ankelt vill kunna ladda upp bilder på en blogg och inte har tillgång till en dator med bildbehandlingsprogram kan det vara vettigt at fotografera i raw+jpeg. I alla andra situationer är det bara totalt onödigt att spara jpeg-bilder direkt i kameran, utan det är enbart raw som gäller.

Jag tror faktiskt att alla som har satt sig in i raw och har ett program som man har lärt sig kommer till samma slutsats. Säger man som du gör att du får bättre bilder med hjälp av bjäfset i kameran så har man nog inte fattat hur enkelt det faktiskt är med raw, eller vet inte hur det funkar.

Skulle du använt de timmarna du nämnde att lära dig alla bildinställningar i kameran att istället prova olika inställningar i en raw-konverterare så akulle du aldrig ens bry dig om kamerabjäfset mer. Om man ändå vill använda vissa inställningar så gör det, men fotografera ändå i raw. Då blir dessa inställningar default när du öppnar bilden i IDC t.ex.

Kanske låter lite pretensiöst, men jag tror att om man framhåller jpeg och argumenterar för det så beror det helt enkelt på att man inte fattat raw ännu, hur enkelt det är och hur överlägset det är.

Så är det.

/Mats

Nu när jag är ledig, under Påsken, kan jag också få lite tid till snack på FS Forum, - skulle inte du, Mats, sälja din Sony A900 med några gluggar, för få råd till ett byte till den nya Nikon D800?

Jag hade tipsat en arbetskompis, att hålla koll på annonssidan på FS, - för nu kan du köpa en Sony A900 billigt, då ägaren skall satsa på ett annat kamerasystem, behöver pengar snabbt som f-n, alltså läge för att hjälpa säljaren, måste innebär att köparen då är kung!
Bjud några tusen för kamerahuset, det är ändå begagnat, en gammal utdöd D-SLR konstruktion! :) :) :)
Vad blev det av den försäljningen?

Det är faktiskt inte så lätt att skilja sig från en A900 :)
Har varit och klämt och känt på en D800, men det kommer nog inte att bli en sån ändå. Som kamera betingat så känns A900 betdydligt bättre att hantera osv. Fast självklart är Nikonen modernare med en bättre sensor och kan filma osv.

Det är ändå inte en sån jag helst vill ha. DSLR känns lite gammaldags och det är dags att pensionera den tekniken. Om jag säljer A900 och byter till en annan kamera blir det en modernare variant, men tyvärr finns det ingen sådan FF än så länge. Ska man ha en FF stillbildskamera så rockar A900 och håller stången väl mot de andranlänge till.

Såg förresten att A900 åter har blivit en aktuell modell. Den markerades ju discontinued tidigare, troligen för att Sony hade planerat att lansera den nya SLT FF-kameran, men eftersom de senarelagt den så har de återtagit A900 i produktion igen, så den är fortfarande aktuell. Tror dock inte de säljer så många nya med priset 29 990 kr.

Jag vill ha en FF med samma sensor som Nikon D800, fast med 3 ggr så snabb fps, XQD-kort, funktioner som focus peaking, filmning med AF, mer utökad sökarinformation mm. Kort sagt en SONY, fast den blir inte tillgänglig förrän om ett år eller så (fast å andra sidan verkar D800 också vara svår att få tag på den närmaste tiden).

Ska fundera lite till, men troligen kommer A900 ut på annons så om din kompis vill fynda så håll ögonen öppna. "Bjuda några tusen" kan han såklart roa sig med, men det kan vara så att jag vill ha lite mer. Ska fundera poå det så det blir ett bra, men rimligt pris. Jag gråter inte om jag måste dras med den en liten tid innan någon köper den.

Håll utkik ikväll. Det här är ju en sorgens dag så att lägga ut annons just idag är rätt passande faktiskt. Vi får se. Det kommer också en A580 till försäljning samtiditg och något objektiv och en blixt med.

/Mats

Självklart blir bilderna bättre när de är bildbehandlade!
Det är ju därför man gör det och min åsikt är att göra det på ala bilder.

Men varför i helskotta göra det i kameran och vara tvungen att ställa in allting för varje bild innan man tar den?

Alltså, kameran fotograferar alltid i RAW. Om man ställer in den att spara i jpeg så görs all bildbehandling efter exponeringen inne i kameran enligt det du ställt in och enbart den bildinformation som behövs för att skapa just den bilden sparas i jpeg-filen, resten slängs bort.

Det betyder att om man använt en "picture style" i kameran, men det visar sig sedan att man skulle vilja ha en annan så är det kört. Pixlarna är redan skapade precis med den vitbalansen, kontrasten, exponeringen, färgmättnaden osv. Att trixa till det i efterhand med PS eller annan bildbehandlare blir svårt och du kan inte återskapa sådan information som inte finns.

Faktum är att du inte kan veta vilken bjäfs-inställning som är den bästa, du har bara ett tilfälle att ställa in det innan du fotograferar, sedan är ögonblicket förbi och du kan inte ändra i efterhand och prova en annan inställning på samma bild. Säg att du är ute och fotograferar och tar t.ex. en bild av ett hus medljus, sedan vänder du dig om och fotgraferar en folkmassa i motljus för att sedan zooma in på en blomma osv. Finns det en optimal inställning som funkar för alla bilderna? Håller du på att justera inställningarna mellan varje bild så blir det oerhört besvärligt och garanterat inte rätt och man missar ögonblicken man vill fototografera.

Om du istälet fotograferar i RAW så har du kvar all information och kan fatta de här besluten i efterhand och kan prova fram och tillbaka mellan olika stilar, göra flera versioner av samma bild osv.. Du har exakt samma bjäfs att ta till i raw-konverteraren och använder man Sony IDC som följer med kameran heter reglagen likadant som kamerans menyer och det är säkert precis samma algoritmer som används.

Om vitbalansen blev lite fel så att bilden blev för kall eller varm med blåstick eller gulstick så är det väldigt knepigt att åtgärda det i ett bildbehandlingsprogram utan att få konstiga färgfel på andra ställen. Med RAW är det oftast ett enda klick med pipett-verktyget så är blir det perfekt.

T.ex. klagas det ibland på att Sonys brusreducering är lite för stark så att detaljering försviner.
Inte sjutton vill man ha samma brusreducering på alla bilder heller bra för att det är taget på samma ISO-tal.

Om man t.ex. använder ACR så kan man titta på hela bilden eller förstora in ett skuggparti i 100% och justera reglagen för color och luminance noise och detaljbehållning och se effekten i realtid och göra precis lagom avvägning för bästa resultat. I kameran kan du välja mellan "Norma"l eller "High", thats it.

Sedan kanske man ändrar sig över tiden hur man vil ha sina bilder. Vanligt i början är att man vill ha "skarpa" bilder med hög kontrast och mustiga färger. Ställer man int det i kameran är det kört, det finns inte kvar så många gradienter i övergångarna. Bilderna blir tyvärr lite som tagna med en kompaktkamera. Senare kanske man vill ha mer levande bilder med lägre kontrast och mjuka övergångar, lägre färgmättnad utom i vissa partier med hudtoner t.ex. så man vill använda vibrance istället.

Sedan kan man med ACR använda alla de här verktygen selektivt och måla med exponering eller brusreducering om man vill så.

Som sagt allt bjäfs finns tillgängligt i efterhand i lugn och ro, så det blir aldrig sämre med RAW, men man har fler möjligheter och kan fatta alla beslut i efterhand. Enklare hantering med RAW, mindre arbete och utan risk att ha sabbade bilder.

Enbart i situationen jag nämnde innan med en press/sport-fotograf som behöver ett snabbt arbetsflöde, små filer och med en inställning som lämpar sig för alla bilder så är det motiverat med jpeg. Om man befinner sig på resa och ankelt vill kunna ladda upp bilder på en blogg och inte har tillgång till en dator med bildbehandlingsprogram kan det vara vettigt at fotografera i raw+jpeg. I alla andra situationer är det bara totalt onödigt att spara jpeg-bilder direkt i kameran, utan det är enbart raw som gäller.

Jag tror faktiskt att alla som har satt sig in i raw och har ett program som man har lärt sig kommer till samma slutsats. Säger man som du gör att du får bättre bilder med hjälp av bjäfset i kameran så har man nog inte fattat hur enkelt det faktiskt är med raw, eller vet inte hur det funkar.

Skulle du använt de timmarna du nämnde att lära dig alla bildinställningar i kameran att istället prova olika inställningar i en raw-konverterare så akulle du aldrig ens bry dig om kamerabjäfset mer. Om man ändå vill använda vissa inställningar så gör det, men fotografera ändå i raw. Då blir dessa inställningar default när du öppnar bilden i IDC t.ex.

Kanske låter lite pretensiöst, men jag tror att om man framhåller jpeg och argumenterar för det så beror det helt enkelt på att man inte fattat raw ännu, hur enkelt det är och hur överlägset det är.

Så är det.

/Mats

Ja visst, vi håller säkert med dig, alla på FS Forum, att RAW är bättre än JPEG, frågan är snarare bara hur mycket bättre?

Dessutom, tar man några tusen bilder under en semester, vem har då tid till ett “finlir” av alla dessa tusen RAW filer, väl hemma?
Inte jag i alla fall, det finns faktiskt lite annat, under dagen att göra! :) :) :)

Jag kör med en och samma inställning både i RAW (Sony A200 / A900) och JPEG (Sony HX9V), kan inte klaga på resultatet.
Av alla världens bilder, tagna av amatörer, är de flesta övervägande tagna i JPEG, för det kräver inget efterarbete, det blir vad som är inställt i kameran, - många fotoamatörer har enbart möjligheten till JPEG i sina kameror, troligen även enbart en vag uppfattning om RAW, ingen eller liten kunskap, så är verkligheten utanför FS Forum.

Många tidningsmagasin vill enbart ha bilder i JPEG, för att bildfilen inte skall bli för stor.
För fotoamatören, med en riktigt bra fotoskrivare hemma i bostaden, blir det knappast någon skillnad på utskrifter från JPEG eller RAW.
Går man till ett proffslab, med proffsskrivare av högsta klass, kommer utskrifterna i RAW till sin absoluta rätt, men det kostar också flis ………

Håller på att försöka läsa ikapp åtminstone vissa av trådarna här. Har nu hunnit fram till 2012-02-12 i denna tråd.

Har aldrig brytt mig om att vara språk-polis tidigare, men nån gång ska ju vara den första...

---
Så den som söker skola finna.
---
Här skulle det alltså ha varit::

Så de som söka skola finna.
Eller:
Så den som söker skall finna.

Bara på kul. :)

Jag är uppväxt i det område i Sverige där verbens pluralformer användes långt efter att de försvunnit från övriga Sverige. Alla i den äldre generationen använde dessa, så därför fick jag som liten knatte den korrekta gramatiken "automatiskt" inlärd, så när denna används fel skorrar det VÄLDIGT illa i mina öron (ögon).

De flesta moderna människor har ingen som helst aning om hur verb-pluralformerna ska användas, de kastar bara in dem lite hur som helst, för att det låter ålderdomligt. Därför kan man få höra / se styggelser som:
Foten skola vara rak.
Hon äro mycket vacker.
Han gingo hem kl åtta.
Jag äro 180 cm lång.
Etc.

Det är faktiskt lite plågsamt för mig att läsa dessa exempel...

:)

PS Alla har väl helt klart för sig att detta inte alls är riktat mot någon enskild person, utan är enbart ett milt (och säkerligen mycket patetiskt och fullständigt verkningslöst) försök från min sida till att korrigera en (för mig) lite plågsam företeelse i det moderna samhället...
.

Dessutom, tar man några tusen bilder under en semester, vem har då tid till ett “finlir” av alla dessa tusen RAW filer, väl hemma?
Inte jag i alla fall, det finns faktiskt lite annat, under dagen att göra! :) :) :)
Då batchkonverterar man alla bilderna med man gör annat. Man har då var chansen att fixa till de bilder om behöver fixas med för att bli riktigt bra, istället för att tvingas acceptera att de inte blev någe vidare.

Det handlar f.ö. inte om att RAW-bilder är "bättre" än JPEG-bilder. Alla färdigbehandlade RAW-bilder slutar ju som JPEG. Det handlar om vad man kan göra med bilder i efterhand. Med JPEG har man begränsade möjligheter jämfört med RAW, och man kan som sagt masskonvertera RAW-filer i enlighet med kamerans inställningar och få samma resultat som om man hade använt JPEG från början.

Har aldrig brytt mig om att vara språk-polis tidigare, men nån gång ska ju vara den första...

Grattis, och välkommen till språkpolisernas tappra skara. Vi är en liten grupp som för det mesta arbetar i motvind, men det är ett smutsligt jobb som någon måste göra. (Annars bleve det ju ogjort!)

Subjekt saknas i meningens första del som dessutom innehåller ytterligare en liten miss. Enligt avstavningsreglerna ska ordet språkpolis endast förses med bindestreck vid nödvändigt radbyte.

Talspråk och skriftspråk skiljer sig förvisso åt, men för en kunnig och därtill skrivande språkpolis torde väl det lämpligaste vara att hålla sig till skriftspråket.

nån=talspråk
någon=skriftspråk

Du tillönskas en trevlig Påsk, Gunnar!

Mvh//Lennart

Ja visst, vi håller säkert med dig, alla på FS Forum, att RAW är bättre än JPEG, frågan är snarare bara hur mycket bättre?

Det är inte frågan om vilket som är "bättre". Raw är ju ingen bild, det är utgångsmaterial för att skapa en bild och det är såklart alltid bättre att ha möjligheten att göra alla konverteringsval i efterhand än innan man tar bilden med kameran.

Att fotografera enbart i jpeg är som en programmerare som skriver ett program och sen när han kompilerat det till en .EXE-fil så kastar han bort källkoden. Källkoden är inte ett program som du kan köra på någon dator, utan det måste först konverteras till maskinkod. på samma sätt är RAW ingen bild som du kan göra något med, t.ex. visa eller skriva ut, utan den måste konverteras med dina egna inställningar, så det är inte så att det är någon kvalitetsskillnad mellan jpeg och raw, bara att raw är ett mellansteg som om du har den kan fatta all inställningsbeslut i lugn och ro i efettrhand istället för i kameran innan du tar bilden.

Lars, vad ska du göra med dina tusentals bilder?

Uppenbarligen använder vi våra bilder på olika sätt.
Jag skulle i alla fall vilja sortera ut de man vill ha och kanske göra förstoringar eller en fotobok av, eller lägga upp på en semester-blogg. Tusentals bilder blir säkert dina vänner ganska trött på efter ett tag, eller samlar du bara alla bilderna i en mapp på datorn och låter de ligga där utan användning?

Om du väljer ut säg de 50 bästa av dessa och arbetar med dem så att de blir riktigt riktigt bra och gör en fotobok av, dem eller gör ett bbildspel till TVn eller nåt så blir de mycket värdefullare och uppskattas mer av de som du visar dem för.

Dela gärna med dig av hur du gör med drösvis med bilder som du inte hinner bearbeta och använder dem sedan.

Det tar för övrigt inte längre tid att göra 1000 bilder än en bild. Visst får datorn jobba lite längre, men det kan den göra medan man går och fikar, tar väl 3-4 minuter eller nåt. Ska man ha samma inställningar på alla så är det bara att batchköra dem, vilket är superenkelt. Behandla en bild och välj sedan att applicera det på alla bilder i en mapp.

Fast som sagt tusentals bilder från en semester man inte hinner hantera... Låter lite konstigt.

Jag kör med en och samma inställning både i RAW (Sony A200 / A900) och JPEG (Sony HX9V), kan inte klaga på resultatet.

Av alla världens bilder, tagna av amatörer, är de flesta övervägande tagna i JPEG, för det kräver inget efterarbete, det blir vad som är inställt i kameran, - många fotoamatörer har enbart möjligheten till JPEG i sina kameror, troligen även enbart en vag uppfattning om RAW, ingen eller liten kunskap, så är verkligheten utanför FS Forum.

Egentligen är detta fel, eftersom ALLA ilder är fotograferade i RAW eftersom det år så en digitalkamera registrerar informationen. Sedan låter många kamerans automatiska bildinställningar konvertera raw-datat till en bild åt dem istället för att göra det i efterhand i datorn. Det är synd, för det är så frukansvärt enkelt att göra detta själv och man kan förbättra och rädda en massa bilder och kan alltid skapa bättre resultat än med jpeg som utgångsdata.

Uppenbarligen är det inte bara utanför FS som folk har ingen eller vag kunskap om vad raw är.

Många tidningsmagasin vill enbart ha bilder i JPEG, för att bildfilen inte skall bli för stor.

Ja, det är klart att det man lämnar ifrån sig är jpeg. Så är det alltid, du lämnar ju knappast ifrån dig raw-filen. Om du tar en bild som du får publicerad i ett tidningsmagasin så gör du väl klart den innan du skicakar in den. Du har mer att arbeta med om du har raw-innehållet och det är enklare på alla sätt och blir bätre, men självklart skickar man inte en raw till en tidning.

För fotoamatören, med en riktigt bra fotoskrivare hemma i bostaden, blir det knappast någon skillnad på utskrifter från JPEG eller RAW.
Går man till ett proffslab, med proffsskrivare av högsta klass, kommer utskrifterna i RAW till sin absoluta rätt, men det kostar också flis ………

Vaddå skriva ut raw?
Raw är ju ingen bild, så den kan inte skrivas ut, den måste göras om till en bild (och ev. sparas till jpeg ,men du kan ha konverteringen i RAM och sen kasta bort). Så om du tar upp den i ett program, t.ex. LR så läger du på dina inställningar och gör den till en bild som du skriver ut, men du gör alltid en massa inställningar (eller behåller de som programmet default föreslår).

RAW är ingen bild!
Du kan inte skriva ut en RAW.
Du kan inte titta på en RAW.
RAW är ingen bild!

Du har uppenbarligen inte förstått. Man skriver inte ut en raw. Raw är ingen bild, det är informationen som behövs för att skapa en bild (och sparar man den till fil gör man det lämpligen till jpeg).

Om du skickar en raw-fil till ett labb (om det finns något sådant som tar emot den) så ger du alltså dem i uppdrag att bildbehandla den åt dig innan du skriver ut, men varför skulle man göra det???

Uppenbarligen har du inte förstått vad raw är, men om du t.ex. orkar läsa mitt lite längre inlägg tidigare eller tittar igenom moderskeppets videor med öppet sinne så kanske en ny värld öppnas för dig.

/Mats

I senaste numret av FOTOSIDAN magasin följer en CD " Kom igång med RAW" jag har inte tittat på den än men jag tror nog att den är informativ, jag kan nog rekommendera den osedd. Jag spar det mesta i råformat, jpeg endast med kompakterna som tyvärr inte kan annat. Mats har här mitt fulla stöd.

Trycker attan språkpolise borde hitta ett språk forum....
En bild är ju mer än 1000 ord ;)

Glad Påsk !!

Det är inte frågan om vilket som är "bättre". Raw är ju ingen bild, det är utgångsmaterial för att skapa en bild och det är såklart alltid bättre att ha möjligheten att göra alla konverteringsval i efterhand än innan man tar bilden med kameran.

Att fotografera enbart i jpeg är som en programmerare som skriver ett program och sen när han kompilerat det till en .EXE-fil så kastar han bort källkoden. Källkoden är inte ett program som du kan köra på någon dator, utan det måste först konverteras till maskinkod. på samma sätt är RAW ingen bild som du kan göra något med, t.ex. visa eller skriva ut, utan den måste konverteras med dina egna inställningar, så det är inte så att det är någon kvalitetsskillnad mellan jpeg och raw, bara att raw är ett mellansteg som om du har den kan fatta all inställningsbeslut i lugn och ro i efettrhand istället för i kameran innan du tar bilden.

Lars, vad ska du göra med dina tusentals bilder?

Uppenbarligen använder vi våra bilder på olika sätt.
Jag skulle i alla fall vilja sortera ut de man vill ha och kanske göra förstoringar eller en fotobok av, eller lägga upp på en semester-blogg. Tusentals bilder blir säkert dina vänner ganska trött på efter ett tag, eller samlar du bara alla bilderna i en mapp på datorn och låter de ligga där utan användning?

Om du väljer ut säg de 50 bästa av dessa och arbetar med dem så att de blir riktigt riktigt bra och gör en fotobok av, dem eller gör ett bbildspel till TVn eller nåt så blir de mycket värdefullare och uppskattas mer av de som du visar dem för.

Dela gärna med dig av hur du gör med drösvis med bilder som du inte hinner bearbeta och använder dem sedan.

Det tar för övrigt inte längre tid att göra 1000 bilder än en bild. Visst får datorn jobba lite längre, men det kan den göra medan man går och fikar, tar väl 3-4 minuter eller nåt. Ska man ha samma inställningar på alla så är det bara att batchköra dem, vilket är superenkelt. Behandla en bild och välj sedan att applicera det på alla bilder i en mapp.

Fast som sagt tusentals bilder från en semester man inte hinner hantera... Låter lite konstigt.

Egentligen är detta fel, eftersom ALLA ilder är fotograferade i RAW eftersom det år så en digitalkamera registrerar informationen. Sedan låter många kamerans automatiska bildinställningar konvertera raw-datat till en bild åt dem istället för att göra det i efterhand i datorn. Det är synd, för det är så frukansvärt enkelt att göra detta själv och man kan förbättra och rädda en massa bilder och kan alltid skapa bättre resultat än med jpeg som utgångsdata.

Uppenbarligen är det inte bara utanför FS som folk har ingen eller vag kunskap om vad raw är.

Ja, det är klart att det man lämnar ifrån sig är jpeg. Så är det alltid, du lämnar ju knappast ifrån dig raw-filen. Om du tar en bild som du får publicerad i ett tidningsmagasin så gör du väl klart den innan du skicakar in den. Du har mer att arbeta med om du har raw-innehållet och det är enklare på alla sätt och blir bätre, men självklart skickar man inte en raw till en tidning.

Vaddå skriva ut raw?
Raw är ju ingen bild, så den kan inte skrivas ut, den måste göras om till en bild (och ev. sparas till jpeg ,men du kan ha konverteringen i RAM och sen kasta bort). Så om du tar upp den i ett program, t.ex. LR så läger du på dina inställningar och gör den till en bild som du skriver ut, men du gör alltid en massa inställningar (eller behåller de som programmet default föreslår).

RAW är ingen bild!
Du kan inte skriva ut en RAW.
Du kan inte titta på en RAW.
RAW är ingen bild!

Du har uppenbarligen inte förstått. Man skriver inte ut en raw. Raw är ingen bild, det är informationen som behövs för att skapa en bild (och sparar man den till fil gör man det lämpligen till jpeg).

Om du skickar en raw-fil till ett labb (om det finns något sådant som tar emot den) så ger du alltså dem i uppdrag att bildbehandla den åt dig innan du skriver ut, men varför skulle man göra det???

Uppenbarligen har du inte förstått vad raw är, men om du t.ex. orkar läsa mitt lite längre inlägg tidigare eller tittar igenom moderskeppets videor med öppet sinne så kanske en ny värld öppnas för dig.

/Mats

In från skitvädret runt huvudstaden till att svara på FS Forum, snabba ryck!

Vad RAW bildformat är kan jag riktigt bra, ett digitalt negativ, arbetar inom IT-världen sedan många år, men vad jag menar och här skall förtydliga,
- JPEG-filen är behändigare, mindre till storlek, tar inte upp så mycket plats på HD, ger fullt tillräcklig info till en färdig bild, det är min uppfattning.
- JPEG-filen är det ända de flesta amatörfotografer får ut ur sin kamera, kompaktkameror används, som bekant av de flesta, runt världen
En RAW-fil, där finns grundinfot om bildfilen, kontrast, vitbalans, färgmättnad, osv., större möjlighet till korrigering än med en JPEG-fil, jo enJPEG-fil går att korrigera en aning, men färgpappret sätter gränserna.

Tusen bilder, ja det blev där omkring i antal, förra sommaren under en bilsemester, runt Europa.
En kamera med känslig exp.mätare, FF-sensor med stor färgdynamik, med förinställda parametrar för RAW-filer / -format (kalla vad du vill) till JPEG-filer fungerar att leverera perfekta pappersbilder eller projektion på duk / storskärm, utan en massa "finlir" vid datorn, efter fotograferingen!

Ja, en RAW-fil är det första sensorn bygger upp, har inte påstått något annat, kan även liknas vid den analoga tidens negativ, - men vart vill du komma, det är väl till var en som fotograf, om man anser sig behöva hålla på med en bildbehandling eller inte, efter själva fotograferingen?
Är man en bättre fotograf, om man korrigerar bildfilerna i datorn, än om man kör med samma inställningar / parametrar redan i kameran?

Tuppfäktning lagom till Påsk? :) :) :)

Är man en bättre fotograf, om man korrigerar bildfilerna i datorn, än om man kör med samma inställningar / parametrar redan i kameran?

Tuppfäktning lagom till Påsk? :) :) :)

<fäktning>
Nä, man är inte en bättre fotograf, men man får bättre bilder på ett enklare sätt med mindre arbete.

Inget konstigt att man tar tusen bilder. Jag tog 600 bilder under förra helgen i Åre då jag var på kickoff-resa med företaget, men det är ju knappast så att man lägger alla i en mapp bara helt oredigerade.

Jag har valt ut 45 av dessa bilder som jag beskurit och fixat till och publicerat på vårt intranät.

Enligt min uppfattning ska alla bilder behandlas, inte minst beskäras/rätas upp om det behövs och skalas om och slutskärpas för ändamålet. Då är det MINDRE arbete att utgå från en raw-fil eftersom arbetsflödet ändå startar i ACR, vilket jag gör även om jag skulle utgå från en jpeg, fast det blir då krångligare. Det blir ju bara mer besvär och sämre möjligheter att utgå från en jpeg.
</fäktning>

Som sagt det här är ju årets tråkigaste dag, så då passar det här bra.
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=171789

Du kan hälsa din kompis att han kan komma och fynda nu.
Kameran säljs ihop med Sony 20/2,8 och en F20-blixt, extra batteri och minneskort för totalt 16 500 om man snabbar sig på.

(Bäst att snabba sig f.ö., det finns chans att jag ångrar mig.Jag tycker priset är mycket förmånligt.)

/Mats

<fäktning>
Nä, man är inte en bättre fotograf, men man får bättre bilder på ett enklare sätt med mindre arbete.

Inget konstigt att man tar tusen bilder. Jag tog 600 bilder under förra helgen i Åre då jag var på kickoff-resa med företaget, men det är ju knappast så att man lägger alla i en mapp bara helt oredigerade.

Jag har valt ut 45 av dessa bilder som jag beskurit och fixat till och publicerat på vårt intranät.

Enligt min uppfattning ska alla bilder behandlas, inte minst beskäras/rätas upp om det behövs och skalas om och slutskärpas för ändamålet. Då är det MINDRE arbete att utgå från en raw-fil eftersom arbetsflödet ändå startar i ACR, vilket jag gör även om jag skulle utgå från en jpeg, fast det blir då krångligare. Det blir ju bara mer besvär och sämre möjligheter att utgå från en jpeg.
</fäktning>

Som sagt det här är ju årets tråkigaste dag, så då passar det här bra.
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=171789

Du kan hälsa din kompis att han kan komma och fynda nu.
Kameran säljs ihop med Sony 20/2,8 och en F20-blixt, extra batteri och minneskort för totalt 16 500 om man snabbar sig på.

(Bäst att snabba sig f.ö., det finns chans att jag ångrar mig.Jag tycker priset är mycket förmånligt.)

/Mats

Å f-n, du har ändrat dig!
För så där, 6 timmar sedan, skulle du behålla A900:n, den håller flera timmar mera än så, ja flera tiotal år!

Min A900:n säljer jag inte, - tro mig, det är en sann klassiker, den sista D-SLR från Sony.

Min arbetskompis är ekonomichef, ja du vet minimalt med utgifter är alltid måttot, 4000:- är vad han vill ge, efter ett snabbkoll!

Vänta du , att sälja A900:n, till den kommande FF D-SLT eller NEX-9 dyker upp på Sony Center.
Jag har inte sålt en ända av mina kameror sedan den första inköptes 1962, men å andra sidan jag köper inte heller vid varje ny modell, bara när det är ett riktigt stort hopp i den tekniska utvecklingen.

NEX-9:n sopar säkert bort både Nikon och Canon från banan ....
Då stiger intresset för Sony kameror, Nikon och Canon bortslumpas till fyndpriser på MM, Elgiganten, Siba och Konsum .... :) :) :)

Å f-n, du har ändrat dig!
För så där, 6 timmar sedan, skulle du behålla A900:n, den håller flera timmar mera än så, ja flera tiotal år!

Min A900:n säljer jag inte, - tro mig, det är en sann klassiker, den sista D-SLR från Sony.

Gjorde jag väl inte alls? Läser du uppochner eller?
Jag skrev så här:

"Ska fundera lite till, men troligen kommer A900 ut på annons så om din kompis vill fynda så håll ögonen öppna. "Bjuda några tusen" kan han såklart roa sig med, men det kan vara så att jag vill ha lite mer. Ska fundera poå det så det blir ett bra, men rimligt pris. Jag gråter inte om jag måste dras med den en liten tid innan någon köper den.

Håll utkik ikväll. Det här är ju en sorgens dag så att lägga ut annons just idag är rätt passande faktiskt. Vi får se. Det kommer också en A580 till försäljning samtiditg och något objektiv och en blixt med."​

Min arbetskompis är ekonomichef, ja du vet minimalt med utgifter är alltid måttot, 4000:- är vad han vill ge, efter ett snabbkoll!

Det är ju en sympatisk inställning iofs, men för att det ska bli en affär måste ju både köpare och säljare vara överens om villkoren. Jag skulle också vilja köpa en A900 för 4 000 kr, men risken är nog rätt stor att han blir utan A900 faktiskt.

Fast du kan ju råda honom att köpa en HX9V istället, den ger ju lika fina bilder som en A900 med Zeiss 135/1,8 vetja. Bra för honom att ha en expert som kollega så slipper han slösa bort pengar i onödan.

Vänta du , att sälja A900:n, till den kommande FF D-SLT eller NEX-9 dyker upp på Sony Center.
Jag har inte sålt en ända av mina kameror sedan den första inköptes 1962, men å andra sidan jag köper inte heller vid varje ny modell, bara när det är ett riktigt stort hopp i den tekniska utvecklingen.

NEX-9:n sopar säkert bort både Nikon och Canon från banan ....
Då stiger intresset för Sony kameror, Nikon och Canon bortslumpas till fyndpriser på MM, Elgiganten, Siba och Konsum .... :) :) :)

Nån NEX-9 lär aldrig se dagens ljus är min bestämda gissning.
Sony A85 och A99 kommer alldeles säkert sopa banan med Canon och Nikons kameror rent tekniskt, men det kommer nog inte alls att göra nån skillnad för försäljningen av dem. Det är bra kameror ändå och kommer att sälja friskt oavsett om det finns en bättre kamera att tillgå.

A900 är förresten inte alls Sonys sista DSLR, det är A580 och jag har en sådan också.
Dock inte länge till hoppas jag, den kommer snart ut på annons den med.

Kanske din kompis vill köpa en sån istället, det ligger närmare den prisklass han är beredd att betala. På köpet får han då också med det überfantastiska objektivet 18-55SAM!!!

/Mats

Oroar mig över EVFen på A77 som jag uppfattar som lite för dimmig och oklar, har skruvat som tusan på dioptern åt alla håll, och slagit på filmknappen lika ofta. öka exponeringen till 0,7 för att kanske få lite skillnad och även för att bilderna vart bättre.

Min gamla KMD5 har betydligt klarare bild, renare och ljusare, kanske EVF skall vara på det viset, har provat att ställa ljusstyrkan till +1 vilket var max. och tillbaka till auto igen.

Att skruva på dioptern verkar bara förändra bländarsiffrornas skärpa, det gå till dubbelsiffror och sedan får man skruva tillbaka så dom blir klara.

Foto skrev att EVFen var klar som på en sökaren hos A900 vid normalljus, men inte är min sökare så, den är mörk, dimmig och oklar, närbild på en röd vägg och den ser bättre ut.

Kan inställningarna som man gjort för fokuspeakings skull påverka, där är ju kontrasten uppskruvad till max. men jag har provat med autofokusen och inget annat.

//Bengt.

Pröva med att stänga av "effekterna" i Live View. När dessa är på avspeglas dina val i sökaren vid exponeringskompensation, vitbalans e.t.c.. Vill man ha en stadig sökare som beter sig som en "vanlig" optisk sökare så måste effekterna stängas av i menyerna. Live View - effects off.

Så är det.

/Mats

Nej, inte behöver det väl bero på att man inte "fattat raw ännu". Det finns ett antal skäl till att konsekvent köra JPEG. Särskilt sedan mjukvaror som Lightroom kommit som behandlar en JPEG precis som en RAW. Då menar jag inte bara att alla reglage funkar exakt likadant för både och utan att även ett JPEG-orginal lämnas helt orörd vid redigeringen. Alla ändringar ligger i LR:s metadatadatabas.

1. Filstorleken är mycket mindre
2, att man inte vill vara beroende av proprietära RAW-format (kan konverteras till DNG)
3. att kamerornas hjälpmedel som exponeringsmätning, Dynamik Range Optimizing m.m. blivit allt bättre, vilket gör att många fler av den orsaken tycker resultatet blir helt OK rakt ur kameran.
4. Att RAW tar mer tid - åtminstone för mig (kör ej Sonys konverterare som kan få med kamerans inställning som default)

Jag har kört mycket JPEG - enbart och det funkar ofta väldigt bra. Skillnaden vid en och samma teknikgeneration mellan färdig bild från JPEG- och RAW-förlaga är mycket små. Med det sagt att jag finputsar mina JPEG också vid behov. Gör man så bra man kan med båda så blir skillnaden ofta försumbar. Få klarar av att "gissa" i rent blindtest (ingen sida vid sida analys) vilken typ av förlaga som använts. Fler sådana trådar här på FS har visat hur svår den uppgiften är.

Däremot har jag landat i att spara både RAW och JPEG och skälet till detta är att skillnaderna mellan teknikgenerationerna har visat sig vara ganska stora. Vill man exv. göra om bilder tagna med den LR-process som gällde i version 2 med den i version 4 som är mycket bättre, så är det inte fel att ha RAW-filerna kvar. I mitt fall så är de i DNG-format.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar