Den reagerar inte riktigt lika direkt på knapptryck och hjulrull som A700. På den äldre känns det nästan som att det finns en mekanisk koppling till de värden som syns på skärm och i sökare, medan A77 har en liten liten eftersläpning.
Det ska ju vara omedelbart. Det där är ett irriterande fel på just den här kameran. Sony har försökt fixa till det flera gångermed firmwareuppgraderingar utan att lyckas och det har rapporterats här att det är åtgärdat i FW 1.04, men det är tydligen truntprat då (för du har väl 1.04?). Det är annonserat ytterligare en programuppdatering som äär sagt ska adressera det problemet.
http://www.sonyalpharumors.com/good-news-a77-firmware-1-05-coming-on-march-29/
Det är dock ett par saker jag funderat över. Det ena är den "elektroniska första ridåslutaren". Vad är det egentligen för skillnad? Jag hör ju skillnaden på slutarljudet, två i stället för ett, men vad har det för betydelse i praktiken?
Det står i manualen att man ska ställa den på av med minoltaobjektiv för att kameran inte kommer kunna ställa in korrekt exponering. Varför gäller det minoltaobjektiven och inte tredjepartsobjektiv? Jag kan tillägga att jag provat båda inställningarna utan att märka skillnad med minolta 50/1,7.
Du får kortare avtrycksfördröjning.
På de tidigare SLT-modellerna, A55/A33/A35 så innan du tar bilden så visas först bilden som genereras av sensorn, sedan stängs slutaren och öpnas sedan den slutartid som är inställd.
Med elektronic first curtain så hoppar man över det första steget och exponeringen kan börja direkt och sedan stängs slutaren efter den inställda slutartiden.
Det här är viktigt eftersom elektroniken tar en liten liten stund på sig från att fånga bilden och visa den på displayen eller sökaren. Det gör att på de andra kamerorna så tar du alltså inte bilden av exakt det ögonblick som du ser i sökaren, utan 2-3 tiondelar efteråt, villket kan saboter bilder där det krävs eakt timing, som t.ex. sport om du ska fånga exakt rätt ögonblick när pingis-smashen slås eller värj-stöten går in.
Med EFC på A77 så blir det i praktiken lika snabbt som en optisk sökare. Finns fortfarande en liten eftersläpning på ett par hundradelar jämfört med ljushastigheten i en optisk sökare, men dettas igen eftersom man slipper tiden på ett par hundradelar av en sekund som det på en DSLR tar att fälla upp spegeln ur vägen.
Det som inte riktigt hänger med svängarna är den mekaniska bländarstyrningen som trycks tillbaka med en fjäder. Där har sony höjt specifikationen så att objektiven är något snabbare än Minolta-objektiven (när det gäller Sigma, Tamron och Tokina mm. så vet man inte riktigt utan får prova. Sony gör aldrig några utfästelser för tredjepartstillverkare). Det är ju inte heller säkert att det skulle misslyckas att hänga med även på Minoltor, utan beror på varje enskild modell, så det kan mycket väl vara så att 50/1,7 som ju är ett litet objektiv med diameter bara 49 mm. mycket väl kan hänga med, så det är bara att prova. Fungerar det så fungerar det, men Sony garanterar det inte generellt för Minoltaobjektiv pga. specen de är byggda efter.
Vidare står det något om risk för "spökbilder" när man använder objektiv med stor diameter och "höga" slutartider. Vad betyder det egentligen? Är höga slutartider synonymt med långa slutartider? Vad räknas som stor diameter? Är det själva frontlinsen man är ute efter, eller....?
Det där var intressant. Kände jag inte till. Kanske har med tänkbara reflexer i SLT-spegeln.
Har ju diskuterats en hel del och det är förbättrat på A77 jämfört med tidigare modeller och har kunnat påvisats på A55 med bl.a. 16-35ZA under speciella omständigheter.
Märkligt att de skriver "stor diameter", jag menar hur långt är ett snöre? Lite väl luddigt för att hamna i en manual kan man tycka. Det kommer med all säkerhet att nagelfaras av nördarna här som har en A77
Överlåter detta med varm hand till dem.
Resten får de som har kameran ta sig an.
Grattis till kameran i alla fall! lär ska vara superkul att använda. Själv hankar jag mig fram med "det gamla"...
/Mats