Photocon
Aktiv medlem
Man kan t.o.m. gå så långt idag att säga att genom den mycket snabbare tekniska utvecklingen som skett kring kompakterna, som sedan spillt över i APS-C-världen, så är dessa två teknikspår mycket mer av "state of the art" rent tekniskt än FF-världen. FF-världen har en hel den "catch up" att ägna sig åt i nästa generation som vi ännu inte ens sett en beta av från någon av de tre tillverkare som hittills befolkat den nischen.
Det är först när vi ser dessa produkter komma någon gång under nästa år i bästa fall, som ordningen kommer att vara återställd ett tag. Sedan kommer utvecklingen i kompakt- och APS-C-världarna att dåna på medan stiltjen ånyo kommer lägga sig i typ 2-3 år i FF-segmentet. Av detta skäl så kommer FF aldrig att kännas som en klockren "state of the art", till det är den nischen alltför trögrörlig p.g.a. sitt marginella inflytande på marknaden i stort ekonomiskt. Det är i de stora volymernas segment allt nytt händer. Det måste ju bli allt mer relevant att fråga sig vem som egentligen behöver en FF när kameror ur de andra segmenten har de fantastiska kvaliteter de har och det till bråkdelar av priset och dessutom med funktioner och finesser som får ofta åldersstigna FF att kännas väldigt passe. De andra formaten kommer säkert också att allt säkrare kunna emulera egenskaper hos FF som det formatet idag har som unik "selling point".
Tycker du har både fel och rätt. En A-77 med sin ktoptik verkar landa på strax under 20k. En Canon 5DMkII som är FF har både LV (dock kontrast-AF) och videofunktion. Man har producerat längre dokumentärfilmer och även vissa inslag i långfilmer med denna kamera. I bildkvalitet och videokvalitet kan jag för dagen inte se en enda APS-C som är bättre i dessa avseenden. En 5DMkII går att få med en 24-105/4 L IS USM för 24k.
Vidare är det lite av myt att FF-objektiv skulle vara dyrare än de till APS-C. För att ge samma prestanda och vinkel med bibehållen (total) ljusstyrka och bokeh skulle APS-C gluggarna bli dyrare.
Vill man ha en massa plojgrejor i kamerorna så ligger ju APS-C och kompakter klart före. Och i sanningens namn så blir ju en del av dessa s k plojgrejor allt eftersom funktioner som användarna vill ha även i FF. Där har du rätt, enl min personliga åsikt.
Vem som behöver en FF? Tja, det är ju faktiskt för min del bara att titta på en del bildexempel som exv A-77 hittills presterat så väljer jag för min privata fotografering en FF i första hand.
Men självklart är de nyare APS-C i mindre format, spegelllösa och behändiga med hög bildkvalitet mycket bra och kommer sannolikt att detronisera många traditionella dslr i APS-C format och för många användare bli ett självklart val. A-77 tror jag är en övergångsmodell. Tror mer på NEX-7.
Frågan är hur skulle en FF vara beskaffad för att vara "ikapp" en APS-C av modernare typ. Eller vänd på frågan. Hursomhelst tror jag på en såväl traditionella dslr (med eller utan fast spegel) kommer att tappa marknadsandelar.
idag hittar jag ingen APS-C som är "bättre" rent bildkvalitetsmässigt än en FF dock. Men det är min åsikt. Dock är jag imponerad över de framsteg som gjorts med APS-C.
//Lennart