Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Det skiljer 4000 kr, vilket är 50% av priset på A65. Det tycker jag är en signifikant prisskillnad.

Vist är 4000 (33 % billigare än a77) mycket men innan cyber sänkte så var det "bra" mot typ 3000 (26% billigare). Ska man ha kameran i två tre år kanske man värdera detta. För min del är det lite tvärt om skulle vilja ha en A77 med 5N sensorn billigare. En A75

.../klipp/...
D800 ser jag mer som en kamera för några mindre fasta objektiv med hög ljusstyrka, men det är klart att den kommer att prestera fint med långa telezoomar också. Fast det är inte så jag tänker mig den.
//Lennart

Sade mannen som glatt monterar en Sony kitzoom (av bättre slag) på kameran A77, som ställer högre krav på objektiven än en 50MP FF-kamera... :)

Jag hade min EVF-försedda kamera med mig på skogspromenaden med hundarna igår. Även om jag gillar EVF:er och också tror att de kommer att dominera i framtiden så kom jag på en sak som de är sämre på. Med en spegelrelexsökare (eller annan optisk sökare) kan man snabbt ta upp kameran till ögat och kolla lite om det kan bli en bra bild. Med en EVF måste man först sätta på kameran med strömbrytaren. De må tyckas vara en fånigt liten skillnad, men den märks.

Ja på bilen måste man vrida om nyckeln eller trycka på knappen, TV:n startar inte automatiskt eller. Filmare brukade forma händerna som en ruta, kanske inte så dumt då kan kameran hänga kvar på bröstet.

Elektronik gör att allt går långsammare.

Med min Nikon F2 kan jag ta lyfta kameran till ögat, se efter om det kan bli en bra bild, och ta bilden om jag bestämmer att det blir nog bra. Allt utan att behöva starta kameran.

(Jag matar alltid fram nästa ruta efter att ha tagit en bild, och ljuset mäter jag lite då och då när jag märker att det har ändrats.)

Filmare brukade forma händerna som en ruta, kanske inte så dumt då kan kameran hänga kvar på bröstet.

Man kan ta en diaram och fästa ett snöre i den. Håll den lösa änden av snöret mot näsan, sträck snöret och titta genom diaramen. Beroende på snörets längd får man lämpligt utsnitt för någon objektivbrännvidd. Man kan ha små knutar på snöret för olika brännvidder.

Sade mannen som glatt monterar en Sony kitzoom (av bättre slag) på kameran A77, som ställer högre krav på objektiven än en 50MP FF-kamera... :)

Haha! Måste ju få prova! Har inget aps-c objektiv annars. Och den klarar sig faktiskt bra där.

Vad gäller D800 är jag inte det minsta rädd för att montera "gamla" objektiv som enl förståsigpåare inte ens skulle kunna göra en gammal 1DsMkII rättvisa när den lanserades 2004. Det har ju visat sig hur fel de hade vad gäller oro för att objektiven inte skulle kunna matcha sensorn på en betydligt pixelrikare sensor än så.

Nej, jag menade att jag på en FF med 36Mp ville ha fast brännvidd, typ en 35:a, 85:a eller 100mm samt kanske en fast hyfsat tecknade vidvinkel kring 20mm. Zoomar är för det mesta behäftade med sämre kantskärpa och varför skulle man "slänga bort" kanterna för?

//Lennart

Med min Nikon F2 kan jag ta lyfta kameran till ögat, se efter om det kan bli en bra bild, och ta bilden om jag bestämmer att det blir nog bra. Allt utan att behöva starta kameran.

(Jag matar alltid fram nästa ruta efter att ha tagit en bild, och ljuset mäter jag lite då och då när jag märker att det har ändrats.)

Det skulle de kunna fixa med lite fantasi.
Om man exv. kunde välja att EVF:en alltid skulle vara på så skulla man kunna låta EVF:en stängas av efter en viss tid. Om man då gjorde det möjligt att starta den igen med en halv nedtryckt avtryckning så skulle det i alla fall vara lite bättre för då skulle man ju åtminstone slippa slå på kameran - bara aktivera EVF:en. Avtryckaren ska man ju ändå trycka på.

Det här är inte min idé utan den var det nog Mats som kläckte först ínnan han blev så EVF-anstruken som han är nu. :)

Jäklar vilken krallig tumme du måste ha som klarar att veva fram filmen så att du kan ta fler än 12 bilder per sekund!

/Mats

Man kan ta en diaram och fästa ett snöre i den. Håll den lösa änden av snöret mot näsan, sträck snöret och titta genom diaramen. Beroende på snörets längd får man lämpligt utsnitt för någon objektivbrännvidd. Man kan ha små knutar på snöret för olika brännvidder.

Är det där någon fattigvariant på mätsökarlösning?
Ursäkta alla Leica-fotografer och andra retronördar. :)

Det är ju bara ett problem om man stänger av kameran...personligen stänger jag bara av kameran när den packas ner i väskan o ska ligga där under en längre transportsträcka när jag är ute på fotorundor...när kameran hänger på axel eller sitter på stativet så är den alltid på.

Problemet med Sony är eye detect-sensorn.
Min kamera är ju ställd så den väljer skärm eller EVF när sensorn blockeras.
Tidigare staratde den AF (men man kunde ju stänga av den då, vilket är svårare nu)

Det finns ett antal sålda till FS-medlemmar ser man på recensionsbank. Ang Lightroom vs PS så är det för min del en ren vansesak. LR är ju en fristående rawkonverterare med vissa förtjänster när det gäller att katalogisera o dyl. Vidare lättare "före- och- efter-överblick" samt några mer direkta spakar som ligger lite mer dolda i ACR. Sannolikt kommer många LR-användare att framhålla fler fördelar, men jag är så van att använda ACR i PS så jag det känns för mig som tårta på tårta att skaffa LR.

ACR är integrerat i PS och när jag provat LR får jag i princip samma resultat. Dock verkar det som om LR ibland tar ett skutt snabbare i uppgradering än ACR trots att det är samma motor. Vad många inte tänker på är att det i ACR ligger fler funktioner som döljs bakom underflikar. Jag ser ingen anledning att byta och p g a av vanan vid ACR så fortsätter jag med det. Vidare finns ju Bridge som också är integrerat och fungerar som katalogisering om man så vill samt har en massa andra funktioner.

Men hade jag inte PS skulle jag definitivt skaffa LR. Fast det är lite svårt att skapa samma lagermasker o s v i LR:) Så PS för min del. Jag gör ju en del av finsnickeriet i PS efter rawkonverteringen.

//Lennart
Det finns ju faktiskt en viss lagerhantering även i LR även om man inte riktigt tänker på det alla gånger. Med Adjustment Brusch så kan man ju aktivera denna hur många gånger som helst (även om man bör vara lite varsam med det eftersom det reducerar prestanda. Man slår på och väljer vad man ska göra, applicerar ändingen och slår av och upprepar det efter behag. Det är väl lager det med.

Det skulle de kunna fixa med lite fantasi.
Om man exv. kunde välja att EVF:en alltid skulle vara på så skulla man kunna låta EVF:en stängas av efter en viss tid. Om man då gjorde det möjligt att starta den igen med en halv nedtryckt avtryckning så skulle det i alla fall vara lite bättre för då skulle man ju åtminstone slippa slå på kameran - bara aktivera EVF:en. Avtryckaren ska man ju ändå trycka på.

Det här är inte min idé utan den var det nog Mats som kläckte först ínnan han blev så EVF-anstruken som han är nu. :)

Innan hann blev...

Jag har inte ändrat åsikt en enda gång, bara ni andra som inte har förstått mina synpunkter tidigare. :)

Självklart ska det funka så att sätter man på EVF så ska den vara på, tills man stänger av den eller att den går ner i strömsparläge efter lämplig instälbar tidsperiod.

Det här är inget fel med EVF, detär ett fel med Sonys implementatio av det att sökaren är svart när man tar upp kameran till ögat. Fortfarande riktigt kass att det inte är löst.

Sen är det kass att inte värdena på displayen uppdateras omedelbert när man vrider på programrattten. Påstås gång på gång att det är åtgärdat nu, men det är ju inte sant för det är det ju inte. Egentligen en skitsak som inte har någon praktisk betydelse mer än att det är irriterande och förmedlar en känsla av seghet och går säkert att leva med, men det är ändå något som sätter det första intrycket på t,ex, den Canon-ägare som första gången känner på en A77a.

Fruktansvärt uselt av Sony att inte fixa det här så att det blir "kugghjulskänsla". Även om det skulle ta en halvsekund att göra alla inställningarna inne i kameran redo för detta vid nästa bild så skulle de kunna göra det programmässigt så att siffran uppdateras först innan det slagit igenom helt.

/Mats

Ja på bilen måste man vrida om nyckeln eller trycka på knappen, TV:n startar inte automatiskt eller. Filmare brukade forma händerna som en ruta, kanske inte så dumt då kan kameran hänga kvar på bröstet.

Min första System kamera Praktica Super TL hade inte ens batterier.
Var bara att veca för hand när man ville ha en ny ruta. Men när man sedan gick över till Nikon F3 och booster woow då drog den automatiskt fram efter att man avlåsat ett skott.
Man behövde bara komma ihåg om man pressade filmen.
Härliga tider, tänk vad bra man hade det på den gamla goda tiden.
Hade filmrullarna i kylskåpet tillsammans med maten och så kommer jag ihåg man skickade iväg filmrullarna för framkallning och efter en vecka fick man hem 24 /37 kort i brevlådan såna tider det ändå var.

Mvh. /Lennart Erik Edlund

Jamen.....

....det är så ENKELT med EVF ensam aktiv på A77.

1/ Vänd stora displyen in mot kameran och använd den endast vid efterbetraktning.
2/ Stäng inte av strömmen. Att slå av på strömmen käkar oxå ström.
3/ Ställ in önskad tidsrymd innan kameran ska stänga av automatiskt.

Slutligen: Om nu kameran släckt EVF p g a att tidsrymden gått ut så är det bara att aktivera avtrycket när kameran hänger om halsen. Innan man hunnit höja kameran till ögat är EVF:n tillräckligt aktiv för att plåta.

Denna möjlighet finns inte på NEX-7.

//Lennart

Innan hann blev...

Sen är det kass att inte värdena på displayen uppdateras omedelbert när man vrider på programrattten. Påstås gång på gång att det är åtgärdat nu, men det är ju inte sant för det är det ju inte. Egentligen en skitsak som inte har någon praktisk betydelse mer än att det är irriterande och förmedlar en känsla av seghet och går säkert att leva med, men det är ändå något som sätter det första intrycket på t,ex, den Canon-ägare som första gången känner på en A77a.

Fruktansvärt uselt av Sony att inte fixa det här så att det blir "kugghjulskänsla". Även om det skulle ta en halvsekund att göra alla inställningarna inne i kameran redo för detta vid nästa bild så skulle de kunna göra det programmässigt så att siffran uppdateras först innan det slagit igenom helt.

/Mats

Vill inte gå för mycket i försvarsställning ang A77, men jag upplever att den fördröjningen är hyfsat fixad.
Att sedan vissa fumlar är en annan sak. Då sker förbiblädddring på Canon också.

Nu verkar den här tråden börja om från början igen. Hur vet du att det inte är åtgärdat? Eller är det jag som är flegmatiskt saktfärdig? Eller är det bögarnas fel? :)

//Lennart

Vill inte gå för mycket i försvarsställning ang A77, men jag upplever att den fördröjningen är hyfsat fixad.
Att sedan vissa fumlar är en annan sak. Då sker förbiblädddring på Canon också.

Nu verkar den här tråden börja om från början igen. Hur vet du att det inte är åtgärdat? Eller är det jag som är flegmatiskt saktfärdig? Eller är det bögarnas fel? :)

//Lennart

Ja, vi vandrar i cirklar. Dags att prata om nåt annat.
Jag tar paus från FS ett tag.

"Hyfsat fixad"?
Antingen är det inget lag alls eller så är det inte fixat enligt min åsikt.

Har inget med fummel att göra och gör egentligen ingenting annat än att det ger en känsla av seghet alldeles i onödan, men ändå är ett sälj-hinder.

Jag har varit inne i butik och klämt på en A77 med 1.04 som laggar i menyn och även är långsam i start av sökaren i manuellt läge. Är nog olika på olika kameror trots allt om din nu inte gör det.

/Mats

Ja, vi vandrar i cirklar. Dags att prata om nåt annat.
Jag tar paus från FS ett tag.

"Hyfsat fixad"?
Antingen är det inget lag alls eller så är det inte fixat enligt min åsikt.

Har inget med fummel att göra och gör egentligen ingenting annat än att det ger en känsla av seghet alldeles i onödan, men ändå är ett sälj-hinder.

Jag har varit inne i butik och klämt på en A77 med 1.04 som laggar i menyn och även är långsam i start av sökaren i manuellt läge. Är nog olika på olika kameror trots allt om din nu inte gör det.

/Mats

Jag har försökt diskutera annat. Men du har nog rätt i att det hamnar i en viss cirkelgång. Dessutom kan du ha rätt i att det skiljer på exemplar. På mitt exemplar känns kuggningen mycket styvare än på den A65 jag fick prova. Och med lite mer motstånd i inmatningsratt och tydligt klick upplever man det nog inte på samma sätt.

Det finns de facto en liten fördröjning även med distinktare vred, men jag får faktiskt anstränga mig för att uppfatta någon praktisk nackdel. Satt nyss och jämförde med en gammal A700. Men det skiljer isåfall inte mer än en snabb ögonblinkning.

Det är det jag menar med hyfsat åtgärdad jämfört med den laggningen som beskrevs tidigare.

Fått några rapporter om hur din telezoom trivts i Vaxholm?

//Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar