Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
nej, nu kan vi snart se hur sensorn uppträder i en annan kamera

Aha, sorry :) Jag trodde det hade att göra med att jag skrev i en Nikontråd att Nikon skulle visa en sådan i morgon (och inte en D800) för att retas lite med Phool som skulle vaka.

Kommer de verkligen sätta den sensorn i en instegskamera innan den kommer i en större modell? Ska hur som helst bli intressant att se hur sensorn presterar i andra kameror (fast den är ju inte direkt dålig i sonys kameror heller).
 
Varför inte ta ett redan laddat batteri till din A900, det är ju samma :)

Jo, det finns förstoring.
När jag provade A77 innan den släpptes var det en av sakerna jag testade just för att se om det är någon förändring jämfört med A580.

På A580 återgår kameran till vanlig förstoring när man trycker avtryckaren halvvägs, vilket är skitdumt vid Macro-foto. Då vill jag kunna ha förstorad sökarbild och gunga in skärpan för att kunna smälla av i precis rätt ögonblick och det funkar inte med A580.

Därför provade jag just detta på A77. Minns att den har förstoring, men kommer inte ihåg hur den funkar i detta avseende, vilket gjorde hela testet värdelöst tyvärr :)


/Mats

Jag skulle kolla på hockey först:). Dessutom var båda batterierna till A900 nästan urladdade. Jo, men jag har hittat det. Man får dedicera den s k smart teleconv-knappen för denna funktion. Den går tillbaks vid utlösning (jaja, när avtryckaren trycks ned så där har ingen förändring skett)

Har bara provskjutit några bilder. Alla objektiven hamnar spot-on i alla fall. T o m f/1.4-gluggarna. Så det verkar vara ett bra exemplar i det avseendet.

Medföljande 16-50/2.8 SSM verkar vara en riktig pärla. I alla fall detta exemplaret. Man har tydligen micklat lite med processorn också (tror jag). "Fördröjningen" mellan display och EVF upplever jag som korrigerad. Är minst lika snabb som på A55.
Likaså upplever jag inte att inmatningshjulen laggar efter på samma sätt som på det exemplaret jag provade för några månader sedan.

Men peakingen är ju helt underbar. Utan förstorad sökarbild satte jag skärpan helt perfekt manuellt i ett rum bara upplyst av ett stearinljus. EVF är avsevärt bättre än på A55.

Jag har faktiskt inte hittat något negativt ännu. Själva bildkvaliteten ser bättre än förväntad ut. Men jag hittar säkert något att reta på imorgon när jag ska ta några mer seriösa bilder. Fast första intycket är positivt och jag tror verkligen A900:an fått en polare som kompletterar den.

//Lennart
 
Eftersom du skrev detta som en kommentar till ett av mina inlägg så blir jag förstås nyfiken på varför du tycker att det inlägget bör stå som representant för tjafsigheten i tråden.

Nej, det var mest en allmän reflektion.
Det rörde ju inget i kommentaren till ditt inlägg, utan det råkade bara vara samtidigt som jag svarade på ditt inlägg som jag skrev det andra också.

Men nu är det inlägg du nyss skrev och jag svarar på faktiskt en alldeles utmärkt representant. Precis det här påpekandet om petitesser. Dessutom med ett lite trist sätt att formulera sig där man fastslår fakta i själva frågeställningen. Du frågar inte ens om jag menar att ditt inlägg var tjafsigt eller så, utan påstår det helt felaktigt i frågeställningen, typ "har du slutat slå din fru".


/Mats
 
Jag skulle kolla på hockey först:). Dessutom var båda batterierna till A900 nästan urladdade. Jo, men jag har hittat det. Man får dedicera den s k smart teleconv-knappen för denna funktion. Den går tillbaks vid utlösning (jaja, när avtryckaren trycks ned så där har ingen förändring skett)

Har bara provskjutit några bilder. Alla objektiven hamnar spot-on i alla fall. T o m f/1.4-gluggarna. Så det verkar vara ett bra exemplar i det avseendet.

Medföljande 16-50/2.8 SSM verkar vara en riktig pärla. I alla fall detta exemplaret. Man har tydligen micklat lite med processorn också (tror jag). "Fördröjningen" mellan display och EVF upplever jag som korrigerad. Är minst lika snabb som på A55.
Likaså upplever jag inte att inmatningshjulen laggar efter på samma sätt som på det exemplaret jag provade för några månader sedan.

Men peakingen är ju helt underbar. Utan förstorad sökarbild satte jag skärpan helt perfekt manuellt i ett rum bara upplyst av ett stearinljus. EVF är avsevärt bättre än på A55.

Jag har faktiskt inte hittat något negativt ännu. Själva bildkvaliteten ser bättre än förväntad ut. Men jag hittar säkert något att reta på imorgon när jag ska ta några mer seriösa bilder. Fast första intycket är positivt och jag tror verkligen A900:an fått en polare som kompletterar den.

//Lennart

Grattis, det blir nog bra med det mesta Lennart. Jag kommer ihåg hur det var med MF Assistant i A55:an också och att persoanlen på både Rajala och Sony Center som båda inte fattade att funktionen fanns. Detta är ett exempel på att man ibland måste läsa lite i manualen för att faktiskt hitta en del funktioner som inte är på by default s.a.s. DMF är ju också en sak man ofta måste slå på för skruvdrivna objektiven.

Kör man A-mount så är det nya objektivet toppen tror jag. Synd bara att det är första vädertätade objektivet Sony äntligen lyckats få ur sig. Det satt långt inne!

Jag har själv inte stört mig ännu på att min NEX 7 laggar vare sig vid autoväxling mellan EVF och display eller vid hantering av inmatningshjulen, så det verkar de ha fixat hyfsat. Däremot är det viktigt att fatta att man verkligen täcker eye detect-sensorn för att växling ska ske. Ströljus kan påverka växlingen om det inte är tätt - det har jag egna lätt irriterade erfarenheter av.

Som jag sagt tidigare dock, så är jag inte helt nöjd med JPEG-kvaliteten ur kameran. De jag fick ur A550 och A580 var bättre. Nu blir det mer RAW/DNG för mig tror jag. Jag kör dock RAW/JPEG i kameran då det underlättar gallringen tycker jag men jag kommer inte göra något i övrigt med dessa JPEG. I övrigt är jag väldigt nöjd med vad som kommer ur den kameran. Längtar också till Sony kommer med lite fler små kompakta E-mountobjektiv till NEX. Att du valde A77 till sist kan jag förstå. Det finns ju en poäng i att slippa ha dubbla uppsättningar objektiv. Även om ju Sony gjort en väldigt bra integration med sin nya SLT-adapter, så är det ju de små objektiven man är ute efter. Tills de kommer kör jag vidare med mina gamla Minolta 24mm och 50mm gen 1 och adaptern även om jag blir av med antiskakfunktionen.

I övrigt har jag som sagt slagit av "effekter" i Live View (påverkar både bakdisplay och EVF) för att slippa ändringar i ljusnivån i sökaren vid exponeringskompensation. Blir lite väl mörkt när man ofta behöver kompensera ner till -1 EV i min kamera åtminstone.

Även om man kan tycka att EVF:en har sina baksidor och det har jag verkligen fått manifesterat på min senaste safari, så finns det plussisdor också och som sagt, peakingen är just så underbar för gamla gubbögon som fler och fler nu upptäcker, så jag är nog ganska säker på att den typen av funktion nu kommer att bli standard i alltfler systemkameror, vare sig de är stora eller små. Nu slipper man äntligen skriva till Focusing Screen och bäställa mattskivor med snittbild och mikroprismor och man slipper sitta där och svära när man försöker schimsa in dem så fokus ligger rätt :).
 
Jag skulle kolla på hockey först:). Dessutom var båda batterierna till A900 nästan urladdade. Jo, men jag har hittat det. Man får dedicera den s k smart teleconv-knappen för denna funktion. Den går tillbaks vid utlösning (jaja, när avtryckaren trycks ned så där har ingen förändring skett)

Har bara provskjutit några bilder. Alla objektiven hamnar spot-on i alla fall. T o m f/1.4-gluggarna. Så det verkar vara ett bra exemplar i det avseendet.

Medföljande 16-50/2.8 SSM verkar vara en riktig pärla. I alla fall detta exemplaret. Man har tydligen micklat lite med processorn också (tror jag). "Fördröjningen" mellan display och EVF upplever jag som korrigerad. Är minst lika snabb som på A55.
Likaså upplever jag inte att inmatningshjulen laggar efter på samma sätt som på det exemplaret jag provade för några månader sedan.

Men peakingen är ju helt underbar. Utan förstorad sökarbild satte jag skärpan helt perfekt manuellt i ett rum bara upplyst av ett stearinljus. EVF är avsevärt bättre än på A55.

Jag har faktiskt inte hittat något negativt ännu. Själva bildkvaliteten ser bättre än förväntad ut. Men jag hittar säkert något att reta på imorgon när jag ska ta några mer seriösa bilder. Fast första intycket är positivt och jag tror verkligen A900:an fått en polare som kompletterar den.

//Lennart

Bara till att gratulera Lennart...det är en jäkligt bra kamera.

Något jag irriterade mig på med EVF:en förutom det Sten-åke har tagit upp tidigare är att den blev märkbart segare(precis som huvuddisplayen blir i kyla) efter ett tag ute i kylan som råder nu.
 
Nej, det var mest en allmän reflektion.
Det rörde ju inget i kommentaren till ditt inlägg, utan det råkade bara vara samtidigt som jag svarade på ditt inlägg som jag skrev det andra också.

Men nu är det inlägg du nyss skrev och jag svarar på faktiskt en alldeles utmärkt representant. Precis det här påpekandet om petitesser. Dessutom med ett lite trist sätt att formulera sig där man fastslår fakta i själva frågeställningen. Du frågar inte ens om jag menar att ditt inlägg var tjafsigt eller så, utan påstår det helt felaktigt i frågeställningen, typ "har du slutat slå din fru".

Nu tycker jag att du ska sluta tjafsa, Mats. :)

Muntra upp dig med en kul fototsession och låt bli att läsa tråkiga, sura inlägg på fotosidan ett tag.
 
"Nu tycker jag att du ska sluta tjafsa, Mats. :)

Muntra upp dig med en kul fototsession och låt bli att läsa tråkiga, sura inlägg på fotosidan ett tag."


"Japp, bra idé! Jag gör så.

/Mats"


Snyggt jobbat Per och Mats! Så här ska det gå till på ett forum!

Ni är föredömen båda två! Jag är imponerad!

/K
 
Oj,oj 3112 inlägg redan!

Jo det blev en jäkla massa inlägg innan Aspmannen blev övertygad och köpte en A77a.
Och snart får vi höra dommen falla över Sonys orörliga spegel.
Väntar med spänning på Lennarts tester inne i badrummets hemliga vrå.

Mikael sa något om att samma sensor kommer i Nikons instegs kamera 3200 och kanske med sin bättre signal behandling och microprismor och ett lägre pris, detta låter som en trevlig lösning som första kamera om dom lyckas.
Blir säkert en väldigt liten kamera tyvärr som ej kommer att kännas bra i mina händer. Man har ju vant sig vid lite större klumpar genom åren. Ja man kan säga r4dan 1967 när man köpte sin första system kamera en Praktica 1000 Super TL. Sedan dess har det varit mången fullformatare.

Mvh. /Lennart Erik Edlund
 

Bilagor

  • Praktica_super_TL.jpg
    Praktica_super_TL.jpg
    20.4 KB · Visningar: 240
Jo det blev en jäkla massa inlägg innan Aspmannen blev övertygad och köpte en A77a.
Och snart får vi höra dommen falla över Sonys orörliga spegel.
Väntar med spänning på Lennarts tester inne i badrummets hemliga vrå.


Mvh. /Lennart Erik Edlund

Den kompletta domen dröjer. Sitter just nu och betraktar en bild som jag tog idag i det mulna vädret från vårövernattningsvåning i em. A77 med 16-50/2.8 SSM. Interpolerad till c:a 40 Mp och sedan "skar" jag en bit och skrev på A3 i 240 dpi. Tål att granskas på mycket nära håll.

Det klarade aldrig Eos 7D utan att linjer och böjda föremål "krackelerade" på bilden. Först var jag något undrande över vad jag såg på skärmen. Eftersom pixeldensiteten motsvarar över 50 MP översatt till FF kan man bedra sig när man tittar i 100%. Vid utskrift märker man dock att skärmen skulle behövt högre upplösning istället om man ska kolla i 100%.

AF är mycket bra och exakt. Den mest exakta jag har haft sedan Nikon D2Xs och Nikon D3. Gäller såväl när man plåtar i oneshotläge med EVF eller display. Mycket nöjd med den. Tog ett en sekvens på en bil som kom körande snett emot mig med 8bps. Alla blev faktiskt skarpa. Använde den mellersta gruppen av AF-sensorer. Gick lika bra som med 7D på den typen av motiv. Mer irrationella har jag inte testat ännu.

Peakingen och även förstorad MF-assist är faktiskt outstanding. Skulle vara förbjudet att inte ha det i alla nya systemkameror. Likaså är den vinklingsbara displayen också något som snabbt blir vanebildande.

Växling mellan EVF och display går jättesnabbt. Så snart man sätter kameran för ögat finns sökarbilden där. Likaså när man tar kameran från ögat så tänds momentant displayen. Tydligen något man förbättrat sedan "recensionsexemplaren". EVF:n är bra för det mesta och man kan lägga upp 5 olika grupper/ typer av information i den. Enda nackdelen med den för mig är i starkt solsken, men det problemet är överdrivet.

Medföljande 16-50/2.8 SSM får ju 16-80-zoomen med Z-logga att skämmas. Mycket bra.

Jag trivs mycket bra med den så långt, men har ett par saker jag vill utvärdera mer innan jag fäller något mer positivt omdöme som jag sedan inte kan stå för. Vill göra ett par sida vid sida jämförelser med A900 bl a och kolla blixtstyrning samt de högre isoområdena. Har hållit mig till iso 50-1250. Ska försöka provocera fram några "ghostings" också. Men ännu så länge är jag positivt överraskad. Detta exemplar uppför sig mycket bättre än det jag hade till låns i höstas vad gäller s k fördröjningar.

Bilden nedan interpolerades upp till 40 Mp utan problem.

//Lennart
 

Bilagor

  • A77interpol2012.jpg
    A77interpol2012.jpg
    81.9 KB · Visningar: 231
Den kompletta domen dröjer. Sitter just nu och betraktar en bild som jag tog idag i det mulna vädret från vårövernattningsvåning i em. A77 med 16-50/2.8 SSM. Interpolerad till c:a 40 Mp och sedan "skar" jag en bit och skrev på A3 i 240 dpi. Tål att granskas på mycket nära håll.

Det klarade aldrig Eos 7D utan att linjer och böjda föremål "krackelerade" på bilden. Först var jag något undrande över vad jag såg på skärmen. Eftersom pixeldensiteten motsvarar över 50 MP översatt till FF kan man bedra sig när man tittar i 100%. Vid utskrift märker man dock att skärmen skulle behövt högre upplösning istället om man ska kolla i 100%.

AF är mycket bra och exakt. Den mest exakta jag har haft sedan Nikon D2Xs och Nikon D3. Gäller såväl när man plåtar i oneshotläge med EVF eller display. Mycket nöjd med den. Tog ett en sekvens på en bil som kom körande snett emot mig med 8bps. Alla blev faktiskt skarpa. Använde den mellersta gruppen av AF-sensorer. Gick lika bra som med 7D på den typen av motiv. Mer irrationella har jag inte testat ännu.

Peakingen och även förstorad MF-assist är faktiskt outstanding. Skulle vara förbjudet att inte ha det i alla nya systemkameror. Likaså är den vinklingsbara displayen också något som snabbt blir vanebildande.

Växling mellan EVF och display går jättesnabbt. Så snart man sätter kameran för ögat finns sökarbilden där. Likaså när man tar kameran från ögat så tänds momentant displayen. Tydligen något man förbättrat sedan "recensionsexemplaren". EVF:n är bra för det mesta och man kan lägga upp 5 olika grupper/ typer av information i den. Enda nackdelen med den för mig är i starkt solsken, men det problemet är överdrivet.

Medföljande 16-50/2.8 SSM får ju 16-80-zoomen med Z-logga att skämmas. Mycket bra.

Jag trivs mycket bra med den så långt, men har ett par saker jag vill utvärdera mer innan jag fäller något mer positivt omdöme som jag sedan inte kan stå för. Vill göra ett par sida vid sida jämförelser med A900 bl a och kolla blixtstyrning samt de högre isoområdena. Har hållit mig till iso 50-1250. Ska försöka provocera fram några "ghostings" också. Men ännu så länge är jag positivt överraskad. Detta exemplar uppför sig mycket bättre än det jag hade till låns i höstas vad gäller s k fördröjningar.

Bilden nedan interpolerades upp till 40 Mp utan problem.

//Lennart

Som vanligt godtar jag inte andras påståenden, vem det än må vara från, rakt av utan har jag möjlighet så provar jag själv. Jag tog några olika 7D bilder interpolerade från måttliga ca 40MP till 150MP skar ut en bit och skrev ut. jag har nu inte tillgång till A3 utan fick ta en mindre bit och skriva ut på A4, men någon "krackelering" i vare sig raka eller böjda linjer kunde jag inte se, personer på bilden såg också fullständigt mänskliga. Har jag gjort något fel som fick fram utmärkta bilder med den kameran?
 
Som vanligt godtar jag inte andras påståenden, vem det än må vara från, rakt av utan har jag möjlighet så provar jag själv. Jag tog några olika 7D bilder interpolerade från måttliga ca 40MP till 150MP skar ut en bit och skrev ut. jag har nu inte tillgång till A3 utan fick ta en mindre bit och skriva ut på A4, men någon "krackelering" i vare sig raka eller böjda linjer kunde jag inte se, personer på bilden såg också fullständigt mänskliga. Har jag gjort något fel som fick fram utmärkta bilder med den kameran?

Nej, du måste ha gjort rätt som bara den! Men lyckas du med 150 MP och kan se ett utmärkt resultat från några cm avstånd så godtar jag inte riktigt det påståendet rakt av. Jag pratar alltså om en interpolering där det nästan ska till en lupp för att se skillnaden från ursprungsstorleken. Jag har lyckats med FF upp till c:a 80 Mp så resultatet blivit riktigt bra, 100Mp till nöds.

Jag påstår inte att du överdriver, men det finns trådar där krackelering diskuterats på 7D. Jag menar inte heller att klanka ned på 7D utan framhåller bara att A77 lyckades bättre med att återge detaljering än 7D, vilket väl framkom med "måttliga" 40 Mp. 24 Mp är trots allt lite mer än vad 7D har så konstigt vore det annars.

Jag var mest intresserad av att se vad SLT-tekniken ev kunde berövat kameran vid en jämförelse med 7D.
Så mitt personliga intryck är att jag hellre har en A77 för min personliga typ av fotografering än 7D som jag haft sedan den kom (därtill kalibrerad).

Jag hade 3 ex av 7D, men PERSONLIGEN anser jag A77 vara bättre vid denna typ av motiv och interpolering.

Mvh// Lennart
 
Lennart har fallit för mera pixlar. Har man ett tillräckligt skarpt objektiv, så är flera pixlar att föredra. Det är något i stil med fördel för finkornigt. Borde omgående planera för byte till 36 Mp.
 
Angående utrustningsfrågor: det är tyvärr inte bara kameran man byter. Sedan upptäcker man att nog vill ha minst 16 GB minnen som dessutom helst bör vara så snabba det går. När jag handlade innebar det 95 MB/sek. Sen måste man ju skaffa några nya hårddiskar och datorn borde man ju också byta för med mina modesta 24 MP så äter även det lagring i en förvånande omfattning och då är det väl lika bra att ta skärmen med på en gång när man ändå håller på. Nya FF-sensorer med 30+ MPixel eller kanske rent av 50 om ett litet tag kräver mer än så.

Ska man dessutom filma så går det ännu fortare att bränna disk och då behöver man dessutom någon käck snabb programvara om man ska hantera AVCHD i högsta upplösning. Ska man bränna ner på skiva så behöver man ju dessutom en blu ray brännare.

Sen har man ju haft sin Epson R1800 i ett antal år vid detta laget och patroner till den är ändå onödigt dyra så varför inte kolla på en Epson R3000 eller vad de nu heter för typ 7000 spänn. Ska allal pixlarna riktigt komma till sin rätt så behöver man helt klart det vassaste i skrivare man bara kan hitta. Ett system är ju inte bättre än sin svagaste länk eller hur? :)

Det är ju nästan så man måste börja undersöka möjligheten att sälja lite bilder rentav. Frugan tycker säkert det är en viss förmildrande omständighet om det finns åtminstone några små tillskott på plussidan inför de investeringarna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.