Dom flesta bilder jag tagit nu har varit Raw + Jpeg invalt och jag har skummat lite i sonys eget program som följde med kameran, jag får då dubbla bilder en Raw och en Jpeg men dom ser likadana ut, inte ser raw ut som dom gamla negativen inte. här kallas dom för Arv i programmet.det hör till saken att jag är totalt nollad vad gäller Raw-hantering. men om Rawbilden ser likadan ut som Jpeg-bilden, ja du märker vad lite jag vet.
Först en varning till er som gnäller över långa inlägg. Ni kan hoppa över det här och läsa snuttarna som redan skrivits, vilka är bra och räcker säkert till. Det här kommer att bli lite utförligare för de som uppskattar den typen av inlägg, så ni ordräknare kan sluta läsa omedelbart.
Bengt!
Fortsätt att fotografera i RAW + JPEG. Använd jpeg-bilderna om du tycker de är bra, men om du tagit en bra bild, fast som av någon anledning råkat bli fel i färgerna, eller för ljus eller för mörk kan du använda raw-filen för att få en bra bild av den.
Så här ligger det till.
När du har skapat din bild helt färdigt så är den en jpeg. Det är det som du lägger upp på webben, visar på TVn, skriver ut eller skickar till labbet för utskrift eller som en del i en fotobok.
När du just har tagit en bild med kameran och den registrerats av sensorn så är den dock inte i det formatet. Den är rå, dvs enbart rådata hur många fotoner som träffat varje punkt uppdelat i olika färger som ett filter delat upp ljusets våglängder i.
Så för att göra om det datat till en jpeg-bild så måste detta data behandlas. När det behandlas så kan man ange lite hjälp på traven som t.ex. hur stark färgmättnad man vill ha, vilken värme i bilden blått-kallt/gult-varmt man vill ha, hur mycket kontrast det ska vara.
Du kan välja att göra den bidbehandlingen direkt i kameran och styra vissa mallar som du gör när du väljer de olika kreativa inställningarna, Standard/Vivid/Porträtt/Landskap/solnedgång/svartvitt och variera mängden mättnad/kontrast/skärpa för dem, samt inställningar för brusreducering, vitbalans DRO osv.
Om du gör det och fotograferar i jpeg så använder kameran dessa indata och bildbehandlar det åt dig. Kamerans inbyggda program plockar då ut just den delen av allt raw-data som behövs, gör bildbehandlingen så och slänger sen bort resten och komprimerar sedan bilden och sparar på minneskortet i jpegformat.
Problemet är att du troligen inte vill att alla bilder ska ha samma karaktär och då är det rätt omständigt att ändra allt detta mellan varje bild. Råkar du ha fel inställningar så kan du inte rädda en bild.
Vi tar ett drastiskt exempel, du har ställt in svartvitt och tar en bild i jpeg. Då sparas bilden i svartvitt på minneskortet, men om du senare får för dig att du skulle vilja ha bilden i färg så går det inte för det finns ingen färginformation kvar.
Jag har sabbat massa bra bilder genom att t.ex. råka ha kameran inställd på vivid och hög kontrast och sen när jag velat fixa till bilden för print har jag märkt att det är för lite tonomfång och detaljer är alldeles grötiga när man tittar på detaljer.
När du fotograferar i RAW däremot så finns all bildinformation kvar och du kan i lugn och ro fixa alla dessa saker i din raw-konverterare efteråt.
Med kameran följer Sonys egen raw-konverterare med gratis, den heter IDC - Image Data Converter.
En fördel med det programmet är att det använder exakt samma terminologi som kamerans menyer. Det finns reglage som heter samma som menyvalen i kameran. Med raw-filen sparas också metadata om alla inställningar du gjort i kameran och dessa ställs in som default i programmet. Alltså om du fotograferar i raw och jpeg och sedan jämför bilderna efter att de framkallats så ska de vara exakt likadana.
Men den stora skillnaden är att du har all information kvar i raw-filen och kan ändra bilden precis som du vill i efterhand, inte innan fotoögonblicket som med jpeg. Om du t.ex. ställer in kameran på svartvitt så blir alltså bilden svartvit även när du plockar upp den i IDC, skillnaden är att du kan återfå den i färg med raw-bilden, men inte med jpeg-bilden.
Faktum är att all förändring du gör i raw-framkallaren är oförstörande, det är bara parametrar du lägger till för hur du vill ha bilden behandlad, men all data finns kvar. Det är tom. så att du kan göra flera versioner av en bild och justera reglagen som du vill ha dem och spara dessa, det finns val för det längst ner till vänster har jag för mig.
Säg att du har en raw-bild du vill publicera på en webbsida. Då plockar du upp den i IDC, gör dina inställnigar som du vill och sparar dem och sparar en jpeg-kopia av bilden. Du skalar sen om jpeg-kopian och skärper upp och sparar den. Sedan vill du göra en annan version med mustigare färger och varmare så du plockar upp samma raw-fil och gör de inställningarna, sparar dem, tar en jpeg-kopia och publicerar.
En vecka senare får du för dig att skriva ut samma bild och plockar upp raw-filen igen och väljer då den första versionen och får tillbaka alla inställningar du gjort, sparar om den i större format och anpassar den för utskrift.
Det blir helt enkelt mycket flexiblare med raw och du kan som sagt göra all din behandling som du vill efteråt.
Om du skaffar ett annat bildbehandlingsprogram, t.ex. Adobe Photoshop Elements (rekommenderas) så föjer det med en raw-konverterare i det programmet. Där heter inte kontrollerna likadant som i IDC, t.ex. kallas DRO för Fill Light (i stort sett bäst att tillägga innan jag blir påhoppad) osv.
Fördelen med det är att det alltid är likadant och man blir inkörd på detta och att det då är exakt samma terminologi oavsett om du använder en Sony-kamera eller en Nikon-kamera t.ex. Nikon kallar DRO för D-lightning och där heter kontrollerna på det viset i Nikons RAW-program osv.
(RAW-konverterarna till Nikon och Canon får man förresten betala extra för, medan de till Sony följer med gratis)
Med ACR (Adobe Camera Raw) så blir det också mer integrerat ihop med den pixelpåverkande delen av programmet.
En annan skillnad är att ACR inte nånsin rör din .ARW-fil, alltså Sonys raw-format (Nikons heter .NEF och Canons .CR2, medan Adobes eget heter .DNG). Det gör att inställningarna du gör vid din "raw-framkallning" så sparas inte detta in i raw-filen som med IDC, utan istället skapas en .XMP-fil vid sidan om. Detta går att lösa om man konverterar sina .ARW-filer till .DNG-formatet, vilket vissa gör, men det får med sig en del andra konsekvenser också.
Jag använder själv Photosop CS5. Det är ett dyrt program, men jag fick möjlighet att köpa det med 80% rabatt när jag gick en utbildning. Annars tycker jag inte det är riktigt värt merkostnaden över Elements. Det stora photoshop har lite fördelar jämfört med den version av ACR som följer med i Elements, men de är inte så viktiga egentligen.
En fördel som ACR har jämfört med IDC är att medan IDC endast kan behandla hela bilden, så kan man i ACR "måla" med alla kontroller, beskära, vinjettera osv. och fortfarande arbeta helt oförstörande.
I Lightroom 4 följer en helt ny version av ACR med som har ännu bättre möjligheter och det programmet kostar ju inte alltför blodigt mycket. En mycket bra investering.
Jag fotograferar numera endast i RAW. Det innebär absolut inget extra besvär och man har full kontroll på bilderna. Jag anser att alla bilder bör behandlas lite för att komma till sin rätt och när jag öppnar en raw-fil med photoshop så öppnas automatiskt ACR. Är det som jag vill ha det är det bara att klicka på open så öppnas den med de inställningarna i PS där jag kan beskära, räta upp och skala om i ett svep och sedan slutskärpa och spara som jpeg, men vill man ändra lite i exponeringen eller färgbalansen, lyfta lite skuggor eller hantera brus osv, så är det väldigt enkelt och snabbt gjort.
Nu kommer någr att hävda att det kan man göra med jpeg också, vilket till viss del är sant. Det går alltså att plocka upp en jpeg.bild i ACR och hantera den med samma reglage, men det gäller bara så länge den bildinformationen råkar finnas kvar i jpegbilden som kameran lagrat, annars är det kört.
Jag gör numera nästan all bildbehandling i ACR och använder PS oftast till att beskära, räta upp, skala om och skärpa om jag inte vill jobba artisitiskt med en bild och göra montage osv.
Jag rekommenderar att du tittar på moderskeppets grundkurs i RAW och sedan inhandlar Mattias Karlssons videokurs Allt om RAW. Du hittar det på
http://rawbilder.se/
De använder Adobes program, så all terminologi är enligt deras standar och därför inte helt överföringsbart till IDC, men när man förstått vad de olika reglagen gör är det inga problem att applicera samma sak på det program du har.
/Mats