Nu får jag väl fan för vad jag skriver här, men som helhet anser jag att A77 är både bättre och roligare att hantera än Canon 7D (som jag har använt och är väl inkörd på).
---
Helt övertygad om att du får. Du skriver ju nåt vettigt...
Men allvarligt talat om vad som är roligt att använda.
Fotoglädje fanns redan tidigt hos de Minolta-kameror jag började använda för längesedan, i jämförelse med de då tillgängliga andra märkena (minst en storleksordning fler än idag), och de generna har helt klart överlevt övergången till Sony-kameror (har mycket ringa praktisk erfarenhet av Sonys egna kameror före år 2006). Minolta D7 och Konica Minolta D7D var fantastiska kameror, speciellt när det gäller ergonomi. Många A100-användare hade väldigt svårt att skiljas från sin när de uppgraderade till A700. Som var ännu roligare att använda. T.o.m. i Fotos jämförelsetest med 40D, D300, A700, Pentax K-7? och Olympus E-3? skrev man att A700 var den som var klart bäst att hantera, och gav mest fotoglädje (minns förstås inte ordagrant vad de skrev , men det var innebörden).
Min lilla enkla A200 var väldigt rolig att använda. Det märkte jag efter att jag under nåt år kört med Canon 400D. Eller rättare, jag märkte det inte så väldigt mycket under själva användningen (visst var både den inre och yttre ergonomin usel - labyrintmeny och nödvändigt att trycka på olika knappar i ologiska sekvenser istället för kanske två tryck på A200:an, samt marknadens mest usla grepp), utan först efter att jag skeppat de båda 400D-kamerorna och plockade upp A200:an igen. Då kom fotoglädjen plötsligt tillbaka!
Vid det laget förstod jag varför Canon och Nikon-användarna så fort som möjligt försökte att bli av med sina instegskameror, medan så många Sony-användare hade svårt att skilja sig från sina, även ifall de hade skaffat sig en A700, A850 eller A900.
När jag sedan uppgraderade till A550, så ökade fotoglädjen exponentiellt när jag upptäckte LV + utvinklingsbar skärm + Quick LV AF. Denna (utanför Sonyvärlden extremt okända funktion) anser jag vara revolutionerande helt enkelt. Den öppnade nya fotografiska världar för mig! Av alla de kameror jag använt i mitt liv, och det är tämligen många (har bland annat haft Leica från tonåren och Hasselblad som vuxen) - mer än 30 olika system så har A550 varit den som varit allra roligast.
Sen gjorde Sony detta igen. Det märkte jag nyligen när jag skaffade mig en liten NEX-3. Den kameran blev också den roligaste jag haft, fast självfallet på ett litet annat sätt än A550. Så nu har jag två. Och när jag får ihop pengar till en A77 är jag tämligen övertygad om att jag kommer att ha tre kameror på platsen som "Mitt livs roligaste kamera".
Tidigare har det ju aldrig i några tester stått något så "oproffsigt" som "hur mycket fotoglädje" en viss kameramodell ger. Men det började komma lite om detta i och med SLT-kamerorna, främst med A77:an som bekant (trots programvaru-strul), men framförallt med NEX:arna, och där främst med NEX-5N och alldeles särskilt med NEX-7 förstås.
Förmågan att gång på gång få fram de kameror på marknaden som ger mest fotoglädje anser jag vara en synnerligen väsentlig egenskap för oss hobbyfotografer, men ger även en kamera som är mindre i vägen för pro-fotografen när han/hon använder den. Att Sonys kameror generellt (inklusive även deras kompakter tydligen) strular betydligt mindre än de andra märkenas alster bidrar säkert också till att A850 / A900 är så omtyckta (utöver bl.a. fin färgåtergivning, hög upplösning, exakt AF, samt AF-kapabla Zeiss-gluggar förstås).
Det kräver en tillverkare med en lagom blandning av förståelse för behoven för "verklighetens fotografer" och galenskap för att kunna "bygga in fotoglädje" i sina kameror...
Och att ha stake förstås. Just nu kan jag inte se någon annan kameratillverkare som har det, faktiskt - det är försiktiga evolutionära myggsteg och maxad tråk-faktor. Och skulle det finnas NÅGOT som är lite radikalt, så kommer det vanligen från Sony (t.ex. i form av en 36 Mp FF-sensor eller nåt)...
Nu är det säkert min tur att få f-n...
Men detta kanske inte blir så svårt att undvika(?) genom att ställa kravet att endast de som är väl förtrogna med Alpha-systemet (och givetvis med minst något, och helst några andra system också) må kommentera detta inlägg...
.