Kan vi inte leta upp något nytt att klaga på? Varför finns det inte äkta guldbroderier i kameraremmarna fabrikanterna skickar med kamerahusen?
Jag har en Minolta Dynax 7 Limited Edition.
Det var en specialmodell av den kameran som gjordes i begränsad upplaga efter att den vunnit någon EISA Award för Camera of the year och alldeles innan de digitala kamerorna tog över helt. Jag var lite udda som köpte den ny när alla andra köpte den första vågen av de digitala kamerorna. Precis som nu när jag går och handlar en A900 när andra gör sig av med dem för att skaffa en A77
. Var faktiskt ett förbaskat bra val att göra det då för de första generationerna av digitala systemkameror var ju dels dyra och blev fruktansvärt snabbt omoderna, så jag kompletterade sedan med en Dynax 5D, men fortsatte att använda den analoga kameran långt efteråt.
Den är lite speciell med numrerade exemplar och inlägg av äkta guld på bokstäverna på programratten och några andra ställen, samt en lite extra exklusiv kamerarem, dock inte med äkta guldtrådar, men väl sammetsinlägg och guld-färg.
Kartongen är inte heller nån tryckt papplåda, utan en Rejäl låda med gångjärn och relieftryck i guld. Insidan är sedan stoppad med guldfärgad sammet.
Den har samlat damm i flera år nu och är knappt använd. Ska bara skaffa nya batterier till den och sen prova att fotografera lite analogt till våren. Kul med en sån kamera oc samtidigt högklassiga moderna objektiv. Inte många analoga bilder som tagits med 135/1,8ZA.
i alla fall är det kul att ha den kvar och ska man ha en analog kamera är det ju finemang att det är just den för den passar ju in i hela Sony-systemet med samma objektiv, blixtar mm. Är ytterligare en anledning för mig att hålla mig kvar i Sony-systemet.
Fasiken Lennart, du har övertygat mig om SLTs förträfflighet!
Sensor-baserad fasdetektions AF får vi nog vänta på ytterligare en tid, men nackdelarna med SLT blr ju bara mindre och mindre i takt med att sensorerna utvecklas. Bara att Sony släpper sin nästa FF drygt ett halvår senare än Canon och Nikon kan mycket väl göra att tappet i ljus pga SLT kan uppvägas och överträffas tack vare den förlängda utvecklingstiden av sensorn.
Det är verkligen framtiden och DSLR känns faktiskt mer och mer omodernt med tanke på vilka möjligheter den nya tekniken ger. Synd att sony råkade ut för problemen vid lanseringen av A77 som stal en del av showen och att den därför inte fått det genomslag den kunde ha fått, men om de sköter sina kort rätt och har en plan i bakfickan som det verkar med objektivlanseringarna osv. så kanske de får sitt efterlängtade genomslag. Teknik och produktmässigt kan de ligga före Canon och Nikon även när det gäller utrustning för yrkesfotografer och med ett bra pro-program kan de slå igenom ordentligt.
Hoppas Sony ger något besked om släppet av A99 på onsdag nästa vecka när de har en press-träff där de ska presentera nyheter. Kanske det tom. är närmare än vi tror, men att de låtit bli att läcka ut information i lagoma doser som de gjorde med A77 innan releasen av den.
Tänk om de släpper två varianter, en supersnabb 24 megapixel FF med 15 fps och super-ISO-prestanda och dessutom en 7 fps 50 megapixelkamera med svagare filter. Usch, då måste man ju välja. Hoppas att man kan få dem i kombo-kit för under 20 000 kr.
Nu är det vår och allt känns plötsligt roligt igen.
Väntar bara på lite rapporter från Stenis vad han tycker om ett visst Sigma-tele.
/Mats