För övrigt håller jag med Mats (som du också håller med) i stora drag. Sony kommer aldrig att kunna slå sig in på promarknaden i den utsträckning Canon och Nikon gjort. Däremot är många prylar ur Sonys lineup klart passande för promarknaden (undantaget telesidan). Men det betyder ju ingenting. Jag struntar i om Sony blir ett etablerat proffsmärke eller inte. Det viktigaste är att man vet att det håller hög klass och faktiskt har proffsprestanda. Och viktigaste priorietet är ju att det passar just mig. Prostämpeln är inget att fara efter.
Jag är fullständigt övertygad om att Sony släpper en FF som i stora drag är ekvivalent med Nikon D800 fast i SLT-utförande.
Kul att du håller med, men jag håller inte med!
För att fortsätta med grejerna som håller pro-klass så måste de bli etablerade på ett helt annat sätt. Lyckas de inte med det så blir marknaden för de mer avancerade kamerorna alldeles för liten och olönsam att fortsätta med och då kommer det bara att bli de enklare modellerna kvar och det tror jag inte du är så intresserad av.
Så länge Sony inte lyckas slå sig in inom pro-segmenten kommer det också att finnas brist på tredjeparts tillbehör. Utbudet av Sigma-objektiv t.ex. är markant mindre för Sony än Canon och Nikon.Visst, de billiga enklare objektiven finns, men inte de jag helst vill ha.
T.ex. 120-300/2,8 eller 150/2,8 macro eller 180/2,8 OS Macro eller om man vill ha ett riktigt långt tele som 300-800/5,6. Skulle vara perfekt med just Sony eftersom det finns stabilisering i husen, vilket inte finns på de här superlånga teleobjektiven. Något Sony-alternativ finns ju inte.
Det bara måste finnas en plan och de kommer nog gissar jag att försöka på allvar. 500/4G kan ju inte finnas till i ett vacuum utan motsvarande hus och kundgrupp.
Sen gäller det nog ganska generellt för Sony att vi som valt det systemet struntar blankt i avsaknaden av pro-stämpel, åtminstone till en viss del.
Fast trots att jag är ganska hårdhudad och för det mesta skiter i vad folk tycker om mig så upplever jag också motgång med Sony. Det är besvärligt att hela tiden hamna i diskussioner och konstiga frågor osv.
T.ex. jag skulle fotografera lite karate i min klubb. Min tränare tyckte det var kul, tittade på min kamera och såg att det var en Sony och säger sen "Jo, det skulle vara roligt med lite riktigt bra kort också. Jag vet en kille som har en riktig Nikon-utrustning..."
Eller på vår kickoff-resa med jobbet så hade jag kamera med mig och tog en väldig massa bilder. En kollega hade med sig sin nyinköpta Nikon D5100 och alla flockades kring honom, teknikintresserade som alla nga killar på IT-företag är (själv befinner jag mig i den absoluta ytterkanten av den ungdomen, host host). Jag fick kommentarer som "Sony? gör dom riktiga kameror också?". De fick sedan känna och klämma lite på min A850 med VGC90AM och F58-blixten och sedan också se bildresultaten, vilket iofs ändrade synen en hel del.
För nån vecka sen sålde jag min teleadapter via Tradera, men ändå till en ´FS-medlem. Jag levererade den genom att vi åt lunch tillsammans och jag tog med mig en kollega från jobbet. När jag berättade att vi skulle luncha tillsammans med en kille för att jag sålt en fotopryl frågade han. "Jaha, du fotograferar. Kul! Vad kör du, Canon eller Nikon?"
Eller på studiofotokursen jag gick hos Rajala. Jag hade min A850 med VG och Zeiss 85an. Blev sedd som en mycket suspekt typ med konstig kamera och allt fokus hamnade kring att man inte kunde sätta deras trådlösa blixtstyrare för att den inte passade i blixtskon, men jag körde då med sladd istället eftersom det finns ett synk-uttag (jag hade klantig nog inte med mig min adapter). Andra deltagare som hade Canon 1100D med kit-objektiv ansågs tydligen alldeles normalt att använda ihop med ProPhoto studioblixtar för hundratusentals kronor. Den hade såklart inget synk-uttag, men där var det inga problem för Rajala att plocka fram en "sockerbit", men till Sony hade de såklart ingen hemma.
Vi fick ju också prova att fota med deras Mamiya 645 och jag fick nog trots allt en viss upprättelse när vi jämförde bilder på skärm sen och det visade sig att mina om inte vassare, så i allafall helt i par med Mamiya-bilderna och med ett rejäääält stort hopp ner till de andra. Meningen med det var att han skulle visa vilken enorm skillnad det gjorde med med en mellanformatare för flera hundra tusen och så kom jag och
sabbade allt med min 13000-kronors Sony-kamera ;-)
Nä, det ÄR faktiskt en uppförsbacke på många sätt att köra Sony, så är det fast många vill nog inte tillstå det. Tror det är en stor del som väljer Canon eller Nikon av just den anledningen.
Handen på hjärtat Lennart, hur är det själv?
Du säger ju att du har behållit en äldre Canon för att göra fotojobb nu när du trappat ner på det.
Varför då? Kan det vara så att du inte blir tagen på allvar så att det stör arbetet om du inte kommer med en Canon eller Nikon?
Nä, för mig så har faktiskt pro-stämpeln viss betydelse, det är förbaskat motigt med Sony ibland. Ärligt talat tror jag att enda skillnaden mellan mig och andra är att jag vågar erkänna det.
I förrgår var jag så förbannad att jag var på väg att byta märke igen. Men besinnade mig. Det SKA inte bara behöva hänga på avsaknaden av en bra telezoom när man är nöjd med allt annat. Har letat runt efter ett Sigma 100-300/4 EX DG HSM med A-fattning. Finns inte nytt någonstans, men några begagnade finns här på FS. Emellertid är de sannolikt inte certified for SLT A77.
Ska ge mig ut och botanisera eftersom det är en oerhört bra optik.
//Lennart
Den finns för omgående leverans hos Rajala för 7 599 kr.
http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=244013812044002SO
Fast bilden och modellbetecknngen är ju varianten utan OS, fast i den beskrivande texten står det att det är med OS.
Finns också enligt uppgi lager hos Pixmania med rätt beteckning för 7 539 kr.
http://www.pixmania.se/se/se/5955112/art/sigma/objektiv-120-400mm-f-4-5.html?srcid=910&CodePromo=oui
Bara att välja.
/Mats