Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Äh det blir nog inga DSLR i alla fall Joakim även om man bortser från att det är NEX som säljer. Då får du nog välja en Nikon istället. Hos Sony får du från nu och framåt bara "DSLR med filter" (SLT) förmodligen.

En Leopard ( Sony ) är mycket smidig och stark, men har inga möjligheter att klara av en Elefant ( C/N ) Även om Leoparden växer till en Sibirisk Tiger så tar den inte Elefanten förran den blivit gammal och svag.

Leoparden är en god överlevare så den klarar sig nog ganska länge på jorden, även om den inte är starkast.

Ligger nog någon form av ekonomi bakom, tittar man på Canons mellanstegare så skiljer det inte jättemycket där heller, 400D-450D-500D-550D-600D, filmfunktion, bättre Jpeg, men inga jättesteg precis.

Sonys klassiska massläpp med minimala skillnader, har jag lagt djupt ner i tankejorden. Jag har hela tiden stenhårt trott att A65 var ersättare till A55. Ingångskameran skall väl vara A35 tycker jag. Canons 600D bjuder ju på 18Mp. så visst kan A65 ha samma sensor som A77.

Gick ett ryckte att A57 skulle få en 20Mp-sensor ett tag, det kunde ha blivit en mer harmonisk stege. A35-16Mp. A57-20Mp. A65-24Mp. och A77 med 24Mp i metallchassi och något större.

Bengt det är ju två helt olika saker...i Canons fall så handlar det ju om att dom gjort minimala steg mellan generationerna av en kameramodell....i Sonys fall handlar det ju om att dom har flera aktuella kameramodeller i line-upen med minimla skillnader.

Naee det hade ju blivit ännu lustigare om dom hade stoppat in 20mp i A57an...då hade ju skillnaden mellan den o A65an varit ännu mindre.

Bengt det är ju två helt olika saker...i Canons fall så handlar det ju om att dom gjort minimala steg mellan generationerna av en kameramodell....i Sonys fall handlar det ju om att dom har flera aktuella kameramodeller i line-upen med minimla skillnader.

Naee det hade ju blivit ännu lustigare om dom hade stoppat in 20mp i A57an...då hade ju skillnaden mellan den o A65an varit ännu mindre.

Nja....om A57 kommer året efter A65 så kan sensorn vara lite bättre, precis som D90 hade lite bättre sensor än D300. Nästa år så ersätts A65 med förhoppningsvis bättre sensor än A57. Om nu Sony har gjort några sådana förbättringar.

Tänk på att Canon ligger kvar väldigt länge med sina modeller, 500D säljs väl ännu som exempel ( tror jag )

Lagar även NEX-7 ?
Var precis och provade en på MM Svart med svart kitt. 11300 kr.
Kunnde inte upfatta någon laggning i bländar/tids indikering eller menyer. Kändes dö skön. Blev sugen....
Det var dock bara fw 1.0 i den
Sökaren var därimot ett lite tids skift. Speciellt med glasögon då sensorn inte var så lätt påverkad. Krävdes att man höll nära. Startade inte först gången pga detta. Liten besvikelse.
Men tri navigeringen är ju stört skön och helt bra klick i.

Ligger nog någon form av ekonomi bakom, tittar man på Canons mellanstegare så skiljer det inte jättemycket där heller, 400D-450D-500D-550D-600D, filmfunktion, bättre Jpeg, men inga jättesteg precis.

Sonys klassiska massläpp med minimala skillnader, har jag lagt djupt ner i tankejorden. Jag har hela tiden stenhårt trott att A65 var ersättare till A55. Ingångskameran skall väl vara A35 tycker jag. Canons 600D bjuder ju på 18Mp. så visst kan A65 ha samma sensor som A77.

Gick ett ryckte att A57 skulle få en 20Mp-sensor ett tag, det kunde ha blivit en mer harmonisk stege. A35-16Mp. A57-20Mp. A65-24Mp. och A77 med 24Mp i metallchassi och något större.

Visst, också helt obegripligt då 12 bilder/sek i seriebiltagningshastighet i en näst intill instegs kamera. Nästan det enda man klart brukar diversifiera de dyrare modellerna med historiskt sett. Minns A850-strypningen. Är inte den en klassiker?

Hur man ser på sensorupplösning är som bekant inte helt entydigt.
En del (åtminstone på kort sikt) ser inte stora filer på 24 MB som ju RAW-filerna ur exv. NEX håller som någon hit. Det kräver att man i en del fall säkert ser över både lagring och processorkraft. Ja förrestän så gäller det inte bara RAW. Kör några varv med Adjustment Brush i Lightroom på en JPEG, så har du snart en JPEG som är lika stor som din RAW är för samma fil :). Det finns ju fördelar med lägre upplösning också.

Lite taskigt svar, tycker jag. Denna FW "sägs" ju i alla fall korrigera lite av alla dessa fördröjningar som i princip alla som inte kört kameran "på riktigt" ser som ett jättespöke. Om den sedan korrigerar ett problem jag personligen inte direkt ser är mig egalt.

//Lennart
A77-ägare/användare
med c:a 20 års vana
vid yrkesmässigt actionfoto

Lagar även NEX-7 ?
Kunnde inte upfatta någon laggning i bländar/tids indikering eller menyer. Kändes dö skön. Blev sugen....
Sökaren var därimot ett lite tids skift. Speciellt med glasögon då sensorn inte var så lätt påverkad. Krävdes att man höll nära. Startade inte först gången pga detta. Liten besvikelse.

Ögonmusslan är ett måste. Isynnerhet om man har glasögon. Satt den på demokameran? För övrigt upplever jag inte heller någon lag på NEX-7 värd att nämnas. Tycker den uppför sig som min A77.

//Lennart

En Leopard ( Sony ) är mycket smidig och stark, men har inga möjligheter att klara av en Elefant ( C/N ) Även om Leoparden växer till en Sibirisk Tiger så tar den inte Elefanten förran den blivit gammal och svag.

Leoparden är en god överlevare så den klarar sig nog ganska länge på jorden, även om den inte är starkast.

Inte ens en leopard kan överleva en företagsstyrelses beslut eller brist på beslut. Möjligtvis i Fablernas Värld.

//Lennart

Ännu konstigare blir det med en A57 som skjuter 12 bilder/sek. Nu får vi väl snart ett da capo på den förvirrade jämförelse vi såg tidigare mellan A55 och Canons dåvarade västa promodell.

Visst! För att citera dig själv i modifierad form: "Välkommen till Teknikporren". Fast i allt perversare former.
Får nog erkänna att jag nog blivit gammal och trött (inte på sex) vad gäller alla dessa jämförelser hit och dit där ingen relevans för jämförelsen föreligger.

//Lennart

Lagar även NEX-7 ?

Jag har inte stört mig på att menyerna skulle lagga speciellt, men allt är ju individuellt. Det är EVF:en och autoswitchningen som är det mest märkbara om vi talar laggning men även det är ju individuellt. Om man vora proffs och skulle foto idrott, så skulle jag nog välja EVF:e på och tejpa "eye start"-sensorn och se till att EVF:en var tänd hela tiden. Sen skulle jag se till att jag hade några extra batterier i fickan. Previews om man nu hinner fjösa med sånt skulle jag se i EVF:en istället för på bakdisplayen.

EVF är en ny upplevelse för oss alla men att bara därför säga som någon som skulle foto typ en hockeymatch fritt att "jag blev så förbannad på EVF-skiten att jag var på vippen att slänga skiten i papperskorgen". Man behöver lite tid för att vänja sig och utnyttja den som det passar just en själv. En annan kankske retade sig på att han inte kunde använda kameran som han brukade göra med sin Canon d.v.s. ta bilden och sedan kolla snabbt på bakdisplayen. Här kom ju alla inställningarna upp istället på en gång. Kanske fattade man inte att de två sekunder preview visades kunde förlängas till 5 eller 10 sekunder. Det finns en förfärlig massa inställningar att göra i menyerna både på A77 och NEX 7 bara man tar sig tid att kolla.

Vi vet ju att fotografer ofta är ett väldigt konservativt släkte. HIttar man inte knapparna på exakt det ställe de suttit de senaste 10 åren eller att kameran inte gör exakt som man är van utan har ett nytt mer innovativt sätt att lösa samma problem så blir det lätt väldigt rörigt i toppan i bland.

Jag har själv tagit exemplet focus aid och peaking tidigare. Jag och en del andra som testat det tycker nästan det är guds gåva till oss fotografer (åtminstone de som ser lite illa) och halvpott den viktigaste innovationen sedan skosnören uppfanns. Andra mer traditionalistiskt lagda börjar kanske yra om att det är skit att det man tydligen inte kan byta ut mattskivan med en mot snittbild och mikroprismor på i "den där nya skitkameran". Nu förstår ni säkert att jag raljerar lite och jag ber om ursäkt för om ni retar er på det men jag tycker inte att jag överdrivit speciellt mycket.

Om man har ett lite öppet sinne så kan man t.o.m. bli lite förbluffad över vad de faktiskt hittat på ibland och det är faktiskt riktigt uppfriskande. Jag tycker personligen att de nya Sony-kamerorna är något av det roligaste i fotoväg som hänt på länge. Lennart har också vittnat om att A77 är en kul kamera att använda och det är ju mycket det detta borde handla om - att man ska ha lite mer kul när man tar sina bilder och inte hindras i sin kreativitet om det nu finns någon kvar efter alla mörka, ofta regniga och kalla höst och vintermånader.

Senast ändrad:
Lite taskigt svar, tycker jag. Denna FW "sägs" ju i alla fall korrigera lite av alla dessa fördröjningar som i princip alla som inte kört kameran "på riktigt" ser som ett jättespöke. Om den sedan korrigerar ett problem jag personligen inte direkt ser är mig egalt.

//Lennart
A77-ägare/användare
med c:a 20 års vana
vid yrkesmässigt actionfoto

Jaja, jag ska lägga ner det där nu, jag lovar :)
Det jag menade var att det har ju utlovats att fixas först till leveransen av de riktiga kamerorna för att det sas vara ett förserie-exemplars bugg, sedan i ver 1.02, sedan i 1.03, sedan i 1.04...

Nä, det är ingen stor grej, men åtgärdat är det faktiskt inte och nu utlovas att responsen "förbättras" i nästa version av mjukvaran i slutet av mars.

Jag köper att det inte gör något och inte stör när man vant sig och inte spelar nån som helst roll i praktiken, men inte att man säger att fenomenet inte finns.

/Mats

Har provat A77 som hastigast i affärer
49 års erfarenhet av en massa saker som inte har med fotografi att göra
Några års erfarenhet som hobby-fotograf
Jäkligt bra på att snacka och säga vad jag tycker om allt möjligt jag inte har så stor erfarenhet av

Jag har själv tagit exemplet focus aid och peaking tidigare. Jag och en del andra som testat det tycker nästan det är guds gåva till oss fotografer (åtminstone de som ser lite illa) och halvpott den viktigaste innovationen sedan skosnören uppfanns. Andra mer traditionalistiskt lagda börjar kanske yra om att det är skit att det man tydligen inte kan byta ut mattskivan med en mot snittbild och mikroprismor på i "den där nya skitkameran". Om man har ett lite öppet sinne så kan man t.o.m. bli lite förbluffad över vad de faktiskt hittat på.

Amen! Här är ett praktexempel på total avsaknad av onödig teknikporr. Istället en varm kärlek vid första ögonkastet. Eller i alla fall efter första ögonkastet då man hunnit kolla resultatet när man med Zeiss 85/1.4 och adapter på en NEX-7 får skärpan exakt där man vill ha den.

Eller vid AF kan man via peakingen se om skärpan hamnar där man menar. Det här är en av de största förbättringarna jag sett på senare år. Därtill vanebildande och mycket smart. Säkrare än någon mattskiva med snittbild med ljusstarka objektiv.

//Lennart

Nja....om A57 kommer året efter A65 så kan sensorn vara lite bättre, precis som D90 hade lite bättre sensor än D300. Nästa år så ersätts A65 med förhoppningsvis bättre sensor än A57. Om nu Sony har gjort några sådana förbättringar.

Tänk på att Canon ligger kvar väldigt länge med sina modeller, 500D säljs väl ännu som exempel ( tror jag )

Nu är det ju inte bättre sensor i A57 o det är inte heller den jag syftar på utan totalt sätt när det gäller funktioner o övrig prestanda så skiljer det inget mellan A57 och A65...det är till och med så att A57 har fler funktioner....så vilken tror du folk köper...den billiga A57 eller betalar dom mer för A65 för att få en något bättre EVF o lite fler pixlar??

/Mats

Jäkligt bra på att snacka och säga vad jag tycker om allt möjligt jag inte har så stor erfarenhet av

Fan, du är helt underbar! Fortsätt så. Det behövs för trevnaden på trådarna. :)

(fast jag menade lite allvar med att en kommentar är lite mer värd än ett "och?")

//Lennart
som helst inte vill dra till med sitt CV som fotograf, annat än i nödfall. Det finns nämligen så många som lite ringaktande benämns "amatörfotografer" som tar mycket bättre bilder än jag.

Min a77:a laggar inte ett dugg i menyerna.
Däremot känns det ovant att vänta den lilla tid det tar för EVF att tändas så man ser i sökaren.
Det stör mig en aning.

Men har man bråttom knäpper man ändå bilden innan hunnit titta i sökaren.

Visst, också helt obegripligt då 12 bilder/sek i seriebiltagningshastighet i en näst intill instegs kamera. Nästan det enda man klart brukar diversifiera de dyrare modellerna med historiskt sett. Minns A850-strypningen. Är inte den en klassiker?

Visst det är grymt att Sony erbjuder detta i ett sådant billigt paket o konkurrenterna ligger en bra bit efter på den punkten men samtidigt så minskar ju Sony värdet på sina egna o dyrare kameramodeller genom att erbjuda samma prestanda o funktioner i dom billiga modellerna....inte heller blir det lika intressant som användare att byta upp sig till den dyrare kameramodell som tex inte erbjuder mycket mer än lite bättre EVF o något högre upplösning än den kameran man redan har.

Hur man ser på sensorupplösning är som bekant inte helt entydigt.
En del (åtminstone på kort sikt) ser inte stora filer på 24 MB som ju RAW-filerna ur exv. NEX håller som någon hit. Det kräver att man i en del fall säkert ser över både lagring och processorkraft. Ja förrestän så gäller det inte bara RAW. Kör några varv med Adjustment Brush i Lightroom på en JPEG, så har du snart en JPEG som är lika stor som din RAW är för samma fil :). Det finns ju fördelar med lägre upplösning också.

Lite klurigt detta med 12b/s, Martin A var lite diplomatisk över just High speed läget som han sade var speciell att ta till. 8b/s mera ordinärt, ungefär så sade han. 12b/s är otroligt snabbt, ingen kan väl hinna att igentligen följa så mycket även om sökaren är stor och klar.

Någon testare tog bilder på en dressyrhäst som lyfte på hovarna, där smattrade han av 12b/s riktat mot hovarna så han kunde studera hur han lyfte dom.

Hahaha underbart Mats....fortsätt med det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar