ANNONS
Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jodå, det har du visst. Har dessutom kommenterat dem. Har bara glömt bort det tydligen

Suck, din beskrivning är ju PRECIS TVÄRTOM mot det som jag skrev!

Jag skrev så här:

Alltså att det finns massor av fina bilder tagna med 70-400G, men att de fina knivskarpa bilderna är tagna på nära håll. Bilder på längre håll på 400 mm som också finns har inte samma krispighet utan är betydligt mjukare. Så stor skillnad är det inte i bildpoolerna för andra objektiv.

/Mats

Men jag kan ju ändra på det nu om du skickar mig din mailadress, så kan du få bilder tagna med 400mm på mellan 200 och 700 meter cirka, eftersom den typen av bilder tydligen inte finns.

Men jag kan ju ändra på det nu om du skickar mig din mailadress, så kan du få bilder tagna med 400mm på mellan 200 och 700 meter cirka, eftersom den typen av bilder tydligen inte finns.

Som jag just skrev, det finns visst såna bilder, bara att jag upplever de som mjuka jämfört med de som är tagna på nära håll.

Har kontaktat dig. Ska bli kul att se om dina bilder tagna på avstånd är krispiga.

/Mats

Äh, gå och inhandla en Nikon D800 som finns om en månad bara och ett Sigma 120-300/2,8 och en 1,4X TC.

Då får du dels ett objektiv som kan zooma, är snyggare lättare och smidigare och ger bättre bildkvalitet än Sonys fasta 300/2,8 och hela paketet inklusive kamera och TC kostar mindre än hälften av vad enbart Sony-objektivet kostar.

Den som överväger ett 300/2,8-objektiv och väljer Sony måste vara dum i huvet.

/Mats

Tillägg til ovanstående. Det är inte bara objektiv det här gäller, utan allt tredjepartsutbud är helkass med Sony.

Läser just nu bland FS Nyheter om en Nissin ringblixt. Den verkar ju bra och det står också
"Macro Flash MF18 passar Canon E-TTL och Nikon i-TTL", nämen så bra, dåär den ju verkligen universell om den bassar BÅDA kameramärkena.

Nä, är rätt less på Sony nu faktiskt.

/Mats

Tillägg til ovanstående. Det är inte bara objektiv det här gäller, utan allt tredjepartsutbud är helkass med Sony.

Läser just nu bland FS Nyheter om en Nissin ringblixt. Den verkar ju bra och det står också
"Macro Flash MF18 passar Canon E-TTL och Nikon i-TTL", nämen så bra, dåär den ju verkligen universell om den bassar BÅDA kameramärkena.

/Mats

Allvarligt Mats om du nu är så trött på Sony varför inte bara byta istället för att spy galla i forumet....det är väl knappast någon nyhet att tredjepartsutbudet är och alltid har varit sämre till Sony så det kan ju knappast kommit som en chock för dig som är såpass insatt i dom olika systemen o vad som finns till dom.

Allvarligt Mats om du nu är så trött på Sony varför inte bara byta istället för att spy galla i forumet....det är väl knappast någon nyhet att tredjepartsutbudet är och alltid har varit sämre till Sony så det kan ju knappast kommit som en chock för dig som är såpass insatt i dom olika systemen o vad som finns till dom.

Sant.

Jag håller käften.

/Mats

Vad Nissin gör är väl inte Sonys fel?

Köp en Metz 15 MS-1 istället så behöver du aldrig fundera på att köpa en ny makroblixt när du byter kameramärke nästa gång. :)

Sant.

Jag håller käften.

/Mats

Det va inte så jag menade...givetvis så får o ska du skriva hur du känner o tycker mm...men vad jag inte förstår är hur dessa upptäckter kan ha blivit påtagliga först nu för dig som är så insatt i dom olika systemen...menar detta kan knappast kommit som en shock då du måste vetat om allt detta innan du nyligen köpte A900....lika så förstår jag inte varför du inte gör något åt situationen istället för att sitta o klaga i forumet över hur less du är på Sony....om du nu känner som du gör så sälj "skiten" o köp Nikon(?) så du blir förhoppningsvis nöjd o känner dig trygg med systemet.

Sen håller jag med Pär...att Nissin inte gör en Macro-blixt till Sony är väl inte Sonys fel.
Dock förstår jag varför tredjepartstillverkarna inte satsar så mycket på Sony....systemet är fortfarande alldeles för litet för att det skall vara riktigt intressant.

Senast ändrad:

/Mats

Jag kan verkligen hålla med om detta rent allmänt. Det är ett faktum i många avseenden. Fallet ovan är ju ett utslag av det kan man tycka eftersom den som skriver texten inte bryr sig om att Sony existerar överhuvudtaget även blixten med adapter ev. skulle funka även på Sony. Det är ju vad du själv brukar hävda - att det bara är att skaffa en blixtskoadapter.

Det är annars ofta att man inte ens hittar det man letar efter till Sony ens hos deras dedikerade återförsäljare som Sony Center. Var inne för någon vecka sedan och ville ha en fjärrutlösare men det fanns ingen hemma. Du har ju själv påpekat att det varit svårt att få tag på undervattenshus till Sony. Jag har själv nämnt bristen på tilt/shift-objektiv som jag tror Canon har tre varianter av.

Men bilden är inte entydig. Jag har tidigare skrivit i diskussionen om bildstabiliserade alternativ till varje märke att det faktiskt fanns flest till Sony. Jag kollade då CyberPhotos lista för respektive märke. Sony hade då drygt 80 och de andra låg ganska lika runt 60. Nu har det ändrats en aning på flera sätt. Tamron och Sigma levererar nu allt fler stabiliserade varianter till C&N samtidigt som de har upphört att leverera OS i Sony-varianterna vilket är synd för oss av flera orsaker. OS även i A-mountvarianterna ger ju exv. bildstabilisering man annars inte skulle fått med NEX.

Jag tycker vidare NEX 7 helt har ändrat min bild av framtiden. Jag är nu ganska säker att jag nog kommer hålla mig till NEX. Det systemet är ju så pass mycket mer flexibelt än SLT-grejorna att t.o.m. Lennart skulle bli bönhörd om ett bra billigt Nikon-tele om han bara köper en Nikonadapter och skruvar på den på sin NEX. Jag tror dessutom också att med NEX kommer Sony att få tillräckligt momentum för att bli intressant för tredjepartstillverkarna. Nu kommer ju exv. objektiven bl.a. även från Tamron och andra.

I övrigt är snarast det stora problemet att det sällan är någon som har det man vill ha på hyllan till Sony i Sverige. Jag hade gärna handlat i Sverige men det är ganska sällan möjligt tyvärr.

/Mats

Håller på sätt och vis med i sakfrågan om den breddas lite. Tredjepartstillbehören tillfaller med stor majoritet de största volymmärkena på marknaden.

Dock inte Sonys fel och ingen anledning att bli less på Sony för den skull. Det här händer även Pentax och Olympus.

Vi ser dock exempel på motsatsen när det gäller Sonys NEX-system. Där finns många avsieringar från tredjepartstillverkare som självklart vill sälja sina produkter. NEX är just nu i sig själv ett större begrepp rent marknadsmässig än hela Sonys dslr-linje, vågar jag påstå.

Sedan har vi problemet som Sten-Åke tar upp att så lite av Sonys sortiment finns ute i affärerna att klämma på. I de flesta fall gapar hyllorna tomma och punktvis syns Sonys budgetsortiment i instegsklassen.

För många ej insatta gör det ju Sony till ett "icke-märke". Men nog existerar det tillräckligt många tillbehör och tredjepartsobjektiv för att man ska kunna få ett riktigt komplett system med Sony.

Jag har också känt mig rejält trött ibland på hur ett märke jag valt exponeras så lite i affärer o dyl. Speciellt när man ska handla något tillbehör och de inte finns ens i Sverige.

Jag har också lekt med tanken att gå tillbaks till Canon eller Nikon, men NEX-7:an och även A77 ändrade min inställning.

//Lennart

Bristen på tillgängliga tillbehör i Sverige gäller inte bara Sony. När jag skulle köpa en vinkelsökare och ett stativfäste till Canon var dessa omöjliga att få tag på här. Jag beställde i stället från B&H i New York som levererade på några dagar (dessutom till ett lägre pris än om jag köpt här). Har hört samma sak från folk som köpt supertelen till Nikon - det blev billigare (och mycket snabbare) att beställa från B&H.

Alla har väl rätt kan man väl säga när det gäller tillbehörsdiskussionen.

Men problemet sönderfaller i flera stycken:

- Dels att butikerna som Lennart sade inte har grejorna på hyllan. Det leder till en självförstärkande spiral för de märken som faktiskt exponeras.
- Man kan inte som kund klämma och känna före köp.
- Man kan inte vid behov få smidig service via butik i närområdet.
- Andrahandsmarknaden mindre vilket också leder till en självförstärkande spiral för de som har en större sådan.
- Priserna på tillbehör blir i bland högre p.g.a. sämre stordriftsfördelar. Inte lika ofta kampanjer till följd av sämre konkurrens.
- Man blir ofta hänvisad att köpa på den globala andrahandsmarknaden.

De globala förstahands- och andrahandsmarknaderna är trots allt hyfsat lättillgängliga idag och det gör att man faktiskt sällan går bet på att få tag på även ganska nischade grejor även till Sony om man bara är beredd att betala det det kostar. Man kan dock tvingas leta ett tag. Globalt finns annars ett antal större aktörer i länder med naturligt med större volymer som faktiskt har grejorna på hyllan. B&W i och Adorama i USA och Pixmania i Franrike (svensk personal finns) är några av dessa och priserna är som sagt ofta lägre där än i Sverige, även om jag personligen aldrig handlat enbart av det skälet. Jag har bara varit glas att jag kunnat köpa vad som inte funnits i Sverige.

Under snart 30 år har det trots allt tagits fram över 350 olika AF-objektiv med A-mountfattning till Minolta och Sony och det av 15 olika tillverkare. Vi pratar om allt mellan Fisheye på 4,5 mm från Sigma till 600mm telen från Minolta. Det mesta för att inte säga allt funkar dessutom med Sonys antiskak. Det borgar för att det i alla fall finns objektiv för ett stort antal smaker och behov även om det självfallet finns luckor och ni som deltar i denna debatten tänker säkert på långa ljustarka telen och telezoomar som ett sådant område. Andra tänker ljusstarkt överhuvudtaget. Ni tänker kanske också på undervattenshus och andra lite mer nischade tillbehör såsom specialobjektiv och industriapplikationer av olika slag som finns för C&N.

Ni tänker kanske på mer moderna lätta och kompakta objektivkonstruktioner med cirkulära bländare, med alla möjliga avancerade glas för att hantera olika optiska problem såsom, CA, distorsion, diffraktion, dålig bokeh och vad det kan vara. Det är bara att exv. öppna Tamrons reklammaterial över linsutbudet så fattar man.

Jag tycker situationen delvis kan liknas vid de som lever sina datorliv i Mac-världen. Den är väldigt attraktiv och många är helt till freds med att leva i en datorvärld, som i jämförelse med det många gånger större utbudet av tillämpningar och industrilösningar för PC/Windows, är betydligt mer begränsad och inflexibel, men vad gör det om man själv inte frågar efter det som finns utanför. Så är man en Sony-användare och hittar vad man efterfrågar inom den världen så känner man inga större begränsningar.

Har man dock krav som inte kan mötas av Sony-världen vid en given tidpunkt och ett givet utbud, så är det väl väldigt naturligt att man väljer något annat än Sony även om dessa saker givetvis kan komma att ändra över tid. Orkar man inte vänta så ska man gå. Många vittnar ju om att de haft många kameramärken under resans gång och Lennart har väl haft alla de stora och fler därtill. Vad är det som säger att de behoven och den nyfikenheten skulle vara mindre i morgon än idag.

Senast ändrad:

/Mats

För extrema nördar finns ingen kamera i världen som duger. Är det inte dags att inse det? Jag har en A850 som är en fantastiskt bra kamera att fotografera med och jag har glatt mig själv och många andra människor med bilder tagna med denna förträffliga kamera. Sedan har jag också införskaffat en NEX 5N som också är en fantastiskt fin kamera och jag är supernöjd med de filer den levererar. Makalöst helt enkelt och det har aldrig varit roligare att fotografera än nu. Har du roligt när du fotograferar?

/Torbjörn

Sant.

Jag håller käften.

/Mats

Jag tycker inte alls att du ska känna så och "hålla käften".
Du har alltid tillfört mycket till våra forum.
Men jag föredrar när du är konstruktiv och delar med dig av din nyfikenhet och dina kunskaper framför din becksvarta frustration. Den har tyvärr dominerat allt här på slutet.
Det är väl bara att "boota om" och starta därifrån.

Vad Nissin gör är väl inte Sonys fel?

Såklart inte. Har jag inte påstått heller.
Självklart har tredjepartstillverkarna en affärsplan och varför skulle de göra massa saker till Sony om marknaden är liten.

Det jag är less på att det alltid är så här och kommer att vara så här om man fortsätter med Sony.
Som Peter säger är det ju ingen nyhet, men det som gjort mig så frustrerad är att jag varit så positivt inställd till Sony och verkligen trott att de skulle kunna slå igenom stort och bli lika etablerat som de andra märkena. Då är det tvärtom kul att vara med på resan redan från början.

Det jag insett nu är att Sony faktiskt inte anstränger sig, utan satsar bara halvhjärtat och vi som vill ha FF och de lite bättre kamerorna och tillbehören

Blir ju exakt samma sak med efterföljaren till A900 som till A700, dvs inget alls verkar det som. Talades ju förut om minst 2, kanske 3 FF under 2012, men nu blir det kanske en i slutet som inte känns så märkvärdig. Det här var ju inte lösa rykten, utan uttaklanden från Sony.

Sedan deras objektivprogram osv.
Nä, varför jag varit så gnällig är bara för att jag kommit till den här insiokten nu och inte trott så innan. Det är lite smärtsamt. Har ju precis gått tillbaka och skaffat mig en A900 igen, vilket är en alldeles fantastisk kamera, men det känns inte rätt att fortsätta plöja ner i systemet så nu är jag i lite limbo.

Men, jag gör så och slutar klaga. Har inte möjlighet att byta nåt omedelbart ändå, utan kommer att köra på och njuta av att fotografera med A900 och Zeiss 135 bl.a., men sen blir det nog systembyte så småningom och någon 70-200/2,8 och ett 24-70ZA som fanns i planen tidigare blir det inte. Annars var min plan att skaffa de fina objektiven till FF och köra med A900 tills efterföljaren kom, men nu blir det ju ingen, så varför stanna kvar när det faktiskt redan finns Nikon för väldigt överkomliga pengar också.

Men slut på gnället är det. Det hjälper ju ändå inte, Sony är en dead end.
/Mats

Det jag konfliktar med dig om ibland är väl främst att du är så förtvivlat kategorisk. Det är himlastormande och jublande vitt som på våren och du blivit nykär i exv. A77 efter att ha läst specarna. Bara för att till höst och vinter falla igenom i den mörkaste bottenlösa svarta hål. Beredd att hänga dig i Sony-repet. Sedan blir du nykär igen nästa vår igen och då i en ny friare från Nikon som kommit inridande på sin svarta springare.

Du skriver i det senaste inlägget att "Sony är en dead end." och det är det ju för dig uppenbarligen men för mig och en del andra så har tvärtom ljuset verkligen öppnat sig. Det är ju lyckligtvis så det ser ut - att Sony verkligen inte är en dead end" för alla utan bara en del. Om luften går ur Sony vem ska då överaska oss med nya innovationer och nya allt vassare sensorer? Nikon? En del upptäcker ju dessutom just nu att det faktiskt går att leva sina utrustningsliv över leverantörsgränsernas inlåsning och det är bara djupt befriande. Tyvärr ser vi väl inte så mycket nytt tänk när det gäller marknaden för konservativa "storkameralösningar".

Problemet som jag uppfattat det är att du mer än de flesta generaliserar din erfarnhet till att gälla allt och alla. För många är det långtifrån lika svart vitt och du kommer att märka att även solen därborta har sina fläckar - inte minst i sina produktlinjer. En del hos Canon kanske verkligen skulle varit urless på att Canon inte kunde ge dem något motsvarande NEX om det varit enda alternativet, men de är tysta som möss för en del har ju upptäckt att de faktiskt kan köra sina gamla Canon-gluggar de med på en NEX med sina adaptrar. Å kolla Leica-killarna. De är nog rätt glada över att koppla sina fina objektiv på ett kamerahus som faktiskt ger ännu mer detalj än en M9 och det till bråkdelen av vad den kameran kostar.

...men jag vill verkligen säga att att det vore en stor förlust om du skulle tystna helt. FS blir en mycket tråkigare plats om starka personligheter fås att "hålla tyst" oavsett om det sker genom självcensur eller uttryckning av spontankontrollkommitten i vilken form den yttrar sig. Kanske grannsamverkan mot OT eller Fotografernas centralkommitte för vett och etikett. Micke Risedal har ju tydligen blivit portad för evigt från FS nu i dagarna utan att ha fått en riktig chans att förklara sig. Det var olyckligt. Det är ju annars den FS-personlighet som kanske betytt mest under de senaste åren för att sprida kunskap, debatt och förståelse från stora vida världen om innovationer i kamerateknik. Det har bidragit mycket till att krossa myterna som ofta vevats varv efter varv inte minst just här när på FS när det gällt effekterna av fler och mindre pixlar för bruseffekter, just i den s.k. pixeltråden. Under 2011 lyfte han fram och undervisade oss med mängder av illustrativa testbilder om det genombrott Sonys nya sensorteknik hade när det gällde dynamiskt omfång i bilderna. Tidigare i pixeltrådens tidevarv trodde man att DR som en naturlag var en funktion av bl.a pixlarnas storlek. Den bilden har starkt reviderats av Sonys sensortillverkare.

Micke har fått mycket skit för sin tjurskallighet och envishet i debatt på en del trådar men uppsidan av de egenskaperna var att ingen heller som Micke kunde gå till botten med exv fokusproblemen i Canons 5D MK II och 7D. Har man inte lite högre i tak på en plats som FS så kommer man snart ha ett betydligt ängsligare klientel här som ångestdrivet frågar sig om de överhuvudtaget vågar säga sin mening. Där hoppas jag att vi för allt i världen inte hamnar. Då har mycket av det postiva FS givit oss gått förlorat och FS blivit en långt tråkigare plats..

Senast ändrad:
Men, jag gör så och slutar klaga. Har inte möjlighet att byta nåt omedelbart ändå, utan kommer att köra på och njuta av att fotografera med A900 och Zeiss 135 bl.a., men sen blir det nog systembyte så småningom och någon 70-200/2,8 och ett 24-70ZA som fanns i planen tidigare blir det inte. Annars var min plan att skaffa de fina objektiven till FF och köra med A900 tills efterföljaren kom, men nu blir det ju ingen, så varför stanna kvar när det faktiskt redan finns Nikon för väldigt överkomliga pengar också.

Men slut på gnället är det. Det hjälper ju ändå inte, Sony är en dead end.
/Mats

Hört talas om Nalle Puh? Sentenserna ovan kunde nedtecknats av hans polare åsnan Ior:) ..."men nu blir det ju ingen".

Vem har sagt att det inte blir någon efterföljare till A900?

Däremor kommer den inte NU, men många skulle gråta av glädje om de under den väntetiden hade en A900 plus lite goa gluggar från Zeiss, Sony, Sigma m fl att roa sig med.

Hade Sony kategoriskt sagt ifrån att nu blir det ingen mer FF hade jag haft mycket stor förståelse för vad du skriver, däremot.

Nej, du kanske får göra som jag: Plöja igenom de olika systemen från Nikon, Canon, Leica för att konstatera att gräset ibland är grönare på den egna sidan av staketet, ibland är det brunbränt och ibland innehåller det ogräs. Men det gäller vice versa.

Men jag var ännu svartare till sinnes än du efter att testat G70-400 i mulet, disigt väder (som det råder idag här). Nu har ju Sten-Åke visat att gluggen i alla fall håller i lite vackrare, klarare väder på längre avstånd.

Fast idag kunde jag (under samma väderförhållanden som förra gången) ändå till min glädje konstatera att ett Sigma 100-300/4 EX DG APO på full öppning i sådana förhållanden är oerhört mycket bättre. T o m med en 1,4x konverter. Bäst att tillägga att det var i jämförelsmed de 2 ex av G-gluggen jag provade. 2 citroner KAN ju ramlat i skallen på mig från samma träd.

//Lennart

Senast ändrad:
Jamenvisst - stoppa pressarna - en Nissin-makro-blixt som ju alla behöver finns inte till Sony, Panasonic, Olympus eller Pentax! Dags för humörhöjning tycker jag - alla system har brister och man märker mest dom som ens eget system har. Värre än så är det inte, bara att fota på

...men jag vill verkligen säga att att det vore en stor förlust om du skulle tystna helt. FS blir en mycket tråkigare plats om starka personligheter fås att "hålla tyst" oavsett om det sker genom självcensur eller uttryckning av spontankontrollkommitten i vilken form den yttrar sig.

Kanske grannsamverkan mot OT eller Fotografernas centralkommitte för vett och etikett. Micke Risedal har ju tydligen blivit portad för evigt från FS nu i dagarna utan att ha fått en riktig chans att förklara sig. Det var olyckligt. Det är ju annars den FS-personlighet som kanske betytt mest under de senaste åren för att sprida kunskap, debatt och förståelse från stora vida världen om innovationer i kamerateknik. Det har bidragit mycket till att krossa myterna som ofta vevats varv efter varv inte minst just här när på FS när det gällt effekterna av fler och mindre pixlar för bruseffekter, just i den s.k. pixeltråden. Under 2011 lyfte han fram och undervisade oss med mängder av illustrativa testbilder om det genombrott Sonys nya sensorteknik hade när det gällde dynamiskt omfång i bilderna. Tidigare i pixeltrådens tidevarv trodde man att DR som en naturlag var en funktion av bl.a pixlarnas storlek. Den bilden har starkt reviderats av Sonys sensortillverkare.

Micke har fått mycket skit för sin tjurskallighet och envishet i debatt på en del trådar men uppsidan av de egenskaperna var att ingen heller som Micke kunde gå till botten med exv fokusproblemen i Canons 5D MK II och 7D. Har man inte lite högre i tak på en plats som FS så kommer man snart ha ett betydligt ängsligare klientel här som ångestdrivet frågar sig om de överhuvudtaget vågar säga sin mening. Där hoppas jag att vi för allt i världen inte hamnar. Då har mycket av det postiva FS givit oss gått förlorat och FS blivit en långt tråkigare plats..

Ju fler röster som tystnar, eller tvingas tystna kastrerar FS, så Mats ska givetvis inte hålla käften. Det går ju dock att skriva och vara tysta samtidigt:).

Därtill mycket sorgligt med Mikael. Där försvann en dos kompetens från FS. Och framförallt en ihärdighet att påvisa saker och ting. Jag fattar nada. I mina ögon har FS i det fallet sysslat med självstympning, anser jag om man må tillåtas att uttrycka sig så utan att drabbas av samma öde.

För övrigt kommer jag att lägga upp en del exempel på hur A77 i dåligt ljus och med alt från relativt högt iso till högt iso fungerade idag tillsammans med Sigma 100-300/4 EX DG APO. Ett mycket trevligt kombo. Skönt med internfokusering och internzoomning som inte ökar objektivets fysiska yttermått. Men jag vilar på hanen ett tag eftersom jag måste samla ihop exempel från G-gluggen att lägga upp parallellt.

//Lennart

Det var en nyhet att Mikael är borta från FS och det är dessvärre sant, jag kommer att sakna honom. Det gäller visst att inte förivra sig i diskusitioner, som det lätt blir dom man är starkt engagerat för något. Foto är trots allt bara en världslig sak.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar