Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Kanske det vore läge många gånger för en "second opinion" när det gäller kameror (oavsett märke) som halkat in lite snett. Det sker ju på luminos landscape och dpreview.

Mvh//Lennart

Vi har vid åtminstone ett tillfälle som jag kan komma på, gjort just en uppföljning av en kamera som blivit märkbart bättre med en ny firmware. Tråkigt nog råkar även det vara en Sony, nämligen Sony Nex-5. Jag kan tycka att det kan bli rätt tråkigt i längden om vi ska tvingas publicera uppdaterade tester flera gånger om året. Samtidigt är det naturligtvis intressant för läsarna att få reda på om en kamera som balanserar så på eggen som A77, verkligen blir väsentligt bättre.
Beträffande focus peaking så är det en av många finesser som helt enkelt inte fick plats att nämnas. Kameran är en mastodont vad gäller finesser och på fyra sidor går det inte att trycka in allt.
För övrigt har jag inget emot elektroniska sökare i sig och A77 är inte den ende som mörknar i motljus eller vid andra riktigt ljusa motiv. Men den befinner sig i en pris- och prestandaklass där den slåss mot kameror med utmärkta optiska sökare. Jag kan säga så mycket som att A77 aldrig skulle packas ned i en ryggsäck jag tar med mig på en naturfotoutflykt. Då tar jag hellre min Sony A900 eller en annan spegelreflexmodell där man ser motivet ordentligt i alla ljusförhållanden.

Christian Nilsson, FOTO
 
Vi har vid åtminstone ett tillfälle som jag kan komma på, gjort just en uppföljning av en kamera som blivit märkbart bättre med en ny firmware. Tråkigt nog råkar även det vara en Sony, nämligen Sony Nex-5. Jag kan tycka att det kan bli rätt tråkigt i längden om vi ska tvingas publicera uppdaterade tester flera gånger om året. Samtidigt är det naturligtvis intressant för läsarna att få reda på om en kamera som balanserar så på eggen som A77, verkligen blir väsentligt bättre.
Beträffande focus peaking så är det en av många finesser som helt enkelt inte fick plats att nämnas. Kameran är en mastodont vad gäller finesser och på fyra sidor går det inte att trycka in allt.
För övrigt har jag inget emot elektroniska sökare i sig och A77 är inte den ende som mörknar i motljus eller vid andra riktigt ljusa motiv. Men den befinner sig i en pris- och prestandaklass där den slåss mot kameror med utmärkta optiska sökare. Jag kan säga så mycket som att A77 aldrig skulle packas ned i en ryggsäck jag tar med mig på en naturfotoutflykt. Då tar jag hellre min Sony A900 eller en annan spegelreflexmodell där man ser motivet ordentligt i alla ljusförhållanden.

Christian Nilsson, FOTO

Jag upprepar (för den händelse du sannolikt inte läst alla mina inlägg i diverse trådar här) att jag på inget vis är något märksfreak. Tvärtom har jag alltid påpekat att "märkesfanatism" förstör diskussioner. Själv kommer jag från Nikon/Canon och Leicavärlden, men halkade in på Sony p g a ett par av deras Zeissgluggar som passade min personliga smak utmärkt.

Skriver bara detta för att du ska förstå att jag absolut inte sällar mig till den skara som ofta gör sig hörd här att yrkestestare är "köpta" av Nikon och Canon och "testare behandlar Sony styvmoderligt".

Jag har läst alla dina tester sedan flera år tillbaks då jag är prenumerant på FOTO och funnit dem vederhäftiga, intressanta och sakliga. Icke minst när jag själv provat samma kameror och kommit till liknande slutsatser som du.

Har dock noterat (och här utgår jag även från mig själv) att jag tror att så dominerande märken som Nikon och Canon vars dslr jag använt sedan 1999 (från D1 och framåt) att man utvecklar en viss vana vid handhavandet; Man känner sig "hemma" hos Nikon eller Canon med menyer, reglage, AF etc. Här kan man känna sig lite "hemifrån" med ett annat lite ovanare märke efter så lång vana från ett eller två märken man använt under så många år. Jag fick alltså lära om och det tog sin tid att få in Sony i ryggmärgen. Det kan ju irritera under en stressig testsituation med deadline. Eller har jag fel?

NEX-5 som du nämner (tror det var J Schidt som smällde några provbilder i Nyköping för FOTO och skrev) var ju ett bra exempel och det var bra att FOTO gjorde en liten omtest. Håller oförbehållsamt med om att ny firmware var i princip ett måste för att adressera vissa funktioner till yttre regalage + andra uppdaterade funktioner.

Ibland hoppas man ju att kamerafabrikanterna tar testerna på allvar i alla lägen och försöker rätta till fel snarast.

För att återgå till din test tror jag dock inte att en kort sentens typ "Focuspeaking och förstorad MF-assist direkt i sökaren gör att man kan ställa skärpan mycket exakt med så ljusstarka objektiv som f/1.4 vid full öppning" skulle snott så mycket plats. Kunde åtminstone fått ett + i sammanfattningsrutan +/-.

Även jag skulle satt värde på en OVF på A77 och fokuspeaking på den tiltbara LCD-skärmen. Men jag tror vi hade sett ett annat pris då.

Kan vi sammanfatta det här med att Sony hade för bråttom med att få ut A77 och det var inte bra. Lika illa som när Canon snabbade på första sändningen av 5DMkII där ganska många exemplar led av astigmatisk mittersta korssensor. Eller submirrorn på Canon 1DMkIII, version II av 16-35/2.8 L usm, icke fungerande blixtstyrning enl specarna på Canon 7D.
Kort sagt: Sony klantade sig när det gäller A77 och det verkar man nu till stora delar rättat till. Varken du som testare eller köpare/användare av de tidigaste exemplaren har haft något gott ut av det. Inte Sony heller.

Handskakning

//Lennart
 
Jo, det är nog en rätt objektiv kommentar du lämnat här. Jag håller med om det mesta och kan ha vissa nyanser att tillägga, men de är så små att de spelar kvitta.

Historiken du sammanfattar är vederhäftig. Sedan kommer du till en av mina käpphästar; mjukvaran för efterbearbetning som jag anser vara halva kameran och objektiv. Givetvis dockså den interna mjukvaran som utför bearbetning momentant efter exponeringen.

Jag har kört stickprov på alla gamla råfiler från gamla kameror genom ACR i CS5 vilket är samma Camera Raw som i senaste Lightroom. Det är där jag bedömt 7D och jobbat med filerna fram till helt nyligen. Enl Dpreview fixar 7D i upplösning nästan 3000 lph, A77 kommer upp i 3400 och teretiskt i 3600. NEX-7 som jag kanske redan imorgon får möjlighet att köra lär enl samma källa närma sig A77:s teoretiska lph 3600 med just ACR. Man betonar dock att detta gäller med fasta primeobjektiv (gäller såväl 7D som A77 och NEX-7).

Du har ju en adapter med SLT-teknik i. Märker du någon mer än en subtil skillnad på din NEX-7?. Visserligen är 18-55-zoomen till NEX betydligt bättre än dess A-syskon, men det kanske är svårt att se skillnad med den zoomen. Helt klart är att dessa pixeltäta kameror i APS-C format kräver mycket bra objektiv för att de 24 Mp ska dra rejäl fördel av dem. Jag har en adapter med "fritt blås" i så jag kan testa Sonys primegluggar från Zeiss på NEX-7. Ska bli intressant.

Slutligen har jag inte någon direkt lust att polemisera ang 7D vs A77 eftersom tråden ju behandlar A77/A65 i huvudsak. Orsaken att 7D kom på tapeten är ju att det är den pixelstinnaste APS-C kameran som finns att jämföra med.

Att jag och flera andra (med understöd av vissa testare) skrikit till p g a preproduktionsexemplar erkänner jag utan förbehåll är en miss från min sida. Men det ex jag provade i höstas var bra rent bildmässigt men hade låånga fördröjningar. Dessutom hade jag dålig erfarenhet från en A55 som "ghostade" enormt (ett annat exemplar gjorde det inte). Tillsammans blev det väl att man tog till brösttoner ibland. Ändå kände jag att A77 skulle "bli något med tiden". Annars skulle jag aldrig skaffat den. Allt som jag retade mig på innan existerar inte på det exemplaret jag fick i alla fall. EVF i starkt solsken är dock en grej som är mindre lyckad, men hackningar och eftersläpningar är borta.

Jag vet inte vad som bör göras: Ska kamerafabrikanterna ge fan i att släppa förproduktionsexemplar till testare eller ska vi tilltänkta konsumenter/användare gissa oss till vad som kommer att bli bättre när produktionen löper som den ska och visa större förståelse? Inget av alternativen känns riktigt bra. Det enda hyfsat bra sättet jag skulle kunna tänka mig är att proffstestare håller en strikt dialog med tillverkaren om vilka brister i mjuk- och hårdvara som KAN och KOMMER att rättas till innan full produktion kommer igång och även klart redovisar detta i sina tester.

För övrigt råkar Ljungby likna Vaxholm på sina ställen, men det är långt till havet (c:a 4 mil fågelvägen) och även om Bolmen är stor så är det inte riktigt samma sak som skärgården. Bostäderna är sannolikt mycket billigare här. Och invånarna vackrare. I alla fall när jag är i stan:)

//Lennart

Nej jag tycker nog inte att det känns som någon större förlust att ha SLT-konvertern på om man ser till att ha ett bra objektiv kopplat till den. Viss skillnad är det dock i funktionalitet vid MF. Med E-mountobjektiven sker allt sömlöst med både peaking och focus assistant (förstoring). Det räcker med att vrida fokusringen så går allt igång helt sömlöst. Med adaptern funkar peakingen direkt men focus assistant måste man starta med en knapptryckning (aktiverar en zoomram på skärmen) och sedan måste man aktivera zoomen med att trycka på en kanpp till.

Läste en fototidning igår som påstod att AF bara funkade med SAM och SSM-objektiv med adaptern och det är ju fel men där hade de nog gamla uppgifter och avsåg kanske den gamla adaptern. En stor del av grejen med den nya adaptern är ju annars att AF funkar med alla A-mountobjektiv (Sigma förutsatt att de har chip som trivs med SLT). Adapterimplementationen är faktiskt riktigt snyggt gjord och den integrerar fint med mikrojustering och allt.

I övrigt tycker jag att Per har rätt i sin ståndpunkt att tillverkarna bör undvika att göra som Sony gjort med A77 och visa upp exemplar som inte riktigt kunde göra konstruktionens potential rätta. Jag tycker alltså i detta fall att FOTO:s recensent inte har något att skämmas för. Det vore ju tjänstefel att inte påtala de brister man uppfattat med kameran i det skick de fått den tillsänd till sig. Sony fick ju dessutom chansen att styra upp felen men tog inte den. Då har man ju bara sig själv att skylla tycker jag.
 
Vi konsumenter får helt enkelt sluta att betrakta kameror som färdiga produkter när vi köper dem. Eller åtminstone vara medvetna om att en kameramodell kan förändras rätt rejält genom att installera uppdaterad programvara i den.

Det är nog lättare för yngre generationer att se på kameror på det sättet än för oss som vuxit upp med helmekaniska kameror som såg ut, och fungerade, likadant i tiotalet år.

Både ja och nej Per. Både du och jag har ju jobbat länge med IT. Jag sedan mitten av 80-talet så nog är vi vana vid att leva i en experimentverkstad alltid vi som vandrat en liknande ökenvandring i PC-land som i en del avseenden liknar den judarna gjorde på Sinaihalvön innan de till slut fick slå sig ner i Palestina. Själv tycker jag inte alls om att samma slappa syn som företagen haft på kundernas umbäranden i PC-träsket nu sprider sig till allt fler områden såsom exv. kameror och smarta telefoner. Att de yngre har en högre toleranströskel kan ju vara så enkelt som att de faktiskt inte levt så länge att de behövt svälja lika mycket skit som vi faktiskt gjort. Snart nog står det nog de också upp i halsen. Rinner det tillräckligt länge så blir de största hål fulla.
 
Jag vet inte vad som bör göras: Ska kamerafabrikanterna ge fan i att släppa förproduktionsexemplar till testare eller ska vi tilltänkta konsumenter/användare gissa oss till vad som kommer att bli bättre när produktionen löper som den ska och visa större förståelse? Inget av alternativen känns riktigt bra. Det enda hyfsat bra sättet jag skulle kunna tänka mig är att proffstestare håller en strikt dialog med tillverkaren om vilka brister i mjuk- och hårdvara som KAN och KOMMER att rättas till innan full produktion kommer igång och även klart redovisar detta i sina tester.


//Lennart


Eftersom jag råkar vara en av de första som testade Sony A77 i Sverige, för Tidningen Fotos räkning där jag är anställd, känner jag mig smått träffad av ovanstående inlägg.
För det första stämmer det inte att de exemplar av A77 som vi och andra tidningar fick var förproduktionsex. I alla fall inte i normal betydelse av det ordet. Kamerorna var färdiga, produktionen hade startat och den installerade firmwaren var 1.02. Förproduktionsexemplar har liksom inte firmwareversioner som redan passerat 1.0.
Personligen är jag alltid noga med att låta vederbörande på kameraagenturerna veta att vi inte vill ha förproduktionsexemplar för test. Anledningarna är flera. En av dem är att det kvaddar trovärdigheten hos testet om det visar sig att sådant som sågas aldrig upplevs av konsumenterna, som köper färdiga exemplar i butik. Så var knappast fallet med A77. Många av de som köpte kameran under den första (eller var det t.o.m. de två första månaderna) kunde vittna om eftsläpningar och andra problem som jag och andra testare rapporterat om. Förproduktionsex som säljs i hundratatals exemplar i butik? Tror inte det.

Efter att jag fått A77 för test reagerade jag ganska snabbt på att kameran kändes seg. Jag började undra om mitt exemplar kunde vara felaktigt och bad om ett andra kamerahus. Det fick jag också. I samma veva förklarade jag för Sony vad som upplevdes kocko, de berättade att firmwareversion 1.03 var på väg och jag väntade med att dra fler slutsatser om kameran tills jag hade installerat den nya versionen i båda exemplaren av A77 som jag nu satt med. När uppdateringen så småningom kom och det fortfarande inte märktes någon skillnad hos någon av de båda kamerorna tyckte jag att det fick räcka. Jag hade gett A77 ovanligt mycket tid och lagt ned ovanligt mycket arbete för att testet skulle bli så rättvist och aktuellt som möjligt. Längre än så här gick det inte att komma. Att ytterligare en firmware kom ut drygt en månad senare är trevligt för konsumenterna men knappast något som vi testare kunde veta.
Jag vill nog påstå att kameran fick en så rättvis bedömning som man överhuvudtaget kan begära. Sony har helt enkelt klantat sig rejält med A77.

Christian Nilsson, Tidningen Foto[/QUOTE]

Tror ingen klankar ner på dig Christian, vi är många Sonygubbs som tycker precis som du. Förbaskat klantigt av Sony. Upprörande märkligt att dom åter igen klantar till det genom att inte själva kontrolera sin egen FW 1.03. Som du då märkte hade dålig verkan på buggarna ( om man kan kalla eftersläpningarna för det ).

//Bengt.
 
Både ja och nej Per. Både du och jag har ju jobbat länge med IT. Jag sedan mitten av 80-talet så nog är vi vana vid att leva i en experimentverkstad alltid vi som vandrat en liknande ökenvandring i PC-land som i en del avseenden liknar den judarna gjorde på Sinaihalvön innan de till slut fick slå sig ner i Palestina. Själv tycker jag inte alls om att samma slappa syn som företagen haft på kundernas umbäranden i PC-träsket nu sprider sig till allt fler områden såsom exv. kameror och smarta telefoner. Att de yngre har en högre toleranströskel kan ju vara så enkelt som att de faktiskt inte levt så länge att de behövt svälja lika mycket skit som vi faktiskt gjort. Snart nog står det nog de också upp i halsen. Rinner det tillräckligt länge så blir de största hål fulla.

Att det här sprider sig beror i grunden på att vi konsumenter belönar de företag som är snabba (och inte slarvar allt för grovt) och straffar de som är (lite för) noga och därmed lite tröga.

Företag är lite som hundar - de är mottagliga för dressyr :)
 
Här råder en annan typ av eftersläpning p g a buggar hos vissa som skriver inlägg. Fel personer tillvitas på detta sätt att skrivit något de inte gjort. Svar på kommentarer klipps ihop fel så att det blir "Krille skrev" och sedan är det undertecknat med annat namn.

Bengt! Vad är "Sonygubbs" för något? Tillverkare/konstruktörer på Sony, trogna Sonyanvändare av manligt kön eller någon sorts Sony-fanclub som inte har kvinnliga medlemmar? ;);)

//Lennart
 
Att det här sprider sig beror i grunden på att vi konsumenter belönar de företag som är snabba (och inte slarvar allt för grovt) och straffar de som är (lite för) noga och därmed lite tröga.

Företag är lite som hundar - de är mottagliga för dressyr :)

Operant betingning kallade Skinner det för.

Det fungerar på alla organismer, såväl små vita möss som stora företag. :)
 
Haha! Såväl som testare som användare gäller det tydligen att vara väl bevandrad inom den psykosociala forskningen för att kunna tolka marknadens alla konstigheter... :)
.
 
Här råder en annan typ av eftersläpning p g a buggar hos vissa som skriver inlägg. Fel personer tillvitas på detta sätt att skrivit något de inte gjort. Svar på kommentarer klipps ihop fel så att det blir "Krille skrev" och sedan är det undertecknat med annat namn.

Bengt! Vad är "Sonygubbs" för något? Tillverkare/konstruktörer på Sony, trogna Sonyanvändare av manligt kön eller någon sorts Sony-fanclub som inte har kvinnliga medlemmar? ;);)

//Lennart

Hur tusan skall jag reda ut detta, nja... Gubbs där ingår även kvinnor så klart. annars gäller det användare av Sony/Konika/minolta/ som då är intresserade av vad Sony erbjuder. vad gäller övrig felplacering så kan jag bara säga, att även solen har fläckar

Som ung fotbollsspelar 10-12 år skrek tränaren, kom igen gubbar.
 
Sonygubbs är säkert samma som Sony-Fans.
På avstånd är vuxna och barn, som rör på sig gubbar.
Det är som att rita en gubbe. Könet och färgen kvittar ju i PK-världen.
 
Kolade lite på kitten A77 + 2.8 at.
Köpte ett Tamron 2.8 innan jul till bra pris.
Tvekade lite då jag viste att Sonys kommer. Kände efter läst ett test att sonys gjorde sig bäst på A77 etc som har automatisk korrigering av bla CA, då CA var lite mer utalad än på Tamronet. Även skedde korrigering av teckningsfel? Så på min A700 var nog Tamronet bäst val

Photocon har du testat 2.8 på A900 och A77 och jmf. Hur funkar korrigering av kameran. Görs det både i raw och jpg fil ?

Kollade kiten på Cyber där får man "bara" 800 kr rabtt för paketet.....

Ingen akut kris att byta kamra än för mig (mest för prylbegäret...). Fotar mest på våren och sommaren och den verkar vänta på sig.
Är sugen på en FF men vill nog ha LV och inte hytseriskt med pixlar.
 
Kolade lite på kitten A77 + 2.8 at.
Köpte ett Tamron 2.8 innan jul till bra pris.
Tvekade lite då jag viste att Sonys kommer. Kände efter läst ett test att sonys gjorde sig bäst på A77 etc som har automatisk korrigering av bla CA, då CA var lite mer utalad än på Tamronet. Även skedde korrigering av teckningsfel? Så på min A700 var nog Tamronet bäst val

Photocon har du testat 2.8 på A900 och A77 och jmf. Hur funkar korrigering av kameran. Görs det både i raw och jpg fil ?

Kollade kiten på Cyber där får man "bara" 800 kr rabtt för paketet.....

Ingen akut kris att byta kamra än för mig (mest för prylbegäret...). Fotar mest på våren och sommaren och den verkar vänta på sig.
Är sugen på en FF men vill nog ha LV och inte hytseriskt med pixlar.

Jo, jag har testat. Nu har ju inte A900 någon linskorrigering av den typ som A77 har, men på de 11MP A900 ger i APS-C läge presterar 16-50/2.8 SSM strålande. Korrigeringen på A77 är i mina ögon mycket bra.
Har faktiskt inte ens tänkt på om korrigeringen följer både jpeg och raw eftersom jag enbart koncentrerat mig på rawfilerna, Antagligen gör de det, skulle nog upptäckt det eftersom jag kör raw+jpeg och använder jpeg för snabbetrakning.

Vet inte hur Tamrongluggen uppträder gentemot SSM-gluggen, men den senare "smeker" in skärpan på ett fascinerade skönt sätt. Om du aspirerar på att skaffa en A77 kamerahus enbart TROR jag att Tamrongluggen är bra nog att hyfsat ta tillvara de 24 MP, men 16-50/2.8 SSM ger i princip samma resultat som Zeiss Vario-Sonnar 24-70/2.8 SSM. det är bara subtila skillnader vad gäller centrumskärpan vid full öppning.

Så jag har blivit mycket positivt inställd till 16-50/2.8 SSM utan att direkt titta på mätvärden. Jag har tittat på färdig bild istället och så länge det ser bra ut brukar jag inte leta efter mätvärden.

För macro är ju A77 helt underbar, enl mitt personliga tyckande. Speciellt med utfälld display och förstorad sökarbild samt focuspeaking. Men även vanlig fasdetekterande AF gör ett väldigt bra jobb såväl med display eller EVF.

//Lennart

Mvh//Lennart
 
A77.n hade det motigt i början!

Många fotografer slängde sig efter första bästa A77:a, hösten 2011, för att känna på kameran, genast blev den sågad, för den var inte så bra som de hade drömt om.
Hela 0,5 sekund tog det att få EVF att tända, efter att näsan på fotografen hade lämnat displayen, lät som en evighet, när någon på FS Forum påpekade detta, alltså vill man hitta fel, så kan man tyvärr göra det i alla alltför tidigt lanserade produkter, oavsett om det är kameror, datorer, tv. stereo eller t.o.m. bilar.

Jag har erfarenhet från IT-världen, sedan mitten av 80-talet, då nya produkter lanserades alldeles för tidigt, de kom ofta därför tillbaka, alltså ingen bra reklam, snacket gick ju vidare …

Men nu är det så här, - marknadsavdelningarna är ofta stressade, vill vara först ut på marknaden med en ny produkt, de är ofta inga tekniker, bara hysteriska ekonomer, med marknadsandelar i sikte.
Utvecklingsavdelningarna däremot har duktiga tekniker, med helt andra krav, där det tänkta skall fungera fullt ut, det kan ta tid, - alltför lång tid ibland, det är två olika typer av människor på marknadsavdelningar och på utvecklingsavdelningar, den ena är en ”shooter”, den andra är en idékläckare!

Vi vet hur lång tid det tog för KM innan de kom ut med sin första D-SLR, med AS i kamerahuset!

Dagens unga fotografer har ett visst intresse av, att kolla in på nya D-SLR / D-SLT, det gäller att vara uppdaterad inom gänget, men om de sedan kommer till ett köp, det är något helt annat, - få unga fotografer köper Sony A77:n, så är det bara, de vill ha en kompakt kamera, vilket knappast A77:n är!

Som alltid, vill man ha ett bra pris på något nytt, slippa massa missar, inte behöva invänta FW för elektroniken, - gå runt och kolla läget, men köp först när produkten har varit på marknaden i några månader!
A77:n är ju nu, efter några månader på marknaden, en mycket bra kamera, men sågades bara för några månader sedan, hösten 2011, - det gäller att ha tålamod, is i magen, som konsument.
 
Mr Borgkvist!

Jo, det gäller att ha tålamod. Det håller jag med om till en viss gräns dock. Här gällde det dock missnöje med det som skulle vara kamerans paradgren (snabbhet).

Sony gick ut redan tidigt under 2011 med annonser i fackpress med "Missa inte tillfället". Vidare stod det "Det rätta tillfället är nu. I nästa ögonblick är det borta-för alltid" och avslutar med "Låt inte tillfället slippa undan. Fånga det med nya Sony Alpha-77".

Då tror jag att det är svårt med tålamod när kameran slackar med eftersläpningar i såväl inmatningsrattar som i skifte mellan EVF och LCD. Spelar nog ingen roll om bildkvaliteten är jättebra och en massa andra saker är perfekta på den när den inte höll vad den lovade i sin paradgren.

Det är korrigerat till största delen nu. Men om alla hade följt rådet att vänta c:a ett halvår hade måhända inte någon förbättring skett eftersom ett antal klagomål uteblivit.

Så, visst kan man överse med vissa "barnsjukdomar" men inte i funktioner som kameran huvudsakligen marknadsförs under.

DET borde Sony tänkt på och åtminstone inte skickat en halvdan FW-uppgradering till en testare.

Att kameran är bra nu är ju gott och väl, men vem vill exv köpa en bil som visar sig vara en berusad "snigel" när den marknadsförs som en "racer" efter att provkört den? Efter att någon motorblaska testat den eller man själv provkört den och båda funnit att den lackade tror jag inte att den lockar till inköp bara för att det gått ett halvår.

I övrigt har du ju bara beskrivit sanningsenligt en verklighet vi lever i. Men jag anser inte att konsumenten ska behöva bli provbänk i så pass hög grad.

Ha det bra!

//Lennart
 
Att det här sprider sig beror i grunden på att vi konsumenter belönar de företag som är snabba (och inte slarvar allt för grovt) och straffar de som är (lite för) noga och därmed lite tröga.

Företag är lite som hundar - de är mottagliga för dressyr :)

Ja det där tror jag du har helt rätt i.
Om dessutom testare lägger större vikt vid att saker går fort än att det blir rätt (som exv. när man belönar de som har snabb AF trots att den inte nödvändigtvis fokuserar rätt), så är det ju inte konstigt att det blir som det blir.
 
Jag har sett zillioner med tester och mätuppgifter om olika kameramodellers autofokussnabbhet på 10 milliskunder när.

Men jag kan inte komma på att jag har sett mer än EN ENDA test där man jämfört autofokusens noggrannhet mellan olika modeller. Det var i den tyska tidskriften fotoMagazin 2008 Nr 5. Alla de stora var med - Nikon D3, Nikon D300, Canon EOS 1D Mark III och Canon EOS 1Ds Mark III, Olympus E-3, Pentax K-7(?) och några till. Och så nån obskyr "Dark horse" lurade längst in i skuggorna och som hette Sony A700.

Vilken raskt sopade golvet med alla de andra, oavsett pris. Och detta handlade inte om stillastående objekt, där det (väl?) råder tämligen stor enighet om att Sonys AF-system med AF-S är det mest exakta. De resultat som publicerades *) här fick man fram vid användning av AF-C och med en körande bil som motiv.

Lite mer information här:
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1492691&postcount=306


*) Det ryktas om att de skulle ha testat AF:ens noggrannhet även för stillastående motiv med AF-S, men att "det beslöts" att dessa resultat inte skulle tas med i artikeln. Lite svårt att i så fall slå ifrån sig tanken på att resultaten där blev ännu mera generande och förödande för tidningens två största annonsörer...
.
 
Senast ändrad:
A77.n hade det motigt i början!

Många fotografer slängde sig efter första bästa A77:a, hösten 2011, för att känna på kameran, genast blev den sågad, för den var inte så bra som de hade drömt om.

Ne, den fick klagomål på att den inte fungerade så som tillverkaren beskrivit den. Kameran hade fel som gjorde att den blev seg i hanteringen, vilket ju är totalt katastrofalt för en kamera som speciellt är byggd för snabbhet och marknadsförs som en sådan.

Att beskylla testare osv. för att ha uttaklat sig om förserie-exemplar osv är bara dumt. Kameran var färdig och släpptes ut till försäljning, trots att den hade allvarliga fel.

Att de sedan åtgärdat en del av detta i efterhand gör ju att det är lite bättre nu, men kritiken var absolut befogad då och i mångt och mycket fortfarande.



Hela 0,5 sekund tog det att få EVF att tända, efter att näsan på fotografen hade lämnat displayen, lät som en evighet, när någon på FS Forum påpekade detta, alltså vill man hitta fel, så kan man tyvärr göra det i alla alltför tidigt lanserade produkter, oavsett om det är kameror, datorer, tv. stereo eller t.o.m. bilar.

"Hela" 0,5 s. Du får det att låta som om det vore en kort tid som är försumbar på något sätt?
Det är sjukt dåligt för en actionkamera. Det var f.ö. 0,6 s i början, men nu efter diverse fixar har det blivit bara hälften så långsamt, men det är fortfarande en allvarlig nackdel.

Beroende på vad man ska ha kameran till så kanske det inte gör så mycket, men återigen, för en kamera som aspirerar på att vara just en actionkamera där snabbhet gäller och man ska dra snabbt som en västernhjälte och plocka upp kameran för att fånga ett specifikt ögonblick är det helt värdelöst att sökaren då är svart. En halv sekund senare är ögonblicket förbi och redan med 0,3 till 0,4 s.som det väl fortfarande är så förstör det totalt momentet för fotografen som måste ta nytt tag för att hitta precis rätt utsnitt och fokusera. Vet inte om det är åtgärdat så att det finns ett läge "EVF alltid på", annars är den enda lösningen att smeta tuggummi på eye-sensorn eller nåt och det är inte en acceptabel lösning om man köper en kamera för mer än 10 000 kr. tycker jag i alla fall.

Att klagomålen avklingat tror jag mer beror på att de flesta som köpt kameran inte tycker det här är det allra viktigaste, utan främst använder den för andra ändamål. De som det här är en viktig aspekt för klagar inte heller längre, för de har lämnat det bakom sig och gått och köpt sig en Canon eller nåt istället.

A77:n är ju nu, efter några månader på marknaden, en mycket bra kamera, men sågades bara för några månader sedan, hösten 2011, - det gäller att ha tålamod, is i magen, som konsument.

Nä, det gäller för tillverkarna att inte släppa ut saker på marknaden trots att de vet om att de är behäftade med fel. Konsumenterna kan gärna utnyttja den makt de har och köpa annat istället.

Nu kom ju A77 till slut och har ju efter diverse åtgärder blivit en riktigt bra kamera. Framförallt är den väldigt mångsiig med en del mycket bra finesser osv. Överlag skulle jag vilja säga att den är världens bästa APS-C systemkamera sammantaget om man också tar med priset i ekvationen.

Däremot för de som är specialiserade inom något speciellt område väljer nog nåt annat.

Nu lär det väl inte hända något mer intressant i de högre segmenten från Sony på länge. Precis som förut då det bara kom drösvis med enklare A2XX och A3XX kommer väl istället fler SLT A2X, A3X och A5X minikameror.

Och mitt i allting dyger 500/4G upp som är ett objektiv för FF. Med en prislapp som saknar all rim och reson. Vilka ska köpa den, samma människor som köper A2XX och A3XX som ju är det segmentet de verkar satsa på nästan uteslutande?

Sony har ingen kamera att matcha den med då A77 ju är APS-C och en kompromiss. För priset av 500/4G och en A77 kan man istälet köpa Nikon 500/4VR OCH en Nikon D4 OCH en Nikon D800!

Om Sony tror att deras varumärke bland krävande fotografer är så starkt de därför kan prissätta det objektivet så högt så har de en sjävbild som saknar verklighetsanknytning.

A77 skulle ju ha lanserats på Photokina i oktober 2010, sedan försköts det till mars som sen blev april 2011 och sen började den säljas till hösten, men unde inte produceras i annat än ett fåtal ex och blr tilgänglig först nu i slutet av februari 2012. En efterföljare till A700 klagades det på redan hösten 2009 att den var sen, sen dröjde det i praktiken ytterligare 3 år.

Till slut på hösten 2011 när A77 lanserades så sa Sonys representanter att de också kommer att aktivt satsa på entusiast och pro-segmenten och sälja in det hos fotohandlarna på ett helt annat sätt. Dessutom sas det: "Om ni tycker att specifikationerna på den här kameran är bra, vänta bara till nästa år då FF-modellerna kommer som kommer att vara ännu mer häpnadsväckande".

Nu är det "nästa år". Vad gör Sony då? Jo, bekräftar ATT de kommer att göra en ny FF-modell. Den ska presenteras våren 2013, fast det vet man ju inte, den kan mycket väl bli försenad och sen har den väl annan ny oprövad teknik som inte fungerar när den väl lanseras på hösten 2013 istället och finns tillgänglig att köpa nån gång 2014.

Vad gör t.ex. Nikon?
Jo, i februari 2012 presenterar de sin nya 36 megapixel FF.
Prissätter den riktigt vettigt och dagen efter går den att beställa hos fotohandlare med leverans i slutet av mars eller början av april.

Nån som tror att den kameran kommer att ha fel som inte blir hjälpligt åtgärdade förrän ett halvår senare? Nä, jag tror den kommer att funka från dag 1, annars skulle de inte riskera sitt goda namn genom att släppa ut den på marknaden.

Sony snackar, Nikon levererar (och Canon står bredvid och undrar vad f-n som hände).

Förstår inte riktigt den här attityden att förlåta Sony så mycket och hävda att kritiken var obefogad för att de nu efteråt åtgärdar en del av sakerna. Kritiken var absolut befogad, det var inte förserieexemplar, utan produkter med fel som såldes till intet ont anande konsumenter i tron att de var felfria.

Så tålmodiga och lojala som Sonys kamerakunder finns inte någon annanstans, men nån gång tar tålamodet slut och även de mest ihärdigaentusiasterna och försvararna av Sony får till slut nog.



/Mats
 
Mr Borgkvist!

Jo, det gäller att ha tålamod. Det håller jag med om till en viss gräns dock. Här gällde det dock missnöje med det som skulle vara kamerans paradgren (snabbhet).

Sony gick ut redan tidigt under 2011 med annonser i fackpress med "Missa inte tillfället". Vidare stod det "Det rätta tillfället är nu. I nästa ögonblick är det borta-för alltid" och avslutar med "Låt inte tillfället slippa undan. Fånga det med nya Sony Alpha-77".

Då tror jag att det är svårt med tålamod när kameran slackar med eftersläpningar i såväl inmatningsrattar som i skifte mellan EVF och LCD. Spelar nog ingen roll om bildkvaliteten är jättebra och en massa andra saker är perfekta på den när den inte höll vad den lovade i sin paradgren.

Det är korrigerat till största delen nu. Men om alla hade följt rådet att vänta c:a ett halvår hade måhända inte någon förbättring skett eftersom ett antal klagomål uteblivit.

Så, visst kan man överse med vissa "barnsjukdomar" men inte i funktioner som kameran huvudsakligen marknadsförs under.

DET borde Sony tänkt på och åtminstone inte skickat en halvdan FW-uppgradering till en testare.

Att kameran är bra nu är ju gott och väl, men vem vill exv köpa en bil som visar sig vara en berusad "snigel" när den marknadsförs som en "racer" efter att provkört den? Efter att någon motorblaska testat den eller man själv provkört den och båda funnit att den lackade tror jag inte att den lockar till inköp bara för att det gått ett halvår.

I övrigt har du ju bara beskrivit sanningsenligt en verklighet vi lever i. Men jag anser inte att konsumenten ska behöva bli provbänk i så pass hög grad.

Ha det bra!

//Lennart

Mr. Aspman

Vad marknadsavdelningarna vill få oss att tro, är deras egna drömmar, verkligheten är ofta något mindre häftig, då blir budskapet bara en tom text!
Skjuter man för högt, som vid lanseringen av A77:n, utan att kolla om tekniken verkligen håller måttet, blir det problem, troligen har den ansvarige på Sony i Japan fått tänka om.

Men, - konsumenten är och förblir den verkliga domaren, blir det ingen försäljning, vaknar nog tillverkaren.
Den tillverkare, som ofta har konsumenten som ”provbänk” lämnar snart marknaden!

Vad säger du om detta då, Lennart, - flyger du med Lufthansa, dricker Carlsberg ombord, fotograferar med en Leica när du kommer fram till målet?

”Lufthansa - There´s no better way to fly”

”Carlsberg - Probably the best beer in the world”

”Leica - A new dimension in digital photography”

Trevlig helg!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.