** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
13990 kr med ett 18-55 och kommentaren "Denna produkt kan vara ett demoexemplar".

Kan vara ett ett demo-ex....mycket märklig beskrivning...antingen så är det väl ett demo-ex eller så är det inte det....13990sek skulle jag personligen aldrig ge för ett en A77a som agerat demo-ex på MM.

Numera är den tekniska bildkvaliteten hos i stort sett alla kameror som säljs tillräckligt bra för de allra flesta, så det som skiljer ut kamerorna från varandra är i första hand ergonomi, finesser samt hur mycket som krånglar.

A77 är uppenbarligen inte riktigt lika bra som sina konkurrenter på de punkterna jämfört med sina konkurrenter, enligt FOTO. Å andra sidan skrev de väl att alla kameror som säljs numera är väldigt bra, så de kan knappast tycka att skillnaderna är livsavgörande.

F.ö. så skrev tekniske redaktören i sin ruta att valet av kameror (och hur de placerades jämfört med varandra) antagligen skulle provocera en del läsare ...

Provocerande ja, speciellt syftar dom nog på att D700 fick en tredje plats med 7D som etta, men visst med dagens pris på 7D så får man ganska mycket för pengarna, Resultaten som DX0 presenterar intresserar svenska testare lika med noll. skillnaden där mellan A77 och 7D är faktiskt anmärkningsvärt hög till A77ans fördel alla fall runt basIso, precis som D7000 ligger högt vid basIso.

Dom kraftfulla invändningar mot dålig DR, läsbrus med mera hos Canonkamerorna som trådens fotoelit anmärker på, ser man ingenting av hos dom svenska testarna, Intressant blir det dock om nu 1DX mot all förmodan lyfter sig en bit och når DR-tal runt 14-15 då kanske man får läsa lite om DX0.

Men det skall tilläggas att 7D blir starkare vad gäller DR redan vid Iso 400 och behåller det ganska bra vägen upp på Isoskalan. Lyckas Canon bara förbättra ersättaren en aning runt sensorpaketet så blir den svår att slå tror jag. Ergonomi och fin hantering kan vara skillnaden mellan dom två giganterna under 2012. ( Andra giganten menas då Nikon D400/9000 ).

Kan vara ett ett demo-ex....mycket märklig beskrivning...antingen så är det väl ett demo-ex eller så är det inte det....13990sek skulle jag personligen aldrig ge för ett en A77a som agerat demo-ex på MM.

Inte jag heller. Max 10.000:- om den var exteriört utan märken. Köpte en gång en Nikon D300 på MM/Heron City. Jag bad att få den i obruten förpackning.

På den tiden var det flätade band runt emballaget. Noterade dock inte att kartongen hade en orange cirkelformad självhäftande punkt på sig. Kamerans LCD såg lite sunkig ut, men var repfri. Nåväl, laddade batteri och drog igång kameran. Möttes inte av den vanliga setupen på engeleska där man ska ställa datum,klocka mm utan svensk meny redan inställd.

Tänkte väl att okej, den har väl varit framme och demonstrerats lite och den fungerade felfritt men hade lite väl många sådana där fläckar på sensorn (sådana som man märker när man plåtar mot exv lite blå himmel). och blev misstänksam. Körda Opanda Exif på den och upptäckte att den gått nästan 6000 exponeringar.

Likadant med en D3 från MM i Växjö, men då upplystes jag om att det var ett demoexemplar och erhöll viss rabatt. D300:an däremot hade sannolikt varit "ute hos kunde och vänt" alternativt varit skyltexemplar länge så att folk kunde tumma på den hursomhelst.

Jag har inget emot att köpa demoexemplar, men som kund anser jag att jag ska upplysas om det. Nåväl, kameran byttes ut utan mankemang nästa gång jag passerade Heron City.

//Lennart

Ang FOTO:s ranking...

...av kameror är den ganska ointressant för mig. T o m mer än ointressant. Varför? Jo, FOTO gör nog rätt i att ranka kamerorna vad gäller efterfrågade allroundprestanda. Sedan läggs ju personliga aspekter till där testarens personliga ergonomikrav väger ganska tungt samt andra subjektiva omdömen.

Som FOTO själva framhåller är ju bildkvaliteten numera så hög hos alla märken att andra saker spelar in. Och det är här man som konsument måste tänka: "Vad behöver jag?"

Däremot kan jag förstå att FOTO har en genomslagsförmåga hos många kameraspekulanter och betyder en hel del för kameraproducenterna.

Men, den absoluta sanningen om bästa val just för den egna personliga fotograferingen får man nog inte via FOTO:s ranking.

För min personliga del tror jag att en A77 (jag har bara testat en väldigt summariskt) är bättre för just mig än Canon 7D (som jag personligen tycker är en ganska medioker maskin i allt utom följande AF och bps. Jo, jag har haft 2 st 7D i 2 år så jag vet vad den går för).

Jag håller dock med Mats att Sony slarvat lite med lag på ett onödigt sätt i A77, men också med Nisse som anser att man ska prova den innan man fäller för kategoriska omdömen om den. Och prova den ytterligare ska jag göra när den kommer på marknaden igen.

Jag kunde ju iofs sätta miíg i bilen och åka de 39 km upp till Värnamo och kidnappa Peters kamera en stund.:)

//Lennart

...av kameror är den ganska ointressant för mig. T o m mer än ointressant. Varför? Jo, FOTO gör nog rätt i att ranka kamerorna vad gäller efterfrågade allroundprestanda. Sedan läggs ju personliga aspekter till där testarens personliga ergonomikrav väger ganska tungt samt andra subjektiva omdömen.

Som FOTO själva framhåller är ju bildkvaliteten numera så hög hos alla märken att andra saker spelar in. Och det är här man som konsument måste tänka: "Vad behöver jag?"

Däremot kan jag förstå att FOTO har en genomslagsförmåga hos många kameraspekulanter och betyder en hel del för kameraproducenterna.

Men, den absoluta sanningen om bästa val just för den egna personliga fotograferingen får man nog inte via FOTO:s ranking.

För min personliga del tror jag att en A77 (jag har bara testat en väldigt summariskt) är bättre för just mig än Canon 7D (som jag personligen tycker är en ganska medioker maskin i allt utom följande AF och bps. Jo, jag har haft 2 st 7D i 2 år så jag vet vad den går för).

Jag håller dock med Mats att Sony slarvat lite med lag på ett onödigt sätt i A77, men också med Nisse som anser att man ska prova den innan man fäller för kategoriska omdömen om den. Och prova den ytterligare ska jag göra när den kommer på marknaden igen.

Jag kunde ju iofs sätta miíg i bilen och åka de 39 km upp till Värnamo och kidnappa Peters kamera en stund.:)

//Lennart

Ja redan för en 4-5 år sedan var jag och Stenåke ganska överrens om vad en billig instegs kamera kunde prestera vad gäller ren bildkvalitet, även att plasten gjorde dom skapligt lätta och behändiga, om jag inte minns fel så hoppade även Brutus Östling in med kommentarer om instegarens duglighet, då vi även talade om dom tunga kameror som Brutus fick släpa på.

jag anser mig som väldigt neutral vad gäller det mesta inom apparatfronten inte bara kameror, men jag erkänner att jag inte är superneutral vad gäller kameror, jag får en känsla som är starkare för kameran än vad jag får för en borrmaskin, eller en TV-apparat.

jag tycker i alla fall att det är tråkigt om var enda hundägare man såg endast köpte en Schäfer, eller att varenda kameraägare endast hade en CaNikon, och alla hus vore röd/vita. nog skulle jag tycka det vore kul om en sportjournalist under OS i London slängde upp en Alpha 99.

Risedahl nämner återkommande att han sitter med mycket fina Canonobjektiv, och önskar således att Canon skall rycka upp sig på sensorfronten, mycket mänskligt och förståligt av honom.

Nu blev allt jäkligt konstigt med A77 det kom var det sex stycken förmodeller som cirkulerade runt med sina fördröjningar bland testfolket, varenda modell av A77 runt hela Europa rapportterade då givetvis samma sak om dessa Lag. sedan tog allting stop av kända anledningar, Jag håller med Mats att A77 är en bra kamera men för att hävda sig mera borde den varit lite bättre på några punkter, Att den sedan tex är mer än tillräckligt bra för mig personligen är inte riktigt samma sak.

Du Lennart nämner flera punkter om A900 som du uppskattar lite extra, det fina greppet med BG bland annat, men du önskar den hade haft Liv View. samma sak med A77 många ut i världen önskar att Sony kan finslipa lite på den innan vårens stora släpp, eller att dom måste släppa en A77s eller x till nästa år med bättre Jpeg och kanske bättre fast spegel.

//Bengt.

jag tycker i alla fall att det är tråkigt om var enda hundägare man såg endast köpte en Schäfer, eller att varenda kameraägare endast hade en CaNikon, och alla hus vore röd/vita. nog skulle jag tycka det vore kul om en sportjournalist under OS i London slängde upp en Alpha 99.

Jag tyckte först vid en mycket hastig blick att det stod Alpa 9. Det hade varit rätt kul att se en sportjournalist under OS i London[1] med en sån. :)

[1] I år alltså. Inte 1908 eller 1948. :)

En EVF kan inte mäta sig med en OVF. Så är det bara.

Sony har visat att man ibland väljer egna spår och det är inte nödvändigtvis något som ger några pluspoäng i en mycket teknik- och designkonservativbransch. Jag tror det kommer ta ett bra tag innan EVF i systemkameror accepteras av testarna.

Numera tillhör ju jag trots allt de som kan uttala sig om EVF:ens egenheter som sökare i jämförelse med traditionell OVF.

När jag var på safari för några veckor sedan så fick jag några tänkvärda erfarenheter. Jag hade mitt långa Sony-tele 70-400mm på min A580 och min NEX 7 för landskapsbilder med mitt Sigma 17-70mm. Det var ljust och jag upptäckte att NEX 7:an ofta måste kompenseras -1 EV för att den skulle exponera rätt. När man gjorde detta så blev sökaren alldeles för mörk så det var svårt att se motivet riktigt. Jag försökte parera detta genom att skruva upp ljuset i sökare. Både i EVF:en och på skärmen så visas i realtid effekten av kompenseringen by default. Man kan dock stänga ner detta helt under "Live View Display" - "Setting Effects Off".

För mig är det väldigt klart, att inte ens en EVF av den kvalitet som finns i NEX 7 och A77 har den minsta chans mot en OVF. En OVF är att föredra i vilket sammanhang som helst utom möjligen i starkt mörker. Jag är glad att jag hade min A580 med mig till mitt tele.

Så jag kan nog trots allt säga att jag kan förstå om testarna är lite njugga till både SLT- och EVF-teknik och jag kan verkligen förstå deras ståndpunkt efter mina egna erfarenheter. Så ni som har EVF. Pröva att stänga av "effekterna" i Live View för det hjälper i alla fall lite. Den funktrionen blir ju i praktiken oanvändbar då sökaren justeras med exponeringskompensationen. Tvingas man ställa ner ett helt EV så blir det väl mörkt i sökaren.

Sony har visat att man ibland väljer egna spår och det är inte nödvändigtvis något som ger några pluspoäng i en mycket teknik- och designkonservativbransch. Jag tror det kommer ta ett bra tag innan EVF i systemkameror accepteras av testarna.

Numera tillhör ju jag trots allt de som kan uttala sig om EVF:ens egenheter som sökare i jämförelse med traditionell OVF.

När jag var på safari för några veckor sedan så fick jag några tänkvärda erfarenheter. Jag hade mitt långa Sony-tele 70-400mm på min A580 och min NEX 7 för landskapsbilder med mitt Sigma 17-70mm. Det var ljust och jag upptäckte att NEX 7:an ofta måste kompenseras -1 EV för att den skulle exponera rätt. När man gjorde detta så blev sökaren alldeles för mörk så det var svårt att se motivet riktigt. Jag försökte parera detta genom att skruva upp ljuset i sökare. Både i EVF:en och på skärmen så visas i realtid effekten av kompenseringen by default. Man kan dock stänga ner detta helt under "Live View Display" - "Setting Effects Off".

För mig är det väldigt klart, att inte ens en EVF av den kvalitet som finns i NEX 7 och A77 har den minsta chans mot en OVF. En OVF är att föredra i vilket sammanhang som helst utom möjligen i starkt mörker. Jag är glad att jag hade min A580 med mig till mitt tele.

Så jag kan nog trots allt säga att jag kan förstå om testarna är lite njugga till både SLT- och EVF-teknik och jag kan verkligen förstå deras ståndpunkt efter mina egna erfarenheter. Så ni som har EVF. Pröva att stänga av "effekterna" i Live View för det hjälper i alla fall lite. Den funktrionen blir ju i praktiken oanvändbar då sökaren justeras med exponeringskompensationen. Tvingas man ställa ner ett helt EV så blir det väl mörkt i sökaren.

Bra information , när generation 3 av SLT-Sony kommer kanske förbättringar har kommit med EVF, när det mörknar på ute så ser man inte heller så bra i OVF, annars är det väl också problem med allas kameramärkens monitorer om det är riktigt sommarljust ute. En OVF att klämma i blixtskon när det är besvärligt kanske inte vore så dumt, eller då fujis lösning med hybridsökare, kanske kommer i en A99.

För övrigt så ansågs väl sökaren i A580 som sämst bland konkurenterna när den kom, tror det var Martin Agfors som skrev det.

Jag har syndat...

...och beställt en A77 så sedan vet jag vad jag skriver om skrällets eventuella tillkortakommanden. Japan Photo fick in en sändning och jag fick tag på ett inte förbeställt exemplar. Inköpet var planerat sedan i höstas, men jag har velat lite hit och dit.

Ska sätta den kameran på stativ och plåta mitt referensmotiv inomhus. Gillar jag inte vad jag ser får jag väl ta och sälja den "som ny" med en viss förlust. Hoppas dock den är okej för mina behov eftersom jag väldigt gärna vill ha både FF och APS-C (den senare för längre brännvidder företrädesvis).

Eländet ska enl mailbekräftelse från JP postas idag eller senast måndag så någon gång under nästa vecka kanske det blir lite fler invektiv i denna tråd. Eller en "jag är nöjd-redogörelse".

//Lennart

Grattis får man väl säga då.
Ja jag har ju kört NEX 7 med translucnetadaptern, och jag har varit väldigt postiv till hur Sony fixat den lösningen. I princip har jag ju en A77 jag med om jag vill! NEX 7 + adaptern = A77 i princip. Jag tror inte du kommer att bli speciellt besviken. Som jag skrivit så tror jag att tiden inte riktigt är mogen för att proffsen ska ta till sig EVF helt oreserverat ännu och tekniken har ju sina egenheter som gör att en OVF inte sällan framstår som överlägsen. Det är ingen bra utgångspunkt i tester att börja med den uppförsbacken samt att sensorn dessutom inte får allt ljus till sensorn. Så det är ju ingen tvekan om att Sony valt en svårare väg än konkurrenterna även om den också har sina fördelar.

Ser fram emot dina funderingar och framtida erfaranheter som A77-användare.

Grattis får man väl säga då.
Ja jag har ju kört NEX 7 med translucnetadaptern, och jag har varit väldigt postiv till hur Sony fixat den lösningen. I princip har jag ju en A77 jag med om jag vill! NEX 7 + adaptern = A77 i princip. Jag tror inte du kommer att bli speciellt besviken. Som jag skrivit så tror jag att tiden inte riktigt är mogen för att proffsen ska ta till sig EVF helt oreserverat ännu och tekniken har ju sina egenheter som gör att en OVF inte sällan framstår som överlägsen. Det är ingen bra utgångspunkt i tester att börja med den uppförsbacken samt att sensorn dessutom inte får allt ljus till sensorn. Så det är ju ingen tvekan om att Sony valt en svårare väg än konkurrenterna även om den också har sina fördelar.

Ser fram emot dina funderingar och framtida erfaranheter som A77-användare.

Tack! Jag är medveten om kamerans egenskaper efter att som hastigast provat en i höstas. Nu lär det ju vara med uppdaterad processor och mjukvara. Låter ganska betryggande att du skriver att du med SLT-adaptern på NEX-7 får hyfsade resultat.
Grejen för mig är ju att jag vill ha peaking och förstorad MF-assist i ett mer konventionellt kamerahus. Det är den verkliga orsaken till inköpet+fördelen med längre brännvidder typ 70-400 som en bra APS-C kan ge.

//Lennart

...och beställt en A77 så sedan vet jag vad jag skriver om skrällets eventuella tillkortakommanden. Japan Photo fick in en sändning och jag fick tag på ett inte förbeställt exemplar. Inköpet var planerat sedan i höstas, men jag har velat lite hit och dit.

Ska sätta den kameran på stativ och plåta mitt referensmotiv inomhus. Gillar jag inte vad jag ser får jag väl ta och sälja den "som ny" med en viss förlust. Hoppas dock den är okej för mina behov eftersom jag väldigt gärna vill ha både FF och APS-C (den senare för längre brännvidder företrädesvis).

Eländet ska enl mailbekräftelse från JP postas idag eller senast måndag så någon gång under nästa vecka kanske det blir lite fler invektiv i denna tråd. Eller en "jag är nöjd-redogörelse".

//Lennart

Äntligen !
Tack Lennart äntligen får vi nu snart se dina tester av denna intressanta kamera och hurra ditt referens motiv BADRUMSSKÅPET !
Ska bli kul och se hur det nu ser ut, om du köpt till något rakvatten eller dammat av det på länge.

Vilket objektiv du sätter på berätar du väl hoppas jag vid test tillfället. Ser framemot denna test tack !

Mvh. /Lennart Erik Edlund

//Lennart

Jag beställde en av A77:eek:rna som Japanphoto fick in och fick den idag! Jag har bara hunnit leka litegrann med den, men en sak som retar mig lite är att avtryckaren känns lite diffus. Jag saknar ett tydligt mellansteg innan den exponerar, avtryckaren på min A200 tycker jag är mycket bättre i det avseendet. Är det någon annan som märkt den egenheten?

//Jakob

//Lennart

Jäklar vad nervös ja blir nu, DoktorFoto tar sig an A77, hämtas blysläggan från källaren eller vad kommer att hända. fy---fa...n detta är värre än tandläkaren, Interpoleringen till 70Mp tål ju inte A77 den krakkelerar i atomer. Meddela domen lite varsamt snälla Lennart.

Vet du något om den har senaste FW, Sony-Anders pratade om 2,0.

//Bengt.

Den jag fick idag hade FW 1.4. Är 2.0 släppt ännu?

Den är även "Made in Thailand", betyder det att JP har fått tag i ett gäng av de kameror som tillverkades innan översvämningen, eller har de fått igång fabriken i Bankok nu?

Jäklar vad nervös ja blir nu, DoktorFoto tar sig an A77, hämtas blysläggan från källaren eller vad kommer att hända. fy---fa...n detta är värre än tandläkaren, Interpoleringen till 70Mp tål ju inte A77 den krakkelerar i atomer. Meddela domen lite varsamt snälla Lennart.

//Bengt.

Nja, domen blir nog knappast någon jätteöverraskning för någon. Vi har ju redan ganska många som hunnit botanisera i A77. Ang FW vet jag faktiskt ingenting. Får väl bli en överraskning,

//Lennart

//Bengt.

Hahaha med tanke på att Lennart tycker Canon 7D är medioker så vet jag inte vad han kommer tycka om A77an...A77an lär inte komma levandes ur hans test :)

Nu är inte jag Lennart men som jag sagt tidigare så tror jag personligen inte på någon FW 2.0....alldelse för stort steg förbättring av FW från 1.04 till 2.0...FW 2.0 kommer från ett rykte o det har snackats om 2.0 sedan 1.04 släpptes.

Den jag fick idag hade FW 1.4. Är 2.0 släppt ännu?

Den är även "Made in Thailand", betyder det att JP har fått tag i ett gäng av de kameror som tillverkades innan översvämningen, eller har de fått igång fabriken i Bankok nu?

Dom är tillverkade i Tailand. Det var bara för prod. ex. som tillverkades i Japan.
Senaste firmware är 1.04. 2.0 som Anders snackade om kommer.....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar