Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
härligt Bengt! Stort grattis till den nya kameran, tror du kommer bli grymt nöjd.

Bra att du inte tagit till dig för mycket av all klagosång. Känner mig skyldig till en stor del av den, trots att det inte byggt på någon direkt erfarenhet.

Jag vill också ha en A77!!!

Fast för min del skulle det innebära att bli av med A900 som det ser ut nu och det vill jag inte heller.

Vi får se. Kul för dig i alla fall. Ser fram emot att ta del av dina erfarenheter.
Skaffa LR eller senaste versionen av Elements och upptäck hur enkelt det är med raw. Rekommenderar moderskeppets dvd om allt om raw. Det är noll svårt när man väl kommit in i det.

Fast i bra ljus så levererar A77 utmärkt även med jpeg och många av finesserna bygger på jpeg så det är inte fel i alla lägen.

Grattis igen!!!

/Mats

Tackar, visst kommer jag att prova Raw, det gäller bara att få in lediga luckor i kalendern, och att ta det lite lungt till en början.

Tid kommer för allt och det är ingen brådska.
Inget behov av att rakst handla ännu mer grejer heller.

Gör prioriteringarna rätt. Visst kan vi män bli som barn på nytt med nya tekniska grunkor och det uppskattas inte alltid av det täcka könet så det kan bli lite ansträngt :), men på en skala 1-100 så väger ett stycke japansk elektromekanisk manick in på kanske 3 jämfört med relationen i familjen runt 98 eller så.

Det har tidvis blivit lite ansträngt på hemmafronten här också och lett till mina pauser från FS då och då. Blir säkert så igen. Tid kommer, blir det för mycket så är det ingen rolig hobby längre, knepig balans det där.

/Mats

Hur har man kommit på att fotografering är en hobby? Fotografering anser jag vara något alldagligt ungefär som att skriva dagbok. Kanske lika trivialt som att koka ägg eller potatis. Att inte fota sina barn, familjen och den föränderliga omgivningen är ju ansvarslöst. Helt säkert ett brott mot barnkonventionen.

Hur har man kommit på att fotografering är en hobby? Fotografering anser jag vara något alldagligt ungefär som att skriva dagbok. Kanske lika trivialt som att koka ägg eller potatis. Att inte fota sina barn, familjen och den föränderliga omgivningen är ju ansvarslöst. Helt säkert ett brott mot barnkonventionen.

I vissa lägen är fotografering av barn ett brott mot barnkonventionen. Beror på syftet med foto.

Foto kan vara dokumentärt eller konstnärligt eller forensiskt och allt däremellan. Likaså varför man fotograferar.

Ett dator kan användas för att skriva en roman eller en forskningsrapport, det ena kanske livsviktigt och det andra "for fun", eller ett OT-inlägg i Sony-forumen.

För mig är foto en hobby. För andra ett yrke. För en tredje ett dokumentationsverktyg.
Jag fotar både för nöjes skull och med nytta om jag ska plåte ett spel som min son ska sälja på Tradera, eller att jag tar en bild av hur tvättmaskinen är elektriskt inkopplad så att jag kan få det rätt när jag bytt till den nya (man får akta sig för HUE-reglaget i PSdock :) )

Vissa tar kort och skiter i hur et blir rent tekniskt eller om det är skräp i bakgrunden och sånt och lägger gladeligen upp på fejjan och reagerar inte över det, medan jag gör det.

Tror inte man ska generalisera för mycket. För MIG är foto mest en hobby, om det är en plikt för dig att dokumentera saker så låt det vara det. Olika inriktning och syfte, men kameror använder vi bägge två. (Fast proffsen behöver ju ingen utrustning har vi tidigare fått lära sig här i tråden)

/Mats

Kul!

Jag börjar känna mig ensam nu att sitta kvar med det gamla, stora, tunga optiska, omoderna vidundret när andra en efter en hoppar på framtidståget.

Jag befinner mig dock inte i den sitsen att jag kan gå och inhandla en A77 och sen bestämma om jag ska sälja min FF. Jag hade bestämt mig (nästan) att sälja A900 och köpa en A77, men det var medans den var utlånad. Nu är den tillbaka och med den i näven så känns det inte så lockande att sälja den :)

Vi får se, ska använda den i Åre i helgen så får vi se efter det hur det blir.

Stort grattis till A77an i alla fall. Det har visat sig att den kan charma även de mest inbitna OVF-fetiscisterna:) Snart är det bara jag kvar (och Leif Bength) som envisas med optik och mekanik istället för de elektroniska nymodigheterna :)

/Mats

A77:ans råfiler verkar vara "oskarpare" än A850:ans. Kanske inbillning men jag tycker att JPEG-filerna behöver skärpas mer för att ge samma skärpeintryck. Använder samma inställningar i Lightroom vid konverteringen. Behåller A850 så länge.

/Torbjörn

A77:ans råfiler verkar vara "oskarpare" än A850:ans. Kanske inbillning men jag tycker att JPEG-filerna behöver skärpas mer för att ge samma skärpeintryck. Använder samma inställningar i Lightroom vid konverteringen. Behåller A850 så länge.

/Torbjörn

Intressant. Kolla gärna lite mer och återkom. Andra som också kört bägge kan fylla på.

Jag har vid 4 tillfällen sålt min Sony FF och ångrat mig varje gång och skaffat nytt. Ska inte göra om det en gång till innan jag är säker.

/Mats

Intressant. Kolla gärna lite mer och återkom. Andra som också kört bägge kan fylla på.

Jag har vid 4 tillfällen sålt min Sony FF och ångrat mig varje gång och skaffat nytt. Ska inte göra om det en gång till innan jag är säker.

/Mats

Det tror jag inte ett skvatt på att du inte kommer göra om. Du pratade ju t.o.m. om att köpa en A57 ett tag - velputte :)

Stort grattis till A77an i alla fall. Det har visat sig att den kan charma även de mest inbitna OVF-fetiscisterna:) Snart är det bara jag kvar (och Leif Bength) som envisas med optik och mekanik istället för de elektroniska nymodigheterna :)

Ha! Du anar inte hur mycket gammalt mekaniskt jag har inhandlat de senaste månaderna. Film kommer att bli en stor budgetpost framöver. :)

F.ö. stämmer jag in i kören som gratulerar Bengt till nyinköpet.

Gör prioriteringarna rätt. Visst kan vi män bli som barn på nytt med nya tekniska grunkor och det uppskattas inte alltid av det täcka könet så det kan bli lite ansträngt :), men på en skala 1-100 så väger ett stycke japansk elektromekanisk manick in på kanske 3 jämfört med relationen i familjen runt 98 eller så.

Placeringen på den där skalan tycks variera med tiden, verkar det som . Ibland är siffrorna de omvända mot det du skrev, men inte så värst länge ...

/Torbjörn

Nej så är det inte. Nästan tvärtom. Men här misstänker jag att du gått i samma fälla som jag m fl gör titt som tätt. Nämligen att kolla på skärm i 100%. Behandla filerna lika och printa ut så ska du se. Får du avvikande resultat i för hög utsträckning så kolla att kamera/objektiv ligger i fas med AF ordentligt genom att ställa in manuellt vi MF-assist förstorad sökarbild eller focuspeaking.

Skärmen kan luras då den återger små pixlar på samma sätt som om det vore stora pixlar. Titta på A900-filen i c:a 70% och A77-filen i 50% så får du en relativt god uppfattning om hur de skulle se ut rent detaljmässigt vid utprintning.

Använder 16-50/2.8 SSM så peakar det redan vid f/5.6-7,1 -därefter kan diffraktionsoskärpa göra sig påmind. Jag vet inte vad du har för objektiv men kör samma riktigt bra FF-objektiv på både A77 och A900 när du jämför.

Här nedan ett 100% utsnitt från detaljerad bild som jämför A77 med A900 och samma objektiv. Endast position flyttad för att få samma utsnitt p g a olika pixedensitet.

//Lennart

Bilagor

• a900a77.jpg
    a900a77.jpg
    65.7 KB · Visningar: 245
Otroligt snabb leverans, fick sms idag ligger hos Ica sedan 12:20. 24 timmar så var kameran här.

Frugan inne och flyttar pengar, hon sköter besparingarna .

//Bengt.

Frun borde få bli medveten om att kameran sedan inte är något annat än ett arbetsverktyg. Ingen leksak, förströelse eller manlig hobby. Helt jämförbar med symaskin. Det blir till att producera bilder att hänga på väggen och att dokumentera trevliga stunder.

Det är heller inte fråga om förstörda pengar. Det går ju fortfarande att ärva.

Mats Lillnor skrev: Gör prioriteringarna rätt. Visst kan vi män bli som barn på nytt med nya tekniska grunkor och det uppskattas inte alltid av det täcka könet så det kan bli lite ansträngt :), men på en skala 1-100 så väger ett stycke japansk elektromekanisk manick in på kanske 3 jämfört med relationen i familjen runt 98 eller så.

Placeringen på den där skalan tycks variera med tiden, verkar det som . Ibland är siffrorna de omvända mot det du skrev, men inte så värst länge ...

Alltså Per, ibland uttrycker du dig fullständigt lysande! :)
Det kan ju per definition inte bli en klassisk "one liner", men det är inte långt bort.

Batteriet på laddning, UV-filtret hade så klart fel diameter 77 istället för 72mm, han var rätt så säker när han sade 77mm, inte tänkte jag på filterdiametern inte. men det ordnar sig säkert ändå.

Fick Proffsfoto idag, och den förväntade testen av A77 var med. blev väl minst sagt en tudelad information om just då Autofokusen duglighet, inga speciella tips om bästa inställning eller så, mest kritik om dess tillkortakommande, vilket man får så klart acceptera, därför förvånade slutsumeringen om AFen där Martin anser att A77ans Autofokus är bättre än vad D7000 ock 60D har. Inte en AF för yrkesmannen men en AF för entusiasten som vill fota action och sport, får väl läsa lite mera, som sagt lite tudelade intryck.

7D har lättare för att byta motiv utan att man behöver släppa på avtryckaren och söka ny fokus, A77 kunde inte det.

För mig personligen var det inte avgörande för om Autofokusen kunde jämställas med mästaren 7D, ( även om det varit väldigt kul ) Jag tror man kan få hyggliga actionbilder i alla fall fast inte så många keepers som 7D då. har sett testsajter där man fått många skarpa bilder från en Rugbymatch så det är ju inte omöjligt att lyckas ibland i alla fall. han har tagit några ruskigt skarpa bilder på Carola, så A77 verkar hålla mycket hög bildkvalitet.

Det var nog minn största anledning att välja A77, höga bildkvaliteten även vid Iso 3200 det räcker långt tycker jag.

//Bengt.

Senast ändrad:
Batteriet på laddning, UV-filtret hade så klart fel diameter 77 istället för 72mm, han var rätt så säker när han sade 77mm, inte tänkte jag på filterdiametern inte. men det ordnar sig säkert ändå.

Värre om batteriet haft fel mått:) Filtret kan du ju få utbytt via vändande post, men kamera, batteri och objektiv gör ju att du kan börja bekanta dig med kameran direkt. Filter är inte nödvändigt heller om man inte ska plåta situationer där mycket skit kan hamna på frontlins. Motljusskyddet skyddar även frontlins mot stötar.

//Lennart

Värre om batteriet haft fel mått:) Filtret kan du ju få utbytt via vändande post, men kamera, batteri och objektiv gör ju att du kan börja bekanta dig med kameran direkt. Filter är inte nödvändigt heller om man inte ska plåta situationer där mycket skit kan hamna på frontlins. Motljusskyddet skyddar även frontlins mot stötar.

//Lennart

Jäklar optiken var en bjässe, allt var mycket snyggt inpackat mycket trevligt att se, fick ta fram plåtsaxen för att kunna ta fram minneskortet.

Fick testat mitt 16-50 lite grann och det funkade bra. Nu var jag mycket ute efter 50mm och 2,8 och det blev underbar bakgrund och fin skärpa så jag är nöjd (och då är jag rätt kräsen). Har inte testat 16 mm så mkt men det är ju trevligt men 16mm på aps-c också. tyvärr blev det lite "hej då batteriet" på min a55:a som är känd för sin dåliga batteritid. Den kameran har nästan allt i ett litet format, utom just batteri då, för det suger verkligen r*v
I övrigt väldigt skön zoomning och fokusering (manuell då) - nästan "sigma-stuk" på det ;-)
Skönt med ssm också, men jag förstår inte alla som skriver att den är så snabb, den är inte alls snabb tycker jag. Tyst är den, och hyffsat snabb (snabbare än SAM), men jag har haft flera skruvdrivna objektiv som varit snabbare! (beror såklart på hus också)
Kan i övrigt rekommendera det till er som funderat på om det är något att ha.

//Björn

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar