Photocon
Aktiv medlem
Får man fråga vilka zoomar som testas på A77n?
Sigma 150-500 DG OS HSM resp Sony G 70-400SSM. Sonyobjektivet ganska underlägset efter 200mm vad gäller detaljering. Därtill obalanserat jämfört med Sigmat.
//Lennart
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Får man fråga vilka zoomar som testas på A77n?
Hela grejen med det här är ju att använda Camera RAW för behandlingen.
Då går ju inbyggd HDR bort för att det funkar ju bara med jpeg.
Förstår ändå inte riktigt den tänkta vitsen.
Digitalkamerorna har ju redan större dynamiskt omfång än filmen, så det borde inte vara nåt problem alls att få med hela spektrat på filmen som man fotograferar av. Vad skulle HDR kunna tillföra?
Edit: Sony A77s DR är större än analoga filmer.
/Mats
Sigma 150-500 DG OS HSM resp Sony G 70-400SSM. Sonyobjektivet ganska underlägset efter 200mm vad gäller detaljering. Därtill obalanserat jämfört med Sigmat.
//Lennart
//Lennart
Tackar igen för din ärlighet, och vad du faktiskt upptäcker när du testar, har inte vågat förut att skriva vad Foto tyckte när dom testade Sonys G 70-400SSM, Canons motsvarighet var klart bättre, särskilt vid 400mm läget som är besvärligt vid dom flesta långzoomare.
Att sedan Sonyambassadörer ute på nätet gärna vill släta över svagheter med optiken, gör det inte lättare för oss konsumenter eller för dom som köpt objektivet för en ganska ansenlig summa.
Fotos stora objektivarkiv som finns att tillgå är mycket värdefull tycker jag, och dom objektiv som du Lennart har prisat under åren stämmel väl med Fotos tester.
//Bengt.
Jag har ägt en Canon 100-400 och testat Sonys 70-400 vid flertalet gånger.
Det ex av Sony 70-400 som jag testat är skarp o minst lika bra som Canon 100-400 är på 400mm.
Kanske finns det bra och mindre bra ex av 70-400an??
Dom flesta tester jag har sett visar att det är riktigt bra telezoom som presterar bra på 400mm.
Sony 70-400 vs.Minolta 400mm F4.5:
http://www.dyxum.com/dforum/comparision-test-sony-70400-vsminolta-400mm-f45_topic46212.html
Kan ju också vara så att Canon-objektivet inte var absolut super-duper, eller att det inte är bättre helt enkelt och att ett bra Sigma är i en klass för sig. Men, jag är inte förvånad av ditt svar, det är ju politiskt korrekt att säga att om Sony-objektivet inte utklassar Sigmat så måste det vara fel på exemplaret och i slutändan är alltid Sony bättre. Att Canon är bäst är nån sorts axiom som blir självuppfyllande för att man testar och gör om tills man får de resultaten...
I FOTOs test 2009 så kom de ju till exakt samma slutsats att det inte var bra på längre brännvidd och avstånd, speciellt inte ut mot kanterna.
Får väl se vad Lennart kommer fram med här nar han varit ute en stund efer att ha kommit hem från söndagsgudstjänsten.
En snabb titt på vad han mailat mig (hoppas du inte misstycker Lennart att jag publicerar dina cykelbilder här).
1/500 s. Kamerans SSS. F/6,3 400 mm.
Överblick
Visa bilaga 122792
Sony förstoring
Visa bilaga 122793
Sigma förstoring
Visa bilaga 122794
Räknar med ett "försvar" för varför det dubbelt så dyra originalobjektivet ändå är bättre och att Lennar måste gjort fel, eller att det är ett trasigt objektiv, eller att man ju köper ett sånt här tele för att använda mellan 70-150 mm i stor utsträckning, eller att det är mindre, smidigare och snyggare osv.
Lennart. Kan du lägga upp en bild på objektiven bredvid varandra så man kan bilda sig en uppfattning om de yttre attributen.
/Mats
Peter, Mats och ni andra.
Son G 70-400 SSM är riktigt risigt över 200mm jmf med Sigma. Tror inte på felaktigt exemplar utan att egenskaperna är som de är. Skulle väl inte vara hyfsat upp till drygt 200mm annars.
Dessutom är faktiskt Sigmat, enl min åsikt smidigare ergonomiskt. Grejen är nog den att gluggen duger bra vid tidigare tester med A700 och 12Mp, men faller för mycket vid 300-400mm i linjeupplösning vid 24Mp APS-C.
Precis samma sak som med 70-300SSM.
Jag har skickat bildexempel till Mats och jag tror att han är väldigt nöjd med sitt Sigma efter det. Jag har plåtat med G-gluggen genom öppet fönster. Ska inte användas mer eftersom det ska i retur efter prov. Dessutom är det klumpigare än Sigmat och stativfästet hindrar en en skön handhållning jämfört med Sigmans stativfäste.
Zoomsnäckan är dessutom alldeles för styv, men hellre det än att zoomen vandrar ut av sig själv.
Nej, det gäller märkestelen så vrålar jag efter Canon. Eller vissa fristående tillverkare. Sony har gjort en bra telezoom: G 70-200/2.8 SSM. Den är i klass med Canons EF 70-200/2.8 L is usm..
Jag kan lägga upp en sida vid sida jämförelse senare när jag får tid. Eller också får be Mats gör adet som fått utsnitten per mail. Jag vill inte se eländet en gång till. Vi snackar ju om en glugg som är avsevärt dyrare än Sigmat dessuutom
//Lennart
Lennart. Kan du lägga upp en bild på objektiven bredvid varandra så man kan bilda sig en uppfattning om de yttre attributen.
/Mats
Inget allvarligt, men jag vill gärna lägga till att i zoomar så är det alltid den "ansträngda" sidan som reagerar snabbast på exemplar-variationer. För långa telezoomar är det i stort sett alltid de längsta brännvidderna som skiljer mest mellan fem prov-ex, i supervidvinklar är det alltid det kortaste zoomläget som har mest variation.
Det ska ganska mycket till innan man får skillnader i 70mm-läget mellan till exempel 5st 70-200 eller fem st 70-300, overoende av märke. Däremot skiljer det ofta ganska mycket i det andra extremläget, dvs 200/300mm.
Det där ser riktigt risigt ut....det ex jag har testat är som sagt skarpt o fullt jämförbart med Canons 100-400 på 400mm.
Hur menar du då, det är väl inte alls risigt, utan bar vad man kan förvänta sig. Inte alls omöjligt att Canons motsvarande är lika bra eller ännu lite bättre kanske. Bara det att Sigmat är ett förbaskat bra objektiv helt enkelt. Tänk om man jämförd det med Canons...
Så Canon är alltid bättre än Sigma.
Canon och Sony är lika bra.
Då måste Sony vara bättre än Sigma, men så är det inte, alltså är det ett dåligt ex av Sony-objektivet.
Jag är som sagt inte förvånad om det här Sigmat är i klass med eller bättre än Canons.
Precis så sa jag förut fast om Sony och blev närmast idiotförklarad, men jag vet inte nåt om Canons objekt så jag ska inte uttala mig, bara att jag tycker Sigma-objektivet är fantastiskt bra och jag verkade ensam om att ha upptäckt det innan.
Andra här som har Sony-objektivet och hyllar det har ju inte pubilcerat några bilder.
Men som sagt, spelar nog ingen roll vilka bilder som visas i verkligheten, det är alltid rätt att hävda att märkesobjektivet är bättre, för det vore ju befängt om det vore på annat sätt...
Bilder med Sony
http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=19470
Bilder med Sigma
http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=17163
Allas Sony-objektiv kan väl inte vara dåliga exemplar?
/Mats