Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Förvisso sant, d v s det blir en ljusförlust. Själv skrek jag i högan sky när jag läste om detta första gången och anslöt mig livligt till klagosången.

Sedan provade jag en A77 och noterade så mycket som att jag nog inte borde tjoat med i sagda kör lika högt. Den mättes då mot en Canon 7D.

Men ljusförlusten finns. Frågan är om de flesta ens hade reflekterat över det om de inte visste att det fanns.
Väldigt få hade inte ens höjt på ena ögonbrynet över att en 24MP APS-C brusade mer än en dito på 18 MP på iso 1600-3200.

Fast här måste vi ta med i beräkningen att iso 1600 på Canon i själva verket ligger på 1200 verkliga iso, d v s mellan 1/3 och ½ steg minus mot reellt iso. Motsvarar ljusförlusten gott och väl med spegelfilmen. På iso 3200 kör 7D c:a 2000. Allt handlar här om förstärkning till verkligt iso.

Nu är det dock som det är: ljusförlusten genom spegelfilm är ett faktum.

Frågan är då om det förstör bilden till den grad att den är värd att notera? Om man nu inte köper en tänkt FF med SLT-teknik för att tävla mot andra kameror med traditionell spegel på motiv som gamla flaskbuteljesetiketter i glödlampsbelysning och QP-cards vid riktigt höga iso. För då kommer sannolikt en A99 till korta när isot börjat skruvas upp. Det motsäger jag inte. Men för mig saknar det totalt betydelse.

Vinsten med en 36MP sensor (och här håller jag verkligen med dig att det sannolikt blir en sådan Sony kommer att använda i en kommande FF) är hur man än vrider och vänder på saken bättre bildkvalitet. Även vid nedskalning till 24, 20, 18MP kommer detaljeringsvinsten att synas. Och samtidigt "tappar man bort" en hel del brus. På 36 MP vid mer vanliga iso kommer vi inte att reagera ett smack.

Ang prissättning finns det en klar produktionsfördel med SLT-teknik. Om den vinsten används för ett lägre pris än på 5DMKIII eller D800 får vi se. Jag tror dock att det kommer att bli lägre. Men den kan ju också användas till att tillföra kameran nya fördelar som en mer kompetent bildbuffert och annat vi inte vet om.

//Lennart

Visst är det så Lennart o jag håller med dig men att blunda helt för SLT konstruktionens ljusbortfall i en jämförelse är ungefär som att blunda för att Canon fuskar med sitt iso....Att Canon ligger efter är en annan historia o det är som sagt en nackdel när en SLT kamera ställs mot en annan kamera med samma sensor då det är då man ser/märker det...sen är det som du säger...de flesta hade nog inte ens reflekterat över det om de inte visste att handikappet fanns där.

Jag har ju själv tidigare sagt att i praktiken/slubilden så är ljusbortfallet i princip inte märkbart....det skall till stora beskärningar eller printar för att man märka av detta "handikapp"....fördelarna med SLT-konstruktionen överväger med råge det lilla ljusbortfallet.

Senast ändrad:
Jag är ju väldigt intresserad av vad som händer och fötter med andra märken än Sony. Nu har jag läst mig yr i skallen på Canon- och Nikontrådarna samt på vs-tråden.

Det är ju egentligen bara Joakim Bengtsson (och kanske några till) som har något vettigt och konkret att säga.

Jag blir bara trött av att läsa underförstådda elakheter, misstro, illa dold märkestalibanism mellan de verkliga ljuspunkterna som tyvärr inte är många.

Denna tråd, liksom A900/A850-tråden, NEX-trådarna präglas ju av vänlighet, hjälpsamhet, mer godmodigt småhets istället för elakheter. Men framförallt respekt för varandra oavsett resp persons kunskapsnivå.

Så jag förstår verkligen att det är andra än Sonyanvändare som ibland stannar till och rastar på någon av de här Sonytrådarna.

//Lennart

Det beror nog på att folk har så jäklar svårt att accepterar att sitt egna märke inte är bäst...inte är bäst på allt utan faktiskt är sämre än konkurrenterna på vissa punkter...många verkar ta kritik mot kameran/objektivet personligt.

Håller med dig Lennart....Sony trådarna är betydligt trevligare att vistas i...visst det kan gå hett till i dom också men det brukar lugna ner sig snabbt och det är sällan det är den intensiva och löjliga pajkastningen som i stort sett uppkommer i alla Canon/Nikon-trådar.

Jag tror faktiskt jag antar det vadet. Skulle tom kunna tänka mig att höja insatsen lite. Vittnen finns det gott om.

"Sony" är ju inte ett enda homogent bolag, snarare så att det är flera ekonomiskt oberoende enheter där sensortillverkningen är en av dessa som har kunder där Nikon är en, Pentax en annan och Sonys kameradivision en tredje.

Vad jag har förstått när Sony, Nikon och Pentax använt samma sensor t.ex. är att de tillsammans har delat på utvecklingskostnaden.

Däremot är det inte alls osannolikt att Nikon beställt 36 megapixelsensorn med ensamrätt för att få konkurrensfördelar och då betalat mer. Det gör inte att Sony (sensordivisionen) tjänar mindre pengar.

Det finns ju ingen annan än Sony som har den nya 24 megapixel APS-C sensorn heller.

En grej kan ju vara att Nikon och Sony gjort en deal med ensamrätt under en period, t.ex. ett år och när det gått kommer Sony A99 med 36 megapiel och Nikon D400 med 24 megapixel APS-C.

Det är just där skon klämmer...tror inte Sonys kameradivision har råd med att betala utvecklingskostnaden för en sådan sensor....dom säljer alldeles för lite FF-kameror för att ror hem med det.

Jag tror inte heller att Nikon har ensamrätt på 36mp sensorn för alltid utan att det rör sig om tidbegränsad sådan.

Sant men där rör det sig med all säkerhet om något liknande eller såg Sonys kameradivision faktiskt att dom hade råd med den sensorn o att dom skulle få igen pengarna på den med tanke på hur bra deras Nex hade sålt tidigare...dock tror jag Nikon kommer att använda sig av denna sensorn också...att det är någon deal mellan Sony och Nikon.....om nu inte Nikon i D400(?)kommer att använda sig av en sensor från tillverkaren som tillhandahåller J1/V1 sensorn...tycker det borde vara dags för en D400 från Nikon snart då D300 har väldigt många år på nacken nu.

Det beror nog på att folk har så jäklar svårt att accepterar att sitt egna märke inte är bäst...inte är bäst på allt utan faktiskt är sämre än konkurrenterna på vissa punkter...många verkar ta kritik mot kameran/objektivet personligt.

Att de flesta tycker "sitt eget" märke är bäst är ju faktiskt ganska naturligt.
Inte för att man har en sån och därför anpassar sina åsikter, utan istället för att man har ju en gång valt vilken kamera man köper och det har man gjort efter att ha bildat sig en uppfattning och sen köper man det som man tycker är bäst.

Då är det ganska naturligt att tycka att det egna märket är bäst och det är inget konstigt alls.

Problemet är snarare att man kanske inte var så insatt när man gjorde sitt första inköp och därefter har låst fast sig genom att köpa massa objektiv och andra tillbehör till det egna märket. Ibland gör man dåliga val, men många ar då en förmåga att ljuga för sig själva och intala sig att man trots allt gjort rätt.

Det kan också vara så det förändras över tiden. Det som var bra för mig vid en tidpunkt kanske inte är det senare, men då håller vissa fast vid det ändå även om man mest lurar sig själv.

Det är dock inget speciellt med foto, utan gäller det mesta här i livet.
Jag har själv några andra intressen och sett samma fenomen på andra forum.

Inom lite mer avancerad, s.k. "teknisk dykning" finns det t.ex. lite olika filosofier från olika utbildningsorganisationer och grundsätt att konfigurera sin utrustning och olika märken. Det har varit något fruktansvärt infekterat i många år med olika läger. Googla lite på "Doing It Right" eller "DIR Diving" så förstår ni strax vad jag menar.

Inom Karate är det ett jäkla käbbel (främst bland de som inte hållit på så länge) mellan vilken stil som är bäst, Shotokan eller Kyokushinkai eller Gojoryu osv. Rent fånigt helt enkelt.

Tror att det är precis samma sak på bilforum om man kör BMW eller Volvo eller Audi osv. (eller SAAB, då blir man nog totalmobbad).

Bergsklättring, fallskärmshoppning, ATV, eller vad du vill, jag är säker på att det finns de olika lägrena i de kretsarna också.

Kanske är människans natur helt enkelt.

Att det är mindre av det i Sony-forumen tror jag beror på att vi som valt Sony har gjort det med större övertygelse och är lite säkrare på oss själva. Om man bryr sig för mycket om vad andra ska tycka osv så väljer man inte Sony helt enkelt.

Det är nog huvudanledningen till att Sony-forumen är lite trevligare. Visst finns det hyllningstal här också, men också mer kritik mot det egna märket än i de andra forumen. Särskilt Canon där det verkar vara standard att det som leverantören tillhandahåller alltid är perfekt oavsett vad det är. Blir det en uppgradering från 21 till 22 megapixel på tre år så tycker man det är precis lagom och mer skulle vara för mycket med en himla massa problem, vilket ju är rent löjligt med tanke på att det bara motsvarar en täthet på c:a 9 megapixel om man skalar ned det till deras egen crop-sensor. Hade 5Dmk3 haft 40 megapixel så hade garanterat det ansetts vara det perfekta bland Canon-ägarna. Så är det faktiskt inte i Sony-forumen, det är en skillnad och har att göra vilka sorts personer som skaffar sig en Sony-kamera. Är man en följa-John så köper man inte Sony helt enkelt för att det inte är lika etablerat.

Samma sak om man inte är så insatt, utan köper sin första kamera och rådfrågar en säljare som kränger på en det han tjänar mest på, då kommer man garanterat hem med en Canon eller Nikon. Att det skiljer i finesser eller i bildkvalitet eller ISO-värden är det ingen som har en susning om knappt.

Om man nu inte har någon egen vinning, t.ex. driver handel eller äger aktier eller nåt, så bör det inte finnas någon anledning att propagera för sitt eget märke annat än om man av välvilja vill dela med sig av sina egna erfarenheter till andra. Att folk ändå prostituerar sig helt gratis åt en kamerafabrikant är ett tecken på svag självkänsla och om man upptäcker att det egna märket inte är så bra, men duckar för det.

Personligen har jag blivit påhoppad dels för att vara alldeles okritisk och tycka Sony är bäst, till att vara en svikare som klagat så mycket på Sony, men jag säger bara vad jag tycker för stunden (och ibland lite färgad av humöret :) ). Åsikten ändras ju inte om tillverkaren ändrar sig, utan då blir istället åsikterna om det egna märket lite förändrade. Tyvärr är det inte så vanligt bland Nikon och framförallt Canon-ägare.

Det är heller ingen jättegrej att byta märke om man sitter med 5-6 objektiv. Jag har inom samma märke totalt bytt utrustning flera gånger om på ett par år och det är inte svårare att göra det igen till ett annat märke. Sen kan man ju alltid byta tillbaka om saker ändrar sig (eller hur Peter?).

/Mats

Att de flesta tycker "sitt eget" märke är bäst är ju faktiskt ganska naturligt.
Inte för att man har en sån och därför anpassar sina åsikter, utan istället för att man har ju en gång valt vilken kamera man köper och det har man gjort efter att ha bildat sig en uppfattning och sen köper man det som man tycker är bäst.

Då är det ganska naturligt att tycka att det egna märket är bäst och det är inget konstigt alls.

Nja visst kan man tycka att ens märke är bäst men det blir bara fånigt om man inte inser o accepterar att ens märkes kameror,objektiv mm nte alltid är bäst när det ställs mot andra tillverkares kameror,objektiv mm som bevisas vara bättre.

Själv valde jag Canon trotts att jag är fullt medveten om att dom just nu inte är bäst på sensorer o att konkurrenterna även är bättre på vissa andra punkter....trotts att Canon för mig personligen är ett bättre system än Nikon går jag tex inte o hävda att tex Canon 5D MarkIII är överlägsen Nikon D800 när den bevisligen inte är det.

Vad det gäller Canon 5D MarkIII så är den perfekt för mig...jag behöver inte mer upplösning o tycker det är en bra uppgradering från 5D MarkIII....dock är priset helt fel och jag hade gärna sett en modernare/bättre sensorteknologi så att det hade varit ännu lägre brus o bättre DR.
Men men nu ska jag/vi inte snacka den kameran här för det görs det tillräckligt i andra trådar.

Självklart kan man alltid sälja o byta system fram o tillbaka så länge man inte sitter på en rejäl objektivpark värd ex-antal tusen....det bli lätt en stor förlust/kostand att byta system om man sitter på många high-end objektiv o långa telen i den övre klassen så vida man inte köpt det mesta begagnat.

Senast ändrad:
Jag tvivlar o skulle personligen blir mycket förvånad om Sony släpper en A99(?) med något annat än just den 36mp sensorn som Nikon använder sig av då Sony aldrig tidigare tagit fram någon stor sensor(APS-C eller FF) utan att Nikon har beställt det....
Tyvärr har det väl snackats om att Nikon har ensamrätt på 36MP-sensorn under 2012 men att Sony kan använda den nästa år. Det kanske blir en 24MP-A99 i år och något annat nästa?

Systembyte eller inte och vad det betyder ekonomiskt är väl också det individuellt. Jag tvingades till det då Konica slutade med systemkameror och mina FT1 la av. Då jag haft annat att lägga pengarna på så blev det mycket kännbart, från ett ganska heltäckande system till en billig EOS 500N med ett par Sigmaobjektiv. det var 1997, jag var inte alls förtjust i Canon innan men fick lära om. EF-fattningen med elektriska kopplingar i stället för det gamla mekaniska hade Canon varit framsynta och infört 10 år tidigare, andra tillverkare har inte riktigt hunnit ifatt ännu. Jag har verkligen inte råd att byta system igen, det skulle i så fall vara till en lite bättre kompakt då i stället för system. Inte många kan hålla sig med mer än ett system, och då måste det bli ett av de som finns , det betyder ju inte man tycker allt annat är dåligt eller oanvändbart. Äver om man valt ett fabrikat tycker man också olika om olika modeller och lösningar, det hjälpte nog inte om man själv fick utforma sin kamera, man skulle ändå tvingas till kompromisser. Jag kan nog inte hålla med Mats om att canonfolk är de värsta märkesfanitikerna, men jag har nu inte gjort någon statestik över olika inlägg i den vägen men Canon leder nog i fråga om att vara mest "angripen" från andra läger, det brukar bli så för marknadsledare. Så då detta är ju en a77-tråd kan jag bara tillägga att jag följer med intresse hur den fungerar och kan bara gratulera alla som använder den och blir nöjda med dess prestanda, vilket jag inte betvivlar är myckt bra.

Nä, just det. De hade helt enkelt släppt igenom det utan vidare ...
;-)

Ska vi dessutom försöka vara riktigt rättvisa tror jag inte heller att nya 5DMkIII:s tillkortakommanden (gäller aningen omodern sensorteknik) ens hade uppmärksammats av en absolut majoritet användare, förutom de (bl a jag) som ibland plågar kamerors prestanda till yttersta gränsen med rejäla - 4 EV sänkningar vid basiso och sedan lättar skuggpartier. Då uppstår bandning.

Nu vet alla som följt vs-tråden att 5DMkIII är sämre i det avseendet, men hur många använder sina kameror på det viset? Uppenbarligen inte många. Så det stora flertalet hade knappt reflekterat om de inte visste om "egenskapen".

Jag brukar använda metoden vid normal fotografering och kanske sätta -1-2 EV för att rädda alla högdagrar när så är befogat.

Slutligen har varje något så när insatt fotograf en förmåga att kompensera för sina kameras "handikapp" ju längre kameran stannar hos användaren.

Jag menar att det finns egentligen inga dåliga kameror längre. Men uppenbart är att D800 är att föredra på många områden före 5DMkIII. men slutsresultaten vid normal, kunnig exponering kommer att bli bra med båda kamerorna.

Att 5DMkIII är väl högt prissatt idag är vi nog alla överens om. Tror inte det priset kommer att gälla när kameran väl landar på butiks- och lagerdiskar.

Ändå skulle jag (om jag nu inte sålt min 5DMkII) knappast hoppat på III:an då jag vill ha högre detaljering.
1 Mp är för lite och bps bryr jag mig inte om så mycket. Steget från 22 till 36 Mp skulle varit ett argument för mig att byta.

Tror att många kommer att behålla sina "tvåor", precis som många har kvar sina 5D från 2005.

//Lennart

Tyvärr har det väl snackats om att Nikon har ensamrätt på 36MP-sensorn under 2012 men att Sony kan använda den nästa år. Det kanske blir en 24MP-A99 i år och något annat nästa?

Ja men inget som är bekräftat utan bara rykte...Som sagt jag skulle blir mycket förvånad om Sony tar fram en helt ny 24mp FF sensor(med allt vad det innebär) till A99(?) som ingen annan kommer använda då dom aldrig tidigare tagit fram någon sensor i formatet APS-C eller FF utan att Nikon har beställt det...det skulle inte blir ekonomiskt hållbart då dom säljer alldeles för få FF kameror för att räkna hem en sådan satsning.

Jag tror inte heller Sony(sett till hela koncernen) längre är beredda på att låta en division ta en stor förlust o gå back en längre period för att satsa/slår sig in i ett segment på marknaden som dom va förr i tiden då Sony(sett till hela koncernen) har gått rejält med förlust fyra år på rad nu.

Det finns nog själ att betrakta en del japanska företags ekonomisituation med en viss oro. Att låna år från från år för att täcka förluster liknar Grekland på ett oroande sätt.

Jo, helt klar en kul test. A77:s AF-system vid 8bps är bra. Inga problem att plåta hockey, fotboll eller motorsport med, anser jag (har plåtat sådant i många herrans år med främst Nikon och Canon), men bandy har jag alltid haft lite svårare för.....

//Lennart

Helt OT, men många delar din uppfattning. Jag var i Linköping på en roadshow med Microsoft på 90-talet då deras marknadsfolk på ett morgonmöte visade nya versionen av Word och Excel.

Killen som demade var inget vidare (men han hade schyssta pressveck) och efter en kvart 20 minuter reser sig en kille upp demonstrativt och går med orden: "Det här var fanimej sämre än en bandymatch".

Jag fick upp bra hastighet så gå igenom menyerna en gång till!

//Lennart
Vaddå menyerna?
Jag trycker bara vänster på navigationsknappen (standard).
Där väljer jag seriebild med speedpriority.
Kan man göra något annat också?

Min troliga blunder igår var väl att köra i "lve view"läget. Det brukar ju vara lite slöare än via OVF i exv. A580 men jag har ingen aning om (utan att testa igen ikväll) om det gäller för EVF också.
Det är det enda jag kan komma på.

.. ..................Inom lite mer avancerad sa:
Jag vet inte vad som är värst men jag undrar om inte religiösa grupperingar trots allt toppar "käbblet" och då menar jag inte nödvändigtvis konflikter mellan olika religioner. Jag bodde i Israel under ungefär ett år på 70-talet och då sade en gammal man till mig att: "finns det det två judar, så kan du vara säker på att de har minst tre uppfattningar. Men det verkar inte gälla Haganah / Israels arme, men det är väl bara det stora undantaget kanske. Jag tycker nog att det kan vara ganska sympatiskt med en odogmatisk syn på världen där man t.o.m kan få hålla sig med flera uppfattningar samtidigt om man vill. Du själv är väl annars en bra representatnt för den hållningen här där du samtidigt är tvärsäker på att du ska sälja allt det står Sony på, bara för att ögonblicket efter med emfas försvara din Sony FF och dina fantastiska Zeiss-glas :)

Vaddå menyerna?
Jag trycker bara vänster på navigationsknappen (standard).
Där väljer jag seriebild med speedpriority.
Kan man göra något annat också?

Min troliga blunder igår var väl att köra i "lve view"läget. Det brukar ju vara lite slöare än via OVF i exv. A580 men jag har ingen aning om (utan att testa igen ikväll) om det gäller för EVF också.
Det är det enda jag kan komma på.

Här kan det skilja i förväntningar. jag stod inte med stoppur och mätte hastigheten utan konstaterade för mig själv att följande AF med sekvens gick fortare än jag förväntat mig med en kontrastsökande AF.
Själv körde jag med ögat till EVF:n. Dessutom använde jag faktiskt bara 18-55;an kitzoom. LA-EA1 med kontrastfokus och ssm-glugg blir ju däremot väldigt slött.

Du har ju version 2. Hur blir det där med A-mountglugg?

Det som kommer upp här är en av orsakerna till att jag även har en A77 för att använde till längre och tyngre gluggar där det garanterat finns högre bps.

Som sagt var: Jag hade inga förväntningar på NEX-7 i detta avseende och blev positivt överraskad. 10-bildersläget på den har ju begräningar. Däremot trodde jag att fasdetektion via LA-EA2 skulle hålla högre bps än vad du beskriver.

//Lennart

Jag vet inte vad som är värst men jag undrar om inte religiösa grupperingar trots allt toppar "käbblet" och då menar jag inte nödvändigtvis konflikter mellan olika religioner. Jag bodde i Israel under ungefär ett år på 70-talet och då sade en gammal man till mig att: "finns det det två judar, så kan du vara säker på att de har minst tre uppfattningar. Men det verkar inte gälla Haganah / Israels arme, men det är väl bara det stora undantaget kanske. Jag tycker nog att det kan vara ganska sympatiskt med en odogmatisk syn på världen där man t.o.m kan få hålla sig med flera uppfattningar samtidigt om man vill. Du själv är väl annars en bra representatnt för den hållningen här där du samtidigt är tvärsäker på att du ska sälja allt det står Sony på, bara för att ögonblicket efter med emfas försvara din Sony FF och dina fantastiska Zeiss-glas :)

För att anknyta till rabaldret John Lennon ställde till med i USA:s bibelbälte när han yttrade "det verkar som om Beatles är populärare än Jesus" vilket sedan förvanskades till "Beatles är populärare än Jesus" så är jag övertygad om många har en närmast religiös hållning till sin kamerautrustning.

Det gäller för övrigt många andra materiella ting också.

//Lennart

För att anknyta till rabaldret John Lennon ställde till med i USA:s bibelbälte när han yttrade "det verkar som om Beatles är populärare än Jesus" vilket sedan förvanskades till "Beatles är populärare än Jesus" så är jag övertygad om många har en närmast religiös hållning till sin kamerautrustning.

Det gäller för övrigt många andra materiella ting också.

//Lennart

Nähä, den här tråden har bara hållit på med Sony A77:n i närmare ett ½ år (?), religiösa fanatiker började med stentavlor, för att få fram sina budskap, redan för flera tusen år sedan!

Men tråden är ändå unik, hur orkar man, frågar sig säkert många, först var A77:n rent värdelös, nu med hjälp av en kunnig fotograf LA (inte Los Angeles, men Lennart Aspman) är kamerahuset riktigt bra, för att i nästa sväng av tråden, kanske bli det bästa med kitzoom för under 10 000 spänn!
Blir A77:n det bästa kamerahuset de närmaste tusen åren, den som orkar hänga med på FS Forum får veta svaret!

Nähä, den här tråden har bara hållit på med Sony A77:n i närmare ett ½ år (?), religiösa fanatiker började med stentavlor, för att få fram sina budskap, redan för flera tusen år sedan!

Men tråden är ändå unik, hur orkar man, frågar sig säkert många, först var A77:n rent värdelös, nu med hjälp av en kunnig fotograf LA (inte Los Angeles, men Lennart Aspman) är kamerahuset riktigt bra, för att i nästa sväng av tråden, kanske bli det bästa med kitzoom för under 10 000 spänn!
Blir A77:n det bästa kamerahuset de närmaste tusen åren, den som orkar hänga med på FS Forum får veta svaret!

Om det må tillåtas att se lite seriöst på fenomenet så tror jag att vi lite till mans "hugger i sten" när vi bedömer kameror, objektiv etc på ett alltför tidigt stadium.

Förhandsrapporterna grundas på rykten som sedan blir mer substansiella när någon testat en kamera lite ytligt och utländska jpegbilder finns att tillgå. Alla upptrissade föväntningar kommer på skam och kameran blir en ful ankunge.

När sedan en mer proffsig testare avger rapport blir det mer saklig substans och vi tar testen som fundamental sanning utan att reflektera över att det handlar om vad EN person tycker. Det enda som då är adekvat i testen är mätbara och redovisade värden.

Plötsligt har Swiss Army Knife förvandlats till en slö Morakniv och ve och klagan utbryter ganska massivt utan att vi provat kameran själva. Därtill kommer en faktiskt bugg i FW som rättades till.

Jag provade kameran som hastigast och fann den betydligt bättre än sitt rykte samt passande för mitt privata sätt att fotografera. Fick även provbilder från andra som skaffat kameran och beslöt inhandla en.

Och den blev i mitt tycke oerhört bra för just min fotografering. Det här låter tråkigt och klyschigt men kameran har stora fördelar och några nackdelar. Men jag fann den oerhört mycket bättre och användbar än vad jag först trodde.

Poängen är att vi nog ska sluta med att både haussa eller sänka en produkt förrän den fått mer tid på sig. Spekulera kan man alltid göra i trådarna, men inte på ett så dömande och kategoriskt sätt som ofta sker. Slutligen är det ju så att en kamera som passar mig utmärkt kan kännas malplacerad i en annan fotografs händer.

Jag befarade att kameran skulle bli katastrof utifrån vad jag läst och inhämtat under många månader på denna tråd. Den visade sig för mig vara ett av de bästa kameraköp jag någonsin gjort.

//Lennart

Jag är ganska öppensinnad nu. Körde Canon förut med 7D, kör Nikon nu med D7000 och gillar verkligen Sonys A77, tycker sökaren är betydligt bättre än de APS-C optiska sökare jag haft. Jag hade gärna haft Canons objektivutbud (jag är teleperson), med Nikons sensorpaket i en A77.

ANNONS