pet
Aktiv medlem
Skitsnack
du får nog ta reda på vad som menas med att underexponera och varför en sådan exponering måste till med för att få med högdager som ligger långt ovan medelgrått 4-5 steg och varför man då kan behöva lyfta bilden i resten av motivet,
Ett vanligt motiv som alla säkert har fotograferat är solnedgång och man vill få solen med utan klippning samt också få med lite information i resterande bilden/motivet som kan vara vatten, berg, hus osv så får man lyfta valda delar
följ med mig ut till l Bjärreds brygga, solnedgång, bro, badhus så skall jag visa dig fördelarna med tex d7000 DR vid 100iso jämfört med en av mina 5dmk2
Du är välkommen när du vill
Mikael jag är fullt medveten om vad det är....jag har även följd din tråd där du jämför 5D MarkII med D7000 och av alla dom jag känner så är det ingen som fotar på det viset...visst efterbelyser dom delar i bilderna men inte 3-4 steg eller mer....jag har själv fotat i några år nu o har aldrig pressat mina bilder så hårt.
Fota solndegång...ja du det har jag gjort tillräckligt många gånger så jag behöver inte någon lektion i det...då tar jag personligen två exponeringar(eller fler med stativ) eller använder mig av avtonat gråfilter.
Men visst för dom som fotar på det viset o pressar sina bilder till det yttersta i bildbehandlingen så är ju helt klart sony-sensorerna bättre/att föredrar.
Senast ändrad: