Jag svarar väl ungefär som Peter vad gäller jpeg. Det går ju att gå in ikameran och ändra ton, skärpning med mera för jpeg. Men exponerar man rätt och inte låter NR ligga annat än "låg" så är väl jpeg okej. Jag förstår egentligen inte riktigt problemet varför så många hänger upp sig på jpeg. Jag har aldrig ägt någon kamera där man inte åtminstone måste göra någon form av efterbearbetning på jpeg för att det ska snyggt ut. Gäller även Nikon D3/D300. Men vissa kamerors jpeg behöver behöver lite mer efterbearbetning än andra. En rätt exponerad bild går ju att efterbearbeta på ett par sekunder.
Fläckarna har jag inte noterat alls, Sannolikt borta med den ny firmwaren.
Joakim däremot har inte fel. Jag har inte kört den på iso 50, men väl 100 och där kan man jämföra med NEX-7 vid iso 100. Mellan de kamerorna märks en synnerligen liten skillnad, men man kan ana mer mikrobrus i en A77. Jag kan försöka åskådliggöra det.
Återigen ett gammalt motiv där detaljerna ligger på skuggsidan. NEX-7 vid 24mm f/8, iso 100 1/250 sek.
Objektiv
en väldigt bra kitzoomen E 18-55 OSS,
A77 vid 24mm f/8, iso 100 1/250 sek. Objektiv 24-70/2.8 SSM.
Här i den verkliga skuggan kan man notera lite mer brus på A77. Inte bara på värmepumpen utan i den murade pelaren. Vid utskrift märks ingen skillnad. Ingen brusreducering använd. Bilderna tagna i eftermiddags. Exif finns i bilderna.
PS. Såg att A77-bild ej kom med. Kommer lite senare. DS
//Lennart