Ser ju klart mycket bättre ut.
Ang Fn-knapp och utssendet på menyval. Tja, jag kan hålla med. Själv använder jag MR-läget på lägesväljaren och har där förprogrammerat 3 olika minnesbanker.
Dår kan jag bestämma exponwringsmetod, iso, AF-typ, mätmetod, exp.kompensation, sekvenshastighet (välja bort ansiktsavkänning, leendeavkänning) , effekt på DRO, vitbalans plus mycket mer därtill.
Oavsett vad du har kameran inställd på kan du vrida till MR som överrider den aktuella inställningen. Det första som händer när du kommer till MR då är att välja läge 1, 2 eller 3.
Mycket nyttigt om du exempelvis står och plåtar på iso 100 och fokuserar manuellt med peaking i läge M och plötsligt ett snabbrörligt motiv dyker upp. Har du då förinställt MR:s minnesbank 1 till S, hyfsat högt iso och foljande AF med exempelvis centrumpunkt, AWB etc så hinner du fånga det motivet utan att behöva grotta ner dig bland menyer eller Fn-knapp.
Användbart är det i alla fall. Helst hade jag sett att alternativen 1,2 o 3 kunnat nås direkt på väljarratten som på A900, men MR av samma typ som på A77 finns även på A700 och det går faktsikt snabbt att växla mellan 1,2 o 3 via menyn eller direkt i sökaren. Minnesbank 2 och 3 kan du ju lagra andra specialinställningar i så har du åtminstone 3 snabbvalskombinationer för de motivtyper du vanligen vill kunna växla till snabbt.
Mvh//Lennart