** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Känner mig dock lite ångerfull att Per blev så magsur över det. Borde tänkt på vilket sammanhang jag är i. ...eller så har han månde dryckit någon gammal överlagrad Parador eller möjligen Estremadura (eller hur nu det stavades) från 70-talet, som råkat bli kvar i något av misstag. Så kan det ju gå om man flyttar för sällan.

Jag är mest sur för att vi svenskar inte klarar av att vårda vårt eget språk, utan måste använda engelska termer och uttryck ideligen.

(Innis & Gunn Rum Cask Oak Aged fanns i min mage vid tillfället. Åsså har jag faktiskt flyttat i höstas, så just nu är flyttfrekvensen fortfarande ganska hög.)

VIsst, ja: A77 ska man nog nämna också.

S

A900 var och är en fantastiskt fin kamera och den var dessutom prisvärd .

Håller inte med om att den va speciellt prisvärd när den kom/släpptes...visst den va billig i jämförelse med Nikons D3X men det säger inte så mycket....den va tex betydligt dyrare än tex Canon 5D MarkII som totalt sett gav mycket mer och en modernare kamera för pengarna o med endast marginellt lägre upplösning men A900 var/är betydligt bättre byggd o har en fantastisk sökare som är oslagbar.

Sony säljer väl alla NEX-7:eek:r de lyckas producera? Jag tycker det verkar bli en försäljningssuccé.

Ja hela Nex är en försäljningssuccé för Sony....säljer betydligt mycket bättre än vad deras SLT-kameror gör.
Dock tror jag personligen att det efter 2012 kommer visa sig att Sony även ökat o fått fart på försäljningen av SLT-kamerorna.

Möjligtvis butelj eller "putäll" när jag får tillbaks pengarna:)

Nu modererar jag mig själv innan vakthavande på FS gör det och konstaterar att A77 vinner allt mer vad gäller mångsidighet, träffsäker AF och enastående exakta manulla fokuseringsmöjligheter. Jag får faktiskt slarva medvetet för att fokus ska bli dåligt. Ibland blir det bra ändå. Saknar inte min Canon 7D ett smack.

Fast tragiskt nog Canons längre telezoomar. Å andra sidan har Sony tagit fram en nästan perfekt 16-50/2.8 SSM. Går knappt att skilja från sina dyrare bröder/systrar i Zeisserien vad gäller bildkvalitet. Byggkvaliteten kännsr också gedigen. Kan rekommendera den varmt!

//Lennart

Ja A77an är en riktigt mångsidig och rolig kamera att fota med....det va därför min A900 bara blev liggandes efter att jag skaffat A77an.
Helt klart den roligaste kameran jag har fotat med trotts sina brister.

Varför är det tragist??....är väl mer tragiskt att Sony inte lyckas göra bättre telezoomar(dock tycker jag personligen deras 70-400 är riktigt bra).
Personligen tycker jag det är tragiskt att Canon inte har någon bra vidvinkel till FF (förutom TS-E 17/f4 som är fantastisk)...här är Sonys Zeiss 16-35 betydligt bättre än Canons alternativ.

Sonys kan inte ta sig an Canon och Nikon på deras egen planhalva utan har tvingats hitta på något annat.

Sten-Åke, nu säger du också samma sak som även Fröderberg, Agfors m.fl. också upprepar gång på gång att SLT-tekniken är ett sätt för Sony att sälja kameror för att slippa konkurrera med Canon och nikon för att de inte klarar det.

Jag tycker det är totalt felaktigt och jag är förvånad att du också skulle ha den åsikten. Är det fler här som har det? Kan du utveckla hur du kommit fram til det?

Alltså, de konkurrerar ju visst rakt på! Det är ju precis samma system, väldigt liknande kameror för precis samma syften, fast med en annan teknisk lösning som innebär en massa fördelar. Kan inte bli mer konfrontativt än så, utan det är precis i hjärtat på Nikons och Canons planhalva.

Det där att det blir sämre bildkvalitet stämmer ju inte i praktiken heller eftersom Sony samtidigt har förbättrat just detta och någon annan kamera av DSLR-typ finns ju inte med samma sensor i.

Vilken kamera har allra bäst bildkvalitet bland APS-C för c:a 10 000 kr (eller helt oavsett pris förresten), jo A77. Nä, den har inte allra bäst lågjus-egenskaper, men ändå bra sådana, men högst detaljering och dessutom snabb och bra följande AF, snabbast fps, kortast avtrycksfördröjning och starttid osv. Allt sådant som direkt konkurrerar med de andras DSLR-modeller. Sony-kameran är inte bäst på alla dessa punkter, har lite för liten buffert, inte allra snabbaste följande AF, men mycket konkurrenskraftigt.

Sedan har den DESSUTOM de unika fördeelar som tekniken ger och vi allihop här är så medvetna om.

Att säga att Sony gav upp för att de inte kunde konkurrera med Canon och nikon och därför är tvungna att hitta på något annat är så fel det kan bli. Själva uttrycket "tvingats till" är också så felaktigt, för det ger bilden av någon defensiv handling, vilket det ju alls inte är, utan tvärtom ett fräscht djärvt grepp för att VERKLIGEN kunna konkurrera.

Sony har varit usla på att vara tydliga i sin strategi och kommunicera det här till framförallt yrkesfotografer och redaktörer mm., så jag har vis förståelse för att t.ex. Fröderberg skriver på det sättet, det går nog helt enkelt lite trögt där, men varför anser du Sten-Åke att Sony tvingats till SLT för att de inte klarar att konkurrera med Canon och Nikon?

NEX har också varit ett sätt för Sony att spela på sin egen planhalva ...

Inte OCKSÅ. NEX är en annan nisch där Sony skaffat sig ett stort försprång. Mycket lyckat och här har man hittat en egen marknad som de andra inte kommit in på förrän långt senare och då inte riktigt ända fram. Det gör Sony såklart för att de vill tjäna mer och sälja fler kameror såklart.

Genom att själva också göra bra adaptrar för Alpha med fas-AF så ger det tom lite draghjälp till försäljningen av systemkamerorna med A-mount.

DSLR:er är en dead end och så fort man fått till det med fasdetekt på huvudsensorerna så kommer nog även Canon och Nikon att slänga ut sina speglar.

Tydligen är utvecklingen av en kamera fortfarande en ganska lång process, vilket förvånar mig att det är så idag. Jag tror Sony började med den här tekniken internt långt innan de släppte A55an och att de faktiskt därför har ett mycket stort försprång.

Det är inte bara att så fort man får till AF på sensorn så försvinner speglarna. SLT-spegeln är ett genidrag som gör att man kan få in funktionaliteten med EVF och de tilhörande finesserna redan nu och sen när nästa tekniksprång kommer så den kan tas bort så är det massa andra saker som måste hänga ihop också. Jag tror helt enkelt inte att Canon och Nikon kan i dagsläget. De jobbar nog febrilt på det, men de har kommit in sent i matchen och Sony har ett stort försprång.

Dremot misslyckas tyvärr Sony gång på gång.
De har ingen bra synlig strategi och det är inte faktiskt usel marknadsföring och återkoppling tilll handlare och något program för pro-marknaden.

Sony har tekniken alla gånger, men efter fiaskot med alla felen på A77 så har de skapat sig en lång uppförsbacke att kunna återfå en kvalitetsstämpel som behövs för at kunna bygga ett pro-program, så där miste de den chansen.

De har också totalt saknat någon kontinuitet och plan som gör att det inte går att lita på Sony och tyvärr känns det som fler och fler klavertramp. Gång på gång har man fått känslan av att "nu sättter de igång", men sen efter varje litet guldkorn i kommunikationen eller en produkt så dabbar de sig och försvinner och ägnar sig åt att göra ännu fler varianter av pyttesmå billiga plastkameror - och mitt i allt ett objektiv för 130 000 kr.

Sony har flera gånger tagit initiativet med lysande produkter, fast helt feltajmade och sen har det inte följts upp. De hade chansen efter lanseringen av A900 (alltså 2008) att komma in och ta ett riktigt grepp om marknaden om de hade fullföljt, men sen vart det trams flera år tills A77 och det slarvade de också med.

Kan mycket väl tänka mig att A99 med AF-sensorer på sensorn skulle kunna bli nåt alldeles enastående. Blixtsnabb kamera med alla EVF-fördelarna och lågupplöst med 24 megapixel, fast som ändå ger en viss detaljering för att inte enbart duga till dagspress.

Men igen totalt feltajmat om de släper den precis efter OS där Sony faktiskt är en stor sponsor.
Och sen om de inte på allvar drar igång ett pro-program (fast det blir som sagt svårt efter fadäsen med A77) så kommer de aldrig få någon cred och kunna bli tagna på allvar.

Så är det. Tyvärr är jag säker på att Sony kommer att klanta till det igen och igen. även om de gör bra produkter och kommer med smarta lösningar, så missar de förankringen hos fotografer och det blir fel saker vid fel tillfälle.

"DSLR:er är en dead end "

Tekniken är en ålderstigen lösning och är idag väldigt förfinad, men kommer såklart att bytas mot en elektronisk lösning av alla tillverkare.

Tyvärr spelar teknik inte så stor roll, eller att man gör bra tekniska produkter, försäljning styrs av helt andra faktorer och därför även om Sony varit först att ta sig ur DSLR-träsket, så hjälper det inte ett dugg.

Det är Sony som är en dead end. Tyvärr.

/Mats

Håller med dig Mats...självklart konkurrerar Sony med sina SLT-kameror direkt mot Nikon o Canon DSLR...enda skillnaden är att Sony valt en annan väg/lösning.

Nja tror nog både Nikon och Canon är fullt kapabla till att göra en blixtsnabb systemkamera med EVF utan några som helst problem...det är ju knappast så att dom saknar erfarenheten av att tillverka kameror med elektronisk sökare....att tex Nikon är fullt kapabla till det är Nikon V1/J1 ett bra exempel på...visst EVF:en håller inte samma klass som den i A65/77 och Nex-7 men utöver det så är V1/J1 en riktigt snabb kamera med EVF.

Ja A77an är en riktigt mångsidig och rolig kamera att fota med....det va därför min A900 bara blev liggandes efter att jag skaffat A77an.
Helt klart den roligaste kameran jag har fotat med trotts sina brister.

Varför är det tragist??....är väl mer tragiskt att Sony inte lyckas göra bättre telezoomar(dock tycker jag personligen deras 70-400 är riktigt bra).
Personligen tycker jag det är tragiskt att Canon inte har någon bra vidvinkel till FF (förutom TS-E 17/f4 som är fantastisk)...här är Sonys Zeiss 16-35 betydligt bättre än Canons alternativ.

Jo, det var väl det jag menade med "tragiskt". Efter att kört Canon så länge som jag kan jag bara konstatera att deras vidvinkelzoomar är ganska risiga jämfört Sonys primeglugg. EF 16-35/2.8 L usm II är inget kul alls, speciellt inte på en FF.

Men kolla deras telezoomar. Den nya 70-300 ur L-serien får såväl G70-400SSM och G70-300SSM att framstå som oerhört mediokra skapelser. Den nya L-optiken är dessutom inte i riktpris så mycket dyrare än G70-300 och billigare än G70-400.

Ska det handlar om vidvinkelzoomar så är Sony Zeiss 16-35/2.8 SSM Vario-Sonnar klart i proffsklass och värdig konkurrent till det bästa Nikon kan lägga upp. Nikon har en väldigt stark lineup vad gäller bra vidvinkelzoomar och fasta vidvinklar, men har även börjat komma ifatt Canon på telesidan.

För övrigt håller jag med Mats (som du också håller med) i stora drag. Sony kommer aldrig att kunna slå sig in på promarknaden i den utsträckning Canon och Nikon gjort. Däremot är många prylar ur Sonys lineup klart passande för promarknaden (undantaget telesidan). Men det betyder ju ingenting. Jag struntar i om Sony blir ett etablerat proffsmärke eller inte. Det viktigaste är att man vet att det håller hög klass och faktiskt har proffsprestanda. Och viktigaste priorietet är ju att det passar just mig. Prostämpeln är inget att fara efter.

Jag är fullständigt övertygad om att Sony släpper en FF som i stora drag är ekvivalent med Nikon D800 fast i SLT-utförande.

Vad gäller A900 vs 5DMkII är det ju väldigt personligt vad man föredrar och vad man fotograferar. Jag hade 5DMkII som favoritkamera, men får mer ur en A900 för det jag helst fotograferar. Ändå är 5DMkII en strålande kamera. Men kombinationen Zeissgluggar och A900 saknar enl min personliga smak motstycke. Skulle vara D3x och några av Nikons kortare primegluggar i så fall.

I dagsläget är ju tveklöst 5DMkII marknadens bästa FF vad gäller mest valuta för pengarna. men från början låg 5DMkII och A900 ganska lika i pris. Sedan är det ju som sagt en smaksak.

I förrgår var jag så förbannad att jag var på väg att byta märke igen. Men besinnade mig. Det SKA inte bara behöva hänga på avsaknaden av en bra telezoom när man är nöjd med allt annat. Har letat runt efter ett Sigma 100-300/4 EX DG HSM med A-fattning. Finns inte nytt någonstans, men några begagnade finns här på FS. Emellertid är de sannolikt inte certified for SLT A77.

Ska ge mig ut och botanisera eftersom det är en oerhört bra optik.

//Lennart

/Mats

Oj, ursäkta mig, men du verkar inte hängt med så mycket vad gäller Nikon och Canon genom åren. Där har producerats många stolpskott. Däremot håller jag med dig om feltajming och vissa klantigheter, men som trägen Nikon- och Canonanvändare kan jag vidimera att deras sida av gräsmattan inte alltid är eller varit så grön. Ibland brunbränd och full av ogräs innan en upptuktning och välgörande regsnskur.

Frid så länge.

//Lennart

Märkligt, när en person på FS Forum, anser att Sony inte har en marknadsstrategi, speciellt som personen troligen inte har varit i närheten av utvecklingsavdelningen eller marknadsavdelningen vid Sony HK, i Japan.
Det är bäst, att ligga lågt när man har egna åsikter och tror sig veta hur ett företag bör arbeta sig fram på marknaden.

Dpreview testade Sony NEX-7, deras åsikt säger väl tillräckligt, att företaget ligger på rätt linje.

” It's no stretch to say that, at its best, the NEX-7 offers the finest still image quality of any APS-C camera, bar none. ”

Vad har Canon, Nikon, Olympus, Panasonic, Leica och Fuji för motsvarande kamera?

Cameralabs testade Panasonic GX1, den jämfördes med Sony NEX-5n, inte dåligt att Sony har en kamera, som blir en måttstock, kamerahusen är ungefär lika stora med optik, men större sensor vinner.

” Sony's Alpha NEX-5N is a key rival for the Lumix GX1, the 5N is closest to the specification and price of the GX1. …In my tests both cameras resolved similar amounts of real-life detail and shared similar noise levels until around 800 ISO, but at 1600 ISO and above, the 5N's bigger sensor delivered cleaner results. ”

Nedan en överraskning, visserligen rykten, men visar hur Sony arbetar, ingen kameratyp är för ointressant att inte pröva på, trenden mot mindre kameror är solklar.

http://www.sonyalpharumors.com/sr5-...pact-camera-with-aps-c-sensor-and-fixed-zoom/

Nästa överraskning, bör bli Sony NEX-9 och A99, FF senorer i båda kamerahusen, då …woh!

Sony säljer väl alla NEX-7:eek:r de lyckas producera? Jag tycker det verkar bli en försäljningssuccé.

Jovisst, jättebra att Nex 7 säljer, hur många kan det vara 20 st kanske i sverige någon som vet, ett antal var det väl som förbeställde, men är det en allemanskamera eller inte, skapligt pris 11000 Kr med kitoptik, AF-adaptern kostar väl några tusen lappar, + då andra adaptrar om man sitter med goda objektiv.

Sony måste i gång med mellanklass kamerorna, segmentet där Canon 600D och Nikon D5100 huserar, även D3100 och 1100D behöver konkurenter. ett område som även Pentax är starka.

Jag vet inte vad som kan göras, även om A77 bevisligen vore dubbelt så bra som en Nikon i teoretiska mätbara värden, jättehöga DR-tal mm, så köper folk Nikon i allafall.

//Bengt.

Canon har ju tagit en liten egen väg när det gäller video i och med EOS C300. Kanske rinner det ner lite av den tekniken till Canons konsumentmodeller i EOS-serien.

Då kommer de göra något ganska eget om de börjar belamra en stillbildskamera med videospecifika knappar. Nu finns det ju i allmänhet bara en på och avknapp på alla DSLR:er med filmmöjlighet. NEX 7:an använder dock vad jag vet alla de inställningar man gör som exv. påverkar exponeringen även i filmläget. Alla kameror gör ju annars inte det heller. Så antar jag det är med A77:an också. Någon kan väl bekräfta eller dementera det påståendet som har en A77.

Håller inte med om att den va speciellt prisvärd när den kom/släpptes...visst den va billig i jämförelse med Nikons D3X men det säger inte så mycket....den va tex betydligt dyrare än tex Canon 5D MarkII som totalt sett gav mycket mer och en modernare kamera för pengarna o med endast marginellt lägre upplösning men A900 var/är betydligt bättre byggd o har en fantastisk sökare som är oslagbar.

Allt är relativt. D3X är väl det naturliga jämförelseobjektet trots allt eftersom de har mycket mer gemensamt.

När Foto gjjorde sin upplösningstest av 5D Mark II så trots den hade 3 Mp mindre än A900 så tecknade den fler linjer än A900, så teoretiskt bör den då hitta fler detaljer än A900 även om skillnaden inte var jättestor, Mark II har väl också betydligt snabbare auotofokus än A900 om det är värt något.

Som jag minns skilde det C:A 4000 Kr till Mark II fördel, sedan var den väl lite bättre vid lågljusbilder, som verkligen var på tapeten runt 2008, då många vart saliga över D3 lågljusegenskaper. Många väntade väl in en efterföljare till A900 då 16Mp-sensorn gjorde sådan succe i APS-C segmentet.

Sten-Åke, nu säger du också samma sak som även Fröderberg, Agfors m.fl. också upprepar gång på gång att SLT-tekniken är ett sätt för Sony att sälja kameror för att slippa konkurrera med Canon och nikon för att de inte klarar det.

Jag tycker det är totalt felaktigt och jag är förvånad att du också skulle ha den åsikten. Är det fler här som har det? Kan du utveckla hur du kommit fram til det?

Alltså, de konkurrerar ju visst rakt på! Det är ju precis samma system, väldigt liknande kameror för precis samma syften, fast med en annan teknisk lösning som innebär en massa fördelar. Kan inte bli mer konfrontativt än så, utan det är precis i hjärtat på Nikons och Canons planhalva.

Det där att det blir sämre bildkvalitet stämmer ju inte i praktiken heller eftersom Sony samtidigt har förbättrat just detta och någon annan kamera av DSLR-typ finns ju inte med samma sensor i.

Vilken kamera har allra bäst bildkvalitet bland APS-C för c:a 10 000 kr (eller helt oavsett pris förresten), jo A77. Nä, den har inte allra bäst lågjus-egenskaper, men ändå bra sådana, men högst detaljering och dessutom snabb och bra följande AF, snabbast fps, kortast avtrycksfördröjning och starttid osv. Allt sådant som direkt konkurrerar med de andras DSLR-modeller. Sony-kameran är inte bäst på alla dessa punkter, har lite för liten buffert, inte allra snabbaste följande AF, men mycket konkurrenskraftigt.

Sedan har den DESSUTOM de unika fördeelar som tekniken ger och vi allihop här är så medvetna om.

Att säga att Sony gav upp för att de inte kunde konkurrera med Canon och nikon och därför är tvungna att hitta på något annat är så fel det kan bli. Själva uttrycket "tvingats till" är också så felaktigt, för det ger bilden av någon defensiv handling, vilket det ju alls inte är, utan tvärtom ett fräscht djärvt grepp för att VERKLIGEN kunna konkurrera.

Sony har varit usla på att vara tydliga i sin strategi och kommunicera det här till framförallt yrkesfotografer och redaktörer mm., så jag har vis förståelse för att t.ex. Fröderberg skriver på det sättet, det går nog helt enkelt lite trögt där, men varför anser du Sten-Åke att Sony tvingats till SLT för att de inte klarar att konkurrera med Canon och Nikon?

Inte OCKSÅ. NEX är en annan nisch där Sony skaffat sig ett stort försprång. Mycket lyckat och här har man hittat en egen marknad som de andra inte kommit in på förrän långt senare och då inte riktigt ända fram. Det gör Sony såklart för att de vill tjäna mer och sälja fler kameror såklart.

Genom att själva också göra bra adaptrar för Alpha med fas-AF så ger det tom lite draghjälp till försäljningen av systemkamerorna med A-mount.

Tydligen är utvecklingen av en kamera fortfarande en ganska lång process, vilket förvånar mig att det är så idag. Jag tror Sony började med den här tekniken internt långt innan de släppte A55an och att de faktiskt därför har ett mycket stort försprång.

Det är inte bara att så fort man får till AF på sensorn så försvinner speglarna. SLT-spegeln är ett genidrag som gör att man kan få in funktionaliteten med EVF och de tilhörande finesserna redan nu och sen när nästa tekniksprång kommer så den kan tas bort så är det massa andra saker som måste hänga ihop också. Jag tror helt enkelt inte att Canon och Nikon kan i dagsläget. De jobbar nog febrilt på det, men de har kommit in sent i matchen och Sony har ett stort försprång.

Dremot misslyckas tyvärr Sony gång på gång.
De har ingen bra synlig strategi och det är inte faktiskt usel marknadsföring och återkoppling tilll handlare och något program för pro-marknaden.

Sony har tekniken alla gånger, men efter fiaskot med alla felen på A77 så har de skapat sig en lång uppförsbacke att kunna återfå en kvalitetsstämpel som behövs för at kunna bygga ett pro-program, så där miste de den chansen.

De har också totalt saknat någon kontinuitet och plan som gör att det inte går att lita på Sony och tyvärr känns det som fler och fler klavertramp. Gång på gång har man fått känslan av att "nu sättter de igång", men sen efter varje litet guldkorn i kommunikationen eller en produkt så dabbar de sig och försvinner och ägnar sig åt att göra ännu fler varianter av pyttesmå billiga plastkameror - och mitt i allt ett objektiv för 130 000 kr.

Sony har flera gånger tagit initiativet med lysande produkter, fast helt feltajmade och sen har det inte följts upp. De hade chansen efter lanseringen av A900 (alltså 2008) att komma in och ta ett riktigt grepp om marknaden om de hade fullföljt, men sen vart det trams flera år tills A77 och det slarvade de också med.

Kan mycket väl tänka mig att A99 med AF-sensorer på sensorn skulle kunna bli nåt alldeles enastående. Blixtsnabb kamera med alla EVF-fördelarna och lågupplöst med 24 megapixel, fast som ändå ger en viss detaljering för att inte enbart duga till dagspress.

Men igen totalt feltajmat om de släper den precis efter OS där Sony faktiskt är en stor sponsor.
Och sen om de inte på allvar drar igång ett pro-program (fast det blir som sagt svårt efter fadäsen med A77) så kommer de aldrig få någon cred och kunna bli tagna på allvar.

Så är det. Tyvärr är jag säker på att Sony kommer att klanta till det igen och igen. även om de gör bra produkter och kommer med smarta lösningar, så missar de förankringen hos fotografer och det blir fel saker vid fel tillfälle.

"DSLR:er är en dead end "

Tekniken är en ålderstigen lösning och är idag väldigt förfinad, men kommer såklart att bytas mot en elektronisk lösning av alla tillverkare.

Tyvärr spelar teknik inte så stor roll, eller att man gör bra tekniska produkter, försäljning styrs av helt andra faktorer och därför även om Sony varit först att ta sig ur DSLR-träsket, så hjälper det inte ett dugg.

/Mats

Du jag har varken läst Fröderberg eller någon annan vars åsikt jag anslutit mig till. Den är min högst personliga och den har jag haft ett bra tag. Sony väljer verkligen sina egna vägar för att ha något eget att erbjuda marknaden. Jag tycker det varit ganska tydligt i flera år nu. Det tyckte jag nog redan när jag köpte min A55 för några år sedan. A55 väckte sådant stort intresse just därför att den definierade om marknaden och flyttade gränserna för hur en liten instegssystemkamera skull kunna se ut. För typ 9000 spänn fick man en helt ny spännande teknik med helt nya möjligheter (inte minst med video och följande AF), inbyggd GPS och EVF och mycket snabb seriebildtagning. Ingen hade gjort det tidigare i instegssegmentet.

Jag tror som jag sagt tidigare att man måste låta Sony komma iordning. 2011 var inget normalt år, så vi vet inte alls hur det sett ut om allt som hant i produktionsledet inte hänt. Sen att Sony slirat en del med A77 kan inte ses isolerat utan att ta hänsyn till det kaos som varit eller tas som intäkt att man bara måste misslyckas framöver. Nu tycker jag du far iväg lite som jag vant mig vid att du gör. Nu har du tappat svänghjulet igen och pendlar som vanligt mellan hopp och förtvivlan. Ge Sony lite arbetsro nu så blir det säkert bra. Jag är helt övertygad om att det kommer ordna sig med skridskor bara det blir is!

SLT är inte en direkt konkurrent till DSLR:er, bara delvis. Det är ett tekniskt sidospår med helt egna kvaliteter på både gott och ont. Varför skulle just Sony välja en väg som denna? En kan ju vara de fördelar tekniken ger och möjlighet till mer konkurrenskraftiga produktionsprocesser som kan kompensera Sony för en del av företaget problem med att få sålt de riktigt stora volymerna. En annan att bygga upp en parallell marknad med kunder som attraheras av SLT-teknikens "starka sidor" eller om ni så vill på utrikiska "selling points". Dessa är nämligen Sony ensamma om i detta sammanhang och det är bara det jag understryker och inget annat. Det ger tillgång i bästa fall till en grupp kunder som förstår att uppskatta just de fördelar som SLT ger. De kunderna kommer Sony få ha lite mer för sig själva så länge inga andra väljer samma väg.

Sony valde med NEX ett helt eget spår vid tiden det begav sig även om vi nu ser att Samsung och Fuji verkar haka på. Fuji prisar sig dock ännu högre upp i CSC-segmentet och det ska verkligen bli spännande att se vart allt tar vägen. Det kommer ju dessutom högkvalitativa kompaktr med APS-C och riktigt bar fasta zoomobjektiv. Sony är med på den spåret också.

Jag är nog långt mer förtröstansfull än dig Mats över läget och jag tänker inte gå igång och ta ut en massa besvikelser över händelser och tillkortakommanden hos Sony som ännu inte inträffat eller är nogot så när belagda.

Senast ändrad:
Jovisst, jättebra att Nex 7 säljer, hur många kan det vara 20 st kanske i sverige någon som vet, ett antal var det väl som förbeställde, men är det en allemanskamera eller inte, skapligt pris 11000 Kr med kitoptik, AF-adaptern kostar väl några tusen lappar, + då andra adaptrar om man sitter med goda objektiv.

Sony måste i gång med mellanklass kamerorna, segmentet där Canon 600D och Nikon D5100 huserar, även D3100 och 1100D behöver konkurenter. ett område som även Pentax är starka.

Jag vet inte vad som kan göras, även om A77 bevisligen vore dubbelt så bra som en Nikon i teoretiska mätbara värden, jättehöga DR-tal mm, så köper folk Nikon i allafall.

//Bengt.

Nej nej, 20 i hela landet?. De har sålt av ett par batchar de fått redan (den första i december) var sju hus som jag fick ett ur och sedan har de fått minst en till de redan skeppat och det kommer 30 i morgon (torsdag 23:e) bara till Sony Center i Stockholm. Vad jag förstod så var de redan bokade i princip så de säljer nog allt de bara kan få. Grejen med NEX 7 och 5n är att de inte bara köps av Sony-folk utan av mängder av Nikon-, Canon- och Leica-folk som vill ha dem som kompetent komplement och som ser en möjlighet att vid behov även använda den med adapter ihop med sina vanliga objektiv NEX ger en mycket större marknad än Sonys ävriga DSLR:er och SLT-modeller. Så länge inga andra på allvar får fram modeller CSC-modeller med APS-C-stora sensorer på allvar så kommer Sony ha kvar sitt goda läge.

NEX 7 är väl inte så dyr om man ser till vad man faktiskt får. Ska det var något med ett kamerahus du köper idag (oavsett vad det är) så kostar det väl kring 10 000.

Du jag har varken läst Fröderberg eller någon annan vars åsikt jag anslutit mig till. Den är min högst personliga och den har jag haft ett bra tag.

Ok. Bara ett märkligt sammanträffande att det var exakt samma formulering då.
Tvingats till för att de inte klarar att konkurrera på deras planhalva.

Så tror jag i alla fall inte det är. Om Sony inte hade kommit på SLT-tekniken hade de nog inte lagt ner för det, men när de gjort det så är det snarare med ett positivt angreppsätt, inte någon sista utväg för att de är så illa tvungna.

Vi får väl vara ense om att vi är oense då. Blev mest förvånad, trodde ingen som var mer insatt i Sony-systemet som vi som huserar här trodde så bara.

Sony väljer verkligen sina egna vägar för att ha något eget att erbjuda marknaden. Jag tycker det varit ganska tydligt i flera år nu. Det tyckte jag nog redan när jag köpte min A55 för några år sedan. A55 väckte sådant stort intresse just därför att den definierade om marknaden och flyttade gränserna för hur en liten instegssystemkamera skull kunna se ut. För typ 9000 spänn fick man en helt ny spännande teknik med helt nya möjligheter (inte minst med video och följande AF), inbyggd GPS och EVF och mycket snabb seriebildtagning. Ingen hade gjort det tidigare i instegssegmentet.

Absolut! Där är vi rörande överens,men det är alltså inte det som jag tyckte var märkligt.
De har verkligen varit innovativa, men förvaltat dessa otroligt smarta grejer på ett idiotiskt dåligt sätt.

Nu tycker jag du far iväg lite som jag vant mig vid att du gör. Nu har du tappat svänghjulet igen och pendlar som vanligt mellan hopp och förtvivlan. Ge Sony lite arbetsro nu så blir det säkert bra. Det ordnar sig säkert med skridskor bara det blir is!

Hehe, jo jag har kanske en tendens att göra så :)
Men, det är ju inte bara den här chansen de sumpat. De hade ju ett liknande tillfälle efter A700 och sen A900 att göra nåt stort med, men tafflade bort sig då med.

Hur lång arbetsro fick de med uppföljaren till A700 som egentligen aldrig kom?
Istället en mängd enklare plastkameror i aldrig sinande ström.

Visst kunde de göra A77, men istället för A580 borde de gjort den till en A750, alltså stoppat samma inkråm i metallchassi med topdisplay.

Sen skulle de släppt en A950 istället för A850 med LiveView och Video.

Då hade det inte behövt bli lika hetsigt med A77 så att de valt att släppa ut den trots kända fel. Det misstaget var ödesdigert för möjligheten att bygga det förtroende som behövs upp om man vill komma in på pro-marknaden. Även om kameran nu några månader efteråt verkar funka så har de verkligen "skitigt i det blå skåpet" för att citera en annan känd Sony-debattör.

Det är något som Sony absolut måste göra för att bli etablerade. Inte i första hand att de ska tjäna så mycket pengar på yrkesfotograferna, utan för att få den cred det ger. För att nå dit måste det finnas en trygghet och säkerhet att det är ett system med en tydlig roadmap och tanke bakom. Nu är det väldigt mycket hux-flux med alltför långa avbrott för att det ska vara kontinuitet och ingen vågar, med all rätt, förlita sig på det systemet för att när väl produkterna släpps så funkar de inte som utlovat.

SLT är inte en direkt konkurrent till DSLR:er.

Jodå, det är absolut en direkt konkurrent till en DSLR. Systemkamera med samma format, samma möjligheter til objektiv, blixtar och andra tillbehör, för precis samma ändamål och funktion, fast med ytterligare unika fördelar.

A35 är direkt konkurrent med Nikon D3100 och Canon 1100D
A65 är direkt konkurrent med Nikon D5100 och Canon 600D
A77 är direkt konkurrent med Nikon D7000 och Canon 60D och 7D

Jag är nog långt mer förtröstansfull än dig Mats över läget och jag tänker inte gå igång och ta ut en massa besvikelser över händelser och tillkortakommanden hos Sony som ännu inte inträffat eller är nogot så när belagda.

Jo, du är nog det. Skillnaden är snarare att du är det fortfarande.

Jag har också satt väldigt stort hopp till Sony och många andra har "hoppat av" före mig.
Det är bara att de klantar sig mer och mer och tar inte tillvara på chanserna de faktiskt skaffar sig och nu visat på en tydlig trend med som jag hekt enkelt inte tror på längre. Snart är det nog bara du och Gunnar kvar som påhejare.

Fiaskot med A77, "slirat en del med" som du yttrycker det, är ingen liten miss. Det var katastrofalt som förstört deras chanser för mycket lång tid att etablera sig på riktigt.

Vi får se vad som händer den närmaste tiden. Ett litet hopp finns dock kvar och 500/4G måste ju bara vara något i ett sammanhang, så det är lite spännande vilka signaler som skickas ut den närmaste tiden.

/Mats

Nej nej, 20 i hela landet?. De har sålt av ett par batchar de fått redan (den första i december) var sju hus som jag fick ett ur och sedan har de fått minst en till de redan skeppat och det kommer 30 i morgon (torsdag 23:e) bara till Sony Center i Stockholm. Vad jag förstod så var de redan bokade i princip så de säljer nog allt de bara kan få. Grejen med NEX 7 och 5n är att de inte bara köps av Sony-folk utan av mängder av Nikon-, Canon- och Leica-folk som vill ha dem som kompetent komplement och som ser en möjlighet att vid behov även använda den med adapter ihop med sina vanliga objektiv NEX ger en mycket större marknad än Sonys ävriga DSLR:er och SLT-modeller. Så länge inga andra på allvar får fram modeller CSC-modeller med APS-C-stora sensorer på allvar så kommer Sony ha kvar sitt goda läge.

NEX 7 är väl inte så dyr om man ser till vad man faktiskt får. Ska det var något med ett kamerahus du köper idag (oavsett vad det är) så kostar det väl kring 10 000.

Ja visst, NEX-7:n är ett relativt billigt kamerahuset vägt mot vad du får för pengarna!
Tråkigt, att de små objektiven till NEX-serien först kommer sent 2012 eller under 2013, men va fasen, det finns ju adapter till alla andra möjliga objektiv, att kunna användas under tiden man väntar på små original NEX!

De första instegs / konsument D-SLR, kostade runt 10.000 spänn!

Fiaskot med A77, "slirat en del med" som du yttrycker det, är ingen liten miss. Det var katastrofalt som förstört deras chanser för mycket lång tid att etablera sig på riktigt./Mats

Jag undrar vad som är katastrofalt? Verkar vara en finfin kamera!? För övrigt känner jag mig trygg att SLT tekniken är helt rätt väg och med den utvecklingspotential som finns för evf så blir det adios ovf snart. Till och med evf'en på min a55 är okej och det är den nyfödda och en tydlig kompaktsystemare. Det är inte rikigt SLR-känsla (jämför med min underbara Dynax 7) men skön kamerakänsla.
:)

När Foto gjjorde sin upplösningstest av 5D Mark II så trots den hade 3 Mp mindre än A900 så tecknade den fler linjer än A900, så teoretiskt bör den då hitta fler detaljer än A900 även om skillnaden inte var jättestor, Mark II har väl också betydligt snabbare auotofokus än A900 om det är värt något.

Som jag minns skilde det C:A 4000 Kr till Mark II fördel, sedan var den väl lite bättre vid lågljusbilder, som verkligen var på tapeten runt 2008, då många vart saliga över D3 lågljusegenskaper. Många väntade väl in en efterföljare till A900 då 16Mp-sensorn gjorde sådan succe i APS-C segmentet.

Jomen ibland läser folk tester som en viss potentat läser bibeln. Inte för att förringa 5DMkII, men fakta måste ju fram. En zoom 24-70 användes på A900 och en fast 50mm /2.5 macro på 5DMkII. Det objektivet har extremt hög linjeupplösning.
Sensorerna i A900 resp 5DMkII är tämligen likvärdiga. Hade en fast optik av samma klass använts på A900 hade det blivit en mätbar skillnad till A900;ans fördel.
Läs dpreview ang upplösning för dessa kameror. FOTO gör hyfsade tester men förutsätter att folk också ser vilka objektiv som används och drar slutsatser därefter. Jag menar inte att hacka på Bengt. Tvärtom, men ska kameror testas måste det vara enl principen allt lika. Inte en zoom mot en dokumenterat knivskarp fast optik.

//Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar