Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Lennart har fallit för mera pixlar. Har man ett tillräckligt skarpt objektiv, så är flera pixlar att föredra. Det är något i stil med fördel för finkornigt. Borde omgående planera för byte till 36 Mp.

Lennart A har nu 24 MP i FF och så nu 24 MP i sin nya A77a och då måste man ju gå högre för att få ståta lite i rampljuset.
Nikon D800 låter ju trevligt och som gammal Nikonist så känns det väl inte helt fel att få en sådan, men vem ger bort sådana är frågan ?
Tips tack !

Mvh /Lennart Erik Edlund
 
Lyssnade just på en, som hade en annan förklaring. Utrustningen hade betalats av tobaksfabrikerna, då fotografen inte röker. Konstaterades att han skulle få råd med ännu mera om han också lämnade bort ölet.
 
Lennart har fallit för mera pixlar. Har man ett tillräckligt skarpt objektiv, så är flera pixlar att föredra. Det är något i stil med fördel för finkornigt. Borde omgående planera för byte till 36 Mp.

Nej, inte nödvändigtvis! Mer korrekt är att jag föredrar så många pixlar det bara går så länge de ger en tillräcklig skillnad.

I fallet 7D vs A77 anser jag att de gör en lite bättre skillnad än jag väntat mig. Sensorn är ju också modernare. Men jag pratar om riktigt stora printar alternativt delbeskärningar. 24 Mp på en APS-C är mycket efter dagens mått mätt.

Men det ska till riktigt bra objektiv för att skillnaden ska märkas ordentligt. A77 är betydligt mer "kritisk" än A900 i detta fall p g a de lika många pixlarna på en väsentligt mindre area.

De som överdrivet skrivit att A77 ger lika bra detaljering som en A900 är ute på en tandemcykel utan kedja.
Här är ett motiv som ligger i skuggsidan av en gammal byggnad. Bilden är avsiktligt underexponerad och sedan lyft i rawkonkverteraren.

Först helbilden som den exponerats lika på både A900 och A77. Under den den lyfta bilden och underst ett utsnitt via skärmdump från CS5. A77 till vänster och A900 till höger. Detaljeringen är hyfsad men brusig på båda men mer störande brusig på A77. Samma glugg 24-70/2.8 SSM användes. Allt lika vad gäller exponering, motivutfyllnad, iso och postion. Det som skiljer är att 50mm-läge använts på A900 och c:a 34mm på A77.

Under bättre förhållanden (detta är ju ett provocerat dåligt förhållande) ser A77-utsnittet avsevärt bättre ut, men då ser även A900-utsnitt bättre ut. Vid idealiska förhållanden så blir skillnaden inte påtaglig om man använder en fast 50/1.4 på A77 och en hyfsad zoom ställd på 70mm med A900.
 

Bilagor

  • helbild1.jpg
    helbild1.jpg
    47.3 KB · Visningar: 280
  • helbild.jpg
    helbild.jpg
    51.7 KB · Visningar: 282
  • jfrffapsc24mp.JPG
    jfrffapsc24mp.JPG
    28.4 KB · Visningar: 284
Lyssnade just på en, som hade en annan förklaring. Utrustningen hade betalats av tobaksfabrikerna, då fotografen inte röker. Konstaterades att han skulle få råd med ännu mera om han också lämnade bort ölet.

Jo precis så är det ju.

Jag till exempel har INTE köpt någon Mecedes E63 AMG!

Bara där tjänade jag en miljon och då är det ju ingen större utgift att ta 5% av det att lägga på en kamerautrustning.


/Mats
 
NDe som överdrivet skrivit att A77 ger lika bra detaljering som en A900 är ute på en tandemcykel utan kedja.
Här är ett motiv som ligger i skuggsidan av en gammal byggnad.

Båda kamerorna ger fantastisk kvalitet.
Skillnaden är att A900 är ännu mer fantastisk.


Bilden är avsiktligt underexponerad och sedan lyft i rawkonkverteraren.

Varför i hela friden då???

Om man ska göra en jämförelse ska man absolut ta foton som är så maximalt bra som det bara går med respektive kamera. Om det skiljer sig åt i exponering mellan olika modeller för att de är optimerade på lite olika sätt så får det väl göra det. Att ha olika brännvidd för att få samma utsnitt pga skillnaden i sensorstorlek är givetvis helt korrekt.

Jag förstår uppriktigt fortfarande inte de där eperimenten med undereponering och fill light som ffa Risedal har lagt ner så stort och noggrannt arbete med. Tycker tyvärr att reaktionen blir lite onyanserad när man ifrågasätter metoden för att han fått så mycket cred för utredningen.

Tycker absolut att det enda som gäller är att ta så bra bilder det bara är möjligt av ett motiv. Kan t.ex. inte tänka mig att den där bilden av garagedörren är det allra bästa som går att få ut av en Canon 5DMk2. Alla inställningar lika är bara dumt, optimerade inställnngar för absolut bäst re´sultat är det som gäller tycker jag.

Sen vid jämförelser får man ta bilder av olika motiv i olika situationer. Då lär det absolut visa sig att en Sony A900 får sämre bildkvalitet än en Nikon D3s om man fotograferar en handbollsmatch från läktaren då man måste ha slutartid på 1/1000 s eller så och kanske har maxbländare 1/5,6 på sitt tele. Sen tar man också bilder utomhus i dagsljus på stillastående motiv med kortare brännvidd med de bästa inställningarna för respektive kamera.

Visst, det är möjligt att D3s blir bättre i det senare fallet om man underexponerar 4-6 steg och sen drar allt vad man orkar i fill "light"-spaken, men det är faktiskt fullständigt ointressant för att avgöra vilken kamera som presterar bäst. Bättre att köra med autoexponering och ISO 100 med +0,3 till +0,7 i exponeringskompensation och tvingas sänka exponeringen och kanske öka lite recovery istället.

Olika kameror är bra på olika saker helt enkelt. I första fallet lär D3s vinna och i det andra lär A900 vinna. Inget konstigt med det alls.

Man får helt enkelt fråga sig vilka motiv och situationer man fotograferar i och sedan välja sin utrustning efter det. Om man gör båda och vill få ut det bästa får man väl köpa sig två kameror.

Det är en sak som jag tycker felar lite med A77. Den är byggd för och har egenskaper som snabbheten osv. för det första fallet, medan den har en sensor som är mer optimerad för det senare. Det gör att den bara blir halvbra på bägge, men inte überfantastisk på något.

Köper man en enklare kamera som ska vara allround kan det vara helt ok, men om man är lite mer kräsen för ett specifikt syfte och lägger ut kanske 15 000-30 000 eller mer så gör man det för ett syfte och då duger det inte med en kompromiss.

A77 är på gränsen för dyr att vara allroundkamera. Vem är målgruppen egentligen?

Det är därför jag börjat fundera i andra banor. Har farhågor att Sony kommer att göra nåt liknande med A99 och om man ska lägga ut 25 000 eller så på en kamera för att få den allra bästa detaljeringen för printar i A1 till A0 så vill jag inte kompromissa bort det för att ha möjligheten att ta 12 bilder i sekunden vilket jag är ointresserad av.


/Mats
 
Båda kamerorna ger fantastisk kvalitet.
Skillnaden är att A900 är ännu mer fantastisk.




Varför i hela friden då???

Om man ska göra en jämförelse ska man absolut ta foton som är så maximalt bra som det bara går med respektive kamera. Om det skiljer sig åt i exponering mellan olika modeller för att de är optimerade på lite olika sätt så får det väl göra det. Att ha olika brännvidd för att få samma utsnitt pga skillnaden i sensorstorlek är givetvis helt korrekt.

Jag förstår uppriktigt fortfarande inte de där eperimenten med undereponering och fill light som ffa Risedal har lagt ner så stort och noggrannt arbete med. Tycker tyvärr att reaktionen blir lite onyanserad när man ifrågasätter metoden för att han fått så mycket cred för utredningen.

Tycker absolut att det enda som gäller är att ta så bra bilder det bara är möjligt av ett motiv. Kan t.ex. inte tänka mig att den där bilden av garagedörren är det allra bästa som går att få ut av en Canon 5DMk2. Alla inställningar lika är bara dumt, optimerade inställnngar för absolut bäst re´sultat är det som gäller tycker jag.

Sen vid jämförelser får man ta bilder av olika motiv i olika situationer. Då lär det absolut visa sig att en Sony A900 får sämre bildkvalitet än en Nikon D3s om man fotograferar en handbollsmatch från läktaren då man måste ha slutartid på 1/1000 s eller så och kanske har maxbländare 1/5,6 på sitt tele. Sen tar man också bilder utomhus i dagsljus på stillastående motiv med kortare brännvidd med de bästa inställningarna för respektive kamera.

Visst, det är möjligt att D3s blir bättre i det senare fallet om man underexponerar 4-6 steg och sen drar allt vad man orkar i fill "light"-spaken, men det är faktiskt fullständigt ointressant för att avgöra vilken kamera som presterar bäst. Bättre att köra med autoexponering och ISO 100 med +0,3 till +0,7 i exponeringskompensation och tvingas sänka exponeringen och kanske öka lite recovery istället.

Olika kameror är bra på olika saker helt enkelt. I första fallet lär D3s vinna och i det andra lär A900 vinna. Inget konstigt med det alls.

Man får helt enkelt fråga sig vilka motiv och situationer man fotograferar i och sedan välja sin utrustning efter det. Om man gör båda och vill få ut det bästa får man väl köpa sig två kameror.

Det är en sak som jag tycker felar lite med A77. Den är byggd för och har egenskaper som snabbheten osv. för det första fallet, medan den har en sensor som är mer optimerad för det senare. Det gör att den bara blir halvbra på bägge, men inte überfantastisk på något.

Köper man en enklare kamera som ska vara allround kan det vara helt ok, men om man är lite mer kräsen för ett specifikt syfte och lägger ut kanske 15 000-30 000 eller mer så gör man det för ett syfte och då duger det inte med en kompromiss.

A77 är på gränsen för dyr att vara allroundkamera. Vem är målgruppen egentligen?

Det är därför jag börjat fundera i andra banor. Har farhågor att Sony kommer att göra nåt liknande med A99 och om man ska lägga ut 25 000 eller så på en kamera för att få den allra bästa detaljeringen för printar i A1 till A0 så vill jag inte kompromissa bort det för att ha möjligheten att ta 12 bilder i sekunden vilket jag är ointresserad av.


/Mats

A77 är betydligt bättre än vad som en del testare låtit göra gällande. Annars hade jag inte köpt den eftersom jag hade möjligheten att returnera den efter 3 dagar. Den laggar inte på det viset som framförts och blir ett lätt och bra komplement till en FF och i princip nästan jämförbar bildkvalitet under vissa förhållanden.

Varför pressa kameran med att från basiso gå flera EV minus? Trodde det var utrett vid det här laget. Det är i mitt fall enbart ett test för att se hur mycket DR det går att pressa ur kamerorna och få teckning i hög-låg och mellandagrar när skillnaderna är avsevärda. Här förstärkte jag med avsikt det hela för att få se hur långt det gick.

Jag har tagit bilder enl "ditt recept" också. Men strunta i att hänga upp dig på det. Detta var ett test för att se både DR och om bandning skulle ske. Det är viktigt för mig att veta framöver. Därtill fick jag se att kamerorna behöll hyfsad detaljering trots bruset. Viktigt för mig och en del andra-mindre viktigt för andra.

Jag förstår dina tankar ang systembyte. Men jag ids inte gå igenom systembytet flera gånger. Har gjort det för mycket. Och nu ser jag att A77 har en massa fördelar. Den är inte dyr för sina prestanda-speciellt inte om den skaffas i combo med den fina 16-50/2.8 SSM. Nöjdhetsfaktorn är dubbelt upp mot mina f d 7D.

Men det är jag som anser det personligen och jag är mer än nöjd.

//Lennart
 
Nej, du måste ha gjort rätt som bara den! Men lyckas du med 150 MP och kan se ett utmärkt resultat från några cm avstånd så godtar jag inte riktigt det påståendet rakt av. Jag pratar alltså om en interpolering där det nästan ska till en lupp för att se skillnaden från ursprungsstorleken. Jag har lyckats med FF upp till c:a 80 Mp så resultatet blivit riktigt bra, 100Mp till nöds.

Jag påstår inte att du överdriver, men det finns trådar där krackelering diskuterats på 7D. Jag menar inte heller att klanka ned på 7D utan framhåller bara att A77 lyckades bättre med att återge detaljering än 7D, vilket väl framkom med "måttliga" 40 Mp. 24 Mp är trots allt lite mer än vad 7D har så konstigt vore det annars.

Jag var mest intresserad av att se vad SLT-tekniken ev kunde berövat kameran vid en jämförelse med 7D.
Så mitt personliga intryck är att jag hellre har en A77 för min personliga typ av fotografering än 7D som jag haft sedan den kom (därtill kalibrerad).

Jag hade 3 ex av 7D, men PERSONLIGEN anser jag A77 vara bättre vid denna typ av motiv och interpolering.

Mvh// Lennart

Nej jag överdriver inte, jag har nu förnyat testet och bilderna håller, och varför skulle de inte göra det? Senast några hus i Leibzig, fasadutsmyckning och texter på den syns hur bra som helst, inga förvrängningar av något slag, bilderna går mycket bra att betrakta även med förstoringsglas. Det hindrar ju inte att andra kan var ännu bättre, men att tala om krackelering är väl att ta i. Vad för slags exponering har du gått ut ifrån? Mina har varit utomhus i dagsljus, inomhus i en kyrka på iso 3200 mm. Jag har också haft 7D sen den kom i okt-09 men bara en. Skulle jag då haft en sån tur att min skulle vara så mycket bättre än andra exemplar. Men att det finns skillnad mellan olika exemplar är väl inte bara troligt utan ska också vara konstaterat, men med endast ett exemplar kan jag inte vare sig bekräfta eller motsäga det.
 
Nej jag överdriver inte, jag har nu förnyat testet och bilderna håller, och varför skulle de inte göra det? Senast några hus i Leibzig, fasadutsmyckning och texter på den syns hur bra som helst, inga förvrängningar av något slag, bilderna går mycket bra att betrakta även med förstoringsglas. Det hindrar ju inte att andra kan var ännu bättre, men att tala om krackelering är väl att ta i. Vad för slags exponering har du gått ut ifrån? Mina har varit utomhus i dagsljus, inomhus i en kyrka på iso 3200 mm. Jag har också haft 7D sen den kom i okt-09 men bara en. Skulle jag då haft en sån tur att min skulle vara så mycket bättre än andra exemplar. Men att det finns skillnad mellan olika exemplar är väl inte bara troligt utan ska också vara konstaterat, men med endast ett exemplar kan jag inte vare sig bekräfta eller motsäga det.

Mina jobbexeplar av 7D var i så gott skick de rimligtvis kunde vara. Lägg gärna upp ett utsnitt här med interpolering från 18 MP till 150. Intressant att se.

Exponeringarna jag utgått ifrån har varit "rätt" exponering, rätt skärpa o s v. Annars vore det dumt att interpolera dem. Rätt exponering för mig är när huvudmotivet blir tydligt uttecknat som jag vill i det speciella fallet samtidigt som jag inte vill bränna högdagrar eller sota igen skuggorna om de senare har stor betydelse för huvudmotivets accentuering.

Eftersom jag har sålt mina 7D kan jag inte upprepa någon sida vid sidajämförelse. Men låt oss säga så här: Hade jag varit helt nöjd med dem hade jag aldrig sålt dem.

Kan du inte vara snäll och själv leta bland trådarna denna gång? Förra gången letade jag upp några till dig och det finns en med 7D där "krackelering" påvisas att leta upp här på FS.

Mvh//Lennart
 
Ja Ingemar var snäll nu och lägg upp bevis så vi får visa dom vad en utmärkt 7D kan för nu är det vi mot dom hehe !

Jag är väldigt nöjd med min 7D och söker endast ny eller kompletering för mitt stora intresse av teknik och tron till den perfekta möjliga bilden. Och jag såg stora möjligheter i A77. Men det kom saker under tiden som störde fortsatt intresse samt vatten så idag är jag inte lika övertygad till köp, men vem vet vart plånboken hamnar.

Alla objektiv som man skaffat gör ju också sitt till så att byta system blir dyrt. Men 150 MP interpoleringe kräver sin dator kraft så man undrar vilken dator du har Ingemar ?
Min förra med Xp klarade inte mer än 45 Mp och tog en jäkla tid.
Nu kanske det är möjligt med den nya.

Mvh. /Lennart Erik Edlund
 
Mina jobbexeplar av 7D var i så gott skick de rimligtvis kunde vara. Lägg gärna upp ett utsnitt här med interpolering från 18 MP till 150. Intressant att se.

Exponeringarna jag utgått ifrån har varit "rätt" exponering, rätt skärpa o s v. Annars vore det dumt att interpolera dem. Rätt exponering för mig är när huvudmotivet blir tydligt uttecknat som jag vill i det speciella fallet samtidigt som jag inte vill bränna högdagrar eller sota igen skuggorna om de senare har stor betydelse för huvudmotivets accentuering.

Eftersom jag har sålt mina 7D kan jag inte upprepa någon sida vid sidajämförelse. Men låt oss säga så här: Hade jag varit helt nöjd med dem hade jag aldrig sålt dem.

Kan du inte vara snäll och själv leta bland trådarna denna gång? Förra gången letade jag upp några till dig och det finns en med 7D där "krackelering" påvisas att leta upp här på FS.

Mvh//Lennart

Jag gör ett försök här lite hastigt.iso 400, 1/2000s f:5,0 EF-S 17-55/2,8 28mm.
Den här bilden är inget efterbehandlad, framkallad o interpolerad i elements 8. utsnittet är höst uppe under det välvda taket.
Jag får väl leta efter tråden om krackelering lite senare vid tillfälle, nu tar jag kväll, jag fick nog av vaknätter under min lokförartid.
 

Bilagor

  • IMG_1991FSa.jpg
    IMG_1991FSa.jpg
    18.5 KB · Visningar: 175
  • IMG_1991FSb.jpg
    IMG_1991FSb.jpg
    69.4 KB · Visningar: 178
A77 är betydligt bättre än vad som en del testare låtit göra gällande. Annars hade jag inte köpt den eftersom jag hade möjligheten att returnera den efter 3 dagar. Den laggar inte på det viset som framförts och blir ett lätt och bra komplement till en FF och i princip nästan jämförbar bildkvalitet under vissa förhållanden.

Varför pressa kameran med att från basiso gå flera EV minus? Trodde det var utrett vid det här laget. Det är i mitt fall enbart ett test för att se hur mycket DR det går att pressa ur kamerorna och få teckning i hög-låg och mellandagrar när skillnaderna är avsevärda. Här förstärkte jag med avsikt det hela för att få se hur långt det gick.

Jag har tagit bilder enl "ditt recept" också. Men strunta i att hänga upp dig på det. Detta var ett test för att se både DR och om bandning skulle ske. Det är viktigt för mig att veta framöver. Därtill fick jag se att kamerorna behöll hyfsad detaljering trots bruset. Viktigt för mig och en del andra-mindre viktigt för andra.

Jag förstår dina tankar ang systembyte. Men jag ids inte gå igenom systembytet flera gånger. Har gjort det för mycket. Och nu ser jag att A77 har en massa fördelar. Den är inte dyr för sina prestanda-speciellt inte om den skaffas i combo med den fina 16-50/2.8 SSM. Nöjdhetsfaktorn är dubbelt upp mot mina f d 7D.

Men det är jag som anser det personligen och jag är mer än nöjd.

//Lennart

Även om det nu är andra du polemiserar mot så vill jag bara skjuta in några små kommentarer. Tyvärr har ju bilden av speciellt A77 satts genom att man tittat på preprodversioner av hårdvara och firmware. Fler än du har ju vittnat om att en del av de problem man upplevt med dessa preprodversioner, faktiskt korrigerats av Sony. Dessa problem parat med allt för vilda haussningar innan men ens sett kameran i fråga har ju inte gjort saken bättre. Från överdrivna förväntningar var det väl snarast programenligt att det skulle skita sig när preprod exen med sina fel och brister nådde demopubliken på mässor och i affärer.

Sen är det ju enkelt att påminna att både A700 och A900 också sågats delvis initialt men fått sina omdömen reviderade när Sony släppt nya korrigerade firmwareversioner. Det som hänt med A77 är ju en upprepning av samma mönster med skillnaden att de andra kamerorna nog möttes av mer nedtonat förhandssnack.

Mats utsaga att A77 skulle vara mer av en kompromiss än andra kameror och av det skälet inte bli bra på något kan väl ändå delvis motsägas av exv. de mätningar man gjort på DxO. Trots SLT-förlusterna så klarar sig ju A77 riktigt bra och kan väl mäta sig med 7D exv. trots sina flera pixlar men 7D har ju också en mindre sensor, så i någon mån så pareras ju dessa skillnader på papperet av just det faktum att sensorn i A77 har större yta. Klart är ju trots allt att DR i denna sensor är klart bättre (nära ett par hela steg) än det 7D:s sensor presterar. Just DR torde väl dessutom vara en betydligt viktigare egenskap än högisoegenskaperna även om A77 hänger med riktigt bra där med. DR är ju viktigt i alla bilder man tar och flest bilder tar en förkrossande majorotet fotografer på låga ISO. Motsatsen är undantaget för de allra flesta. Så jag har lite svårt att i så fall se vad den kompromissen skulle bestå i om vi inte talar om SLT-tekniken i sig. DR-egenskaperna har ju förbättrats rätt dramatiskt i de senaste Sony-sensorerna.

7D är en gammal kamera idag och nu kommer det komma nya modeller som har samma sensor som A77 men utan ljusförlusterna SLT ger. Självklart kommer vi kunna förvänta oss att dessa modeller från Nikon och andra istället kommer ligga snäppet högre i prestanda som exv. NEX 7 redan gör men på marginalen är detta just marginellt. Denna nya sensor är så bra att den är så pass mycket bättre än den som sitter i 7D att den kör jämt med denna i en del avseenden och i andra är den t.o.m. bättre, trots SLT-tappet än 7D - när det gäller exv. DR. Så ser det ut tills någon ytterligare förbättrar utfallet från Sonys 24 Mpixelsensorer.

När det sedan gäller hanteringen av de nya filerna så är det ingen tvekan om att Lightroom 4 och motsvarande Camera RAW-uppgradering ytterligare förbättrar vad man kan få ut ur sina bilder. Jag kollade på en del klipp på Youtube och blev rätt övertygad om att man lyckats förfina kontrollen över efterbehandlingsprocessen på ett sätt som kommer förbättra vad vi kommer få ut av våra filer. Det är mycket bättre precision i de verktyg som finns i version 4 än i tidigare versioner. Det var ett stort steg mellan version 2.x och 3.x (2008 års processmodell) och det är en klar skillnad mellan den senare och version 4.x också (2012 år processmodell). Så av dessa skäl också så ska man vara försiktig med att döma ut kvaliteten i dessa ARW-filer innan vi testat hela kedjan där även de nya RAW-behandlarna ingår. Självklart kommer dessa nya processer säkert även förbättra utfallet ur gamla 7D RAW-filer, så de problem man tidigare sett med bandning vid processning av 7D-filer kan ju tänkas delvis ha addresserats de med. Så det kanske är på sin plats med nya efterbehandlingstester av gamla filer. I en del fall visade det sig värt ansträngningen redan vid förra uppgraderingen.
 
Även om det nu är andra du polemiserar mot så vill jag bara skjuta in några små kommentarer. Tyvärr har ju bilden av speciellt A77 satts genom att man tittat på preprodversioner av hårdvara och firmware. Fler än du har ju vittnat om att en del av de problem man upplevt med dessa preprodversioner, faktiskt korrigerats av Sony. Dessa problem parat med allt för vilda haussningar innan men ens sett kameran i fråga har ju inte gjort saken bättre. Från överdrivna förväntningar var det väl snarast programenligt att det skulle skita sig när preprod exen med sina fel och brister nådde demopubliken på mässor och i affärer.

Sen är det ju enkelt att påminna att både A700 och A900 också sågats delvis initialt men fått sina omdömen reviderade när Sony släppt nya korrigerade firmwareversioner. Det som hänt med A77 är ju en upprepning av samma mönster med skillnaden att de andra kamerorna nog möttes av mer nedtonat förhandssnack.

Mats utsaga att A77 skulle vara mer av en kompromiss än andra kameror och av det skälet inte bli bra på något kan väl ändå delvis motsägas av exv. de mätningar man gjort på DxO. Trots SLT-förlusterna så klarar sig ju A77 riktigt bra och kan väl mäta sig med 7D exv. trots sina flera pixlar men 7D har ju också en mindre sensor, så i någon mån så pareras ju dessa skillnader på papperet av just det faktum att sensorn i A77 har större yta. Klart är ju trots allt att DR i denna sensor är klart bättre (nära ett par hela steg) än det 7D:s sensor presterar. Just DR torde väl dessutom vara en betydligt viktigare egenskap än högisoegenskaperna även om A77 hänger med riktigt bra där med. DR är ju viktigt i alla bilder man tar och flest bilder tar en förkrossande majorotet fotografer på låga ISO. Motsatsen är undantaget för de allra flesta. Så jag har lite svårt att i så fall se vad den kompromissen skulle bestå i om vi inte talar om SLT-tekniken i sig. DR-egenskaperna har ju förbättrats rätt dramatiskt i de senaste Sony-sensorerna.

7D är en gammal kamera idag och nu kommer det komma nya modeller som har samma sensor som A77 men utan ljusförlusterna SLT ger. Självklart kommer vi kunna förvänta oss att dessa modeller från Nikon och andra istället kommer ligga snäppet högre i prestanda som exv. NEX 7 redan gör men på marginalen är detta just marginellt. Denna nya sensor är så bra att den är så pass mycket bättre än den som sitter i 7D att den kör jämt med denna i en del avseenden och i andra är den t.o.m. bättre, trots SLT-tappet än 7D - när det gäller exv. DR. Så ser det ut tills någon ytterligare förbättrar utfallet från Sonys 24 Mpixelsensorer.

När det sedan gäller hanteringen av de nya filerna så är det ingen tvekan om att Lightroom 4 och motsvarande Camera RAW-uppgradering ytterligare förbättrar vad man kan få ut ur sina bilder. Jag kollade på en del klipp på Youtube och blev rätt övertygad om att man lyckats förfina kontrollen över efterbehandlingsprocessen på ett sätt som kommer förbättra vad vi kommer få ut av våra filer. Det är mycket bättre precision i de verktyg som finns i version 4 än i tidigare versioner. Det var ett stort steg mellan version 2.x och 3.x (2008 års processmodell) och det är en klar skillnad mellan den senare och version 4.x också (2012 år processmodell). Så av dessa skäl också så ska man vara försiktig med att döma ut kvaliteten i dessa ARW-filer innan vi testat hela kedjan där även de nya RAW-behandlarna ingår. Självklart kommer dessa nya processer säkert även förbättra utfallet ur gamla 7D RAW-filer, så de problem man tidigare sett med bandning vid processning av 7D-filer kan ju tänkas delvis ha addresserats de med. Så det kanske är på sin plats med nya efterbehandlingstester av gamla filer. I en del fall visade det sig värt ansträngningen redan vid förra uppgraderingen.

Jo, det är nog en rätt objektiv kommentar du lämnat här. Jag håller med om det mesta och kan ha vissa nyanser att tillägga, men de är så små att de spelar kvitta.

Historiken du sammanfattar är vederhäftig. Sedan kommer du till en av mina käpphästar; mjukvaran för efterbearbetning som jag anser vara halva kameran och objektiv. Givetvis dockså den interna mjukvaran som utför bearbetning momentant efter exponeringen.

Jag har kört stickprov på alla gamla råfiler från gamla kameror genom ACR i CS5 vilket är samma Camera Raw som i senaste Lightroom. Det är där jag bedömt 7D och jobbat med filerna fram till helt nyligen. Enl Dpreview fixar 7D i upplösning nästan 3000 lph, A77 kommer upp i 3400 och teretiskt i 3600. NEX-7 som jag kanske redan imorgon får möjlighet att köra lär enl samma källa närma sig A77:s teoretiska lph 3600 med just ACR. Man betonar dock att detta gäller med fasta primeobjektiv (gäller såväl 7D som A77 och NEX-7).

Du har ju en adapter med SLT-teknik i. Märker du någon mer än en subtil skillnad på din NEX-7?. Visserligen är 18-55-zoomen till NEX betydligt bättre än dess A-syskon, men det kanske är svårt att se skillnad med den zoomen. Helt klart är att dessa pixeltäta kameror i APS-C format kräver mycket bra objektiv för att de 24 Mp ska dra rejäl fördel av dem. Jag har en adapter med "fritt blås" i så jag kan testa Sonys primegluggar från Zeiss på NEX-7. Ska bli intressant.

Slutligen har jag inte någon direkt lust att polemisera ang 7D vs A77 eftersom tråden ju behandlar A77/A65 i huvudsak. Orsaken att 7D kom på tapeten är ju att det är den pixelstinnaste APS-C kameran som finns att jämföra med.

Att jag och flera andra (med understöd av vissa testare) skrikit till p g a preproduktionsexemplar erkänner jag utan förbehåll är en miss från min sida. Men det ex jag provade i höstas var bra rent bildmässigt men hade låånga fördröjningar. Dessutom hade jag dålig erfarenhet från en A55 som "ghostade" enormt (ett annat exemplar gjorde det inte). Tillsammans blev det väl att man tog till brösttoner ibland. Ändå kände jag att A77 skulle "bli något med tiden". Annars skulle jag aldrig skaffat den. Allt som jag retade mig på innan existerar inte på det exemplaret jag fick i alla fall. EVF i starkt solsken är dock en grej som är mindre lyckad, men hackningar och eftersläpningar är borta.

Jag vet inte vad som bör göras: Ska kamerafabrikanterna ge fan i att släppa förproduktionsexemplar till testare eller ska vi tilltänkta konsumenter/användare gissa oss till vad som kommer att bli bättre när produktionen löper som den ska och visa större förståelse? Inget av alternativen känns riktigt bra. Det enda hyfsat bra sättet jag skulle kunna tänka mig är att proffstestare håller en strikt dialog med tillverkaren om vilka brister i mjuk- och hårdvara som KAN och KOMMER att rättas till innan full produktion kommer igång och även klart redovisar detta i sina tester.

För övrigt råkar Ljungby likna Vaxholm på sina ställen, men det är långt till havet (c:a 4 mil fågelvägen) och även om Bolmen är stor så är det inte riktigt samma sak som skärgården. Bostäderna är sannolikt mycket billigare här. Och invånarna vackrare. I alla fall när jag är i stan:)

//Lennart
 
Jag vet inte vad som bör göras: Ska kamerafabrikanterna ge fan i att släppa förproduktionsexemplar till testare eller ska vi tilltänkta konsumenter/användare gissa oss till vad som kommer att bli bättre när produktionen löper som den ska och visa större förståelse? Inget av alternativen känns riktigt bra. Det enda hyfsat bra sättet jag skulle kunna tänka mig är att proffstestare håller en strikt dialog med tillverkaren om vilka brister i mjuk- och hårdvara som KAN och KOMMER att rättas till innan full produktion kommer igång och även klart redovisar detta i sina tester.

Vad kameratillverkarna definitivt inte ska göra är att visa upp förproduktionsexemplar på fotomässor som är öppna för allmänheten.

Det är ju att be om stryk.
 
Ja vad jag nu försöker bevisa vet jag inte men kul tyckte jag att överdriva lite. Får se om någon kan räkna ut hur många MP interpoleringen blev ?
Första bilden är hela bilden 415 x 276 P= 0.11454 MP av 18 MP.
Andra bilden ett snitt på ca. 400 x 388 P = 0.155200 MP av 18 MP som sedan interpolerades "andra bilden" 1000 %
Sista bilden ett snitt av den interpolerade bilden på 386 x 396 P = 0.152856 MP av den interpolerade bilden.
Så om jag inte är helt ute och cyklar så borde jag ha hamnat kring 180 MP tror jag. Kan det stämma ?
 

Bilagor

  • Helbild LEE Canon 7D.jpg
    Helbild LEE Canon 7D.jpg
    29.1 KB · Visningar: 151
  • Liten LEE Canon 7D.jpg
    Liten LEE Canon 7D.jpg
    37.8 KB · Visningar: 154
  • Minst LEE Canon 7D Interpolerat 1000%.jpg
    Minst LEE Canon 7D Interpolerat 1000%.jpg
    53.4 KB · Visningar: 151
Jag vet inte vad som bör göras: Ska kamerafabrikanterna ge fan i att släppa förproduktionsexemplar till testare eller ska vi tilltänkta konsumenter/användare gissa oss till vad som kommer att bli bättre när produktionen löper som den ska och visa större förståelse? Inget av alternativen känns riktigt bra. Det enda hyfsat bra sättet jag skulle kunna tänka mig är att proffstestare håller en strikt dialog med tillverkaren om vilka brister i mjuk- och hårdvara som KAN och KOMMER att rättas till innan full produktion kommer igång och även klart redovisar detta i sina tester.


//Lennart[/QUOTE]


Eftersom jag råkar vara en av de första som testade Sony A77 i Sverige, för Tidningen Fotos räkning där jag är anställd, känner jag mig smått träffad av ovanstående inlägg.
För det första stämmer det inte att de exemplar av A77 som vi och andra tidningar fick var förproduktionsex. I alla fall inte i normal betydelse av det ordet. Kamerorna var färdiga, produktionen hade startat och den installerade firmwaren var 1.02. Förproduktionsexemplar har liksom inte firmwareversioner som redan passerat 1.0.
Personligen är jag alltid noga med att låta vederbörande på kameraagenturerna veta att vi inte vill ha förproduktionsexemplar för test. Anledningarna är flera. En av dem är att det kvaddar trovärdigheten hos testet om det visar sig att sådant som sågas aldrig upplevs av konsumenterna, som köper färdiga exemplar i butik. Så var knappast fallet med A77. Många av de som köpte kameran under den första (eller var det t.o.m. de två första månaderna) kunde vittna om eftsläpningar och andra problem som jag och andra testare rapporterat om. Förproduktionsex som säljs i hundratatals exemplar i butik? Tror inte det.

Efter att jag fått A77 för test reagerade jag ganska snabbt på att kameran kändes seg. Jag började undra om mitt exemplar kunde vara felaktigt och bad om ett andra kamerahus. Det fick jag också. I samma veva förklarade jag för Sony vad som upplevdes kocko, de berättade att firmwareversion 1.03 var på väg och jag väntade med att dra fler slutsatser om kameran tills jag hade installerat den nya versionen i båda exemplaren av A77 som jag nu satt med. När uppdateringen så småningom kom och det fortfarande inte märktes någon skillnad hos någon av de båda kamerorna tyckte jag att det fick räcka. Jag hade gett A77 ovanligt mycket tid och lagt ned ovanligt mycket arbete för att testet skulle bli så rättvist och aktuellt som möjligt. Längre än så här gick det inte att komma. Att ytterligare en firmware kom ut drygt en månad senare är trevligt för konsumenterna men knappast något som vi testare kunde veta.
Jag vill nog påstå att kameran fick en så rättvis bedömning som man överhuvudtaget kan begära. Sony har helt enkelt klantat sig rejält med A77.

Christian Nilsson, Tidningen Foto
 
Vi konsumenter får helt enkelt sluta att betrakta kameror som färdiga produkter när vi köper dem. Eller åtminstone vara medvetna om att en kameramodell kan förändras rätt rejält genom att installera uppdaterad programvara i den.

Det är nog lättare för yngre generationer att se på kameror på det sättet än för oss som vuxit upp med helmekaniska kameror som såg ut, och fungerade, likadant i tiotalet år.
 
Eftersom jag råkar vara en av de första som testade Sony A77 i Sverige, för Tidningen Fotos räkning där jag är anställd, känner jag mig smått träffad av ovanstående inlägg.
För det första stämmer det inte att de exemplar av A77 som vi och andra tidningar fick var förproduktionsex. I alla fall inte i normal betydelse av det ordet. Kamerorna var färdiga, produktionen hade startat och den installerade firmwaren var 1.02. Förproduktionsexemplar har liksom inte firmwareversioner som redan passerat 1.0.
Personligen är jag alltid noga med att låta vederbörande på kameraagenturerna veta att vi inte vill ha förproduktionsexemplar för test. Anledningarna är flera. En av dem är att det kvaddar trovärdigheten hos testet om det visar sig att sådant som sågas aldrig upplevs av konsumenterna, som köper färdiga exemplar i butik. Så var knappast fallet med A77. Många av de som köpte kameran under den första (eller var det t.o.m. de två första månaderna) kunde vittna om eftsläpningar och andra problem som jag och andra testare rapporterat om. Förproduktionsex som säljs i hundratatals exemplar i butik? Tror inte det.

Efter att jag fått A77 för test reagerade jag ganska snabbt på att kameran kändes seg. Jag började undra om mitt exemplar kunde vara felaktigt och bad om ett andra kamerahus. Det fick jag också. I samma veva förklarade jag för Sony vad som upplevdes kocko, de berättade att firmwareversion 1.03 var på väg och jag väntade med att dra fler slutsatser om kameran tills jag hade installerat den nya versionen i båda exemplaren av A77 som jag nu satt med. När uppdateringen så småningom kom och det fortfarande inte märktes någon skillnad hos någon av de båda kamerorna tyckte jag att det fick räcka. Jag hade gett A77 ovanligt mycket tid och lagt ned ovanligt mycket arbete för att testet skulle bli så rättvist och aktuellt som möjligt. Längre än så här gick det inte att komma. Att ytterligare en firmware kom ut drygt en månad senare är trevligt för konsumenterna men knappast något som vi testare kunde veta.
Jag vill nog påstå att kameran fick en så rättvis bedömning som man överhuvudtaget kan begära. Sony har helt enkelt klantat sig rejält med A77.

Christian Nilsson, Tidningen Foto

Jag har jobbat med pryltester åt olika tidningar på IDG sedan 2003 och där råder generellt samma princip: det är nästan alltid bortkastad tid att testa förserieprodukter. De mycket få gånger man gör undantag är det oftast för att mer allmänt kika på en helt ny teknik (som när de första LED-skärmarna dök upp något år innan de började säljas), dvs att man kikar på möjligheterna hos en teknik och inte på en enskild produkt. Eller att man har en produkt med något enstaka väldokumenterat problem som man då kan undvika att slösa tid på att reda ut.

Men generellt är det liksom ingen idé att testa något om en del av det man hittar kanske redan är fixat eller i alla fall ändrat i de produkter som läsarna sedan köper.

Sedan dyker det ju då och då upp "tester" på nätet där mer eller mindre färdiga produkter använts. Här kan jag säga att olika tillverkarna sköter det här på lite olika sätt - ser vi till kameramärkena är de flesta mycket strikta med att man inte få publicera bilder tagna med ofärdiga försereieexemplar - och handen på hjärtat, vad är poängen med att publicera sådana bilder? Mest skryträttigheter ("jag var där, det var inte ni!"), de berättar ju sällan något intressant om kamerorna.

Att sedan tillverkare av och till släpper ut produkter som de kanske borde testat lite till internt först, det är en lite annan sak. Där tycker jag det är medias jobb att tala om fel, snabba konsumenter skall så långt de är möjligt slippa vara betatestare åt tillverkarna. Nu får man ha klart för sig att det är omöjligt att testa precis allt i en så komplex produkt som en kamera. Att någon efter ett tag upptäcker att autovitbalansen får problem vid vissa ljustemperaturer och när man använder mer än en blixt och har ett objektiv med maxbländare större än 2,8 ... Sådana typer av obskyra fel kan jag förstå att de upptäcks först efter ett tag.

Men ibland har tillverkare (och de syndar allihop) lite bråttom och släpper ut produkter där man kanske borde testat lite mer, eller - vanligare tror jag - egentligen vet om felen, men underskattar effekten av dem och hoppas reda ut dem vartefter utan att kunderna märker det.
 
Eftersom jag råkar vara en av de första som testade Sony A77 i Sverige, för Tidningen Fotos räkning där jag är anställd, känner jag mig smått träffad av ovanstående inlägg.
För det första stämmer det inte att de exemplar av A77 som vi och andra tidningar fick var förproduktionsex. I alla fall inte i normal betydelse av det ordet. Kamerorna var färdiga, produktionen hade startat och den installerade firmwaren var 1.02. Förproduktionsexemplar har liksom inte firmwareversioner som redan passerat 1.0.
Personligen är jag alltid noga med att låta vederbörande på kameraagenturerna veta att vi inte vill ha förproduktionsexemplar för test. Anledningarna är flera. En av dem är att det kvaddar trovärdigheten hos testet om det visar sig att sådant som sågas aldrig upplevs av konsumenterna, som köper färdiga exemplar i butik. Så var knappast fallet med A77. Många av de som köpte kameran under den första (eller var det t.o.m. de två första månaderna) kunde vittna om eftsläpningar och andra problem som jag och andra testare rapporterat om. Förproduktionsex som säljs i hundratatals exemplar i butik? Tror inte det.

Efter att jag fått A77 för test reagerade jag ganska snabbt på att kameran kändes seg. Jag började undra om mitt exemplar kunde vara felaktigt och bad om ett andra kamerahus. Det fick jag också. I samma veva förklarade jag för Sony vad som upplevdes kocko, de berättade att firmwareversion 1.03 var på väg och jag väntade med att dra fler slutsatser om kameran tills jag hade installerat den nya versionen i båda exemplaren av A77 som jag nu satt med. När uppdateringen så småningom kom och det fortfarande inte märktes någon skillnad hos någon av de båda kamerorna tyckte jag att det fick räcka. Jag hade gett A77 ovanligt mycket tid och lagt ned ovanligt mycket arbete för att testet skulle bli så rättvist och aktuellt som möjligt. Längre än så här gick det inte att komma. Att ytterligare en firmware kom ut drygt en månad senare är trevligt för konsumenterna men knappast något som vi testare kunde veta.
Jag vill nog påstå att kameran fick en så rättvis bedömning som man överhuvudtaget kan begära. Sony har helt enkelt klantat sig rejält med A77.

Christian Nilsson, Tidningen Foto

Jag förstår fullständigt ditt agerande och har inga invändningar mot din kommentar. Jag provade själv ett tidigt exemplar av A77 och upplevde lite konstifikationer. När jag sedan testar ett nytillverkat exemplar med annan FW är många av trögheterna borta. Det som återstår är tröghetern vid start när strömbrytaren slår på.

Inmatningshjulen visar nuffrorna mer momentant, växling mellan EVF och display går blixtsnabbt jämfört med i höstas. Af i singleshot läge väldigt bra och pricksäkert. Ingen ghostingeffekt. EVF fladdrar inte inte i dåligt ljus etc. De fläckar du beskriver är inte synliga. Följande AF vid 8ps håller en bra motivföljning. Det som fortfarande är sant och visst är EVF:s brister i solsken som du redogjort för.

Det här är uppenbarligen, precis som du skriver en miss från Sony att släppa iväg en kamera som inte är så färdig vad gäller intern mjukvara. Det borde inte få förekomma. Det lurar testaren som i sin tur sätter myror i skallen på eventuella konsumenter. I slutänden skadar ju fabrikanten sig själv.

Bortsett från detta så anser jag att focuspeaking och förstorad MF-assist direkt i sökaren som borgar för en perfekt manuell fokus av mycket ljusstarka objektiv borde tagits upp som ett verkligt starkt plus. Det nämns inte.

Däremot förstår jag helt de premisser du fick arbeta under och där får Sony bära hundhuvudet.

Kanske det vore läge många gånger för en "second opinion" när det gäller kameror (oavsett märke) som halkat in lite snett. Det sker ju på luminos landscape och dpreview.

Mvh//Lennart
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.