Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Ok, lycka till med att bildbehandla en 7D-bild så att den blir bättre än en A580-bild.
7D är en förbaskat bra kamera och en dyr modell med mycket bra AF, kvalitet osv. Förstår att det är lite provocerande att den inte ger bäst bildkvalitet. De andra egenskaperna förbättrar inte bilden som blir exakt likadan i 550D, vilket är en billigare enklare kamera som säkert de flesta inte har något emot att den jämförs med Sony A580 och inte når ända fram.
Skillnaden mellan 16,2 megapixel i Sony A580 och 17,8 i Canon 7D är faktiskt bara marginell, så att tro att man får skalningsfördelar tack vare fler pixlar stämmer inte. Därtill är Canons sensor c:a 10% mindre i fysisk storlek än Sony-kamerans APS-C sensor.
Canons kameror ger inte usla bilder. Bara att de med Sony-sensorn ger ännu bättre bilder.
/Mats
Det är väl ändå Risedal som bäst illustrerat skilnaderna i bildkvalitet och sensortekinik mellan Sonys 16-bitars sensor som ju finns både i Sony A580 och Nikon D7000 och Canons sensorteknik. Inte ens deras FF-kamera 5D MK II klarade ju en shoot out mot D7000. 7D är ju en gammal kamera idag den med med en sensor som t.o.m. är mindre än en APS-C och gjord med en äldre sensorteknik än de nyare Sony-sensorerna (och det vare sig vi pratar den senaste 24 MP generationen eller den äldre generation 16 MP sensorer som sitter i A580/D7000 eller den senaste 16 MP som sitter i NEX 5n. Den är gammal rent designmässigt också och det kan man ju se på ergonomin också. Tycker faktiskt att det är konstigt att Foto lyfte den till skyarna när det runnit en del vatten under broarna sedan sist. Vad jag vet har det ju något så antikt som fast bakdisplay. Hur bra är det? Det vet man bara om man haft ställbar display och det har Sony haft sedan A350. Hur kan man bortse från sånt i en jämförelse som den man valde att göra. Dessutom har den ju visat sig inte alls vara någon fantom när det gäller att få AF att låsa i taskigt ljus om jag inte helt missminner mig. Till och med gamla A550 var ju bättre på det. Lite mer kan man väl kräva av en marknadsledare i en jämförelse eller?
Det börjar väl snart bli dags att Canon kommer med något nytt och gör skäl för utnämningarna och sin ställning. De har verkligen inte imponerat på mig i alla fall de senaste åren. Jag ser fram emot det.