Risken att någon tidskrift skulle låta annonser påverka testresultat ser jag nästan obefintlig.
Extrem få är de journalister som inte skulle skrika högt om en redaktör kom med så skammliga förslag. Extremt få är de dessutom redaktörer som inte skulle skrika högt om de fick order om något sådant från ledningen.
Det är en populär konspirationsteori bland en del grupper som förmodligen inte har någon koll på hur tidningar och journalistik fungerar.
En nackdel dock är att dom flesta testare är ägare av en Canon/Nikon i sitt privata liv, samtidigt som dom ofta är entusiaster och tar rusktigt mycket bilder under ett år.
Dom behärska sina kameror och kan sina Nikon/Canon utan och innan, dom kan hänga upp och ner i en kolkällare med förbundna ögon och hitta blixtsnabbt varenda knapp på sin kamera.
Dom är så otroligt vana vid sina kameror och blir då givetvis experter på sin egen modell, kommer det då en ny Pentax där knapparna inte har samma placering, där greppet är annorlunda, där menyhantering är annorlunda, så är ju frågan om 14 dagar räcker igentligen för att bli hyggligt bekant med modellen.
Och den tiden räcker självfallet inte till, en sak är att man även vänjer sig vid en kamera som kanske inte är så bra vad gäller ergonomi eller hantering, för vi är så anpassningsbara av naturen och blir även vana vid att använda saker som kunde vara betydligt bättre, vi ser det daglingen på våra jobb om inte annat.
Kanske skulle Fotos redaktör rycka D300 från Christian Nilsson tillika G7an och säga nu får du ta hem Pentax Nya K6 istället och Olympusens nya modell, ock köra privat med dom under året, en annan testare på Foto får göra samma sak och lämna in sin 7D och ta hand om fujis nya modell.
Men det går så klart inte att göra så, men en gång gjorde Foto en stor omtest under en intensiv vecka med dom 5 stora, som då fick en andra testgenomgång, och dom upptäckte då mycket mera vad modellerna kunde. men en sådan test kostar på och kan inte göras för ofta, men den var väldigt bra, den bästa test som Foto någonsin gjort.
//Bengt.