Nej motljusskyddet kan inte förklara dessa problem. Den situation de bilderna togs under stod jag gakom ett hus på österhamnens kaj och inget direkt ljus träffade linserna. Jag hade dessutom "solen i nacken" även utan hus. Men det skedde i kvällningen. Märkte inte detta på samma sätt vid ett tidigare fototillfälle med samma motiv. Det är SLT som är problemet med det objektivet. Man ser inga liknande effekter utan SLT. NEX 7 med adapter ger ibland problem med 70-400 medna A580 med samma objektiv inte gör det. Så Sony måste nog som en del föreslagit se till att ta fram objketiv som kan leva med SLT fullt ut.
Även om det kan uppfattas som petitess-tjat så lever den gamla regeln kvar: "Man fotograferar alltid i motljus". Även med solen i nacken.
Men det konstiga här är att ströljus på känsliga objektiv (och då menar jag starkare infallande motljus från sol eller annan ljuskälla) brukar ge s k märkbara"flares".
Jag såg ingen starkare tendens till något sådant i mina bilder med G70-400 varken på A77 eller NEX-7.
Nu körde jag ju NEX-7 med LA-EA1 utan spegelfilm, men här borde ju A77 gett ett annat resultat då. Så jag drar tillbaks min teori om ströljus/motljusskydd vs SLT.
Tills annat är klarlagt så får vi nog anta att det är LA-EA2 som ställer till det för G-zoomen. Vad exakt som får G-zoomen att leverera ghosting med SLT i vissa situationer, medan andra telezoomar inte gör det vet jag däremot inte. Man kan spekulera i att G-zoomen innehåller fler linselement än Sigmas APO-objektiv, eller att coatingen på frontlinsen inte är anpassad bra för SLT-tekniken.
Om detta nu gäller för hela G-serien som ju bygger på gamla konstruktioner så är det sannolikt därför Sony börjar se över dem och göra version 2.
Jag antar att du INTE märker fenomenet när du använder Sigma 17-70. OM det skulle märkas där borde det vara tydligast i vidvinkelområdet. Vore intressant att veta.
Sedan är ju A77 i princip befriad från ghostingproblem, enl Sony själva och även ett antal fälttester från seriösa testsajter. jag har själv inte heller märkt något iögonfallande. NEX-7+LA-EA2 kanske inte har samma korrigering eller också är LA-EA2 försedd med annan spegelfilm. (spekulationer).
Slutligen fick jag ju förfärliga resultat med mitt ex av G-zoomen. Så förfärliga att jag tror vi bör betrakta den som icke representativ för objektivtypen. S k måndagsex m a o.
Vi får forska vidare i det här eller se om någon annan har några vettiga synpunkter. Inga objektiv i min arsenal visar ghosting med A77. Inte ens 16-35/2.8 SSM vars förmåga att samla på sig ströljus är ganska väl känd.
Jag har nu studerat dina bilder ännu en gång och ansluter mig än så länge till ditt antagande. Uppstår inte dessa fenomen med A580 så måste SLT-adaptern misstänkas i första läget. Dock inte med alla objektiv, men med G70-400. Anser att det är för tidigt att skylla allt på adaptern eftersom det verkar som den fungerar bra med andra objektiv.
Ser fram mot fler resultat som kan klarlägga det hela. var nämligen på väg att snåla ihop till en LA-EA2.
//Lennart