Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Hår på bröstet är det dåligt med, men en del i baken möjligen men det är väl ingen förmildrande omständighat antar jag.

Tja, det sägs ju att naturen kompenserar brister för att uppnå balans hos både flora och fauna. Om motsvarande brist på behåring på ett ställe kompenseras av rikligare sådan på ett annat finns det säkert ett syfte med det.
I ditt fall, och ur ren fotografisk-teknisk aspekt kanske det dämpar viss bakfokusering.

//Lennart

Inte för att jag vill skrämma dig men okey BUUUUU !
Jag beställde ifrån England några prylar och betalade och trodde att jag nu skulle slippa tull och sånt skit.
Men sedan kom ett mail ifrån ett företag i Kina som berättade att dom nu skulle skicka paketet ifrån Kina och jag fattar inte att de kan göra så utan att skriva ett ord om detta i själva annonsen.
Får se nu om det slinker igenom tullen annars åker man på extra avgifter och skulle detta hända dig så kanske din garanti blir lidande.

Mvh. /LEE

Oj shit så de kan bara göra så, skriva eller lägga annonsen så att man tror att det kommer från england. Måste kolla upp det lite noggrannare. Vill inte bli av med garantin och få massa tull, då blire ju ett sämre köp nästan :(

Men de kanske kan skiva på paketet att det bara är lins för om jag köper med kit objektivet så år det ju lins med och då blire ju bara 7% tull.

Är det för billigt att vara sant är det inte det ^^

Sony ska visst släppa en bunt bya objektiv. Först ut är ett 18-135SAM.
http://www.sonyalpharumors.com/sr5-first-image-of-the-new-18-135mm-sam-lens/

Men SAM, varför i helsike då? Kan dom inte gräva ner den teknien och ge oss SSM istället.
Står inte i referensen, men man får förutsätta att det är ett DT-objektiv, väl? Om det är för FF och presterar bra så är det ju ett suveränt fokusområde.

Fast 3,5-5,6 njaäe, kunde väl varit SAL 18-135/2,8 SSM ZA istället, det hade varit roligare .-)

/Mats

Antagligen släpper man det bara för att jäklas med oss:) . Nej, men själva brännviddsomfånget är ganska populärt som kitglugg till Canon och Nikon. Själv föredrar jag skruvdrift framför SAM då jag misstänker att SAM-motorn lätt kan ta stryk om fokusringen roterar samtidigt som AF används. Givetvis skulle det vara SSM. I motsvarande glugg använder Nikon AFS-motor istället.

SSM skulle det ha varit istället och med stor sannolikhet når denna glugg redan f/5.6 strax efter att den passerat 50-60mm. Är ganska säker på att det är en APS-C. En FF-glugg hade varit bättre och skulle kanske haft ljusstyrka 2,8-4,5 utan att bli överdrivet stor. F/2.8 över hela det området hade blivit gigantiskt stor.

Jag hoppas att denna glugg inte är inledningen på någon hårdsatsning i det billigare segmentet. Vill se ytterligare utbyggnad i mellansegmentet istället. 16-50/2.8 SSM visar ju att man verkligen kan och 28-75/2.8 SAM borde förses med SSM.

Sony har några riktigt bra gluggar i det högsta prissegmentet, men just i mellansegmentet läcker det lite, anser jag. Där har Canon och Nikon ett oerhört starkt övertag. D v s i 3000-6000:- klassen. Och det handlar verkligen inte om några dåliga gluggar heller:

Exempelvis från Canon:

50/2.5 compact macro
100/2.8 usm macr0
85/1.8 usm
100/2.0 usm
70-200/4 L usm
17-40/4 L usm
28-135/3.5-5.6 IS usm
50/1.4 usm
24/2.8 usm
28/1.8 usm
20-35/3.5-4 usm
70-300/4-5.6 IS usm
35/2.0

Plus ännu fler om jag inte kommer ihåg för tillfället

Och samtliga passar både för FF och APS-C och ligger mellan just i prisspannet 3000-6000:-.

//Lennart

EVF är ett problem i sig. Det förnekar jag absolut inte i en direkt visuell jämförelse med OVF. Om man vill kan man förstora EVF:s mindre bra egenskaper till ett jätteproblem. Eller så kan man s a s gilla läget och ta till sig de ganska många goda egenskaper EVF har där den är ett bättre hjälpmedel än OVF.

Jag tror inte jag behöver upprepa vad som är bra med EVF. Fördelarna har framhållits många gånger i denna tråd. Men för att dra nytta av de fördelarna fullt ut måste man ta till sig att man tappar de fördelar en OVF har. Gör man det och betraktar slutresultatet så är EVF en hit för mig i alla fall.

Jag VISSTE vad jag skulle få när jag skaffade A77 eftersom jag provade en innan köpet. Att jag dessutom äger och använder A900 som har en av marknadens absolut bästa OVF talar ju för att jag verkligen tagit till mig EVF, trots de nackdelar man får "på köpet".

Det är mina privata utlåtanden och resultat jag sammanfattade i en kort lista. Sedan bryr jag mig faktiskt inte om vad andra tycker och tänker. De behöver ju inte använda mitt kamerahus om de tycker det är mindre bra. Hur folk som misslyckas med att få AF att träffa bra burit sig åt vet jag inte. Jag vet bara att det går och har dessutom bevisat det genom bildbevis upplagda i denna tråd.

Men självklart har du rätt i att det behövs en tillvänjningsfas. De minnesgoda kommer säkert ihåg hur A900 och A850 betraktades från början. I själva verket tog det inte så lång tid i den tråden (som du startade Mats) förrän en massa "nackdelar" plötsligt försvann och kamerorna blev alltmer prisade.
A och O är att lära sig verktygets egenskaper och använda det därefter.

Men jag är faktiskt själv förvånad eftersom jag tvivlade på A77 i många avseenden när denna tråd startades. Och nu är jag den förste i så fall att erkänna att vad jag då skrev som helt negativt byggde på spekulationer, grundade på vad andra skrivit redan i höstas.

Jag borde veta bättre än att döma så mycket på förhand. Ändå kvarstår faktumet att en viss kamera kan upplevas som oerhört bra av en person och kass av en annan. Jag har haft topptestade kameror som jag verkligen inte gillat och vice versa.

Sens moral: Man vet aldrig förrän man provat själv med öppet sinne. Denna sens moral gäller en massa saker, men givetvis inte sådant som att man blir blöt om man hoppar i sjön. Det är en annan form av kunnande och vetskap. Man blir blöt i varje sjö man hoppar i. Såvida vattnet inte har frusit så isen bär en, men då blir det väl "hoppar på" istället för "hoppar i".

Det kanske är bäst att jag slutar hylla A77, eller i alla fall ännu en gång poängterar att det är MIN uppfattning om kameran som nedtecknats av mig.

men visst fasiken är det kul att man verkligen kan ändra uppfattning så mycket.

Den utestående frågan återkommer jag till.

//Lennart

Det är en storhet i sig att kunna ta steget in i biktbåset, där halva fotosidans medlemmar sitter på andra sidan, bra gjort tycker jag. Men det saknades inte mothugg och komentarer när din kritik var som värst mot den stackars fula ankungen.

Det var också sant att A77 hade en del förvånande hyss för sig. det har även kommit fram att vissa kompakter från Sony haft problem med responsen, bland annat vid att titta på bilder på skärmen som varit seg, alldeles nyligen läste jag för första gången att HX9V hade lite problem med att lagga.

Deras nya superlångzoomare H200 ( här kan beteckningen vara fel ) är tydlingen förbättrad på den punkten mot föregångaren, så Sony har nog hittat rätt nyckel nu, det visar sig ofta att kompakterna får stå för en viss exprementlusta som sedan dyker upp i systemkamerorna efter en tid.

Har inte mäktiga D4 en mycket avancerad ansiktssökning inlagd tyckte jag mig ha läst, tror Nikon var allra först med ansiktssökning i sina kompakter, men den var då så långsam att det i princip inte fungerade alls.

Kompaktkameraträsket skall man hålla ögonen på, det som verkar vara Kalle Anka dyker sedemera upp även i dyrare Prokameror, givetvis i en utvecklad och förfinad form.

Saknaden av pankakeoptik till Nexarna, gör många så ilskna att kameratypen döms ut fullständigt av dom som så gärna vill ha den samma, Sonymarknad måste ha mycke vax i örona som inte hör skriken från kunderna.

Ett bra exempel är alla dessa som springer in på MM och deras nu så berömda takbelysning som består av en miljon lysrör, och EVFen börjar flimra, Godnatt och Goodbay blir slutomdömet för den kameran. När dessa kommer tillbaka till jobbet eller träffar likasinnade på gator och torg så kan bli många skakningar med huvudet över nyheten EVF.

//Bengt.

Vad dött det var här då en Söndag...

/Mats

Tja, skriv något roligt själv:). jag har redan svarat på ett antal kommentarer under natten till söndag. Nej, tråden har väl idag bara befolkats av Bengt som svarade på en kommentar jag skrev. Den kommentaren var i själva verket ett svar till dig. Plus ytterligare något svar till dig.

Om inte fler delar med sig av sina erfarenhet av A77 anser jag tråden vara just död. Det kommer den att vara tills fler skaffat kameran.

Tråden verkar skapat en tveksamhet till kameran. Och trots att det på FS finns fler regade ägare till såväl A77 som A65 har långt ifrån alla sökt sig till detta forum. Får väl anta att de som skaffat den är nöjda då.

//Lennart

Tja, skriv något roligt själv:). jag har redan svarat på ett antal kommentarer under natten till söndag. Nej, tråden har väl idag bara befolkats av Bengt som svarade på en kommentar jag skrev. Den kommentaren var i själva verket ett svar till dig. Plus ytterligare något svar till dig.

Om inte fler delar med sig av sina erfarenhet av A77 anser jag tråden vara just död. Det kommer den att vara tills fler skaffat kameran.

Tråden verkar skapat en tveksamhet till kameran. Och trots att det på FS finns fler regade ägare till såväl A77 som A65 har långt ifrån alla sökt sig till detta forum. Får väl anta att de som skaffat den är nöjda då.

//Lennart

Lite synd att så mycket tveksamhet förts in. Jag ska väl inte påstå att jag inte bidragit till detta utan snarare tvärtom.

Det är mycket enklare att koncentrera sig på det som man uppfattar som brister och det har gjort att A77 fått lite mer negativ bild än den förtjänar.

Jag vet faktiskt inte riktigt själv. Har nu använt NEX-7 en del och det där med EVF känns inte alldeles bra för mig. Vet inte hur mycket som behövs för att man ska tycka att det känns naturligt.

Kombon jag har med A900 och A580 är absolut inget fel. Mycket mycket bra kameror bägge två som kompletterar varandra, men jag känner mig lite omodern jämfört med er andra som har de där nya coola grejerna :). Jag är så inkörd på mina gamlingar att jag har lärt mig hantera dem ordentligt, kan hitta alla inställingar i sömnen och vet hur resultatatet blir.

Funderar nu på att sälja bägge kamerorna och skaffa en A77 istället. :)
Gör jag rätt eller fel? Kan jag nånsin bli vän med EVF så att det ersätter en OVF fullt ut, jag vet inte riktigt.Är det för lång resa att lära om handhavandet?

HJÄLP!

/Mats

Lite synd att så mycket tveksamhet förts in. Jag ska väl inte påstå att jag inte bidragit till detta utan snarare tvärtom.

Det är mycket enklare att koncentrera sig på det som man uppfattar som brister och det har gjort att A77 fått lite mer negativ bild än den förtjänar.

Jag vet faktiskt inte riktigt själv. Har nu använt NEX-7 en del och det där med EVF känns inte alldeles bra för mig. Vet inte hur mycket som behövs för att man ska tycka att det känns naturligt.

Kombon jag har med A900 och A580 är absolut inget fel. Mycket mycket bra kameror bägge två som kompletterar varandra, men jag känner mig lite omodern jämfört med er andra som har de där nya coola grejerna :). Jag är så inkörd på mina gamlingar att jag har lärt mig hantera dem ordentligt, kan hitta alla inställingar i sömnen och vet hur resultatatet blir.

Funderar nu på att sälja bägge kamerorna och skaffa en A77 istället. :)
Gör jag rätt eller fel? Kan jag nånsin bli vän med EVF så att det ersätter en OVF fullt ut, jag vet inte riktigt.Är det för lång resa att lära om handhavandet?

HJÄLP!

/Mats

Tyvärr är det enda svaret jag kan ge att du vet inte med säkerhet om du kan trivas med EVF och A77 förrän du provat lite mer och upptäckt nackdelar/fördelar. Jag hade ju en bra möjlighet att prova en A77 innan jag köpte.

Enda möjligheten om du nu inte har någon i närheten som du kan åka till och låna en A77 är väl att ta en på öppet köp och prova på så vis att du inte lämnar minsta märke eller spår av användade ifall du inte skulle gilla vad du upptäcker. Jag skulle isåfall sälja A580 och skaffa A77samt behålla A900.

//Lennart

Alternativt kan man ju lägga ner alla kameradiskussioner, ta de grejer man har och gå ut och fotografera istället.

/Mats

Jag upplever att många både deltar i trådar och är ute och plåtar växelvis. Sedan finns ju det ju sådana som bara spelar "luftkamera" och läser tester. Men huvudsaken är väl att man deltar på något sätt.

//Lennart

Tyvärr är det enda svaret jag kan ge att du vet inte med säkerhet om du kan trivas med EVF och A77 förrän du provat lite mer och upptäckt nackdelar/fördelar. Jag hade ju en bra möjlighet att prova en A77 innan jag köpte.

Enda möjligheten om du nu inte har någon i närheten som du kan åka till och låna en A77 är väl att ta en på öppet köp och prova på så vis att du inte lämnar minsta märke eller spår av användade ifall du inte skulle gilla vad du upptäcker. Jag skulle isåfall sälja A580 och skaffa A77samt behålla A900.

//Lennart

Enda möjligheten är att köpa en och använda ett tag. Om det sen inte funkar efter ett par månader får man sälja den igen.

Problemet är att för att ha råd med det så måste jag sälja A900 eller A580 och Zeiss 135 eller Sigma-telet eller nåt och det vill jag inte.

Vill ha kakan och äta den! Hur gör man det?

Vill du låna ut din en vecka?
Du kan få en packe finfina Konica-objektiv och en NEX-adapter att utforska under tiden :)

/Mats

Nyfiken i en strut!

Jag har bestämt mig!

Visserligen får mina belackare rätt som sagt att jag skulle sälja A900an, men det struntar jag i.

Jag är förbaskat nyfiken på A77 helt enkelt. För att ge den en chans måste man äga kameran och kuna använda den som man vill en längre tid.

Framtiden med Sony är hursomhelst SLT/EVF, så om det inte funkar med A77 lär det inte funka med A99 sen heller och då har man dragit ut på det så länge alldeles i onödan. Nu tror jag ändå att det blir riktigt bra även om jag i dagsläget inte känner mig helt bekväm med EVF.

Nån NEX-7 blir det nog inte. Trots fin kamera så är den inte tillräckligt distinkt för mig utan har för mycket kompakt-känsla i hanteringen.

Jag säljer min A580 och A900 tillsammans med SAL 20/2,8 och troligen blixten F20AM som jag håller på att buda på på Tradera. Fast 20 mm och den lilla bliten hör ihop med A900 och blir nog svåra att sälja separat. Behåller de fina objektiven.

Sen när det från den försäljningen ramlat in tillräckligt med pengar så går kosan till Scandinavian Photo för att inhandla A77 + 16-50/2,8.

Så blir det om nu inte Sten-Åke råkat tappa min A900 i havet utanför Vaxholm förstås.

Ni som retat mig för min velighet får nu rätt, men det bjuder jag på .-)

Sen om jag inte kommer överens med EVF efter ett par månader så åker alting, inklusive alla objektiv ut till försäljning och det blir istället en Nikon D800 och en lämplig uppsättning glas till den, men först ska A77 få en ärlig chans!

/Mats

Då lär väl denna tråden få lite mer liv igen ;)
Kul att vissa ställer upp som testare och provar de olika.
Är det någon som köpt något från proshop??
2500 kr billigar än nästa på prisjakt?

Visst blir man sugen. Känner bara att FF skulle vara roligt då jag har en A700. Kpåer man en APC till blir det ju till att göra sig av med A700.
Slut frågan blir väl om man ska köpa en A77/65 eller en FF (mailade den som hade en till salu på fotosidan men fick inget svar, konstigt)..... Tanken är ju. APC (A77) kräver väl generellt bättre optik än en FF
Det är ju inte vår än :) men snart.

Undrar vad en ny FF från Sony kommer att kosta 20-23 kkr, eller mer

Det efterlyses fler som tycker om (välj betoning själv) A77 ser jag. Ska försöka bidra en smula.

Jag har haft kameran snart tre veckor, men influensan har tagit bort mer än halva tiden, så jag har alldeles för lite praktisk (läs riktig) användning. Först låg jag i sängen och fotograferat taklampan, lysknappen och gardinerna, sedan på soffan och tog bilder av vardagsrummet. Hur kul är det egentligen. Inget att prova följande af och snabb seriebildstagning på i alla fall. Fördelen är väl att jag hunnit läsa manualen både framlänges och baklänges.

Det jag har hunnit pröva är jag mer än nöjd med. Visst finns det lite lagg kvar i några funktioner, men det stör inte mig och jag är övertygad om att det inte kommer vara i vägen för mitt fotograferande.
EVF har ju både för- och nackdelar, men för mig överväger fördelarna.
Jag gillar verkligen att få visuell bekräftelse på hur exponeringskompensationen "tar".
Jag gillar verkligen att kunna koppla på live-histogram när jag känner mig osäker.
Och jag gillar VERKLIGEN att kunna delförstora sökarbilden och ställa in skärpan med fokuspeak.

Jag har ju följt tråden länge och läst om all den tvekan och det missnöje som funnits, och som periodvis dominerat tråden. Men efter att jag känt på kameran vid några tillfällen har jag egentligen aldrig tvekat.

Visst har jag funderat en del på ersättaren till D300s eller en kommande 8D eller vad den kan få för beteckning. A77 med minneskort är ju nära 18000 Kr, men en D400 blir nog några tusenlappar till.

På DSLR-sidan kan man inte riktigt vänta sig så jättemycket skilnader, OVF-sökarna har väl nått sitt bästa kan man tänka. Om allt går som man tycker att det bör så kommer väl EVF i Sonys modeller att förbättras, men det kanske tar några år till.

Vill nog tro att bildkvaliteten hos A77 ändå kommer att stå sig bra några år framåt, det är väl brusstädning då som släpar en aning, men det kommer väl också snart att bli bra.

//Bengt.

Ja, och det förtar lite av glansen. Men det ff en väldigt bra och prisvärd lineup där 2 st objektiv under 4.000:- är så bra att de blivit referensobjektiv.

//Lennart

Jo, Canons objektiv är suveräna.
Kamerorna sisådär Ok tycker jag, inte de bästa sensorerna och sparsmakade på bra finesser och ny teknik, samt ful design.

För min del blir det inte Canon ändå, för jag gillar helt enkelt inte deras sätt att snåla på saker, suga ut kunder och differentiera så mellan de som har pro-avtal och andra, mörkande av fokusproblem/bristande slutkontroll, små justeringar av exponeringsvärden för att få utrustningen att framstå bättre än den är osv. Gillar helt enkelt inte företagets stil och jag vill inte ha med dem att göra så jag blir ingen kund även om ffa. deras objektiv är världsklass. Så är det, en personlig bojkott helt enkelt.

Kanske de andra tillverkarna inte heller är 100% schyssta alla gånger, t.ex. Sony som släppte ut A77 med diverse fel i början, men det är ett undantag som jag ser det.

Om jag blir såld på EVF så är Sony absolut rätt häst att satsa på, då blir det en A99 med det uppgraderade 70-200/2,8G II. Om deras planer inte håller så blir det Nikon istället, eller oljemålning. Canon blir det inte för mig i alla fall.

/Mats

Visst har jag funderat en del på ersättaren till D300s eller en kommande 8D eller vad den kan få för beteckning. A77 med minneskort är ju nära 18000 Kr, men en D400 blir nog några tusenlappar till..

Vad fasiken, ska du börja om med ditt velande nu igen :)

Trodde att du äntligen fattat ett beslut att gå på A77 och bara valde mellan leverantörerna, men nu verkar du tillbaka på ruta 1.

Nåja, jag ska väl inte säga nåt om velighet egentligen :), men gör ju ändå slag i saken och ändrar mig ibland.

Dags att pensionera den där KM D5D vid det här laget. Satsa på A77 vetja och världen ligger ändå öppen för en ev. Nikon D400 när den så småningom kommer. Enda skillnaden är att du har en riktig kamera under tiden medan du utvärderar. Det är inte svårt att sälja heller och kostar mycket gör det inte ändå.

Jag sålde min D5D för några år sen. Fick då 1250 kr för den. Idag så får man väl istället 250 kr.
Köpte en Sony A580 på MMs julrea för 6 300 kr och kan nu sälja den för kanske 5 000.

Jag hade inte sparat en enda krona på att ha kvar det gamla, bara gått miste om 3 år med en avsevärt bättre kamera (Ja 3 år, hade en A550 ett knappt år inan jag uppgraderade till A580).

Nä Bengt, gör slag i saken vetja. Det blir alla gladare av, speciellt du. Om du sen ångrar dig så kan du göra om, men innan du provat vet du faktiskt inte.

/Mats

Vill nog tro att bildkvaliteten hos A77 ändå kommer att stå sig bra några år framåt, det är väl brusstädning då som släpar en aning, men det kommer väl också snart att bli bra.

//Bengt.

Fotografera i RAW och lär dig hantera det bättre än kameran kan med jpeg.

A77 brusar mindre än de aktuella toppmodellerna från Canon, speciellt vid låga ISO. Ta också med upplösningen i beräkningen. Även om 16 megapixel-sensorn i t.ex. Nikon D7000/Sony A580 är lite vassare så får man igen mycket av det tack vare nedskalningen.

Det är nog inget dåligt val att satsa på A77. Jag tänker göra det.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar