Mats det är min grundade uppfattning att det faktiskt är fullständigt ointressant med objektivrecensioner. Tyvärr så hjälper det inte individen ett skit. Det handlar till sist alltid om att just ditt objektiv ska trivas med just det hus du har. Punkt! Den erfarenheten har vi väl ändå alla gjort i detta forum? Vad är det som skulle göra dessa stora zoomar immuna från taskiga variationer? Att de är dyra? Skulle det vara så skulle väl slutkontrollen vara bättre för dessa. Det kan vara så men det finns mängder av inlägg om att fina dyra Canon L-objektiv har svåra fokusproblem. Du har ju dessutom själv lämnat in ett dyrt Zeiss-objektiv på justering. Har du helt förträngt detta bara i denna diskussion?
Jo, mitt 85/1,4ZA låg fel 5 streck och den A900 jag hade då låg också fel så att de förstärkte varandra. Jag hade inte en tanke på att det kunde vara så, utan fotograferade med dem och förväntade mig, med rätta, fantastiska resultat eftersom det är bland det allra bästa man kan ha. och blev grymt besviken så till den milda grad att jag var fullt beredd på att lägga ner allt som hade med foto att göra. Sedan ställde jag upp och mätte det och konstaterade felet. Sedan åkte de in på reparation ch efter det var det helt makalöst hur bra det blev och då var det kul igen. Det här var ju i en av mina vändor med kamerbyten så då hade jag ett tag både A850 och A900 och eftersom A850n varit med mig från början och var helt perfekt så behöll jag den och sålde A900 som hade fått sig en förtroendeknäck, fast efter service var den också perfekt.
Sen dess kontrollerar jag alltid mina grejer och inget annat har legat det minsta fel.
min A580 ligger exakt rätt i fokus med alla mina objektiv. A900 har jag faktiskt inte orkat ställa upp och testa på skärpetavla än, men man ser att den ligger rätt när 135an fokuserar eakt på millimetern på största bländare.
Jag delar i alla fall inte din uppfattning att det skulle vara mer regel än undantag att det är feljusterat för fokus och om den punkten är rätt så tror jag ändå att individskillnader är försunbara och att man mycket väl kan vägledas av seriösa tester. Vore ytterst märkligt annars och dina erfarenheter att det skulle vara fel på varenda grej typ och att du har resignerat inför det delar jag inte det minsta.
Du borde få ditt objektiv justerat så att det fungerar korrekt även med din kamera som inte har microjustering.
Jag har föresten sansat mig lite (febern har gått ner också, kanske har ett samband) med mina systembytesplaner. Orkar inte börja om från början. Har så mycket investerat, inte bara i prylar som kostar pengar, men kunskapsmässigt i Sony-systemet att jag inte orkar med att börja om igen. Är dessutom gruvligt nöjd med grejerna jag har, vilka presterar alldeles enastående.
Däremot saknar jag en normalzoom för FF och har tvekat att gå och köpa en för att inte plöja ner ytterligare en massa tusenlappar i Sony, men det blir nog så ändå. Ska lugna mig lite, men det finns ju faktiskt en 24-70ZA tillgänglig just nu...
Av pengabrist måste jag ändå lugna mig lite, vilket kanske är lika bra ändå.
/Mats