Photocon
Aktiv medlem
Canon är knappast ett alternativ för dig, om du redan har Minolta/Sony-objektiv. Varför byta till ett system med sämre bildsensor?
Bra fråga!
//Lennart
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Canon är knappast ett alternativ för dig, om du redan har Minolta/Sony-objektiv. Varför byta till ett system med sämre bildsensor?
CPS-medlem handlar väl ff om att man dokumenterar vilken utrustning man har och får "poäng" därefter.
Alltså ett sätt att "köpa" sig före i kön vid service.
Ja, fast såvitt jag vet är det svårare att köpa sig förbi kön i Nikons motsvarighet. Det är kanske bättre för de Nikonfotografer som verkligen har behov av extra service eftersom de lever på sitt fotograferande.
Ja, fast såvitt jag vet är det svårare att köpa sig förbi kön i Nikons motsvarighet. Det är kanske bättre för de Nikonfotografer som verkligen har behov av extra service eftersom de lever på sitt fotograferande.
Jodå, jag har testat bildkvaliteten
Här är en bild tagen med 135an:
Visa bilaga 123299
/Mats
(OBS! Det här är INTE tagit med mitt skarpaste objektiv och inte den "135a" som de flesta nog associerar med mig, utan en annan.Vissa här vet hur det ligger till.)
Jodå, jag har testat bildkvaliteten
Här är en bild tagen med 135an:
Visa bilaga 123299
/Mats
(OBS! Det här är INTE tagit med mitt skarpaste objektiv och inte den "135a" som de flesta nog associerar med mig, utan en annan.Vissa här vet hur det ligger till.)
Inte mycket hurra för, rent värdelöst!
Min lilla Sony HX9V skulle ge mycket bättre bild, inställt på 135mm, den kostar en bråkdel av bara optiken Zeiss 135mm!
Dessutom är vikten på HX9V.n några hundra gram, Zeiss 135:n väger sina väldiga 1500 gram, vill jag minnas.
Jag tippar på ett Konica Hexanon 135/2,5
Nikon har ett 16-35VR och Tamron ett 24-70VC.
Passar dock inte till din Canon, men den går ju att byta ut .-)
/Mats
(OK Tamron passar)
Alltså, det där var INTE Zeiss 135/1,8 !!!
Det var en gammal konica hexanonglugg från början av 70-talet som jag provade på NEXen med adapter, dessutom mycket ktaftigt beskuren.
Det var alltså ett skämt att lägga upp den bilden här, vilket jag försökte förmedla med undeertexten.
Kan tala om att Zeiss-optiken på NEX-7 skulle få dig att baxna och förpassa den där kompakten till avvgrunden.
Trodde du att det var allvar och att det blir så med 135/1,8ZA?
/Mats
Idag levererar väl alla kameror fullt tillräckligt när det gäller bildkvalité för dom flesta situationerna o det är få som pressar/använder kamerorna till det yttersta o verkligen krämar ut maximalt av sensorn....sen består kedjan som sagt av fler länkar än bara sensorn.
Men jag håller med att om man nu trivs/känner sig trygg med systemet o redan ha Minolta/Sony objektiv så finns ingen anledning till att byta system men jag personligen ser inte sensorn i sig som ett själ till att stanna i ett system då det är för små skillander.
Ja, på fullt allvar, den oskarpa bilden, kan under vissa speciella förhållanden även Zeiss 1,8/135mm ge!
Optiken tappad i backen, fotografen ur balans, kamerahuset exp.tid inställt på 1/2 sek, - vad vet jag, mycket kan hända.
Jag är INTE imponerad alls av Zeiss 1,8/135mm, varken av vikten 1,5 kg eller av priset ca.15 000:- spänn!
Skärpan ligger i topp, visst, men jag behöver inte den höga ljusstyrkan.
Min gamla Minolta AF 2,8/135mm, motsvarar senare version från Sony, samma linskonstruktion, ger säkert en god match med Zeiss 1,8/135mm, vinner inte, men rent praktiskt fullt tillräcklig för meterförstoringar, med mycket fin skärpa, har gjort en meterförstoring på 2,5 x 1,5m, i sv/v!
Den duger, även vid högt ställda krav! - -
Glöm inte, - det är inte priset på utrustningen, som fixar bilden, utan fotografen med en viss vana!
Jag tippar på ett Konica Hexanon 135/2,5
Idag levererar väl alla kameror fullt tillräckligt när det gäller bildkvalité för dom flesta situationerna o det är få som pressar/använder kamerorna till det yttersta o verkligen krämar ut maximalt av sensorn....sen består kedjan som sagt av fler länkar än bara sensorn..
Nej Hexanon 135/2,5 var inte någon favorit, jag borde skaffat den ljussvagare varianten i stället, men med diafilmerna på 25- 64 ASA behövdes ljusstyrka. 85/1,8 var mycket roligare.