Bengf
Aktiv medlem
Jaha, och?
Vad jag menar är att marknadsmässigt så säljer fler pixlar och då spelar det ingen roll vad en objektiv mätning ger för resultat. Säljsnack är inte samma sak som sanning eller fakta.
Fler pixlar GER högre detaljering, men för att kunna få ut detta krävs det perfektion i hela kedjan, inklusive optik osv. Teoretiskt kan Sonys 24 megapixel-sensor leverera 4000 linjer eftersom det är så många pixlar på höjden. Att hela systemet sedan bara klarar att 75% av detta beror inte på sensorn i sig. Tätare pixlar ger också jämnare övergångar vid nedskalning.
Jag är definitivt för en högre upplösning, men strävar å andra sidan inte efter extrem snabbhet osv. Mitt val blir A900. De som vill ha ha supersnabbhet väljer kanske istället Canon 7D som klarar att följa mål ännu bättre med AF och kan ta långa sekvenser i 8 fps, eller om man tycker sig ha råd kliver upp till de dyrare modellerna Canon 1Dmk4/1DX eller Nikon D3s/D4.
Sony A77 är bra på bägge områdena, men inte bäst på något. Skulle ha varit bättre att göra två kameror med olika inriktning tycker jag. Med den tekniken som Sony har skulle de klara av att vara på tronen i bägge gebiten. Nu har dom tagit etra lång tid på sig för att försöka göra en kamera som ska vara bäst på allt - och misslyckats. Samtidigt som de gör massor av varianter av de enklare kamerorna igen verkar det som A290/A390/A580/A33/A35/A55/A38/A58...
Nä, en supersnabb A77, fast med den förbättrade 16-megapiel-sensorn och en 36 megapixel FF DSLR med superdetaljering och en snabb 20-megapixel FF SLT proffskamera. (Hmmm, det låter ju somNikons strategi - D7000/D800/D4).
/Mats
Jo någonting nytt nu har hänt, när 7D kom med sin 18Mp så imponerade den höga upplösningen så in i bomben, så vid varje testning hos Foto så ställdes alltid 7D som referens mot konkurenterna, ingen nådde upp till 7D och det var klatchigt skrivet varje gång, Typ...når inte upp till 7D. Nu kommer samsung och klår 7D och även A77 klår 7D. Så nu skall Foto sluta med sina upplösningstester, på senaste året har man mera tydligt skrivit att skillnaderna märks knappast längre så att 7D förlorar på den punkten numera har alltså mindre betydelse.
Sedan kan du läsa mitt inlägg som så att 20Mp räcker jäkligt långt.