Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Då lär väl denna tråden få lite mer liv igen ;)
Kul att vissa ställer upp som testare och provar de olika.
Är det någon som köpt något från proshop??
2500 kr billigar än nästa på prisjakt?

Se där! Priserna börjar droppa tydligen.
Verkar ju bra. Förmig spelar det ingen roll egentligen var man köper kameran, det finns inget mervärde med en viss butik Är det fabriksnya grejer så sköts ju alla ev. garantiärenden direkt med tillverkaren ändå.

Visst blir man sugen. Känner bara att FF skulle vara roligt då jag har en A700. Kpåer man en APC till blir det ju till att göra sig av med A700.
Slut frågan blir väl om man ska köpa en A77/65 eller en FF (mailade den som hade en till salu på fotosidan men fick inget svar, konstigt)..... Tanken är ju. APC (A77) kräver väl generellt bättre optik än en FF.

A900 har en pixeltäthet som motsvarar dryg 11 megapixel på APS-C och det gör skillnad. Bildkvaliteten blir fantastisk även med de objektiv som inte ger allra bäst linjeupplösning.

kommer snart ut en A900 till på köp/sälj. Extremt fint skick, precis som ny och lite använd med alla tillbehör. Söljs tillsammans med Sony SAL 20/2,8 och HVL-F20AM blixt, två batterier och två minneskort. Ska fundera lite på prissättning, men det kommer att bli förmånligare än den andra som finns ute i alla fall.

Undrar vad en ny FF från Sony kommer att kosta 20-23 kkr, eller mer

Nåt sånt skulle jag tro. Strax under Nikon som faktiskt satt ett mycket förmånligt pris på D800.

/Mats

Enda möjligheten är att köpa en och använda ett tag. Om det sen inte funkar efter ett par månader får man sälja den igen.

Problemet är att för att ha råd med det så måste jag sälja A900 eller A580 och Zeiss 135 eller Sigma-telet eller nåt och det vill jag inte.

Vill ha kakan och äta den! Hur gör man det?

Vill du låna ut din en vecka?
Du kan få en packe finfina Konica-objektiv och en NEX-adapter att utforska under tiden :)

/Mats

Sorry, du och jag brukar vara generösa mot varandra, men jag kan inte låna ut A77:an. Hade tanke på att erbjuda dig det först. Och jag hade gladerligen avstått kompensationen Konica-gluggar. Men jag behöver A77:an för att kunna kolla vissa gluggar jag ska prova.

//Lennart

Sorry, du och jag brukar vara generösa mot varandra, men jag kan inte låna ut A77:an. Hade tanke på att erbjuda dig det först. Och jag hade gladerligen avstått kompensationen Konica-gluggar. Men jag behöver A77:an för att kunna kolla vissa gluggar jag ska prova.

//Lennart

Det är lugnt. Jag är heller inte så bekväm med att låna så dyra grejer av andra. Blir inte bra heller, man måste ha sina egna prylar för att i lugn och ro bilda sig en uppfattning.

Nä, jag säljer en del saker även om det skär i hjärtat och inhandlar sedan ett eget kit med A77 och 16-50.

Finns två A900 på köp/älj, en för 9500 och en för 18000. Rätt stor spridning måste jag säga.

/Mats

Låter väldigt skumt med det där hongkong england. Om det blir ebay så lär jag ju kontrollera riktigt att jag får ett kvitto från just england och inte ett från hongkong

Du bör nog kolla i förväg att paketet skeppas från Storbritannien och inte från Hong Kong. Om det skeppas från Hong Kong kommer det garanterat att fastna i tullen och du åker på att betala tull och moms.

Sony har några riktigt bra gluggar i det högsta prissegmentet, men just i mellansegmentet läcker det lite, anser jag. Där har Canon och Nikon ett oerhört starkt övertag. D v s i 3000-6000:- klassen. Och det handlar verkligen inte om några dåliga gluggar heller:

Exempelvis från Canon:

[...]
24/2.8 usm
[...]
Och samtliga passar både för FF och APS-C och ligger mellan just i prisspannet 3000-6000:-.

Fast just den där gluggen har nyligen ersatts av 7000kr-objektivet EF 28mm f/2.8 IS USM.

Den gamla vetetusan om den går att få tag på längre. Annars var det en riktigt prisvärd sak för cirka 2000 kr.

Så Canon försöker verkligen komma ifatt Sony. Inte tu tal om annat.

Jag har bestämt mig!

Visserligen får mina belackare rätt som sagt att jag skulle sälja A900an, men det struntar jag i.

Jag är förbaskat nyfiken på A77 helt enkelt. För att ge den en chans måste man äga kameran och kuna använda den som man vill en längre tid.

Framtiden med Sony är hursomhelst SLT/EVF, så om det inte funkar med A77 lär det inte funka med A99 sen heller och då har man dragit ut på det så länge alldeles i onödan. Nu tror jag ändå att det blir riktigt bra även om jag i dagsläget inte känner mig helt bekväm med EVF.

Nån NEX-7 blir det nog inte. Trots fin kamera så är den inte tillräckligt distinkt för mig utan har för mycket kompakt-känsla i hanteringen.

Jag säljer min A580 och A900 tillsammans med SAL 20/2,8 och troligen blixten F20AM som jag håller på att buda på på Tradera. Fast 20 mm och den lilla bliten hör ihop med A900 och blir nog svåra att sälja separat. Behåller de fina objektiven.

Sen när det från den försäljningen ramlat in tillräckligt med pengar så går kosan till Scandinavian Photo för att inhandla A77 + 16-50/2,8.

Så blir det om nu inte Sten-Åke råkat tappa min A900 i havet utanför Vaxholm förstås.

Ni som retat mig för min velighet får nu rätt, men det bjuder jag på .-)

Sen om jag inte kommer överens med EVF efter ett par månader så åker alting, inklusive alla objektiv ut till försäljning och det blir istället en Nikon D800 och en lämplig uppsättning glas till den, men först ska A77 få en ärlig chans!

/Mats

Tja, jag ska ju egentligen hålla käften. Du agerar och härjar på marknaden som jag gjorde intill förra året.
En del har jag ångrat och en del har jag inte ångrat en sekund. Eventuella förluster har faktiskt varit värda nöjet på det stora hela.

Eftersom du just nu sitter Stenis NEX-7 kan du i alla fall få ett direkt svar på A77:ans bildkvalitet. Ta den skarpaste gluggen du har för tillfället (har du kvar macro 70mm från Sigma? Stenis har väl din 135:a) sätt den i adaptern så har du identisk bildkvalitet som A77. Kanske viss fördel för A77 med tanke på att vi ff misstänker att adaptern ghostar. Annars är det jämnt skägg.

Betraktar du resultatet vid 100% kan du lätt missta dig p g a de mindre pixlarna som skärmen översätter på samma sätt som om bilden kom från en A900:s större pixlar. En print visar dock att skärmen luras lite.

Sedan får du ta följande råd hur du vill, men jag varnar dig för att det bygger på min personliga inställning och smak:

Jag har efter använt mig av och vant mig vid EVF:s enorma fördelar med ljusstarka fasta objektiv från Zeiss samt även deras ljusstarkaste zoomar kunnat säga ajöss till alla oskarpa bilder på fasta motiv och vet nu att även om AF är väldigt bra på A77 så missar jag ingenting när jag använder mig AF+peaking (läge AF-A kan programmeras så). Då är SSM-drift att föredra samt DMF. Men även skruvdrivna klarar man via MF-assist, peaking och förstorad sökarbild. Alla gluggar kan köras på full öppning och skärpan sitter där.
De här dyra gluggarna får därmed en säker användning och kan med fördel användas helt öppna.

Mitt ex av 16-50/2.8 SSM är en liten pärla som jag skaffade i kit med A77. Tänkte först sälja det eftersom jag bara tänkt köpa kamerahuset. Men vid inköpstillfället fanns inte bara kamerahuset i lager. Efter att använt det så kunde jag bara inte med att sälja det. Jättebra glugg.

Så min plan är klar: Jag har vant mig vid EVF, A77:ans mellersta AF-sensorgrupp är nästan idiotsäker med längre brännvidder och rörliga föremål. Ensam korssensor träffar minst lika bra som A900:ans. All info man kan kalla upp i sökaren är kanon. Så jag är inte ett skvatt rädd att pensionera min A900 när väl Sony får tummarna ur och tar fram en FF med liknande teknik som A77.

Mitt enda riktiga smolk i glädjebägaren är väl tiden jag försökte para ihop en misslyckad G-zoom med A77. Men vi har ju konstaterat att det exemplaret sannolikt led av flunsan.

Så jag tänker inte kalla dig för idiot eller något annat nedsättande eftersom jag hittar en logik i ditt resonemang. Tycker bara att du inte ska slänga iväg A900:an för billigt.

//Lennart

Fast just den där gluggen har nyligen ersatts av 7000kr-objektivet EF 28mm f/2.8 IS USM.

Den gamla vetetusan om den går att få tag på längre. Annars var det en riktigt prisvärd sak för cirka 2000 kr.

Så Canon försöker verkligen komma ifatt Sony. Inte tu tal om annat.

MM har den gamla 24/2.8. Vidare finns på sina ställen 28/2.8 också. Och de är ju fynd för de som vill komma billigt undan. Men du har rätt. Canon har börjat uppdatera sina gluggar. Och "uppdaterar" vissa priser också. Visst är det bra med IS, men fasiken vet om jag prioriterar det på en fast vidvinkel.

//Lennart

Vad fasiken, ska du börja om med ditt velande nu igen :)

Trodde att du äntligen fattat ett beslut att gå på A77 och bara valde mellan leverantörerna, men nu verkar du tillbaka på ruta 1.

Nåja, jag ska väl inte säga nåt om velighet egentligen :), men gör ju ändå slag i saken och ändrar mig ibland.

Dags att pensionera den där KM D5D vid det här laget. Satsa på A77 vetja och världen ligger ändå öppen för en ev. Nikon D400 när den så småningom kommer. Enda skillnaden är att du har en riktig kamera under tiden medan du utvärderar. Det är inte svårt att sälja heller och kostar mycket gör det inte ändå.

Jag sålde min D5D för några år sen. Fick då 1250 kr för den. Idag så får man väl istället 250 kr.
Köpte en Sony A580 på MMs julrea för 6 300 kr och kan nu sälja den för kanske 5 000.

Jag hade inte sparat en enda krona på att ha kvar det gamla, bara gått miste om 3 år med en avsevärt bättre kamera (Ja 3 år, hade en A550 ett knappt år inan jag uppgraderade till A580).

Nä Bengt, gör slag i saken vetja. Det blir alla gladare av, speciellt du. Om du sen ångrar dig så kan du göra om, men innan du provat vet du faktiskt inte.

/Mats

Nej då det är bara gamla tankar som kommer i ljuset, roligt att spekulera lite, jag är inte avig mot något märke, när jag för flera år sedan fick prova en Canon 40D så imponerade den på mig med ett mycket bra grepp, lite bättre faktiskt än mordernare 7D, den var mycket snabb i responsen, men hade dålig upplösning på skärmen, Jpegfärgerna var sämre än på min KM5D.

Nej jag har ingen tvekan om A77 det finns en uppsjö av finesser i den. jag behöver inte prova den, jag tror att jag har en god uppfattning av vad den går för, men jag kommer att delge även mina kritiska synpunkter likväl som dom bra grejerna.

Jag kommer sedemera att välja LR4 och också så småningom prova RAW, men till en början under inlärning blir det Jpeg, som jag många gånger har ansett som tillräckligt bra vid enklare familjebilder.

Jag har lagt in ett porträtt på min sida, som jag har beskurit och skärpt lite grann i Faststone, förvånande vad gamla 6Mp ändå kan göra, när man klickar upp fullbild så kan man se minsta lilla grop i kinderna, hon skällde lite på mig för vad som kom fram, Kvinnan är min frus systerdotter.

Åker till EG under veckan för att se om dom har någon hemma, och vilka minneskort som finns hemma. jag vill nog börja med ett Sand Disk Pro 16 Gb 95Mb/s. köper flera senare, OJ, Oj, OJ, gamla skrivaren gick sönder också. måste gå försiktigt fram med frugan innan skrivaren finns hemma.

Jodå, jag har testat bildkvaliteten
Här är en bild tagen med 135an:
Visa bilaga 123299

/Mats

(OBS! Det här är INTE tagit med mitt skarpaste objektiv och inte den "135a" som de flesta nog associerar med mig, utan en annan.Vissa här vet hur det ligger till.)

Verkligen TOPPEN! Gratulerar till en verklig vinnarbild i genren konstfoto. Ett genialt drag att använda långtidsexponering samtidigt som du stampar takten till Highway to Hell mot kamerastativet och simultant lossar objektivet från kamerabajonetten.

Juryn kommer säkert att inse ditt stora engagemang för miljön och att du med detta konstverk visat exploateringens verkliga konsekvens. En stackars pippi försöker överleva men dukar under smatidigt som den äter muterade småkryp från ett förgiftat träd.

En given plats i fotografernas Hall of Fame. (Notera reglerna att alla skarpa bilder som förställer något man kan urskilja hamnar i Hall of Shame istället).

Tack för att du även delade med dig till tråden och inte bara förärade mig och Stenis detta konstverk via mail.

//Lennart

Hade pokerkväll igår så det har varit lite uppförsbacke idag, men jag fick beställt ett 16-50 i alla fall!
Jag sålde min FF och var nära att sälja min a55:a också för att köpa en a77 istället. Jag var och klämde på en i butik igår och den var ju nice, men jag hejdade mig i sista stund. Jag har haft min a55 i mindre än ett år så det får helt enkelt vänta, men det blev ju nytt objektiv i alla fall :)

Angående evf och ovf så använder jag nästan bara evf när det är ljust ute, och då blir det bra kvalité även på den sämre evf:en i a55:an. Annars har man en jättebra sökare i form av skärmen :)
Jag saknar inte ovf, men evf:en i a77 hade varit roligare.

Jag passade på att känna på tamrons 2,8-zoomar och det var lite lagom skönt tröga i zoomningen, det är inte alls vad jag kommer ihåg, men de har kanske förbättrats i senare versioner? Eller skiljer det på canonvarianten av samma tammy? Nu spelar det ju ingen roll eftersom jag beställde sonyvarianten, men lite snopen blev jag i alla fall.

//Björn

Tja, jag ska ju egentligen hålla käften. Du agerar och härjar på marknaden som jag gjorde intill förra året.
En del har jag ångrat och en del har jag inte ångrat en sekund. Eventuella förluster har faktiskt varit värda nöjet på det stora hela.

Äh, jag har ju haft mina egna vändor tidigare också. Tänkte dock att jag skulle lugna mig lite den här gången.

Hade tills för några timmar sen inte alls några planer på att sälja A900. Jag tycker om den kameran oerhört mycket, men om ett år eller så ska den ändå bytas ut och ersättas med A99 i så fall och då bilr det lite grisen i säcken om jag inte vet hur EVF funkar för mig.

OM det blir så att jag inte kan bli helt vän med EVF (vilket är osannolikt, men man vet ju inte) så är det bättre att ta smällen nu än sen och i så fall uppgradera till Nikon D800 på en gång för framtiden med Sony lär ju bergsäkert vara enbart SLT/EVF.

Känns bara lite tråkigt att göra sig av med A900an. Jag har faktiskt inte hunnit med att riktigt använda den än så som jag hede planerat. Har ju nyligen köpt den och det är dessutom ett extremt fint exemplar. Lite använd och i princip helt i nyskick. Bär emot att sälja den, så jag ska sova på saken innan slutgiltigt beslut.

Pengamässigt blir det nog inte så farligt förlustmässigt. Köpte den begagnad till "standardpris" och priserna har inte rört sig så himla mycket. Ska dock fundera på priset noga. Inte för lågt, men samtidigt rimligt så att den kan avyttras snabbt i så fall.

Betraktar du resultatet vid 100% kan du lätt missta dig p g a de mindre pixlarna som skärmen översätter på samma sätt som om bilden kom från en A900:s större pixlar. En print visar dock att skärmen luras lite.

Jodå, jag känner till nedskalningsfördelarna. Beror på vilken situation man har. Är det nära håll i bra ljus så man fyller bildrutan med ett bra objektiv så lär ju A900 vara överlägsen, men med tele och man vill få bra förstoring så har ju A77 en klar fördel tack vare crop-faktorn. Sen har jag ju bra glas som kan ge A77 full rättvisa och då blir skillnaden mindre.

Sedan får du ta följande råd hur du vill, men jag varnar dig för att det bygger på min personliga inställning och smak:

Jag har efter använt mig av och vant mig vid EVF:s enorma fördelar med ljusstarka fasta objektiv från Zeiss samt även deras ljusstarkaste zoomar kunnat säga ajöss till alla oskarpa bilder på fasta motiv och vet nu att även om AF är väldigt bra på A77 så missar jag ingenting när jag använder mig AF+peaking (läge AF-A kan programmeras så). Då är SSM-drift att föredra samt DMF. Men även skruvdrivna klarar man via MF-assist, peaking och förstorad sökarbild. Alla gluggar kan köras på full öppning och skärpan sitter där.
De här dyra gluggarna får därmed en säker användning och kan med fördel användas helt öppna.

Mitt ex av 16-50/2.8 SSM är en liten pärla som jag skaffade i kit med A77. Tänkte först sälja det eftersom jag bara tänkt köpa kamerahuset. Men vid inköpstillfället fanns inte bara kamerahuset i lager. Efter att använt det så kunde jag bara inte med att sälja det. Jättebra glugg.

Tack Lennart!
Mycket värdefulla råd, även om de kommer från dig med din speciella inställning och smak :)

Så jag tänker inte kalla dig för idiot eller något annat nedsättande eftersom jag hittar en logik i ditt resonemang. Tycker bara att du inte ska slänga iväg A900:an för billigt.

//Lennart

Det uppskattas, fast andra tänker nog så om mig ändå i sitt stilla sinne :)
Ska fundera ett litet tag till, det känns inte alldeles enkelt att avyttra A900. Får se.

/Mats

Senast ändrad:
MM har den gamla 24/2.8. Vidare finns på sina ställen 28/2.8 också. Och de är ju fynd för de som vill komma billigt undan. Men du har rätt. Canon har börjat uppdatera sina gluggar. Och "uppdaterar" vissa priser också. Visst är det bra med IS, men fasiken vet om jag prioriterar det på en fast vidvinkel.

//Lennart

Och Sony uppdaterar tydligen enbart priserna på dom flesta av sina objektiv ;)

På grund av översvämningarna så fick dom tydligen ersätta dom gamla 24/2,8 och 28/2,8 tidigare än beräknat....men visst priset är väldigt högt men lär sjunka snabbt o efter ett tag på marknaden så kommer priset vara betydligt lägre.

Personligen tycker jag det är riktigt kul o bra att Canon kommer med IS på fler o fler objektiv...ryktas att det skall komma 35/f 2,0 IS , 50/f1,8 IS, 200/f2,8 IS mfl under 2013

Jag personligen prioriterar inte heller IS på vidvinkelobjektiv men nog fasen är det användbart...hade stor nytta av den inbyggda bildstabiliseringen många gånger när jag använde 16-35 på A900 och A77.

Jag personligen prioriterar inte heller IS på vidvinkelobjektiv men nog fasen är det användbart...hade stor nytta av den inbyggda bildstabiliseringen många gånger när jag använde 16-35 på A900 och A77.

Nikon har ett 16-35VR och Tamron ett 24-70VC.
Passar dock inte till din Canon, men den går ju att byta ut .-)

/Mats

(OK Tamron passar)

För min del blir det inte Canon ändå, för jag gillar helt enkelt inte deras sätt att snåla på saker, suga ut kunder och differentiera så mellan de som har pro-avtal och andra,

Å andra sidan är det ganska lätt att bli CPS-medlem. Jag är det, t.ex., utan att jag har tjänat en enda krona på fotograferande. :)

För att bli NPS-medlem måste man dokumentera att man tjänar pengar på att använda sina Nikon-kameror.

Å andra sidan är det ganska lätt att bli CPS-medlem. Jag är det, t.ex., utan att jag har tjänat en enda krona på fotograferande. :)

För att bli NPS-medlem måste man dokumentera att man tjänar pengar på att använda sina Nikon-kameror.

CPS-medlem handlar väl ff om att man dokumenterar vilken utrustning man har och får "poäng" därefter.
Alltså ett sätt att "köpa" sig före i kön vid service.
Jo, jag är ff medlem fast jag bara har ett sketet Canonhus kvar. Ingen har dragit in medlemsskapet och jag har inte sagt upp det.

Smart eller osmakligt? P i CPS står för professional så från början gällde att man var yrkesverksam på något sätt inom foto. Nu köper man sig före i kön istället.

Fast det är väl som övriga samhället. Har man bara pengar kan man köpa privat sjukvård. Andra är hänvisade till att vänta och plågas.

Nja, jag föredrar nog Nikons synsätt isåfall.

//Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar