Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
En kommentar: Ja du har citerat min uppfattning korrekt. Jag höll på att bli klart sinnessvag ett tag efter att ha brottats lite med min EVF i min NEX 7 när jag var på safari. Det gjorde mig irriterad att kameran bländade ner inte bara efter motiv utan även efter exponeringskompensation. Exponeringskompensationen + kamerans motivkompensation gjorde att sökaren nästan blev svart ibland. Så jag stängde av detta med kompensation i displayerna med "Live View Effects" som jag satte i off". Jag menar att det duger gott med att kolla på displayen eller i EVF:en efter skottet för att se om man är nöjd eller måste skjuta ett till. Allt är inte så bra i fält även om det kan låta väldigt bra från både säljares eller markandsmuppars munnar.

Jag tror också som Mats att EVF är framtiden, men nog uppskattade jag den OVF jag hade i min A580 när jag var som mest irriterad på min EVF.

Jag var ute idag i Rindö Hamn och tog några bilder och jag noterade att EVF:en i det starka ljuset allt tog lite tid på sig att hitta rätt ljussyrka. Först går den igång och är alldeles för ljus innan den till slut korrigerar sig korrekt. Jag har inga problem med det när jag tar naturbilder eller tar bilder på arkitektur men nog tycker jag allt att att en OVF är vassare i det avseendet.

En EVF är en kompromiss som det mesta andra här i livet.

Visst kan man stänga av den så man slipper detta men då går man samtidigt miste om en av EVF stora fördel jämfört med en OVF.
Märkte det också när jag hade A77an....märkte också att EVF är inte heller va riktigt skarp precis vid uppstart när den va kall utan behöver blir "varm" o komma upp i arbetstemperatur innan den blev helt/riktigt skarp.

Glömde tillägga detta i svaret till Mats ang att ansluta en canon till skärm/TV.

Nej visst är det så men när man filmar seriöst så använder man rigg eller stativ oftast o då är det bättre och lättare att titta på en stor skärm eller displayen istället för i en liten EVF...men visst vid handhållet så är EVF bättre o smidigare....när jag filmade med min A77a så använde jag dock alltid skärmen när jag filmade på frihand eftersom det va/är lättare att komma ner/upp i intressanta vinklar än när man håller kameran mot ögat....funkar alldeles utmärkt då det är HDMI-out annars så hade det ju inte fungerat med externa skärmar som sökare vid videofilmning.

Visst kan man stänga av den så man slipper detta men då går man samtidigt miste om en av EVF stora fördel jämfört med en OVF.
Märkte det också när jag hade A77an....märkte också att EVF är inte heller va riktigt skarp precis vid uppstart när den va kall utan behöver blir "varm" o komma upp i arbetstemperatur innan den blev helt/riktigt skarp.

Man kan se Sonys utveckling så här också : Det startade bra med A700 och en trillingserie toppad med A900, dessa 5 modeller täckte upp bra på många sätt, sedan dom berömda massläppen men ingen ny A700 eller A900. Jag kan tycka att Sony får ett par år av förlorad utveckling här.

För dom startar helt om från början med SLT-programmet, A77 är blott andra generation av SLT. och förväntningarna blir för höga speciellt för dom som väntat länge på efterträdaren till A700 och A900 för det var Sonys allra första semipromodeller, A77 är endast andra semipron från Sony. Canons 7D är femte om man räknar från 20D vet ej om 30n som kom efter 30D räknas in.

//Bengt

Visst kan man det men det blir ju lätt smått galet och fel om man uttrycker åsikter o som ligger långt ifrån sanningen/hur det verkligen ligger till....det ligger ingen som helst sanning i att EVF är överlägsen OVF på alla punkter.

Jag har varit galen och inte uttryckt åsikter som ligger långt ifrån sanningen.
Även om det i en mening står överlägsen på alla punkter så menar jag med det som helhet, vilket klart framgår av teten runtomkring.

Jag skev så här:

Visst är det fint med fin optisk sökare, men det är definitivt gamla skolan. EVF är framtiden och helt överlägset helt enkelt i funktionshänseende. Jag gillar viss sökaren i min A900 såklart, men egentligen så är det löjligt att yvas över hur det ser ut när man tittar i kameran vid fotoögonblicket. Bilr inte ett dugg bättre bilder med en sådan och det går faktiskt alldeles utmärkt att komponera med A580 vars sökare ligger långt ifrån.

Däremot funktionalitet som focus peaking och overlayer, sökarbild vid filmning, fungerande sökare i mörker osv. är så fullständigt överlägset en OVF. Tydligen så är det mest en vanesak, efter ett par veckor med EVF så verkar även den mest inbitne kräsne fotografen bli såld på det.

Har du sett de där muppiga gummistrutarna som finns som tillbehör till Canon 5Dmk2 och sätts över displayen så att man har den som sökare vid filmning?

Nä, EVF är totalt överlägset på alla plan och OVF kan gå och gömma sig helt enkelt, oavsett hur bra de är, vilket blir kostsamt och klumpigt så att det inte finns plats för blixt osv.

EVF har lite utvecklingspotential kvar nnan tekniken blir helt perfekt, men där går det undan. OVF har nått vägs ände.

och

Oavsett detta finns det ett korn av substans i det jag skrivt som jag definitivt tror på. Om bara några år kommer det att sitta EVF i alla kameror och DLSR blir i princip utrotat. De första varianterna av detta från Canon och Nikon kommer inte tror jag att hålla samma klass som Sonys och Sony kommer att då komma med ytterligare nyafinesser...

Det finnssom jag sa ett fåtal situationer där OVF är bättre, men i det stora hela är EVF redan nu överlägset och tillför mycket. Även när det lanseras hos andra tillverkare så kommer det att finnas kvar dessa situationer, så det blir ingen skillnad jämfört med nu. Canon och Nikon kan inte implementera det ännu för att de har ingen lösning med AF ännsu som Sony har tack vare SLT-tekniken. Det är det som är hindret.

"Det ligger ingen som helst sannin i att EVF är överlägset OVF på alla punkter"

Jo, det är precis vad det gör. Det är rätt att uttrycka sig så även om det finns något enstaka tillfälle när OVF skulle vara bättre, vilken situation var det nu igen?

Sen att Sony som de håller på nu och har gjort en längre tid tillbaka nite kommer att bli etablerade är bara tragiskt. Jag har redan bestämt mig att överge Sony, men har gett dem ett litet utrymme på nåder för att det finns möjlighet att de agerar kraftfullt och kommer igen, men vi har inte sett det ännu.

Canon är klart bäst på objektivsidan och har ett mycket fint system. Att idag köpa en Canon 5Dmk2 för 13 000 kr är ju ett "no-brainer" val. Jag var själv på vippen att slå till, men det blev lite dumt för jag hade då precis köpt mig en A900 för samma pengar, men ännu bara betalat hälften av dem och skulle betala resten veckan efter i samband med leverans...

Idag däremot efter Canons och Nikons release av deras nya FF så är Nikons erbjudande överlägset.

/Mats

Nja tror det ligger en bra bit bort i tiden innan EVF är fullt utvecklad o kan jämföra sig fullt ut på alla plan med en OVF.

Hehehe tog bara det objektivet som exempel....ja det är mycket möjligt att dom gör men min poäng va att med dom mindre tillverkarna går man faktiskt miste om tillgången på många fina objektiv från tredjepartstillverkarna o då främst Sigmas väldigt fina objektiv...visst kan det dyka upp även till A-fattning men då måste nog Sony växa till sig väldigt mycket så att Sigma verkligen ser ett behov o någon lönsamhet med det.....om man tittar på Sigma så verkar det ju inte gå åt det hållet...det är snarare så att färre av dom nya o intressanta sigma-objektiven inte blir tillgängliga i A-fattning eller så blir dom det fast utan bildstabiliseringen.

Ja det är faktisk precis så dom flesta tycker då Canon har förbättrat allt det som efterfrågades/det som det klagades på i MarkII.....som alltid är det dom missnöjda som skriker högst o som syns i forumen....det kommer alltid finnas dom som vill ha mer o det senaste hela tiden o dom bli aldrig nöjda ovs märke...sen finns det även dom som efterfrågade en mer högupplöst kamera o givetvis blev dom besvikna...precis som dom Nikonanvändarna som hade hoppats på en D4 lite istället för ett megapixelmonster.
Dom som har följt Canon genom åren vet att Canon är kända för att ta små steg mellan dom olika generationerna....dock har trycket ökat rätt mycket o Canon har halkat efter på några punkter den senaste tiden jämfört med närmsta konkurrenten Nikon så Canon måste nog vara mer aggresiva i framtiden.Om dom inte hänger med i sensorutvecklingen så kan dom alltid låta någon annan stå för tillverkningen precis som Nikon gör.

Nja visst kan man ifråga sätta ett sådant beslut när det väl ske men samtidigt så tror jag dom flesta hade stått mer undrande o ifrågasättande om tex Canon o Nikon hade slumpat OVF o hoppat på EVF nu när tekniken inte är fullt utvecklad o mätbar med OVF på alla punkter....sen vad hjälper det att vara först med en intressant o framtidsäker teknik som EVF om inte resten av systemet är på samma nivå o såpass intressant så att folk väljer det systemet istället för tex Nikon.[/QUOTE]

J

"Det ligger ingen som helst sannin i att EVF är överlägset OVF på alla punkter"

Jo, det är precis vad det gör. Det är rätt att uttrycka sig så även om det finns något enstaka tillfälle när OVF skulle vara bättre, vilken situation var det nu igen?
[/QUOTE]

Panorering,OVF drar ingen ström,man ser i realtid vid många fps,uppstår inget flimmer i starkt ljus eller vid olika typer av belysning,fotar man i väldigt kalla förhållanden så riskerar man inte att sökaren "fryser",behagligare att titta igenom i en del ljusförhållanden mm.....men visst EVF är överlägsen på mycket med sina användbara funktioner/möjligheter...har sagt det tidigare att för mitt fotograferande är en EVF överlägsen en OVF på dom flesta punkterna men inte alla...o se man förbi sina egna behov så finns det fortfarande många svagheter med en EVF kontra en OVF så jag personligen håller inte med om att en EVF är överlägsen en OVF på alla punkter....men visst en EVF är inte färdigutvecklad ännu men jag tror det ligger en bra bit bort innan många av bristerna är borta o vissa saker går inte blir av med.

Men nu ska jag inte tjöta mer om detta....A77an är ruskigt bra o Sony som system är också bra....dock visade det sig att det inte riktigt passade/va något för mig....det viktigaste är trotts allt att man har en kamera/system som man trivs o känner sig trygg med.

Sant är att EVF med dagens teknik inte är helt optimalt i alla ljus-situationer, men det är bara en tdsfråga, kort sådan dessutom, innan det faktiskt är det.

Jag hade min EVF-försedda kamera med mig på skogspromenaden med hundarna igår. Även om jag gillar EVF:er och också tror att de kommer att dominera i framtiden så kom jag på en sak som de är sämre på. Med en spegelrelexsökare (eller annan optisk sökare) kan man snabbt ta upp kameran till ögat och kolla lite om det kan bli en bra bild. Med en EVF måste man först sätta på kameran med strömbrytaren. De må tyckas vara en fånigt liten skillnad, men den märks.

Nä, skämt åsido. Varför jag tar upp Canon som exempel på den gamla skolan är ju att de visar absolut minst vilja att ta stora steg och bjuda på något. 5Dmk3 är ju en uppvisning i snålhet med ett högt pris och få uppdateringar jämfört med tidigare modell.

Det där är inte sant. EOS 5DIII är enormt mycket förbättrad jämfört med sin föregångare.
Ja, priset är för högt.

Om Canon efter tre år ökar pixelmängden med 5% så är det precis perfekt tycker Canon-kunderna (fast samma personer tyckte precis tvärtom när de drog till med en höjning från 12-18 megapixel på APS-C).

Antalet pixlar i Canons APS-C-modeller har i ordning varit följande: 6, 8, 10, 15, 18.
På senare tid även 12 megapixlar i billigaste instegsmodellen.

D800 ser jag mer som en kamera för några mindre fasta objektiv med hög ljusstyrka, men det är klart att den kommer att prestera fint med långa telezoomar också. Fast det är inte så jag tänker mig den.

Great minds think alike! Jag har några mindre fasta Nikon-objektiv med hög ljusstyrka ...

(Här kommer ett obligatoriskt nämnande av A77.)

Dom som har följt Canon genom åren vet att Canon är kända för att ta små steg mellan dom olika generationerna....dock har trycket ökat rätt mycket o Canon har halkat efter på några punkter den senaste tiden jämfört med närmsta konkurrenten Nikon så Canon måste nog vara mer aggresiva i framtiden.

Men så har det inte alltid varit. En gång i tiden var Canon mycket mer innovativt än nu. Jag undrar om det sitter samma gubbar i ledningen nu som för 30 är sen. Det kan förklara en del ...

(Har den här tråden blivit en Canon vs. Nikon-tråd nu? :)

Men så har det inte alltid varit. En gång i tiden var Canon mycket mer innovativt än nu. Jag undrar om det sitter samma gubbar i ledningen nu som för 30 är sen. Det kan förklara en del ...

(Har den här tråden blivit en Canon vs. Nikon-tråd nu? :)

Sant...jag syftade dock på den digitala tidsperioden...typ från 10D och framåt.

Nej det få vi verkligen inte hoppas på att det blir/har blivit....ska blir intressant o se vad Martin kom fram till ang A77 AF....ska även blir intressant o se vad det är Lennart har upptäckt(om det nu inte redan har avslöjats i tråden o jag har missat det??)

Jag hade min EVF-försedda kamera med mig på skogspromenaden med hundarna igår. Även om jag gillar EVF:er och också tror att de kommer att dominera i framtiden så kom jag på en sak som de är sämre på. Med en spegelrelexsökare (eller annan optisk sökare) kan man snabbt ta upp kameran till ögat och kolla lite om det kan bli en bra bild. Med en EVF måste man först sätta på kameran med strömbrytaren. De må tyckas vara en fånigt liten skillnad, men den märks.

Det är ju bara ett problem om man stänger av kameran...personligen stänger jag bara av kameran när den packas ner i väskan o ska ligga där under en längre transportsträcka när jag är ute på fotorundor...när kameran hänger på axel eller sitter på stativet så är den alltid på.

Sant...jag syftade dock på den digitala tidsperioden...typ från 10D och framåt.

Nej det få vi verkligen inte hoppas på att det blir/har blivit....ska blir intressant o se vad Martin kom fram till ang A77 AF....ska även blir intressant o se vad det är Lennart har upptäckt(om det nu inte redan har avslöjats i tråden o jag har missat det??)

Nej, det är inte avslöjat ännu. Och sannolikheten för att jag ska förutsäga Agfors omdöme TROR jag är ganska stor. Jag lovar att vara ärlig när Agfors väl publicerat omdömet om skillnaderna mellan 7D och A77.
Har jag inte prickat rätt så kommer jag att medge detta.
//Lennart

Svårt få samlad bild...

...av vad folk i gemen tycker och tänker om A77 resp A65. Alldeles för få som skaffat dem verkar vara aktiva i denna tråd längre. Isynnerhet från A65 finns i princip inget skrivet.

Det är visserligen intressant att läsa utlåtanden på riktigt proffesionella sajter och i seriösa publikationer vad deras testare tycker och tänker. Men jag tror ändå det är slutanvändarens ärliga intryck och erfarenheter som kanske betyder mest; d v s hur kamerorna fungerar i deras vardagliga fotografering.

Har för några dagar sedan i denna tråd efterlyst vad A65-ägare tycker och tänker då tråden ju även handlar om A65 och inte bara A77.

//Lennart

...av vad folk i gemen tycker och tänker om A77 resp A65. Alldeles för få som skaffat dem verkar vara aktiva i denna tråd längre. Isynnerhet från A65 finns i princip inget skrivet.

Det är visserligen intressant att läsa utlåtanden på riktigt proffesionella sajter och i seriösa publikationer vad deras testare tycker och tänker. Men jag tror ändå det är slutanvändarens ärliga intryck och erfarenheter som kanske betyder mest; d v s hur kamerorna fungerar i deras vardagliga fotografering.

Har för några dagar sedan i denna tråd efterlyst vad A65-ägare tycker och tänker då tråden ju även handlar om A65 och inte bara A77.

//Lennart

Undra om det är många A65 sålda. Den är ju nästan lika dyr som A77.. Tror att när man kommer över 8-9 kkr så sparar nog de folket lite till. De flesta som köper den räknar nog med att ha den i nåra år....

En OT fråga vad är fördelen med lightroom jmf med PS och PSE

Det är ju bara ett problem om man stänger av kameran...personligen stänger jag bara av kameran när den packas ner i väskan o ska ligga där under en längre transportsträcka när jag är ute på fotorundor...när kameran hänger på axel eller sitter på stativet så är den alltid på.

Det drar mer batteri att göra så, men det är tänkbart att det är bättre ändå.

Undra om det är många A65 sålda. Den är ju nästan lika dyr som A77.. Tror att när man kommer över 8-9 kkr så sparar nog de folket lite till. De flesta som köper den räknar nog med att ha den i nåra år....

Det finns ett antal sålda till FS-medlemmar ser man på recensionsbank. Ang Lightroom vs PS så är det för min del en ren vansesak. LR är ju en fristående rawkonverterare med vissa förtjänster när det gäller att katalogisera o dyl. Vidare lättare "före- och- efter-överblick" samt några mer direkta spakar som ligger lite mer dolda i ACR. Sannolikt kommer många LR-användare att framhålla fler fördelar, men jag är så van att använda ACR i PS så jag det känns för mig som tårta på tårta att skaffa LR.

ACR är integrerat i PS och när jag provat LR får jag i princip samma resultat. Dock verkar det som om LR ibland tar ett skutt snabbare i uppgradering än ACR trots att det är samma motor. Vad många inte tänker på är att det i ACR ligger fler funktioner som döljs bakom underflikar. Jag ser ingen anledning att byta och p g a av vanan vid ACR så fortsätter jag med det. Vidare finns ju Bridge som också är integrerat och fungerar som katalogisering om man så vill samt har en massa andra funktioner.

Men hade jag inte PS skulle jag definitivt skaffa LR. Fast det är lite svårt att skapa samma lagermasker o s v i LR:) Så PS för min del. Jag gör ju en del av finsnickeriet i PS efter rawkonverteringen.

//Lennart

Det skiljer 4000 kr, vilket är 50% av priset på A65. Det tycker jag är en signifikant prisskillnad.

Ja det skiljde så pass. I alla fall förra veckan. Nu har differensen sjunkit med några hundralappar enl Prisjakt, men det är fortfarande en ganska markant prisskillnad. Mellanskillnaden går att köpa ett hyfsat fast objektiv för. Exv Sigma 50/1.4 HSM EX DG.

//Lennart

Jämfört med PS så har ju LR fina funktioner för att organisera stor mängd bilder, taga dem på olika sätt osv. Bildhanteringen i LR är princip samma som ACR i PS. PS och LR är komplement till varandra. Jag har idag PS bara och en jäkla röra bland mina filer. Ska skaffa LR för att reda upp det.

Elements är en komplett lösning som också har sorteraren, så det är en enklare version av LR och PS tillsammans. Finns en del mer avancerade finesseri i rawhanteraren i LR, men om man har en begränsad budget är Elements ett mycket bra alternativ till. LR och PS.

Eller så köper man LR och gör annan bildbehandling i t.ex. Gimp. Går att göra smarta kopplingar i LR.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar