Det finns ett antal sålda till FS-medlemmar ser man på recensionsbank. Ang Lightroom vs PS så är det för min del en ren vansesak. LR är ju en fristående rawkonverterare med vissa förtjänster när det gäller att katalogisera o dyl. Vidare lättare "före- och- efter-överblick" samt några mer direkta spakar som ligger lite mer dolda i ACR. Sannolikt kommer många LR-användare att framhålla fler fördelar, men jag är så van att använda ACR i PS så jag det känns för mig som tårta på tårta att skaffa LR.
ACR är integrerat i PS och när jag provat LR får jag i princip samma resultat. Dock verkar det som om LR ibland tar ett skutt snabbare i uppgradering än ACR trots att det är samma motor. Vad många inte tänker på är att det i ACR ligger fler funktioner som döljs bakom underflikar. Jag ser ingen anledning att byta och p g a av vanan vid ACR så fortsätter jag med det. Vidare finns ju Bridge som också är integrerat och fungerar som katalogisering om man så vill samt har en massa andra funktioner.
Men hade jag inte PS skulle jag definitivt skaffa LR. Fast det är lite svårt att skapa samma lagermasker o s v i LR
Så PS för min del. Jag gör ju en del av finsnickeriet i PS efter rawkonverteringen.
//Lennart