Jag har nu inhandlat en storebror till vår gamla a100, och det blev en a77 som välkomnades in i familjen! Jag har hunnit testa den lite, och hunnit upptäcka hur roligt det är att kunna ta bilder på högre ISO än 400, att inte behöva vänta en evighet på att kameran ska fokusera, och att slippa sitta fastlåst i konstiga positioner för att fota makro (live view är toppen!). De funktionerna hade jag iofs inte behövt köpa en lika avancerad kamera som a77 för att märka stor skillnad på, men den har ju många andra fördelar också
Till kameran har jag Tamrons 60mm makro, och 17-50, och jag är väldigt nöjd med de båda objektiven. Men, ibland räcker ju brännvidden inte till, så jag är sugen på någon slags telezoom och jag tänkte att ni som "härjar" i den här tråden kanske har förslag på något bra till just Sonys kameror. Har kikat lite på olika 70-200 2,8, vad funkar bra? Sonys 70-200 2,8 ligger lite över budget, men Tamron och Sigma har ju var sin variant, vilken rekommenderar ni? Eller finns det nåt annat som är bättre? (Självklart finns det bättre
men i samma prisklass?)
Jag har haft Tamron-objektivet och var mycket nöjd. Funderar på att skaffa ett nytt, men vill helst ha Sony 70-200 G II när den så småningom kommer.
Tamron 70-200/2,8 vs Sigma 70-200/2,8
Tamron är skarpare och billigare.
Det är
mycket bra optiskt och ligger minst i klass med sony 70-200/2,8 G SSM.
Fokuseringen på Tamron är skruvdriven och det har en ganska fiffig losskoppling av fokuseringsringen. Tack vare att A77 har motorstyrd frikoppling av fokusmotorn via AF/MF-knappen och DMF-funktion så funkar sådana objektiv bra på den kameran.
Däremot så harTamron en väldigt låg utväxkling på sin skruvdrivning av AF, vilket gör den långsam i fokuseringen. Irriterande långam faktiskt om den hamnar fel i fokus och måste göra om "hela varvet" från ett ändläge till ett annat. I viss mån beror det på vilken kamera man har och hur stark och snabb AF-motorn är. Det blir betydligt snabbare på min A900 än på A580. Hur A77 är i den bemärkelsen vet jag inte, men jag gissar att den är top-of-the-line.
Sigmat har HSM, vilket är mycket trevligt. De nya Sigma-obbjektiven har också en mycket fin finnish och är välbyggda tycker jag. I den bemärkelsen är Sigmat definitivt bättre.
Sigmat finns också med OS i objektivet, men det anses vara aningen sämre optiskt än det utan och är rejält mycket dyrare. På de här brännvidderna tycker jag inte att objektiv-OS tillför några fördelar, utan att kamerans sensorstablisering är bättre att utnyttja.
En annan sak som skiljer är att Tamron har en bred fokusring längst fram och zoomningen sitter bakom, närmare kameran. På Sigmat är det tvärtom, där finns en stor zoomring långt fram på objektivet och en mindre fokusring längre bak. De flesta tycker nog att Sigmat är naturligare i det fallet, men jag vande in mig med ett speciellt handgrepp för zoomningen med ring- och lillfingret och att man kunde ha ett bättre grepp längre fram.
Så hanteringsmässigt är nog Sigmat bättre och HSM är underbart, samt även tyst och fint vid filmning. Bildkvaliten är bra även på Sigmat, men Tamron-objektivet har exceptionellt hög skärpa som man kan dra full nytta av på en kamera som A77.
Som sagt, det finns för- och nackdelar med dem bägge två.
Om man köper Sigmat begagnat eller från en butik som har haft det på hyllan en längre tid så kan det behöva skickas in till Tura för att få det kompatibilitetsfixat för A77. Alla Sigma HSM-objektiv måste uppgraderas firmwaremässigt för att funka med A77 och objektiven måste också ha uppdaterats med bländarstyrningen för alla SLT-kameror.
Det ska finnas etiketter på kartongen med A35/A55-comatible och A65/A77-compatible.
/Mats