Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Väldigt mycket kamera för pengarna...dock blir jag personligen inte riktigt klok på hur Sony tänker ibland...denna kamera är alldeles för lika A65 o gör att A65 inte kommer vara ett lika attraktivt val längre eftersom A57 kommer vara billigare....bortser man från den bättre EVF och dom extra pixlarna i A65 så ser A57 faktiskt ut till att vara ett bättre köp då det är mer bang for the buck....den är lika bra på det i stort sett allt plus att den har faktiskt har några nya funktioner som tex A65 saknar.

Ja, det syns mig också vara en lite konstig strategi från Sonys sida. Tycker personligen att man återgår till det gamla beteendet att stapla billigare instegsmodeller på varandra som dessutom då torde kannibalisera på varandra. Förstår inte alls vitsen med det.

Måste väl vara lättare att hålla sig med 1-2 instegsmodeller, 1-2 s k semipro och 1-2 pro med FF. Nu har man ju dessutom NEX.

Så, jag ansluter mig til Peters lilla analys.

//Lennart

Sony produktionskostnader kanske inte ändras speciellt mycket med många olika, men snarlika, modeller (de har ju en hel del gemensamt), och då täcker man upp en större del av den potentiella kundkretsen ju fler modeller man har i olika prislägen.

Sony produktionskostnader kanske inte ändras speciellt mycket med många olika, men snarlika, modeller (de har ju en hel del gemensamt), och då täcker man upp en större del av den potentiella kundkretsen ju fler modeller man har i olika prislägen.

Sant men trotts det så lär det inte vara lönsammare för Sony att ha flera likvärdiga modeller än några färre där man ser en tydligare skillnad mellan modellerna....dessutom blir det bara förvirrande för konsumenten när han/hon ska välja mellan 3-4 modeller som är så lika varandra att man måste lusläsa specifikationen för att hitta 1-4 saker som skiljer all 3-4 åt...o vad gör han/hon när det står klart att den billigaste modellen endast är något sämre på max 4 punkter än den dyraste av dom 1-4 likvärdiga modellerna?? Jo han/hon köper den billigaste modellen 9 av 10 gånger.

Ja, det syns mig också vara en lite konstig strategi från Sonys sida. Tycker personligen att man återgår till det gamla beteendet att stapla billigare instegsmodeller på varandra som dessutom då torde kannibalisera på varandra. Förstår inte alls vitsen med det.

Måste väl vara lättare att hålla sig med 1-2 instegsmodeller, 1-2 s k semipro och 1-2 pro med FF. Nu har man ju dessutom NEX.

//Lennart

Ja o något som är ännu märkligare är att A55 som främst riktade sig till dom som ville ha en liten SLR nu helt plötsligt har vuxit till sig o blivit betydligt större.

Men Sony kanske ska överge A55 formfaktor helt o byta design på instegsmodellerna ännu en gång?

Sant men trotts det så lär det inte vara lönsammare för Sony att ha flera likvärdiga modeller än några färre där man ser en tydligare skillnad mellan modellerna....dessutom blir det bara förvirrande för konsumenten när han/hon ska välja mellan 3-4 modeller som är så lika varandra att man måste lusläsa specifikationen för att hitta 1-4 saker som skiljer all 3-4 åt...o vad gör han/hon när det står klart att den billigaste modellen endast är något sämre på max 4 punkter än den dyraste av dom 1-4 likvärdiga modellerna?? Jo han/hon köper den billigaste modellen 9 av 10 gånger.

Då gäller det att ha störst marginal på de billigaste modellerna.

Ja o något som är ännu märkligare är att A55 som främst riktade sig till dom som ville ha en liten SLR nu helt plötsligt har vuxit till sig o blivit betydligt större.

Men Sony kanske ska överge A55 formfaktor helt o byta design på instegsmodellerna ännu en gång?

Vi kan nog räkna med att Sony har full koll på vilka modeller som har sålts mest. RImligen baserar de framtida utformning på försäljningsstatistik.

Då gäller det att ha störst marginal på de billigaste modellerna.

Vad hjälper det....så du menar att om nu den billigaste/billigare modellen säljer mest så ska dom ta stora delar den vinsten o täcka upp för produktions,lagerkostnader mm för dom dyrare o i princip likvärdiga modellerna som inte ingen köper istället för att ta hela marginalen i ren vinst...låter inte speciellt klokt.

Senast ändrad:
Vad hjälper det....så du menar att om nu den billigaste/billigare modellen säljer mest så ska dom ta stora delar den vinsten o täcka upp för produktions,lagerkostnader mm för dom dyrare o i princip likvärdiga modellerna som inte ingen köper istället för att ta hela marginalen i ren vinst...låter inte speciellt klokt.

Nej, det menar jag inte (nödvändigtvis). Att bygga ett produktsortiment kan vara väldigt krångligt. Oftast vill man väl att varje produkttyp ska vara lönsam i sig, men ibland kanske man kan låta en produkttyp gå med förlust om man tror att den gör att andra, mer lönsamma produkter, säljer bättre.

Är det inte just det "alla" räknar med från Sony?

Det beror ju på strageiska beslut isf. Och:

-"Stora företag"
-"Strategiska beslut"
-"Resonemang en människa kan förstå"

^^^^^^
Det är möjligt att någon stackars naturlag ligger och vrider sig i smärtor nu när jag satte dessa tre ordkombinationer så tätt ihop. De bör inte nämnas på samma A4-sida.

Är det inte just det "alla" räknar med från Sony?

Det som är lite märkligt är väl hur Sony agerar. Släpper drösvis med instegsmodeller som krigar med varandra, få och jättedyra objektiv (som knappast stjäl märknadsandelar) och inga småbildshus.
Jag har inte bra koll på Sony och för mig känns det ostrukturerat minst sagt.

Om Sony beräknar och kalkylerar och verkligen tror på vad de gör när de bygger för framtiden ser jag ingen direkt logik i flera "nastan-lika-modeller". Där får Sony bli mig svaret skyldig:)

Pågående satsning på svindyra längre tele, avisering om fler FF-objektiv, uppgradering av G-linjen samt utveckling av NEX och instegsmodeller som äter varandra utan att samtidigt avisera en ny FF-modell får mig nog närmast att tänka på en gammal svenk pilsnerfilm där den tankspridde huvudrollsinnehavaren skulle gå till källaren för att hämta akvavit men hamnade i fruns klädgarderob istället och därstädes började leta efter sina skor.

Nej, man måste veta något jag inte fattar för ekonomiskt sett pekar allt just nu mot att det enda lönsamma är NEX-systemet.

Vad gäller dslr/slt tror jag att Canon hade den ultimata lineupen redan 2004-2005:

insteg: Eos D350
semipro: Eos 20D
pro: 1DMkII
pro FF: 1DsMkII

+ avisering om 5D som bra ekonomi-FF.

Nu menar jag inte att själva lineupen var som bäst då, men själva sortimentindelningen. Sony svarar för 5 instegare, 1 semipro, 2 st nedlagda FF som var i princip lika i allt uom bps. Därtill då NEX med 3 st hus som det årminstone är mer avgransade skillnader emellan fast också en väldigt stor brist på gluggar med E-fattning.

Men vad förstår jag? Någon får gärna förklara.

//Lennart

Det beror ju på strageiska beslut isf. Och:

-"Stora företag"
-"Strategiska beslut"
-"Resonemang en människa kan förstå"

^^^^^^
Det är möjligt att någon stackars naturlag ligger och vrider sig i smärtor nu när jag satte dessa tre ordkombinationer så tätt ihop. De bör inte nämnas på samma A4-sida.

Leken: "Vad hör inte ihop" i ett nötskal. Illustrerat i 3 korta sentenser. Den sista sentensen bör inte ens skrivas på sista A4-sidan i ett 500-pack om de 2 förstnämnda finns på sidan 1.

//Lennart

Nu menar jag inte att själva lineupen var som bäst då, men själva sortimentindelningen. Sony svarar för 5 instegare, 1 semipro, 2 st nedlagda FF som var i princip lika i allt uom bps. Därtill då NEX med 3 st hus som det årminstone är mer avgransade skillnader emellan fast också en väldigt stor brist på gluggar med E-fattning.

Men vad förstår jag? Någon får gärna förklara.

//Lennart

Jo visst skummt.
De små skillnaderna är väl att när man väl gör en "ny" modell som istort sett liknar andra är detta bara mindre skillnader.
Inga kamror tillverkas kontinuerligt utan man gör en batch sedan ställer om till en annan modell eller sak.
När den batchen tar slut kan man göra antingen samm eller en modifierad med hopp om att sälja mer. Allt beroende på antal sensorer och komponenter man har,
Ett problem är väl att plast är billigare att ändra design på än metallhusen.
Det förekomm väl någon tidig Cannon digital kamera som fanns i en mer avanserad modell samtidigt som en något enklare. Dessa var internt rätt lika och kunde flashas om. Det man inte fick var så klart knapparna på utsidan. Jag undra t.ex. hur stor skillnadern intern på A850 och A900 är angående fps

Jo visst skummt.
De små skillnaderna är väl att när man väl gör en "ny" modell som istort sett liknar andra är detta bara mindre skillnader.
Inga kamror tillverkas kontinuerligt utan man gör en batch sedan ställer om till en annan modell eller sak.
När den batchen tar slut kan man göra antingen samm eller en modifierad med hopp om att sälja mer. Allt beroende på antal sensorer och komponenter man har,
Ett problem är väl att plast är billigare att ändra design på än metallhusen.
Det förekomm väl någon tidig Cannon digital kamera som fanns i en mer avanserad modell samtidigt som en något enklare. Dessa var internt rätt lika och kunde flashas om. Det man inte fick var så klart knapparna på utsidan. Jag undra t.ex. hur stor skillnadern intern på A850 och A900 är angående fps

Det var Canon 300D (den första kameran med EF-S fattning) som fanns parallelt med APS-C modellen Eos 10D som var väldigt gediget byggd. Året var 2003,

300D blev sedan 350D, 10D blev 20D, 1D blev 1DMkII och 1Ds blev 1Ds MkII. Och sedan fortsatte det
med 400D, 30/40D, 1DMkIII och 1DSMkIII för att sedan bli 450D, 50D, 1DMkIV och man höll fast vid 1DsMkIII. 50D ersattes ganska fort med 7D och 450D blev väl 500D men 7D kompletterades med en lite mer budgetartad 60D (tror jag). IDsMkIII behölls. Nu ska den och 1DMkIV ersättas av endast en kamera: 1Dx. APS-H därmed bortsållad.

Men under denna tid fanns budget FF 5D som ersattes med 5DMkII som nu blir 5DMkIII.

Jag menar att det funnits en betydligt mer konsekvent linje i Canons lineup.

//Lennart

//Lennart

Ännu konstigare blir det med en A57 som skjuter 12 bilder/sek. Nu får vi väl snart ett da capo på den förvirrade jämförelse vi såg tidigare mellan A55 och Canons dåvarade västa promodell.

Ja, vi vandrar i cirklar. Dags att prata om nåt annat.
Jag tar paus från FS ett tag.

"Hyfsat fixad"?
Antingen är det inget lag alls eller så är det inte fixat enligt min åsikt.

Har inget med fummel att göra och gör egentligen ingenting annat än att det ger en känsla av seghet alldeles i onödan, men ändå är ett sälj-hinder.

Jag har varit inne i butik och klämt på en A77 med 1.04 som laggar i menyn och även är långsam i start av sökaren i manuellt läge. Är nog olika på olika kameror trots allt om din nu inte gör det.

/Mats

Är inte FW 1.05 på gång.

Ligger nog någon form av ekonomi bakom, tittar man på Canons mellanstegare så skiljer det inte jättemycket där heller, 400D-450D-500D-550D-600D, filmfunktion, bättre Jpeg, men inga jättesteg precis.

Sonys klassiska massläpp med minimala skillnader, har jag lagt djupt ner i tankejorden. Jag har hela tiden stenhårt trott att A65 var ersättare till A55. Ingångskameran skall väl vara A35 tycker jag. Canons 600D bjuder ju på 18Mp. så visst kan A65 ha samma sensor som A77.

Gick ett ryckte att A57 skulle få en 20Mp-sensor ett tag, det kunde ha blivit en mer harmonisk stege. A35-16Mp. A57-20Mp. A65-24Mp. och A77 med 24Mp i metallchassi och något större.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar