Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Det var nog annat förr. Numera verkar det som om många förlitar sig på seriebilder i mycket hög grad för att "öka turen". Det tycker jag har lika lite med tur som med skicklighet att göra. Det har snarast reducerats till en teknikfråga. Jag kör själv nästan aldrig seriebild för jag avskyr att vada genom enorma mängder likartade bilder och gallra ut den bästa. Såg det senast i Serengeti när vi stod en drös bilar på 50 meters håll från en gepard och det smattrade överallt runt.

Observera att jag tycker inte det är något fel på metoden i sig men den passar bara inte mig. Jag har nog med att ta hand om de bilder jag tar med singelmatning. Det blir ganska många även med den metoden.

Det är inte så lätt i alla fall.

Förra året försökte jg mig på att fånga en trollslända i flykten på nära håll. Det flög runt en nere i den stora grop jag har på tomten för min halvfärdigbyggda pool och jag jagade den så länge den fanns kvar, vilket säkert var 10 minuter och försökte hinna med och smattrade på i 7 fps.

Lyckades den gången inte få en enda bild som jag ville ha den med skärpan på rätt ställe fast jag tog flera hundra bilder.

Sen komer nån annan och tar bilden med stort B av ren fluns. Så är det och så vart det med min pippi, tyckte det var en kul grej, men även om skärpan ligger rätt så räcker inte kvaliten till att få det detaljerat.

/Mats

Stegade in till Fotokungen i dag och köpte en A77 med optiken 2,8/16-50 mm. Testade ekipaget på hemvägen och kunde konstatera att fokuseringen går ruggigt snabbt och exakt. Det blir nog till att sälja A850 nu för jag kan inte tänka mig att den har extraordinära kvaliteter som A77 saknar. Eller vad säger ni som har nagelfarit modellerna?

/Torbjörn

Jag måste, även om det bär mig emot, erkänna att jag inte noterade skrivfelet. Freudiansk felsägning? Tja, varför inte. Vårkänslor kanske går att skylla på.

En liten anekdot (sann): Ortsblaskan fick in en beställning på en en stor mittuppslagsannons i Berlinerformat (avsevärt större än dagens tabloider) från nyöppnat snabbköp. Anno dazumal hade det precis blivit populärt med chips och dippsås.

I rena krigsrubrikstilen stod på mittuppslaget: CityHallen i Ljungby har invigningsfest. Gratis: Kom och ät våra goda chips och pippa.

Detta hände 1969 på blysättningstiden.

//Lennart

Stegade in till Fotokungen i dag och köpte en A77 med optiken 2,8/16-50 mm. Testade ekipaget på hemvägen och kunde konstatera att fokuseringen går ruggigt snabbt och exakt. Det blir nog till att sälja A850 nu för jag kan inte tänka mig att den har extraordinära kvaliteter som A77 saknar. Eller vad säger ni som har nagelfarit modellerna?

/Torbjörn

Det måste du själv avgöra. Några har ju förvisso sålt sina FF och skaffat A77 utan att upplevt någon förlust i bildkvalitet enl egen utsago. Men det finns skillnad. Jag tycker att man får se det så här: Det är imponerande att man kommit så pass nära en FF med en APS-C sensor och lika många mp.Sedan är det ju lite fel att inte ha sin FF kvar om man tycker om sin 16-35/2.8 SSM och gärna plåtar i 16-20mm-området.

//Lennart

Det där verkar som en liten tröst för mig. Radade upp fördelar och nackdelar och beslöt mig för C-formatet. Man kan ibland snegla litet avundsjukt på de som kör med fullformat FF. Men mitt fina 250 mm objektiv är ju ett 400 mm objektiv i FF-skalan. Mitt 60 mm makro är 96 mm i FF-världen osv. Klarar mig med en mindre välfylld väska. I FF världen skulle det krävas ryggsäck. C-formatet har framtiden för sig. FF-fotograferna har bara något virtuellt att tillföra och ser världen mera i tunna skärpta skivor. Har förresten också ryggsäck, men där finns kaffe, muggar, goda bullar och tillbehör.

När Sony släppte A900 så hade den ett väldigt attraktivt pris om man såg till att den prestandas som den gav. När sedan släppte a850 så blev den ett insteg till FF för många inklusive mig själv. Den gick ju att köpa för aps-c-pengar så att säga. Med ett 24-70 ( som jag hade) så blev det fantastiska resultat. Själv insåg jag efter ett tag att det också var begränsande till viss del. Man får ju lite speciella bilder med kort skärpedjup osv. I många situationer så hade aps-c till och med varit att föredra. Om man jobbar professionellt med foto så är det befogat, eller om man nu tycker om egenskaperna som ett FF-hus ger så fine. Jag kunde inte motivera för mig själv att behålla FF, men visst fan ger det bra bilder! Jag tycker inte man kan jämföra FF och aps-c - det är två olika grejjer (för mig i alla fall).

När Sony släppte A900 så hade den ett väldigt attraktivt pris om man såg till att den prestandas som den gav. När sedan släppte a850 så blev den ett insteg till FF för många inklusive mig själv. Den gick ju att köpa för aps-c-pengar så att säga. Med ett 24-70 ( som jag hade) så blev det fantastiska resultat. Själv insåg jag efter ett tag att det också var begränsande till viss del. Man får ju lite speciella bilder med kort skärpedjup osv. I många situationer så hade aps-c till och med varit att föredra. Om man jobbar professionellt med foto så är det befogat, eller om man nu tycker om egenskaperna som ett FF-hus ger så fine. Jag kunde inte motivera för mig själv att behålla FF, men visst fan ger det bra bilder! Jag tycker inte man kan jämföra FF och aps-c - det är två olika grejjer (för mig i alla fall).

När jag först efter lång tid fick möjlighet att känna på A900, så blev jag förvånad över vad behändig och förhållandevis liten A900 var, hade förväntat mig en större och klumpigare kamera.

Den känndes så solid och gedigen och med ett mycket trevligt grepp, insåg då att för att få ett riktigt bra grepp så kan inte en kamera göras för liten. Nu är vi väldigt lätt anpassningbara och finner oss ganska snabbt även vid modeller som igentligen är nästan toksmå.

Redan på den analoga tiden gjordes många kameror ganska så små, så det är inget nytt, kännde härom dagen på Canons 1100D och Sonys A35. Och tusan vad små dom var, spontant så tänker man på att dom passar perfekt för tonårsflickor och unga grabbar, bägge modellerna var mycket plastiga i känslan och känndes klena i konstruktionen ( vilket dom i och för sig inte behöver vara ) min långa tummen täckte nästan halva baksidan.

Pardoxsalt så håller man en kompaktkamera eller blir automatiskt tvungen att greppa den med fingertopparna för annars går det inte att fota, och igenom att dom är så lätta så fungerar det bra.

Mellantinget mellan kompakt och systemare som tex en 1100D är man då mera tvungen att försöka använda det toklilla greppet så att det nästan blir konstigare istället.

Debatten rullar ibland om man skall ha en tjockkamera som Stenis beskriver eller någon annan liten. För mig passar det nog bättre med en tjockkamera och sedan en skaplig kompakt som vad gäller normalbilder ofta räcker väldigt lång.

När dom första FF-kamerorna kom så var det endast kort skärpedjup som exestera förutom det faktum att lågljusegenskaperna var mycket bra. Om någon modig på den tiden var så tokig att han hävdade att en APS-C kunde hänga med upp till hygglig A4a bild i print så vart han idiotförklarad av expertisen. så ingen vågade gå i klince med en FF-ägare. FF-kameror köptes så klart även av dom som inte var så bra på att lära sig sin kamera, så då kunde grannen med en billig instegare ta bättre bilder.

Intressant är att när Canon 7D kom med sina häpnadsväckande 18Mp så var kriget igång att Nikons 12Mp var precis lika bra, 18Mp var mycket onödigt, det var inte helt osant för skillnaden var inte jättestor, men då är Nikon också mycket duktiga på övriga komponenter som deltar fram till färdig bild så att säga, och är mycket skickliga på bra brusredusering.

//Bengt.

Senast ändrad:
Ja nu har jag beställt en A77+95Mb/s minneskort ( 679 Kr ) och så ett UV-filter av märke BW med mässinggäng till priset 18.293 kr. Jag beställde från Scandinavian Photo som hade några A77 kvar, dom hade inte fått in så många sade han pga katastroferna.

Ringde först Cyberphoto, men dom hade inga 16-50/2,8 objektiv inne, kunde ta upp till 2-4 veckor att få hem.

Handlade mycket av Scandinavian förr i tiden så det blev så nu också.

Blev väl ganska så påverkad av alla negativa omdömmen som var tidigare om A77, dom berömda laggen som då varje europeisk testare rapporterade om från dag 1 blev ju nästan till ständig plågsam läsning då tydlingen samma batch-serie cirkulerade runt. Joakim hade väl inte mycke gott att säga om A77 eller, ett tag kunde man tro att Sony var på väg att upphöra, den fula ankungen mådde dåligt minst sagt.

Trotts detta så rapporterde en klar majoritet av testare att A77 visade på mycket hög bildkvalitet, och en hel del andra finuligheter. Fotosidans Magasin gav A77 mycket fina betyg med igentligen lite minus som jag inte tror att jag skall ha så stora besvär av.

Lennarts gedigna inlägg om A77 var ju inte någon nackdel precis, så den fula ankungen blir bara vitare och vitare. Jag känner mig nöjd nu och väntar på sms i telefonen.

Vänl./Bengt.

Lycka till, Bengt och hoppas att du får bra exemplar. Men det får du säkert. Bered dig på att läsa manualen ganska noga. A77 är en mycket bra kamera. Får du inte så bra resultat i början beror det antagligen på en inställning som går att ändra i kamerans mjukvara via menyn.

Kameran har en viss inlärningsperiod. Vill du bara köra jpeg (hoppas du börjar gå över till raw) bör du ställa om parametrarna lite efter tycke och smak i menyn (skärpa, kontrast etc). Du kan ju börja träna på raw genom den medföljande rawkonverteraren också.

Kolla speciellt vilken/vilka AF-punkter du ska ha aktiva. Du har så oerhört mycket mer att välja emellan än på din gamla kamera.

//Lennart

Det är inte så lätt i alla fall.

Förra året försökte jg mig på att fånga en trollslända i flykten på nära håll. Det flög runt en nere i den stora grop jag har på tomten för min halvfärdigbyggda pool och jag jagade den så länge den fanns kvar, vilket säkert var 10 minuter och försökte hinna med och smattrade på i 7 fps.

Lyckades den gången inte få en enda bild som jag ville ha den med skärpan på rätt ställe fast jag tog flera hundra bilder.

Sen komer nån annan och tar bilden med stort B av ren fluns. Så är det och så vart det med min pippi, tyckte det var en kul grej, men även om skärpan ligger rätt så räcker inte kvaliten till att få det detaljerat.

/Mats

Vet du vad jag kom på? Min farsa hade satt upp en ställning för många år sedan som stöd för tomater. Vanliga smala barkade trästörar han spikat ihop. På överliggaren 1, 50 m över marken satt en hel rad sländor helt stilla. De älskade nämligen grått eller vitmenat trä. Har en gammal stege som är populär av samma skäl. Sent på sommaren och under hösten (då är det faktiskt bäst) stod de på rad och var hyfsat lätta att fotografera. Det var dessutom så jag kom på hur bra Live View var i sammanhanget. Det löser problemet med att man kommer för nära och skrämmer de små liven av misstag. Med Live View och displayen horisontellt får man koll på skärpeplanet utan att skrämma motivet.

Tyvärr rasade ställningen för något år sedan men jag har byggt en ny veranda om de verkar tycka den är helt OK också. :).

Lycka till, Bengt och hoppas att du får bra exemplar. Men det får du säkert. Bered dig på att läsa manualen ganska noga. A77 är en mycket bra kamera. Får du inte så bra resultat i början beror det antagligen på en inställning som går att ändra i kamerans mjukvara via menyn.

Kameran har en viss inlärningsperiod. Vill du bara köra jpeg (hoppas du börjar gå över till raw) bör du ställa om parametrarna lite efter tycke och smak i menyn (skärpa, kontrast etc). Du kan ju börja träna på raw genom den medföljande rawkonverteraren också.

Kolla speciellt vilken/vilka AF-punkter du ska ha aktiva. Du har så oerhört mycket mer att välja emellan än på din gamla kamera.

//Lennart

Lysande Bengt, jag trodde aldrig du skulle komma tillskott. Trodde du skulle sitta över nästa produktgeneration också med näsan i FOTO. Nu ligger de nnärsynte bofinken Knut risigt till!

Till och med jag Bengt har börjat köta RAW igen fullt ut (jag kör nu RAW+JPEG) för att ta tillvara vad NEX 7:an verkligen kan ge utan inskränkningar. Så lyssna på Lennart nu. Jag tyckte mig se att de komprimerade och knölade till JPEG:arna väl hårt i en del bilder jag sett ur min egen kamera och en del andra testbilder på nätet. Det fick mig att ta det beslutet. A580 däremot tycker jag det gått väldigt bra enbart med JPEG.

Sen får du väl kolla om du inte ska skaffa Lightroom 4 när du ändå halvt tömt spargrisen.
Sen får du ställa mat och sovklockan så du inte rasar ihop helt sen i brist på både mat, vätska och sociala intryck. :).

Ska väl förtydliga mig lite att jag inte kör ARW-raw utan konverterar till DNG som jag alltid gjort tidigare, när jag kört RAW.

/Torbjörn

Kul!

Jag börjar känna mig ensam nu att sitta kvar med det gamla, stora, tunga optiska, omoderna vidundret när andra en efter en hoppar på framtidståget.

Jag befinner mig dock inte i den sitsen att jag kan gå och inhandla en A77 och sen bestämma om jag ska sälja min FF. Jag hade bestämt mig (nästan) att sälja A900 och köpa en A77, men det var medans den var utlånad. Nu är den tillbaka och med den i näven så känns det inte så lockande att sälja den :)

Vi får se, ska använda den i Åre i helgen så får vi se efter det hur det blir.

Stort grattis till A77an i alla fall. Det har visat sig att den kan charma även de mest inbitna OVF-fetiscisterna:) Snart är det bara jag kvar (och Leif Bength) som envisas med optik och mekanik istället för de elektroniska nymodigheterna :)

/Mats

Ja nu har jag beställt en A77+95Mb/s minneskort ( 679 Kr ) och så ett UV-filter av märke BW med mässinggäng till priset 18.293 kr. Jag beställde från Scandinavian Photo som hade några A77 kvar, dom hade inte fått in så många sade han pga katastroferna.

Ringde först Cyberphoto, men dom hade inga 16-50/2,8 objektiv inne, kunde ta upp till 2-4 veckor att få hem.

Handlade mycket av Scandinavian förr i tiden så det blev så nu också.

Blev väl ganska så påverkad av alla negativa omdömmen som var tidigare om A77, dom berömda laggen som då varje europeisk testare rapporterade om från dag 1 blev ju nästan till ständig plågsam läsning då tydlingen samma batch-serie cirkulerade runt. Joakim hade väl inte mycke gott att säga om A77 eller, ett tag kunde man tro att Sony var på väg att upphöra, den fula ankungen mådde dåligt minst sagt.

Trotts detta så rapporterde en klar majoritet av testare att A77 visade på mycket hög bildkvalitet, och en hel del andra finuligheter. Fotosidans Magasin gav A77 mycket fina betyg med igentligen lite minus som jag inte tror att jag skall ha så stora besvär av.

Lennarts gedigna inlägg om A77 var ju inte någon nackdel precis, så den fula ankungen blir bara vitare och vitare. Jag känner mig nöjd nu och väntar på sms i telefonen.

Vänl./Bengt.

härligt Bengt! Stort grattis till den nya kameran, tror du kommer bli grymt nöjd.

Bra att du inte tagit till dig för mycket av all klagosång. Känner mig skyldig till en stor del av den, trots att det inte byggt på någon direkt erfarenhet.

Jag vill också ha en A77!!!

Fast för min del skulle det innebära att bli av med A900 som det ser ut nu och det vill jag inte heller.

Vi får se. Kul för dig i alla fall. Ser fram emot att ta del av dina erfarenheter.
Skaffa LR eller senaste versionen av Elements och upptäck hur enkelt det är med raw. Rekommenderar moderskeppets dvd om allt om raw. Det är noll svårt när man väl kommit in i det.

Fast i bra ljus så levererar A77 utmärkt även med jpeg och många av finesserna bygger på jpeg så det är inte fel i alla lägen.

Grattis igen!!!

/Mats

Jag har nu lagt ner allt testande av Konica-objektiv på NEX och överlåtit det på en "konsult" som får göra det isttället. Ser fram emot rapporter om det.:) det blir avgörande om jag inhandlar NeX eller ej och blir det det kan jag lika gärna ha A900 som komplement istället.

/Mats

Jag har nu lagt ner allt testande av Konica-objektiv på NEX och överlåtit det på en "konsult" som får göra det isttället. Ser fram emot rapporter om det.:) det blir avgörande om jag inhandlar NeX eller ej och blir det det kan jag lika gärna ha A900 som komplement istället.

/Mats

Gjorde du inget försök att "matta" ned de blanka detaljerna i adaptern?

//Lennart

//Lennart

Ja det var inte så dumt att börja lite smått med den medföljande Rawkkonverteraren, jag får ta det lite lungt och prova lite phö om phö. räknar med att det kan ta sin tid då jag även är lite omständig av mig och gärna undrar varför då då, finns en liten rumpnisse i mig ibland.

Har tagit en kortprenumereration på proffsfoto, där M.A. skall berätta om A77ans AF. Det jag betalar nu är nästan vad jag betalade för mina tre äldre föregångare tillsammans.

//Bengt.

Lysande Bengt, jag trodde aldrig du skulle komma tillskott. Trodde du skulle sitta över nästa produktgeneration också med näsan i FOTO. Nu ligger de nnärsynte bofinken Knut risigt till!

Till och med jag Bengt har börjat köta RAW igen fullt ut (jag kör nu RAW+JPEG) för att ta tillvara vad NEX 7:an verkligen kan ge utan inskränkningar. Så lyssna på Lennart nu. Jag tyckte mig se att de komprimerade och knölade till JPEG:arna väl hårt i en del bilder jag sett ur min egen kamera och en del andra testbilder på nätet. Det fick mig att ta det beslutet. A580 däremot tycker jag det gått väldigt bra enbart med JPEG.

Sen får du väl kolla om du inte ska skaffa Lightroom 4 när du ändå halvt tömt spargrisen.
Sen får du ställa mat och sovklockan så du inte rasar ihop helt sen i brist på både mat, vätska och sociala intryck. :).

Ska väl förtydliga mig lite att jag inte kör ARW-raw utan konverterar till DNG som jag alltid gjort tidigare, när jag kört RAW.

Tackar Stenis ( ovant att skriva stenis ) jo jag har svarat Lennart, och kommer att småträna med den följande Rawhanteraren, men att totalt överge Jpeg kommer att få bli en senare fråga, har stora behov av börja röra på mig lite mera, då våra hundar gick bort för några år sedan, och jag fick lite släng av Antimotionslust, jag gick så mycket med hundarna att mina fötter började att krångla.

Reapriser på LR4 har jag upptäckt och det får jag försöka att smyga in framöver, Elisabeth och jag har alltid delat på våra löningar, så mycket som jag har köpt är tack vare tillgången till frugans lön också.

Vardagskvällarna är rusktigt korta tycker jag, och det blir väl lite extra mycke fotande nu också kan jag tro, när man skall lära sig på A77. Vi stiger upp kvart i fem på morgonen så man måste släcka lampan senast kl 10 på kvällen

//Bengt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar