Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Sensor-baserad fasdetektions AF får vi nog vänta på ytterligare en tid, men nackdelarna med SLT blr ju bara mindre och mindre i takt med att sensorerna utvecklas. Bara att Sony släpper sin nästa FF drygt ett halvår senare än Canon och Nikon kan mycket väl göra att tappet i ljus pga SLT kan uppvägas och överträffas tack vare den förlängda utvecklingstiden av sensorn.

Tänk om de släpper två varianter, en supersnabb 24 megapixel FF med 15 fps och super-ISO-prestanda och dessutom en 7 fps 50 megapixelkamera med svagare filter. Usch, då måste man ju välja. Hoppas att man kan få dem i kombo-kit för under 20 000 kr. :)

Nackdelen i prestanda kommer alltid att vara ljusförlusten som SLT-konstruktionen innebär när kameror med samma sensor jämförs...Sony lär knappast vidareutveckla en redan ny o befintlig sensor som tex 36mp sensorn som Nikon använder sig av under tiden som går tills A99(?) släpps/görs offentlig.

Jag tvivlar o skulle personligen blir mycket förvånad om Sony släpper en A99(?) med något annat än just den 36mp sensorn som Nikon använder sig av då Sony aldrig tidigare tagit fram någon stor sensor(APS-C eller FF) utan att Nikon har beställt det....Sony säljer helt enkelt för få kameror för att ror hem med utvecklingskostnaderna för det....men vem vet Sony kanske chockar rejält denna gången.

Däremot så skulle jag inte blir förvånad om A99(?) med 36mp sensorn hamnar under 20000sek.

Nackdelen i prestanda kommer alltid att vara ljusförlusten som SLT-konstruktionen innebär när kameror med samma sensor jämförs...Sony lär knappast vidareutveckla en redan ny o befintlig sensor som tex 36mp sensorn som Nikon använder sig av under tiden som går tills A99(?) släpps/görs offentlig.

Jag tvivlar o skulle personligen blir mycket förvånad om Sony släpper en A99(?) med något annat än just den 36mp sensorn som Nikon använder sig av då Sony aldrig tidigare tagit fram någon stor sensor(APS-C eller FF) utan att Nikon har beställt det....Sony säljer helt enkelt för få kameror för att ror hem med utvecklingskostnaderna för det....men vem vet Sony kanske chockar rejält denna gången.

Däremot så skulle jag inte blir förvånad om A99(?) med 36mp sensorn hamnar under 20000sek.

Förvisso sant, d v s det blir en ljusförlust. Själv skrek jag i högan sky när jag läste om detta första gången och anslöt mig livligt till klagosången.

Sedan provade jag en A77 och noterade så mycket som att jag nog inte borde tjoat med i sagda kör lika högt. Den mättes då mot en Canon 7D.

Men ljusförlusten finns. Frågan är om de flesta ens hade reflekterat över det om de inte visste att det fanns.
Väldigt få hade inte ens höjt på ena ögonbrynet över att en 24MP APS-C brusade mer än en dito på 18 MP på iso 1600-3200.

Fast här måste vi ta med i beräkningen att iso 1600 på Canon i själva verket ligger på 1200 verkliga iso, d v s mellan 1/3 och ½ steg minus mot reellt iso. Motsvarar ljusförlusten gott och väl med spegelfilmen. På iso 3200 kör 7D c:a 2000. Allt handlar här om förstärkning till verkligt iso.

Nu är det dock som det är: ljusförlusten genom spegelfilm är ett faktum.

Frågan är då om det förstör bilden till den grad att den är värd att notera? Om man nu inte köper en tänkt FF med SLT-teknik för att tävla mot andra kameror med traditionell spegel på motiv som gamla flaskbuteljesetiketter i glödlampsbelysning och QP-cards vid riktigt höga iso. För då kommer sannolikt en A99 till korta när isot börjat skruvas upp. Det motsäger jag inte. Men för mig saknar det totalt betydelse.

Vinsten med en 36MP sensor (och här håller jag verkligen med dig att det sannolikt blir en sådan Sony kommer att använda i en kommande FF) är hur man än vrider och vänder på saken bättre bildkvalitet. Även vid nedskalning till 24, 20, 18MP kommer detaljeringsvinsten att synas. Och samtidigt "tappar man bort" en hel del brus. På 36 MP vid mer vanliga iso kommer vi inte att reagera ett smack.

Ang prissättning finns det en klar produktionsfördel med SLT-teknik. Om den vinsten används för ett lägre pris än på 5DMKIII eller D800 får vi se. Jag tror dock att det kommer att bli lägre. Men den kan ju också användas till att tillföra kameran nya fördelar som en mer kompetent bildbuffert och annat vi inte vet om.

//Lennart

Hoppas att det är amma sensor kan man ju göra, men med mycket stor sannolikhet är det INTE det, utan istället en helt ny 24 megapixel sensor i A99.

Ok, informationen kommer från ryktessiten, men det låter ändå inte så otroligt att Nikon har köpt ensamrätten till den och tagit hela utvecklingskostnaden.

Sedan tror jag att det kommer ett megapielmonser också i ett senare skede med över 50 megapixel.

Då skulle alla 3 tillverkarna ha 2 FF-kameror var riktade till olika segment, en snabb hög-ISO och en långsammare med högre upplösning.

Canon 18 / 22 megapiel
Nikon 16 / 36 megapixel
Sony 24 / 54 megapixel

Kan tycka att Canons diff är ganska liten och inte otroligt väntar en 45 megapixlare runt hörnet eller nåt.

/Mats

För övrigt är detta en toppentråd.

Jag är ju väldigt intresserad av vad som händer och fötter med andra märken än Sony. Nu har jag läst mig yr i skallen på Canon- och Nikontrådarna samt på vs-tråden.

Det är ju egentligen bara Joakim Bengtsson (och kanske några till) som har något vettigt och konkret att säga.

Jag blir bara trött av att läsa underförstådda elakheter, misstro, illa dold märkestalibanism mellan de verkliga ljuspunkterna som tyvärr inte är många.

Denna tråd, liksom A900/A850-tråden, NEX-trådarna präglas ju av vänlighet, hjälpsamhet, mer godmodigt småhets istället för elakheter. Men framförallt respekt för varandra oavsett resp persons kunskapsnivå.

Så jag förstår verkligen att det är andra än Sonyanvändare som ibland stannar till och rastar på någon av de här Sonytrådarna.

//Lennart

Hoppas att det är amma sensor kan man ju göra, men med mycket stor sannolikhet är det INTE det, utan istället en helt ny 24 megapixel sensor i A99.

Ok, informationen kommer från ryktessiten, men det låter ändå inte så otroligt att Nikon har köpt ensamrätten till den och tagit hela utvecklingskostnaden.

Sedan tror jag att det kommer ett megapielmonser också i ett senare skede med över 50 megapixel.

Då skulle alla 3 tillverkarna ha 2 FF-kameror var riktade till olika segment, en snabb hög-ISO och en långsammare med högre upplösning.

Canon 18 / 22 megapiel
Nikon 16 / 36 megapixel
Sony 24 / 54 megapixel

Kan tycka att Canons diff är ganska liten och inte otroligt väntar en 45 megapixlare runt hörnet eller nåt.

/Mats

Jag är nästan benägen att slå vad om en urdricken pilsnerpava att det är samma sensor. Vore ekonomiskt ofördelaktigt för Sony annars.

Men skulle Sony klippa till med 50+ baserad på nuvarande sensor i A77/NEX-7 i en FF så blir jag glad. Alla mina glas håller bra för A77;an och NEX-7. Alltså fixar objektiven glatt och villigt 50+ på en FF.

//Lennart

Jag är nästan benägen att slå vad om en urdricken pilsnerpava att det är samma sensor. Vore ekonomiskt ofördelaktigt för Sony annars.

Men skulle Sony klippa till med 50+ baserad på nuvarande sensor i A77/NEX-7 i en FF så blir jag glad. Alla mina glas håller bra för A77;an och NEX-7. Alltså fixar objektiven glatt och villigt 50+ på en FF.

//Lennart

Jag tror faktiskt jag antar det vadet. Skulle tom kunna tänka mig att höja insatsen lite. Vittnen finns det gott om.

"Sony" är ju inte ett enda homogent bolag, snarare så att det är flera ekonomiskt oberoende enheter där sensortillverkningen är en av dessa som har kunder där Nikon är en, Pentax en annan och Sonys kameradivision en tredje.

Vad jag har förstått när Sony, Nikon och Pentax använt samma sensor t.ex. är att de tillsammans har delat på utvecklingskostnaden.

Däremot är det inte alls osannolikt att Nikon beställt 36 megapixelsensorn med ensamrätt för att få konkurrensfördelar och då betalat mer. Det gör inte att Sony (sensordivisionen) tjänar mindre pengar.

Det finns ju ingen annan än Sony som har den nya 24 megapixel APS-C sensorn heller.

En grej kan ju vara att Nikon och Sony gjort en deal med ensamrätt under en period, t.ex. ett år och när det gått kommer Sony A99 med 36 megapiel och Nikon D400 med 24 megapixel APS-C.

Det är inte heller omöjligt att A99 blir den nya 24 megapixel FF som det ryktas om och att Ricoh (Pentax) släpper en FF med denna sensor. Det finns många alternativ.

Det braiga är att det vi har idag är så förbaskat bra att någon uppgradering egentligen inte nödvändig, vilket är det argumentet Canon-folket har för att försvara de, enligt min uppfattning, de högst marginella förbättrngarna efter att ha väntat i 3 år.

Hursomhelst så är det ingen kris om det dröjer fram till hösten innan en ny kamera och det finns ingen anledning att hals över huvud byta märke för att de iigger i en annan fas med utvecklingen. 5Dmk3 och D800 kommer att leva i flera år och att Sony kommer in på banan lite efteråt är inte så stor sak.

Även om det skulle bli samma sensor i A99 som i Nikon D800 så stämmer det såklart att det blir aningen sämre pga spegeln, men tack vare att nivån är så hög så gör detta inte så mycket. Den procentuella skillnaden blir ju väldigt liten och det kan ändå trots SLT ge ett bättre resultat än Canons. I det läget är finesser som sensor-stabilisering, kontinuerlig AF vid filmning, tredubbel fps, fokus peak, GPS, XQD-kort, sökare som fungerar i mörker, nästa generation ännu snabbare WIFI och ett lägre pris vara saker som gör A99 överlägsen ändå fastän det finns ett minimalt tapp i bildkvalitet om de inte passat på att uppdatera sensorn en aning så att den är ännu bättre.

Som sagt, det finns många varianter på utfall och hur det än blir så blir det bra!

Jag tror ändå att det blir en annan sensor än i Nikon D800, så jag antar ssv vadet.

Nu finns det nya "säkra" uppgifter på att det inte blir nya G-objektiv nu, utan att de dröjer till nästa årsskifte.
http://www.sonyalpharumors.com/sr5-...gii-will-arrive-in-late-2012-early-2013-only/

Inte heller det är en katastrof, bara det finns en roadmap som dessutom kommuniceras.

/Mats

A77 vs Canon 1D Mark IV

Läste just Fröderbergs blogg där han varit ute och plåtat bandy.
http://www.fotosidan.se/blogs/froderberg/kalla-sportbilder.htm

Jäklar vad skicklig han är. Riktigt bra bilder och de sägs dessutom vara tagna med ISO 5000, vilket jag tycker verkar helt otroligt med tanke på bildkvalitén. Fasiken, de kan göra bra kameror för ändamålet de där Canon också.

Han körde såklart sin Canon1Dmk4 med 300/2,8 och 500/4, men var där tillsammans med Martin Agfors som var beväpnad med Sony A77 och 70-200G. Meningen var att göra en jämförelse om den väldigt mycket billigare Sony-kameran kan mäta sig med proffsutrustningen från Canon och Nikon.

Resultatet ska presenteras i nästa nummer av ProffsFoto. Det ska bli riktigt intressant.

Själv är jag för snål för att prenumerera på fototidningar, så idag när jag handlade passade jag på att bläddra och tjuvläsa lite i Foto i affären :)

De hade ett test av lite billigare telezoomar och där var Sony 75-300 med. Det objektivet som jag brukar såga jäms med fotknölarna, bara för att det är exakt samma som det tidigare Minolta som jag haft och tyckte var närmast uselt.

Foto tycker emelertid inte det, utan gav det utmärkelsen Rekommenderas. De berömde byggkvaliten och känslan, samt även att det var mycket skarpt, utom på 300 mm då det tappade en del, vilket alla i jämförelsen gjorde. Det framgick dock inte vilken kamera som använts, jag tvivlar på att det klarar att förse A77ans sensor med bra linjeupplösning.

Med i testet var också nya Tamron SP 70-300 VC USD. Det som lär ska vara superbra enligt andra testare, men det fick inte alls bra omdömen utan sades tappa mycket i skärpa på 300mm.

Kanske Stenis tes att objektivtester är helt värdelösa är helt sann ändå. Jäkligt underliga resultat måste jag säga.

I samma nummer testades också NEX-7 med toppresultat, men det de anmärkte på främst var att den var långsam med bara 3,5 fps. Ok, en fråga för NEX-7 tråden egentligen, men jag orkar inte hoppa dit och det är ju samma gäng som läser båda ändå.

Alltså stämmer det? Jag trodde att den också hade ett snabbläge med 10 fps eller så, men är den verkligen så långsam?

/Mats

Jag tror att ev FF från SONY blir med samma sensor som någon annan. För små volymer för Sony. Därimot APC (med nexen och AXX) har sony större volymer och lättare att hålla sensor för sig själv till enbörjan. Verkar som om Sony satsar mest på APC. Det är väl för dålig ekonomi i FF....

Det tråkiga är att FF verkar dröja. Är det för Nikon köpt sig tid eller annat? Men man kan ju hoppas att man har fel och de släpper en nu. Ska jag byta kamra är det till våren. Kommer det en ny till hösten kan jag vänta till nästa vår....

Själv är jag för snål för att prenumerera på fototidningar, så idag när jag handlade passade jag på att bläddra och tjuvläsa lite i Foto i affären :)

De hade ett test av lite billigare telezoomar och där var Sony 75-300 med. Det objektivet som jag brukar såga jäms med fotknölarna, bara för att det är exakt samma som det tidigare Minolta som jag haft och tyckte var närmast uselt.

Foto tycker emelertid inte det, utan gav det utmärkelsen Rekommenderas. De berömde byggkvaliten och känslan, samt även att det var mycket skarpt, utom på 300 mm då det tappade en del, vilket alla i jämförelsen gjorde. Det framgick dock inte vilken kamera som använts, jag tvivlar på att det klarar att förse A77ans sensor med bra linjeupplösning.

Med i testet var också nya Tamron SP 70-300 VC USD. Det som lär ska vara superbra enligt andra testare, men det fick inte alls bra omdömen utan sades tappa mycket i skärpa på 300mm.

Kanske Stenis tes att objektivtester är helt värdelösa är helt sann ändå. Jäkligt underliga resultat måste jag säga.

I samma nummer testades också NEX-7 med toppresultat, men det de anmärkte på främst var att den var långsam med bara 3,5 fps. Ok, en fråga för NEX-7 tråden egentligen, men jag orkar inte hoppa dit och det är ju samma gäng som läser båda ändå.

Alltså stämmer det? Jag trodde att den också hade ett snabbläge med 10 fps eller så, men är den verkligen så långsam?

/Mats

Jag får stadigt en prenumeration på Foto av min fru varje jul så jag bläddrar ju i den. Den glugg som framstod som bäst var Nikons (och här måste jag hålla med FOTO-jag har haft det och det var mycket bra jämfört med Sonys 70-300SSM i 300-läget). De övriga vet jag inte så mycket om utom Canons som varit en liten ful ankunge.

Objektivtester är nog vanskligare än vad man kan tro. Testtavla/kurvorjämfört med plåtning i "verkliga livet" tycker jag ofta visar upp lite oväntade skillnader. Stenis kan ha en point där.

Testen av NEX-7 var nog sisådär tyckte jag. 3,5 bps för en kamera med kontrast-AF är mycket bra tycker jag. Speciellt efter att ha provat dess motivföljning. Bra träffar säger mig mer än fps. För övrigt finns ett högfartsläge också, vilket inte nämndes.
Jag tycker dock att FOTO kunde berömt bildkvaliteten ännu mer för den är outstanding. Det är ju den som är huvudsaken. Utan den spelar det ingen roll vilka specar en kamera har.

Vidare så är inte jag heller så där överentusiastisk över menyerna, men det går att adressera fler funktioner till direktknappar. Dessutom ska ju en konsument ha kameran avsevärt längre än en testare och vänjer sig vid kamerans menyer på ett helt annat sätt.

Jag kanske verkar mycket partisk men NEX-7 är enl mitt förmenande ett stycke absolut japansk ingenjörskonst i toppklass. Och bildkvaliteten oslagbar i segmentet.

En shootout mellan A77 och 1DMkIV tror jag kan sluta ganska jämnt om Agfors har vant sig vid kameran och de använder likvärdiga objektiv. Men i bandy? Tja, det borde bli mest keepers för Canonkameran.
G70-200SSM är inte lika rapp som Canons motsvarighet version 2. Och används Canons längre gluggar så anser jag inte det vara någon rättvis jämförelse.

Med samma brännvidd och lika lång vana från resp kameramärke tror jag att vi kanske hade fått en överraskning.

//Lennart

PS. Vad gäller FF har du helt rätt. Vi sitter med sådana verktyg i näven att vi inte behöver jäkta fram en ny FF från Sony. Hur mycket tjänar jag på att panta flaskan? DS

L

/Mats

Ja inte vet jag men i vanligt seriemode ska den klara 3,5 och i speedpriority cirka 10 men det tror inte jag på alls. Har testat både med och utan adapter - a-mountobjektiv och e-mount. RAW och enbart JPEG. Tycker inte det verkar gå speciellt fort. (läge för en firmwareuppgrafering ?)

Kritiken är säkert riktig eller så är det något hokus pokus som ska till som jag inte snappat men jag har svårt att se det.

Fast Martin jämför ju A77:an med sin D3 och 300/2,8 som referens. Ingen 1D inblandad :)

Jo,men det jämförs väl med Fröderbergs plåtande också?
Klart det måste vara två fotografer som kör samtidigt för att kunna jämföra bilder vid olika situationer.

Agfors körde väl kanske A77 i första halvlek och D3 i andra eller nåt.

/Mats

G70-200SSM är inte lika rapp som Canons motsvarighet version 2. Och används Canons längre gluggar så anser jag inte det vara någon rättvis jämförelse.

Med samma brännvidd och lika lång vana från resp kameramärke tror jag att vi kanske hade fått en överraskning.

Man tager vad man haver och Fröderberg haver ju inget annat än 300/2,8 och 500/4 den snobben :)

Som sagt, Agfors ska ju jämföra med Nikon D3 också. Då blir det ju APS-C mot FF och då är det väl rimligare med lite längre brännvidd på FF-kameran, så det blir ett 300/2,8.

Allt lika kan det aldrig bli, det är för olika kameror för det. Däremot så är det paket som jämförs och det är då ganska fair. A77an är ju ny i jämförelse så lika inkörda på den är nog ingen, men det är ju en skicklig fotograf så han kan nog ratta den bra även med lite mindre träning.

A77+70-200/2,8 för c:a 30 000 kr
mot
1Dmk4+300/2,8 för c:a 120 000
mot
D3+300/2,8 för c:a 90 000

A77 blir ju mångsidigare med sin högre uplösning och zoom-objektiv, men har nog svårt att hänga med i bildkvaliten om man måste höja iso till flera tusen för att frysa bilder.

De kunde ju filma lite också med sina kameror när de ändå håller på ;-)

Lite roligt test ändå.

/Mats

Man tager vad man haver och Fröderberg haver ju inget annat än 300/2,8 och 500/4 den snobben :)

Jag har iofs en 200/1,8L och en 200/2L IS också... ;)

Nåväl. Agfors och jag har varit på vattenpolo också. Han har nog också plåtat fotboll. En del jämförelser är gjorde med Eos 7 och 70-200/2,8 som är den närmsta motsvarigheten. Agfors har gjort en del intressanta iaktagelser av hur AF-systemet i A77 fungerar. :)

Som sagt, Agfors ska ju jämföra med Nikon D3 också. Då blir det ju APS-C mot FF och då är det väl rimligare med lite längre brännvidd på FF-kameran, så det blir ett 300/2,8.

Allt lika kan det aldrig bli, det är för olika kameror för det. Däremot så är det paket som jämförs och det är då ganska fair. A77an är ju ny i jämförelse så lika inkörda på den är nog ingen, men det är ju en skicklig fotograf så han kan nog ratta den bra även med lite mindre träning.

A77+70-200/2,8 för c:a 30 000 kr
mot
1Dmk4+300/2,8 för c:a 120 000
mot
D3+300/2,8 för c:a 90 000

A77 blir ju mångsidigare med sin högre uplösning och zoom-objektiv, men har nog svårt att hänga med i bildkvaliten om man måste höja iso till flera tusen för att frysa bilder.

De kunde ju filma lite också med sina kameror när de ändå håller på ;-)

Lite roligt test ändå.

/Mats

Jo, helt klar en kul test. A77:s AF-system vid 8bps är bra. Inga problem att plåta hockey, fotboll eller motorsport med, anser jag (har plåtat sådant i många herrans år med främst Nikon och Canon), men bandy har jag alltid haft lite svårare för.

På A77 är det jäkligt viktigt vilken punkt eller punktgrupp man använder vid AF-C. Man ska även akta sig för att använda den motivavkännande inställningen som letar sig runt över hela sökaren och kan träffa fel eftersom den lätt kan hamna på ett ställe där ingen AF-punkt fångar upp den. Fungerar annars bättre med kontrast-AF som inte behöver ta hänsyn till punkterna (men ack så sakta).

MkIV:an har ju APS-H sensor, D3 FF-sensor så det fixar sig säkert med objektiven som pojkarna har.

Ska bli kul att se resultatet i alla fall. Ändå är jag av den åsikten att det inte är ett märkeskrig det handlar så mycket om. Lång vana vid systemet och kunnande av motiven är viktigare än "bättre grundprestanda" hos kamerornas AF-system.
Men slår man ihop både långa vana från system, motiv och bästa grundprestanda utgör ju inte den summan någon nackdel:)

Jag tror mig veta vad Agfors gjort för iakttagelser vad gäller AF mellan 7D och A77. Jag har kört 7D så länge, men jag säger inget nu så slipper jag sedan säga "vad var det jag sa".:) Jag har nämligen hittat fördelar för A77 vs 7D vad gäller AF men också vice versa.

//Lennart

Senast ändrad:
Ja inte vet jag men i vanligt seriemode ska den klara 3,5 och i speedpriority cirka 10 men det tror inte jag på alls. Har testat både med och utan adapter - a-mountobjektiv och e-mount. RAW och enbart JPEG. Tycker inte det verkar gå speciellt fort. (läge för en firmwareuppgrafering ?)

Kritiken är säkert riktig eller så är det något hokus pokus som ska till som jag inte snappat men jag har svårt att se det.

Jag fick upp bra hastighet så gå igenom menyerna en gång till!

//Lennart

För övrigt är detta en toppentråd.

Absolut!
Facebook - släng dig i väggen.

Det här är ju det ultimata sociala nätverket ochdet går ju alltid at titta in här för att se om det är andra som också nattsuddar.

Tills Elmfelt tittar in förstås och kapar av en bit av diskussionerna och flyttar till någon undanskymd plats på fotosidan där solen aldrig skiner :)

Haha, "Bandytermosar" - den var riktigt bra!

/Mats

Senast ändrad:

Canon 18 / 22 megapiel
Nikon 16 / 36 megapixel
Sony 24 / 54 megapixel

/Mats

Exakt det kommer från en ryktessite....kollar man historiskt ett så är sannolikheten störst att det blir 36mp sensorn då Sony som sagt aldrig tidigare utvecklat/tagit fram en sensor i APS-C eller FF storlek utan att Nikon har beställt en sådan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar