Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Helgen är räddad Bengt.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jäklar optiken var en bjässe, allt var mycket snyggt inpackat mycket trevligt att se, fick ta fram plåtsaxen för att kunna ta fram minneskortet.
Nej så är det inte. Nästan tvärtom. Men här misstänker jag att du gått i samma fälla som jag m fl gör titt som tätt. Nämligen att kolla på skärm i 100%. Behandla filerna lika och printa ut så ska du se. Får du avvikande resultat i för hög utsträckning så kolla att kamera/objektiv ligger i fas med AF ordentligt genom att ställa in manuellt vi MF-assist förstorad sökarbild eller focuspeaking.
Skärmen kan luras då den återger små pixlar på samma sätt som om det vore stora pixlar. Titta på A900-filen i c:a 70% och A77-filen i 50% så får du en relativt god uppfattning om hur de skulle se ut rent detaljmässigt vid utprintning.
Använder 16-50/2.8 SSM så peakar det redan vid f/5.6-7,1 -därefter kan diffraktionsoskärpa göra sig påmind. Jag vet inte vad du har för objektiv men kör samma riktigt bra FF-objektiv på både A77 och A900 när du jämför.
Här nedan ett 100% utsnitt från detaljerad bild som jämför A77 med A900 och samma objektiv. Endast position flyttad för att få samma utsnitt p g a olika pixedensitet.
//Lennart
Till A77 använder jag 16-50/2.8 SSM och till A850 bl a 28-75/2.8 SAM. Använder ofta bländare 4 på den senare fast den vignetterar ännu där. I övrigt tycker jag den zoomen är mycket bra. Den förra har jag också mest använt på bländare 4 och den vignetterar klart mindre. Jag ska skicka iväg några filer till Crimson från de bägge ekipagen för att se hur printarna ter sig.
Du kan kolla mina första bilder med A77 och 16-50/2.8 här:
http://www.fotosidan.se/blogs/tobbes/kvallsturen-2.htm#comments
http://www.fotosidan.se/blogs/tobbes/gar-det-bra-med-en-gammal.htm#comments
/Torbjörn
De som kommit på att minneskort ska förpackas på det viset borde få ett kok stryk. Om man är på semester och får fullt på minneskortet kan man nu för tiden gå in i närmsta foto- eller elektronikbutik och köpa ett billigt kort (billigare än film tror jag), men det är omöjligt att komma åt kortet utan att ta hjälp av polis, militär eller byggjobbare.
Det verkar som att A77 börjar droppa lite i pris nu och det blir konkurrens.
Nu finns det två nätbutiker som säljer A77 med 16-50/2,8 för drygt 14 000 kr.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=965105
Ett par veckor till så slår jag nog till (Sen får vi se hur det blir med A900s framtid)
/Mats
De där priserna har legat där ett bra tag nu. Bygger antagligen på lång väntetid och ihopsamling av tillräckligt många order innan priserna blir de angivna. Därmed lång väntetid.
Men som alltid kommer priserna att sjunka. Istället för det vanliga 16.990:- kan vi kanske vänta oss 15.999:-som "medelpris". Dock knappast innan våren är passerad (folk köper mest fotoprylar då) och senare mer troligen 15.000:- än 14.000:-.
Vi får väl se vem av oss som prickar mest rätt i sin gissning.
Slutligen är det ett jäkla hallaballo i 5DMkIII-tråden och VS-tråden samt D800-tråden. Folk klagar hit och dit över Canons prissättning samt "för liten uppgradering från MkII" och många tycker Nikon satsat vettigare.
Men presumitiva Nikonanskaffare är missnöjda över utebliven leveransmängd. Även de som står på kölista hos ÅF kan få vänta till hösten. Någon var allvarfligt mer pessimistiskt lagd och trodde inte han skulle kunna få tag på en D800 förrän slutet av 2012 eller början på 2013.
I-landsproblem, definitivt! Och total avsaknad av empati för naturkatastrofens offer samt att även Nikons fabriker drabbats hårt.
//Lennart
Slutligen är det ett jäkla hallaballo i 5DMkIII-tråden och VS-tråden samt D800-tråden. Folk klagar hit och dit över Canons prissättning samt "för liten uppgradering från MkII" och många tycker Nikon satsat vettigare.
Men presumitiva Nikonanskaffare är missnöjda över utebliven leveransmängd. Även de som står på kölista hos ÅF kan få vänta till hösten. Någon var allvarfligt mer pessimistiskt lagd och trodde inte han skulle kunna få tag på en D800 förrän slutet av 2012 eller början på 2013.
I-landsproblem, definitivt! Och total avsaknad av empati för naturkatastrofens offer samt att även Nikons fabriker drabbats hårt.
//Lennart
Inga katastrofer har drabbat Nikons produktion av D800, den var inte satt i prod innan dess och de har en mycket kraftig produktion. Visst har de drabats ekonomiskt osv, men produktionen av D800 har inte slagits ut.
http://www.pixiq.com/article/anticipated-production-volumes-of-nikon-d800-and-d4
Man kan ju fundera så här: Säg att Nikon prissatt D800 sisådär 5000-6000 kronor högre, då hade det antagligen inte varit lika stor efterfrågan och de som hade beställt hade fått dem mer omgående.
Och då hade givetvis ingen haft något att klaga på?
Yeah, right
Då hade det varit ett himla hallå om hur dyr den var och "tänk hur många fler de kunnat sälja om de satt ett lägre pris" ... :-D
Det är med forum som med det mesta - hälsan tiger still. De som fått sina kameror och är nöjda, de är nog mest ute och fotograferar eller sitter hemma och redigerar bilder. De (i allmänhet rätt få) som är missnöjda däremot ... Hrm, ja gissa en gång vad de gör.
Jag tror dessutom sådant här drabbar i stort sett alla märken, det räcker med en handfull missnöjda människor för att det skall bli storm i ett vattengl ... I ett forum menar jag.
Började nytt jobb från 1:a januari ( inom verket ) vilket innebär kontunerlig dagtid, där var fjärde vecka har helgjobb, vi jobbar 9 dagar med en dag ledig i mellan och sedan 7 dagar på raken som då innebär jobb över helgen, vilket var otur då kameran kom så snabbt, enligt chefen så får vi nog jobba till sen lördagkväll, och då bli lediga på söndagen vi får se hur det blir.
Har tagit några bilder nu i det vackra vädret med 16-50/2,8 och A77 är ruskigt snabb, jag har valt in dom 5 punkterna i mitten, gamla KM5D är ingen långsam kamera beroende på brännvidd så är den snabb 0,3-0,4 sek om jag minns rätt från fotos test nu.
A77 är jäkligt snabb både på 16 eller 50mm klart snabbare än den gamla, fokus tas blixtsnabbt hur jag än kastar med kameran. Testade då EVFn som jag upplever också som snabb när jag tar upp kameran till ögat. här funderade jag lite varför vissa är störda och upplever den långsam, om man nu har en OVF så hittar man ju inte rätt komposition på det tilltänkta motivet där eller. det går ju inte att bara kasta upp på den springande räven eller vad det nu kan vara och sedan faller motivet blixtsnabbt in perfeckt i sökaren. visst tusan måste man fånga in motivet innan skottet går så att säga.
Valde in A-läge och testade att ändra bländar steg, var ute i bra ljus och testade, finns inga lagg över huvudtaget, varje bländar läge har tydliga destinkta hack som hjulet stannar vid, det går ju inte att snurra förbi dom, jag fattar inte vad det för rörmockare som inte har någon känsla alls i händerna och vrider på rattarna som om det vore bilratten utan servo, varje hack och nytt bländarvärde sitter som det skall kan inte se någon som helst fördröjning. Dom måste ha ändrat ganska mycket, tidigare tester skvallrade om att justerhjulen bara rullade på och man körde för långt hela tiden.
//Bengt.
Angående den tidigare debatten om Sony 70-400 så har jag nu köpt ett ex. av en annan medlem här på fotosidan.Har hunnit testköra det lite och är riktigt nöjd trots att en del andra inte gillade det.
Här en bild jag tog i går, duger i alla fall för mig.
http://img190.imageshack.us/img190/5263/hackspett2.jpg
Angående den tidigare debatten om Sony 70-400 så har jag nu köpt ett ex. av en annan medlem här på fotosidan.Har hunnit testköra det lite och är riktigt nöjd trots att en del andra inte gillade det.
Här en bild jag tog i går, duger i alla fall för mig.
http://img190.imageshack.us/img190/5263/hackspett2.jpg
väldigt få Canon-ägare verkar göra slag i saken och agera genom att köpa nåt annat istället
Mycket bra jobbat, kan man få lite mera data på denna fina bild.
Mvh Jonny