ANNONS
Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man är nyförälskad i en partner är man också mycket förlåtande, åtminstonde till en början, partnern kan också vara en dyr efterlängtad nyinköpt kamera-:)-:)-:)

Du kommer kanske ihåg Hasse&Tage:
- "Vi kan ju låtsas att vi är gifta", sade kvinnan.
- "Ja då kan du gå och hämta ditt jävla täcke själv", svarade mannen som då inte tyckte han måste vara så fin i kanten längre när han liksom hunnit med bussen (om jag inte missminde mig).

Om mannen just skaffat en ny A77:a (eller för den delen D800), så kanske hon istället irriterat säger: "Nä, du kan gå och lägga dig med din jävla A77 (alt. D800) istället"! (just innan hon släcker nattlampan och stoppar in öronpropparna så att hon slipper höra när du bränner av 20 bilder gång på gång med ditt snabbaste seribildtagningsläge aktiverat).

Om det gäller en lite dåligt kalibrerad kvinna som bakfokuserar, javisst.;) Gäller det en kamera (A77 eller D800 )eller objektiv som inte uppfyller specarna blir det obönhörligen retur.

Nu tycker jag att du är lite väl kategorisk, Lennart. Huruvida det blir retur eller inte beror väl på ens preferenser ...?

I båda fallen. :)

Nä helt objektiv är nog inte Lennart A här vad det gäller fel kaliberade fruntimmer. Men Objektivet Sigma 100-300 F/4 EX DG APO är nog väldigt skön att hålla i tycker kvinnan och fokuserar på grovheten och den refflade ytan som river gott !

Ja och så var det detta med A77 !
Mvh. /Lennart Erik Edlund

Akta dig! Nu riskerar du att bortmodereras från FS för grov misconduct eller vad det heter. Folk kommer kasta sig över rapport-knappen och kräva uppsträckning av forumet och rött kort. :)

Akta dig! Nu riskerar du att bortmodereras från FS för grov misconduct eller vad det heter. Folk kommer kasta sig över rapport-knappen och kräva uppsträckning av forumet och rött kort. :)

Ja Tack för varningen Sten-Åke man svävar ut ibland lite för oroväckande högt i sina planer att få en stänkare när Martin Beck bara dricker Calvados.
Fin putsade lite på texten så ska väl inte fantasin dra iväg för mycket hoppas jag.

Nu tycker jag att du är lite väl kategorisk, Lennart. Huruvida det blir retur eller inte beror väl på ens preferenser ...?

I båda fallen. :)

Jomen, jag menade att det gör mig inget om kvinnan bak- eller framfokuserar p g a dålig kalibrering. Det handlar ju inte om en olinjär zoom. En kvinna (eller man, eftersom du nämner olika preferenser) kan ju bättra sig med tiden så där behövs ingen retur. Triklskande objektiv/kameror däremot är definitivt returobjekt för mig.

Näh, nu har Edlund dragit in refflade telezoomar i diskussionen också. Om damen ifråga skulle föredra sådana istället för mig skulle jag nog tappa fattningen. (inte objektivfattningen). Det här börjar så smått likna liiiite OT.

För att räta upp tråden lite måste jag ställa frågan. Vilket är femininum resp maskulinum? Kamerahuset eller objektivet?

Jag blev orolig över detta spörsmål efter att Mats Lillnor publicerat en bild av sig själv i A850-tråden där han ligger i sängen och kramar ett Zeiss 16-35/2.8 SSM. Jätteorolig, faktiskt eftersom han sålde det till mig en kort tid efter.

Noterar nu när jag letar i den tråden att bilden i inlägg 53 från Mats verkar vara "bortmodererad". Platonisk kärlek mellan fotograf och hans utrustning får tydligen inte heller visas längre.

Jo, som jag sagt tidigare så är A77 en alldeles utmärkt kamera.

//Lennart

Senast ändrad:
Jomen, jag menade att det gör mig inget om kvinnan bak- eller framfokuserar p g a dålig kalibrering. Det handlar ju inte om en olinjär zoom. En kvinna (eller man, eftersom du nämner olika preferenser) kan ju bättra sig med tiden så där behövs ingen retur. Triklskande objektiv/kameror däremot är definitivt returobjekt för mig.

Näh, nu har Edlund dragit in refflade telezoomar i diskussionen också. Om damen ifråga skulle föredra sådana istället för mig skulle jag nog tappa fattningen. (inte objektivfattningen). Det här börjar så smått likna liiiite OT.

För att räta upp tråden lite måste jag ställa frågan. Vilket är femininum resp maskulinum? Kamerahuset eller objektivet?

Jag blev orolig över detta spörsmål efter att Mats Lillnor publicerat en bild av sig själv i A850-tråden där han ligger i sängen och kramar ett Zeiss 16-35/2.8 SSM. Jätteorolig, faktiskt eftersom han sålde det till mig en kort tid efter.

Noterar nu när jag letar i den tråden att bilden i inlägg 53 från Mats verkar vara "bortmodererad". Platonisk kärlek mellan fotograf och hans utrustning får tydligen inte heller visas längre.

Jo, som jag sagt tidigare så är A77 en alldeles utmärkt kamera.

//Lennart

Ja det var väl en himla tur jag inte drog in knottriga objektiv iaf.
Fast just detta med objektiv bedömning av ett objektiv känns viktigt just nu för jag måste bestämma mig för vilket jag ska inköpa tillsammans med framtidens kamera hus.
Annars tar man inte så många bilder eftersom jag byter system och därmed ej har några alls.
Kan ej invänta A99 när man inte ens vet lanserings datum.

Men en A77 blir det nog inte när FF var insteget redan 1966 och svårt att glömma.

Vad jag vet så äger inte Christian på FOTO någon systemkamera överhuvudtagit och enl 2/12 numret skaffade han en kompakt av märket Fuji. Man kan nog ha rätt att kritisera tester men är det inte så, "handen på hjärtat" att man själv är än mer färgad än vad testarna kan tänkas vara.

Se där, till och med bättre än jag trodde.
Finns nog flera som kunnat ta gift på att Christian ägde en CaNikon eller flera :)

Se där, till och med bättre än jag trodde.
Finns nog flera som kunnat ta gift på att Christian ägde en CaNikon eller flera :)

Han hade tidigare Canons G-modeller enl. sina skriverier. Jag har prenumerert på FOTO under många med lite uppehåll, nu blir det troligen ett uppehåll framöver, det har blivit för mycket att bära till åtevinningen och för lite pension att inkassera på senare tid.

Lennart; har du lite exempelfoton som du kan dela med dig av från 77 + 100-300 nu? Jag kan härbärgera lite råfiler om det är så...

Tycker själv det är en fantastisk glugg (för sitt pris!) - men jag har bara kört den ordentligt på mer lågupplösta kameror.

Lennart; har du lite exempelfoton som du kan dela med dig av från 77 + 100-300 nu? Jag kan härbärgera lite råfiler om det är så...

Tycker själv det är en fantastisk glugg (för sitt pris!) - men jag har bara kört den ordentligt på mer lågupplösta kameror.

Jag kan inte maila hela rawfiler dessvärre. Min e-post slår stopp vid sändning över 10 Mb. Jag kan förvisso skicka filer som bara gått igenom ACR och därefter konverterats till jpeg. Och då menar jag ACR default med nollad NR. Kan ju ge en viss vägledning om inte annat.

Ska försöka ta mig tid till detta under dagen/kvällen om det passar. Jag har mest ägnat mig åt körning på 300mm vid f/4. Men även med nedbländning.

//Lennart

Att: Joakim

Har skickat 6 st filer. De är bara dragna genom ACR default och av karaktären Point and Shoot. har inte korrigerat färger eller skärpt (utom en av gammal vana- föreställer ett torn på sniskan). Finns exempel på med och utan TC 1,4x. Exif läser inte av när TC är monterad så jag har textmarkerat det på filen. Isospannet ligger mest 400-800, men det slank med någon iso 100-fil också.

De är precis så fula som jag antar du vill ha dem. Jag våndades när jag inte fick bearbeta vissa av dem mer. Ändå sitter skärpan avsevärt bättre än med G 70-400SSM och några snäpp bättre än med 150-500- zoomen jag lånade av Mats. AF-metod är bara AF-S. Ville testa hur pass säkert objektivet fokuserade med AF.

Slit dem med hälsan och skulle ohälsa uppstå av betraktandet så har ni bra primärvård i den regionen du bor. Här uppe kan man hugga sig med en yxa och få svaret: "Det är inte akut, det hände ju för 10 minuter sedan. Vänta tills imorgon och kontakta din vårdcentral som inte har någon läkare för tillfället. men här är lite trevlig broschyr till Fonus. Och var snäll och torka upp blodet efter er."

//Lennart

Slit dem med hälsan och skulle ohälsa uppstå av betraktandet så har ni bra primärvård i den regionen du bor. Här uppe kan man hugga sig med en yxa och få svaret: "Det är inte akut, det hände ju för 10 minuter sedan. Vänta tills imorgon och kontakta din vårdcentral som inte har någon läkare för tillfället. men här är lite trevlig broschyr till Fonus. Och var snäll och torka upp blodet efter er."

//Lennart

http://youtu.be/ZRR8GOeIiIg

Jag tror att testare sällan har en hel vecka på sig med den kamera de ska testa.

Jag mins att Nilsson ( Foto ) berättade om Nikon D300 att den var så fullspecad med inställningar, så efter 3-4 veckor så upptäckte han nya inställningar, är det inte så faktiskt att Herr Nilsson ibland tar med sig testobjektet på sina semesterresor, passar det in på lämpligt vis så får nog en del kameror hänga med på längre undersökningar.

D300 var en mindre sensation som damp ner med sina överraskande 51 autofokuspunkter, så visst krävde den modellen lite extra uppmärksamhet. inga fel med det.

//Bengt

Bah!!!!

Nu blev jag på sådant där Mats-humör (som han var i förra veckan). Var inne på MM i Växjö och blev bara så trött! Skulle bara titta in samt handla några enklare tillbehör.

Inte fanns det till Sony eller Pentax, men i överflöd till Nikon och Canon. Tja, det kunde man ju räknat ut med bakdelen.

Kollade kamerorna: Några gamla utgångna NEX-5/3 samt en ensam A55 samt en NEX-5n var hela arsenalen.

Gluggar: Hittade några ensamma plastbitar samt 2 billiga "pirater". I övrigt gick det att vada i Canon- och Nikonobjektiv. Även från tredjepartstillverkare

Det enda positiva var väl att jag fick reda på att de hade sålt de NEX-7, A77 och A65 de fått hem tidigare.

Men sedan bara denna svada om Canons nya 1Dx och 5DMkIII som ska frälsa alla fotografer.

Nåja, man får vara glad för det lilla. Ett tidigare elektronikladebesök hos "The Electric Giant" ledde till att jag frågade om man hade några Sonytillbehör.
- Jajamänsan sa expediten, men TV-avdelningen ligger där borta till vänster.

Sony måste ta ett ansvar mot sina kunder och åka ut till ÅF och göra presentationer/demonstrationer för kunder och marknadsföra sig på ett mer aktivt sätt. Inte på det viset som riksdagen planerar och tänker i tron att Sverige slutar vid Hammarbyslussen i söder och nånstans på Tranebergsbron åt andra hållet. Det finns stora affärer även utanför 08-området.

Måste man beställa allt på nätet?

Jag funderar ibland skarpt på att börja knyppla.

//Lennart

D300 var en mindre sensation som damp ner med sina överraskande 51 autofokuspunkter, så visst krävde den modellen lite extra uppmärksamhet.
//Bengt

Med betoning på "mindre". Den är så omodern idag om man får tro vissa ÅF (som inte råkar ha den i lager) att den platsar på en loppmarknad eller i skräplådan i en antikvitetsaffär. Min A900 tror vissa ÅF att jag fått av någon arkeolog som grävt ut en stenåldersby.

Ja, jag är en liten aning ironisk.

Nu har jag läst mig trött på D800 vs 5DMkIII-tråden. 2 läger som försöker frälsa varandra och enstaka individer som slåss mot väderkvarnar när de försöker få gehör för att 12MP räcker för deras behov och mer därtill.

Så här är det år efter år. Sedan nästa år så är det dags för kombattanterna att bli skitnödiga av oro för att deras D800 eller 5DMkIII inte går att ta så bra bilder med eftersom det kommit nya kameror.

Tror jag ska börja virka grytlappar istället, eller sätta mig på bänken med A-laget och rota i papperskorgarna. Men där hittar man väl bara gamla skitkameror från förra året.

//Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar