ANNONS
Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Min dotters Nikon sjunger på sista versen efter ett synnerligen hårt och mångsidigt användande. Dessutom har hon nog växt ur den och hon fotograferar helst helt manuellt. Hon är inte främmande för att ta över min a55 som jag verkligen trivts med trots att den egentligen är för lite för mina händer. Nu står jag inför det oerhörda i-landsproblemet att inhandla en ny Sony-systemare. Hjärnan säger att jag borde utnyttja att a580 går att få till kanonpris men jag måste erkänna att jag är sugen att gå upp till en a77:a :)

Det som är det fina i kråksången är att båda mina duktiga fotodöttrar (den yngre har min gamla a300:a) kan utnyttja mina objektiv som nu är rätt många och några till får plats i fotoryggan ;)

Det känns som om det blir en rätt spännande höst det här på flera sätt. Det skall bli spännande att se om a77 sitter sådär härligt klistrad i handen på mig som min gamla a300 gjorde med batterigreppet på plats. Då får jag nog svårt att undvika den även om hjärnan fortfarande skriker a580.

Ja som jag skrivit i den andra tråden redan så har ju jag min A580 med mitt 17-70 Sigma på i min fotoryggsäck - jämt. Det är OK viktmässigt och den är hyfsat lättillgänglig. Jag missar sällan några bilder jag tycker är värda att ta om jag är på det humöret.

Däremot ser jag ju hur mycket smidigare det är att komma till skott med en kompakt. Om jag också skulle bli det minsta intresserad av att filma dessutom, så inte skulle jag då ta min A580 som är ett rent uselt verktyg för detta rent ergonomiskt. Då skulle valet stå mellan en uppgradering av systemet till en A77 eller att flirta med frugan så jag får låna hennes HX9V eller helt sonika köpa en egen kompetent kompakt. Att köpa en A77 enbart för stillbildsfotot känns ju inte som speciellt vettigt om man redan har en A580. Om man som jag är mer intresserad av hög DR på låga ISO än ännu högre upplösning så drar nog inte A77 så jättestarkt trots allt. Var ute och fotade i Hjorthagen i måndags i jobbet i mycket starkt ljus och då inser man raskt vikten av bra DR. Det är inte heller fel att ha tillgång till 3 bilders auto-HDR i lägen som dessa med dessa mycket starka kontraster. Det hjälper vid statiska motiv om man kan stå ut med den begränsningen samt att ta bilder i JPEG..

Ja..Joakim har i princip redan dömt ut A77 efter någon timmes studerande av Raw-bilder, det var murrigt och konstigt som med A55. Så A77.ans karriär fick ett abrut slut, när släpper Sony tredje generationen tro.

Det verkar som om SONYs priser har blivit bättre :)
en A77 + 2.8an i USA 200$
i sverige 17000
2000 * 6.4 = 12 800
Sedan moms
12 800 *1.25= 16000
Bara 1000 kr överpris
Den gamla pris sättningen var ju mera 1$=10 kr

Ja..Joakim har i princip redan dömt ut A77 efter någon timmes studerande av Raw-bilder, det var murrigt och konstigt som med A55. Så A77.ans karriär fick ett abrut slut, när släpper Sony tredje generationen tro.

Han har inte dömt ut den. Bara gjort vissa iakttagelser som sannolikt är vederhäftiga. Jag antar att han på det stora hela anser A77 vara en "bra kamera". Varken mer eller mindre. Men det får han svara på själv.
Men utdömd, nej.

//Lennart

Jo det var det jag menade.... ;)

Sist jag kollade kamera en A700 (eller för den delen A100) kostade den 10x mer här
typ 2000 = 20000
Så då är ju detta en bättring. Nu är det ju bara momsen mer + lite extra

Han har inte dömt ut den. Bara gjort vissa iakttagelser som sannolikt är vederhäftiga. Jag antar att han på det stora hela anser A77 vara en "bra kamera". Varken mer eller mindre. Men det får han svara på själv.
Men utdömd, nej.

//Lennart

Det är definitivt en bra kamera. Jag gillade knapp-placeringar osv också, vilket nästan är en förstagångsupplevelse för mig vad det gäller Sony, trots att jag nu ägt ett par...

Vad jag inte gillade var att detaljkontrasten var ganska låg direkt i råfil, vilket ger problem med att få fram ytstrukturer osv. NEX5N tar faktiskt fram fina detaljer bättre än vad A77 gör. Detta är antagligen en brusreduceringsfråga - det verkar som om brusreduceringen arbetar redan på bas-ISO... :-/

Upplösningen finns där, men med låg kontrast. Eftersom de flesta verkar brusreducera betydligt hårdare än vad jag gör ändå är detta antagligen inte någon som stör de flesta köpare.

Joakim bör svara själv om han har dömt ur sensorn eller inte , Joakim och jag har haft ett långt samtal angående Sonys senaste 24 Mp sensor, vi skall nog avvakta ev utdömmande av sensorn efter det att tex Nikon tar hand om grundkonstruktionen och lägger på sin toppning av microlinser plus Nikons kunnande av signalomhändertagande i resten av kedjan.

Jag har sett vad Nikon kan göra med samma grundsensor som sitter i Sony 900 och i d3x och till D3x fördel jämfört med Sony 900

Senast ändrad:
Joakim bör svara själv om han har dömt ur sensorn eller inte , Joakim och jag har haft ett långt samtal angående Sonys senaste 24 Mp sensor, vi skall nog avvakta ev utdömmande av sensorn efter det att tex Nikon tar hand om grundkonstruktionen och lägger på sin toppning av microlinser plus Nikons kunnande av signalomhändertagande i resten av kedjan.

Jag har sett vad Nikon kan göra med samma grundsensor som sitter i Sony 900 och i d3x och till D3x fördel jämfört med Sony 900

Det är grundläggande att anta att SLT-konstruktionen i A77 lär förlora lika mycket bildkvalitet som A55 gentemot A580, K5 och D7000 dvs mer än 1/2 EV. En modell utan SLT dvs DSLR med Sonys 24 MP sensor kan mao vara minst 1/2 EV bättre.

Det var ju väldigt vad den kommentaren bet, tydligen. Jag sade att A77, OM den är bättre än 16MP-varianterna [utan fast spegel, dvs inklusive NEX5N och A580] så är det med så lite att det inte är synbart.

Men det finns annat som kan göra det värt att köpa kameran - trots att den "bara" är lika bra som de bästa APS-sensorerna som finns på marknaden idag!

Jag skulle dock vilja se att råfilerna var orörda när man sätter brusreduceringen till lägsta läget (avstängt finns inte som val??!). Hoppas detta kommer i en fw-uppdatering, Sony har ju gjort sånt innan.

Det var ju väldigt vad den kommentaren bet, tydligen. Jag sade att A77, OM den är bättre än 16MP-varianterna [utan fast spegel, dvs inklusive NEX5N och A580] så är det med så lite att det inte är synbart.

Men det finns annat som kan göra det värt att köpa kameran - trots att den "bara" är lika bra som de bästa APS-sensorerna som finns på marknaden idag!

Jag skulle dock vilja se att råfilerna var orörda när man sätter brusreduceringen till lägsta läget (avstängt finns inte som val??!). Hoppas detta kommer i en fw-uppdatering, Sony har ju gjort sånt innan.

Jodå är allt medveten om Att Nikon är ena jäklar att hantera brusredusering + andra lösningar då som bland annat Mikael nämner fram till färdig bild.

Samtidigt så har Sony förbättrats sig markant fram till A580, endast 0,6 mindre DR än D7000 ( DX0 ) och av flera testare anses ligga ganska så nära dom övriga. Där då K5 anses att ha lyckats extra bra, fast skillnaderna där inte är så stora.

Om Nikon nu hämtar lösningar från dom dyrare modellerna för att lyckas mera maximalt med 24,3 Mp-sensorn, så kan också en D400 hamna i andra prisklasser än vad A77 huserar.

Så klart så förväntade jag mig att när Sony nu valde att smacka på med 24Mp, så vill man tro att Sonyingenjörerna även dom har snappat upp att vissa skillnader trots allt fans mellan modellerna under 2010. Nu handlar det om en SLT-modell som blott är av andra generation från Sony så jag trodde nog inte att några fantasiegenskaper skulle uppenbara sig.

Förhoppningen låg väl mera att SLT skall krypa närmare DSLR, vad gäller hanteringen av Iso-egenskaper. Jag vill också gärna tro att justeringar kommer att göras med A77, dom borde redan ha snappat upp reaktioner när dom släppte dessa tidiga exemplar av A77, leveranserna av den startar inte förrän om C:A 6 veckor räknat från den 24 aug.
/Bengt

Men utdömd, nej.

//Lennart

Iakttagelser som sagt under vissa premisser, genom Raw Therapi som samtidigt på sin hemsida gick ut med varningen att inte vara fullt optimerat mot A77.

Lite synd att Canon/Nikon dröjer med sina släpp, intressant om Canon kan öka 2 steg i DR och behålla höghastigheten samtidigt som minst 24Mp skall hanteras. Anser nog att trycket ligger lite högre på dessa veteraner än på A77.

Lite tillägg i efterhand. Jag tror inte att kommande Nikon kommer att få DR-tal på över 16ev, eller att dom redan skulle kunna behålla dom högre DR:en högre upp på Iso-skalan.

Så fort går det inte, den nya 16Mp var duktig upp till Iso 400 sedan jämförbar med 7D, 16Mp har inte heller på alla kameror höjt upplösningssiffrorna så det är värt att hurra för, i alla fall jämfört med den gamla 12mp-sensorn hos Nikon. Där tog Sony ett steg redan med 14Mp hos SLT-A33. så vad gäller upplösning har Sony-kamerorna lyckats bra åtminstonde i mitten av optiken.

/Bengt.

Förhoppningen låg väl mera att SLT skall krypa närmare DSLR, vad gäller hanteringen av Iso-egenskaper. Jag vill också gärna tro att justeringar kommer att göras med A77, dom borde redan ha snappat upp reaktioner när dom släppte dessa tidiga exemplar av A77, leveranserna av den startar inte förrän om C:A 6 veckor räknat från den 24 aug.
/Bengt

Tror det blir svårt att överbrygga det faktum att samma sensortyp i en SLT får styva 1/3-½ EV mindre ljus jämfört med en vanlig dslr.

Som tidigare refererats så är ger samma sensor i 2 olika kameror inte automatiskt samma slutresultat.
D3x har iofs samma sensor som A900, men får bättre resultat i många situationer p g a att Nikons sensorpaket försetts med ett extra pålägg av microlinser.

För mig är A900 "good enough" men gör Nikon samma sak på APS-C-sensorn från Sony med 24MP och därtill inte handikappar sig med en ljustjuv som en fast spegel utgör så tror jag förutsättningarna är minimala att A77 skulle få lika goda prestanda som en Nikon med samma sensor.

Men A77 har många andra egenskaper och tillägget i Nikons sensorpaket kostar väl ganska mycket mer i produktionskostnad.

Så A77 kan mycket väl bli "good enough" för många till den slanten. Dock känns det långt ifrån optimalt om brusreduceringen inte kan stängas av ens vid basiso. I så fall har nog Sony begått ett misstag eftersom jag på goda grunder antar att kundkretsen förväntar sig mycket hög detaljering av en 24MP-sensor.

Men det kanske fixas via en FW-upgr, som Joakim antyder. Tror dock det är angeläget att den ändringen görs innan de första kundexemplaren börjar distribueras.

Slutligen så är en 1/3 EV (lite drygt) inte så mycket att hänga upp sig på, men skillnaden mellan 16 och 24 MP är inte såå dramtisk som många verkar tro. Vi har sett det innan: Skillnaden mellan 10 och 15 MP har knappt varit synbara och ju högre upp på MP-skalan vi kommer desto mindre skillnad.

Proportionerligt så är skillnaden mellan 16 och 24 MP inte större än skillnaden mellan 4 och 6 MP. Men steget mellan 4 och 6 märks mer än mellan 16 och 24. Och lägger vi därtill betydelsen av signalhantering och andra faktorer som minskat ljusinsläpp så...tror jag att folk väntat sig för mycket.

Ändå kan A77 ssv var "bra nog".

//Lennart

För den som vill känna på den så finns den på IFA-mässan i Berlin just nu.
Fick några trevliga sekunder med den. 300/2.8 och monterad på stativ.
Ruskigt snabb! 12 bilder/sek fick a900 bredvid att känns seg och gammal ... :)
Efter de 13 bilder tog det roliga slut dock, fortsatte man hålla avtryckarn ner gick den ner till typ 2 bilder/sek. Släppte och väntade en sekund så var den redo igen.

Visste inte hur jag skulle starta EVF:en så den kan jag inte säga något om.

Även om jag tycker det ibland är lite förvirrande så inser jag att jag allt oftare har samma syn som du Lars på allt fler plan. Kanske polemiserar detta inlägg du skrev ännu mer med Per än med Göran som verkar tro att bara för att "bra teknik är bra teknik", att man då med någon sorts automatik skulle vara hemma med en marknadssucce. Få saker kan vara mer felaktigt än det påståendet.

Det är tvärtom nästan aldrig "state of the art" som vinner på marknaden utan snarare "good enough" och det som anses prisvärt av konsumenterna. "State of the art" omfamnas av alla - tills det är dags att betala i kassan. Då väljer den stora massan det som uppfattas som mest prisvärt d.v.s. mest upplevd (alt inbillad) nytta för pengarna.

.

Förvirrande varför, Sten-Åke?

Vi är båda säkert lika unga (?), med en erfarenhet från den tekniska utvecklingen, som ingen tonåring har idag, det ger perspektiv.
"State of the art" har ofta blivit en förlorare, precis som du skriver, "good enough” ger mest för pengarna, det gäller inom alla områden, inte bara inom fotografin.

APS film kassett till APS kameror, är det bekant?
Strålande idé, kom i slutet av 90-talet, var på marknaden i ungefär tio är, borde ha kommit flera år tidigare, för ha haft chansen, att kunna etablera sig.
Kom alltså alldeles för sent, i den tekniska utvecklingen, det digitala låg runt hörnet ….

Småbildsfilm (24x36mm) var dominerande, i den anologa världen.
FF i den digitala fotovärlden, med motsvarande yta för att registrera ett motiv, är inte i närheten av en dominans idag.

Min nya leksak, ja va tror du, en Sony HX9C, har en kapacitet till perfekta bilder, jag knappast hade trott, något bättre än min några år gamla Canon G9.

Ta en film, från den analoga tiden, som exempel, med samma storlek, som bildsensorn i HX9V, det resultatet hade aldrig kunna matcha, bildresultatet från den digitala bildfilen.
Om inte kamerorna med FF bildsensorer blir mycket kompaktare, än dagens lådor, kommer de att bli en liten nisch, fortfarande.

Det ständiga intresset för bästa upplösning och dynamik, när det gäller nya systemkameror, ofta diskuterat på många forum, inte bara på FS Forum, faller platt när en liten kompakt, för några tusen lappar ger perfekta bilder hos miljoner användare, upp till förstoringar 18x24cm.
Vem behöver större förstoringar?
Inte konsumenten iaf!
Ibland en sk. meterförstoring för ett väggmontage, ja, det klarar även en avancerad

Iakttagelser som sagt under vissa premisser, genom Raw Therapi som samtidigt på sin hemsida gick ut med varningen att inte vara fullt optimerat mot A77.

Lite synd att Canon/Nikon dröjer med sina släpp, intressant om Canon kan öka 2 steg i DR och behålla höghastigheten samtidigt som minst 24Mp skall hanteras. Anser nog att trycket ligger lite högre på dessa veteraner än på A77.

Nej, inte genom RT. Via DCraw och Emils Amaze (jag provade även lite andra algoritmer), och med en färgprofil framtagen med IR's testbilder (de har en CC24 med i geometritestbilden).

Sensorrengöring? En fotograf jag då och då haft mailkontakt med (Per-Erik Snögren) är intresserad av att skaffa en A77, men undrar om jag visste hur sensorrensgöring går till på en sådan. Vet att det går att mentera bort en del (vilket visats i ett test där fast spegel skulle orsaka mer CA). Men jag blev honom svaret skyldig. Någon som vet exakt?. Själv antar jag att det finns ett menystyrt rengöringsläge.

//Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar