ANNONS
Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, jag är riktigt nöjd med objektivet.Förvisso är denna bild tagen på nära håll.Hoppas att det blir lika bra på bilder på lite längre avstånd.Har införskaffat ett Tamron 90 Macro som ska testas nu också.Hoppas det blir lika bra bilder med det!

Jo, jag är riktigt nöjd med objektivet.Förvisso är denna bild tagen på nära håll.Hoppas att det blir lika bra på bilder på lite längre avstånd.Har införskaffat ett Tamron 90 Macro som ska testas nu också.Hoppas det blir lika bra bilder med det!

Det blir säkert mycket bra. Tamrons 90 är sedan länge ett säkert kort.

//Lennart

Nu är det ju svårt att helt tyda bilderna i dessa mindre format. Men jag tycker det ser okej ut. Trevliga motiv dessutom. Jag brukar också gärna plåta på Götgatan och i kvartern runt omkring när jag då och då är i Stockholm.

Kan du inte lägga upp ett utsnitt i 100% här på tråden så blir det lättare att se. Dessutom helst med bibehållen EXIF

//Lennart

Hej Lennart!

Här kommer vad du vill se. Först hela bilden och sedan 100% utsnitt

Bilagor

• Stockholm-3504-21-mars-2012-copy.jpg
    Stockholm-3504-21-mars-2012-copy.jpg
    74.6 KB · Visningar: 291
  • Stockholm-3504a-21-mars-2012-copy.jpg
    Stockholm-3504a-21-mars-2012-copy.jpg
    78.1 KB · Visningar: 294
Hej Lennart!

Här kommer vad du vill se. Först hela bilden och sedan 100% utsnitt

Och där finns väl inga fel på detaljering eller skärpa. Eller hur? Vid behov kan du skärpa mer i efterbehandlingen. Inga spår av ghosting heller i de blanka detaljerna. Å andra sidan är det mer svårupptäckt efter konvertering till gråskala. Men det ser ssv bra ut.

//Lennart

Jag har provat lite hur det fungerar för mig att använd 8 b/s och följande autofokus. Det mest rörliga jag hittade hemomkring var hönsen, eller närmar bestämt, tupparna som går med i flocken. Skratta inte. Det är visserligen inga fåglar som flyger särskilt ofta, men de rör sig ganska ryckigt och oförutsägbart.

Mitt "beercan" är inte särskilt bra att fånga snabba skeenden. Tillsammans med A77 beter det sig lite nervöst och ryckigt. De flesta bilder höll hyfsad skärpa, men det var ändå väldigt få bilder som var något att spara på.
Jag kunde också uppleva det som andra, jag tror mest det är Lennart, skrivit om EVF i starkt solsken. Det fungerar, men är inte optimalt.

Det är roligt att se andras bildexempel, så jag tänkte bjuda på ett jag också.
A77 - minolta 70-210/4 på 210mm - bländare 4 - 1600/sek - iso 200 - ingen NR - något skärpt i LR. Först 100% och sedan hela bilden.
Skärpan är ju inte lika bra som med 16-50. Jag har ingen aning om det beror på objektivet eller skit bakom kameran.

edit: När jag jämför med originalen så märker jag att skärpan på de bilder jag lägger upp här är sämre. skit också!

Bilagor

• Öga 100 procent.jpg
    Öga 100 procent.jpg
    23 KB · Visningar: 281
  • image0001.jpg
    image0001.jpg
    17.3 KB · Visningar: 284
Senast ändrad:
Jag har provat lite hur det fungerar för mig att använd 8 b/s och följande autofokus. Det mest rörliga jag hittade hemomkring var hönsen, eller närmar bestämt, tupparna som går med i flocken. Skratta inte. Det är visserligen inga fåglar som flyger särskilt ofta, men de rör sig ganska ryckigt och oförutsägbart.

Mitt "beercan" är inte särskilt bra att fånga snabba skeenden. Tillsammans med A77 beter det sig lite nervöst och ryckigt. De flesta bilder höll hyfsad skärpa, men det var ändå väldigt få bilder som var något att spara på.
Jag kunde också uppleva det som andra, jag tror mest det är Lennart, skrivit om EVF i starkt solsken. Det fungerar, men är inte optimalt.

Det är roligt att se andras bildexempel, så jag tänkte bjuda på ett jag också.
A77 - minolta 70-210/4 på 210mm - bländare 4 - 1600/sek - iso 200 - ingen NR - något skärpt i LR. Först 100% och sedan hela bilden.
Skärpan är ju inte lika bra som med 16-50. Jag har ingen aning om det beror på objektivet eller skit bakom kameran.

edit: När jag jämför med originalen så märker jag att skärpan på de bilder jag lägger upp här är sämre. skit också!

En beercan är okej, men som du skriver nog inte lika skarpt som 16-50/2.8. Sedan är ju ditt exempel absolut ingen katastrof. Höns rör ju sig ryckigt. Speciellt huvud när de går. Följande AF på en ljus höna i solsken är inte världens lättaste.

Det finns ju botemedel. Här har jag lagt en typ av skärpemask på din bild. Det fungerar men ser nästan lite groteskt ut. Men då du redan skärpt den i LR och sedan skärpt den ytterligare en gång samt att jag ger mig på den blir kanske lite för mycket så att bilden skärps sönder.

Se det mer som ett exempel när något MÅSTE se absolut skarpt ut till varje pris för det sker på bekostnad av andra ingredienser i bilden.

//Lennart

Bilagor

• oga.jpg
    oga.jpg
    59.6 KB · Visningar: 274
Min tidigare upplevelse av "Beercan" är ändå att det presterar bättre skärpemässigt än de tuppbilder jag la in i går, så jag prövade igen.
Nu gick jag tillbaks till mitt "vanliga" sätt att fotografera. Enbildstagning, AF-S, spotmätning och avtryck vid rätt tillfälle. Det var mycket enklare att få till de bilder jag var ute efter på det sättet. Antagligen behövs det en del träning för att utnyttja seriebild och AF-C på ett bra sätt, i alla fall för mig.

Det som blir viktigt när man tar en bild i taget är ju att kameran reagerar direkt, och det tycker jag A77 gör. Jag är verkligen nöjd med det mesta på den. Det jag saknar mest just nu är möjlighet att välja vad som ska finnas i menyn när jag använder Fn-knappen. Jag skulle vilja kunna ta bort t.ex. smile/ansiktspårning och lägga till kvalitet och stedyshot. Jag skulle också vilja ha olika funktion på knappar vid foto och film, så att AEL-knappen kunde vara fokuslås när man filmar men inte vid stillbildstagning.

Jag får väl se om de här bilderna upplevs skarpare än de förra. När jag skriver ut bilden av hela tuppen, som är beskuren till 2600x2700 ungefär, på ett A4 så ser det väldigt bra ut. Man kanske ska undvika sån här pixelpeeping om man vill ha ro i sin själ.
ISo 320 - 2500/sek - F/6,3

Bilagor

• Öga2Tupp.jpg
    Öga2Tupp.jpg
    29.7 KB · Visningar: 219
  • Öga2_100 procent.jpg
    Öga2_100 procent.jpg
    31.7 KB · Visningar: 221
Min tidigare upplevelse av "Beercan" är ändå att det presterar bättre skärpemässigt än de tuppbilder jag la in i går, så jag prövade igen.
Nu gick jag tillbaks till mitt "vanliga" sätt att fotografera. Enbildstagning, AF-S, spotmätning och avtryck vid rätt tillfälle. Det var mycket enklare att få till de bilder jag var ute efter på det sättet. Antagligen behövs det en del träning för att utnyttja seriebild och AF-C på ett bra sätt, i alla fall för mig.

Det som blir viktigt när man tar en bild i taget är ju att kameran reagerar direkt, och det tycker jag A77 gör. Jag är verkligen nöjd med det mesta på den. Det jag saknar mest just nu är möjlighet att välja vad som ska finnas i menyn när jag använder Fn-knappen. Jag skulle vilja kunna ta bort t.ex. smile/ansiktspårning och lägga till kvalitet och stedyshot. Jag skulle också vilja ha olika funktion på knappar vid foto och film, så att AEL-knappen kunde vara fokuslås när man filmar men inte vid stillbildstagning.

Jag får väl se om de här bilderna upplevs skarpare än de förra. När jag skriver ut bilden av hela tuppen, som är beskuren till 2600x2700 ungefär, på ett A4 så ser det väldigt bra ut. Man kanske ska undvika sån här pixelpeeping om man vill ha ro i sin själ.
ISo 320 - 2500/sek - F/6,3

Ser ju klart mycket bättre ut.

Ang Fn-knapp och utssendet på menyval. Tja, jag kan hålla med. Själv använder jag MR-läget på lägesväljaren och har där förprogrammerat 3 olika minnesbanker.
Dår kan jag bestämma exponwringsmetod, iso, AF-typ, mätmetod, exp.kompensation, sekvenshastighet (välja bort ansiktsavkänning, leendeavkänning) , effekt på DRO, vitbalans plus mycket mer därtill.

Oavsett vad du har kameran inställd på kan du vrida till MR som överrider den aktuella inställningen. Det första som händer när du kommer till MR då är att välja läge 1, 2 eller 3.

Mycket nyttigt om du exempelvis står och plåtar på iso 100 och fokuserar manuellt med peaking i läge M och plötsligt ett snabbrörligt motiv dyker upp. Har du då förinställt MR:s minnesbank 1 till S, hyfsat högt iso och foljande AF med exempelvis centrumpunkt, AWB etc så hinner du fånga det motivet utan att behöva grotta ner dig bland menyer eller Fn-knapp.

Användbart är det i alla fall. Helst hade jag sett att alternativen 1,2 o 3 kunnat nås direkt på väljarratten som på A900, men MR av samma typ som på A77 finns även på A700 och det går faktsikt snabbt att växla mellan 1,2 o 3 via menyn eller direkt i sökaren. Minnesbank 2 och 3 kan du ju lagra andra specialinställningar i så har du åtminstone 3 snabbvalskombinationer för de motivtyper du vanligen vill kunna växla till snabbt.

Mvh//Lennart

Ser ju klart mycket bättre ut.

Ang Fn-knapp och utssendet på menyval. Tja, jag kan hålla med. Själv använder jag MR-läget på lägesväljaren och har där förprogrammerat 3 olika minnesbanker.
Dår kan jag bestämma exponwringsmetod, iso, AF-typ, mätmetod, exp.kompensation, sekvenshastighet (välja bort ansiktsavkänning, leendeavkänning) , effekt på DRO, vitbalans plus mycket mer därtill.

Oavsett vad du har kameran inställd på kan du vrida till MR som överrider den aktuella inställningen. Det första som händer när du kommer till MR då är att välja läge 1, 2 eller 3.

Mycket nyttigt om du exempelvis står och plåtar på iso 100 och fokuserar manuellt med peaking i läge M och plötsligt ett snabbrörligt motiv dyker upp. Har du då förinställt MR:s minnesbank 1 till S, hyfsat högt iso och foljande AF med exempelvis centrumpunkt, AWB etc så hinner du fånga det motivet utan att behöva grotta ner dig bland menyer eller Fn-knapp.

Användbart är det i alla fall. Helst hade jag sett att alternativen 1,2 o 3 kunnat nås direkt på väljarratten som på A900, men MR av samma typ som på A77 finns även på A700 och det går faktsikt snabbt att växla mellan 1,2 o 3 via menyn eller direkt i sökaren. Minnesbank 2 och 3 kan du ju lagra andra specialinställningar i så har du åtminstone 3 snabbvalskombinationer för de motivtyper du vanligen vill kunna växla till snabbt.

Mvh//Lennart

Hmm... tänkte inte på det!
Jag använder MR lägen för att snabbt komma till jpg och lysrörsWB när jag är på jobbet, men har uppenbarligen inte tänkt färdigt hur jag skulle kunna använda dem annars. Ska ta mig en ordentlig funderare på det.
Hoppas att vi någon gång i framtiden kan få en FW-uppdatering som gör det möjligt att styra över vilka Fn-funktioner man vill ha tillgång till.

Hmm... tänkte inte på det!
Jag använder MR lägen för att snabbt komma till jpg och lysrörsWB när jag är på jobbet, men har uppenbarligen inte tänkt färdigt hur jag skulle kunna använda dem annars. Ska ta mig en ordentlig funderare på det.
Hoppas att vi någon gång i framtiden kan få en FW-uppdatering som gör det möjligt att styra över vilka Fn-funktioner man vill ha tillgång till.

Det hoppas jag också, men det jag saknar mest är faktiskt en yttre off/on-knapp för SSS. Har faktiskt lagt min menystartpunkt så den återvänder till senast använda sida, Förbluffande ofta är det den sidan där SSS aktiveras eller avaktiveras.

//Lennart

Firmware 1.05 för A77 och A65

Jag uppdaterade nyss min svenskinköpta A77:a med firmware 1.05 och det var en mycket angenäm upplevelse, både vad gäller uppgraderingen och den efterföljande snabbchecken:

Alla mina egna inställningar finns kvar. Bra.
Kameran stänger av omedelbart. Underbart.
Främre och bakre rullhjulet reagerar utan fördröjning. Ännu mer underbart.
Granskning av tagen bild verkar nu fungera som det skall. Fantastiskt.
Kameran stöder korrigering för ytterligare två av mina Sony-objektiv. Jag gråter av lycka.

Några övriga förändringar har jag inte noterat ännu, men med detta inkrement på versionnumret hade jag inte väntat mig mer. Jag är nöjd! Tills vidare... :)

Nedladdningslänkar finns här och var; såg att bland annat dpreview och sonyalpharumors lagt upp dom. Länkarna verkar vara från Sony Japans officiella meddelande och uppgraderingsfilen verkar vara global. Åtminstone fungerade uppgraderingen felfritt hos mig.

Edit: Glömde påpeka att uppgraderingen hade svenska instruktioner.

Vad har Bengt tagit vägen? Ute med A77:an?

Han är bara som borta helt plötsligt den gode Bengt.
Tar A77:an all hans tid numera.
Vore ju lite kul att höra några kommentarer från honom efter inköpet.
Han kanske har gått vilse bland alla nya funktioner som kommit till sedan D5D såg dagens ljus.

Han är bara som borta helt plötsligt den gode Bengt.
Tar A77:an all hans tid numera.
Vore ju lite kul att höra några kommentarer från honom efter inköpet.
Han kanske har gått vilse bland alla nya funktioner som kommit till sedan D5D såg dagens ljus.

Han kanske lusläser allt och provar. Blir många nattvak av det efter första chocken. Han lär dyka upp så småningom. Men visst vore det intressant att höra.
Ett rejält kliv från D5D till A77.

//Lennart

Ett klokt stort kliv som inte är så kapitalförstörande som de små och dyra kliven flera av oss andra gör då och då.

Har haft en ganska så tuff arbetsperiod som börjar med 2 dagars jobb en ledig dag och 7 dagar på raken över helgen, avslut i går och nu ledig torsdag fram till söndag, börjar jobba på måndag. under Lördagen och söndagen hann vi byta 5 rullar vid en så kallad Rullugn där den rostfria plåten värmebehandlas, vi var alla nybörjare med just detta arbetsmoment och hade en instruktör med oss som skall byta jobb under våren, och vi skall bli en grupp som tar hand om framtida byten.

Tisdag gick larmet om att en rulle skurit dags att rycka ut igen, jag det var mycket som hände. och mitt i allt ihopa kommer A77 neddimpandes. Så en sak till man är inte 30 år ung längre det ska gudarna veta, ( 60 till hösten )

Återkommer strax om A77.

//Bengt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar