The_SuedeII
Aktiv medlem
Artaphot jämför på 300mm, vilket ju är en ganska stor skillnad från 400mm. Fantastiskt seriös jämförelse, precis som det mesta annat jag sett från arta. Riktigt trevligt.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Artaphot jämför på 300mm, vilket ju är en ganska stor skillnad från 400mm. Fantastiskt seriös jämförelse, precis som det mesta annat jag sett från arta. Riktigt trevligt.
Men ge dig....är väl ingen som sagt att Canon alltid måste vara bättre än Sigma....Nej Canon är inte alltid bättre än Sigma...jag säger bara att jag aldrig sett ett test mellan Canon och Sigma telezoomar där Sigma kommit segrande ur testen och att det ex av Sonys 70-400 som jag testat är riktigt skarpt på 400mm o lika bra som det "perfekta" Canon 100-400 som jag har ägt...mycket möjligt att ditt Sigma är vassare än det Canon 100-400 som jag ägt men jag kan garantera att skillnaden i så fall inte hade varit så "stor" som ses i Lennarts testbilder.
Jag har ägt en Canon 100-400 och testat Sonys 70-400 vid flertalet gånger.
Det ex av Sony 70-400 som jag testat är skarp o minst lika bra som Canon 100-400 är på 400mm.
Kanske finns det bra och mindre bra ex av 70-400an??
Dom flesta tester jag har sett visar att det är riktigt bra telezoom som presterar bra på 400mm.
Sony 70-400 vs.Minolta 400mm F4.5:
http://www.dyxum.com/dforum/comparision-test-sony-70400-vsminolta-400mm-f45_topic46212.html
Förstår inte varför det ska bevisas hit eller dit om Sigma eller Sony är bäst. Om man har det ena eller det andra och är nöjd med det så vad är problemet.Tycker det blir lite för mycket av "mitt är bättre än ditt".Jag har bestämt att införskaffa ett Sony 70-400 i vår någon gång och det ändras inte av att det här visas att Sigmat är bättre.Har tittat på massa bilder och läst vad jag kan hitta om 70-400.Baserat på att nästan alla lovordar objektivet kommer det därför att bli ett sådant.Sigma har jag ruskigt dåliga erfarenheter av, har tidigare testat 100-300 , 50-500 och 120-300.Alla dessa var dåliga ex. så jag kommer inte att testa Sigma en fjärde gång.Trots allt så tror jag att med ett Sony är det troligare att jag får ett riktigt ex direkt. Men som sagt är man nöjd med det man har så spelar det väl ingen roll vilket märke det är.
Så Canon är alltid bättre än Sigma.
Canon och Sony är lika bra.
Då måste Sony vara bättre än Sigma, men så är det inte, alltså är det ett dåligt ex av Sony-objektivet.
Jag är som sagt inte förvånad om det här Sigmat är i klass med eller bättre än Canons.
Precis så sa jag förut fast om Sony och blev närmast idiotförklarad, men jag vet inte nåt om Canons objekt så jag ska inte uttala mig, bara att jag tycker Sigma-objektivet är fantastiskt bra och jag verkade ensam om att ha upptäckt det innan.
Andra här som har Sony-objektivet och hyllar det har ju inte pubilcerat några bilder.
Men som sagt, spelar nog ingen roll vilka bilder som visas i verkligheten, det är alltid rätt att hävda att märkesobjektivet är bättre, för det vore ju befängt om det vore på annat sätt...
Bilder med Sony
http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=19470
Bilder med Sigma
http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=17163
Allas Sony-objektiv kan väl inte vara dåliga exemplar?
/Mats
Har du kollat och eventuellt justerat eventuella fokusavvikelser med mikrojustering Lennart. Om din zoom är linjär kan det hjälpa. Är resultaten likvärdiga om du kör kontrast- resp. fasdetekt-AF? Min undran är bara om du faktiskt fått ett taskigt objektiv eller om det är något annat som är fel. Nu vet jag ju att du om någon nött och blött med dina objektivtester men ibland blir man ju bara trött av besvikelse eller hur?
Jomen, så här ligger det till. Tråden handlar om A77, vilket vi ju alla vet. Nu skulle den behängas med en längre glugg. Det finns INGEN test någonstans där 70-400 testats med en A77 som är en helt ny fågel med sina många pixlar. Hur skulle det fungera med Sonys G-glugg?
Det handlar inte om att bevisa att Sigma, Nikon, Canon, Pentax eller Hennes & Mauritz är bättre eller sämre utan att ha en referens. Var hitta den referensen. Mats föreslog denna lösning. Jag testade G-gluggen dagen innan Mats Sigma kom i mina nävar. Och jag var inte alls nöjd första dagen.
Jag har också haft många Sigmaobjektiv och har både positiva och negativa erfarenheter från dem. Men här fanns dessutom en annan aspekt. Många av Sigmaobjektiven var/är inte kalibrerade för SLT-tekniken.
Mats exemplar var det. Annars hade det blivit helt felvisande.
Oavsett om jag haft Sigmat till hands eller inte hade jag inte varit nöjd med vad G-gluggen presterade på just A77.
Så detta är inte något märke vs märke det handlar om i grunden.
Du får gärna köpa mitt ex som körts 92 exponeringar inifrån huset och ut genom öppet fönster och aldrig varit ute så slipper jag besväret med att returnera det. Det är bara 3 dagar gammalt och kan säljas mot faktura och avbetalning.
//Lennart
Jag förstår vad du menar, men det blev lite tjat ändå om Canon vs Sigma vs Sony.Vad gäller A77 (som jag nu har ägt ett tag) + 70-400 har jag sett flera bildexempel som gör att jag fortfarande tror att det är en bra kombo.Har nu ett 70-300 G SSM som presterar utmärkta resultat och har ingen anledning att tro att 70-400 skall vara sämre.Vad gäller ditt ex. så har jag inte pengarna nu samt att det möjligen kan vara ett dåligt ex. som du fått.Så jag avvaktar tills våren när det är planerat men tack för erbjudandet även om det lät lite sarkastiskt.
Har du kollat och eventuellt justerat eventuella fokusavvikelser med mikrojustering Lennart. Om din zoom är linjär kan det hjälpa. Är resultaten likvärdiga om du kör kontrast- resp. fasdetekt-AF? Min undran är bara om du faktiskt fått ett taskigt objektiv eller om det är något annat som är fel. Nu vet jag ju att du om någon nött och blött med dina objektivtester men ibland blir man ju bara trött av besvikelse eller hur?
Kan jag få vänta till helgen?
I övrigt kan jag ju säga att mina erfarenheter med 70-400mm från min safari inte varit lika odelat positiva som tidigare. Jag har fått en del bilder jag är väldigt nöjd med men ibland undrar jag om inte den där jäkla fokuslåsknappen mitt under objektivet har spökat när jag stött objektivet mot sargen till takluckan på jeepen eller den stålställning som satt utanför den (det finns ju tre - ovanpå, under och till vänster på objektivet). Det skulle kunna förklara en att en del bilder faktiskt har fel fokus. Med hyfsat stöd ska det inte vara några problem att sätta skärpan hyfsat ens i en jeep med detta objektiv, bara motorn är avstängd och det ser jag alltid till innan jag tar bilder.
Annars är detta objektiv alldeles för dyrt normalt för att man ska acceptera "en citron". Jag hade tur som fick mitt för drygt 12 000 men vid det tillfället tog CyberPhoto över 17. Så här lönade det sig verkligen att shoppa runt. Pixmania hade kampanj och jag hade tur för jag tycker nog att det jag sett annars av mitt objektiv är rätt OK.
Risedal bad mig hälsa och tipsade om en ny app som visades på Youtube som gör att man enkelt kan klicka bort element i bilden man inte vill ha med (exv. folk som gått förbi)
Citat: "When capturing photos in a busy area, like a public square or a concert for example, it is often difficult to get a clean shot without unwanted objects entering the frame. Now you can capture the shot anyway, and simply let the camera remove the people for you!
Point your camera and take a photo. Afterwards you can remove anyone moving around, or select your friends and remove any strangers.
Don't forget to 'like' Scalado on Facebook and to follow us Twitter for the latest updates and news. "
Tråkigt med strulet. Det är ju inte kul att returnera. Hoppas det går bra allt med reklamationen.
Ska i alla fall själ testa mina grejor så snart vädret tillåter.
Jag menar inte att "slakta" 70-400:an. Den har ju körts på högre iso och med pixelstinna APS-C samt i halvtaskigt väder.
Men på A900 och A700 är den okej, men lite väl mjuktecknande i 300-400 området.
http://youtu.be/kEW-x31TByY
Så jäkla skarpt och bra att man kan skära lasertunna skivor av dig.
http://youtu.be/hNgl8sOOKBc