Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Lennart
Jag är ny här på fotosidan och så såg jag ditt namn dyka upp när jag läser i olika trådar . Jag har skrattat åt många inlägg , du skriver med mycket värme , humor och kunskap.
Har inte vi träffats i Ljunby och du fotograferade Jazz Ut i Baljan Boys ?
V hade en längre pratstund tillsammans med basisten "Brollan" som är en kusin till mig.

Hälsning Lotta

Hej Lotta!

Jo, men jag tror det är så. Nu har jag ju plåtat Jazz Ut i Baljan Boys ett större antal gånger för ett antal tidningar, så det vore konstigt om vi inte träffats. Om det var du som var så trevlig så stämmer det säkert.
Tack för dina vänliga ord om min ibland lite konstiga pennföring (olydigt tangentbord) som verkar föra sitt eget liv ibland.

//Lennart
 
Om det är är hjälp med inställningen i sökaren ni menar för att få motivet skarpt så hade jag stor nytta av det när jag var tre veckor i Tanzania och Zanzibar bl.a. på safari i Serengeti, Ngorongoro och Tarangire.
Fantastiskt som alltid i Afrika, det är 6e gången jag är där och det är ännu roligare nu när jag kan både filma och fotografera och jag behöver inte att ta med den gamla videokameran längre.

Mvh Lotta

Focuspeaking är starkt vanebildande och efter att bara använt det en kortare tid har jag funnit det oumbärligt eftersom de flesta AF-system inte kan hantera riktigt ljusstarka objektiv tillräckligt bra.
Plötsligt blir bilder tagna på f/1.4 knallskarpa (där man verkligen lagt skärpan) istället för att se lite konstigt halvsofta ut.

//Lennart
 
Om det är är hjälp med inställningen i sökaren ni menar för att få motivet skarpt så hade jag stor nytta av det när jag var tre veckor i Tanzania och Zanzibar bl.a. på safari i Serengeti, Ngorongoro och Tarangire.
Fantastiskt som alltid i Afrika, det är 6e gången jag är där och det är ännu roligare nu när jag kan både filma och fotografera och jag behöver inte att ta med den gamla videokameran längre.

Mvh Lotta

Ja det är verkligt bra och nästa gång kommer jag nog köra manuellt i betydligt större utsträckning för jag gillar kontrollen man får med peakingen och fokusing aid.

Det var min 6:e gång också i Afrika söder om Sahara och min andra gång i Serengeti, Ngorongoro och Tarangire. Tyvärr har de numera stängt av en del av de bästa vägarna i Ngorongoro, så trots att vi hade två dagar i kratern, så tycker jag Ngorongoro var en liten besvikelse om man ser till själva kratern. Däremot var området som kallas Woodlands mellan Serengeti och Ngorongoro mycket sevärt och det var mycket gott om exv. lejon. har aldrig sett så många någon annanstans.

Förstår inte att Tanzania inte är mer populärt än det är. Fler har ju traditionellt åkt till Kenya men Tanzania är ett mycket mjukare, vänligare och mycket mindre kriminellt och våldsplågat land än Kenya. Jag bokade först Kenya men ställde in och tog den ekonomiska smällen med handpenning när det började flippa ur vid norra gränsen mellan Kenya och Somalia i höstas. Det verkar dock som om folk håller på att upptäcka Afrika på allvar nu. Turismen till Zanzibar har ökat ca 15% årligen de senaste åren. Tyvärr går alla pengar till italienska maffian som via sina all inclusive hotell, ser till att pengarna snarast går ut ur landet. Jag kan inte tycka att annat än smulor överhuvudtaget verkar komma de fattigaste fiskarbefolkningarna till del och det är inte hållbart framöver. Jag ser ingen utveckling överhuvudtaget sedan 2006 annat än när det gäller mobiltelefonin. Zanzibar har exploderat förr socialt, så det är att leka med en krutdurk att inte göra rätt för sig och exv. betala skatt. Istället byter man namn och ägarförhållanden och trixar för att med alla medel se till att få ut så mycket som möjligt ur landet. På samma sätt är det i Wattamu och Malindi i Kenya. Italienare överallt. De är Öst-Afrikas verkliga nya kolonialherrar tillsammans med Syd-Afrikaner som nu lämnar Syd-Afrika.
 
Senast ändrad:
Så roligt att det var du, som jag minns det så använde du Nikon på den tiden och bilderna blev väldigt bra.
Hälsningar Lotta

Nikon var inte så bra på den tiden. Jag körde Nikon/canon parallellt men från 2007 (Nikon D3/D300) blev märket i klass och i vissa avseenden bättre än Canon.
Ska försöka hålla mig till ett märke nu. Har valt Sony p g a dess Zeissobjektiv och färgövergångar. Passar bättre min nuvarande privata fotografering. Har dock ett Canonhus+2 gluggar kvar, men de är för yrkes/firmabruk och är väldigt slitna, men räcker för pressbruk. Mina privata prylar är avsedda för utställningsbilder. Ska väl förhoppningsvis bli färdig att ställa ut till hösten. Sedan ska över hundratusen negativ gås igenom och scannas. Det har jag sagt i 2 år nu. Hela 12 st har jag lyckats disciplinera mig till att göra:). Uppryckning på fden fronten måste ske, alltså.

//Lennart
 
Sedan ska över hundratusen negativ gås igenom och scannas. Det har jag sagt i 2 år nu. Hela 12 st har jag lyckats disciplinera mig till att göra:). Uppryckning på fden fronten måste ske, alltså.

//Lennart

Det där var intressant!
Håller på med ett liknande projekt och det var faktiskt en av anledningarna att jag absolut ville ha en ny A900.

Håller på att göra om en diaduplicator för att passa med mitt Sigma 70 Macro och med blixtljussättning.

När det är klart ska jag fotografera av negativen i RAW och tweaka dem i ACR har jag tänkt.
Blev inspirirerad av det här:
http://rawbilder.se/fota-dina-aldre-bilder/

Vi kan väl utbyta lite idéer och erfarenheter av det bästa sättet att göra det här framöver?


Hmmm, du har alltså hundratusen neg.
Det har tagit dig två år att göra 12 st.
Det betyder att du är klar nån gång på hösten år 18678


/Mats
 
Finns det synpunkter över om man skall ha negativets / diapositivets emulsion mot eller från kameran. Videon hade också ljussättning för att kopiera (fota, skanna) böcker och färdiga fotografier. Hur gamla fotografier är det fritt fram att kopiera och sälja? Måste den ursprungliga fotografen ha dött och glasnegativen förstörts innan det är lovligt att kopiera farmor och morfar så att alla syskon får en kopia? Verkar kanske off topic, men vad får fotas med Sony SLT-A77?
 
Förstår inte att Tanzania inte är mer populärt än det är. Fler har ju traditionellt åkt till Kenya men Tanzania är ett mycket mjukare, vänligare och mycket mindre kriminellt och våldsplågat land än Kenya.

Det varierar nog. Kenya är ett mer fungerande land än Tanzania. Infrastrukturen är bättre. Tanzania börjar visserligen sakta ta sig upp ur misären efter Nyerere, men det är en bit kvar. Jag tror helt enkelt att västerlänska turister tycker att det är bekvämare att åka till Kenya än till Tanzania.
 
Det där var intressant!
Håller på med ett liknande projekt och det var faktiskt en av anledningarna att jag absolut ville ha en ny A900.

Håller på att göra om en diaduplicator för att passa med mitt Sigma 70 Macro och med blixtljussättning.

När det är klart ska jag fotografera av negativen i RAW och tweaka dem i ACR har jag tänkt.
Blev inspirirerad av det här:
http://rawbilder.se/fota-dina-aldre-bilder/

Vi kan väl utbyta lite idéer och erfarenheter av det bästa sättet att göra det här framöver?


Hmmm, du har alltså hundratusen neg.
Det har tagit dig två år att göra 12 st.
Det betyder att du är klar nån gång på hösten år 18678


/Mats

Snarare tvåhundratusen, mest sv/v. Jag har också tänkt mig att skaffa en duplikator för mina dia. Finns en objektivlös för 1295 som är alldeles utmärkt.

Jag har en annars en bra negativscanner (Nikon) kopplad till en gammal PowerMac. Den tar dia också.
Men idén med duplikatorn som även tar negativ är att få lite högre upplösning med en FF. Så vi har tänkt likadant. Dessutom går det fortare.

Ska hämta ett paket på lördag.

Hämtade redan ett idag. Ett 70-400SSM. Jäkla klump, men gediget. Ska testa det imorgon tillsammans med ett annat objektiv som en kufisk individ sänt till mig:)

//Lennart
 
Något jag aldrig provade var tethered med A850/900. Angående diadup. då.

Funkar det bra?

Jag hade också hellre valt en av "de stora" jmf A77 - för diaduplicering. Skulle jag kört DD på en A77, och dessutom stått ett par dar med det hade jag nog plockat ut spegeln...

Det här med diaduplikator är lite känsligt för belysning... Bäst resultat hittills har jag fått med blixtbelysning, och en väldigt "snäll" diffusor framför filmhållaren. De som följer med brukar vara väldigt diffusa, vilket sänker kontrasten i överföringen ganska märkbart... Man tappar både korn och färgdjup.

Något som hade varit tufft hade iofs varit den automatiska HDR-funktionen i A77 (som ju inte finns i A900). Det hade nog funkat bra till diaduplicering!

(ett hett tips om man tänker köra med fast halogenljus - HETT verkligen, eftersom det kräver lite extra ljusstyrka...):
Utanpå diffusorn, montera ett ett 80B. eller t.o.m två... Det gör gigantisk skillnad både för färgäktheten och för hur rena bilderna blir. Slutartiderna blir 1.5Ev längre dock...

Den blå kanalen ligger annars minst två Ev under rött och grönt vid halogenbelysning.
 
Om vi antar att det skulle gå att montera en A77 på en gammal professionell diaduplikator som är gjord för film - skulle det då göra någon som helst nytta att ha 24 miljoner pixlar, eller gör det bara att skador i originalet syns bättre? Om 24 MP gör skillnad kanske en NEX-7 skulle vara bättre då den går att montera på alla möjliga fattningar (och fasdetekterande AF gör inte så stor nytta för just detta syfte).

Jag har jobbat med diaduplicering med svindyra pryttlar, men det var ungefär 25 år sedan så jag kommer helt enkelt inte ihåg vad det var för kamera monterad på den eller om det gick att använda andra kameror. Såna gamla prylar torde inte vara jättedyra att köpa nu, men jag vet inte hur de skulle fungera med en digitalkamera - sensorer och film beter sig ju inte riktigt likadant i olika ljus :)

De duplikatorer jag använde på den analoga tiden var för småbildsformat, men jag funderar på om inte en mindre sensor skulle vara bättre. Ju mindre sensor desto större skärpedjup, och det torde vara lättare att retushera bort "skarpa" dammkorn" än stora blobbar, eller tänker jag fel?
 
Om vi antar att det skulle gå att montera en A77 på en gammal professionell diaduplikator som är gjord för film - skulle det då göra någon som helst nytta att ha 24 miljoner pixlar, eller gör det bara att skador i originalet syns bättre? Om 24 MP gör skillnad kanske en NEX-7 skulle vara bättre då den går att montera på alla möjliga fattningar (och fasdetekterande AF gör inte så stor nytta för just detta syfte).

Jag har jobbat med diaduplicering med svindyra pryttlar, men det var ungefär 25 år sedan så jag kommer helt enkelt inte ihåg vad det var för kamera monterad på den eller om det gick att använda andra kameror. Såna gamla prylar torde inte vara jättedyra att köpa nu, men jag vet inte hur de skulle fungera med en digitalkamera - sensorer och film beter sig ju inte riktigt likadant i olika ljus :)

De duplikatorer jag använde på den analoga tiden var för småbildsformat, men jag funderar på om inte en mindre sensor skulle vara bättre. Ju mindre sensor desto större skärpedjup, och det torde vara lättare att retushera bort "skarpa" dammkorn" än stora blobbar, eller tänker jag fel?


Jo, det är precis så jag har tänkt.
Jag har en sån här:
diaduplicator.jpg

Det är för Konica Autoreflex och här är en adapter för NEX koplad sist.
Jag har också byggt mig en adapter för Alpha genom att slakta en macro-mellanring och ett gammalt objektiv.
adapter.jpg

Men tanken är att montera själva duplikatorn framför Sigma-makrot och sedan ha blixt farmför med en rejäl diffusor.

Tror du tänker fel på sista stycket.
Om du gör ett utsnitt så att hela motivet fyller upp bildsensorn och sensorn har samma upplösning så blir det exakt lika stora blobbar oavsett hur stor sensorn är. Att ha sämre grejer för att damm inte ska bli så skarpt gör ju bara att det andra blir sämre i samma grad.

Skärpedjupet behöver ju inte vara stort, filmen är ju inte så tjock.
Planerar ändå att köra med t.e. F/8 och ordentligt belyst med blixt.
Tror den där ljusbordsidén som de har på filmen inte är optimal helt enkelt, blixt blir betydligt bättre är min gissning.

Edit: Just det ja, glömde: "Det går såklart även bra med en A77"


/Mats
 
Senast ändrad:
Något som hade varit tufft hade iofs varit den automatiska HDR-funktionen i A77 (som ju inte finns i A900). Det hade nog funkat bra till diaduplicering!

Det har jag faktiskt inte tänkt på. Måste givetvis testas när väl den diaduplikatorn inhandlats. Tack för tipset.

//Lennart

Hela grejen med det här är ju att använda Camera RAW för behandlingen.
Då går ju inbyggd HDR bort för att det funkar ju bara med jpeg.

Förstår ändå inte riktigt den tänkta vitsen.
Digitalkamerorna har ju redan större dynamiskt omfång än filmen, så det borde inte vara nåt problem alls att få med hela spektrat på filmen som man fotograferar av. Vad skulle HDR kunna tillföra?

Edit: Sony A77s DR är större än analoga filmer.

/Mats
 
Något jag aldrig provade var tethered med A850/900. Angående diadup. då.

Funkar det bra?

Vet inte, ska precis till att utforska det.

Finns ju olika "varianter" av det. För min del kan jag tänka mig att köra med HDMI för att bara se att bilden blev ok och sen fota nästa, men att bilderna hamnar på minneskortet.

"Riktig" tethered shooting" är ju en annan sak. Det funkar default enbart med Sonys program som jag inte är såär superbra och så vill jag ha ihop det med Adobe som är det jag använder. Adobe supportar ju bara Canon och Nikon out-of-the box, men så hittade den här:

http://dslrsoftware.com/tethered_shoot_sony_windows.php

Alltså plugin för Lightroom 3 för A900. Verkar perfekt och kostar bara ett par hundra kronor i full-version.

Fast jag har inte Lightroom. "Bara" CS5 Master collection och jag trodde det funkade med Bridge också. Blir kanske till att skaffa LR ändå.

Ska hämta hem sonys program och prova med först.

/Mats
 
Hela grejen med det här är ju att använda Camera RAW för behandlingen.
Då går ju inbyggd HDR bort för att det funkar ju bara med jpeg.

Förstår ändå inte riktigt den tänkta vitsen.
Digitalkamerorna har ju redan större dynamiskt omfång än filmen, så det borde inte vara nåt problem alls att få med hela spektrat på filmen som man fotograferar av. Vad skulle HDR kunna tillföra?

Edit: Sony A77s DR är större än analoga filmer.

/Mats

Jo, så är det, men jag hade det i åtanke. Grejen är att det skulle kunna gå snabbare. Min tanke var ju också raw på en FF.

Å andra sidan när jag betraktar mina gamla sv/v negativ noterar jag att de till 90% är TRi-X på 400 ASA och ofta pressad till 1600.

Där överrider min Nikon Coolscan III negativets upplösning trots att den "bara" kan max kan scanna in motsvarande c:a 10 Mp i en filstorlek på c:a 30 Mb.

Grejen är att det tar en sådan jäkla tid att sitta och mata den meg negativremsor+att välja vilka som är värda att scannas (det tråkigaste och mest tidsödande).

Vad gäller dia är det ju mycket lättare att sortera. Sedan finns det ju i ärlighetens namn material som inte är så bra men har ett personligt affektionsvärde.

Jag tycker HDR vore intressant att testa i alla fall.

//Lennart
 
Jo, har man så många bilder som du att ta hand om måste man ju hitta en rationell metod så att det blir lite "fabrik" över det.

Provade just Sony Remote Camera Control på A900 för första gången.

RCC-1.jpg
RCC-2.jpg

Måste säga att det funka fantastiskt smidigt.
Men jag vet inte riktigt, om man har ställt in allting och riggat upp det stadigt med blixtar och trådutlösare är det ju bara att byta dia + trycka av + byta dia + trycka av osv. Att de hamnar på minneskort är struntsamma.

Dia är ju avsevärt enklare än negativ. Tittade på den där filmen om raw-hantering av negativ och det är ju faktiskt långt ifrån intuitivt. Kan nästan vara enklare att

Sv/v borde vara avsevärt enklare. Bara att dra ner saturation till 0 och ställa in ljus och kontrast och sen in i ps och invertera.

Vad är det där för objektivlös diaduplikator du nämnde?
Funkar väl inte att sätta det direkt framför kameran utan glas emellan?

På A77 alltså

/Mats
 
Jo, har man så många bilder som du att ta hand om måste man ju hitta en rationell metod så att det blir lite "fabrik" över det.

Provade just Sony Remote Camera Control på A900 för första gången.

Visa bilaga 122753
Visa bilaga 122754

Måste säga att det funka fantastiskt smidigt.
Men jag vet inte riktigt, om man har ställt in allting och riggat upp det stadigt med blixtar och trådutlösare är det ju bara att byta dia + trycka av + byta dia + trycka av osv. Att de hamnar på minneskort är struntsamma.

Dia är ju avsevärt enklare än negativ. Tittade på den där filmen om raw-hantering av negativ och det är ju faktiskt långt ifrån intuitivt. Kan nästan vara enklare att

Sv/v borde vara avsevärt enklare. Bara att dra ner saturation till 0 och ställa in ljus och kontrast och sen in i ps och invertera.

Vad är det där för objektivlös diaduplikator du nämnde?
Funkar väl inte att sätta det direkt framför kameran utan glas emellan?

På A77 alltså

/Mats

Alltså, Photax har en för olika kamerafattningar. I pricip ett rör med opalglasskiva framför. Ska kolla upp den. Möjligen innehåller den en lins. Själv fattade jag att den bara skulle kunna fungera med FF, men eftersom man ska kunna zooma in utsnitt (vad jag kortfattat fått intryck av) vet jag inte mycket mer än vad jag hört. Bara en fotograf som nämnde att den fungerade smidigt.

Ska kolla vidare. Just nu är jag upptagen med jämföra 2 telezoomar på en A77. Ser lovande ut för den som kom från Vegahållet:)

//Lennart
 
Alltså, Photax har en för olika kamerafattningar. I pricip ett rör med opalglasskiva framför. Ska kolla upp den. Möjligen innehåller den en lins. Själv fattade jag att den bara skulle kunna fungera med FF, men eftersom man ska kunna zooma in utsnitt (vad jag kortfattat fått intryck av) vet jag inte mycket mer än vad jag hört. Bara en fotograf som nämnde att den fungerade smidigt.

Ska kolla vidare. Just nu är jag upptagen med jämföra 2 telezoomar på en A77. Ser lovande ut för den som kom från Vegahållet:)

//Lennart

Aha, du menar en sån här:
http://www.photax.se/dia/diaduplikator/diaduplikator.htm

Hehe, jag har faktiskt en sådan också, fast det står Soligor på min, men den är exakt likadan.

"Röret" är inte ett rör, utan ett makro-objektiv.

Diaduplikatorn har ett inbyggt makroobjektiv, som inte kräver någon fokusering. Diabilden blir alltid skarp, oavsett inställd förstoringsgrad på diaduplikatorn.

När jag tittar i mitt rör så sitter det en pytteliten lins i mitten. Tycker inte det känns som kvalitet.

Foto testade den i nr 2/2011 och skrev bl.a.
Bildresultatet kan bli förvånansvärt bra, inte i klass med en bra filmscanner, men...

Nja, det är just för att filmscannrar inte blir så bra var min tanke i alla fall.

Jag har hittat ett sätt att fästa diahållaren längst frm direkt på mitt Sigma 70 macro, vilket jag tror är överlägset.

Objektivet är dock "bara" 1:1 (och teleadaptern som kunnat öka det har jag precis sålt), så det blir nog svårt att få in 2436 dia på en FF som ju är samma storlek. Funkar nog däremot perfekt med APS-C då man kan gå ifrån lite och få 1:1,5 för att fylla bildrutan.

A77 är nog en bra kamera för det här.

Behöver bara införskaffa en filterkonverter 62mm till 55 mm så kan jag köra sen.

(Så objektivet från Vega står sig mot silverklumpen? Spänd på fortsättningen.)


/Mats
 
Nja, det är just för att filmscannrar inte blir så bra var min tanke i alla fall.

Jodå, en filmscanner kan ge riktigt bra resultat. Tyvärr finns det inte längre så många på marknaden.

En flatbäddsscanner, däremot, brukar det inte bli så bra med såvida man inte har en dyr en.

Fast jag har använt en halvbillig flatbäddsscanner med acceptabelt resultat. Det duger för visning på HD-teve åtminstone.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.