Bengf
Aktiv medlem
A65 sköter sig bra med tanke på den hiskeliga ljusförlusten det talas mycket om.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja som jag skrivit i den andra tråden redan så har ju jag min A580 med mitt 17-70 Sigma på i min fotoryggsäck - jämt. Det är OK viktmässigt och den är hyfsat lättillgänglig. Jag missar sällan några bilder jag tycker är värda att ta om jag är på det humöret.
Däremot ser jag ju hur mycket smidigare det är att komma till skott med en kompakt. Om jag också skulle bli det minsta intresserad av att filma dessutom, så inte skulle jag då ta min A580 som är ett rent uselt verktyg för detta rent ergonomiskt. Då skulle valet stå mellan en uppgradering av systemet till en A77 eller att flirta med frugan så jag får låna hennes HX9V eller helt sonika köpa en egen kompetent kompakt. Att köpa en A77 enbart för stillbildsfotot känns ju inte som speciellt vettigt om man redan har en A580. Om man som jag är mer intresserad av hög DR på låga ISO än ännu högre upplösning så drar nog inte A77 så jättestarkt trots allt. Var ute och fotade i Hjorthagen i måndags i jobbet i mycket starkt ljus och då inser man raskt vikten av bra DR. Det är inte heller fel att ha tillgång till 3 bilders auto-HDR i lägen som dessa med dessa mycket starka kontraster. Det hjälper vid statiska motiv om man kan stå ut med den begränsningen samt att ta bilder i JPEG..
Ja..Joakim har i princip redan dömt ut A77 efter någon timmes studerande av Raw-bilder, det var murrigt och konstigt som med A55. Så A77.ans karriär fick ett abrut slut, när släpper Sony tredje generationen tro.
Det verkar som om SONYs priser har blivit bättre
en A77 + 2.8an i USA 200$
i sverige 17000
2000 * 6.4 = 12 800
Sedan moms
12 800 *1.25= 16000
Bara 1000 kr överpris
Den gamla pris sättningen var ju mera 1$=10 kr
Han har inte dömt ut den. Bara gjort vissa iakttagelser som sannolikt är vederhäftiga. Jag antar att han på det stora hela anser A77 vara en "bra kamera". Varken mer eller mindre. Men det får han svara på själv.
Men utdömd, nej.
//Lennart
Jo det var det jag menade....
Ja..Joakim har i princip redan dömt ut A77 efter någon timmes studerande av Raw-bilder, det var murrigt och konstigt som med A55. Så A77.ans karriär fick ett abrut slut, när släpper Sony tredje generationen tro.
Joakim bör svara själv om han har dömt ur sensorn eller inte , Joakim och jag har haft ett långt samtal angående Sonys senaste 24 Mp sensor, vi skall nog avvakta ev utdömmande av sensorn efter det att tex Nikon tar hand om grundkonstruktionen och lägger på sin toppning av microlinser plus Nikons kunnande av signalomhändertagande i resten av kedjan.
Jag har sett vad Nikon kan göra med samma grundsensor som sitter i Sony 900 och i d3x och till D3x fördel jämfört med Sony 900
Det var ju väldigt vad den kommentaren bet, tydligen. Jag sade att A77, OM den är bättre än 16MP-varianterna [utan fast spegel, dvs inklusive NEX5N och A580] så är det med så lite att det inte är synbart.
Men det finns annat som kan göra det värt att köpa kameran - trots att den "bara" är lika bra som de bästa APS-sensorerna som finns på marknaden idag!
Jag skulle dock vilja se att råfilerna var orörda när man sätter brusreduceringen till lägsta läget (avstängt finns inte som val??!). Hoppas detta kommer i en fw-uppdatering, Sony har ju gjort sånt innan.
Han har inte dömt ut den. Bara gjort vissa iakttagelser som sannolikt är vederhäftiga. Jag antar att han på det stora hela anser A77 vara en "bra kamera". Varken mer eller mindre. Men det får han svara på själv.
Men utdömd, nej.
//Lennart
Förhoppningen låg väl mera att SLT skall krypa närmare DSLR, vad gäller hanteringen av Iso-egenskaper. Jag vill också gärna tro att justeringar kommer att göras med A77, dom borde redan ha snappat upp reaktioner när dom släppte dessa tidiga exemplar av A77, leveranserna av den startar inte förrän om C:A 6 veckor räknat från den 24 aug.
/Bengt
Även om jag tycker det ibland är lite förvirrande så inser jag att jag allt oftare har samma syn som du Lars på allt fler plan. Kanske polemiserar detta inlägg du skrev ännu mer med Per än med Göran som verkar tro att bara för att "bra teknik är bra teknik", att man då med någon sorts automatik skulle vara hemma med en marknadssucce. Få saker kan vara mer felaktigt än det påståendet.
Det är tvärtom nästan aldrig "state of the art" som vinner på marknaden utan snarare "good enough" och det som anses prisvärt av konsumenterna. "State of the art" omfamnas av alla - tills det är dags att betala i kassan. Då väljer den stora massan det som uppfattas som mest prisvärt d.v.s. mest upplevd (alt inbillad) nytta för pengarna.
.
Iakttagelser som sagt under vissa premisser, genom Raw Therapi som samtidigt på sin hemsida gick ut med varningen att inte vara fullt optimerat mot A77.
Lite synd att Canon/Nikon dröjer med sina släpp, intressant om Canon kan öka 2 steg i DR och behålla höghastigheten samtidigt som minst 24Mp skall hanteras. Anser nog att trycket ligger lite högre på dessa veteraner än på A77.