Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Well Spoken, Bra Talat.

Vill säga några ord om att även fanatism missbrukas åt fel håll allt för ofta, Måste vara tillåtet att prata varmt om en kamera, givetvis utan att åberopa vissa gudar eller så. Ingen är så superneutral att man liksom struntar totalt i vad man håller i handen för det är inte sant enligt mig.

Den speciella tråden vi hade för något år sedan, var upplyfftande på sitt sätt genom att ett klagomål på egna kameran, skulle kontras med att berömma ett annat märke, eller vad man kunde önska från annan kamera, den tråden fick även besök av Hasselbladsägare vilket var kul. Tråden var en neutral zon där man fick lätta sitt hjärta.

Du fick till det mycket bra med ovanstående brev, kan vara knepigare än man tror att få till dom rätta orden på rätt ställe, utan att man skall feltolka vad som skrivits.

Lennarts brevsvar till krille, var också av yppersta klass och diplomatiskt skrivet angående då A77.

Vänl./Bengt.

Varför är det bra talat?
Det stämmer ju inte med sanningen, utan är ju totalt fealktigt.

Sten-Åke kanske har glömt. Vet inte varför han skriver att han inte vet hur det fungerar på A77 för det dissikerades ju i detalj på molekylnivå och är så klarlagt det bara kan bli.

Att kritiken har tystnat nu beror ju bara på att det är passe och uttjatat för länge sen, felen kvarstår ju faktiskt.

A77 är en bra kamera, inget snack om det, men den funkar inte optimalt som det den är tänkt till. Aspman m.fl. som med rätta hyllar den gör det med tanke på andra aspekter. De som vill ha en snabb kamera med blixtsnabb respons och suveräna lågljusegenskaper har efter att ha utvärderat A77 inte köpt någon, för den håller ju inte måttet där.


/Mats
 
Jag tycker det är klarlagt nu på följande punkter:

1/ Precis som mats och jag skrivit lanserades A77 som actionkamera. När de första exen kom ut till konsument lackade kameran precis på den punkten. Inte lyckat av Sony.

2/ Detta är åtgärdat nu, vilket givetvis är bra. På 20 actionbilder med följande AF fick jag 16 keepers. I växling mellan display/EVF ser jag personligen ingen fördröjning som betydde ett skvatt vid snabb fotografering. Autoväxling går snabbt. Lag med inmatningsrattar är ordentligt reducerad.

3/ 24MP-sensor. Tycker faktiskt att den är bra. Gör inte bort sig i en ishall. Upplever man för högt brus vid 3200 elimineras det vid nedskalning till 12 Mp. Samtidigt har man en kamera som kan fixa studioklvalitet.

4/ EVF är bättre än på NEX-7 vad gäller översikt p g a större storlek och hackar inte som tidigare.

5/ Nackdelarna jag personligen vill understryka är EVF i solsken där det kana bli svårt att se mörkare mellantoner. Vidare bufferten. Men vem fan står och kör hela 8 bps under nästan 2 sek. Man kör kortare skurar. samtidigt återhämtar sig bufferten. Noterbart är att andra 24MP-kameror i olika fabrikats FF-serier bara klarar 3-5 bps och då märks inte buffertens tillkortakommanden.

6/ En nackdel är dock Sonys mjukvara för kamerans interna bearbetning efter exponering. Här ligger Nikon före och har alltid gjort sedan D3-serien och D300 kom. Kör man raw tänker man knappast på detta dock.

7/Det kommer ytterligare FW från Sony av allt att döma, men kameran är helt klart "operational" i nuvarande skick.

8/ Slutligen tillkommer vana. Stick en Nikon D3s i nävarna på en Sonyfotograf och en Sony A77 till en Nikonfotograf och be dem ta actionbilder. Båda lyckas sämre initialt.

Men personligen anser jag att gnället på A77 nu borde vara över. Annars vore jag väl en idiot som köpte den trots fri provrätt under ett par dagar och full returrätt innan jag betalade den.

Jag vidhåller att kameran är en bra till mycket bra allroundkamera.

//Lennart
 
Jag tycker det är klarlagt nu på följande punkter:

1/ Precis som mats och jag skrivit lanserades A77 som actionkamera. När de första exen kom ut till konsument lackade kameran precis på den punkten. Inte lyckat av Sony.

2/ Detta är åtgärdat nu, vilket givetvis är bra. På 20 actionbilder med följande AF fick jag 16 keepers. I växling mellan display/EVF ser jag personligen ingen fördröjning som betydde ett skvatt vid snabb fotografering. Autoväxling går snabbt. Lag med inmatningsrattar är ordentligt reducerad.

Bra om Sony nu, fyra månader senare , äntligen fått till det så att den faktiskt fungerar som det är tänkt. Min gissning är dock att det int enbart har med programvaran att göra, utan är ändrat i kameran med de som tillverkats nu efter att produktionen kommit igång igen och att en tidig kamera även med senaste firmware har problem.


3/ 24MP-sensor. Tycker faktiskt att den är bra. Gör inte bort sig i en ishall.

Apropå ishall.
Jag är absolut ingen van hockey-besökare, men sitter faktiskt nu med en bunt biljetter i handen och ska om bara ett par timmar ta mig till Globen för att se Tre kronor-Finland!

Vad är det som gäller? Kan man som åskådare ta med sig kameran?
Alltså systemkamera med teleobjektiv.
I så fall kan vi se vad jag kan åstadkomma med en A580 och Zeiss 135 och/eller Sigma 150-500.
Har aldrig plåtat hockey förr, men vill gärna prova. Alltså får man ta med kameran, eller blir man stoppad vid insläppet?


/Mats
 
Bästa fotovänner,
ut å fotografera i det fina vintervädret!
Har själv varit ute och luftat både mig själv och min kamera, kalasväder här i huvudstadens ytterkant!
 
Bra om Sony nu, fyra månader senare , äntligen fått till det så att den faktiskt fungerar som det är tänkt. Min gissning är dock att det int enbart har med programvaran att göra, utan är ändrat i kameran med de som tillverkats nu efter att produktionen kommit igång igen och att en tidig kamera även med senaste firmware har problem.

Tror jag inte dom gjort....precis så fungerade/blev min A77 efter uppdateringen av mjukvaran.
Många keepers fick jag redan med firmware v1.02.
 
Bra om Sony nu, fyra månader senare , äntligen fått till det så att den faktiskt fungerar som det är tänkt. Min gissning är dock att det int enbart har med programvaran att göra, utan är ändrat i kameran med de som tillverkats nu efter att produktionen kommit igång igen och att en tidig kamera även med senaste firmware har problem.

Apropå ishall.
Jag är absolut ingen van hockey-besökare, men sitter faktiskt nu med en bunt biljetter i handen och ska om bara ett par timmar ta mig till Globen för att se Tre kronor-Finland!

Vad är det som gäller? Kan man som åskådare ta med sig kameran?
Alltså systemkamera med teleobjektiv.
I så fall kan vi se vad jag kan åstadkomma med en A580 och Zeiss 135 och/eller Sigma 150-500.
Har aldrig plåtat hockey förr, men vill gärna prova. Alltså får man ta med kameran, eller blir man stoppad vid insläppet?


/Mats

Din och min gissning sammanfaller i det fallet. Det KAN ju iofs "bara" handla om mjukvara, men det var ju tidigt snack om processorbugg också. Om det ändrats vet man ju inte NÄR. Men eftersom testaren inte fick fjutt på grejorna med version 1.02 och inte heller 1.03 kan man ju åtminstone spekulera i om hans exemplar hade någon hårdvaruanknuten moj som sedan ändrats innan Peter köpte sin.

Tyvärr måste det bli rena spekulationer och vi kommer nog aldrig att få svar varken OM någon hårdvarujustering gjorts och inte heller NÄR. Men jag gissar som du.

Du har redan fått svar av andra ang fototillstånd för hockey.

Jag vet inte exakt förhållandena i Globen numera vad gäller ljus. När jag plåtade där nere från sargkanten kunde man ha iso 1600 och f/5.6. vid 1/500 sek Lämplig brännvidd därifrån är väl egentligen 70-200 och f/2.8-4.0 samt 1/1000 sek. Tid o bländare bör (måste) vara manuellt ställda med hänsyn till reflektion från isen. En bra exponering ska även ha teckning i isen.

I gamla ishallen Sunnerbohov gäller fortfarande iso 1600, 1/500 sek och f/2.8.

Idealet hade varit för dig att stå nere nära rinken med 135:an. Men Sigmat borde kunna hänga med från åskådarplats bara du inte passerar punkten där f-talet blir 6.3.

//Lennart

PS. Hänger en A580 med vad gäller AF så vågar jag påstå att en A77 gör det avsevärt bättre oavsett sekvenshastighet. Jag tog sikte på en fotbollsspelare 100 meter från mig igår, hade halvt nedtryckt avtryck så att AF-C låg aktivt hela tiden, följde spelaren tills han var 6-7 meter från mig och tog först då bilden som blev perfekt vad gällde skärpa. Använde klungan av fokuspunkter i centrum. Hade bara ett lånat Tamron 70-200/2.8. DS
 
Senast ändrad:
Varför är det bra talat?
Det stämmer ju inte med sanningen, utan är ju totalt fealktigt.

Sten-Åke kanske har glömt. Vet inte varför han skriver att han inte vet hur det fungerar på A77 för det dissikerades ju i detalj på molekylnivå och är så klarlagt det bara kan bli.

Att kritiken har tystnat nu beror ju bara på att det är passe och uttjatat för länge sen, felen kvarstår ju faktiskt.

A77 är en bra kamera, inget snack om det, men den funkar inte optimalt som det den är tänkt till. Aspman m.fl. som med rätta hyllar den gör det med tanke på andra aspekter. De som vill ha en snabb kamera med blixtsnabb respons och suveräna lågljusegenskaper har efter att ha utvärderat A77 inte köpt någon, för den håller ju inte måttet där.


/Mats


Nu kan det bli rörigt, för att man är inne och läser om D800, och det som skrivs där kan man dra paraleller till A77 och dess 24Mp. D800 med sina 36Mp kan nog inte bli lika bra vid högIsobilder som D4 skriver dom, lika för A77 den kan inte vara lika bra som A580 med sina 16Mp, och då inte bara pågrund av SLT, så kameran är en bra kompromiss.

Jag tolkar StenÅke lite annorlunda, för han borde inte ha missat kritken som var så påtaglig när det begav sig. Lite skumt tycker jag vilka exemplar som igentligen kom till försäljning och hur många det var, och vad Sony verklingen gjort med dom A77 som dyker upp nu. Lennart har alldrig hållit tillbaka kritik mot någon modell, även om hans tankar kanske inte alltid samklangar med Foto. ( Foto anser ju högIso vara jättebra med 7D, vilket inte Lennart säger om jag uppfattat honom rätt.

Nu är 7D Autofokus så in i nordens bra, lika bra som Canons dyrare modeller verkar det som, den klår även Nikons likvärdiga, så bra att den tydlingen klarar även snabbsvängande fåglar, får se när Lennart beger sig ut bland fiskmåsarna med A77 hur det slutar. Även om inte A77 är världsbäst på autofokus så är den inte dålig för det och kan räcka långt.

//Bengt
 
Din och min gissning sammanfaller i det fallet. Det KAN ju iofs "bara" handla om mjukvara, men det var ju tidigt snack om processorbugg också. Om det ändrats vet man ju inte NÄR. Men eftersom testaren inte fick fjutt på grejorna med version 1.02 och inte heller 1.03 kan man ju åtminstone spekulera i om hans exemplar hade någon hårdvaruanknuten moj som sedan ändrats innan Peter köpte sin.

Tyvärr måste det bli rena spekulationer och vi kommer nog aldrig att få svar varken OM någon hårdvarujustering gjorts och inte heller NÄR. Men jag gissar som du.

Du har redan fått svar av andra ang fototillstånd för hockey.

Tror mer på att det måste varit något fel på testarens ex i så fall eller något hårdvarurelaterat problem med väldigt tidiga ex...jag har som jag sagt tidigare testat fler ex av A77 förrutom det ex jag själv ägt och alla ex har bettet sig likadant...sålde mina sista Sony prylar igår till en kille o han hade med sin A77an som han precis köpt...o även den bettede sig likadant som övriga A77 jag testat.
 
Jag vet inte exakt förhållandena i Globen numera vad gäller ljus. När jag plåtade där nere från sargkanten kunde man ha iso 1600 och f/5.6. vid 1/500 sek Lämplig brännvidd därifrån är väl egentligen 70-200 och f/2.8-4.0 samt 1/1000 sek. Tid o bländare bör (måste) vara manuellt ställda med hänsyn till reflektion från isen. En bra exponering ska även ha teckning i isen.

Hade med mig A580 och enbart Zeiss 135an.
ISO 800, 1/1000 s gav mellan f/2,5 och f/4 med +0,3 i exp. komp. (som jag nästan alltid har).

300 bilder, 300 keepers!
Alltså av teknisk kvalitet, alla är inte så jätteintressanta.

Fasiken vad jag älskar det här objektivet!
Bara att sätta på och det blir en point-and-shoot med perfekt resultat varenda gång.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2572101.htm?set=mp

SWE-FIN_1-0_400.jpg


/Mats
 
Senast ändrad:
MATS LILLNOR & "Ingungning"

Som komplement till tidigare lämnat svar ang förstorad sökarbild i EVF eller display och ingungning vid macrofotografering. Här har jag använt A77 med 16-50/2.8 SSM för att ta en närbild av en nyckel. Helt förstorad bild samt direkt avtryck efter att avtryckarfingret bara vilat på utlösarknappen.

Men det går lika bra med selleri...förlåt jag menar focuspeaking, anser jag!

Helbild nedskalad och utsnittet i 100%

//Lennart
 

Bilagor

  • narbild_hel.jpg
    narbild_hel.jpg
    45.2 KB · Visningar: 170
  • utsnittnarbild.jpg
    utsnittnarbild.jpg
    80.3 KB · Visningar: 165
Hade med mig A580 och enbart Zeiss 135an.
ISO 800, 1/1000 s gav mellan f/2,5 och f/4 med +0,3 i exp. komp. (som jag nästan alltid har).

300 bilder, 300 keepers!
Alltså av teknisk kvalitet, alla är inte så jätteintressanta.

Fasiken vad jag älskar det här objektivet!
Bara att sätta på och det blir en point-and-shoot med perfekt resultat varenda gång.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2572101.htm?set=mp

Visa bilaga 122588


/Mats

Blev ju hyfsat utsnitt. I detta fallet med de värden du anger skulle du med en A77 kunnat fått ett ännu större utsnitt. Men sannolikt hade denna bild räckt för att publicera (efter korrekt cmykning) i en blaska med 25 cm i bredd. 16 MP är 2/3 av 24 Mp. Man behöver alltså bara ett skarpt objektiv och rejäl beskärsmån för att klara många situationer. Inget annat märke har en riktig motsvarighet till denna glugg. Tänk på det innan du skiftar till annat märke. (Min gamla glugg får ju inte hamna hos vem som helst)

Jag stannar med min Sonyutrustning av en orsak till och den är mycket betydelsefull. Kamerorna har utfällbar display med fasdetekterande snabb AF som på A77 är syndigt snabb och pricksäker på ett sätt jag inte upplevt tidigare. Därför är jag inte det minsta orolig för kommande FF från Sony med SLT-teknik och 36 MP.

//Lennart
 
Lite följande AF

Tänkte jag skulle testa följande AF med A77 på relativt rörliga föremål som blänker och reflekterar i solsken eftersom ett test med A55 på detta vis inte föll väl ut. Det är också bl a på blänkande föremål som ghosting kan uppstå lättare har det sagts p g a spegelfilmen. Speciellt om ljusstarka zoomar med större frontlins används.

Jag körde en 9-bilders sekvens på en gråsilverfärgad bil som kom körande i c:a 50km/h med mellersta sensorgruppen aktiv och försökte verkligen slarva som jag inte brydde mig. Det blev 9 keepers av det. Onödigt att ta med alla och visa så det fick bli de tre sista.

Objektiv: Zeiss Vario-Sonnar 24-70/2.8SSM ställd på 70mm och full öppning f/2.8.

Översiktsbild via skärmdump från PS på de tre motiven samt likaså en dump som visar bilens litenhet i förhållande till sensorytan. Därefter 2 detaljutsnitt i 100% som visar hur pass skarp varje bild blev. Reg.skylten hade samma skärpa på samtliga bilder, även om skalan ändrades något eftersom bilskrället rörde sig. Även föraren kom med bakom tonat glas och sidljus.

Inget svårt motiv säger ni kanske. Nej, man vet ju ju var bilen ska köra så den rör ju sig inte irrationellt, men jag kunde inte konsekvent hålla skärpan på reg.skylt och grill hela tiden utan AF-punkterna fladdrade ömsom över tak, huv, rutor och några vid sidan om (när jag kollade att följa en annan bil utan att exponera. Hade varit lättare med längre brännvidd) och dessutom vet vi ju hur AF kan uppträda i solsken mot metallblänkande föremål. Jag tycker A77 klarade det bra.

Jag har kört samma test tidigare med Canon 7D från samma fönster och detta klarade A77 minst lika bra. Flygande fågel har jag ingen direkt vana att plåta, men andras tester har ju visat att det funkar bra med A77.
Jag tycker att det är kul att A77 levererar. Har börjat vänja mig vid EVF:s egenskaper nu. Jag tycker den har många starka fördelar, men en taskig nackdel- i starkt solsken där detta test gjordes.

Handboken på svenska är inte något informativt mästerverk. Ej heller den engelska fast termerna är bättre.

Någon som har en 70-400SSM i bra skick att sälja? Maila i så fall! Vad är yttermateralet på den gluggen gjort av? Plast eller metall?

//Lennart
 

Bilagor

  • Skärmklipp_bps.JPG
    Skärmklipp_bps.JPG
    61.2 KB · Visningar: 339
  • hel_bil.JPG
    hel_bil.JPG
    47.2 KB · Visningar: 335
  • bildel1.jpg
    bildel1.jpg
    47.2 KB · Visningar: 340
  • bildel2.jpg
    bildel2.jpg
    44.5 KB · Visningar: 339
Varför är det bra talat?
Det stämmer ju inte med sanningen, utan är ju totalt fealktigt.

Sten-Åke kanske har glömt. Vet inte varför han skriver att han inte vet hur det fungerar på A77 för det dissikerades ju i detalj på molekylnivå och är så klarlagt det bara kan bli.

Att kritiken har tystnat nu beror ju bara på att det är passe och uttjatat för länge sen, felen kvarstår ju faktiskt.

A77 är en bra kamera, inget snack om det, men den funkar inte optimalt som det den är tänkt till. Aspman m.fl. som med rätta hyllar den gör det med tanke på andra aspekter. De som vill ha en snabb kamera med blixtsnabb respons och suveräna lågljusegenskaper har efter att ha utvärderat A77 inte köpt någon, för den håller ju inte måttet där.


/Mats

Men snälla. Varför skulle den kritiken i så fall vara passe? För att du beslutat att sälja dina Sony-grejor och köpa en Nikon? Om folk verkligen vore så plågade av detta nu i de kameror som nu levereras, så skulle denna kritik inte alls tystna, var så säker på det. Vad är det som får dig att tro det. Varför skulle exv. Lennart mörka något sådant? Varför skulle i så fall jag acceptera det om jag nu såg det som en showstopper i min NEX 7 och med mitt sätt att fotografera? Det är ju helt i grunden samma teknik!

NEX 7 sägs vara en av marknadens snabbaste kameror enligt uppgifter jag läst men ej själv verifierat. Påståendet kan förvåna mig men det är en uppgift som är där. Även A77 har en mycket snabb AF (snabbare är NEX 7) och den är dessutom pricksäker vilket NEX 7 inte alltid är utan adaptern. Vad är det då som gör dessa kameror mindre snabba? Jo det är just eyestart av EVF-/displayväxlingen. Varför inte då testa en workaround och tejpa displayen och se var vi hamnar då. Då finns ju inte den laggningen ens teoretiskt. Det är inte konstigare än att såga av en hockeyklubba till rätt längd och dra lite issoband på en den för att få ett grepp och en klubblängd som passar användaren. Tejpar man EVF:en har man dessutom eliminerat problemet med ströljus bakifrån som ibland kan stänga av EVF:en av misstag. Då är ju EVF:en som du vill på hela tiden. Testa vetja Lennart och säg vad du tycker. Jag funderar faktiskt på att skita i att köpa någon ny ögonmussla som jag tappat just för att slippa ta bort den. Det är nämligen ett litet helvete att få bort den när man vill ta bort den samtidigt som den ramlar av i tid och otid utan att man bett om det.

Ett problem annars med EVF:en är ju att man går från ett svart läge till ett bright och då måste även ögat ställa om sig. Det slipper man om eyedetectsensorn tejpats. Jag tror jag ska ha en eltejp som jag klistrar över SONY-loggan (varför ska man göra reklam för dom obetalt?) som jag vid behov kan flytta till eyedetectsensorn bara på kul för att testa. Dessutom tar EVF:en en märkbar stund för att gå från på till att den stabiliserats skarp. Bilden är faktiskt suddig direkt dessutom och det slipper man om sensorn är tejpad och ständigt på vid tillslaget läge. Ser heller ingen större olägenhet att sköta allt via EVF:en då, för allt finns ju ändå där och man kan komma sina previews där om man nu vill det.

Återigen så tror jag emellertid att man gör en miss om man tror att A77 är svar på alla frågor och att jämföra den med fyra och fem ggr dyrare Nikon-kameror känns ju lite konstigt men det var den euforin vissa levde i tills verkligheten kom ikapp dem. Att Nikon diversifierat sitt FF-utbud för proffsen är ju något helt annat än en kamera för 10 000. Den är inte mer en kompromiss än något annat utan bara en billig kamera med en förbluffande bred meritlista som optimerats för DR och hög upplösning snarare än extrem low light, även om den inte skäms för sig där heller. Konstigt nog hamnar Sony i dessa konstiga jämförelser hela tiden.

Innan A77 så var det A55 (en ännu värre toycamera som helt plötsligt ställdes mot det bästa Canon hade) och man gnällde över att A55:an nog inte var lika bra som denna proffskamera i studio och vid styrning av externa blixtar. Min spontana reaktion var att jag undrade vem som skulle komma på iden att ha en A55 som primär kamera i studion. Lämna jämförelserna med Canons och Nikons proffsmodeller till dess Sonys highendmodeller lanseras. Det är väl ändå en orättvis betraktelse att kräva av dessa nya Sony-kameror för runt 10 000 spänn med APS-C stora sensorer ska överträffa det bästa marknadsledarna har att ställa fram inklusive deras FF-modeller med mer än dubbelt så stora sensorer och till priser fyra eller fem gånger högre. Sen att de i en del fall faktiskt dessutom gör det är bara att häpna över.

Face it! A77 har missbedömts av både dig, marknadsfolk och andra Sony-fantaster och lyfts till skyarna långt innan det var motiverat och långtinnan den ens börjat tillverkas. Den är en kamera för 10 000 spänn och borde väl bedömas utifrån detta faktum. Att man sedan får väldigt mycket för pengarna både i bildkvalitet, snabbhet, videofunktionalitet är väl bara smickrande för Sony. De har råd att erbjuda allt detta då bl.a. de förhållandevis låga tillverkningskostnaderna med SLT-teknik och EVF gör att det nog går ihop ändå trots allt. Det var nog vid närmare eftertanke inte bara A77 som behövde verklighetsanpassas utan det gällede nog i lika hög grad en del av den vilsegångna supporterskaran. Den hade till viss del uppenbarligen helt tappat kontakt med verkligheten. Jag säger som Gideon när jag åkte skoter med honom på kullarna utanför Jerusalem och undrade om han inte kunde dra på lite. Han svarade lakoniskt: "You can't get the hell out of eight horsepowers". Det är väl bara det halvproletariserade halvfattiga B-laget som tror att man kan få "top of the line"-utrustning för 10 000 spänn. Det finns inte tyvärr! Det kostar helt andra pengar, så "deam on" om du inte är beredd att betala de pengarna. Till övriga kan man bara säga grattis! Det är en jäkligt bra kamera man får om man köper en A77. Den är bättre än vad du annars skulle ha råd med!
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.