Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Alla ska ha klart för sig att jag sedan nästan tio år arbetar med pryltester (bland annat av fotogrejer) i en rad tidningar, allihop sådana med annonser, dvs sådana tidningar som R & R anser är korrupta. Så ni får väl se mitt inlägg som ett utslag av sårad fåfänga eller något liknande :)

Risken att någon tidskrift skulle låta annonser påverka testresultat ser jag nästan obefintlig.
Extrem få är de journalister som inte skulle skrika högt om en redaktör kom med så skammliga förslag. Extremt få är de dessutom redaktörer som inte skulle skrika högt om de fick order om något sådant från ledningen.

Det är en populär konspirationsteori bland en del grupper som förmodligen inte har någon koll på hur tidningar och journalistik fungerar.

Jag är av den åsikten att det går att ta fantastiska bilden med vilket kamerafabrikat som helst i de flesta fall och vid f:8 också med de flesta objektiv. Det är vid ytterligheter som det kan skilja mer eller mindre, men utvecklingen går ju fortfarande framåt, men i en lugnare takt nu än för ett antal år sedan. Fabrikanter och försäljare vill ju få oss att tro att vi "måste" ha det senaste för att lyckas, men det lyckades ju ändå mycket väl redan tidigare.

Risken att någon tidskrift skulle låta annonser påverka testresultat ser jag nästan obefintlig.
Extrem få är de journalister som inte skulle skrika högt om en redaktör kom med så skammliga förslag. Extremt få är de dessutom redaktörer som inte skulle skrika högt om de fick order om något sådant från ledningen.

Det är en populär konspirationsteori bland en del grupper som förmodligen inte har någon koll på hur tidningar och journalistik fungerar.

En nackdel dock är att dom flesta testare är ägare av en Canon/Nikon i sitt privata liv, samtidigt som dom ofta är entusiaster och tar rusktigt mycket bilder under ett år.

Dom behärska sina kameror och kan sina Nikon/Canon utan och innan, dom kan hänga upp och ner i en kolkällare med förbundna ögon och hitta blixtsnabbt varenda knapp på sin kamera.

Dom är så otroligt vana vid sina kameror och blir då givetvis experter på sin egen modell, kommer det då en ny Pentax där knapparna inte har samma placering, där greppet är annorlunda, där menyhantering är annorlunda, så är ju frågan om 14 dagar räcker igentligen för att bli hyggligt bekant med modellen.

Och den tiden räcker självfallet inte till, en sak är att man även vänjer sig vid en kamera som kanske inte är så bra vad gäller ergonomi eller hantering, för vi är så anpassningsbara av naturen och blir även vana vid att använda saker som kunde vara betydligt bättre, vi ser det daglingen på våra jobb om inte annat.

Kanske skulle Fotos redaktör rycka D300 från Christian Nilsson tillika G7an och säga nu får du ta hem Pentax Nya K6 istället och Olympusens nya modell, ock köra privat med dom under året, en annan testare på Foto får göra samma sak och lämna in sin 7D och ta hand om fujis nya modell.

Men det går så klart inte att göra så, men en gång gjorde Foto en stor omtest under en intensiv vecka med dom 5 stora, som då fick en andra testgenomgång, och dom upptäckte då mycket mera vad modellerna kunde. men en sådan test kostar på och kan inte göras för ofta, men den var väldigt bra, den bästa test som Foto någonsin gjort.

//Bengt.

Vad jag vet så äger inte Christian på FOTO någon systemkamera överhuvudtagit och enl 2/12 numret skaffade han en kompakt av märket Fuji. Man kan nog ha rätt att kritisera tester men är det inte så, "handen på hjärtat" att man själv är än mer färgad än vad testarna kan tänkas vara.

Hej

Hur står sig A77 mot A550 när det gäller ISO ?
Går det att redogöra hur mycket bättre/sämre den är här?

Daniel

Vad jag vet så äger inte Christian på FOTO någon systemkamera överhuvudtagit och enl 2/12 numret skaffade han en kompakt av märket Fuji. Man kan nog ha rätt att kritisera tester men är det inte så, "handen på hjärtat" att man själv är än mer färgad än vad testarna kan tänkas vara.

Ja det var märkligt måste säga att Nilsson inte äger en systemare, jag han övervägde länge om han skulle ta G12 eller Fuji, Nilsson gjorde nog ett genombrått där under en viss vånda kan jag tänka.

Men min inlägg handlade inte om att DET ÄR FEL att Nilsson eventuellt då använder någon av Världens mest köpta kamera-modeller, det går väl 20 köpta 7D på en Pentax K5 som exempel.

Men att det har betydelse vid tester tycker jag framstår som mycket logiskt, och det är väl förmodlingen normalt då Canon säljer mer än tiofallt än många andra märken.

Jag heter också Lennart. Har aldrig upplevt A77:s EVF som mörk inomhus. Tvärtom så är den så ljus att det vid mörkare förhållanden nästan lurar en. Det finns för övrigt ljusstyrkereglering så varhusexemplaret kanske inte var ställt i standardläge.

Mörkare än vanlig OVF blir den däremot i starkt solljus. Det gör inte så mycket. Vad som dock kan vara lite störande är att då flera mörkare mellantoner inte riktigt separeras från varandra.

//Lennart

NEX 7 supporten (skojar bara): Det kan man ställa om om man vill och det gjorde jag på min semester (då det var ljust och jag hade exponeringskompensation satt på -1EV- då blev allt nästan svart) när jag irriterade mig på det eländet. Det finns en funktion i menyerna där man kan stänga av detta. Gå till "Live View" och välj "Setting Effect Off". Ni får leta på svenska själva.

Man kan nog ha rätt att kritisera tester men är det inte så, "handen på hjärtat" att man själv är än mer färgad än vad testarna kan tänkas vara.

Folk som regelbundet testar kameror blir snabbt vana vid att lära sig en ny kamera. Du har förmodligen alldeles rätt i att de flesta systemkameraägare är mer enkelspåriga än testarna på t.ex. FOTO och Dpreview.

Folk som regelbundet testar kameror blir snabbt vana vid att lära sig en ny kamera. Du har förmodligen alldeles rätt i att de flesta systemkameraägare är mer enkelspåriga än testarna på t.ex. FOTO och Dpreview.

Jo, det är nog så. När jag jobbade med biluthyrning så lärde man sig köra olika bilmodeller direkt. Numera när man sitter i sin egen bil 99% av tiden så blir den inte lika självklart att anpassa sig efter en annan bils lite annorlunda koppling, knapp-placering osv.

Det kan ta 10 minuter att vänja sig fullt ut med kopplingen i stället för att det sitter när man kommit till trean första gången. På den tiden började man ju vänsterbromsa efter 10 minuter ;-)

Jo, så är det definitivt. Grundläggande funktioner hittas snabbt, men sedan skiljer sig menyer åt. Här har vi sett ett par exempel på hur testare (antagligen p g a tidsskäl) inte hittat funktioner i underliggande menyer; Funktioner som man sedan vid redovisningen saknat och sedan satt ett minus för.

Sedan (och detta har en van testare verifierat för mig) är det svårt att sätta sig in hur olika AF-system arbetar. Gäller framförallt hur stora AF-areorna är i verkligheten vs markeringarna för resp AF-punkt är.

Men jag är helt säker på att man snabbt hittar bästa parametrarna för exv bildkvalitet, DR, NR , Iso.
De flesta använder ACR för att jämföra rawfiler från olika kameror. Låter bra i teorin, men ibland har inte ACR hunnit med en tillräckligt optimerad uppdatering för en kamera som ska testas. Vissa testare påpekar detta, andra inte.

Slutligen har vi problemet med objektiv. Önskvärt vore att varje kameramärke testades med samma objektividivid. Nu är detta svårt att ordna. Men man kan ju ta exv ett Sigmaobjektiv av hög klass med fattning för alla märken och ha en uppsättning av dem som kalibrerats så lika det bara går.

Men, att vana testare snabbare än andra lär sig ny kamera stämmer säkert klockrent. Sedan tror jag att det är helt befängt att komma med konspirationsteorier typ att "testare är köpta". Det påståendet har setts alltför många gånger i olika trådar på FS.

//Lennart

Jo, så är det definitivt. Grundläggande funktioner hittas snabbt, men sedan skiljer sig menyer åt. Här har vi sett ett par exempel på hur testare (antagligen p g a tidsskäl) inte hittat funktioner i underliggande menyer; Funktioner som man sedan vid redovisningen saknat och sedan satt ett minus för.

Sedan (och detta har en van testare verifierat för mig) är det svårt att sätta sig in hur olika AF-system arbetar. Gäller framförallt hur stora AF-areorna är i verkligheten vs markeringarna för resp AF-punkt är.

Men jag är helt säker på att man snabbt hittar bästa parametrarna för exv bildkvalitet, DR, NR , Iso.
De flesta använder ACR för att jämföra rawfiler från olika kameror. Låter bra i teorin, men ibland har inte ACR hunnit med en tillräckligt optimerad uppdatering för en kamera som ska testas. Vissa testare påpekar detta, andra inte.

Slutligen har vi problemet med objektiv. Önskvärt vore att varje kameramärke testades med samma objektividivid. Nu är detta svårt att ordna. Men man kan ju ta exv ett Sigmaobjektiv av hög klass med fattning för alla märken och ha en uppsättning av dem som kalibrerats så lika det bara går.

Men, att vana testare snabbare än andra lär sig ny kamera stämmer säkert klockrent. Sedan tror jag att det är helt befängt att komma med konspirationsteorier typ att "testare är köpta". Det påståendet har setts alltför många gånger i olika trådar på FS.

//Lennart

Om man är nyförälskad i en partner är man också mycket förlåtande, åtminstonde till en början, partnern kan också vara en dyr efterlängtad nyinköpt kamera-:)-:)-:)

Ja det är imponerande att en person som använt samma märke i många år, inte har det minsta problem med en en helt ny modell. På en vecka hittade Aspman lösningar med A77 som DPreview eller Foto aldrig upptäckte. Men dom som läser mina inlägg vet att jag håller Foto mycket högt som testare.

Sedan reagerar jag mycket starkt på att vid minsta lilla kritik till en kameramodell som tydlingen en del har under kudden när dom sover, skall utrymma till fanatism och konspirationsteorier,så illa är det sällan.

Att vara van vid en kameramodell har varit uppe otagliga gånger på dessa fotosidor, så det är många som har villat diskuterat detta. R&R måste väl också vara vana då vid åratal av tester.

Men förmodlingen så är det väl så, att dom lär sig riktigt snabbt, det räcker nog med några dagar så är det klart. Brutus Östling lär sig nog 1DX på en förmiddag trots 61 AF-punkter.

När man kan det hittar man knapparna i mörker och kan manövrera i kyla med tunna handskar på. Det tar sin tid och handboken hjälper till så att man inte missar så mycket.

Om man är nyförälskad i en partner är man också mycket förlåtande, åtminstonde till en början, partnern kan också vara en dyr efterlängtad nyinköpt kamera-:)-:)-:)

Menar du en Nikon D800 ?
A77 på dig Bengt !

Man är väldigt förälskad i början detta kallas för Passion.
Passion, lidelse, kan betyda stark förkärlek till någonting, till exempel att man har passion för ett ändamål, en sak ex. Nikon D800, en person, en förändring eller en åsikt.

Passionfrukt är gott och ger livet en mening.
Mvh. /Lennart Erik Edlund

Om det gäller en lite dåligt kalibrerad kvinna som bakfokuserar, javisst.;) Gäller det en kamera (A77 eller D800 )eller objektiv som inte uppfyller specarna blir det obönhörligen retur.

//Lennart

Jag tror heller inte ett spår på att en Canon eller Nikon-ägare till testare inte skulle fixa att hitta Sony-kamerors grundläggande funktioner men ni ska inte vara säkra på att han fixat att förstå hur kamerans alla funktioner och inställningar funkar utan att kolla en sväng i manualen. Jag har berört det förr och vet av egen erfarenhet att vissa saker helt enkelt inte är aktiverade by default, så då hittar man inte nödvändigtvis dessa bara genom att snubbla omkring i kameran lite på måfå. Även om dagens manualer är urusla till Sony, så blir man säkert varse detta fenomen med att man faktiskt kan ha svårt att hitta en del funktioner och förstå inställningarna om man exv. läser Gary Friedmans E-books. Då om inte förr.

I övrigt finns det andra förklaringar också till att Sony har sågats till och från. När A700 testades i Kamera&Bild när det begav sig så klagade man på att den saknade topdisplay. Man klagade även på att Sony använt det utrymmet där displayen normalt brukar sitta på C&N till att lägga en del direktknappar. Det var uppenbarligen den testaren inte van vid och det var inget som föll honom på läppen åtminstone. Det är väl inget konstigt med det. Alla har sina utgångspunkter och preferenser men att uttala att en kamera som A700 inte skulle kunna vara ett val för en entusiast eller proffsanvändare för att den saknade toppdisplay är ju mer tveksamt tycker åtminstone jag.

Om man har en bakdisplay som är helt full med all info man kan tankas behöva, så är det ju inte säkert att alla användare blir särskilt upphetsade för att toppdisplay saknas. För mig är den något antikvariskt som finns kvar sedan den analoga tiden när det inte fanns någon stor bakdisplay. Jag har ju aldrig känt att jag saknat den. Idag kan man dessutom på de flesta moderna DSLR:er vika upp skärmen så att man ser den uppifrån. Man får ju då en yta som är mångdubbelt så stor som toppdisplayen. Jag har svårt att se den saknaden. SLT-kameror såsom A65 och A77 kan ju dessutom visa precis samma info som på bakdisplayen som overlay i EVF-sökaren och samma sak går t.o.m. på en CSC-kamera som NEX. Jag fattar inte att en toppdisplay har blivit en sådan "proffsmarkör" att inte ens Sony vågar utelämna den numera då man uppenbarligen är rädda för att deras kameror ska sågas bara på denna detaljen som skedde med A700 för ett antal år sedan.

Det jag tycker att testare ska vara lite mer öppna för är ju när det finns olika sätt att tillgodose samma problem. Låt mig ta ett annat exempel. I en del fall kan det anses vara en viktig sak att en kamera ger möjlighet att byta mattskiva som hjälp för manuell fokusering, men det är ju lite "old school". Man skulle ju kunna tänka sig att även en OVF (vanlig optisk sökare) begåvades med en overlayfilm som kan visa peaking och fucusing aid som i A77 och övriga moderna Sony-kameror. Vad ska man med en gammal mattskiva då? Det är ju hedenhös i sammanhanget. Det bara måste komma den typen av overlayer även i optiska sökare i alla segment framöver. Något annat vore konstigt.

Senast ändrad:
Om det gäller en lite dåligt kalibrerad kvinna som bakfokuserar, javisst.;) Gäller det en kamera (A77 eller D800 )eller objektiv som inte uppfyller specarna blir det obönhörligen retur.

//Lennart

... men om hon är dåligt kalibrerad kan det ju faktiskt vara så att hon fokuserar på en annan kille istället för dej. Skulle du behålla henne ändå, med tanke på hur kategorisk du är när det gäller objektiven ?

... men om hon är dåligt kalibrerad kan det ju faktiskt vara så att hon fokuserar på en annan kille istället för dej. Skulle du behålla henne ändå, med tanke på hur kategorisk du är när det gäller objektiven ?

Nä helt objektiv är nog inte Lennart A här vad det gäller fel kaliberade fruntimmer. Men Objektivet Sigma 100-300 F/4 EX DG APO är nog väldigt skön att hålla i tycker kvinnan och fokuserar på Sigmas helt lyckade satsning och den refflade ytan som ser så fin ut !

Ja och så var det detta med A77 !
Mvh. /Lennart Erik Edlund

Senast ändrad:
Ja det är imponerande att en person som använt samma märke i många år, inte har det minsta problem med en en helt ny modell. På en vecka hittade Aspman lösningar med A77 som DPreview eller Foto aldrig upptäckte. Men dom som läser mina inlägg vet att jag håller Foto mycket högt som testare.

Jag tror att testare sällan har en hel vecka på sig med den kamera de ska testa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar