Ingju
Aktiv medlem
OT! Kul vad cirklar du då kring?
Vi har ett byalag här i byn dvs. Latorp som ligger ca 1 mil v. om Örebro. I den aktuella cirkeln är det byns historia som är ämnet. Jag skrev att det inte skulla handla om foto men visst gjorde det det, gamla svartvita rariteter som bara blir värdefullare för varje år som går. När det gäller historiska foto har bl.a. jag en del bildet från den sedan 1985 nedlagda järnvägen Örebro-Svartå, gå in på www.svartabanan.se
När det gäller känslor för kameramärken kan jag erkänna att jag har lite svårt för Nikon, mot bättre vetande skulle jag säga. Förklaringen är väl att i min ungdom, körde dagspressen med Nikon F efter rollarna medan de mer krävande använda Leica eller MF, Nikonvar "för dem med lägre krav". Tur är väl att inte alla tänker och tycker lika. Men detta är ju en a77-tråd, roligt att Sony verkar fått, i alla fall hyfsad, fason på den, intressant med nya lösningar, men allting har ju för och nackdelar i olika grad, något jag tycker är en "allvarlig svaghet" är a77:s höga elförbrukning, det blir till att ha gott om batterier med sig på fjällvandringen. Nex är ju ett geni-drag, liten smidig men APS-C sensor som hänger med även när ljuset tryter och med adapter kan den fungera som reservkamera till vilket system som helst, o inget problem att få plats med den.