Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag funderar faktiskt på att skita i att köpa någon ny ögonmussla som jag tappat just för att slippa ta bort den. Det är nämligen ett litet helvete att få bort den när man vill ta bort den samtidigt som den ramlar av i tid och otid utan att man bett om det.

Du skulle ju gå till Sonycenter och kräva att få en ny. Har du redan gjort det och tappat bort den nya också? :)
 
Men snälla. Varför skulle den kritiken i så fall vara passe?

Sten-Åke!
Du skrev en väldig massa bra grejer och på ett bra utförligt och trevligt sätt.

Det som jag säger är felaktigt är att du påstår att problemen som fanns bara var på förserie-ex och fixades till innan de släpptes till försäljning.

Det är fel för så var det inte. Kamerorna som såldes i början hade felen och det avhjälptes inte med de första firmare-uppgraderingarna.

Sen håller jag med dig i princip om alting annat. A77 är en fantastiskt bra kamera och jag upprepar det väl igen då ,enligt min åsikt den allra bästa APS-C systemkameran som finns totalt sett.

Den är oerhört mångsidig, är välbyggd och har massa unika smarta finesser, har fantastisk bildkvalitet, är supersnabb och kostar inte speciellt mycket. Däremot är den inte allra bäst inom alla områden för att den är inte rent specialicerad på något område, utan är mer en allround-kamera.

Att kameran funkar nu till slut gör inte att kritiken den fick vid lanseringen var oberättigad på något sätt. Kameran såldes till konsumenter med en del fel och det uppmärksammades här och av testare.


/Mats
 
Tar inte batteriet slut väldigt fort om man tejpar ögonsensorn?

Bara om man har kameeran på :)
Medan man fotograferar och har kameran igång så gör det väl inte så fasligt mycket.

Displayen drar betydligt mindre ström än EVF och har man manuell läge inställt kan man ju växla över till LCDn om man av nån anledning vill ha kameran igång när man inte fotograferar.

Tejpningen är ju bara en idé, jag har inte provat och vet inte om nån annan gjort det heller. Det kanske inte funkar ens...

Stör mig annars inte på lösningen mer än att det ska behövas. Vore bättre med ett menyval än att kleta dit tejp som lämnar klisterrester efter sig.

Fast jag har ju ingen A77 eller NEX-7, så jag behöver ju inte bry mig. Fast vem vet, jag kanske skaffar en med :). Eller en A57, eller Nikon, eller ingenting... Just nu r det väldigt öppet faktiskt. Bäst att göra ingenting och använda grejerna man har istället .-)


/Mats
 
Nu får jag väl fan för vad jag skriver här, men som helhet anser jag att A77 är både bättre och roligare att hantera än Canon 7D (som jag har använt och är väl inkörd på).

Släng sedan alla tankar på att EVF laggar. Det märks inte. Men om kameran gått i viloläge om den i menyn har autoväxling mellan dsplay o meny och man råkar ut för en situation där man bara måste rycka upp kameran snabbt till ögat så gör man så här:

Man håller ju kameran i handgreppet (elementärt), pekfingret når då växlingsknapp mellan display/EVF. Trycker man på den samtidigt som man lyfter kameran mot ögat är EVF fullständig "operational" när ögat når sökaren. man behöver inte ens gå in i menyn en gång till för kameran återgår till autoväxling automatiskt nästa gång kameran går i viloläge.

Och är kameran inte i viloläge då så är displayen igång och den växlar mycket snabbt till EVF när man lyfter den till ögat.

Har kollat detta idag och inte missat något. Tyvärr kostar kameran inte 10 lakan spm Sten-Åke skrivit utan 11.990:-, men den lär hamna kring 10-strecket efter våren/sommaren.

//Lennart
 
Nu får jag väl fan för vad jag skriver här, men som helhet anser jag att A77 är både bättre och roligare att hantera än Canon 7D (som jag har använt och är väl inkörd på).

Släng sedan alla tankar på att EVF laggar. Det märks inte. Men om kameran gått i viloläge om den i menyn har autoväxling mellan dsplay o meny och man råkar ut för en situation där man bara måste rycka upp kameran snabbt till ögat så gör man så här:

Man håller ju kameran i handgreppet (elementärt), pekfingret når då växlingsknapp mellan display/EVF. Trycker man på den samtidigt som man lyfter kameran mot ögat är EVF fullständig "operational" när ögat når sökaren. man behöver inte ens gå in i menyn en gång till för kameran återgår till autoväxling automatiskt nästa gång kameran går i viloläge.

Och är kameran inte i viloläge då så är displayen igång och den växlar mycket snabbt till EVF när man lyfter den till ögat.

Har kollat detta idag och inte missat något. Tyvärr kostar kameran inte 10 lakan spm Sten-Åke skrivit utan 11.990:-, men den lär hamna kring 10-strecket efter våren/sommaren.

//Lennart

Ja då jag hörde mig för om prisbild på 7D i början, så fick jag svaret att flera betalade 18200 Kr för den. så 7D var en klart dyrare kamera, även om den sedan förvånansvärt snabbt sjönk i pris.

Imponeras av vad kvickt du tar till dig A77ans egenskaper, tacksamt och trevligt att du delger oss din smartness, känns lite snopet att våra testare inte finner det samma, då tiden du haft A77 inte är särskilt lång. Men hur var det med färgfläckarna som krille noterade, och som du inte upptäckte. och hur ser det ut med Jpegmotorn, Joakim pratade om mikrobrus redan vid Iso 50 och uppåt med A77. Vad ser du Lennart.

//Bengt.
 
Nu får jag väl fan för vad jag skriver här, men som helhet anser jag att A77 är både bättre och roligare att hantera än Canon 7D (som jag har använt och är väl inkörd på).

Släng sedan alla tankar på att EVF laggar. Det märks inte. Men om kameran gått i viloläge om den i menyn har autoväxling mellan dsplay o meny och man råkar ut för en situation där man bara måste rycka upp kameran snabbt till ögat så gör man så här:

Man håller ju kameran i handgreppet (elementärt), pekfingret når då växlingsknapp mellan display/EVF. Trycker man på den samtidigt som man lyfter kameran mot ögat är EVF fullständig "operational" när ögat når sökaren. man behöver inte ens gå in i menyn en gång till för kameran återgår till autoväxling automatiskt nästa gång kameran går i viloläge.

Och är kameran inte i viloläge då så är displayen igång och den växlar mycket snabbt till EVF när man lyfter den till ögat.

Har kollat detta idag och inte missat något. Tyvärr kostar kameran inte 10 lakan spm Sten-Åke skrivit utan 11.990:-, men den lär hamna kring 10-strecket efter våren/sommaren.

//Lennart

Håller med dig om att det är en roligare(dock lägger sig den känslan efter ett tags användande) kamera och bättre totalt sett på grund av fler och några unika funktioner som man får med i och med SLT-konstruktionen och användandet av EVF men som actionkamera tycker jag inte den är bättre än 7D.....7D är vassare o det märks när det kommer till lite mer krävande motiv som tex snabba små fåglar mm....men A77an gör inte bort sig som action-kamera utan fixar det mesta med bravur.

Nja i bra ljusförhållanden märks det inte...men så fort ljuset tryter/slutartiderna blir längre så märker man av lagget/eftersläpningaran...EVF:en kan i kalla förhållanden blir seg o trög vilket är riktigt störande(råkade ut för det när jag va ute en heldag när det va -15).

Växlingen mellan skärm och EVF såg jag aldrig som ett problem efter uppdateringen....man möttes vid normalt användande aldrig av en svart EVF när man satte upp kameran till ögat.

Tejpa sensorn så att EVF:en alltid är igång är ju en lösning på att komma runt problemet om man nu har problem med växlingen/uppstarten av EVF:en dock inget jag personligen skulle göra för EVF:en drar ganska mycket ström....upplevde att A77an "käkar" betydligt mer ström o att man får ut färre bilder på en laddning än med dom vanliga DSLR från Sony som använder sig av samma batteri.

Kul o höra att du är så nöjd och positiv till kameran Lennart....du verkar har ändrat inställning till kameran sedan du fått "varmköra" den ordentligt...så som du beskriver kameran motsvarar i stort sett det jag upplevde med den....det är en jäkligt bra kamera som är jäkligt bra på det mesta....visst den har sina fläckar men det har även solen...ingen kamera är perfekt.
 
Du skulle ju gå till Sonycenter och kräva att få en ny. Har du redan gjort det och tappat bort den nya också? :)

Nä den finns inte som reservdel ännu för att kameran är för ny.
De har nog inte fattat ännu att ögonmusslekonstruktionen suger och att de kommer få en riktigt lång kö av folk på halsen med samma problem. Tids nog vaknar man kring detta problem också.
 
Ja då jag hörde mig för om prisbild på 7D i början, så fick jag svaret att flera betalade 18200 Kr för den. så 7D var en klart dyrare kamera, även om den sedan förvånansvärt snabbt sjönk i pris.

Imponeras av vad kvickt du tar till dig A77ans egenskaper, tacksamt och trevligt att du delger oss din smartness, känns lite snopet att våra testare inte finner det samma, då tiden du haft A77 inte är särskilt lång. Men hur var det med färgfläckarna som krille noterade, och som du inte upptäckte. och hur ser det ut med Jpegmotorn, Joakim pratade om mikrobrus redan vid Iso 50 och uppåt med A77. Vad ser du Lennart.

//Bengt.

Nu heter jag inte Lennart men jag tar mig friheten min syn på det...

Fotos test är väl ett av få tester där A77an fått ett rätt ljummet omdöme...dom flesta som testat A77an ger den väldigt bra omdömen.
JPEG är inte A77ans starka sidan....brus syns tidigt o det är för hård brusreducering som resulterar i utsmetade detaljer....i praktiken är det dock inte något problem om man nu inte printar väldigt stort(eller visning på skärm i stora format) eller gör stora utsnitt/kraftiga beskärningar.
 
Moiré-mönster vid filmning av TFT/LCD-skärmar?

Jag arbetar med att testa/konfigurera fabriksutrustning som i regel har stora LCD/TFT-skärmar. Processen brukar jag spela in på video och använder en Panasonic HDC-SD900 för ändamålet.

Har länge drömt om att klara mig med endast en video- och fotoenhet i väskan. Äger sedan tidigare en SLT A-55, men den visade sig obrukarbar för ändamålet eftersom det uppstår hemskt starka moiré-mönster vid inspelning av LCD/TFT-skärmar - texten blir nästan oläslig.

Kan någon av er som äger en A77 prova att filma exempelvis en smartphone/surfplatta i autoläget 1080p/50FPS, gärna så att ni zoomat in som på bilden jag bifogat, och se om det uppstår starka moiré-mönster? Blir texten skarp och läsbar för exempelvis programgenvägarna?

Hade varit enormt tacksam för ett svar på denna fråga. Det har visat sig svårt att hitta videofilmer på YouTube där en A77 använts för att filma just smartphones eller tablets.
 

Bilagor

  • example_169.jpg
    example_169.jpg
    10.5 KB · Visningar: 315
Senast ändrad:
Sten-Åke!
Du skrev en väldig massa bra grejer och på ett bra utförligt och trevligt sätt.

Det som jag säger är felaktigt är att du påstår att problemen som fanns bara var på förserie-ex och fixades till innan de släpptes till försäljning.

Det är fel för så var det inte. Kamerorna som såldes i början hade felen och det avhjälptes inte med de första firmare-uppgraderingarna.

Sen håller jag med dig i princip om alting annat. A77 är en fantastiskt bra kamera och jag upprepar det väl igen då ,enligt min åsikt den allra bästa APS-C systemkameran som finns totalt sett.

Den är oerhört mångsidig, är välbyggd och har massa unika smarta finesser, har fantastisk bildkvalitet, är supersnabb och kostar inte speciellt mycket. Däremot är den inte allra bäst inom alla områden för att den är inte rent specialicerad på något område, utan är mer en allround-kamera.

Att kameran funkar nu till slut gör inte att kritiken den fick vid lanseringen var oberättigad på något sätt. Kameran såldes till konsumenter med en del fel och det uppmärksammades här och av testare.


/Mats

Mats, jag tror vi är helt överens i det mesta men lösningen av problemet med den här olycksaliga laggningen är inte helt klarlagd i tid. Ingen verkar helt kunna spika när Sony faktiskt började leverera schyssta ex. Du vet ju också att de släppte en batch innan det blev helt stopp i röret innan nästa batch kom alldeles nyligen. Jag är hur som helst glad inte minst för Lennarts och andra A77-användares del del över att dessa initiala barnsjukdomar verkar vara åtgärdade. Märkligt nog verkar inte min NEX 7 ha några problem av detta slag trots att den tillhörde den första batchen som kom redan i december.

I övrigt vidhåller jag att A77 kanske fått ett tuffare mottagande just därför att så många hade helt orealistiska förväntningar på den. Du var ju inte helt ensam om att vara euforisk lite i överkant heller. Jag tror att vi får hjälpas åt att vara varandras svänghjul när det svänger väl friskt. Det är inte vettigt när pendeln svänger så vilt som den faktiskt gjort när det gäller denna kamera. Kanske är det dock ett tecken på att A77 verkligen gjort ett avtryck som den mest avancerade kameran hittills baserad på en ny teknisk plattform som faktiskt skakat om både övriga tillverkare och många användare. Har den lyckats med detta så är det ingen liten bedrift i denna mycket konservativa bransch där få verkar ta några risker.
 
Ja då jag hörde mig för om prisbild på 7D i början, så fick jag svaret att flera betalade 18200 Kr för den. så 7D var en klart dyrare kamera, även om den sedan förvånansvärt snabbt sjönk i pris.

Imponeras av vad kvickt du tar till dig A77ans egenskaper, tacksamt och trevligt att du delger oss din smartness, känns lite snopet att våra testare inte finner det samma, då tiden du haft A77 inte är särskilt lång. Men hur var det med färgfläckarna som krille noterade, och som du inte upptäckte. och hur ser det ut med Jpegmotorn, Joakim pratade om mikrobrus redan vid Iso 50 och uppåt med A77. Vad ser du Lennart.

//Bengt.

Jag svarar väl ungefär som Peter vad gäller jpeg. Det går ju att gå in ikameran och ändra ton, skärpning med mera för jpeg. Men exponerar man rätt och inte låter NR ligga annat än "låg" så är väl jpeg okej. Jag förstår egentligen inte riktigt problemet varför så många hänger upp sig på jpeg. Jag har aldrig ägt någon kamera där man inte åtminstone måste göra någon form av efterbearbetning på jpeg för att det ska snyggt ut. Gäller även Nikon D3/D300. Men vissa kamerors jpeg behöver behöver lite mer efterbearbetning än andra. En rätt exponerad bild går ju att efterbearbeta på ett par sekunder.

Fläckarna har jag inte noterat alls, Sannolikt borta med den ny firmwaren.

Joakim däremot har inte fel. Jag har inte kört den på iso 50, men väl 100 och där kan man jämföra med NEX-7 vid iso 100. Mellan de kamerorna märks en synnerligen liten skillnad, men man kan ana mer mikrobrus i en A77. Jag kan försöka åskådliggöra det.

Återigen ett gammalt motiv där detaljerna ligger på skuggsidan. NEX-7 vid 24mm f/8, iso 100 1/250 sek.
Objektiv:Den väldigt bra kitzoomen E 18-55 OSS,

A77 vid 24mm f/8, iso 100 1/250 sek. Objektiv 24-70/2.8 SSM.

Här i den verkliga skuggan kan man notera lite mer brus på A77. Inte bara på värmepumpen utan i den murade pelaren. Vid utskrift märks ingen skillnad. Ingen brusreducering använd. Bilderna tagna i eftermiddags. Exif finns i bilderna.

PS. Såg att A77-bild ej kom med. Kommer lite senare. DS

//Lennart
 

Bilagor

  • Skarmklipp77.JPG
    Skarmklipp77.JPG
    52.1 KB · Visningar: 313
  • nex.jpg
    nex.jpg
    40.4 KB · Visningar: 310
Senast ändrad:
Misstag

Hade lagt in fel jämförelsebilder mellan NEX-7 och A77 avseende förekomsten av mikrobrus. Vi gör om det!

Återigen ett gammalt motiv där detaljerna ligger på skuggsidan. NEX-7 vid 24mm f/8, iso 100 1/250 sek.
Objektiv:Den väldigt bra kitzoomen E 18-55 OSS,

A77 vid 24mm f/8, iso 100 1/250 sek. Objektiv 24-70/2.8 SSM.

Här i den verkliga skuggan kan man notera lite mer brus på A77. Inte bara på värmepumpen utan i den murade pelaren. Vid utskrift märks ingen skillnad. Ingen brusreducering använd. Bilderna tagna i strax innan middag idag. Exif finns i bilderna. OBS bilderna är "lyfta" då de låg i skugga. Det borde framhäva lite mer av mikrobrusskillnaden.

//Lennart
 

Bilagor

  • nex.jpg
    nex.jpg
    51.3 KB · Visningar: 307
  • a77.jpg
    a77.jpg
    47.6 KB · Visningar: 314
  • Skarmklipp77.JPG
    Skarmklipp77.JPG
    52.1 KB · Visningar: 307
Jag arbetar med att testa/konfigurera fabriksutrustning som i regel har stora LCD/TFT-skärmar. Processen brukar jag spela in på video och använder en Panasonic HDC-SD900 för ändamålet.

Har länge drömt om att klara mig med endast en video- och fotoenhet i väskan. Äger sedan tidigare en SLT A-55, men den visade sig obrukarbar för ändamålet eftersom det uppstår hemskt starka moiré-mönster vid inspelning av LCD/TFT-skärmar - texten blir nästan oläslig.

Kan någon av er som äger en A77 prova att filma exempelvis en smartphone/surfplatta i autoläget 1080p/50FPS, gärna så att ni zoomat in som på bilden jag bifogat, och se om det uppstår starka moiré-mönster? Blir texten skarp och läsbar för exempelvis programgenvägarna?

Hade varit enormt tacksam för ett svar på denna fråga. Det har visat sig svårt att hitta videofilmer på YouTube där en A77 använts för att filma just smartphones eller tablets.

Moiren du får är tyvärr ett utslag av DSLR-kamerors sätt att fånga in videobilden, de hoppar över ett par rader pixlar och tar bildinfomration ungefär var tredje rad. Det är inte mycket bättre i X-led (en av fyra fångas in). Detta ger moire/aliasing, hur man än gör.

A65 och 77 är snarare värre än bättre (än A55) i detta hänseende. Vill fota helt utan moire är isf en Nikon J1 (4000kr) betydligt bättre. Den har betydligt högre verklig videoupplösing också - men har inte 25p/50p som framerate, en nackdel kanske.
http://vimeo.com/33993118
http://vimeo.com/34395633
(båda exempelfilmerna innehåller väldigt mycket detaljer som hade gett aliasing/moire/färgfel på en DSLR)

Ett alternativ kan vara Samsungs nya WB850F, som filmar i 4K, men sedan skalar ner till 1080p. Detta ger en i stort sett perfekt videobild utan moire och aliasing, med jättehög verklig upplösning - minst dubbelt så hög verklig upplösning i videoläget som en A55 - men den sitter ju fast i en kompaktkamerakropp... :)

Sony's egen HX9 ärockså mycket bra, bättre än i stort sett allt på DSLR-sidan.
http://vimeo.com/29014236 (innehåller ganska mycket skärmar i bild)
http://vimeo.com/25396445
 
Ja då jag hörde mig för om prisbild på 7D i början, så fick jag svaret att flera betalade 18200 Kr för den. så 7D var en klart dyrare kamera, även om den sedan förvånansvärt snabbt sjönk i pris.

Imponeras av vad kvickt du tar till dig A77ans egenskaper, tacksamt och trevligt att du delger oss din smartness, känns lite snopet att våra testare inte finner det samma, då tiden du haft A77 inte är särskilt lång. Men hur var det med färgfläckarna som krille noterade, och som du inte upptäckte. och hur ser det ut med Jpegmotorn, Joakim pratade om mikrobrus redan vid Iso 50 och uppåt med A77. Vad ser du Lennart.

//Bengt.

Apropå priset på 7D. Jag betalde faktiskt ännu lite mer då jag köpte min trots ett "bra pris" då. Just då var valutasituationen ganska så ogynnsam, men jag behövde kameran just då. Sedan blev valutasituationen Yen-Euro-Sv.kr. betydligt gynnsammare för oss här i landet. En 1DsIII kostade ju över 100 000 kr en tid. Det är lite vanskligt med prisjämförelser under olika förhållanden.
 
Hade lagt in fel jämförelsebilder mellan NEX-7 och A77 avseende förekomsten av mikrobrus. Vi gör om det!

Återigen ett gammalt motiv där detaljerna ligger på skuggsidan. NEX-7 vid 24mm f/8, iso 100 1/250 sek.
Objektiv:Den väldigt bra kitzoomen E 18-55 OSS,

A77 vid 24mm f/8, iso 100 1/250 sek. Objektiv 24-70/2.8 SSM.

Här i den verkliga skuggan kan man notera lite mer brus på A77. Inte bara på värmepumpen utan i den murade pelaren. Vid utskrift märks ingen skillnad. Ingen brusreducering använd. Bilderna tagna i strax innan middag idag. Exif finns i bilderna. OBS bilderna är "lyfta" då de låg i skugga. Det borde framhäva lite mer av mikrobrusskillnaden.

//Lennart

Ja vid mera skugga syns det ganska tydligt, där mera ljus når fram är det bättre.
 
Jag svarar väl ungefär som Peter vad gäller jpeg. Det går ju att gå in ikameran och ändra ton, skärpning med mera för jpeg. Men exponerar man rätt och inte låter NR ligga annat än "låg" så är väl jpeg okej. Jag förstår egentligen inte riktigt problemet varför så många hänger upp sig på jpeg. Jag har aldrig ägt någon kamera där man inte åtminstone måste göra någon form av efterbearbetning på jpeg för att det ska snyggt ut. Gäller även Nikon D3/D300. Men vissa kamerors jpeg behöver behöver lite mer efterbearbetning än andra. En rätt exponerad bild går ju att efterbearbeta på ett par sekunder.

Fläckarna har jag inte noterat alls, Sannolikt borta med den ny firmwaren.

Joakim däremot har inte fel. Jag har inte kört den på iso 50, men väl 100 och där kan man jämföra med NEX-7 vid iso 100. Mellan de kamerorna märks en synnerligen liten skillnad, men man kan ana mer mikrobrus i en A77. Jag kan försöka åskådliggöra det.

Återigen ett gammalt motiv där detaljerna ligger på skuggsidan. NEX-7 vid 24mm f/8, iso 100 1/250 sek.
Objektiv:Den väldigt bra kitzoomen E 18-55 OSS,

A77 vid 24mm f/8, iso 100 1/250 sek. Objektiv 24-70/2.8 SSM.

Här i den verkliga skuggan kan man notera lite mer brus på A77. Inte bara på värmepumpen utan i den murade pelaren. Vid utskrift märks ingen skillnad. Ingen brusreducering använd. Bilderna tagna i eftermiddags. Exif finns i bilderna.

PS. Såg att A77-bild ej kom med. Kommer lite senare. DS

//Lennart

Saken är den att Dpreview, Dyxum med flera testfirmor anmärkte på Jpeg i A77. på Dyxum hoppades då många att någon FW skulle förbättra Jpeg, och detta på grund av dom andra småfelen och allt bekant prat som du känner till, att A77 inte var riktigt färdig. Kanske färgfläckarna bidrog. Var bara nyfiken om någon förändring skett.

Ingen brusredusering använd skriver du, går den att stänga av helt i A77.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.