...av kameror är den ganska ointressant för mig. T o m mer än ointressant. Varför? Jo, FOTO gör nog rätt i att ranka kamerorna vad gäller efterfrågade allroundprestanda. Sedan läggs ju personliga aspekter till där testarens personliga ergonomikrav väger ganska tungt samt andra subjektiva omdömen.
Som FOTO själva framhåller är ju bildkvaliteten numera så hög hos alla märken att andra saker spelar in. Och det är här man som konsument måste tänka: "Vad behöver jag?"
Däremot kan jag förstå att FOTO har en genomslagsförmåga hos många kameraspekulanter och betyder en hel del för kameraproducenterna.
Men, den absoluta sanningen om bästa val just för den egna personliga fotograferingen får man nog inte via FOTO:s ranking.
För min personliga del tror jag att en A77 (jag har bara testat en väldigt summariskt) är bättre för just mig än Canon 7D (som jag personligen tycker är en ganska medioker maskin i allt utom följande AF och bps. Jo, jag har haft 2 st 7D i 2 år så jag vet vad den går för).
Jag håller dock med Mats att Sony slarvat lite med lag på ett onödigt sätt i A77, men också med Nisse som anser att man ska prova den innan man fäller för kategoriska omdömen om den. Och prova den ytterligare ska jag göra när den kommer på marknaden igen.
Jag kunde ju iofs sätta miíg i bilen och åka de 39 km upp till Värnamo och kidnappa Peters kamera en stund.
//Lennart