Focus peaking är ju inte nåt som är knutet till SLTtekniken på något sätt, utan borde väl gå att få att fungera på vilken kamera som helst i liveview-läget?
---
Ja, ifall du talar om nykonstruktioner. Nej inte alltid, ifall du talar om befintliga kameror.
---
Sony la ju till det i efterhand på NEX-5 enbart via mjukvara. då borde de och alla andra tillverkare kunna få in det på vilken kamera som helst ju (utom A900 som inte har LV :-( ).
---
Jo, men det kan bero på att Sony hade denna tanke redan vid konstruktionen av NEX-3 och NEX-5, och såg till att bygga in tillräckligt med kapacitet i dessa för att så skulle bli möjligt i efterhand. Och, som sagt, nej, det betyder inte att alla andra tillverkare kan stoppa in Focus Peaking i vilken LV-kamera som helst i efterhand.
---
Behövs något mer inne i kameran och funkar det olika på A77 och NEX? Används alltså fasdetekts-sensorerna vid peaking på A77, eller är det kontrastmätning på sensorbilden? NEX har ju inga fasdetektions-sensorer.
---
För att kunna implementera Focus Peaking i efterhand behöver kameran vara försedd med en tillräckligt kraftfull processor och minneskapacitet i reserv.
Har ingen A77, men jag kan inte se att det skulle fungera på annat sätt än vad det gör på NEX:arna. Inga fasdetektssensorer är involverade vid Focus Peaking.
---
Är det här en skyddad teknik som Sony har patent på, eller kan vi räkna med att samma funktion dyker upp i kameror från andra tillverkare också? Eller finns det redan tom?
Öppna frågo och inga påståenden. Vill gärna vet. Någon som har koll?
/Mats
Jag känner inte till ifall Sony har patent på Focus Peaking-tekniken, men eftersom den har använts väldigt länge i Sonys pro-videofilmkameror och även i dyrare videokameror från andra tillverkare, så tvivlar jag på det. Ev. skulle Sony kunna ha patent på vissa förbättringar av tekniken. Den nya Fujifilm X-Pro 1 verkar ju t.ex. inte komma att ha Focus Peaking (fast ifall den skulle visa sig vara lika kass för manuell fokusering som X100 så förstår jag varför Fujifilm inte har brytt sig). De nya Nikon J1 / V1-kamerorna har ju inte heller FP (fast det kan ju bero på samma sak - dessa är också kassa för manuell fokusering). Den nya Canon G1 X har inte heller FP (vad jag vet).
Den enda kamera utöver Sonys som jag känner till har FP är A12-modulen till Ricoh GXR, men deras FP lär inte vara lika bra som Sonys. Antingen har Sony patent på vissa förbättringar av FP-tekniken, eller också har Sony ett bättre utvecklings-team helt enkelt.
Men jag är faktiskt själv förvånad över att inte samtliga övriga redan har inkorporerat Focus Peaking-tekniken i alla sina LV-kameror, den är ju en väldigt konkurrensfördel. Men det kanske är så enkelt som att vad FP är och hur totalt överlägsen denna teknik är alla traditionella DSLR-kameror med optiska sökare vid manuell fokusering. Har sett att många testare överhuvudtaget inte nämner detta, och då lär det vara väldigt få av den kameraköpande allmänheten som har en susning överhuvudtaget. Och i så fall behöver ju ingen av "de stora" förta sig.
Skrivet av en som (förhoppningsvis) har koll...
.