Hehe, jo det var ju ett svar som var lika förutsägbart som slutet i filmen Titanic.
Nä, jag har inte jättemycket erfarenhet av EVF, inte i systemkameror i alla fall. Har ju filmat en hel del med videokameror och så (även pro-utrustnig).
Men, det är ändå inte själva grejen. Man kan ändå uttrycka åsikter på ett generellt plan. Sant är att EVF med dagens teknik inte är helt optimalt i alla ljus-situationer, men det är bara en tdsfråga, kort sådan dessutom, innan det faktiskt är det. Det som ÄR alldeles sant däremot är att slutresultatet, bilden, inte påverkas ett enda dugg av om fotografen tittade genom ett prisma, via en schaktsökare, mätsökare eller EVF när hon tog bilden, under förutsättning att den fungerade tillräckligt bra för att komponera den.
Argumenten att man vil ha en större skärm vid filmning är ju inget argument emot EVF. Det hindrar ju inte på något sätt att man använder displayen eller en extern skärm på något sätt. Jag har kört mycket så med A550 och A580 via HDMI-kabel till min 52-tums LCD-TV. (Har Canon sådan realtidsreplikering av displayen via HDMI?)
Exemplet med sigma 120-300/2,8 har du ju snott från mig!
Just den gluggen är ett starkt övervägande skäl för mig att ev. byta märke, men vem vet, om Sony blir populärt och framgångsrikt så kanske Sigma tänker om och släpper det med A-fattning också. Det är ju helt och hållet en avvägning Sigma gör om det är värt utveckingskostnaden att anpassa det för en annan fattning och ha ytterligare en SKU i förhållande till de uppskattade intäkterna från försäljning. De skiter nog högaktningsfullt i vilken kamera deras objektiv sätts på, bara de får sälja sina objektiv.
Det är heller på intet sätt ett argument för Canon. Visserligen emot Sony, men inte för Canon då det objektivet går precis lika bra att sätta på en Nikon-kamera.
Så de som vill ha detta och inte är inskränkta gamla gubbar köper ju då Nikon .-)
Nä, skämt åsido. Varför jag tar upp Canon som exempel på den gamla skolan är ju att de visar absolut minst vilja att ta stora steg och bjuda på något. 5Dmk3 är ju en uppvisning i snålhet med ett högt pris och få uppdateringar jämfört med tidigare modell. GPS och blixt osv blir enbart som tillbehör, likaså WIFI och inget stöd för nya snabbare media mm. Det nya trrådlösa blixtsystemet saknar ju fokusbelysning och kameran har inte det heller. Pixeltätheten är bara hälften mot deras egna APS-C kameror osv.
Visst, det är ändå en alldeles fantastisk kamera, liksom även 5Dmk2 som också är en extremt framgångsrikt modell försäljningsmässigt, men som företag representerar de den gamla skolan utan mycket nytänkande och där har huvudkonkurrenten Nikon bytt inriktning.
Även om Canon jobbar febrilt med EVF så ligger de efter och framförallt så bygger de upp en mur av minskat förtroende för den tekniken när de själva ska anamma den, vilket kan ligga dem i fatet då.
Vi får se, de har i alla fall en ytterst trogen skara kunder som verkar svälja allt de säger med hull och hår. Om Canon efter tre år ökar pixelmängden med 5% så är det precis perfekt tycker Canon-kunderna (fast samma personer tyckte precis tvärtom när de drog till med en höjning från 12-18 megapixel på APS-C). Om Canon nu säger att OVF är överlägset så tycker kunderna det och skulle Canon göra en kovändning och om två år lansera nya kameror med EVF så kommer de förmodligen undan med det och får med sig kunderna som säkert tycker att den växlingen görs i det ultimata ögonblicket, istället för att ifrågasätta varför de inte gjorde det tidigare när konkurrenterna införde det flera år tidigare.
/Mats