Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Hahaha med tanke på att Lennart tycker Canon 7D är medioker så vet jag inte vad han kommer tycka om A77an...A77an lär inte komma levandes ur hans test :)

Nu är inte jag Lennart men som jag sagt tidigare så tror jag personligen inte på någon FW 2.0....alldelse för stort steg förbättring av FW från 1.04 till 2.0...FW 2.0 kommer från ett rykte o det har snackats om 2.0 sedan 1.04 släpptes.

Jo, men jag tycker 7D är en medioker kamera på basiso upp till iso 800. Väldigt mycket störande grundbrus. AF, byggkvalitet, custominställningar mm är dock mycket bra och den kvicknar till vid lite högre iso i jämförelse med andra kameror i segmentet.

Jag ser inte A77 som en högisokamera utan som en APS-C som det går att få detaljering och bra färger ur på basiso upp till 800-1600+möjligheten att precisionsinställa f/1.4-gluggar via focuspeaking alternativt MF-assist med förstorad sökarbild. Och jag är väldigt förtjust i att plåta med uppfälld display så att kameran används likt en schaktsökarkamera. Så jag tror den kommer att överleva. Frågan är hur pass bra medföljande 16-50 SSM är. Skulle egentligen inte köpt ngn APS-C glugg till den utan tänkte använda min 16-35/2.8 på den. Ska testa de objektiven mot varandra. Duger 16-35:an så säljer jag nog 16-50/2.8SSM per omgående i helt nyskick.

//Lennart
 
...och beställt en A77 så sedan vet jag vad jag skriver om skrällets eventuella tillkortakommanden. Japan Photo fick in en sändning och jag fick tag på ett inte förbeställt exemplar. Inköpet var planerat sedan i höstas, men jag har velat lite hit och dit.

Ska sätta den kameran på stativ och plåta mitt referensmotiv inomhus. Gillar jag inte vad jag ser får jag väl ta och sälja den "som ny" med en viss förlust. Hoppas dock den är okej för mina behov eftersom jag väldigt gärna vill ha både FF och APS-C (den senare för längre brännvidder företrädesvis).

Eländet ska enl mailbekräftelse från JP postas idag eller senast måndag så någon gång under nästa vecka kanske det blir lite fler invektiv i denna tråd. Eller en "jag är nöjd-redogörelse".

//Lennart

Kul Lennart!

Får se om du gör som alla andra och blir så charmad av A77an att du gör dig av med A900, 16-35 osv., medan du hejar på andra att köpa den gamla kameran :)


Det där med fokus peaking är ju fktiskt suveränt. På NEX-5 och NEX-3 har de ju fått till det i efterhand enbart via mjukvaruuppdatering. Borde väl egentligen gå att få till i t.ex. A580 också i Fokus Chek LV-läget? Nån som hört nåt om det?

Annars inväntar jag A58 (eller vad den kommer att heta), den kan bli ett utmärkt komplement till A900. Jag vill ha en bra kamera som man kan filma med.

Filmade förresten häromdagen lite med min A580 när min son gjorde en övning på att ta sig upp ur isvak i 10 minusgrader http://www.youtube.com/watch?v=mkuibQaGnbQ

Det lite dumma är ju att man måste välja, filmning eller stillbild. Kan man på de nya SLT-kamerorna filma och fotografera samtidigt? Finns väl kameror som klarar det. Alltså att medan man filmar kan man ta stillbilder då och då utan att behöva avbryta. (Menar inte lågupplösta framegrabbs, utan riktiga stillbildsfoton).


/Mats
 
Senast ändrad:
Kul Lennart!

Får se om du gör som alla andra och blir så charmad av A77an att du gör dig av med A900, 16-35 osv., medan du hejar på andra att köpa den gamla kameran :)


Det där med fokus peaking är ju fktiskt suveränt. På NEX-5 och NEX-3 har de ju fått till det i efterhand enbart via mjukvaruuppdatering. Borde väl egentligen gå att få till i t.ex. A580 också i Fokus Chek LV-läget? Nån som hört nåt om det?

Annars inväntar jag A58 (eller vad den kommer att heta), den kan bli ett utmärkt komplement till A900. Jag vill ha en bra kamera som man kan filma med.

Filmade förresten häromdagen lite med min A580 när min son gjorde en övning på att ta sig upp ur isvak i 10 minusgrader http://www.youtube.com/watch?v=mkuibQaGnbQ

Det lite dumma är ju att man måste välja, filmning eller stillbild. Kan man på de nya SLT-kamerorna filma och fotografera samtidigt? Finns väl kameror som klarar det. Alltså att medan man filmar kan man ta stillbilder då och då utan att behöva avbryta. (Menar inte lågupplösta framegrabbs, utan riktiga stillbildsfoton).


/Mats

Den dagen då "jag gör som andra" kommer inte i detta fallet. FF=4ever! Jag räknar med att bli nöjd med A77 då nästan varenda brist den har blivit föremål för diskussion. Men jag är van att ha en snabb APS-C också så jag resonerade med mig själv och hade 3 val: A65, A580 eller A77. A580 gick bort just p g a frånvaron av peaking+att man höjt priset på den igen. Annars en kamera som i bildkvalitet kör nästan jämnt skägg med 7D i högre isoområdet och klår den ganska rejält i de lägre isoområdena samt har bättre DR och fällbar display.

A65 hade inte varit fel, men jag tycker det finns så mycket mervärde i de extra slantarna för en A77 så det blev en sådan nu när tillfället gavs.

Det första jag ska göra är dock att testa 16-35/2.8 SSM på den. Blir resultatet bra lär jag sälja 16-50/2.8 SSM som A77:an kommer i kit med innan jag ens använt det (okej, kanske någon provbild) för att finansiera en NEX-5 (jag har ingen kvar-men min adapter för A-mount som ger AF på SSM/SAM-gluggar har jag inte sålt) eller en NEX-5n.

Jo, det finns kameror som klarar att plåta en stillbild mitt i filmningen. Jag vet inte om någon av SLT-kamerorna klarar det däremot.

Din tanke ang A58 är kanske väldigt bra. Jag har dock ingen aning om vad den kameran kan eller inte kan, men den blir kanske vassare på många sätt vad gäller lag än nuvarande SLT-serie.

Tillbaks till A77. Jag vet inte om jag kommer direkt att heja på folk att köpa en även om jag själv upptäcker att den är bättre än väntat. I så fall måste man veta lite om "folkets" preferenser och vad de ska plåta mest.
Men jag kommer givetvis att skriva i tråden om vad jag tycker är bra resp dåligt med A77.

Fortfarande är det ju så att den enda kamera med A-fattning jag kan "heja på" folk att köpa om de tycker om att ta bilder med FF och relativt lugna motiv är A850 och sedan verkligen vill bildbehandla för toppresultat. Jo, jag kan rekommendera A900 också, men jag betraktar det som samma kamera om man vill plåta lite rappare motiv med FF. Dessa kameror med OVF kommer snart att vara ett minne blott för de som i framtiden vill köpa en riktigt bra FF med extremt bra prismasökare.

Filmen såg bra förresten. Speciellt med tanke på väderomständigheterna,

//Lennart
 
Filmen såg bra förresten. Speciellt med tanke på väderomständigheterna,

Ja, jag är faktiskt imponerad av hur bra det blir, speciellt att steadyhot funkar så bra. Det här var handhållet i blåst och snö och iskallt och det blir ändå ett lugn i filmen utan att den hoppar. Det får jag inte till med vanliga videokameror. Fast bara med manuellt fokus. Körde med Sony 50/1,4 och förfokuserade på vaken och ställde mig på lagom avstånd så att det skulle vara ungefär lika långt till hon som skötte linan. Fast ljudet blir ju kass när det blåser. Extern mic och puffskydd ska man nnog ha.


/Mats
 
Ja, jag är faktiskt imponerad av hur bra det blir, speciellt att steadyhot funkar så bra. Det här var handhållet i blåst och snö och iskallt och det blir ändå ett lugn i filmen utan att den hoppar. Det får jag inte till med vanliga videokameror. Fast bara med manuellt fokus. Körde med Sony 50/1,4 och förfokuserade på vaken och ställde mig på lagom avstånd så att det skulle vara ungefär lika långt till hon som skötte linan. Fast ljudet blir ju kass när det blåser. Extern mic och puffskydd ska man nnog ha.


/Mats

Skulle jag videofilma (jag är inte mycket för det) så undrar jag om det finns dedicerade trådlösa mickar till kameror? Vi använder ju det i bandet jag spelar i. Sändare i micken och mottagare i ett bältesspänne med wire upp till kameran i kameran. Vidare använder vi sändare som fångar upp elgitarrernas magnetiska pickups och går direkt till mottagare som står intill förstärkaren där den är sladdansluten. Drivs med 9V batteri.
 
Jo, men jag tycker 7D är en medioker kamera på basiso upp till iso 800. Väldigt mycket störande grundbrus. AF, byggkvalitet, custominställningar mm är dock mycket bra och den kvicknar till vid lite högre iso i jämförelse med andra kameror i segmentet.

Jag ser inte A77 som en högisokamera utan som en APS-C som det går att få detaljering och bra färger ur på basiso upp till 800-1600+möjligheten att precisionsinställa f/1.4-gluggar via focuspeaking alternativt MF-assist med förstorad sökarbild. Och jag är väldigt förtjust i att plåta med uppfälld display så att kameran används likt en schaktsökarkamera. Så jag tror den kommer att överleva. Frågan är hur pass bra medföljande 16-50 SSM är. Skulle egentligen inte köpt ngn APS-C glugg till den utan tänkte använda min 16-35/2.8 på den. Ska testa de objektiven mot varandra. Duger 16-35:an så säljer jag nog 16-50/2.8SSM per omgående i helt nyskick.

//Lennart

Man får väl tycka och anse vad man vill, jag skulle nog vilja se några bildbevis som verifierar att EOS 7D är så mycket sämre än t.ex. a580, då under iso 800.
 
Man får väl tycka och anse vad man vill, jag skulle nog vilja se några bildbevis som verifierar att EOS 7D är så mycket sämre än t.ex. a580, då under iso 800.

Finns i annan tråd (troligtvis den om A850/A900) där A550 körts mot 7D vid basiso och grundbruset är mer störande på 7D. Jag har sålt min 7D och A550 och kan alltså inte upprepa det hela. A580 har en bättre sensor än A550. Noteras bör att A550-bilden dessutom var uppskalad till 18MP från 14 för att det skulle synas tydligt.

Finns dessutom fler trådar där grundbruset på 7D berörs. Jag tror dessutom att många på den här tråden läst tråden jag hänvisar till. När jag får tid ska jag leta upp den om du själv inte gör det. Men ssv det är min personliga åsikt efter 2 år med 7D.

Jag ska vid tillfälle leta på datorn om jag sparat exemplen och lägga upp här också. Har vidare gjort en jämförelse med gamla A700 vs 7D vad gäller grundbrus och publicerat i samma tråd. Att 7D drar iväg vid högre iso är inget jag jag stuckit under stol med. Likaså dess utmärkta AF.

Mvh//Lennart
 
Man får väl tycka och anse vad man vill, jag skulle nog vilja se några bildbevis som verifierar att EOS 7D är så mycket sämre än t.ex. a580, då under iso 800.

Här finns lite bildbevis på att Canon 7D är sämre än Sony A700 på låga ISO.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1690788#post1690788

A580 är våldsmt mycket bättre än A700.
Sony A580, NEX-5N, Pentax K-5 och Nikon D7000 som allihop har samma sensor är väldigt lika i bildkvalitet. Jag skulle vilja säga samma, men att det skiljer aningen i defaults mellan Nikon/Pentax/Sony.

Att Canon ligger efter med sina sensorer jämfört med Sony är ett faktum.

Att alla dessa kameror ger bättre bildkvalitet än Canon EOS 550D/600D/60D och 7D råder väl ingen tvekan om. Trodde det var konsensus överallt. Sen att Canon 7D är en fantastisk kamera på andra sätt med fin byggkvalitet, fantastiskt AF-system osv. är också klart, men det är en annan sak.

Bildbevis finns och mätvärden likaså. Här är t.ex. DxOMarks objektiva mätvärden.
http://www.dxomark.com/index.php/Ca...(brand)/Sony/(appareil2)/619|0/(brand2)/Canon

Subjektiva bildjämförelser hittar du enkelt om du googlar lite. Går i princip lika bra att jämföra med de andra modellerna som har samma sensor.

Det är inget konstigt alls. Däremot är det snarare kontroversiellt att du antyder att Canon 7D skulle ge lika bra bildkvalitet som de med Sonys 16 megapixel-sensor. klart att du får ha vilken åsikt du vill, men det är faktiskt det uppseendeväckande påståendet och där får du gärna försöka hitta bildbevis som stödjer din tes.


/Mats
 
Jag har läst en del om det i olika forum, men inte sett så mycket bildbevis. Risedal har ju förklarat en del vill jag minnas. Men i 100% eller mer ser ju en bild med mer MP sämre ut än en med färre, ska man inte skala ned den större filen i stället för att skala upp den mindre för att jämföra? En uppskalning tillför ju inget utan slätar bara ut. Det är väl det som ligger bakom att som någon uttryckt det att Nikon D700 har en mer "förlåtande" sensor än 5DII. Då jag själv har en 7D och inte upplevt några problem i den här vägen, undrar man lite, men det utesluter förståss inte att andra kan vara bättre och att Sonys 16 MP sensor ger större DR på basiso är ju fakta.
 
Jag har läst en del om det i olika forum, men inte sett så mycket bildbevis. Risedal har ju förklarat en del vill jag minnas. Men i 100% eller mer ser ju en bild med mer MP sämre ut än en med färre, ska man inte skala ned den större filen i stället för att skala upp den mindre för att jämföra? En uppskalning tillför ju inget utan slätar bara ut. Det är väl det som ligger bakom att som någon uttryckt det att Nikon D700 har en mer "förlåtande" sensor än 5DII. Då jag själv har en 7D och inte upplevt några problem i den här vägen, undrar man lite, men det utesluter förståss inte att andra kan vara bättre och att Sonys 16 MP sensor ger större DR på basiso är ju fakta.

För en rättvis jämförelse bör bildenrna skalas om till samma storlek. Uppskalning av den med lägre upplösning eller nedskalning av den med högre upplösning har ingen betydelse. Det är alltid en fördel för kameran med högre upplösning.


/Mats
 
Hade inte 7D råd med exempelvis en pixel gaussisk oskärpa?
Behandla (Gimpa) litet och 7D tar åter över.

Det bästa är ju att sätta bilderna i händerna på en skicklig bildbehandlare som kan ta fram det allra bästa ur bägge kamerorna som jämförs.

Ser dock ingen anledning att 7D "åter tar över", såtillvida att man inte behandlar 7D och låter den andra vara direkt ur kameran, men det är ju knappast fair.

Vad har ni fått det ifrån att Canons kameror skulle vara så bra i just det här avseendet?
De är inte alls dåliga på något sätt, men när man jämför med andra så ligger de efter helt enkelt.


/Mats
 
Det pixeltätare ger ofta mera brus. Pixeltätheten kan ju då utnyttjas på ett lämpligt sätt (ha råd med) och då är det logiskt att ta bort bruset om det stör. Gör man samma operation på bild med färre pixlar får man större skador.
 
Det pixeltätare ger ofta mera brus. Pixeltätheten kan ju då utnyttjas på ett lämpligt sätt (ha råd med) och då är det logiskt att ta bort bruset om det stör. Gör man samma operation på bild med färre pixlar får man större skador.

Ok, lycka till med att bildbehandla en 7D-bild så att den blir bättre än en A580-bild.

7D är en förbaskat bra kamera och en dyr modell med mycket bra AF, kvalitet osv. Förstår att det är lite provocerande att den inte ger bäst bildkvalitet. De andra egenskaperna förbättrar inte bilden som blir exakt likadan i 550D, vilket är en billigare enklare kamera som säkert de flesta inte har något emot att den jämförs med Sony A580 och inte når ända fram.

Skillnaden mellan 16,2 megapixel i Sony A580 och 17,8 i Canon 7D är faktiskt bara marginell, så att tro att man får skalningsfördelar tack vare fler pixlar stämmer inte. Därtill är Canons sensor c:a 10% mindre i fysisk storlek än Sony-kamerans APS-C sensor.

Canons kameror ger inte usla bilder. Bara att de med Sony-sensorn ger ännu bättre bilder.


/Mats
 
Sony A77 vs Canon 7D....personligen tycker jag inte det är någon större skillnad i brus på låga ison men A77 har bättre DR och något bättre detaljering än 7D på iso mellan 50-200...därefter och upp till iso 800 skulle jag säg att det är jämt skägg o på dom högre ison är 7D bättre.

Om det är någon som är på jakt efter en A77 så kommer det ev ut annons på ett ex i mycket fint skick här på FS den kommande veckan.
 
Sony A77 vs Canon 7D....personligen tycker jag inte det är någon större skillnad i brus på låga ison men A77 har bättre DR och något bättre detaljering än 7D på iso mellan 50-200...därefter och upp till iso 800 skulle jag säg att det är jämt skägg o på dom högre ison är 7D bättre.

Om det är någon som är på jakt efter en A77 så kommer det ev ut annons på ett ex i mycket fint skick här på FS den kommande veckan.

???

Peter, har man sagt A får man säga B :)
Vad är på gång? Ska du göra dig av med A77an också, eller istället, eller är det en kompis kamera som ska säljas?

/Mats
 
???

Peter, har man sagt A får man säga B :)
Vad är på gång? Ska du göra dig av med A77an också, eller istället, eller är det en kompis kamera som ska säljas?

/Mats

Nej det är min kamera som ska säljas och det är inte A77 istället för A900 utan båda kamerorna ska bort(A900 är dock redan såld) :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.