Visst kan man det men det blir ju lätt smått galet och fel om man uttrycker åsikter o som ligger långt ifrån sanningen/hur det verkligen ligger till....det ligger ingen som helst sanning i att EVF är överlägsen OVF på alla punkter.
Jag har varit galen och inte uttryckt åsikter som ligger långt ifrån sanningen.
Även om det i en mening står överlägsen på alla punkter så menar jag med det som helhet, vilket klart framgår av teten runtomkring.
Jag skev så här:
Visst är det fint med fin optisk sökare, men det är definitivt gamla skolan. EVF är framtiden och helt överlägset helt enkelt i funktionshänseende. Jag gillar viss sökaren i min A900 såklart, men egentligen så är det löjligt att yvas över hur det ser ut när man tittar i kameran vid fotoögonblicket. Bilr inte ett dugg bättre bilder med en sådan och det går faktiskt alldeles utmärkt att komponera med A580 vars sökare ligger långt ifrån.
Däremot funktionalitet som focus peaking och overlayer, sökarbild vid filmning, fungerande sökare i mörker osv. är så fullständigt överlägset en OVF. Tydligen så är det mest en vanesak, efter ett par veckor med EVF så verkar även den mest inbitne kräsne fotografen bli såld på det.
Har du sett de där muppiga gummistrutarna som finns som tillbehör till Canon 5Dmk2 och sätts över displayen så att man har den som sökare vid filmning?
Nä, EVF är totalt överlägset på alla plan och OVF kan gå och gömma sig helt enkelt, oavsett hur bra de är, vilket blir kostsamt och klumpigt så att det inte finns plats för blixt osv.
EVF har lite utvecklingspotential kvar nnan tekniken blir helt perfekt, men där går det undan. OVF har nått vägs ände.
och
Oavsett detta finns det ett korn av substans i det jag skrivt som jag definitivt tror på. Om bara några år kommer det att sitta EVF i alla kameror och DLSR blir i princip utrotat. De första varianterna av detta från Canon och Nikon kommer inte tror jag att hålla samma klass som Sonys och Sony kommer att då komma med ytterligare nyafinesser...
Det finnssom jag sa ett fåtal situationer där OVF är bättre, men i det stora hela är EVF redan nu överlägset och tillför mycket. Även när det lanseras hos andra tillverkare så kommer det att finnas kvar dessa situationer, så det blir ingen skillnad jämfört med nu. Canon och Nikon kan inte implementera det ännu för att de har ingen lösning med AF ännsu som Sony har tack vare SLT-tekniken. Det är det som är hindret.
"Det ligger ingen som helst sannin i att EVF är överlägset OVF på alla punkter"
Jo, det är precis vad det gör. Det är rätt att uttrycka sig så även om det finns något enstaka tillfälle när OVF skulle vara bättre, vilken situation var det nu igen?
Sen att Sony som de håller på nu och har gjort en längre tid tillbaka nite kommer att bli etablerade är bara tragiskt. Jag har redan bestämt mig att överge Sony, men har gett dem ett litet utrymme på nåder för att det finns möjlighet att de agerar kraftfullt och kommer igen, men vi har inte sett det ännu.
Canon är klart bäst på objektivsidan och har ett mycket fint system. Att idag köpa en Canon 5Dmk2 för 13 000 kr är ju ett "no-brainer" val. Jag var själv på vippen att slå till, men det blev lite dumt för jag hade då precis köpt mig en A900 för samma pengar, men ännu bara betalat hälften av dem och skulle betala resten veckan efter i samband med leverans...
Idag däremot efter Canons och Nikons release av deras nya FF så är Nikons erbjudande överlägset.
/Mats
Nja tror det ligger en bra bit bort i tiden innan EVF är fullt utvecklad o kan jämföra sig fullt ut på alla plan med en OVF.
Hehehe tog bara det objektivet som exempel....ja det är mycket möjligt att dom gör men min poäng va att med dom mindre tillverkarna går man faktiskt miste om tillgången på många fina objektiv från tredjepartstillverkarna o då främst Sigmas väldigt fina objektiv...visst kan det dyka upp även till A-fattning men då måste nog Sony växa till sig väldigt mycket så att Sigma verkligen ser ett behov o någon lönsamhet med det.....om man tittar på Sigma så verkar det ju inte gå åt det hållet...det är snarare så att färre av dom nya o intressanta sigma-objektiven inte blir tillgängliga i A-fattning eller så blir dom det fast utan bildstabiliseringen.
Ja det är faktisk precis så dom flesta tycker då Canon har förbättrat allt det som efterfrågades/det som det klagades på i MarkII.....som alltid är det dom missnöjda som skriker högst o som syns i forumen....det kommer alltid finnas dom som vill ha mer o det senaste hela tiden o dom bli aldrig nöjda ovs märke...sen finns det även dom som efterfrågade en mer högupplöst kamera o givetvis blev dom besvikna...precis som dom Nikonanvändarna som hade hoppats på en D4 lite istället för ett megapixelmonster.
Dom som har följt Canon genom åren vet att Canon är kända för att ta små steg mellan dom olika generationerna....dock har trycket ökat rätt mycket o Canon har halkat efter på några punkter den senaste tiden jämfört med närmsta konkurrenten Nikon så Canon måste nog vara mer aggresiva i framtiden.Om dom inte hänger med i sensorutvecklingen så kan dom alltid låta någon annan stå för tillverkningen precis som Nikon gör.
Nja visst kan man ifråga sätta ett sådant beslut när det väl ske men samtidigt så tror jag dom flesta hade stått mer undrande o ifrågasättande om tex Canon o Nikon hade slumpat OVF o hoppat på EVF nu när tekniken inte är fullt utvecklad o mätbar med OVF på alla punkter....sen vad hjälper det att vara först med en intressant o framtidsäker teknik som EVF om inte resten av systemet är på samma nivå o såpass intressant så att folk väljer det systemet istället för tex Nikon.[/QUOTE]