Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Artaphot jämför på 300mm, vilket ju är en ganska stor skillnad från 400mm. Fantastiskt seriös jämförelse, precis som det mesta annat jag sett från arta. Riktigt trevligt.
 
Artaphot jämför på 300mm, vilket ju är en ganska stor skillnad från 400mm. Fantastiskt seriös jämförelse, precis som det mesta annat jag sett från arta. Riktigt trevligt.

Ja visst är det stor skillnad hur det presterar på 300mm och 400mm men enligt Lennart så va ju hans ex väldigt dåligt på 300mm vilket man ser i Artaphot test att så är inte fallet om man har ett bra ex.
 
Men ge dig....är väl ingen som sagt att Canon alltid måste vara bättre än Sigma....Nej Canon är inte alltid bättre än Sigma...jag säger bara att jag aldrig sett ett test mellan Canon och Sigma telezoomar där Sigma kommit segrande ur testen och att det ex av Sonys 70-400 som jag testat är riktigt skarpt på 400mm o lika bra som det "perfekta" Canon 100-400 som jag har ägt...mycket möjligt att ditt Sigma är vassare än det Canon 100-400 som jag ägt men jag kan garantera att skillnaden i så fall inte hade varit så "stor" som ses i Lennarts testbilder.

"Nej Canon är inte alltid bättre än Sigma...jag säger bara att jag aldrig sett ett test mellan Canon och Sigma telezoomar där Sigma kommit segrande ur testen"

Sorry, jag tolkade precis det som att din åsikt var att Canon alltid är bättre än Canon och resten var ju en självklar slutsats av det andra du skrev, så då är det alltså fel på Sony-objektivet för det är i själva verket bättre än Sigmat då (?), fast jag tror inte det är så.

Förstår fortfarande inte. Om Sony är lika bra som ditt Canon, och Sigmat är bättre än Sony, då borde det vara lika mycket bättre än Canon.

Men jag ger mig. Tyckte det bara var kul att få bekräftelse på att Sigmat är fantastiskt bra. När jag har framfört det tidigare har jag fått lite nedlåtande svar att "jaja, det är nog bra, men kom inte och tro att det skulle vara i närheten av den klass som Sony 70-400G.." Och så är det förstås fortfarande, för det måste ju ha varit fel på de två exemplar som just Lennart testat och någon annan jämförelse på samma sätt finns inte.

Var är det där testet som visar att Canon 100-400L är bättre än Sigma 150-500?



/Mats
 
Förstår inte varför det ska bevisas hit eller dit om Sigma eller Sony är bäst. Om man har det ena eller det andra och är nöjd med det så vad är problemet.Tycker det blir lite för mycket av "mitt är bättre än ditt".Jag har bestämt att införskaffa ett Sony 70-400 i vår någon gång och det ändras inte av att det här visas att Sigmat är bättre.Har tittat på massa bilder och läst vad jag kan hitta om 70-400.Baserat på att nästan alla lovordar objektivet kommer det därför att bli ett sådant.Sigma har jag ruskigt dåliga erfarenheter av, har tidigare testat 100-300 , 50-500 och 120-300.Alla dessa var dåliga ex. så jag kommer inte att testa Sigma en fjärde gång.Trots allt så tror jag att med ett Sony är det troligare att jag får ett riktigt ex direkt. Men som sagt är man nöjd med det man har så spelar det väl ingen roll vilket märke det är.
 
Man ska titta på det man handlar med nyktra ögon, och jämföra i det sammanhang man själv använder prylar. Har man bara gjort detta - tills man är nöjd - är ju allt bra?

Jag har själv motsatt erfarenhet av Sigma, har kanske haft tur hittills. Har dock aldrig kört Sigma på Canon-hus.... Men dock på Pentax, Nikon och Sony. Ganska många gluggar, på en väldig massa hus.
 
Som jag brukar skriva: Det må vara hur det vill. A77 är en "kritisk provbänk" för ett objektiv som har 3 år på nacken (sedan det släpptes) och vad jag förstår bygger på rätt gammal teknik samt dessutom är tänkt som en FF-glugg.

Att det presterar hyfsat bra med en A700 säger då inte så mycket då den har en lite högre pixeldensitet än A850/A900 som i APS-C läge ger 11,1 Mp, d v s 0,9 Mp mindre än A700.

Skär man ut A900:s 11,1 Mp och placerar dem på en A77:s sensorarea blir det int så kritiskt för 70-400, men då handlar det om 24Mp. När man ser bilder i 100% från en A77 måste man ha det i åtanke.

Gluggen är dessutom inte lätt att handhålla på 400mm. EVF:n ger visserligen en förvånansvärt ljus sökarbild med en så pass ljussvagt objektivt men det "dansar" lätt hit och dit. SSS i all ära, men även på ganska snabba tider finns alltid en risk för mikroskakningar som blir tydliga vid 100% på skärm. Sigmat ligger så i handen att det inte "dansar" hälften så mycket.

Sedan finns en risk till med själva SSS. Joakim har påtalat det tidigare att den kan blurra till bilderna vid vissa tider som ligger i ett visst förhållande till brännvidden. Här verkar det som om den punkten nås vid tider strax över 1/500 sek.

Nu är gluggen så oergonomisk i sin konstruktion jämfört med Sigman att man får ett ett "skakigare" grepp med vänsterhanden om man inte monterar bort stativfästet. Då inträffar nästa grej: de 3 knapparna som låser AF är lätt att komma åt ofrivilligt. Zoomringen är trög och ligger främst på objektivet. Fokusringen hamnar mitt i handflatan nära kamerahuset. En fördel vid MF men inte vid AF-S om man låst AF via avtrycket (default inställning). Rubbar man AF-ringen en hundradels mm då blir det blurrigt.

Alltså är gluggen testad på stativ.

Men A77 har tappat en viktig sak tycker jag. Man kunde gott fått ärva on-offknappen för SSS från A700 istället för att ha den funktionen i menyn. Har inte betytt ett skvatt tidigare för mig, men här kändes det behövligt.

//Lennart
 
Jag har ägt en Canon 100-400 och testat Sonys 70-400 vid flertalet gånger.
Det ex av Sony 70-400 som jag testat är skarp o minst lika bra som Canon 100-400 är på 400mm.

Kanske finns det bra och mindre bra ex av 70-400an??

Dom flesta tester jag har sett visar att det är riktigt bra telezoom som presterar bra på 400mm.

Sony 70-400 vs.Minolta 400mm F4.5:

http://www.dyxum.com/dforum/comparision-test-sony-70400-vsminolta-400mm-f45_topic46212.html

Kommentaren efter den jämförelsen av Sony 70-400mm och Minolta 400mm:

"My personal conclusion from this test is that the Sony did best at 400mm which is quite surprising. If we add the 1.4x tele converter, the Minolta does best again. Nevertheless, the differences are very small. "

Klart att det finns såväl bättre som sämre ex. men framförallt finns det väl bättre och sämre kombinationer av kamerahus och objektiv antar jag och dessutom så påpekar han ju exv. vindens inverkan.

Jag tror överhuvudtaget att en del utlåtanden man läser på nätet som dissar vilket objektiv det vara må bör tas med en nypa salt eftersom man aldrig vet hur den kombo som testas egentligen sett ut och vilka förutsättningar i övrigt som bilderna tagits under men om det är en jämförelse så kan man väl i bästa fall utgå ifrån att hanteringen skett likvärdigt även om de olika objektiven kan trivas olika bra ihop med kamerahuset/kamerahusen som används.

I övrigt kan jag bara bekräfta att det kan vara en utmaning att handhålla en 70-400. Har jag inte tid med stativ så måste åtminstone jag söka stöd i någon form. Finns inget att få så stället jag mig alltid på vänster knä och stöder stativfästet på låret och viker ut displayen och kör Live View. Det funkar bäst för mig i alla fall. I övrigt håller jag med Mats. Det är en stor fördel med OS i objektivet. Har lärt mig uppskatta det till fullo med min Sigma 17-70. Har bara bra erfarenheter av Sigma även om mina är långt mer begränsade än många andra. Har man tur så finns det ju även mycket bra ex. av Tamron. Är jättenöjd med mitt 90mm makro t.ex. vilket inte hindrar att jag haft jätteproblem med andra ex. Det gäller bara att hitta bra kombinationer objektiv/kamerahus eller se till att justera dem. De som inte är nöjda med sina 70-400mm kanske borde Sony kolla på dem.

Till Lennart: Är det någon skillnad med hur du upplever de två objektiven här mellan din A900 och A77. Har du kollat med adaptern på din NEX 7?
 
Senast ändrad:
Förstår inte varför det ska bevisas hit eller dit om Sigma eller Sony är bäst. Om man har det ena eller det andra och är nöjd med det så vad är problemet.Tycker det blir lite för mycket av "mitt är bättre än ditt".Jag har bestämt att införskaffa ett Sony 70-400 i vår någon gång och det ändras inte av att det här visas att Sigmat är bättre.Har tittat på massa bilder och läst vad jag kan hitta om 70-400.Baserat på att nästan alla lovordar objektivet kommer det därför att bli ett sådant.Sigma har jag ruskigt dåliga erfarenheter av, har tidigare testat 100-300 , 50-500 och 120-300.Alla dessa var dåliga ex. så jag kommer inte att testa Sigma en fjärde gång.Trots allt så tror jag att med ett Sony är det troligare att jag får ett riktigt ex direkt. Men som sagt är man nöjd med det man har så spelar det väl ingen roll vilket märke det är.

Jomen, så här ligger det till. Tråden handlar om A77, vilket vi ju alla vet. Nu skulle den behängas med en längre glugg. Det finns INGEN test någonstans där 70-400 testats med en A77 som är en helt ny fågel med sina många pixlar. Hur skulle det fungera med Sonys G-glugg?

Det handlar inte om att bevisa att Sigma, Nikon, Canon, Pentax eller Hennes & Mauritz är bättre eller sämre utan att ha en referens. Var hitta den referensen. Mats föreslog denna lösning. Jag testade G-gluggen dagen innan Mats Sigma kom i mina nävar. Och jag var inte alls nöjd första dagen.

Jag har också haft många Sigmaobjektiv och har både positiva och negativa erfarenheter från dem. Men här fanns dessutom en annan aspekt. Många av Sigmaobjektiven var/är inte kalibrerade för SLT-tekniken.
Mats exemplar var det. Annars hade det blivit helt felvisande.

Oavsett om jag haft Sigmat till hands eller inte hade jag inte varit nöjd med vad G-gluggen presterade på just A77.

Så detta är inte något märke vs märke det handlar om i grunden.

Du får gärna köpa mitt ex som körts 92 exponeringar inifrån huset och ut genom öppet fönster och aldrig varit ute så slipper jag besväret med att returnera det. Det är bara 3 dagar gammalt och kan säljas mot faktura och avbetalning.

//Lennart
 
Så Canon är alltid bättre än Sigma.
Canon och Sony är lika bra.
Då måste Sony vara bättre än Sigma, men så är det inte, alltså är det ett dåligt ex av Sony-objektivet.

Jag är som sagt inte förvånad om det här Sigmat är i klass med eller bättre än Canons.
Precis så sa jag förut fast om Sony och blev närmast idiotförklarad, men jag vet inte nåt om Canons objekt så jag ska inte uttala mig, bara att jag tycker Sigma-objektivet är fantastiskt bra och jag verkade ensam om att ha upptäckt det innan.

Andra här som har Sony-objektivet och hyllar det har ju inte pubilcerat några bilder.
Men som sagt, spelar nog ingen roll vilka bilder som visas i verkligheten, det är alltid rätt att hävda att märkesobjektivet är bättre, för det vore ju befängt om det vore på annat sätt...

Bilder med Sony
http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=19470

Bilder med Sigma
http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=17163

Allas Sony-objektiv kan väl inte vara dåliga exemplar?


/Mats

Återigen, hur trivs objektiv och kamera ihop? Det är är nog tveksamt att göra dessa relativa jämförelser. Det handlar om kombo mot kombo. Innan man vet att hus objektiv fungerar som de ska ihop är det svårt att uttala sig åt vare sig det ena eller andra hållet.

Varför skulle ett märkesobjektiv vara bättre än något annat?
Vad är dessutom ett märkesobjektiv i dessa adapterdagar?
Om jag kopplar på det til en NEX med adapter så kan man ju koppla på Canon-objektiv med adapter också. Var hamnar vi då?

Världen har blivit lite rörigare än bara för något år sedan.

Jag har f.ö. inte själv testat att jämföra min 70-400 på A550, A580 med min NEX 7 och adapter.
Ska när det blir snöfritt i vår baxa upp mina grejor inklusive stativ på söders höjder och ta några bilder mot stadshustornet och peepa.

Har du kollat och eventuellt justerat eventuella fokusavvikelser med mikrojustering Lennart. Om din zoom är linjär kan det hjälpa. Är resultaten likvärdiga om du kör kontrast- resp. fasdetekt-AF? Min undran är bara om du faktiskt fått ett taskigt objektiv eller om det är något annat som är fel. Nu vet jag ju att du om någon nött och blött med dina objektivtester men ibland blir man ju bara trött av besvikelse eller hur?
 
Senast ändrad:
Har du kollat och eventuellt justerat eventuella fokusavvikelser med mikrojustering Lennart. Om din zoom är linjär kan det hjälpa. Är resultaten likvärdiga om du kör kontrast- resp. fasdetekt-AF? Min undran är bara om du faktiskt fått ett taskigt objektiv eller om det är något annat som är fel. Nu vet jag ju att du om någon nött och blött med dina objektivtester men ibland blir man ju bara trött av besvikelse eller hur?

Jag återkommer i detta ärende. Min fru gallhojtade på mig och behöver mig i en timme eller så.

//Lennart
 
Jomen, så här ligger det till. Tråden handlar om A77, vilket vi ju alla vet. Nu skulle den behängas med en längre glugg. Det finns INGEN test någonstans där 70-400 testats med en A77 som är en helt ny fågel med sina många pixlar. Hur skulle det fungera med Sonys G-glugg?

Det handlar inte om att bevisa att Sigma, Nikon, Canon, Pentax eller Hennes & Mauritz är bättre eller sämre utan att ha en referens. Var hitta den referensen. Mats föreslog denna lösning. Jag testade G-gluggen dagen innan Mats Sigma kom i mina nävar. Och jag var inte alls nöjd första dagen.

Jag har också haft många Sigmaobjektiv och har både positiva och negativa erfarenheter från dem. Men här fanns dessutom en annan aspekt. Många av Sigmaobjektiven var/är inte kalibrerade för SLT-tekniken.
Mats exemplar var det. Annars hade det blivit helt felvisande.

Oavsett om jag haft Sigmat till hands eller inte hade jag inte varit nöjd med vad G-gluggen presterade på just A77.

Så detta är inte något märke vs märke det handlar om i grunden.

Du får gärna köpa mitt ex som körts 92 exponeringar inifrån huset och ut genom öppet fönster och aldrig varit ute så slipper jag besväret med att returnera det. Det är bara 3 dagar gammalt och kan säljas mot faktura och avbetalning.

//Lennart

Jag förstår vad du menar, men det blev lite tjat ändå om Canon vs Sigma vs Sony.Vad gäller A77 (som jag nu har ägt ett tag) + 70-400 har jag sett flera bildexempel som gör att jag fortfarande tror att det är en bra kombo.Har nu ett 70-300 G SSM som presterar utmärkta resultat och har ingen anledning att tro att 70-400 skall vara sämre.Vad gäller ditt ex. så har jag inte pengarna nu samt att det möjligen kan vara ett dåligt ex. som du fått.Så jag avvaktar tills våren när det är planerat men tack för erbjudandet även om det lät lite sarkastiskt.
 
Jag förstår vad du menar, men det blev lite tjat ändå om Canon vs Sigma vs Sony.Vad gäller A77 (som jag nu har ägt ett tag) + 70-400 har jag sett flera bildexempel som gör att jag fortfarande tror att det är en bra kombo.Har nu ett 70-300 G SSM som presterar utmärkta resultat och har ingen anledning att tro att 70-400 skall vara sämre.Vad gäller ditt ex. så har jag inte pengarna nu samt att det möjligen kan vara ett dåligt ex. som du fått.Så jag avvaktar tills våren när det är planerat men tack för erbjudandet även om det lät lite sarkastiskt.

Jag kanske missförstår dig, men det var inte sarkastiskt menat från min sida. Så det är lugnt!

//Lennart
 
Har du kollat och eventuellt justerat eventuella fokusavvikelser med mikrojustering Lennart. Om din zoom är linjär kan det hjälpa. Är resultaten likvärdiga om du kör kontrast- resp. fasdetekt-AF? Min undran är bara om du faktiskt fått ett taskigt objektiv eller om det är något annat som är fel. Nu vet jag ju att du om någon nött och blött med dina objektivtester men ibland blir man ju bara trött av besvikelse eller hur?

Jag har använt focuspeaking i ej förstorat läge. APS-C med 400mm blir ju en vinkel motsvarande 600mm så att köra med förstorad sökarbild med handhållen kamera blir bara en billig fylla efter en stund.

På nära håll blir bilderna väldigt skarpa och detaljerade. Även 400mm duger då om makro på 1,5 m avstånd om så vill. Det besvärliga är referensavstånden om man ska mäta in det bra. 20 meter på 400mm.

Därtill måste man ha helst likadana föremål placerade snett bakom och snett framför huvudmotivet för att kunna se om skärpeplanet hamnar okej. Därtill kommer perspektivförskjutningen.

Jag tycker att focuspeakingen har satt skärpan perfekt med alla mina kortare brännvidder på mina andra ljusstarkare objektiv. Borde fungera bra även här.

Mikrojustering: Jovisst kan det provas. Men det är inte många zoomar som är helt linjära.

Jag undrar om du kan maila en hel bild du tagit med ditt exemplar till mig, helst på lång brännvidd. Sparad som en jpeg med ganska hård komprimering så att mailen tar det. Du har min mailadress. Spelar ingen roll vad motivet föreställer. Sedan kan jag öppna den och läsa EXIF. Helst bör den vara oskärpt, men ta vad du har.

Mvh//Lennart
 
Kan jag få vänta till helgen?

I övrigt kan jag ju säga att mina erfarenheter med 70-400mm från min safari inte varit lika odelat positiva som tidigare. Jag har fått en del bilder jag är väldigt nöjd med men ibland undrar jag om inte den där jäkla fokuslåsknappen mitt under objektivet har spökat när jag stött objektivet mot sargen till takluckan på jeepen eller den stålställning som satt utanför den (det finns ju tre - ovanpå, under och till vänster på objektivet). Det skulle kunna förklara en att en del bilder faktiskt har fel fokus. Med hyfsat stöd ska det inte vara några problem att sätta skärpan hyfsat ens i en jeep med detta objektiv, bara motorn är avstängd och det ser jag alltid till innan jag tar bilder.

Annars är detta objektiv alldeles för dyrt normalt för att man ska acceptera "en citron". Jag hade tur som fick mitt för drygt 12 000 men vid det tillfället tog CyberPhoto över 17. Så här lönade det sig verkligen att shoppa runt. Pixmania hade kampanj och jag hade tur för jag tycker nog att det jag sett annars av mitt objektiv är rätt OK.

Risedal bad mig hälsa och tipsade om en ny app som visades på Youtube som gör att man enkelt kan klicka bort element i bilden man inte vill ha med (exv. folk som gått förbi)

Citat: "When capturing photos in a busy area, like a public square or a concert for example, it is often difficult to get a clean shot without unwanted objects entering the frame. Now you can capture the shot anyway, and simply let the camera remove the people for you!

Point your camera and take a photo. Afterwards you can remove anyone moving around, or select your friends and remove any strangers.

Don't forget to 'like' Scalado on Facebook and to follow us Twitter for the latest updates and news. "
 
Senast ändrad:
Kan jag få vänta till helgen?

I övrigt kan jag ju säga att mina erfarenheter med 70-400mm från min safari inte varit lika odelat positiva som tidigare. Jag har fått en del bilder jag är väldigt nöjd med men ibland undrar jag om inte den där jäkla fokuslåsknappen mitt under objektivet har spökat när jag stött objektivet mot sargen till takluckan på jeepen eller den stålställning som satt utanför den (det finns ju tre - ovanpå, under och till vänster på objektivet). Det skulle kunna förklara en att en del bilder faktiskt har fel fokus. Med hyfsat stöd ska det inte vara några problem att sätta skärpan hyfsat ens i en jeep med detta objektiv, bara motorn är avstängd och det ser jag alltid till innan jag tar bilder.

Annars är detta objektiv alldeles för dyrt normalt för att man ska acceptera "en citron". Jag hade tur som fick mitt för drygt 12 000 men vid det tillfället tog CyberPhoto över 17. Så här lönade det sig verkligen att shoppa runt. Pixmania hade kampanj och jag hade tur för jag tycker nog att det jag sett annars av mitt objektiv är rätt OK.

Risedal bad mig hälsa och tipsade om en ny app som visades på Youtube som gör att man enkelt kan klicka bort element i bilden man inte vill ha med (exv. folk som gått förbi)

Citat: "When capturing photos in a busy area, like a public square or a concert for example, it is often difficult to get a clean shot without unwanted objects entering the frame. Now you can capture the shot anyway, and simply let the camera remove the people for you!

Point your camera and take a photo. Afterwards you can remove anyone moving around, or select your friends and remove any strangers.

Don't forget to 'like' Scalado on Facebook and to follow us Twitter for the latest updates and news. "

Du behöver inte Sändha någon bild:). Skrället från Pixmania (jo, även detta kom därifrån p g a det höga priset i Sverige. Vissa ÅF vill ha 20 papp för det!!!!!, men går väl annars att få för 15) är redan på väg tillbaks till France.

Gjorde dock som du föreslog av ren nyfikenhet och satte upp en tripod vid öppet fönster och en NEX-7 med adapter samt körde både G 70-400SSM och Sigma 150-500/4.5-6.3 DG HSM med kontrast-AF och MF med inzoomad sökarbild. Spelade ingen roll. Resultatet blev som innan. Upplösningen är ju densamma på NEX-7 som på A77.

NEX-7 har ju med denna adapter ingen spegelfilm heller (så slipper man tänka på SLT-teknikens eventuella inverkan). Ljuset var dock bättre så det blev iso 1000 vid f/6,3 istf 2500 som demonstrerades förra gången.
Motivet cyklar slarvigt slängda också orört sedan förra fototillfället. Brännvidd 400mm. Den ena ser dock mer ut som brännvin 400 cl:)

Resultatet ja: Oavsett vad alla berömmare av G-gluggen anser så har nu 2 ex av detta testats och varit likadana. Mycket bra på 70-180, bra vid 200, sedan halvbra innan 250 och inte så kul därefter upp till 400mm. Referensavståndet är korrekt; c:a 20 meter, men resultatet är inte alls till fördel för G-objektivet.

Så, helt osaknat deporteras det till Frankrike.

Helbild av motivet och även skärmdump sida vid sida. Sigma till vänster och Sony till höger.

Förresten var det väl denna länk du menar att Risedal hänvisade till. Fick det mailet oxå.

http://www.youtube.com/watch?v=flNomXIIWr4&feature=player_embedded

//Lennart
 

Bilagor

  • Skärmklipp_nex2.JPG
    Skärmklipp_nex2.JPG
    32 KB · Visningar: 272
  • Skärmklipp_nex.JPG
    Skärmklipp_nex.JPG
    53.6 KB · Visningar: 268
Tråkigt med strulet. Det är ju inte kul att returnera. Hoppas det går bra allt med reklamationen.
Ska i alla fall själ testa mina grejor så snart vädret tillåter.
 
Tråkigt med strulet. Det är ju inte kul att returnera. Hoppas det går bra allt med reklamationen.
Ska i alla fall själ testa mina grejor så snart vädret tillåter.

Tycker jag låter som en bra idé. Om någon till äventyrs tror att jag helt rackar ned på 70-400 så tror de fel.

Jag menar inte att "slakta" 70-400:an. Den har ju körts på högre iso och med pixelstinna APS-C samt i halvtaskigt väder. Tyvärr kunde jag inte ta ut objektivet utomhus utan fick ta mina provbilder inomhus och ut genom öppet fönster.

Testade med och utan UV-filter. Kontrasten är lite låg jämfört med Mats Sigma. Jag ser G-gluggen mer som en vackertväderglugg och helst tripodmonterad på iso 200-800 i lite mulnare väder. Men på A900 och A700 är den okej, men lite väl mjuktecknande i 300-400 området.

Man får ju skruva upp isot ganska mycket för att få slutartider som är bra handhållet med APS-C och 24Mp.
Helst bör man ju komma upp i f/8 och 1/1000 sek och köra med avstängd SSS på en A77.

Men 70-400:an är ju bara en uppiffning av en gammal optik från filmtiden och sannolikt fanns det då inte ens i sinnevärlden att gluggen skulle köras på halva arean av 24x36-formatet och därtill 24 miljoner pixlar.

Så det handlar inte om reklamation. Jag har kört gluggen försiktigt inomhus och vid öppet fönster enl avtal med Pixmanias kundtjänst. De har varit mycket tillmötesgående.Jag kände dessutom redan när jag packade upp objektivet att det för min personliga smak inte hade en ergonomi som passade mig. 1,5 kg känns som det dubbla när den är monterad på ett så litet kamerahus som A77 utan vertikalgrepp.

Jag vill inte ha någon Sigma 150-500 heller. Skulle kunna tänka mig Sigma 100-300/4 EX DG HSM som trots nästan 2 kg i vikt ligger bättre i nävarna och det ex som jag testat var fullt i klass med Canons 70-200/4 L is usm. Men ingen i Sverige verkar ha det på lager med A-fattning och jag vet inte om det är SLT-säkrat heller. Skulle helst vilja prova ett direkt i en fysisk affär med min kamera isåfall.

Frid på sig och testkör dina grejor (fotogrejor, alltså) och hoppas att du får ett resultat som du är nöjd med. Det är ju huvudsaken. Jag är ganska insnöad på så perfekt detaljering som möjligt. Sedan aningen bortskämd av de perfekta exemplar Zeissgluggar jag kommit över.

//Lennart
 
http://youtu.be/kEW-x31TByY
Så jäkla skarpt och bra att man kan skära lasertunna skivor av dig.
http://youtu.be/hNgl8sOOKBc

Varför denna anti-smiley??Är du sur på mig för att jag inte nämnt detta objektiv. Jag har inget emot Sigma och har inte tänkt starta någon VS-diskussion. Men jag söker en telezoom som jag vet fungerar med A77 och vissa Sigmagluggar på marknaden är inte modifierade för SLT-tekniken i A77. Vore inte kul att köpa ett sådant och sedan tvingas skicka iväg det för modifiering.

Vill därför prova i fysisk affär. 100-300mm skulle räcka för mig. dessutom är ljusstyrka f/4 över hela linjen något jag hellre skulle vilja ha.

Sedan må OS i Sigma vara hur bra som helst, men nu har Sigma slutat tillverka objektiv med A-fattning och OS. För Sony kostar alltså ett objektiv från Sigma utan OS lika mycket som ett till Canon/Nikon med OS.
Personligen tycker jag det är synd eftersom jag på långa gluggar föredrar bildstab i objektivet.

//Lennart A
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.