Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan inte heller förstå, varför någon tycker att A77:n är ett fiasko!

Snarare är det några personers drömmar, som inte slog in riktigt, - vi har tagit upp det tidigare, Sony var inte helt färdiga med A77:n, vid lanseringen, det tycks några ha glömt eller vill glömma bort!
Nu sedan några nya batchar och FW är den i början av år 2012 helt frisk, fungerar som det är tänkt, så var är problemet?

De som hoppar av från Sony systemet, har väl trott att de får bättre bilder, med bättre objektiv / kamerahus, från andra tillverkare, - kan så vara, men skillnaden mellan olika kameror med likvärdiga sensorer brukar vara marginell.

Jag har några Minolta AF, från 1985 och framåt, på Sony D-SLR hus, har ingen anledning att klaga på resultaten, då är jag ändå petig!
:) :) :)

Sony har väl knappast förstört sina chanser för mycket lång tid, att etablera sig på riktigt, vaa?
De är redan etablerade, minst sagt, de fanns inte ens på banan för digitala systemkameror för några år sedan, de hängde på sig Konica-Minolta overallen, redan ifatt täten …

Prosegmentet är inte intressant för Sony, liksom det inte heller var för Konica-Minolta, där har Canon och Nikon kilat in sig, - men i de övriga segmenten inom konsument (hobby och entusiast) är de framgångsrika, det kommer fler starka kort från Sony …
 
Nej nej, 20 i hela landet?. De har sålt av ett par batchar de fått redan (den första i december) var sju hus som jag fick ett ur och sedan har de fått minst en till de redan skeppat och det kommer 30 i morgon (torsdag 23:e) bara till Sony Center i Stockholm. Vad jag förstod så var de redan bokade i princip så de säljer nog allt de bara kan få. Grejen med NEX 7 och 5n är att de inte bara köps av Sony-folk utan av mängder av Nikon-, Canon- och Leica-folk som vill ha dem som kompetent komplement och som ser en möjlighet att vid behov även använda den med adapter ihop med sina vanliga objektiv NEX ger en mycket större marknad än Sonys ävriga DSLR:er och SLT-modeller. Så länge inga andra på allvar får fram modeller CSC-modeller med APS-C-stora sensorer på allvar så kommer Sony ha kvar sitt goda läge.

NEX 7 är väl inte så dyr om man ser till vad man faktiskt får. Ska det var något med ett kamerahus du köper idag (oavsett vad det är) så kostar det väl kring 10 000.

Jo Jo, jag tänker på alla gamla Alphaägare med sina objektiv, dom vill nog ha A-adaptern, för att nöttja sina minoltaoptik då får dom A55ans autofokus och ljusinsläppet, vad kostar den 2-3000 Kr. 18-55 som följer lär ju vara riktigt bra, men vad skruvar man på sedan när kameran har 24 Mp, 135an är ju tokdyr.

Men visst Nex 7 lockar och betyget från DXO är verklingen i topp, det kunde man inte tro för några år sedan, när man var inne och kollade.
 
Jomen ibland läser folk tester som en viss potentat läser bibeln. Inte för att förringa 5DMkII, men fakta måste ju fram. En zoom 24-70 användes på A900 och en fast 50mm /2.5 macro på 5DMkII. Det objektivet har extremt hög linjeupplösning.
Sensorerna i A900 resp 5DMkII är tämligen likvärdiga. Hade en fast optik av samma klass använts på A900 hade det blivit en mätbar skillnad till A900;ans fördel.
Läs dpreview ang upplösning för dessa kameror. FOTO gör hyfsade tester men förutsätter att folk också ser vilka objektiv som används och drar slutsatser därefter. Jag menar inte att hacka på Bengt. Tvärtom, men ska kameror testas måste det vara enl principen allt lika. Inte en zoom mot en dokumenterat knivskarp fast optik.

//Lennart

Ja missade Canonoptiken, men jag känner väl till den, har anmärkt på Foto om just den makron, jag vet att den höjde upplösningen rejält hos flera Canonkameror, och att Foto gjärna ville skruva på den, men nu när andra märken kommit i kapp 7D så skall foto sluta med sina upplösnings tester. ( måste bara retas lite )

Det är sant att A700 med bedrövlig 18-70 optik ställdes mot Nikon D300 med ett objektiv för 15000 Kr, men är här inte säker vilken tidning det var. Mycket sorgligt så har inte Foto det fina sigmaobjektivet 18-50 till Sonys modeller, men det sitter ofta på Nikons/Canons och ger också erkänt hög upplösning.
 
Sten-Åke, nu säger du också samma sak som även Fröderberg, Agfors m.fl. också upprepar gång på gång att SLT-tekniken är ett sätt för Sony att sälja kameror för att slippa konkurrera med Canon och nikon för att de inte klarar det.

Jag tycker det är totalt felaktigt och jag är förvånad att du också skulle ha den åsikten. Är det fler här som har det? Kan du utveckla hur du kommit fram til det?

Alltså, de konkurrerar ju visst rakt på! Det är ju precis samma system, väldigt liknande kameror för precis samma syften, fast med en annan teknisk lösning som innebär en massa fördelar. Kan inte bli mer konfrontativt än så, utan det är precis i hjärtat på Nikons och Canons planhalva.

Det där att det blir sämre bildkvalitet stämmer ju inte i praktiken heller eftersom Sony samtidigt har förbättrat just detta och någon annan kamera av DSLR-typ finns ju inte med samma sensor i.

Vilken kamera har allra bäst bildkvalitet bland APS-C för c:a 10 000 kr (eller helt oavsett pris förresten), jo A77. Nä, den har inte allra bäst lågjus-egenskaper, men ändå bra sådana, men högst detaljering och dessutom snabb och bra följande AF, snabbast fps, kortast avtrycksfördröjning och starttid osv. Allt sådant som direkt konkurrerar med de andras DSLR-modeller. Sony-kameran är inte bäst på alla dessa punkter, har lite för liten buffert, inte allra snabbaste följande AF, men mycket konkurrenskraftigt.

Sedan har den DESSUTOM de unika fördeelar som tekniken ger och vi allihop här är så medvetna om.

Att säga att Sony gav upp för att de inte kunde konkurrera med Canon och nikon och därför är tvungna att hitta på något annat är så fel det kan bli. Själva uttrycket "tvingats till" är också så felaktigt, för det ger bilden av någon defensiv handling, vilket det ju alls inte är, utan tvärtom ett fräscht djärvt grepp för att VERKLIGEN kunna konkurrera.

Sony har varit usla på att vara tydliga i sin strategi och kommunicera det här till framförallt yrkesfotografer och redaktörer mm., så jag har vis förståelse för att t.ex. Fröderberg skriver på det sättet, det går nog helt enkelt lite trögt där, men varför anser du Sten-Åke att Sony tvingats till SLT för att de inte klarar att konkurrera med Canon och Nikon?





Inte OCKSÅ. NEX är en annan nisch där Sony skaffat sig ett stort försprång. Mycket lyckat och här har man hittat en egen marknad som de andra inte kommit in på förrän långt senare och då inte riktigt ända fram. Det gör Sony såklart för att de vill tjäna mer och sälja fler kameror såklart.

Genom att själva också göra bra adaptrar för Alpha med fas-AF så ger det tom lite draghjälp till försäljningen av systemkamerorna med A-mount.




Tydligen är utvecklingen av en kamera fortfarande en ganska lång process, vilket förvånar mig att det är så idag. Jag tror Sony började med den här tekniken internt långt innan de släppte A55an och att de faktiskt därför har ett mycket stort försprång.

Det är inte bara att så fort man får till AF på sensorn så försvinner speglarna. SLT-spegeln är ett genidrag som gör att man kan få in funktionaliteten med EVF och de tilhörande finesserna redan nu och sen när nästa tekniksprång kommer så den kan tas bort så är det massa andra saker som måste hänga ihop också. Jag tror helt enkelt inte att Canon och Nikon kan i dagsläget. De jobbar nog febrilt på det, men de har kommit in sent i matchen och Sony har ett stort försprång.

Dremot misslyckas tyvärr Sony gång på gång.
De har ingen bra synlig strategi och det är inte faktiskt usel marknadsföring och återkoppling tilll handlare och något program för pro-marknaden.

Sony har tekniken alla gånger, men efter fiaskot med alla felen på A77 så har de skapat sig en lång uppförsbacke att kunna återfå en kvalitetsstämpel som behövs för at kunna bygga ett pro-program, så där miste de den chansen.

De har också totalt saknat någon kontinuitet och plan som gör att det inte går att lita på Sony och tyvärr känns det som fler och fler klavertramp. Gång på gång har man fått känslan av att "nu sättter de igång", men sen efter varje litet guldkorn i kommunikationen eller en produkt så dabbar de sig och försvinner och ägnar sig åt att göra ännu fler varianter av pyttesmå billiga plastkameror - och mitt i allt ett objektiv för 130 000 kr.

Sony har flera gånger tagit initiativet med lysande produkter, fast helt feltajmade och sen har det inte följts upp. De hade chansen efter lanseringen av A900 (alltså 2008) att komma in och ta ett riktigt grepp om marknaden om de hade fullföljt, men sen vart det trams flera år tills A77 och det slarvade de också med.

Kan mycket väl tänka mig att A99 med AF-sensorer på sensorn skulle kunna bli nåt alldeles enastående. Blixtsnabb kamera med alla EVF-fördelarna och lågupplöst med 24 megapixel, fast som ändå ger en viss detaljering för att inte enbart duga till dagspress.

Men igen totalt feltajmat om de släper den precis efter OS där Sony faktiskt är en stor sponsor.
Och sen om de inte på allvar drar igång ett pro-program (fast det blir som sagt svårt efter fadäsen med A77) så kommer de aldrig få någon cred och kunna bli tagna på allvar.

Så är det. Tyvärr är jag säker på att Sony kommer att klanta till det igen och igen. även om de gör bra produkter och kommer med smarta lösningar, så missar de förankringen hos fotografer och det blir fel saker vid fel tillfälle.


"DSLR:er är en dead end "

Tekniken är en ålderstigen lösning och är idag väldigt förfinad, men kommer såklart att bytas mot en elektronisk lösning av alla tillverkare.

Tyvärr spelar teknik inte så stor roll, eller att man gör bra tekniska produkter, försäljning styrs av helt andra faktorer och därför även om Sony varit först att ta sig ur DSLR-träsket, så hjälper det inte ett dugg.

Det är Sony som är en dead end. Tyvärr.


/Mats

Kamera & Bild med Fröderberg som testankare ger A77 mycket höga betyg, väldigt lite minus, och minus som redan har rättats till, Bildkvaliteten tillskrivs som mycket hög, mest allvarligt tillskriver han den lite magra bufferten, Fin följande AF vid filmning, fokuspeaking från filmkamerorna har den, fin hantering, bra grepp och mycket mer.
 
Lite saxat ur Nikonforumet för D400. inlägg 165:
Joakim Bengtsson alias The Suedell skrev:

................Jag provade att fota en bekants barns hockeyträning med en Sony A77, och var efter ett par minuter så vansinnig på den värdelösa laggande sökaren att jag var på väg att kasta kameran efter första bästa förbipasserande. Kunde blivit lite fel eftersom det inte var min kamera... Den är kanske ändå en av de bästa vad de gäller uppdateringshastighet och AF av de spegel-lösa kamerorna. .................................

Alla är tydligen inte lika nöjda som Lennart Aspman med a77.
 
Kan inte heller förstå, varför någon tycker att A77:n är ett fiasko!

Du missar hela min poäng Lars.
A77-kameran är absolut inget fiasko. Det är en helt otroligt bra kamera och något som borde gett Canon och Nikon stora självan, vilket den förmodligen också gjorde när det närmade sig och specarna var ute.

Det är just för att den är så fantastisk som fiaskot blir så stort. Ett så här stort försprång och chans kommer Sony tfå väldigt svårt att lyckas få någon mer gång.

Fiaskot är att Sony schabblat bort tillfället att tillsammans med den visa upp en framtids-strategi, bearbeta handlarna, initierat ett pro-service-program och att marknadsföra Sony som ett seriöst kameramärke. Istälet kom allt att handla om problemen som kameran drogs med för att den släpptes ut på marknaden med allvarliga fel,

Sony gör bra grejer. Faktum är att de gör bäst grejer, men det räcker inte med ett och annat bra produktsläpp, de har ett allvarligt varumärkesproblem inom den här branschen och de hittar på egna "roliga" saker i tid och minut, men visar inte att de lyssnar på de seriösa fotograferna.


Märkligt, när en person på FS Forum, anser att Sony inte har en marknadsstrategi, speciellt som personen troligen inte har varit i närheten av utvecklingsavdelningen eller marknadsavdelningen vid Sony HK, i Japan.
Det är bäst, att ligga lågt när man har egna åsikter och tror sig veta hur ett företag bör arbeta sig fram på marknaden.

Inte ett jäkla dugg märkligt.
Det handlar inte om vilka hemliga planer de har i ett rum på högsta våningen i Shinagawa Tower.

Om den inte kommuniceras så att den blir tydlig för en person på FS Forum eller nån annanstans i världen så är den värd noll i marknadskommunikatiossyfte.

"Tror sig veta"?
Nä de har nog vassare hjärnor än mig, men de lyckas ju faktiskt inte. Det är bara att se på resultatet, ingen köper ju kamerorna knappt (relativt sett) annat än de enklaste modellerna där de HAR en tydlig kontinuitet. Visst, det är säkert bra och går att leva på, men jag är inte intresserad av det och säkert inte många andra entusiaster heller, för att inte tala om yrkesverksamma.

Nu finns yrkesfotografer och andra mer krävande fotografer inom andra områden än det som ftosidans redaktion så ensidigt ger bilden av att det skulle vara pressfotografer på nyhetstidningar.

Tänk dig den reklam, produkt eller porträtt-fotograf som skådade ljuset 2008 och köpte sig en A900 tillsammans med fin Sony Zeiss-optik. Inget fel med de signaler som sony sände då och det var (är fortfarande i princip) den bästa utrustnnigen för ändamålet.

Sen när 3 år gått och avskrivningen är klar och det ska skiftas till nytt, vad ska dom byta till då? A290/390/450/550...?? Eller just det, A850 släpptes ju som en ny FF! Vilket skämt.

(Missförstå inte igen nu, A850 är en fantastisk kamera, men den är ju i stort sett identisk med A900 fast avsiktligt pyttelite försämrad för att differentiera den)


http://www.sonyalpharumors.com/sr5-...pact-camera-with-aps-c-sensor-and-fixed-zoom/

Nästa överraskning, bör bli Sony NEX-9 och A99, FF senorer i båda kamerahusen, då …woh!

Precis! SURPRISE är nyckelordet för Sony. Man vet aldrig vad de hittar på i nästa steg och det är just det som är problemet.

Mycket halvhjärtade satsningar utan någon tydlighet.


/Mats
 
Lite saxat ur Nikonforumet för D400. inlägg 165:
Joakim Bengtsson alias The Suedell skrev:

................Jag provade att fota en bekants barns hockeyträning med en Sony A77, och var efter ett par minuter så vansinnig på den värdelösa laggande sökaren att jag var på väg att kasta kameran efter första bästa förbipasserande. Kunde blivit lite fel eftersom det inte var min kamera... Den är kanske ändå en av de bästa vad de gäller uppdateringshastighet och AF av de spegel-lösa kamerorna. .................................

Alla är tydligen inte lika nöjda som Lennart Aspman med a77.

Nä precis! Det är inte det minsta konstigt.

A77 är byggd för och marknadsförs som en supersnabb kamera att fånga snabba förlopp osv.
Det är just inom de områdena som den inte håller måttet.

Det är också där som de initiala felen slog som hårdast och gjorde den i princip obrukbar till.

Ett annat "fel" i det avseendet var att förse den med en så högupplöst sensor med hög detaljering och bra egenskaper vid låga ISO-tal. Det gör att datamängderna blir stora och bufferten inte räcker till.

Sen finns det andra fotografer med en helt annan kravbild, som t.ex. maestro Aspman.
I det fallet blir istället felet med den högupplösta sensorn med halvdana lågljusegenskaper som handikappar kameran för actionfoto istället en fördel. I det fallet är A77 riktigt bra och bäst i klassen, men just för att den är byggd för snabbhet med SLT-tekniken så försvinner tyvärr en del av den fördelen också. Nu blir den bara halvbra på båda istället för att glänsa överlägset.

A77 med 16,2 mpx-sensorn och en A750 DSLR med 24-megapixlaren hade nog kunnat bli mycket bättre.


/Mats
 
Oj, ursäkta mig, men du verkar inte hängt med så mycket vad gäller Nikon och Canon genom åren. Där har producerats många stolpskott. Däremot håller jag med dig om feltajming och vissa klantigheter, men som trägen Nikon- och Canonanvändare kan jag vidimera att deras sida av gräsmattan inte alltid är eller varit så grön. Ibland brunbränd och full av ogräs innan en upptuktning och välgörande regsnskur.

Frid så länge.

//Lennart

Men det är inte min poäng.
Klart att både Canon och Nikon gjort enstaka mindre lyckade kameror, men det gör inte att de tappat fokus och lämnar kunder i sticket.

Sony gör en väldig massa grejer. Mest "roliga prylar" och en del vettiga finesser, fast en och annan riktigt riktigt bra kamera, men det hänger ju inte ihop. Finns ingen röd tråd och håller inte hela vägen. Bara en supermodell vid ett tillfälle, sedan flera år av enkla plastleksaker, och sen ingenting, sen ett objektiv för över 100 000 kr, sen ett meddelande om att de ändrat sig och väntar ett år till med en ny FF-kamera...

Stolpskotten är inte de enskilda produkterna, utan kontinuiteten.
Sen när de släpper en bra produkt som A77 så verkar det inte genomtänkt hur den ska positioneras. Väldigt blandade specar som gör den till en kompromiss och det duger inte i det här segmentet.


/Mats
 
Sony var inte helt färdiga med A77:n, vid lanseringen, det tycks några ha glömt eller vill glömma bort!
Nu sedan några nya batchar och FW är den i början av år 2012 helt frisk, fungerar som det är tänkt, så var är problemet?

Nä, det var bara Sten-Åke som hade glömt att den inte var färdig vid lanseringen och såldes med en massa fel.

Det är just det faktum att den var behäftad med fel som Sony mycket väl visste om och låtsades att de inte fanns som är själva problemet!

Nu blev allt fokus på detta och de fick skitrecensioner av tidningar osv. och tappade förtroendet som en kvalitets-leverantör.

Det här har både påverkat försäljningen, men framförallt att de inte är lika välkomna hos handlarna. Det är ju de som är närmast kunden och får skiten som de inte blir kompenserade för. Då är det mycket bättre att sälja en Nikon som man vet funkar.

Skadan är redan skedd och den är oerhört stor.
Att den nu några månader senasre sägs fungera trots allt gör ingen som helst skillnad. Bron är bränd.


/Mats
 
Så tror jag i alla fall inte det är. Om Sony inte hade kommit på SLT-tekniken hade de nog inte lagt ner för det, men när de gjort det så är det snarare med ett positivt angreppsätt, inte någon sista utväg för att de är så illa tvungna.

Sony valde förstås SLT-tekniken för att det tror att den ger större konkurrensfördelar än vad traditionell ESR-teknik hade gjort. Konstigare än så är det inte.
 
Prosegmentet är inte intressant för Sony, liksom det inte heller var för Konica-Minolta, där har Canon och Nikon kilat in sig, - men i de övriga segmenten inom konsument (hobby och entusiast) är de framgångsrika, det kommer fler starka kort från Sony …

Minolta försökte flera gånger att etablera sig i prosegmentet, oftast med ganska blygsamt resultat.
Minolta XM, 9000, 9xi och Dynax 9 kommer jag på så här på rak arm.
 
Kamera & Bild med Fröderberg som testankare ger A77 mycket höga betyg, väldigt lite minus, och minus som redan har rättats till, Bildkvaliteten tillskrivs som mycket hög, mest allvarligt tillskriver han den lite magra bufferten, Fin följande AF vid filmning, fokuspeaking från filmkamerorna har den, fin hantering, bra grepp och mycket mer.

Magnus Fröderberg hade slutat på Kamera & Bild för länge sen när K&B testade A77.
 
Du missar hela min poäng Lars.
A77-kameran är absolut inget fiasko. Det är en helt otroligt bra kamera och något som borde gett Canon och Nikon stora självan, vilket den förmodligen också gjorde när det närmade sig och specarna var ute.

Det är just för att den är så fantastisk som fiaskot blir så stort. Ett så här stort försprång och chans kommer Sony tfå väldigt svårt att lyckas få någon mer gång.

Fiaskot är att Sony schabblat bort tillfället att tillsammans med den visa upp en framtids-strategi, bearbeta handlarna, initierat ett pro-service-program och att marknadsföra Sony som ett seriöst kameramärke. Istälet kom allt att handla om problemen som kameran drogs med för att den släpptes ut på marknaden med allvarliga fel,

Sony gör bra grejer. Faktum är att de gör bäst grejer, men det räcker inte med ett och annat bra produktsläpp, de har ett allvarligt varumärkesproblem inom den här branschen och de hittar på egna "roliga" saker i tid och minut, men visar inte att de lyssnar på de seriösa fotograferna.




Inte ett jäkla dugg märkligt.
Det handlar inte om vilka hemliga planer de har i ett rum på högsta våningen i Shinagawa Tower.

Om den inte kommuniceras så att den blir tydlig för en person på FS Forum eller nån annanstans i världen så är den värd noll i marknadskommunikatiossyfte.

"Tror sig veta"?
Nä de har nog vassare hjärnor än mig, men de lyckas ju faktiskt inte. Det är bara att se på resultatet, ingen köper ju kamerorna knappt (relativt sett) annat än de enklaste modellerna där de HAR en tydlig kontinuitet. Visst, det är säkert bra och går att leva på, men jag är inte intresserad av det och säkert inte många andra entusiaster heller, för att inte tala om yrkesverksamma.

Nu finns yrkesfotografer och andra mer krävande fotografer inom andra områden än det som ftosidans redaktion så ensidigt ger bilden av att det skulle vara pressfotografer på nyhetstidningar.

Tänk dig den reklam, produkt eller porträtt-fotograf som skådade ljuset 2008 och köpte sig en A900 tillsammans med fin Sony Zeiss-optik. Inget fel med de signaler som sony sände då och det var (är fortfarande i princip) den bästa utrustnnigen för ändamålet.

Sen när 3 år gått och avskrivningen är klar och det ska skiftas till nytt, vad ska dom byta till då? A290/390/450/550...?? Eller just det, A850 släpptes ju som en ny FF! Vilket skämt.

(Missförstå inte igen nu, A850 är en fantastisk kamera, men den är ju i stort sett identisk med A900 fast avsiktligt pyttelite försämrad för att differentiera den)




Precis! SURPRISE är nyckelordet för Sony. Man vet aldrig vad de hittar på i nästa steg och det är just det som är problemet.

Mycket halvhjärtade satsningar utan någon tydlighet.


/Mats

Närrå, Mats jag förstår din poäng för Sony!

Den är nästan lika med "0", bara för att du hela tiden räknar med att Sonys produkter skall vara perfekta från första dagen de lanseras, i den första serien, - så borde det vara också, men verkligheten är tyvärr inte så, om i Sonys fall, marknadsavdelningen är hysterisk.
Det är det senariot jag tror är bakgrunden, tror, vet inte alls egentligen, för om en lansering är bra eller dålig, det sitter kvar länge hos tänkta kunder, inte bra reklam, visst så är det.

Men det betyder väl inte, att Sony har förstört sina chanser för mycket lång tid, att etablera sig på riktigt, vaa?

På mycket kort tid har de hunnit upp bland eliten inom D-SLT / D-SLR, några skitkameror, utan någon strategi, vilka kameramodeller finner du då inom Sony?

Surprise är inte nyckelordet för Sony, varför det, när det tar 3-4 år, från att gå från idé till färdig produkt, detsamma gäller de övriga kameratillverkarna, säkert.
Skillnaden med Sony, är att de har all elektronikkunskap inom företaget, i motsatts till Canon och Nikon!

Den fotograf, yrkes eller amatör, som köpte A900.n för tre år sedan, idag avskriven, varför måste han leta efter något nytt idag?
A900:n är fortfarande lika bra idag, som vid inköpet, - yrkesfotografen vill ha ett verktyg som håller dag efter dag, år efter år, inga pling-pling finesser, de skall tjäna pengar, en kamera på verkstaden är rena mardrömmen.

Jag känner en yrkesfotograf, som använder sina två Canon 5D, inköpta 2005, ingen tanke på ett byte, vad jag har hört.

Faktum är, det är inte yrkesfotograferna som taggar efter ständigt nytt, de vet var orsaken sitter till utmärkta bilder, det är inte i kameran iaf, i första hand ….
 
För övrigt håller jag med Mats (som du också håller med) i stora drag. Sony kommer aldrig att kunna slå sig in på promarknaden i den utsträckning Canon och Nikon gjort. Däremot är många prylar ur Sonys lineup klart passande för promarknaden (undantaget telesidan). Men det betyder ju ingenting. Jag struntar i om Sony blir ett etablerat proffsmärke eller inte. Det viktigaste är att man vet att det håller hög klass och faktiskt har proffsprestanda. Och viktigaste priorietet är ju att det passar just mig. Prostämpeln är inget att fara efter.

Jag är fullständigt övertygad om att Sony släpper en FF som i stora drag är ekvivalent med Nikon D800 fast i SLT-utförande.

Kul att du håller med, men jag håller inte med! :)

För att fortsätta med grejerna som håller pro-klass så måste de bli etablerade på ett helt annat sätt. Lyckas de inte med det så blir marknaden för de mer avancerade kamerorna alldeles för liten och olönsam att fortsätta med och då kommer det bara att bli de enklare modellerna kvar och det tror jag inte du är så intresserad av.

Så länge Sony inte lyckas slå sig in inom pro-segmenten kommer det också att finnas brist på tredjeparts tillbehör. Utbudet av Sigma-objektiv t.ex. är markant mindre för Sony än Canon och Nikon.Visst, de billiga enklare objektiven finns, men inte de jag helst vill ha.

T.ex. 120-300/2,8 eller 150/2,8 macro eller 180/2,8 OS Macro eller om man vill ha ett riktigt långt tele som 300-800/5,6. Skulle vara perfekt med just Sony eftersom det finns stabilisering i husen, vilket inte finns på de här superlånga teleobjektiven. Något Sony-alternativ finns ju inte.

Det bara måste finnas en plan och de kommer nog gissar jag att försöka på allvar. 500/4G kan ju inte finnas till i ett vacuum utan motsvarande hus och kundgrupp.

Sen gäller det nog ganska generellt för Sony att vi som valt det systemet struntar blankt i avsaknaden av pro-stämpel, åtminstone till en viss del.

Fast trots att jag är ganska hårdhudad och för det mesta skiter i vad folk tycker om mig så upplever jag också motgång med Sony. Det är besvärligt att hela tiden hamna i diskussioner och konstiga frågor osv.

T.ex. jag skulle fotografera lite karate i min klubb. Min tränare tyckte det var kul, tittade på min kamera och såg att det var en Sony och säger sen "Jo, det skulle vara roligt med lite riktigt bra kort också. Jag vet en kille som har en riktig Nikon-utrustning..."

Eller på vår kickoff-resa med jobbet så hade jag kamera med mig och tog en väldig massa bilder. En kollega hade med sig sin nyinköpta Nikon D5100 och alla flockades kring honom, teknikintresserade som alla nga killar på IT-företag är (själv befinner jag mig i den absoluta ytterkanten av den ungdomen, host host). Jag fick kommentarer som "Sony? gör dom riktiga kameror också?". De fick sedan känna och klämma lite på min A850 med VGC90AM och F58-blixten och sedan också se bildresultaten, vilket iofs ändrade synen en hel del.

För nån vecka sen sålde jag min teleadapter via Tradera, men ändå till en ´FS-medlem. Jag levererade den genom att vi åt lunch tillsammans och jag tog med mig en kollega från jobbet. När jag berättade att vi skulle luncha tillsammans med en kille för att jag sålt en fotopryl frågade han. "Jaha, du fotograferar. Kul! Vad kör du, Canon eller Nikon?"

Eller på studiofotokursen jag gick hos Rajala. Jag hade min A850 med VG och Zeiss 85an. Blev sedd som en mycket suspekt typ med konstig kamera och allt fokus hamnade kring att man inte kunde sätta deras trådlösa blixtstyrare för att den inte passade i blixtskon, men jag körde då med sladd istället eftersom det finns ett synk-uttag (jag hade klantig nog inte med mig min adapter). Andra deltagare som hade Canon 1100D med kit-objektiv ansågs tydligen alldeles normalt att använda ihop med ProPhoto studioblixtar för hundratusentals kronor. Den hade såklart inget synk-uttag, men där var det inga problem för Rajala att plocka fram en "sockerbit", men till Sony hade de såklart ingen hemma.

Vi fick ju också prova att fota med deras Mamiya 645 och jag fick nog trots allt en viss upprättelse när vi jämförde bilder på skärm sen och det visade sig att mina om inte vassare, så i allafall helt i par med Mamiya-bilderna och med ett rejäääält stort hopp ner till de andra. Meningen med det var att han skulle visa vilken enorm skillnad det gjorde med med en mellanformatare för flera hundra tusen och så kom jag och sabbade allt med min 13000-kronors Sony-kamera ;-)


Nä, det ÄR faktiskt en uppförsbacke på många sätt att köra Sony, så är det fast många vill nog inte tillstå det. Tror det är en stor del som väljer Canon eller Nikon av just den anledningen.

Handen på hjärtat Lennart, hur är det själv?
Du säger ju att du har behållit en äldre Canon för att göra fotojobb nu när du trappat ner på det.
Varför då? Kan det vara så att du inte blir tagen på allvar så att det stör arbetet om du inte kommer med en Canon eller Nikon?

Nä, för mig så har faktiskt pro-stämpeln viss betydelse, det är förbaskat motigt med Sony ibland. Ärligt talat tror jag att enda skillnaden mellan mig och andra är att jag vågar erkänna det.


I förrgår var jag så förbannad att jag var på väg att byta märke igen. Men besinnade mig. Det SKA inte bara behöva hänga på avsaknaden av en bra telezoom när man är nöjd med allt annat. Har letat runt efter ett Sigma 100-300/4 EX DG HSM med A-fattning. Finns inte nytt någonstans, men några begagnade finns här på FS. Emellertid är de sannolikt inte certified for SLT A77.

Ska ge mig ut och botanisera eftersom det är en oerhört bra optik.

//Lennart

Den finns för omgående leverans hos Rajala för 7 599 kr.
http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=244013812044002SO

Fast bilden och modellbetecknngen är ju varianten utan OS, fast i den beskrivande texten står det att det är med OS.

Finns också enligt uppgi lager hos Pixmania med rätt beteckning för 7 539 kr.
http://www.pixmania.se/se/se/5955112/art/sigma/objektiv-120-400mm-f-4-5.html?srcid=910&CodePromo=oui

Bara att välja.


/Mats
 
Minolta försökte flera gånger att etablera sig i prosegmentet, oftast med ganska blygsamt resultat.
Minolta XM, 9000, 9xi och Dynax 9 kommer jag på så här på rak arm.

Ja, jag vet, de hade försökt med riktigt bra kamerahus och framfört allt utmärkt optik, - men som alltid, yrkesfotofrafer hoppar sällan på något nytt märke, fortsätter med det de vet fungerar helt säkert, sedan flera år.

Jag skulle ha skrivet, - prosegmentet blev inte intressant för Konica-Minolta.
:), .-), :)
 
Närrå, Mats jag förstår din poäng för Sony!

Den är nästan lika med "0", bara för att du hela tiden räknar med att Sonys produkter skall vara perfekta från första dagen de lanseras, i den första serien, - så borde det vara också, men verkligheten är tyvärr inte så

För Sonys del har det varit så fram till A77 (och NEX, men det är en annan sak). Det har de jobbat hårt för och har byggt upp ett förtroende kring. T.ex. Firmare 2.0 til A850 och A900 som kom efter flera år och tillförde en del förbättringar, inte att reparera fel som t.ex. Canon har gjort massa gånger. Nu är allt detta helt raserat på ett ögonblick.

Klart att om man går ut och köper en kamera för 12 000 kr att den inte ska lagga, eller att sökaren är svart när man tittar i den. Särskilt som det här var känt innan och det sades att man skulle strunta i det för att det var förserie-ex som hade problemen.

Tror du på allvar att Nikon D4 eller D800 eller Canon 1DX kommer att ha allvarliga fel som företagen vet om, men inte låtsas om? Finns inte på världskartan att de skulle riskera sin kvalitetsstämpel på det sättet.

Testet som FOTO gjorde t.ex. sänkte ju kameran pga detta. Det var med en färdig kamera och inget fel på det. Det ligger kvar i deras arkiv så att när någon om ett år är på jakt efetr en kamera så läser de just detta test. Samma sak med de Video-reviews man kan söka fram på nätet, de rapporterar samma sak. Spelar ingen roll att kameran är lagad i efterhand.

När jag får min D800 så kommer den att vara felfri, garanterat! :)

Fast som sagt, det var ju inte det som var själva poängen och har inget att göra med mina orimliga förväntningar att Sony skulle lansera en kamera utan fel, så du har nog inte förstått det trots allt.


/Mats
 
Senast ändrad:
Lite saxat ur Nikonforumet för D400. inlägg 165:
Joakim Bengtsson alias The Suedell skrev:

................Jag provade att fota en bekants barns hockeyträning med en Sony A77, och var efter ett par minuter så vansinnig på den värdelösa laggande sökaren att jag var på väg att kasta kameran efter första bästa förbipasserande. Kunde blivit lite fel eftersom det inte var min kamera... Den är kanske ändå en av de bästa vad de gäller uppdateringshastighet och AF av de spegel-lösa kamerorna. .................................

Alla är tydligen inte lika nöjda som Lennart Aspman med a77.

Nej, uppenbarligen inte! Fast med all respekt för Joakims kunskaper måste jag nog ändå skriva att lyckas man inte plåta barns hockeyträning med en A77 lär man inte fixa det så mycket bättre med en D800.:)

Jag upplever inte EVF:n som speciellt laggande. Plåtade en fotbollsträning utan problem bara för att se vad kameran gick för.

Antagligen lyckades Joakim få tag på ett taskigt exemplar. Kan inte tänka mig annat. Jag plåtar alltid action med höger öga i sökaren och med vänster öppet. Hade det förekommit någon eftersläpning värd att notera hade jag upptäckt det.

Bara för att dubbelkolla bad jag nyss min fru att att springa runt i vardagsrummet och vifta oregelbundet med armar samt hoppa irrationellt. Ljuset i rummet bestod då av EN 25 W lampa. Jag kollade på ovan beskrivet sätt i EVF:n.


Så jag vete fasiken vad den gode Joakim råkat ut för. Jag råkade ut i alla fall ut för en mycket undrande fru som ifrågasatte om jag hade alla hönsen hemma, men det var snällt av henne att ställa upp och jag skyllde givetvis på Joakim:)

Allvarligt talat/skrivet (om Joakim råkar läsa det här) så skulle jag gärna vilja veta hur pass lång eftersläpning han upplevde.
Det känns väldigt konstigt annars för mig att skriva att det går utmärkt att plåta action med A77 samtidigt som en annan skriver motsatsen. Blir ju väldigt dubbla budskap.

//Lennart
 
Har letat runt efter ett Sigma 100-300/4 EX DG HSM med A-fattning. Finns inte nytt någonstans, men några begagnade finns här på FS. Emellertid är de sannolikt inte certified for SLT A77.

Fast jag tror inte det presterar bättre än Sony-objektivet vid 400 mm. Ytterligheten är den svagaste punkten på de här och varför Sigma 150-500 presterar bättre är nog just för att det inte är ytterligheten på det objektivet.

Kanske skulle be att du skickar tillbaka mitt objektiv, för du kommer nog bli missnöjd med allt så länge som du har det att jämföra med :)

/Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.