Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag var till japan photo sveavägen i fredags och klämde lite på A77, märkte direkt av "problemet" där det tar ett tag innan kameran upptäckt att man trycker ögat mot sökaren, kameran kändes dock mer gedigen än jag trodde. Har nex 7 samma problem? Att den tar lite tid på sig med att frå från lv till evf genom sökaren? Vill ha en liten kamera som komplement till min blivande D800 och jag tycker att nex 7 känns väldigt lockande, och Lennart om jag inte minns fel så tyckte du att den har riktigt bra bildkvalité? Fuji x-pro 1 är inte intressant längre, 23000:- för en andrakamera med ett objektiv känns för saftigt.

Jäklar vilken krallig tumme du måste ha som klarar att veva fram filmen så att du kan ta fler än 12 bilder per sekund!

/Mats

Tror den snabbaste F2:an klarade 14bps faktiskt. Fast då hade den närmare 3kg motor ;-)
Nikons snabbaste systemkamera någonsin tror jag.
[edit]
Var tvungen att kolla hur det låg till :)
10bps för F2 och 13bps för F3, det var nog en Canon som klarade 14bps

Jag var till japan photo sveavägen i fredags och klämde lite på A77, märkte direkt av "problemet" där det tar ett tag innan kameran upptäckt att man trycker ögat mot sökaren, kameran kändes dock mer gedigen än jag trodde. Har nex 7 samma problem? Att den tar lite tid på sig med att frå från lv till evf genom sökaren? Vill ha en liten kamera som komplement till min blivande D800 och jag tycker att nex 7 känns väldigt lockande, och Lennart om jag inte minns fel så tyckte du att den har riktigt bra bildkvalité? Fuji x-pro 1 är inte intressant längre, 23000:- för en andrakamera med ett objektiv känns för saftigt.

NEX-7 har den bästa bildkvalitet jag upplevt hos någon APS-C vad gäller detaljering. Något rikligare brus än NEX-5n vid högre iso, men ser man det i relation till att den har 24 Mp mot 16 så är den mycket bra. Kan varmt rekommendera den. Fördröjningen mellan EVF o display finns där också, men jag sätter den i relation till allt annat som är jättebra på NEX-7 och för min del saknar det betydelse. Den är också precis lagom stor för att den inte ska kännas på tok för liten med adapter och exv Nikon- eller Canongluggar. Och givetvis inte heller med A-mountgluggar samt de dedicerade adaptrarna.

//Lennart

NEX-7 har den bästa bildkvalitet jag upplevt hos någon APS-C vad gäller detaljering. Något rikligare brus än NEX-5n vid högre iso, men ser man det i relation till att den har 24 Mp mot 16 så är den mycket bra. Kan varmt rekommendera den. Fördröjningen mellan EVF o display finns där också, men jag sätter den i relation till allt annat som är jättebra på NEX-7 och för min del saknar det betydelse. Den är också precis lagom stor för att den inte ska kännas på tok för liten med adapter och exv Nikon- eller Canongluggar. Och givetvis inte heller med A-mountgluggar samt de dedicerade adaptrarna.

//Lennart

Härligt, låter riktigt bra! Vilken adapter behöver jag om jag t.e.x vill använda min nikkor 35 1.8g på nexen? Och tappar man nåt när man använder adaptern, bländarsteg,skärpa, eller autofokus? =)

Härligt, låter riktigt bra! Vilken adapter behöver jag om jag t.e.x vill använda min nikkor 35 1.8g på nexen? Och tappar man nåt när man använder adaptern, bländarsteg,skärpa, eller autofokus? =)

Tror inte det finns några adaptrar med elektrisk koppling mellan NEX och Nikon, så du får vare sig autofokus eller möjlighet att ändra bländare med G-objektiv. Ljusstyrka och skärpa påverkad inte då det inte behövs några linser i adaptern.

Om man ska använda en NEX med adapter är det enklast och billigast att använda objektiv med bländarring. AF får du bara med adapter för Sony/Minoltaobjektiv.

Ok, men det här objektivet verkar vara riktigt bra, i klass med nikons 35 1.8g. Funkar den problemfritt på en nex7? I så fall med vilken adapter? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=718278

Det objektivet fungerar med den billigaste adaptern LA-EA1 och har full kommunikation med kameran, fast AF blir inte så snabb. Med LA-EA2 får man fasdetekterande AF också, men blir 1500:- fattigare.

Alla SAM och SSM-objektiv ger kontrast-AF med LA-EA1, men de skruvdrivna får kommunikation men måste fokuseras manuellt vilket är förbaskat lätt med förstorad sökarbild i EVF samt s k focuspeaking (snabbare och säkrare än snittbild enl mitt tycke).

LA-EA2 ger AF även med skruvdrivna gluggar. Även många gamla Minolta AF-objektiv. Dess spegelfilm stjäl dock c:a 1/3 EV, precis som SLT-kamerorna

//Lennart

Gå in på luminous landscape där man kört en rullande test på NEX-7. Där finns bl a en ganska fyllig genomgång av vad som sker när NEX-7 används med adapter och 16-50/2.8 SSM samt 70-400SSM.

A55-a77

...av vad folk i gemen tycker och tänker om A77 resp A65. Alldeles för få som skaffat dem verkar vara aktiva i denna tråd längre. Isynnerhet från A65 finns i princip inget skrivet.

Det är visserligen intressant att läsa utlåtanden på riktigt proffesionella sajter och i seriösa publikationer vad deras testare tycker och tänker. Men jag tror ändå det är slutanvändarens ärliga intryck och erfarenheter som kanske betyder mest; d v s hur kamerorna fungerar i deras vardagliga fotografering.

Har för några dagar sedan i denna tråd efterlyst vad A65-ägare tycker och tänker då tråden ju även handlar om A65 och inte bara A77.

//Lennart

Kanske inte rätt person att svara men jag har erfarenhet av A55 och A77.
Min sambo åkte till Afrika på safari och ville ha en "riktig" kamera, vid den tiden hade A55 precis kommit till Sverige och jag råkade ha ett gammalt minolta 100-300 liggande så vi köpte en A55.
Hon hade aldrig hållt i en systemkamera innan så jag visade Auto+ programmet där kameran helt bestämmer map motivet.
Hon kommer hem med mer än 80 procent helt lyckade bilder.....

Jag tog ganska mycket bilder själv och kameran var trevlig att jobba med. Lite svår vid rörliga motiv men man får se till vad man har betalat åxå. Har gjort flera utskrifter på 70*100 cm från hårt beskurna filer med utmärkt resultat.
Var nöjd men sen havererade kameran och jag graderade upp till A77 med 1650 2,8 optik.
Håller på att lära mig kameran men so far so god är jag väldigt nöjd.
Utmärkta resultat på stora utskrifter och då bara från jpeg, har inte satt mig in i raw format ännu.

Kan jämföra med Canon D7 som jag provat, på den är live wiev som en lus på en tjärad sticka.
Helt säkert är D7 bättre på en del saker men sånt är livet, ingen kamera är bäst på allt.
Hitills väldigt nöjd med A77, hade dock gärna fortsatt med A55 om den inte hade havererat.

Tror man att man kan få lika eller bättre prestanda ur en A77 som ur en mångdubbelt dyrare proffskamera som en del verkar göra så blir man nog lätt besviken.

Sven-Olof

Det objektivet fungerar med den billigaste adaptern LA-EA1 och har full kommunikation med kameran, fast AF blir inte så snabb. Med LA-EA2 får man fasdetekterande AF också, men blir 1500:- fattigare.
Ok jag är med såhär långt.. Så skillnaden mellan EA1 och EA2 för mig är i stort sett hastigheten på fokus? Jag har satt budget till max 13 000:- med ett objektiv. Jag har mer eller mindre bestämt mig för en NEX 7:a, är det några fasta ljusstarka E mount objektiv som är på väg under närmaste tiden? Jag kan gott vänta ett par månader på ett objektiv där jag slipper adapter, vilket jag helst vill, det ser väldigt tunnt ut med fasta ljusstarka objektiv till NEX, Zeiss 24:an är säkert strålande, men för min del lite för dyr och lite för vidvinklig. Kommer det nån fast 35:a eller 50:a snart? 50 1.8 OSS finns ju inte att köpa nånstans plus att den inte verkar sådär jättebra http://www.photozone.de/sony_nex/720-sony50f18nex.

Är det där någon fattigvariant på mätsökarlösning?
Ursäkta alla Leica-fotografer och andra retronördar. :)

Njae, man kan ju inte mäta något avstånd, så någon mätsökare är det inte fråga om.

Det är bara ett enkelt sätt att se ett bildutsnitt. Jag minns inte längre på vilket avstånd man ska hålla diaramen för en viss bildvinkel, men det går ju att räkna ut för den som vill prova metoden.

Ok jag är med såhär långt.. Så skillnaden mellan EA1 och EA2 för mig är i stort sett hastigheten på fokus? Jag har satt budget till max 13 000:- med ett objektiv. Jag har mer eller mindre bestämt mig för en NEX 7:a, är det några fasta ljusstarka E mount objektiv som är på väg under närmaste tiden? Jag kan gott vänta ett par månader på ett objektiv där jag slipper adapter, vilket jag helst vill, det ser väldigt tunnt ut med fasta ljusstarka objektiv till NEX, Zeiss 24:an är säkert strålande, men för min del lite för dyr och lite för vidvinklig. Kommer det nån fast 35:a eller 50:a snart? 50 1.8 OSS finns ju inte att köpa nånstans plus att den inte verkar sådär jättebra http://www.photozone.de/sony_nex/720-sony50f18nex.

Alltså, medföljande 18-55 OSS är inte som andra kitzoomar". Det är avsevärt mycket bättre än Nikons, Canons och Sonys motsvarande "stora" objektiv och har även bildstab samt s k focus by wire. Eftersom man inte betalar mer än 900:- i merkostnad för det när man köper NEX-7 är det dumt att inte skaffa det. Det är riktigt användbart. I "lösvikt" kostar det mellan 2.400-2.900:- beroende på leverantör.

16/2.8 kan man undvara om man ser till det rent optiska. 18-55-zoomen är bättre i sitt vidvinkligaste läge isåfall.

50/1.8 vet jag inget om, men skulle jag själv välja blev det 30/3.5 macro som "ryktas" vara bra och skarpt även på längre avstånd. Sedan har ju Sigma och Tamron avsiserat att man ska göra objektive med E-fattning också. Tamron har väl redan släppt en längre zoom. Det kommer säkert rätt många objektiv med E-fattning framöver, men kan du vänta lite så är det inte helt fel att börja med 18-55 och sedan invänta vad som kommer. 50/1.8 är ju annars en trevlig brännvidd. Jag undrar om den verkligen är så medioker som photozones kurvor antyder. Finns många 50/1.4:eek:r vars kurvor och grafer ser ganska lika de som 50/1.8;an för NEX har.

//Lennart

J

"Hyfsat fixad"?
Antingen är det inget lag alls eller så är det inte fixat enligt min åsikt.

Det är lagg kvar i kameran....säger man något annat så ljuger man men som Lennart säger så är det knappt märkbart i praktiken så vida man inte tex ändrar många bländar/slutarsteg snabbt i ett svep eller jämför med en annan kamera sida vid sida....men enligt Sony så ska den kommande firmwaren förbättrar kameran/kamerorna ytterligare när det gäller responsen totalt sett så efter det borde inte ens den mest krävande/petiga kunna klaga på lagg/dålig respons i kameran.

Vad tror ni om nya A57?

Väldigt mycket kamera för pengarna...dock blir jag personligen inte riktigt klok på hur Sony tänker ibland...denna kamera är alldeles för lika A65 o gör att A65 inte kommer vara ett lika attraktivt val längre eftersom A57 kommer vara billigare....bortser man från den bättre EVF och dom extra pixlarna i A65 så ser A57 faktiskt ut till att vara ett bättre köp då det är mer bang for the buck....den är lika bra på det i stort sett allt plus att den har faktiskt har några nya funktioner som tex A65 saknar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar