Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är väl alltid objektivet som gäller eller ?

Nej och ja! På vissa objektiv med skruv från Sigma måste man flytta på fokuseringsringen med ett handgrepp innan det går att justera fokus manuellt med det. Därtill måste man sätta kameror som inte har DMF i M-läge. Så 2 st reglage: Både kamera och objektiv.

Man kan se denna konstruktion på exv Sigma 105mm macro. Fokuseringsringen i AF-läge är då helt frikopplad och roterar fritt. Detta är för att man inte ska sabba något genom att "tvinga" ratten när AF-skruven från kameran driver fokuseringen.

Sedan finns det ju objektiv där fokuseringsringen roterar vid AF . Tamron 28-75 till Nikon Här rekommenderas det att man ställer om på både kamera och glugg. Klokopplingen på kameran roterar med annars om jag inte minns fel och då kan kamerans AF-motor skadas när man vrider manuellt på fokusringen. Detta är antagligen fixat på senare upplagor av den gluggen får jag hoppas.
//Lennart

Senast ändrad:
Nej och ja! På vissa objektiv med skruv från Sigma måste man flytta på fokuseringsringen med ett handgrepp innan det går att justera fokus manuellt med det. Därtill måste man sätta kameror som inte har DMF i M-läge. Så 2 st reglage: Både kamera och objektiv.

Man kan se denna konstruktion på exv Sigma 105mm macro. Fokuseringsringen i AF-läge är då helt frikopplad och roterar fritt. Detta är för att man inte ska sabba något genom att "tvinga" ratten när AF-skruven från kameran driver fokuseringen.

Sedan finns det ju objektiv där fokuseringsringen roterar vid AF och som har inbyggd fokuseringsmotor (likströmsmotor). Tamron 28-75 till Canon för att nämna ett. Här rekommenderas det att man ställer om på både kamer och glugg. Varför förstår jag inte riktigt, men antagligen är det för att M-knappen på kameran gör att ingen ström skickas till objektivet fokusmotor som ju är inaktiverad.

//Lennart

Samma sak med Sigma 20/1,8 24/1,8 och Tamron 70-200/2,8 och säkert vissa andra också.

Det jag hänvisade till utväxlingen förut förresten så menade jag utväxlingen i objektivet. T.ex. Sony DT 18-250 och Tamron 18-250 är precis samma optiska konstruktion, men Sony-objektivet blir mycket snabbare för att skruven behöver snurra mindre än hälften så många varv för samma fokusinställning. Generellt är Tamron långsammare pga detta och det är anledningen att deras 70-200/2,8 är så seg i AF (men annars ett otroligt skarptoch bra objektiv).

Det jag märkt är att FF-kamerorna har en starkare och snabbare fokusmotor i huset än t.ex. A580, så hastigheten beror ju också på det. Bra att veta att de satt in en rejäl motor i A77 i alla fall.

/Mats

Artikeln är av någon anledning bortagen igen från Fotosidan.
Ingen aning om varför, kanske för att bilden var fejk, eller att innehållet inte var korrekt.

Om det var den här bilden som Fotosidan hade bland nyheterna, så påstås den mycket riktigt vara en kompositbild av Nikkor 24mm PC och Samyang 14mm. (Bläddra ner en bit på sidan till en kommentar av den som säger sig ha photoshoppat bilden.)

Fotosidans redaktion vill väl dubbelkolla uppgifterna innan de publicerar något, när nu bilden visade sig vara falsk.

Om det var den här bilden som Fotosidan hade bland nyheterna, så påstås den mycket riktigt vara en kompositbild av Nikkor 24mm PC och Samyang 14mm. (Bläddra ner en bit på sidan till en kommentar av den som säger sig ha photoshoppat bilden.)

Fotosidans redaktion vill väl dubbelkolla uppgifterna innan de publicerar något, när nu bilden visade sig vara falsk.

Jo jag vet, det var jag som skrev det i kommentaren till artikeln och sen togs den bort :)

/Mats

OK, jag såg aldrig artikeln innan den togs bort. Google har hunnit indexera den, men inte cacha den.

Samma sak med Sigma 20/1,8 24/1,8 och Tamron 70-200/2,8 och säkert vissa andra också.

Det jag hänvisade till utväxlingen förut förresten så menade jag utväxlingen i objektivet. T.ex. Sony DT 18-250 och Tamron 18-250 är precis samma optiska konstruktion, men Sony-objektivet blir mycket snabbare för att skruven behöver snurra mindre än hälften så många varv för samma fokusinställning. Generellt är Tamron långsammare pga detta och det är anledningen att deras 70-200/2,8 är så seg i AF (men annars ett otroligt skarptoch bra objektiv).

Det jag märkt är att FF-kamerorna har en starkare och snabbare fokusmotor i huset än t.ex. A580, så hastigheten beror ju också på det. Bra att veta att de satt in en rejäl motor i A77 i alla fall.

/Mats

Ska bara komplettera inlägget du svarade på. Det är redigerat nu. I hastigheten skrev jag Canon och Tamron, men det ska vara Nikon o Tamron. Det är tillrättat nu i mitt inlägg, men inte det du svarade på.
Rätt ska vara rätt.

Sedan exemplifierade jag bara. Det finns precis som du skrev en mängd gluggar som man måste ställa om parallelt med kamerahuset.

Sedan gillar jag inte SAM-drift. Den är för det mesta "skrikig" och fyller ingen vettig funktion vad gäller hastighet. Tvärtom slöare än skruvdrift på många gluggar.

SSM, USM, HSM etc blir inte snabbare än skruvdrift om "slaget" är kort (d v s på en del objektiv behöver bara fokusringen röra sig 8mm mellan 1,5m och evighet.

Ibland är det bra med skruvdrift istället för SSM tycker jag. 16-35/2.8 SSM har så kort slag på normalavstånd till evighet att man inte vet om gluggen har fokuserat eller inte eftersom man inte hör något (förutom pipet om man nu har den signalen aktiverad). på 16mm är det ju jättesvårt på lite avstånd att se genom en OVF om skärpan ligger rätt.

Här finns ju på A77 ett läge som ger både AF-S och peaking samtidigt. Extremt värdefullt vid större bländaröppningar. Går att adressera till läget AF-A. På en FF skulle denna finess vara ännu värdefullare.

//Lennart

Gängans stigning är viktig vid manuell fokusering. En låg stigning är inte optimalt för AF men betydligt bättre för MF. Vad väljer ni i den kompromissen i dessa peaking och focusing aid tider?

Gängans stigning är viktig vid manuell fokusering. En låg stigning är inte optimalt för AF men betydligt bättre för MF. Vad väljer ni i den kompromissen i dessa peaking och focusing aid tider?

Bra iakttagelse. Är inte så modern av mig att jag har nån kamera med Focus Peaking, men kan ändå konstatera samma sak.

Jag har som sagt ett helt batteri med fina gamla Konica Hexanon AR-objektiv, vilka såklart är gjorda för MF, eftersom det inte fanns något annat då. På dessa objektiv så kan man ju rotera fokusringen typ ett helt varv eller så och det finns en noggrann skala på avståndet som man kan ställa in på typ centimeter-nivå om man vet avståndet till motivet. Dagens moderna AF-objektiv är ju löjligt dåliga för MF i jämförelse, bl.a. genom den väldigt korta vridningen som gör det svårt att få precision.

Det var visst bättre förr, men nu kommer det till pass igen. Har som sagt en NEX-adapter för dessa objektiv, det enda som fattas nu är en NEX :)

/Mats

Jag väljer nog "focus-by-wire" så att man kan ha hög stigning vid AF och låg vid MF. Helst skulle jag vilja ha en inställning där jag kan ställa in stigningen för objektivet. Jag vet inte om det finns på någon kamera idag.

Jag väljer nog "focus-by-wire" så att man kan ha hög stigning vid AF och låg vid MF. Helst skulle jag vilja ha en inställning där jag kan ställa in stigningen för objektivet. Jag vet inte om det finns på någon kamera idag.

Jo det vore ju bra, men problemet är ju att det inte finns, väl?
Fast egentligen är vä alla SSM/HSM/USM osv just det, men inget har väl något menyval i kamera för att ändra nån "utväxling" till fokusringen.

Bra ide dock. Kanske det som är den stora nyheten och det ska ju tydligen komma fw-uppgradering för att stödja de nya objektiven.

/Mats

Focus-by-wire finns (jag har det i mina m4/3-objektiv), och "stigningen" är lägre än i de AF-objektiv jag har till andra fabrikat där MF görs med en mekanisk kopplad fokuseringsring.

Det som inte finns, vad jag vet, är just det där att kunna ställa in stigningen själv.

Det som kan vara ett litet irritationsmoment med focus-by-wire är att "dämpningen" av fokusringen är ganska låg. Ringen snurrar förvisso inte helt fritt, utan det finns en viss tröghet, men det går ju inte alls lika mjukt och dämpat som i ett objektiv från den gamla goda tiden innan alla objektiv blev plastiga och fick AF.

Focus-by-wire är f.ö. rätt gammalt. Redan några objektiv i Canons första EF-serie hade det. Det gällde dyra L-objektiv med USM där fokusringen alltså styrde USM:en istället för att påverka fokuseringsmekanismen mekaniskt. Jag vet inte om det fortfarande används i något EF-objektiv.

Focus-by-wire är f.ö. rätt gammalt. Redan några objektiv i Canons första EF-serie hade det. Det gällde dyra L-objektiv med USM där fokusringen alltså styrde USM:en istället för att påverka fokuseringsmekanismen mekaniskt. Jag vet inte om det fortfarande används i något EF-objektiv.

Tycker personligen det är få objektiv med focus-by-wire som har bra/skön MF....oftast går ringen för lätt o man får snurra på den till förbannelse för att det skall hända något...tex Fuji x100 är hemsk när det gäller MF...Sony tycker jag personligen däremot har väg av känslan och stigningen riktigt bra i Nex-objektiven.

Jodå Canon använder focus-by-wire i 85/f1,2

Det viktigaste för MF är inte alltid stigningen för mig. Prioriterar att det finns ett "tröghetsmoment" i fokusringen istället. Väldigt många är för sladdriga på moderna AF-objektiv.

Bra exempel på fint tröghetsmoment är Zeiss 85/1.4 och 135/1.8. Dåligt tröghetsmoment finns bl a i Sonys 50/1.4.

Focus by wire i E-objektivet 18-55 OSS känns riktigt bra.

En annan viktig sak kommer när det gäller zoomar: Viktigt vid MF att gluggen inte zoomar ut eller in sig själv när man fotograferar nedåt mot motiv. Likaså uppåt. En friktionsspärr som fungerar vid alla zoomlägen vore önskvärt. Ofta finns bara låsning när zoomens tub är helt infälld.

//Lennart

Bra exempel på fint tröghetsmoment är Zeiss 85/1.4 och 135/1.8.

Jo, men där finns ju istället ett litet glapp när man byter riktning.

Fasiken vad petiga vi är, blir aldrig nöjda ;-)
Trots allt är det ju fantastiska grejer vi har och mycket av alla dessa jämförelser på kameror t.ex. är ju mellan fantastiskt och superfantastiskt, fast det ibland låter som att något av detta är rent dåligt.

/Mats

Jo, men där finns ju istället ett litet glapp när man byter riktning.

Fasiken vad petiga vi är, blir aldrig nöjda ;-)
Trots allt är det ju fantastiska grejer vi har och mycket av alla dessa jämförelser på kameror t.ex. är ju mellan fantastiskt och superfantastiskt, fast det ibland låter som att något av detta är rent dåligt.

/Mats

Petigt så in i h-e till och med:). Men hur som helst så finns det ett gäng gluggar där ute som verkligen inte är så kul att fokusera manuellt med.

Å andra sidan har nog mest MF-egenskaperna hos objektiv tillkommit (eller årekommit efter minst ett decennium) sedan NEX-kamerorna kom på marknaden med alla adaptrar för olika objektiv från diverse märken samt även för A-objektiv på de nya SLT-modellerna, Båda typerna har ju genom focuspeaking+ MF-assist öppnat upp för exakt MF.

Gäller även andra spegellösa mindre systemkameror från andra märken där man kan fokusera manuellt på ett bra sätt genom förstorad bild på LV.

Å andra sidan har ju möjligheten funnits ända sedan LV blev vanligare på dslr, men jag upplever att det mesta snacket kom igång med just NEX . Att tekniken finns helt implementerad med exv A77 är ju bara ett plus.

Förr gällde bara hur pass bra gluggarna fokuserade med AF, Folk brydde sig nog knappt i samma utsträckning om sladdriga fokusringar i det läget.

Och här sitter vi nu och gnäller om lite spel i en Zeissglugg:):).

Kan vi inte leta upp något nytt att klaga på? Varför finns det inte äkta guldbroderier i kameraremmarna fabrikanterna skickar med kamerahusen?:)

Hursomhelst: Hos mig vinner A77 ( och NEX-7) mer och mer uppskattning för varje dag. Ser verkligen fram emot att Sony tar fram en SLT med FF-sensor. Även om A900 är väldigt bra så skulle det vara verkligt kul att få se en A99/A88.

//Lennart

Å andra sidan har nog mest MF-egenskaperna hos objektiv tillkommit (eller årekommit efter minst ett decennium) sedan NEX-kamerorna kom på marknaden med alla adaptrar för olika objektiv från diverse märken samt även för A-objektiv på de nya SLT-modellerna, Båda typerna har ju genom focuspeaking+ MF-assist öppnat upp för exakt MF.

Gäller även andra spegellösa mindre systemkameror från andra märken där man kan fokusera manuellt på ett bra sätt genom förstorad bild på LV.

NEX har säkert gett det manuella fokuserande ens skjuts, men redan innan NEX fanns det (som du antyder) massor av adaptrar för gamla MF-objektiv till EOS,och m4/3. (Förmodligen till fler system, men jag tror det är dem jag nämnde som har dominerat fram till NEX uppstod).

Kan vi inte leta upp något nytt att klaga på? Varför finns det inte äkta guldbroderier i kameraremmarna fabrikanterna skickar med kamerahusen?:)

Jag har en Minolta Dynax 7 Limited Edition.

Det var en specialmodell av den kameran som gjordes i begränsad upplaga efter att den vunnit någon EISA Award för Camera of the year och alldeles innan de digitala kamerorna tog över helt. Jag var lite udda som köpte den ny när alla andra köpte den första vågen av de digitala kamerorna. Precis som nu när jag går och handlar en A900 när andra gör sig av med dem för att skaffa en A77 :). Var faktiskt ett förbaskat bra val att göra det då för de första generationerna av digitala systemkameror var ju dels dyra och blev fruktansvärt snabbt omoderna, så jag kompletterade sedan med en Dynax 5D, men fortsatte att använda den analoga kameran långt efteråt.

Den är lite speciell med numrerade exemplar och inlägg av äkta guld på bokstäverna på programratten och några andra ställen, samt en lite extra exklusiv kamerarem, dock inte med äkta guldtrådar, men väl sammetsinlägg och guld-färg.

Kartongen är inte heller nån tryckt papplåda, utan en Rejäl låda med gångjärn och relieftryck i guld. Insidan är sedan stoppad med guldfärgad sammet.

Den har samlat damm i flera år nu och är knappt använd. Ska bara skaffa nya batterier till den och sen prova att fotografera lite analogt till våren. Kul med en sån kamera oc samtidigt högklassiga moderna objektiv. Inte många analoga bilder som tagits med 135/1,8ZA.

i alla fall är det kul att ha den kvar och ska man ha en analog kamera är det ju finemang att det är just den för den passar ju in i hela Sony-systemet med samma objektiv, blixtar mm. Är ytterligare en anledning för mig att hålla mig kvar i Sony-systemet.

Fasiken Lennart, du har övertygat mig om SLTs förträfflighet!

Sensor-baserad fasdetektions AF får vi nog vänta på ytterligare en tid, men nackdelarna med SLT blr ju bara mindre och mindre i takt med att sensorerna utvecklas. Bara att Sony släpper sin nästa FF drygt ett halvår senare än Canon och Nikon kan mycket väl göra att tappet i ljus pga SLT kan uppvägas och överträffas tack vare den förlängda utvecklingstiden av sensorn.

Det är verkligen framtiden och DSLR känns faktiskt mer och mer omodernt med tanke på vilka möjligheter den nya tekniken ger. Synd att sony råkade ut för problemen vid lanseringen av A77 som stal en del av showen och att den därför inte fått det genomslag den kunde ha fått, men om de sköter sina kort rätt och har en plan i bakfickan som det verkar med objektivlanseringarna osv. så kanske de får sitt efterlängtade genomslag. Teknik och produktmässigt kan de ligga före Canon och Nikon även när det gäller utrustning för yrkesfotografer och med ett bra pro-program kan de slå igenom ordentligt.

Hoppas Sony ger något besked om släppet av A99 på onsdag nästa vecka när de har en press-träff där de ska presentera nyheter. Kanske det tom. är närmare än vi tror, men att de låtit bli att läcka ut information i lagoma doser som de gjorde med A77 innan releasen av den.

Tänk om de släpper två varianter, en supersnabb 24 megapixel FF med 15 fps och super-ISO-prestanda och dessutom en 7 fps 50 megapixelkamera med svagare filter. Usch, då måste man ju välja. Hoppas att man kan få dem i kombo-kit för under 20 000 kr. :)

Nu är det vår och allt känns plötsligt roligt igen.
Väntar bara på lite rapporter från Stenis vad han tycker om ett visst Sigma-tele.

/Mats

Jo det vore ju bra, men problemet är ju att det inte finns, väl?
Fast egentligen är vä alla SSM/HSM/USM osv just det, men inget har väl något menyval i kamera för att ändra nån "utväxling" till fokusringen.

Bra ide dock. Kanske det som är den stora nyheten och det ska ju tydligen komma fw-uppgradering för att stödja de nya objektiven.

/Mats
Nä och vi pratade ju om objektiv med skruvgänga också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar