Photocon
Aktiv medlem
Klart det är hammarns fel, jag ger aldrig upp hoppet om detta! Får jag bara "DET" kamerahuset eller "DEN" gluggen så blir nog mina bilder fina.
/K
Självklart är det så; I alla fall när en bild blir riktigt dålig. Blir den istället riktigt bra så är det självklart MIN förtjänst. Det finns fler sätt.
Fritt tolkat ur avsnitt ett ur boken " Fotografens 666 bortförklaringar".
Blir bilden dålig är det alltid kamerans fel, blir den förbaskat dålig och därtill oskarp bör dock fotografen testa att kalla sig konstnär. Brukar fungera i de flesta fall och medföra viss berömmelse.
Blir en bild mot förmodan riktigt lyckad är det viktigt att framhålla att man tyvärr har en dålig kamera för "annars kulle ju den här bilden ni tycker är så bra blivit ännu bättre" (Underförstått "f-n vad bra jag är").
När ett rörligt motiv är på väg att försvinna i bildens höger eller vänsterkant bör fotografen framhålla "visst kunde jag valt den knivskarpa bilden där motivet låg i totalt fokus och rätt beskuren i förhållande till rörelseriktning, men det är ett väldigt konventionellt sätt att framställa bilder". "Här har jag medvetet valt att lägga mycket oskärpa där motivet är på väg ur bilden för att illustrera livets obönhörliga gång".
//Lennart
Senast ändrad: