Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
OT! Kul vad cirklar du då kring?

Vi har ett byalag här i byn dvs. Latorp som ligger ca 1 mil v. om Örebro. I den aktuella cirkeln är det byns historia som är ämnet. Jag skrev att det inte skulla handla om foto men visst gjorde det det, gamla svartvita rariteter som bara blir värdefullare för varje år som går. När det gäller historiska foto har bl.a. jag en del bildet från den sedan 1985 nedlagda järnvägen Örebro-Svartå, gå in på www.svartabanan.se
När det gäller känslor för kameramärken kan jag erkänna att jag har lite svårt för Nikon, mot bättre vetande skulle jag säga. Förklaringen är väl att i min ungdom, körde dagspressen med Nikon F efter rollarna medan de mer krävande använda Leica eller MF, Nikonvar "för dem med lägre krav". Tur är väl att inte alla tänker och tycker lika. Men detta är ju en a77-tråd, roligt att Sony verkar fått, i alla fall hyfsad, fason på den, intressant med nya lösningar, men allting har ju för och nackdelar i olika grad, något jag tycker är en "allvarlig svaghet" är a77:s höga elförbrukning, det blir till att ha gott om batterier med sig på fjällvandringen. Nex är ju ett geni-drag, liten smidig men APS-C sensor som hänger med även när ljuset tryter och med adapter kan den fungera som reservkamera till vilket system som helst, o inget problem att få plats med den.
 
Men detta är ju en a77-tråd, roligt att Sony verkar fått, i alla fall hyfsad, fason på den, intressant med nya lösningar, men allting har ju för och nackdelar i olika grad, något jag tycker är en "allvarlig svaghet" är a77:s höga elförbrukning, det blir till att ha gott om batterier med sig på fjällvandringen. Nex är ju ett geni-drag, liten smidig men APS-C sensor som hänger med även när ljuset tryter och med adapter kan den fungera som reservkamera till vilket system som helst, o inget problem att få plats med den.

En A77-tråd? Tur att du skrev det. Annars kan mer kvalificerad OT numera rendera belöningar i form av deportering till andra trådar eller tidsbestämd karantän.:)

A77 har förvisso hög strömförbrukning, men har god konkurrens av NEX-7 har jag noterat. Nu är även NEX-7 som ju har samma sensor testats på rörliga föremål (bilar som ilar förbi fönstret där jag har en Vaxholmsliknande utsikt mitt i mörka Småland).

A77 naglade bildrullarna perfekt med ljusstarkare gluggar på full öppning. NEX-7 imponerar dock här med sin förbluffande bra kitzoom att också sätta bilskrällena i full skärpa med AF-C. Inte i det läget som låser exponeringen och är snabbare utan den konventionella. Förvånansvärt med 3 bps och kontrastfokus.

Lite högre iso är över förväntan upptäckte jag också. Kan faktiskt inte ens klaga på jpegrenderingen heller.
Fast raw tar fram lite mer detaljer. Får jag lust och tid ska jag lägga upp en sekvens i NEX-7 tråden. Den lilla rackaren imponerar bara mer och mer, men med lite längre gluggar och snabbare förlopp är ju A77 att föredra. Dessutom är EVF:n överskådligare i den.

Sedan har jag hittat ett fel i en av fälttesterna. Hos dpreview står det att displayen ej gåra att fälla om ögonmusslan är monterad. Går utmärkt att fälla den. Verkar som om Sony moddat utformningen sedan den testen genomfördes. Den sitter också väldigt stadigt.

A77 är inte så extremt stor, men blir ju en jätte jämfört med NEX-7 om man bara jämför kamerahusen, men med adapter och lite större A-mountgluggar är den fortfarande ganska smidig.

Personligen anser jag att införskaffandet av A77 och NEX-7 är de roligaste och bästa inköp jag gjort denna sidan millenieskiftet. Okej, A900 tillhör också bästa köp, men den är inte jätterolig. Inte förrän man sett bildresultatet.

//Lennart
 
Ja då konstaterar jag ännu en gång "Lennart Aspman" att du måste vara lycklig du som har både vacker fru och fina kameror i en vacker byggd intilliggande vattendrag där fisket frödjar.

Själv sucktar jag efter både fru och en Nikon D800E men får nog bara råd med den ena.
Kan du ge mig tips om något Nikkor "bra" objektiv som du minns från din tid som Nikotinist ?

Mvh. /Lennart Erik Edlund
 
Ja då konstaterar jag ännu en gång "Lennart Aspman" att du måste vara lycklig du som har både vacker fru och fina kameror i en vacker byggd intilliggande vattendrag där fisket frödjar.

Själv sucktar jag efter både fru och en Nikon D800E men får nog bara råd med den ena.
Kan du ge mig tips om något Nikkor "bra" objektiv som du minns från din tid som Nikotinist ?

Mvh. /Lennart Erik Edlund

Har du bara råd med den ena föreslår jag att du satsar på frun (den sentensen kan misstolkas; men låt mig omformulera det hela: Om valet står mellan en fru och en 800E så glöm kameraskrället).

Men om det nu ändå blir en 800E så finns det givetvis en massa dyra objektiv att förse den med. Men varför E-varianten? Mycket svagt AA-filter ökar visserligen detaljering men kan orsaka andra bildfel. Moiré t ex. Jag hade en FF helt utan AA-filter som rätt använd gav otroligt skarpa bilder med ganska mediokra objektiv, men där man fick pillra ganska rejält i efterbehandlingen med såväl L- som F-brus och någon gång andra lustifikationer.

Med mediokra objektiv menar jag inte dåliga rent optiskt, men de tillhörde inte gruppen primeobjektiv.

Utan att veta vad du tänker plåta skulle jag kunna rekommendera 50/1.4 (den senaste modellen), eller gärna 85/1.4 AF-D (den gamla modellen är mycket bra). Jag skulle börja med en av dem och se vad kameran kräver, Skulle i första hand satsa enbart på fasta objektiv.

En FF är inte så kritisk med objektivets linjeupplösning som en pixelrik A77 (motsvarar över 50 Mp översatt till FF. Men 36 Mp har ändå viss respekt med sig så vad gäller vidvinkel får du nog hosta upp dig i det högre prissegmentet med tanke på kantskärpan.

Äh, du får berätta vad du vill använda kameran till så blir det lättare att råda. Skulle du föredra en fru istället får du fråga henne hur hon föredrar att bli använd:)

//Lennart från Dunkla Småland
 
Vi har ett byalag här i byn dvs. Latorp som ligger ca 1 mil v. om Örebro. I den aktuella cirkeln är det byns historia som är ämnet. Jag skrev att det inte skulla handla om foto men visst gjorde det det, gamla svartvita rariteter som bara blir värdefullare för varje år som går. När det gäller historiska foto har bl.a. jag en del bildet från den sedan 1985 nedlagda järnvägen Örebro-Svartå, gå in på www.svartabanan.se
När det gäller känslor för kameramärken kan jag erkänna att jag har lite svårt för Nikon, mot bättre vetande skulle jag säga. Förklaringen är väl att i min ungdom, körde dagspressen med Nikon F efter rollarna medan de mer krävande använda Leica eller MF, Nikonvar "för dem med lägre krav". Tur är väl att inte alla tänker och tycker lika. Men detta är ju en a77-tråd, roligt att Sony verkar fått, i alla fall hyfsad, fason på den, intressant med nya lösningar, men allting har ju för och nackdelar i olika grad, något jag tycker är en "allvarlig svaghet" är a77:s höga elförbrukning, det blir till att ha gott om batterier med sig på fjällvandringen. Nex är ju ett geni-drag, liten smidig men APS-C sensor som hänger med även när ljuset tryter och med adapter kan den fungera som reservkamera till vilket system som helst, o inget problem att få plats med den.

Underbart. Den länken ska jag sprida till några av mina nördar till jobbarkompisar som älskar gamla industriminnen. Skulle dock inte förvåna om de redan har full koll på detta!

Tyckte själv att NEX:ens batteri höll förvånansvärt väl på min fotosemester men jag tar ju sällan seriebildtagningar förstås.
 
Har du bara råd med den ena föreslår jag att du satsar på frun (den sentensen kan misstolkas; men låt mig omformulera det hela: Om valet står mellan en fru och en 800E så glöm kameraskrället).

Men om det nu ändå blir en 800E så finns det givetvis en massa dyra objektiv att förse den med. Men varför E-varianten? Mycket svagt AA-filter ökar visserligen detaljering men kan orsaka andra bildfel. Moiré t ex. Jag hade en FF helt utan AA-filter som rätt använd gav otroligt skarpa bilder med ganska mediokra objektiv, men där man fick pillra ganska rejält i efterbehandlingen med såväl L- som F-brus och någon gång andra lustifikationer.

Med mediokra objektiv menar jag inte dåliga rent optiskt, men de tillhörde inte gruppen primeobjektiv.

Utan att veta vad du tänker plåta skulle jag kunna rekommendera 50/1.4 (den senaste modellen), eller gärna 85/1.4 AF-D (den gamla modellen är mycket bra). Jag skulle börja med en av dem och se vad kameran kräver, Skulle i första hand satsa enbart på fasta objektiv.

En FF är inte så kritisk med objektivets linjeupplösning som en pixelrik A77 (motsvarar över 50 Mp översatt till FF. Men 36 Mp har ändå viss respekt med sig så vad gäller vidvinkel får du nog hosta upp dig i det högre prissegmentet med tanke på kantskärpan.

Äh, du får berätta vad du vill använda kameran till så blir det lättare att råda. Skulle du föredra en fru istället får du fråga henne hur hon föredrar att bli använd:)

//Lennart från Dunkla Småland

Först detta med tillägget E som kostar kring 3000 Kr. mer och ger fördelar i studion, men också rädslan av att den dag jag vill sälja så vill ingen ha en utan E hehe.

Sedan detta med objektiv så har jag idag en Sigma 17-50 F/2.8 OS HSM som jag är jätte nöjd med och tänkte jag skulle finna en normalzoom med stabilisering och F/2.8 till en FX men se den jÖken gal inte.
Inte ens Nikon själva har en tyvärr. Men eftersom jag gillar fota porträtt samt blommor/växter och natur samt alltid hade en 85:a på den analoga tiden så ligger väl en sån närmast men ett macro skulle heller inte sitta fel. Blir ju en helt annan prisbild nu och mindre att välja på av någon orsak, jag som trodde proffsen hade mer än vad jag sett.

Blir väl inte råd med mer än ett objektiv till kameran första året tror jag därför helst ett normalzoom. Sigma har ett 24-70 F/2.8 82 mm men utan OS tyvärr. Annars har Nikon ett Nikkor 24-120 F/4 känns så där intressant men den har iaf. VR.

Får försöka finna en fru med stor portmonä så löser sig nog allt till slut.
Mvh. /Lennart Erik Edlund
 
Ja då konstaterar jag ännu en gång "Lennart Aspman" att du måste vara lycklig du som har både vacker fru och fina kameror i en vacker byggd intilliggande vattendrag där fisket frödjar.

Själv sucktar jag efter både fru och en Nikon D800E men får nog bara råd med den ena.
Kan du ge mig tips om något Nikkor "bra" objektiv som du minns från din tid som Nikotinist ?

Mvh. /Lennart Erik Edlund

...men är det inte för djävligt att han har bra fiske också? Här i Vaxholm har det blivit allt sämre om man undantar tillgången på strömming och sik. Sik fick folk nästan aldrig förr men nu får man det i näten och gäddor och aborrar har alltmer försvunnit. Tur att åtminstone tillgången på NEX 7 har ökat i alla fall, för annars hade det blivit bra tråkigt.
 
...men är det inte för djävligt att han har bra fiske också? Här i Vaxholm har det blivit allt sämre om man undantar tillgången på strömming och sik. Sik fick folk nästan aldrig förr men nu får man det i näten och gäddor och aborrar har alltmer försvunnit. Tur att åtminstone tillgången på NEX 7 har ökat i alla fall, för annars hade det blivit bra tråkigt.

Du vet ju den som fiskar i grunt vatten faller ju också däruti.
Jag är glad för att det fortfarande finns fisk kvar och att Lennart kan tillbringa sina sista dagar i en trivsam miljö med fru.

Rogivande att sitta i en eka och ro sig fram här i livet.
Tända sig en brasa och grilla sin fångst.
Sån lycka har inte en annan eller jag idag snyft.

Nu hälsar jag dig välkommen nattens svarta ros,
Så godnatt och en önskan till ljuv sömn till er alla.

Mvh. /Lennart Erik Edlund
 
En A77-tråd? Tur att du skrev det. Annars kan mer kvalificerad OT numera rendera belöningar i form av deportering till andra trådar eller tidsbestämd karantän.:)

Äh. Så länge inläggen inte är alltför huvudlösa samt nämner trådens ämne, åtminstone i en bisats som det står A77 i, så går det nog bra.
:)
 
Du vet ju den som fiskar i grunt vatten faller ju också däruti.
Jag är glad för att det fortfarande finns fisk kvar och att Lennart kan tillbringa sina sista dagar i en trivsam miljö med fru.

Rogivande att sitta i en eka och ro sig fram här i livet.
Tända sig en brasa och grilla sin fångst.
Sån lycka har inte en annan eller jag idag snyft.

Nu hälsar jag dig välkommen nattens svarta ros,
Så godnatt och en önskan till ljuv sömn till er alla.

Mvh. /Lennart Erik Edlund

Det var ju snällt skrivet, men "sista dagar" låter olycksbådande för mig som är hypokondriskt lagd. Hade Jerome K Jeromes berömda alster "Tre män i en båt" omfattat endast en person och hetat "En man i en båt" hade det varit mitt alter ego som plöjt igenom en läkarbok och funnit att jag hade alla åkommor utom skurknä.

Rogivande blir det först när Busterns 4-cylindriga Yamaha får soppatorsk (en synnerligen otrevlig fisk) och det båtskrället har inga årtullar utan bara en ynklig liten paddel. Jättekul om man befinner sig 10 distansminuter från hamnen.

Brasan får ej tändas innan sotaren varit här. Men jag kan klappa frun i brasan tills vidare.

Nej, men visst har jag det bra, men jag är lite svartsynt ibland och tackar för dina vackra ord och omtanke.

Just det: A77 skulle nämnas. Härmed gjort.

//Lennart af Bolmstad (af Sjöhagen, Kronobergs Län, Småland, La Suede)
 
Först detta med tillägget E som kostar kring 3000 Kr. mer och ger fördelar i studion, men också rädslan av att den dag jag vill sälja så vill ingen ha en utan E hehe.

Sedan detta med objektiv så har jag idag en Sigma 17-50 F/2.8 OS HSM som jag är jätte nöjd med och tänkte jag skulle finna en normalzoom med stabilisering och F/2.8 till en FX men se den jÖken gal inte.
Inte ens Nikon själva har en tyvärr. Men eftersom jag gillar fota porträtt samt blommor/växter och natur samt alltid hade en 85:a på den analoga tiden så ligger väl en sån närmast men ett macro skulle heller inte sitta fel. Blir ju en helt annan prisbild nu och mindre att välja på av någon orsak, jag som trodde proffsen hade mer än vad jag sett.

Blir väl inte råd med mer än ett objektiv till kameran första året tror jag därför helst ett normalzoom. Sigma har ett 24-70 F/2.8 82 mm men utan OS tyvärr. Annars har Nikon ett Nikkor 24-120 F/4 känns så där intressant men den har iaf. VR.

Får försöka finna en fru med stor portmonä så löser sig nog allt till slut.
Mvh. /Lennart Erik Edlund

Sigmat 24-70/2.8 (även den gamla modellen) är bra, men kan lämna lite ströljus p g a den stora frontlinsen och det grunda motljusskyddet. Hade ett sådant till Sony A900.

Istället för 85:an kan du gärna välja Micro Nikkor 105/2.8 AF-S med VR. Både porträttglugg och macro. Körde ett sådant på D3. Fint objektiv.

//Lennart A
 
Sony - Roliga med sina finesser och har bra funktioner. "Like a box of chocolate, you never know what you get"
Nikon - Lite konservativa, men har fin kvalitet och har klass och stil.
Canon - ehh, tråkig är nog faktiskt rätt ord.

Ja det där stämmer ganska bra....men...

Det är kanske därför Sony anses av många som "leksakskameror"....sen stämmer det inte att man aldrig vet vad man får för visst fasen vet man vad man får.

Mellan Canon och Nikon tycker jag faktiskt det är rätt jämt skägg(efter att ha ägt båda systemen)...dom erbjuder på det stora väldigt likvärdiga kameror men Nikon erbjuder lite fler och avancerade funktioner o ligger just nu i framkant.

I slutändan så handlar det trotts allt inte om vilken kamera som har flest funktioner mm utan om fotograferandet...att skapa bilder o då är det viktigaste att man har en kamera som man trivs med, att man känner sig trygg med sitt system mm..
 
Sigmat 24-70/2.8 (även den gamla modellen) är bra, men kan lämna lite ströljus p g a den stora frontlinsen och det grunda motljusskyddet. Hade ett sådant till Sony A900.

Istället för 85:an kan du gärna välja Micro Nikkor 105/2.8 AF-S med VR. Både porträttglugg och macro. Körde ett sådant på D3. Fint objektiv.

//Lennart A

Tack Sony A77 ägaren Lennart !
Nikkor 105/2.8:an verkar trevlig och med macro 1:1 men någon 85:a med macro fann jag ej.

Detta med dina sista dagar var ju inte menat för att skrämma dig onej inte alls, resterna av ditt liv låter ju också som ett trasigt kapitel. Men när du har levat så ska du skjutas i en skottkärra fram.
Hurra x 4:a !
Lyssen Lennart, Idag är det första dagen på resten av ditt liv i lycka och välgång !

Svart måla inte fan på väggen, utan se honom som en av oss.
Ge honom en Sony A77:a så blir han salig och god.

Tyckte detta med Focus Peaking lät intressant men ser det inte i andra kamera märken, så jag undrar är detta ett Sony patent ?
Köper jag en D800 så ska jag byta matrisskiva till en av den typen som analoga hus hade så man lättare ser när skärpan sitter.
Detta går ju inte ens att göra i en 7D.

Mvh. /Lennart Erik Edlund
 
Per, du som har koll. Är det verkligen bara Sony som har peaking i stillbildskameror? Panasonic då? Borde inte de ha det. De säljer ju också en massa videokameror. Har Panasonic peaking i sina videokameror också?
 
Per, du som har koll. Är det verkligen bara Sony som har peaking i stillbildskameror? Panasonic då? Borde inte de ha det. De säljer ju också en massa videokameror. Har Panasonic peaking i sina videokameror också?

Nu heter jag inte Per men tar mig friheten att svara den typen av peaking-funktion som Sony använder sig av är det ingen annan som använder sig av i stillbildskameror....Ricoh har en liknande funktion men den fungerar betydligt sämre och är inte alls lika användarvänlig.
 
Det går lika bra med Peter men jag hoppades att Per (PMD) skulle hugga på den. För han brukar ha koll på sånt i betydligt högre grad än jag. Tack i alla fall för ditt svar :)

Annrs är jag inte förvånad att det var just Ricoh som hade något sådant för de är ju en tillverkare som ibland precis som Sony går lite egna vägar. Jag har haft deras kompakter länge också.
 
Det finns tydligen diverse lösa skärmar att köpa som har peakingfunktion (ansluts med HDMI), och tekniken sägs vara tämligen simpel, så det är nog inte patent som hindrar andra kameratillverkare än Sony och Ricoh från att använda den.
 
Det går lika bra med Peter men jag hoppades att Per (PMD) skulle hugga på den. För han brukar ha koll på sånt i betydligt högre grad än jag. Tack i alla fall för ditt svar :)

Jag har inte så bra koll på just den saken, och känner inte till någon, utöver de som Peter nämnde, som har peaking i en stillbildskamera.
 
Tack för info grabbar.
Undrar om inte denna funktion trots allt borde slå sig in som standard hos de flesta tillverkare snart.
Att inte ha det är ett funktionshandikapp som jag ser det. Det är en verklig tillgång.
Viktigare än det mesta övriga lull lull som moderna kameror är utrustade med.
Den funkar ju dessutom till skillnad från mycket annat lika bra i RAW som i JPEG.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.