Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag brukar ha kameran i knät med skärmen utvikt, när jag letar i menyerna, ganska så bekvämt att göra så. När jag då förde upp kameran till ögat var EVFen svart som natta, men vad nu tänkte jag, när jag vek in skärmen på plats igen så tändes EVFen. tydlingen så bryter det EVFen när man viker ut skärmen.

//Bengt.

Alla ded där inställningarna är enbart för jpeg, alltså hur kameran ska behandla rådatat för att göra en jpeg.

Om du fotograferar i RAW har de ingen betydelse alls hur kameran är inställd, du har alla möjligheter att fixa till det i efetrhand istället. Det enda som påverkas är en liten inbäddad jpeg-bild som bakas in i raw-filen som är den som visas vid förhandsgranskning och startvärdena i IDC.

Fotografera i RAW och strunta totalt i alla dessa inställningar. Jag har alltid kameran inställd på standard för att få ett så neutralt utgångsläge som möjligt, men det är som sagt oviktigt.

Den enda inställningen som lite grand kan påverka raw-filen är DRO.
För att kunna öka omfånget i bilden utan att öka bruset i skuggorna så överexponerar kameran hela bilden en aning och sänker sedan högdagrarna och mellantonerna lite istället för att exponera normalt och höja lågdagrarna, så med högsta DRO inställt får du lite högre exponerade bilder, resten kan du helt enkelt strunta i.

Det här kan upplevas som lite trist för den som just köpt sin kamera och innan dess jämfört modeller, läst tester och specar mm, för då listas en uppsjö "finesser" och så använder man dem för att väga kamerorna sinsemellan.

Och sen får man höra att det bara är skit och inget att ha, för de används öht inte när man fotograferar i raw. Man kan luras att tro att man inte utnyttjar sin kamera maximalt om man inte använder alla dessa finesser, men det är som sagt totalt värdelöst.Kolla igenom en guide, eller helst moderskeppets videokurs "Allt om Raw" och ägna nån timme åt att peta i LR så kommer du aldrig mer bry deig om allt det här tramset som kameran har i form av bildbehandlingsinställningar. Bortkastad tid att sätta sig in i det.

Som den här presentationen av A57 t.ex. Hur mycket onödigt skit som helst.
http://www.fotosidan.se/cldoc/12-bilder-i-sekunden-med-sony.htm

Konstigt att fokus ändå läggs så mycket på det i genomgångar, presentationer och tester, det är faktiskt helt värdelöst. Nu har Sony också börjat med allt sånt här trams som Canon m.fl. hållt på med tidigare.

Det finns dock några vettiga funktioner som kräver jpeg och det är multiexponeringslägena, HDR och Nightshot, där flera exponeringar bakas ihop till en och då är det såklart jpeg som gäller.

I övrigt är allt det där totalt värdelösa funktioner.

Fotografera i RAW, sätt kameran på "standard", koncentrera dig på exponeringslägena och AF och lär dig allt det. Skaffa LR4 och lär dig hantera det någorlunda och lägg inte nån energi alls på alla dessa kreativa inställningar, de är helt värdelösa och ingenting att bry sig om alls.

Lightroom är bara att handla på lämpligt ställe, t.ex. här:
http://www.dustinhome.se/adobe-phot...roduct/5010624154?intcmp=searchProvider_dacsa

Ang filter så är jag personligen en sådan att jag aldrig kör med filter. Det kan ge reflexer och sånt. Har dock alltid MS på och är lite noga att inte peta på frontlinsen. Förstår oron för kladd på objektivet och vistas man i skitiga miljöer och fotograferar, t.ex. dokumentation av en mekanisk verkstad osv. så kam ´man sätta på ett filter, annars är det inget problem att borsta bort damm och så. Använd en torr ren fiberdukstrasa och torka lätt, gnugga inte. Emellanåt han man behöva göra rent ordentligt och jag köpte en liten sprayflaska med speciell kamerarengörgöringsvätska, vet inte exakt vad det är i, men den kostade inte många kronor och räcker hur länge som helst. Låt bli att göra rent så mycket som möjligt är min enkla tes.

/Mats

Ditt svar här Mats angående nyttan av finesser, är totalt annorlunda av vad du skrivit spaltkilometer om tidigare, där du då frenetiskt öst på att Sony är så innovationsrik. Nu har jag då börjat att lära känna igen dina mycket snabba tvära kast som pendlar friskt mellan hopp och förtvivlan, vilket har visat sig vara en uppfriskande läsning och rogivande på dessa Sonytrådar.

Min syn har varit annorlunda och då jag försiktigt framfört att seriösa fotografer kanske vill ha andra typer av finesser, detta var svårt då upphausingen kring Sony var som störst för något år sedan. som bekant så har Leif Bength haft mycket roligt åt dessa Kalle Anka finesser som han raljerat över, till stora delar så har väl Leif rätt, om jag förstår hans andemeningar på rätt sätt, även om jag så klart inte håller med om allt han säger.

jag har inte köpt A77 för dess möjligheter till panorering som exempel ( även om det är använbart och fungerar bra ) enda alternativet för mig var att välja A77, när jag kände på A35 så var den mycket plastig och kändes inte bra, A77 är en stor kamera särskilt med nya 16-50/2,8 påskruvat, man släpar nog inte med den vid alla tillfällen, min gamla KM5D är som en kompaktkamera vid sidan av A77 och jag kommer att använda KM5D som en lite större kompakt, den slår ju faktiskt fortfarande många av dom moderna lite dyra kompakterna + att den har en ganska god sökare, som till och med är lite renare än vad A77ans EVF är.

Jpegen fick enligt vad jag uppfattar ett riktigt genombrott när D3 kom, till och med Risedal var imponerad över kvaliteten.

Sedan tror jag det är så att dagens modeller inom rimliga prisklasser måste vända sig till en bredare allmänhet och då krävs det mycket finesser och inställningar även om dom ligger på Jpegsidan och inte gillas av Fotoeliten. HDR plockas väl in av alla tillverkar nu för tiden, så mycke av Kalle Anka finesserna förädlas med tiden och får bättre ryckte.

//Bengt.

Som tur är behöver man ju inte använda Kalle Anka-finesserna om man inte vill. Tyvärr kan de ändå i vissa fall ställa till det genom att göra menyerna onödigt plottriga. Jag köpte en Olympus ZX-1 igår för att ha som fickkamera, och den har rätt gott om såna för mig onödiga funktioner. I den kameran behöver man tyvärr göra rätt mycket i menyerna, och då är det lite störande med allt bjäfs :)

Men vad händer om man lär sig bjäfset? Jo, man framkallar den verkliga oförstörda råbilden dvs. motivet. Man får en jpg direkt utan inblandning av en RAW-fil. Man överför framkallningsjobbet till tagningsögonblicket och kvar blir bara små finjusteringar. RAW-filerna man sedan också sparat får arvingarna ta itu med.

Ditt svar här Mats angående nyttan av finesser, är totalt annorlunda av vad du skrivit spaltkilometer om tidigare, där du då frenetiskt öst på att Sony är så innovationsrik. Nu har jag då börjat att lära känna igen dina mycket snabba tvära kast som pendlar friskt mellan hopp och förtvivlan, vilket har visat sig vara en uppfriskande läsning och rogivande på dessa Sonytrådar.

Nej, Bengt. Det är det sannerligen inte och jag uppfattar det där som ett tråkigt påhopp.
Jag har försökt att ingående förklara hur bra RAW är och framförallt hur LÄTT det är.

Om man fotograferar i RAW och lär sig hantera det, vilket är betydligt ebklare än många tror, så har man ingen som helst nytta av bildbehandlingsfinesser inbyggt i kameran. Vad jag vet så har jag aldrig hyllat dessa, utom möjligen flerexponeringslägena, dvs HDR och Nightshot (och i viss mån Panorama), vilka kräver jpeg och kan var användbara, men jag tror du inte hittar något ställe alls där jag framhållit olika motivprogram som något positivt. Sedan jag själv fattade vad RAW var har jag aldrig ens sneglat åt dem och faktiskt inte innan heller, tyckte det var för krångligt att ställa in.

Så snälla, kom inte och påstå att jag skulle ha gjort någon helomvänding i den här frågan, så är det definitivt inte!

Däremot verkar du blanda ihop dessa finesser med andra innovativa funktioner som jag tycker Sony är mycket bra på. T.ex. Quick LiveView, trådlös blixtstyrning, smart vinklingsbar skärm, prorammerbara lägen 1/2/3 på programratten, SLT med AF vid filmning osv. osv. Det har jag mycket riktigt tyckt om och framhållit, men det är en helt annan sak än alla olika motivprogram och inställningar, vilket är totalt ointressant för mig. Ingen som helst ändring där.

Faktiskt så gillar jag inte att bli porträtterad på det här sättet. Det stämmer inte och var inte speciellt smickrande. Jag har försökt att hjälpa till genom att förklara en sak på ett sätt som jag själv skulle vilja ha det presenterat när jag började så slapp man slösa bort lång tid med harvande med jpeg alldeles i onödan, men vill du strunta i det och" ta vara på kamerans alla fina finesser" genom att hålla på och bildbehandla i kameramenyerna kan du ju såklart göra det. Kanske var att kasta pärlor för svin helt enkelt.

Tvära kast mellan hopp och förtvivlan?
Sant att jag blev besviken på A77an när den släpptes pga en massa orsaker, främst för att den drogs med ett antal fel alldeles i onödan och att jag hade hoppats på något ännu bättre. Jag tycker fortfarande att jag gjort rätt som uttalat kritik mot detta, fast jag blivit påhoppad för det, för vissa verkar inte tycka det är så bra att tala negativt om sitt eget märke. Jag struntar i det och säger vad jag tycker. Tycker jag Nikon gör nåt bra så skriver jag det och tycker jag Sony gör nåt dåligt så skriver jag om det ,eller tvärtom. Nu är det en bra kamera ändå och inte omöjligt att jag köper en själv, men förtvivlad har jag aldrig varit.

Jpegen fick enligt vad jag uppfattar ett riktigt genombrott när D3 kom, till och med Risedal var imponerad över kvaliteten.

Sedan tror jag det är så att dagens modeller inom rimliga prisklasser måste vända sig till en bredare allmänhet och då krävs det mycket finesser och inställningar även om dom ligger på Jpegsidan och inte gillas av Fotoeliten. HDR plockas väl in av alla tillverkar nu för tiden, så mycke av Kalle Anka finesserna förädlas med tiden och får bättre ryckte.

Bildkvalitetsmässigt är det inte något fel på den jpeg som kameran skapar, under förutsättning att det är precis det som kameran med dessa inställningar råkat spara i filen och man inte vill ha fram något annat av sin bild.

Många bilder vid samma tillfälle och ljussituation, typ en press/sport-fotograf som vid ett tillfälle bevakar något och behöver ett extra snabbt arbetsflöde så är det alldeles utmärkt att göra klart det i kameran. Har man däremot inte de kraven så har man alltid större möjligheter att hantera alla dessa inställningar i lugn och ro i efterhand istället och det finns ingen som helst anledning att inte fotografera i raw därför anser jag. Vm som helst kan ställa in reglagen i IDC på samma sätt som menyvalen i kameran, eller efter en timmes genomgång fixa samma sak i ACR med bättre resultat och större flexibilitet än att pilla med kameramentyerna innan fotoögonblicket. Har man ställt in det i kameran och fotar i jpeg är det det som man får. Vill man ha det annorlunda är det kört. Jag har mig veterligen aldrig skrivit att det skulle vara bättre och jag förstår inte om man tycker det.

/Mats

Oroar mig över EVFen på A77 som jag uppfattar som lite för dimmig och oklar, har skruvat som tusan på dioptern åt alla håll, och slagit på filmknappen lika ofta. öka exponeringen till 0,7 för att kanske få lite skillnad och även för att bilderna vart bättre.

Min gamla KMD5 har betydligt klarare bild, renare och ljusare, kanske EVF skall vara på det viset, har provat att ställa ljusstyrkan till +1 vilket var max. och tillbaka till auto igen.

Att skruva på dioptern verkar bara förändra bländarsiffrornas skärpa, det gå till dubbelsiffror och sedan får man skruva tillbaka så dom blir klara.

Foto skrev att EVFen var klar som på en sökaren hos A900 vid normalljus, men inte är min sökare så, den är mörk, dimmig och oklar, närbild på en röd vägg och den ser bättre ut.

Kan inställningarna som man gjort för fokuspeakings skull påverka, där är ju kontrasten uppskruvad till max. men jag har provat med autofokusen och inget annat.

//Bengt.

Foto skrev att EVFen var klar som på en sökaren hos A900 vid normalljus, men inte är min sökare så, den är mörk, dimmig och oklar, närbild på en röd vägg och den ser bättre ut..

Du kanske ska sluta att läsa FOTO :)
I alla fall kanske ompröva den lite och inte upphöja den till någon helig skrift eller så.

Så är det inte. Jag har en A900 och sökaren i den är fantastisk.
Men en EVF har andra fördelar och det är faktiskt bara ett hjälpmedel för att ta bilden och i det fallet kan en EVF vara ett bättre verktyg än en optisk sökare av massa orsaker och A900ans sökare är faktiskt onödigt bra. jag skulle klara mig precis lika bra med en sämre sökare.

Var häromdagen och klämde i verkligheten för första gången på en Nikon D800.
Fasiken, den kameran ligger långt efter Sony A900 när det gäller känsla, byggkvalitet och optisk sökare. Sökaren i D800 är riktigt bra och betydligt bättre än Canon 5DMkII t.ex. och räcker absolut till, men det är fortfarande ett långt steg kvar till A900.

Ingen mig veterligt har påstått att A77ans EVF skulle vara lika klar som A900ans optiska sökare, förutom FOT nu då, vilket förefaller märkligt.

Däremot duger A77 till att hitta rätt utsnitt med och har massa hjälpmedel.

Att dioptern bara skiftar fokus på informationssiffrorna är inte så konstigt, det är så det blir. Orkar inte förklara varför, det får nån annan göra.

/Mats

Firmware 1.05 Problem

Skulle ladda in nya versionen 1.05 i min A77.
Laddade ner den till I Macken anslöt kamera med rätt USB sladd och följde i övrigt anvisningarna.
När det snurrat på en stund konstaterade datorn att fel uppstått och uppmanade att avbryta för att försöka på nytt.
Efter tre försök som förlöpte på samma sätt vet jag inte hur jag skall bära mig åt.....
Någon vänlig som vet?
// Sven-Olof

Nej, Bengt. Det är det sannerligen inte och jag uppfattar det där som ett tråkigt påhopp.
Jag har försökt att ingående förklara hur bra RAW är och framförallt hur LÄTT det är.

Om man fotograferar i RAW och lär sig hantera det, vilket är betydligt ebklare än många tror, så har man ingen som helst nytta av bildbehandlingsfinesser inbyggt i kameran. Vad jag vet så har jag aldrig hyllat dessa, utom möjligen flerexponeringslägena, dvs HDR och Nightshot (och i viss mån Panorama), vilka kräver jpeg och kan var användbara, men jag tror du inte hittar något ställe alls där jag framhållit olika motivprogram som något positivt. Sedan jag själv fattade vad RAW var har jag aldrig ens sneglat åt dem och faktiskt inte innan heller, tyckte det var för krångligt att ställa in.

Så snälla, kom inte och påstå att jag skulle ha gjort någon helomvänding i den här frågan, så är det definitivt inte!

Däremot verkar du blanda ihop dessa finesser med andra innovativa funktioner som jag tycker Sony är mycket bra på. T.ex. Quick LiveView, trådlös blixtstyrning, smart vinklingsbar skärm, prorammerbara lägen 1/2/3 på programratten, SLT med AF vid filmning osv. osv. Det har jag mycket riktigt tyckt om och framhållit, men det är en helt annan sak än alla olika motivprogram och inställningar, vilket är totalt ointressant för mig. Ingen som helst ändring där.

Faktiskt så gillar jag inte att bli porträtterad på det här sättet. Det stämmer inte och var inte speciellt smickrande. Jag har försökt att hjälpa till genom att förklara en sak på ett sätt som jag själv skulle vilja ha det presenterat när jag började så slapp man slösa bort lång tid med harvande med jpeg alldeles i onödan, men vill du strunta i det och" ta vara på kamerans alla fina finesser" genom att hålla på och bildbehandla i kameramenyerna kan du ju såklart göra det. Kanske var att kasta pärlor för svin helt enkelt.

Tvära kast mellan hopp och förtvivlan?
Sant att jag blev besviken på A77an när den släpptes pga en massa orsaker, främst för att den drogs med ett antal fel alldeles i onödan och att jag hade hoppats på något ännu bättre. Jag tycker fortfarande att jag gjort rätt som uttalat kritik mot detta, fast jag blivit påhoppad för det, för vissa verkar inte tycka det är så bra att tala negativt om sitt eget märke. Jag struntar i det och säger vad jag tycker. Tycker jag Nikon gör nåt bra så skriver jag det och tycker jag Sony gör nåt dåligt så skriver jag om det ,eller tvärtom. Nu är det en bra kamera ändå och inte omöjligt att jag köper en själv, men förtvivlad från mig.

JAG HAR TYCKT ATT DIN HJÄLP DU GETT OM RAWBEHANDLING VARIT JÄTTEBRA OCH JAG HAR TACKAT DIG FÖR DET. SKULLE GIVETVIS DELAT UPP INLÄGGET I TVÅ OLIKA BREV.

Jag måste väl ha blandat ihop dina olika inlägg om vilka finesser som du gillar eller blandat ihop dig med någon annan. JAG BER OM URSÄKT MATS, absolut inte min mening att såra dig.

//Bengt.

Laddade ner den till I Macken anslöt kamera med rätt USB sladd och följde i övrigt anvisningarna.
När det snurrat på en stund konstaterade datorn att fel uppstått och uppmanade att avbryta för att försöka på nytt.
Efter tre försök som förlöpte på samma sätt vet jag inte hur jag skall bära mig åt.....
Någon vänlig som vet?
// Sven-Olof

Kolla USB-inställningen i A77. Den ska stå på "Masslagring". Kanske det hjälper.

/Torbjörn

Firmware

Någon vänlig som vet?
// Sven-Olof

Hej!
Har du dator med 32 bitars kärna eller 64 bitars?
Fulladdat batteri?
Mvh Jonny

I alla fall kanske ompröva den lite och inte upphöja den till någon helig skrift eller så.

Men en EVF har andra fördelar och det är faktiskt bara ett hjälpmedel för att ta bilden och i det fallet kan en EVF vara ett bättre verktyg än en optisk sökare av massa orsaker och A900ans sökare är faktiskt onödigt bra. jag skulle klara mig precis lika bra med en sämre sökare.

Fasiken, den kameran ligger långt efter Sony A900 när det gäller känsla, byggkvalitet och optisk sökare. Sökaren i D800 är riktigt bra och betydligt bättre än Canon 5DMkII t.ex. och räcker absolut till, men det är fortfarande ett långt steg kvar till A900.

Ingen mig veterligt har påstått att A77ans EVF skulle vara lika klar som A900ans optiska sökare, förutom FOT nu då, vilket förefaller märkligt.

Att dioptern bara skiftar fokus på informationssiffrorna är inte så konstigt, det är så det blir. Orkar inte förklara varför, det får nån annan göra.

/Mats

Nja dom mena nog vid en klar och fin dag, sedan när man sveper med kameran så växlar ljuset i EVFen som alla känner till, mörka partier ljusas upp, så visst EVFen är annorlunda än en OVF, men jag ser också fördelarna som du skriver om, när man gör inställningar med exponeringsknappen så visas dom förstorade i EVFen och är mycket tydliga.

JAG HAR TYCKT ATT DIN HJÄLP DU GETT OM RAWBEHANDLING VARIT JÄTTEBRA OCH JAG HAR TACKAT DIG FÖR DET. SKULLE GIVETVIS DELAT UPP INLÄGGET I TVÅ OLIKA BREV.

Jag måste väl ha blandat ihop dina olika inlägg om vilka finesser som du gillar eller blandat ihop dig med någon annan. JAG BER OM URSÄKT MATS, absolut inte min mening att såra dig.

//Bengt.

Ok, ursäkten godtagen.

Jag tycker bara det har raljerats lite om mig som person på ett negaivt sätt som har upphöjts till fakta att jag skulle ha så tvära kast osv. Jag blev nyligen också påhoppad för att alltid när jag hoppar in så blir det massa sidodiskussioner osv., vilket också är fel. Lite roligt när Gunnar eller vem det var som med glimten i ögat nämnde det en gång i förbifarten, men när det framstår som en allmän uppfattning om mig som anses som sanning så är det inte lika kul längre.

Det är faktiskt skillnad mellan finnesser och finesser. Möjligen att jag uttrycker mig starkt åt båda hållen, men annars är jag ganska säker på vad jag tycker och inte tycker, så jag känner mig inte det minsta kluven. Visst är det som sagt bra med vissa innovativa finesser, men alla bildbehandlingsinstälningar tycker jag poersonligen bara är strunt, men de måste väl finnas där för att kunna "konkurrera" tyvärr, men fullständigt onödigt och värdelöst är det i princip tycker jag, men andra kan såklart tycka precis tvärtom, så du måste nog då ha förväxlat mig med någon annan.

/Mats

Men vad händer om man lär sig bjäfset? Jo, man framkallar den verkliga oförstörda råbilden dvs. motivet. Man får en jpg direkt utan inblandning av en RAW-fil. Man överför framkallningsjobbet till tagningsögonblicket och kvar blir bara små finjusteringar.

Ja, om man orkar hålla på och göra en massa inställningar för varje bild man tar. Jag tycker att det är enklare att göra inställningarna i efterhand. Då missar jag inte bilder pga att jag håller på och ställer in kameran.

Någon vänlig som vet?
// Sven-Olof

Uppdateringen funkade problemfritt för mig och det fanns bra instruktioner (Windows). Men jag tyckte det var helkonstigt att man i ett moment skulle avsluta USB-anslutnigen via säker borttagning av maskinvara. Men såg sedan att datorn naturligtvis etablerade ny kontakt med kameran. Du missade inte det där konstiga momentet? (Jag vet dock inte hur Mac-rutinerna ser ut.)

/Mats

Nu när jag är ledig, under Påsken, kan jag också få lite tid till snack på FS Forum, - skulle inte du, Mats, sälja din Sony A900 med några gluggar, för få råd till ett byte till den nya Nikon D800?

Jag hade tipsat en arbetskompis, att hålla koll på annonssidan på FS, - för nu kan du köpa en Sony A900 billigt, då ägaren skall satsa på ett annat kamerasystem, behöver pengar snabbt som f-n, alltså läge för att hjälpa säljaren, måste innebär att köparen då är kung!
Bjud några tusen för kamerahuset, det är ändå begagnat, en gammal utdöd D-SLR konstruktion! :) :) :)
Vad blev det av den försäljningen?

Uppdateringen funkade problemfritt för mig och det fanns bra instruktioner (Windows). Men jag tyckte det var helkonstigt att man i ett moment skulle avsluta USB-anslutnigen via säker borttagning av maskinvara. Men såg sedan att datorn naturligtvis etablerade ny kontakt med kameran. Du missade inte det där konstiga momentet? (Jag vet dock inte hur Mac-rutinerna ser ut.)

Man plockade inte bort USB-kabeln rent fysiskt, utan man fick klicka på ikonen nere till höger ( säker borttagning av maskinvara ) det vart lurigt för mig när då ett nytt fönster dök upp som lockade till att välja något som jag glömt nu, det framgick aldrig av den annars utmärkta manualen som man kunde läsa i förväg och följa dom olika stegen. efter ett stunds övervägande så struntade jag i den rutan och tog bort den, och gick vidare med dom andra instruktionerna, så det gick bra. Men detta var Windows.

//Bengt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar