Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo så kan det bli... Har själv suttit och jobbat vid datorn hela dagen, och då och då försökt läsa ikapp lite snabbt. Måste sluta med det, det blir alldeles för många missförstånd (från min sida mest då) när man inte har tid att verkligen läsa igenom allt som skrivs (och vem f-n har det om man inte är sjukpensionerad eller nåt...)

Tack för bilderna, det ser verkligen bra ut. Halvbra kontrast, men mycket bra skärpa även på 300mm vidöppet F4 på 24MP APS - inte illa för en objektivkonstruktion av denna typ. För 11.000kr är den ett fynd.

Nu har jag läst mig trött på D800 vs 5DMkIII-tråden. 2 läger som försöker frälsa varandra och enstaka individer som slåss mot väderkvarnar när de försöker få gehör för att 12MP räcker för deras behov och mer därtill.

Ge inte upp än. Jag är ju där och skriver bara vettiga inlägg med kloka synpunkter.

Du kan ju strunta i att läsa de andras inlägg. ;-)

Lennart, då får trösta dig med att Mats inte längre har tid att gnälla på Sony och eventuella fel på A77 utan nu har fullt upp med att spy galla över Canon (och dänga Sigmagluggen i huvudet på Canonägarna) :)

Mig kan du kalla för Don Quixote eftersom jag tycker att 12 mp räcker för mig (för det mesta, är bäst att tillägga), men jag skulle inte ha nåt emot vare sig 24 eller 36 mp ...

......

Nåja, man får vara glad för det lilla. Ett tidigare elektronikladebesök hos "The Electric Giant" ledde till att jag frågade om man hade några Sonytillbehör.
- Jajamänsan sa expediten, men TV-avdelningen ligger där borta till vänster.

Sony måste ta ett ansvar mot sina kunder och åka ut till ÅF och göra presentationer/demonstrationer för kunder och marknadsföra sig på ett mer aktivt sätt. Inte på det viset som riksdagen planerar och tänker i tron att Sverige slutar vid Hammarbyslussen i söder och nånstans på Tranebergsbron åt andra hållet. Det finns stora affärer även utanför 08-området.

Måste man beställa allt på nätet?

Jag funderar ibland skarpt på att börja knyppla.

//Lennart

Vad jag förstått så är det på TV-avdelningarna som man hittar A77 och liknande stroboskopmaskiner som ger epelepsi om man försöker titta på nån Åsa-Nisse-film i EVFen medans man fotograferar, för det heter väl så men en slik apparat...oxå? Förresten, du kanske har nån långkörare med Gishela jagande parningsvilliga göshannar för befruktning i lilla pölen vid sommarstugan din när du kör med A77an? ;-)

Orsaken till att jag hamnade här är att jag, som du, tröttnade på vinnartjäbblet i min-är-bättre-din-trådarna mellan C och N...
Jo, apropå de! Bandhundar ska hållas kopplade så dom inte springer omkring i granngårdarna och för oväsen i tid och otid ;-)

Äh, nu drar jag nåt varmt, mjukt och skönt, nej inte Gishela, över mej och knoppar in :)

Knoppa eller knyppla gott du oxå!
Leif

Jo så kan det bli... Har själv suttit och jobbat vid datorn hela dagen, och då och då försökt läsa ikapp lite snabbt. Måste sluta med det, det blir alldeles för många missförstånd (från min sida mest då) när man inte har tid att verkligen läsa igenom allt som skrivs (och vem f-n har det om man inte är sjukpensionerad eller nåt...)

Tack för bilderna, det ser verkligen bra ut. Halvbra kontrast, men mycket bra skärpa även på 300mm vidöppet F4 på 24MP APS - inte illa för en objektivkonstruktion av denna typ. För 11.000kr är den ett fynd.

Jo, men Sigma 100-300/4 EX DG APO är ett verkligt begagnat fynd. Det ser oanvänt ut och jag gav bara 6.600:- för den gluggen inkl en APO DG 1,4x TC. Jag har ritat en speciell kontrastkurva för den gluggen (en smärre S-kurva). Bilderna jag sände var i färgrymd Adobe RGB och inte bearbetade som jag ville ha dem.

Har även testat den med NEX-7 och MF. Exponeringen då ställd 1 EV minus och sedan lyft de partier jag vill ha mer teckning i. Blir väldigt bra. Då har jag även använt ACR:s redan inbyggda linskorrigeringsprofil för just denna glugg (kom med version 6.6) samt egen kontrastkurva. På skärm lämnar NEX-7 ett lite renare resultat än A77, men inte alls utsmetat utan med väldigt bra detaljering.

Antar att gluggen skulle hålla för 50+ Mp på en FF utan att göra bort sig.

//Lennart

PS. Som du beskriver din situation idag kanske det inte är långt kvar tills du blir sjukpensionär. Sedan får du ju tid.

Tack för synpunkterna. DS

Lennart, då får trösta dig med att Mats inte längre har tid att gnälla på Sony och eventuella fel på A77 utan nu har fullt upp med att spy galla över Canon (och dänga Sigmagluggen i huvudet på Canonägarna) :)

Mig kan du kalla för Don Quixote eftersom jag tycker att 12 mp räcker för mig (för det mesta, är bäst att tillägga), men jag skulle inte ha nåt emot vare sig 24 eller 36 mp ...

Tack, Heffaklumpen (150-500) har blivit ett "stafettobjektiv". Det är nu på väg till Sten-Åke i Vaxholm för att han ska få testa det.

A77 och vilken kamera/kameramärke det vara månde går alltid hitta fel på. Men alla kameror är ju jättebra innan de kommit ut marknaden. Det kan man kalla Bäst Före-datum.:)
Sedan när folk väl vant sig vid att hantera de nya kamerorna så kommer det ännu nyare. Gräset är alltid grönare på andra sidan, även om det brunbränt.

Kalla mig gärna Sancho Panza. Jag hade en D3 med "fjuttiga" 12 Mp. Det konstiga med dess bildfiler är att de fortfarande håller väldigt hög klass. (kollade nyss). Jag har full förståelse för de som tycker om sina D700 eller D3. Sedan är det väldigt sunt att inte byta kamera om den presterar så man själv är nöjd.

Vad hjälper det om andra är nöjda med din kamera om du själv inte är det? Bara för att vända på resonemanget.

Själv kör jag med 24 Mp i såväl FF som APS-C och tycker väl att det räcker mer än väl. Men jag tror väldigt mycket på D800 för min typ av fotografering (inte min blaskiga pressfotografering utan den jag har som verkligt intresse och avkoppling).

//Lennart

Vad jag förstått så är det på TV-avdelningarna som man hittar A77 och liknande stroboskopmaskiner som ger epelepsi om man försöker titta på nån Åsa-Nisse-film i EVFen medans man fotograferar, för det heter väl så men en slik apparat...oxå? Förresten, du kanske har nån långkörare med Gishela jagande parningsvilliga göshannar för befruktning i lilla pölen vid sommarstugan din när du kör med A77an? ;-)

Orsaken till att jag hamnade här är att jag, som du, tröttnade på vinnartjäbblet i min-är-bättre-din-trådarna mellan C och N...
Jo, apropå de! Bandhundar ska hållas kopplade så dom inte springer omkring i granngårdarna och för oväsen i tid och otid ;-)

Äh, nu drar jag nåt varmt, mjukt och skönt, nej inte Gishela, över mej och knoppar in :)

Leif

Alltså, EVF skulle du ha nytta av så kanske du med hjälp av focuspeaking lyckades frambringa en skarp bild någon gång som omväxling:).

Åsa-Nisse gestaltad av John Elfström är ju elitistisk högkultur jämfört med de alster de landskap du härsämmar ifrån frambringar. Fäbodjäntan som blåser i horn för att folk ska bli så pilska att de leker med falukorvar samtidigt som rumpmasar står i kö för att betrakta filmen som går i ryckig stumfilmstakt.

Nej, välkommen hit istället där vi kan växla till lite saklig och djupt penetrerande OT istället för att kasta skit på varandras kameramärken. Även om nu Canon har lite taskig DR:) Förlåt, det bara slank ur mig. Nu är jag snäll igen.

"Lilla pölen", Bolmen är Sveriges 10.e största sjö. Knata du ned till den regnvattenssamlingen ni kallar för Orsasjön och pinka så höjs ståndet (vattenståndet alltså) till det dubbla.

"Bandhundar"? Åsyftar du mitt engagemang i ett band? Jag är kattmänniska, men jag kan skicka upp en remix av en ännu hårdare distad inspelning så att björnarna i Orsaparken flyr till Leksand.

Jag förstår att du inte nöjer med Gishela. Det är väl den dubbelt så tunga syrran hennes du föredrar numera.:). De saknar henne härnere förresten. Hon var ju anställd som ballast i Bolmsöfärjan. Nu får folk köra en omväg på 18 mil.

Sådär, välkommen tillbaks till en vettig tråd, gamle vän!

Sov Gott!

//Lennart

Alltså, EVF skulle du ha nytta av så kanske du med hjälp av focuspeaking lyckades frambringa en skarp bild någon gång som omväxling:).

Åsa-Nisse gestaltad av John Elfström är ju elitistisk högkultur jämfört med de alster de landskap du härsämmar ifrån frambringar. Fäbodjäntan som blåser i horn för att folk ska bli så pilska att de leker med falukorvar samtidigt som rumpmasar står i kö för att betrakta filmen som går i ryckig stumfilmstakt.

Nej, välkommen hit istället där vi kan växla till lite saklig och djupt penetrerande OT istället för att kasta skit på varandras kameramärken. Även om nu Canon har lite taskig DR:) Förlåt, det bara slank ur mig. Nu är jag snäll igen.

"Lilla pölen", Bolmen är Sveriges 10.e största sjö. Knata du ned till den regnvattenssamlingen ni kallar för Orsasjön och pinka så höjs ståndet (vattenståndet alltså) till det dubbla.

"Bandhundar"? Åsyftar du mitt engagemang i ett band? Jag är kattmänniska, men jag kan skicka upp en remix av en ännu hårdare distad inspelning så att björnarna i Orsaparken flyr till Leksand.

Jag förstår att du inte nöjer med Gishela. Det är väl den dubbelt så tunga syrran hennes du föredrar numera.:). De saknar henne härnere förresten. Hon var ju anställd som ballast i Bolmsöfärjan. Nu får folk köra en omväg på 18 mil.

Sådär, välkommen tillbaks till en vettig tråd, gamle vän!

Sov Gott!

//Lennart

:)))

Ge mej en kopp kaffe....tack ;-))

Var är det jag ställer in preview på tagen bild?

Bläddrade runt som en tok men hittar inte inställningen. Vill alltså efter att jag tagit ett kort ha en förhandsvisning på bilden i displayen i 3sek.

Du hittar det under rubriken "Snabbgranskning" om du har svenska som menyspråk. Kugghjul, skärm 2.
Nackdelen är att du också får denna snabbgranskning i EVF:n

Du får ursäkta då jag känner mig skyldig till ditt "missförstånd" Jag tycker om att diskutera men har det svårt att ta detta med prylar på så blodigt allvar, det blir en mun, eller rättare, skrivhuggning som får tas med en nypa salt eller humor, vilket man nu föredrar. VS-tråden D800 vs 5DIII är verkligen tröttsam, men ändå svårt att hålla sig borta från den, nån psykolog får väl förklara fenomenet.
Lennart är att gratulera till ett prisfynd, får se om det blir mycket sånt till oss arma canonägare nu när det flesta går över till Nikon. Undrar just hur systembytarna lägger orden när de kränger sina "undermåliga" prylar.

Pensionärslivet kan vara såväl befriande som bindande, det finns tid men pengar och ork kan det vara sämre med, dessutom blir man mer eller mindre uträknad som människa.

Jag kan inte maila hela rawfiler dessvärre. Min e-post slår stopp vid sändning över 10 Mb. Jag kan förvisso skicka filer som bara gått igenom ACR och därefter konverterats till jpeg. Och då menar jag ACR default med nollad NR. Kan ju ge en viss vägledning om inte annat.

Ska försöka ta mig tid till detta under dagen/kvällen om det passar. Jag har mest ägnat mig åt körning på 300mm vid f/4. Men även med nedbländning.

//Lennart

Det finns en gratis tjänst som heter Sprend som du kan använd för att sända stora filer.

www.sprend.com

Du uppger din mailadress och pekar på din zipade fil och "sprendar.
Sedan mottgaren en länk via mailen som gör att han kan ladda ner filen. Det är gratis om man ej registrerar sig för Sprend Pro (och det behöver man inte) för att använda gratisversionen.
Filen ligger kvar på deras server 7 dagar.

Leif

Åsa-Nisse i A77?
Var det inte Kalle Anka som visades i EVFen på den, fast det kanske är uppdaterat med den senaste i rade av firmwareuppgraderingar?

/Mats

Vet inte varför riktigt jag hamnade så engagerat i vs och Canon-tråden, jag är ju inte ens så intresserad av Canon-kameran. Borde istället ägna tiden åt att skriva positiva saker i Nikon-forumet, men hinner inte med det helt enkelt.

Har förresten fått tillbaka Canon 100-400 slängd i mitt huvud eftersom det visar på the-digital-picture.com att det presterar så mycket bättre, även fast jag är tveksam till resultatet eftersom det verkar skilja i exponering och bildbehandling med kontrast.

Mår också lite bättre nu så jag kan bli mer positiv, vilket man i sin tur mår bättre av :)

Har förresten tänkt om. Jag är förbaskat nöjd med A900 och med lämpliga Zeiss-glas till den så är den riktigt bra. Inte så viktigt att den är lite omodern utan video och sånt, får väl ha en annan kamera till det och det viktigaste är hur den levererar i bra ljus på låga ISO och där är det ju absolut inget fel. Inbyggd stabilisering i huset är ett stort plus som inte finns hos de andra.

Har varit lite tveksam till EVF, men då andra som uttryckt sig likadant innan nu gillar det ordentligt efter att ha använt det en tid gör att jag inte heller tvekar inför en sådan kamera. Kör vidare med A900 tills nästa SLT-version av FF kommer och om det inte dröjer för ohemult länge till en 50-megapixlare finns tillgänglig så kanske jag tom hoppar över A99.

/Mats

Förbaskat synd att det inte finns nån sån kamera. Nikon D800 är ju det närmaste, men även det är ju inte speciellt extremt på något sätt. Vill gärna ha en Sony med uppskalad A77-sensor.

/Mats

Det känns också mer ultimat för mig med en sådan. Egentligen har jag lite svårt för att se någon rejäl detaljeringsvinst med 36 MP mot nuvarande 24. Den finns naturligtvis, men tror inte den är dramatisk.
50+ Mp kommer att medföra en del nackdelar också vad gäller snabbhet, men eftersom jag ser en sådan som ett transportvänligt alternativ till en svindyr MF med bakstycke kommer den ändå att vara snabbare än en sådan.

Tittar vi däremot på 36 Mp enl modell D800e så svär jag på att vi kommer att se en rejäl detaljeringsvinst.
Men jag tänker nog som du i det här läget. D v s kan Sony med motsvarande sensor som sitter i D800 komma lite mer i närheten av Nikons sätt att använda den så kommer jag antagligen att falla för den. Sony har ff lite att lära vad gäller "efter-design" av samma sensor.

De glas som ser bra ut med en A77 kommer sannolikt att lämna ännu bättre resultat med en 36Mp FF. Då blandar jag inte in det välkända fenomenet med mer skärpeavfall mot hörnen. Det är ju en så självklar sak.

A77 är, enl min åsikt en mycket bra allroundkamera som kan komplettera en sådan FF på ett mycket bra sätt. Alternativt kan man välja en NEX-7 istf A77. Väldigt bra kamera, anser jag.

//Lennart

Edit: För övrigt går det att göra väldigt snygga nedskalningar från pixelrika kameror och ändå få hyfsat stora printar. fast det är inte bara att gå till menyn och trycka på Bildstorlek och direkt skala ned bilden.

Jag brukar ta det aningen etappvis, för varje steg lättar jag skuggor som jag vill ha dem, diffuserar en del områden, ändrar kontrast etc. När bilden slutligen är nedskalad helt ser man en betydlig skillnad i kontrast, detaljrikedom, önskad skärpa, önskad oskärpa och valör jämfört med om man bara skalar en stor bild man tycker ser okej ut i ett svep.

Senast ändrad:
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto