Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja jösses A77 är fullproppad med funktioner, mycke av detta är Jpeg-relaterat förståss, har inte hitta Dynamic range ännu ( DRO ) som exempel.

Är inte helt klar över Fokuspeaking, har valt in röd färgruta, låg kontrast och zoomar in med smart telekonverter-knappen, men handhållet går inte så bra när man förstorar mycket då skakar det rejält.

Kan inte bestämma mig om jag skall använda bakre eller främre hjul vid bländar inställning kontra exponeringskompensation, angenäma bryderirer med andra ord.

Är van vid A-läget som jag tycker om och använder mest. kör näsan ovabrutet i skärmen och kladdar ner den. Försökar träna in att trycka ögonmusslan lite vinklad under ögonbryna så näsan inte tar i.

AFens snabbhet överraskar varje gång, upplevs som omedelbar faktiskt, provar endast singel. b/s får komma senare, använder spotfokus i mitten, provade lite mittenzon ett tag.

//Bengt.

Ja jösses A77 är fullproppad med funktioner, mycke av detta är Jpeg-relaterat förståss, har inte hitta Dynamic range ännu ( DRO ) som exempel.

Är inte helt klar över Fokuspeaking, har valt in röd färgruta, låg kontrast och zoomar in med smart telekonverter-knappen, men handhållet går inte så bra när man förstorar mycket då skakar det rejält.

Kan inte bestämma mig om jag skall använda bakre eller främre hjul vid bländar inställning kontra exponeringskompensation, angenäma bryderirer med andra ord.

Är van vid A-läget som jag tycker om och använder mest. kör näsan ovabrutet i skärmen och kladdar ner den. Försökar träna in att trycka ögonmusslan lite vinklad under ögonbryna så näsan inte tar i.

AFens snabbhet överraskar varje gång, upplevs som omedelbar faktiskt, provar endast singel. b/s får komma senare, använder spotfokus i mitten, provade lite mittenzon ett tag.

//Bengt.

Prova gärna gul färg och stark kontrast utan att förstora sökarbilden extremt mycket. Tryck ned avtrycket till hälften och du har hela sökarbilden igen. Ta bilden som nu borde bli skarp där du ville ha den skarp. Eller förstora inte sökarbilden alls. Peakingen visar ändå tydligt var skärpan hamnar. Går att dedicera till AF-A så du kan köra AF och samtidigt se skärpedjup och var skärpan hamnar utan att förstora sökarbilden.

DRO är default på Auto. Du hittar den så småningom.

Snoken i skärmen? Vänd skärmen inåt. Du får ju upp all info i EVF i alla fall om detta är ett stort problem för dig och använd displayen för andra fotograferingssituationer. Även toppdisplay hjälper ju till mycket för att hålla reda på tid, bländare, fokusmetod, vitbalans, exp.komp mm.

Eller uppsök plastikkirurg som fixar kranen:):) OBS: Skämt!

Men ta det lilla lugna och skynda långsamt så blir det säkert jättebra med tiden.

//Lennart

Fw 1.05

.
Efter att jag startat en ny tråd om den nya FW-uppdateringen såg jag nu att Per-Erik redan lagt in information om detta i denna tråd.

Här är min blänkare:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1807021#post1807021
Finns lite mer att läsa där.

Anledningen till att jag startade en separat tråd för denna information var för att den skulle kunna hittas av fler än enbart av oss 5-10 "Urgamble" som vanligen häckar i den här tråden...
:)

Prova gärna gul färg och stark kontrast utan att förstora sökarbilden extremt mycket. Tryck ned avtrycket till hälften och du har hela sökarbilden igen. Ta bilden som nu borde bli skarp där du ville ha den skarp. Eller förstora inte sökarbilden alls. Peakingen visar ändå tydligt var skärpan hamnar. Går att dedicera till AF-A så du kan köra AF och samtidigt se skärpedjup och var skärpan hamnar utan att förstora sökarbilden.

Snoken i skärmen? Vänd skärmen inåt. Du får ju upp all info i EVF i alla fall om detta är ett stort problem för dig och använd displayen för andra fotograferingssituationer. Även toppdisplay hjälper ju till mycket för att hålla reda på tid, bländare, fokusmetod, vitbalans, exp.komp mm.

Men ta det lilla lugna och skynda långsamt så blir det säkert jättebra med tiden.

//Lennart

Jaghar noterat att åtminstone jag lurat mig på peakingen om man går mot oändligt. Om man inte förstorar så ser man då inte att man inte ska ratta fokusringen helt i botten utan bara nästan. Det blir skillnad skärpa/oskärpa.. Så mot oändligheten förstorar jag numer alltid. Dessutom är ju skillnaden stor mellan hur det fungerat på bländare 2,8 eller 4 och hur det gör det på mindre bländare.

Har haft en ganska så tuff arbetsperiod som börjar med 2 dagars jobb en ledig dag och 7 dagar på raken över helgen, avslut i går och nu ledig torsdag fram till söndag, börjar jobba på måndag. under Lördagen och söndagen hann vi byta 5 rullar vid en så kallad Rullugn där den rostfria plåten värmebehandlas, vi var alla nybörjare med just detta arbetsmoment och hade en instruktör med oss som skall byta jobb under våren, och vi skall bli en grupp som tar hand om framtida byten.

Tisdag gick larmet om att en rulle skurit dags att rycka ut igen, jag det var mycket som hände. och mitt i allt ihopa kommer A77 neddimpandes. Så en sak till man är inte 30 år ung längre det ska gudarna veta, ( 60 till hösten )

Återkommer strax om A77.

//Bengt.

Ack ja det där känner jag igen sen min tid på underhållsavd inom industrin, när det strulade gällde knappast något annat än att få igång allt igen fortast möjligt. Jag lämnade dock industin för järnvägen innan åldern klämde åt, men det blev nu inte så mycket bättre för mig ändå, de där nattpassen i loken tog knäcken på mig. Men lycka till med nya kameran och grattis till den.

//Lennart

Tackar tackar. Ja det gula är mera orange, jag får upp genom att trycka på smart telekom som jag ändrat i menyn till förstoring, en ganska liten rektangulär sak somär flyttbar över skärmen, är dett rätt än så länge, att ställa skärpan genom denna lilla sak förbryllar en aning, jag fotade av denna text handhållet när jag manuellt vred på optiken blev texten Gul, jag tar bilden och kollar sedan genom att förstora och bilden med texten är skarp och fin. jag trodde att den gula fyrkanten stannade i mitten och följde när man sedan förstorade, den lägger sig nere i vänstra hörnet när jag börjar att förstora. Jag tror att jag har missförstått finessen en del.

Har nu uppgraderat till 1.05 och en bra kamera blev ändå bättre.Responsen klart förbättrad.Tiden vid avstängning likaså.Återstår att se om övriga förbättringar t.ex. AF är märkbara.

Har nu uppgraderat till 1.05 och en bra kamera blev ändå bättre.Responsen klart förbättrad.Tiden vid avstängning likaså.Återstår att se om övriga förbättringar t.ex. AF är märkbara.

Jag har uppgraderat till 1.05 och tänker testa skarpt i morgon ;). Sonys hemsida blir jag inte klok på. Kan det finnas någon sämre för kameraägare? Jag lyckades i alla fall inte tanka hem version 1.05 varken från den svenska eller engelska sajten (lyckades aldrig finna den) men från Sony Rumour gick det bra. Märkligt kan man tycka men en sajt för support borde ju hålla högsta klass vad gäller aktuell information om de produkter man använder och har registrerat.

/Torbjörn

Precis som för Torbjörn misslyckades jag med att hitta filen via Sonys hemsida.
Den håller nu på att laddas ner via SAR:s länk. Finns instruktionerna i själva exe-filen? eller var hittar jag dem?

Precis som för Torbjörn misslyckades jag med att hitta filen via Sonys hemsida.
Den håller nu på att laddas ner via SAR:s länk. Finns instruktionerna i själva exe-filen? eller var hittar jag dem?

Hur bär ni er åt? Det är ju superenkelt att hitta där.

Sony.se
Support -> Online Support (Handböcker, Programvara mm)

Sedan bara att skriva A77 i sökrutan så hamnar man direkt på rätt sida.
Där under fliken nedladdningar finns allt som går att ladda ner.

http://www.sony.se/support/sv/product/SLT-A77V/updates

Fast av nån anledning finns bara v. 1.04 upplagd ännu. 1.05 kommer väl senare under dagen eller i morgon kanske, men det är en annan sak. Svårt att hitta på Sonys sida är det definitivt inte, den är snarare föredömlig tycker jag.

/Mats

Jag hittade också sidan där version 1.04 finns upplagd, men inte den nya.
Jag hade dessutom lite för bråttom när jag frågade om instruktioner. Vid tidigare uppgraderingar, på A100 och a700, har jag varit tvungen att lägga in filen på minneskortet och köra därifrån. Så att koppla kameran direkt till datorn och ledas genom installationen av instruktioner i programmet var inte vad jag förväntade mig.
Det fungerade klockrent och responsen förbättrades. Jag som vant mig och tyckte det fungerade bra som det var ;-)

Jag skulle tänka mig för både en och två gånger innan jag laddade ner firmware till min kamera från någon annanstans än kameratillverkarens officiella supportsida.

Nu tycks det ha fungerat bra för de som har gjort så, men man tar en risk.

Jag skulle tänka mig för både en och två gånger innan jag laddade ner firmware till min kamera från någon annanstans än kameratillverkarens officiella supportsida.

Nu tycks det ha fungerat bra för de som har gjort så, men man tar en risk.

Länken på SAR pekade till www.sony.co.jp så det är Sonys egen officiella hemsida.
Problemet är att den bara finns på den japanska sidan på japanska än så länge och har inte hunnit läggas upp på USA eller de europeiska siterna ännu.

/Mats

Hur bär ni er åt? Det är ju superenkelt att hitta där.

Sony.se
Support -> Online Support (Handböcker, Programvara mm)

Sedan bara att skriva A77 i sökrutan så hamnar man direkt på rätt sida.
Där under fliken nedladdningar finns allt som går att ladda ner.

http://www.sony.se/support/sv/product/SLT-A77V/updates

Fast av nån anledning finns bara v. 1.04 upplagd ännu. 1.05 kommer väl senare under dagen eller i morgon kanske, men det är en annan sak. Svårt att hitta på Sonys sida är det definitivt inte, den är snarare föredömlig tycker jag.

/Mats

Nu var det ju v. 1.05 jag snackade om. Man blir ju skickad till hemsidan via länken men där finns inget nytt att ladda hem. Dålig synkronisering på min ära. Är det något ställe det senaste ska finnas så är det väl här och inte på någon "ryktessajt".

/Torbjörn

Förklaringen är väl helt enkelt att FW 1.05 ännu så länge finns att få bara från Sony Japan, och inte har hunnit läggas upp i Europa och USA. Kommer nog inte att ta lång tid innan den finns här också.
.

Märkligt att det tydlingen finns olika versioner av A77 fortfarande som cirkulerar runt, Min nya A77 har FW 1.04. Och den startar omedelbart man slår på den, lika vid avslag, inga problem där.

Främre och bakre hjul är behagligt tröga, här får man också tänka på att vänja sig då den gamla kameran inte agerar på samma sätt. Kör man konstant med den nya nu under längre tid så kommer man uppfatta den gamla som annorlunda efter ett tag.

Min egen personliga körstil med dom kameror jag tidigare har haft har aldrig inneburit några dramatiska hopp mellan bländar talen. Tidiga tester av det nya 16-50/2,8 rekommenderade inte att gå över bl/8.0. har nu inte testat själv, men på gamla fick jag skapligt skärpedjup vid bl/7,1.

Uppfattar inga lagg vid ändringar av bländartalen, och förstår inte videofilmernas frenetiska rullande. Skärmen har jag ställt in på att visa tagen bild under 10 sek, finns mycket att välja på och lätt att ändra. bilden visas precis så snabbt som jag behöver.

Går jag beredd med A77 och håller den i hakhöjd om jag tror något spännande kan dyka upp, och snabbt tar den till ögat så kommer EVFen ganska så raskt. Fullt medveten om att den inte kan bete sig som en OVF. Man får ta A77 till ögat och helt enkelt söka av tänkbara motiv, EVF behöver inte visa glasklar bild vid varje svepning då man ändå vet att bilden blir skarp.

Vattenpasset är en trevlig sak som jag tycker är riktigt bra, alla inställningar man gjort syns mycket klart och tydligt i sökaren. Visst att sökarbilden blir för ljus i bland helt plösligt är väl inte det bästa kan man tycka, jag är ju van vid den gamla tiden och då fick man snart ge sig när mörkret kom smygandes och helt enkelt packa ner kameran och vänta till nästa dag.

Har endast haft A77 under en kort tid, och detta är bara några första reflektioner av mig. hade dock inte skadat om greppet varit 5mm längre så hade lillfingret fått ännu mera plats, men greppet är mycket bra med sin urgröpning, kanon vid enhandsfattning.

Att jag ännu inte har hittat allt som jag vill prova tycker jag bara är förbaskat trevlig sysselsättning, att mikkla och joxa i menyerna blir ju mera av så här i början. Gamla KM5D var för sin tidsepok faktiskt riktigt välmatad med olika inställningar så det gick att gräva ner sig även där om man kände för det.

Autoläget kommer jag att ratta till när man är stressad och snabbt vill ta en bild, alla kameror är inte värdelösa vid auto, det har hänt mycket med dagens moderna kameror, och föraktet mot kompaktkamerornas Kalle Anka-finesser som kommer mer och mer i även Canon och Nikon kameror skall man nog vara lite försiktig med att dömma ut för tidigt. A77 ger vid dessa allra första egna tester en vink om att den fungerar även bra för en nybörjare som för en kräsen veteran.

Vänl./Bengt.

Jag har nu inhandlat en storebror till vår gamla a100, och det blev en a77 som välkomnades in i familjen! Jag har hunnit testa den lite, och hunnit upptäcka hur roligt det är att kunna ta bilder på högre ISO än 400, att inte behöva vänta en evighet på att kameran ska fokusera, och att slippa sitta fastlåst i konstiga positioner för att fota makro (live view är toppen!). De funktionerna hade jag iofs inte behövt köpa en lika avancerad kamera som a77 för att märka stor skillnad på, men den har ju många andra fördelar också :)

Till kameran har jag Tamrons 60mm makro, och 17-50, och jag är väldigt nöjd med de båda objektiven. Men, ibland räcker ju brännvidden inte till, så jag är sugen på någon slags telezoom och jag tänkte att ni som "härjar" i den här tråden kanske har förslag på något bra till just Sonys kameror. Har kikat lite på olika 70-200 2,8, vad funkar bra? Sonys 70-200 2,8 ligger lite över budget, men Tamron och Sigma har ju var sin variant, vilken rekommenderar ni? Eller finns det nåt annat som är bättre? (Självklart finns det bättre :) men i samma prisklass?)

Jag har nu inhandlat en storebror till vår gamla a100, och det blev en a77 som välkomnades in i familjen! Jag har hunnit testa den lite, och hunnit upptäcka hur roligt det är att kunna ta bilder på högre ISO än 400, att inte behöva vänta en evighet på att kameran ska fokusera, och att slippa sitta fastlåst i konstiga positioner för att fota makro (live view är toppen!). De funktionerna hade jag iofs inte behövt köpa en lika avancerad kamera som a77 för att märka stor skillnad på, men den har ju många andra fördelar också :)

Till kameran har jag Tamrons 60mm makro, och 17-50, och jag är väldigt nöjd med de båda objektiven. Men, ibland räcker ju brännvidden inte till, så jag är sugen på någon slags telezoom och jag tänkte att ni som "härjar" i den här tråden kanske har förslag på något bra till just Sonys kameror. Har kikat lite på olika 70-200 2,8, vad funkar bra? Sonys 70-200 2,8 ligger lite över budget, men Tamron och Sigma har ju var sin variant, vilken rekommenderar ni? Eller finns det nåt annat som är bättre? (Självklart finns det bättre :) men i samma prisklass?)

Jag har haft Tamron-objektivet och var mycket nöjd. Funderar på att skaffa ett nytt, men vill helst ha Sony 70-200 G II när den så småningom kommer.

Tamron 70-200/2,8 vs Sigma 70-200/2,8

Tamron är skarpare och billigare.
Det är mycket bra optiskt och ligger minst i klass med sony 70-200/2,8 G SSM.
Fokuseringen på Tamron är skruvdriven och det har en ganska fiffig losskoppling av fokuseringsringen. Tack vare att A77 har motorstyrd frikoppling av fokusmotorn via AF/MF-knappen och DMF-funktion så funkar sådana objektiv bra på den kameran.

Däremot så harTamron en väldigt låg utväxkling på sin skruvdrivning av AF, vilket gör den långsam i fokuseringen. Irriterande långam faktiskt om den hamnar fel i fokus och måste göra om "hela varvet" från ett ändläge till ett annat. I viss mån beror det på vilken kamera man har och hur stark och snabb AF-motorn är. Det blir betydligt snabbare på min A900 än på A580. Hur A77 är i den bemärkelsen vet jag inte, men jag gissar att den är top-of-the-line.

Sigmat har HSM, vilket är mycket trevligt. De nya Sigma-obbjektiven har också en mycket fin finnish och är välbyggda tycker jag. I den bemärkelsen är Sigmat definitivt bättre.

Sigmat finns också med OS i objektivet, men det anses vara aningen sämre optiskt än det utan och är rejält mycket dyrare. På de här brännvidderna tycker jag inte att objektiv-OS tillför några fördelar, utan att kamerans sensorstablisering är bättre att utnyttja.

En annan sak som skiljer är att Tamron har en bred fokusring längst fram och zoomningen sitter bakom, närmare kameran. På Sigmat är det tvärtom, där finns en stor zoomring långt fram på objektivet och en mindre fokusring längre bak. De flesta tycker nog att Sigmat är naturligare i det fallet, men jag vande in mig med ett speciellt handgrepp för zoomningen med ring- och lillfingret och att man kunde ha ett bättre grepp längre fram.

Så hanteringsmässigt är nog Sigmat bättre och HSM är underbart, samt även tyst och fint vid filmning. Bildkvaliten är bra även på Sigmat, men Tamron-objektivet har exceptionellt hög skärpa som man kan dra full nytta av på en kamera som A77.

Som sagt, det finns för- och nackdelar med dem bägge två.

Om man köper Sigmat begagnat eller från en butik som har haft det på hyllan en längre tid så kan det behöva skickas in till Tura för att få det kompatibilitetsfixat för A77. Alla Sigma HSM-objektiv måste uppgraderas firmwaremässigt för att funka med A77 och objektiven måste också ha uppdaterats med bländarstyrningen för alla SLT-kameror.

Det ska finnas etiketter på kartongen med A35/A55-comatible och A65/A77-compatible.

/Mats

Hej!

Tamrons 70-200/2.8 är jättebra optiskt och kan rekommenderas. Själv valde jag Sigmas 100-300/4 EX DG APO som är en de skarpaste telezoomarna på marknaden. Tyvärr tillverkas det inte längre då många ansåg det för dyrt i nypris (c:a 13000:). jag har dubletter av det så är du intresserad får du gärna höra av dig.

Men om det verkligen är 70-200 du vill ha skulle jag nog satsa på Tamron. Inte bara p g a priset, utan för bildkvalitén. Objektivet har lite slöare AF än Sonys, men jag tycker det är jättebra.

Sigma 70-200/2.8 har kommit i en ny utgåva som förmodligen är bättre än den gamla. Mig veterligen har ingen det i lager ännu. Du ska nog inte köpa den gamla modellan.

Edit: Ser att Mats svarat också. Nåja bättre flera svar än inget.

Här är en länk till den nya versionen. Det som Rajala för är märkt II i versionsnummer och är på utgående.
Cyberphoto har testat den nya, men har den inte på lager.

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=si70200osSo

//Lennart

Senast ändrad:
Vill bara förtydliga lite.

Jag håller med Lennart att Tamron är bästa valet, i alla fall ´för mig och jag är ganska säker på att det gäller Lennart med.

Det beror lite på vad man är ute efter. Sätter man bildkvaliteten främst är det Tamron som gäller, det är skarpare och har högre detaljering.

Däremot är Sigmat inte alls uselt i den bemärkelsen och det är snabbare och tystare, så det kan ju faktiskt vara ett bättre val för andra beroende på vad man prioriterar. För filmning t.ex. är Sigmat att föredra och även om man använder A77an som en utpräglad action-kamera och fotograferar sport och annat.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar