Visst kan man hålla med om att R&R testade lite underliga saker, men i det stora var det ett bra test som testade "kit" som de säljs i affärerna. Testet gjordes inte av samma gäng som testar dammsugare och annat, utan det var seriöst utfört.
Det som var det viktigaste och gav det låga betyget var bildkvaliteten.
Nikon klagade på testet på det uslaste sätt man kan tänka sig och framförde ingen kritik alls mot just bildkvaliten eller så, utan skrev ett brev där de påstod att R&R hade en massa grava fel som allihop berörde petitesser som angiven vikt, antal pilar på displayen, avrundning av upplösnngen från 12,2 till 12,3 megapixel osv. Tråkigt och dåligt skrivet och dessutom faktiskt helt felaktigt, R&R hade rätt och Nikon fel.
http://www.radron.se/nyheter/Klargorande-om-testet-av-systemkameror/
Sen vet vi att D90 faktiskt är en alldeles lysande kameramodell. Det är nog den mest långlivade av alla systemkameror och håller ännu och säljs tom fortfarande här och var. Mycket bra kamera, men det levererade inte så bra bildkvalitet i det exemplaret som R&R testade och som sagt, Nikon bemötte inte detta utan skrev ett otroligt skämmigt svar med massa fel som berörde helt andra saker.
Det borde inte spela någon roll hur mycket man gillar Nikon, det är alldeles självklart att Nikon bemötte detta helt uselt och det finns knappast nåt försvar för det.
Jag såg aldrig själva testet, men väl Nikons svar å testet när jag googlade efter Nikon D90.
Det var precis då jag skulle gå ut och köpa mig en sådan kamera. Hade innan dess fått låna en Nikon D90 under 3 veckor och blev myckety förtjust i kameran.
Hade just då en Konica minolta D5D plus en blixt och tre objektiv, så jag hade först tittat på en Sony A350 eftersom en kompis hade en sådan, men jag tyckte D90 var så mycket bättre att jag bestämde mig för att byta system (även om det inte var så mycket till system jag hade samlat ihop då, men jag tyckte ändå det då).
Som sagt, D90 låg för ögonen, men när jag läste nikons svar på det där testet blev jag lite fundersam och när jag var i Rajala-butiken s hade precis Sony A550 släppts och jag titade därför på den. Den var snabbare, hade högre upplösning, skulle ha bättre ISO-egenskaper, hade bättre LiveView och vinklingsbar skärm och dessutom passade mina tidigare objektiv och blixtar så jag gjorde en kovändning i butiken och köpte Sony-kameran istället. Sen rullade det som sagt på med Sony-systemet för min del, men hade det inte varit för Nikons usla svar på testet så hade jag med största sannolikhet kört nikon idag.
/Mats