Jag är nästan benägen att slå vad om en urdricken pilsnerpava att det är samma sensor. Vore ekonomiskt ofördelaktigt för Sony annars.
Men skulle Sony klippa till med 50+ baserad på nuvarande sensor i A77/NEX-7 i en FF så blir jag glad. Alla mina glas håller bra för A77;an och NEX-7. Alltså fixar objektiven glatt och villigt 50+ på en FF.
//Lennart
Jag tror faktiskt jag antar det vadet. Skulle tom kunna tänka mig att höja insatsen lite. Vittnen finns det gott om.
"Sony" är ju inte ett enda homogent bolag, snarare så att det är flera ekonomiskt oberoende enheter där sensortillverkningen är en av dessa som har kunder där Nikon är en, Pentax en annan och Sonys kameradivision en tredje.
Vad jag har förstått när Sony, Nikon och Pentax använt samma sensor t.ex. är att de tillsammans har delat på utvecklingskostnaden.
Däremot är det inte alls osannolikt att Nikon beställt 36 megapixelsensorn med ensamrätt för att få konkurrensfördelar och då betalat mer. Det gör inte att Sony (sensordivisionen) tjänar mindre pengar.
Det finns ju ingen annan än Sony som har den nya 24 megapixel APS-C sensorn heller.
En grej kan ju vara att Nikon och Sony gjort en deal med ensamrätt under en period, t.ex. ett år och när det gått kommer Sony A99 med 36 megapiel och Nikon D400 med 24 megapixel APS-C.
Det är inte heller omöjligt att A99 blir den nya 24 megapixel FF som det ryktas om och att Ricoh (Pentax) släpper en FF med denna sensor. Det finns många alternativ.
Det braiga är att det vi har idag är så förbaskat bra att någon uppgradering egentligen inte nödvändig, vilket är det argumentet Canon-folket har för att försvara de, enligt min uppfattning, de högst marginella förbättrngarna efter att ha väntat i 3 år.
Hursomhelst så är det ingen kris om det dröjer fram till hösten innan en ny kamera och det finns ingen anledning att hals över huvud byta märke för att de iigger i en annan fas med utvecklingen. 5Dmk3 och D800 kommer att leva i flera år och att Sony kommer in på banan lite efteråt är inte så stor sak.
Även om det skulle bli samma sensor i A99 som i Nikon D800 så stämmer det såklart att det blir aningen sämre pga spegeln, men tack vare att nivån är så hög så gör detta inte så mycket. Den procentuella skillnaden blir ju väldigt liten och det kan ändå trots SLT ge ett bättre resultat än Canons. I det läget är finesser som sensor-stabilisering, kontinuerlig AF vid filmning, tredubbel fps, fokus peak, GPS, XQD-kort, sökare som fungerar i mörker, nästa generation ännu snabbare WIFI och ett lägre pris vara saker som gör A99 överlägsen ändå fastän det finns ett minimalt tapp i bildkvalitet om de inte passat på att uppdatera sensorn en aning så att den är ännu bättre.
Som sagt, det finns många varianter på utfall och hur det än blir så blir det bra!
Jag tror ändå att det blir en annan sensor än i Nikon D800, så jag antar ssv vadet.
Nu finns det nya "säkra" uppgifter på att det inte blir nya G-objektiv nu, utan att de dröjer till nästa årsskifte.
http://www.sonyalpharumors.com/sr5-...gii-will-arrive-in-late-2012-early-2013-only/
Inte heller det är en katastrof, bara det finns en roadmap som dessutom kommuniceras.
/Mats